Polmic - FB

aktualności

Wyjątkowe koncerty Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie na antenie Polskiego Radia Dzieciom

PR Dzieciom19 kwietnia 2020 roku o godz. 18.00 Polskie Radio Dzieciom rozpocznie cykl retransmisji koncertów dla dzieci w wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie i jej wspaniałych gości. Jako pierwszy zostanie wyemitowany koncert Orkiestry pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego z udziałem Anna Jurksztowicz.

Inaugurujący cykl retransmisji 80-minutowy koncert Anny Jurksztowicz i Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie (wówczas Polskiej Orkiestry Radiowej) pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego odbył się 28 maja 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. W wykonaniu artystów usłyszymy muzykę filmową Carly Simon i samego Krzesimira Dębskiego, w tym ścieżki dźwiękowe z filmów Stara baśń, Magiczne drzewo, W pustyni i w puszczy, Polski koń sportowy, Gwiezdny pirat, The Rink oraz z serialu Na dobre i na złe.

Kolejne koncerty będą retransmitowane 26 kwietnia oraz 3, 10 i 17 maja. Przypomnijmy, że każdego tygodnia Polskie Radio Dzieciom emituje ponad 100 premierowych audycji dla dzieci i rodziców, w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. Audycje te są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam.

Materiały prasowe PR

Szczegółowa ramówka dostępna jest na stronie https://www.polskieradio.pl/18/4474/ 

Zaśpiewaj hymn z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną!

TOSToruńska Orkiestra Symfoniczna organizuje akcję nagrania Hymnu Państwowego, w realizacji której każdy może wziąć udział. Nagrania wideo przesłane przez uczestników akcji zostaną dołączone do ścieżki dźwiękowej zrealizowanej przez muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Wykorzystanych zostanie pierwszych 100 nadesłanych nagrań. Prezentacja wspólnej pracy zawodowych muzyków i melomanów będzie miała miejsce w Święto Konstytucji 3 Maja za pośrednictwem mediów społecznościowych Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Podkład muzyczny w wersji MIDI, do którego należy nagrać partię wokalną, dostępny jest do pobrania na stronie internetowej TOS: https://bit.ly/2URcHRu . Materiał MIDI należy odtwarzać w słuchawce, klasnąć w dłonie na czwarte uderzenie metronomu. Nagranie wideo musi być w jednym ujęciu.

Plik z nagraniem opisanym imieniem i nazwiskiem należy przesłać do 20 kwietnia 2020 roku na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Udział w akcji jest jednoznaczny z akceptacją regulaminu zamieszczonego na stronie internetowej https://bit.ly/2URcHRu 

„Zostań w domu, nie wychodź z teatru”: Holzwege

Sikorski18 kwietnia 2020 roku w ramach akcji „Zostań w domu, nie wychodź z teatru” zobaczymy po raz pierwszy online Holzwege – niezwykły spektakl w reżyserii Katarzyny Kalwat na podstawie tekstu Marty Sokołowskiej o kompozytorze Tomaszu Sikorskim. Obok aktorów TR Warszawa – Jana Dravnela, Sandry Korzeniak i Tomasza Tyndyka – w przedstawieniu bierze udział wybitny kompozytor i pianista Zygmunt Krauze, przyjaciel Sikorskiego.

Holzwege to teatralna próba rozwikłania tajemnicy przedwczesnej śmierci wybitnego kompozytora, Tomasza Sikorskiego (1939–1988). To teatr, eksperyment śledczy i koncert w jednym. Ten wyjątkowy spektakl otrzymał główną nagrodę 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, a Tomasz Tyndyk dostał nagrodę dla najlepszego aktora konkursu za rolę kompozytora Tomasza Sikorskiego.

Pokaz odbędzie się na Facebook Live TR Warszawa oraz na Vimeo 18 kwietnia o godzinie 19.00. Spektakl będzie można zobaczyć jednorazowo, dlatego zachęcamy do spędzenia tego wieczoru z zespołem TR Warszawa. Nagranie będzie uzupełnione o napisy w języku polskim (realizacja w ramach projektu TR Bez Barier 2020) i angielskim (napisy PL I ENG tylko na Vimeo).

Również w sobotę 18 kwietnia o 21:15 odbędzie się na żywo za pośrednictwem Facebook Live spotkanie z aktorami i twórcami spektaklu Holzwege: Zygmuntem Krauze, Katarzyną Kalwat, Martą Sokołowską, Sandrą Korzeniak, Janem Dravnelem, Tomaszem Tyndykiem oraz Anną Tomczyńską.

Materiały prasowe TR Warszawa

https://www.facebook.com/trwarszawa 

https://vimeo.com/user52046418 

Koncert Filharmonii Poznańskiej pamięci Krzysztofa Pendereckiego

FP17 kwietnia 2020 roku o godz. 19.00 Filharmonia Poznańska zaprasza na kolejny koncert internetowy. Tym razem bohaterem wieczoru będzie zmarły niedawno Krzysztof Penderecki. Wyemitowany zostanie koncert „Urodziny Mistrza” pod batutą maestro.

Melomanom zaprezentowane zostanie nagranie koncertu w wykonaniu Poznańskich Filharmoników oraz solistów – Fumiaki Miury (skrzypce) i Juliana Rachlina (altówka). Koncert ten odbył się w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu, 23 listopada 2012 roku, a transmitowany był przez Program II Polskiego Radia, które użyczyło tego nagrania na najbliższy koncert internetowy.

Poznański koncert sprzed niemal ośmiu lat był wyjątkowy z wielu powodów, choć dwa miały szczególne znaczenie. 23 listopada 2012 roku przypadały 79. urodziny Krzysztofa Pendereckiego (stąd tytuł wieczoru), a kompozytor zaproponował, by miesiąc po światowym prawykonaniu w Złotej Sali Musikverein w Wiedniu, właśnie w Poznaniu odbyło się pierwsze polskie wykonanie jego najnowszego wówczas utworu symfonicznego – Koncertu podwójnego na skrzypce, altówkę i orkiestrę. W stolicy Austrii utworem tym dyrygował Mariss Jansons, a w Auli Uniwersyteckiej – kompozytor (w obu wykonaniach na altówce grał Julian Rachlin, któremu utwór został zadedykowany). W drugiej części koncertu 23 listopada 2012 Krzysztof Penderecki poprowadził jedną ze swych ulubionych symfonii – VII Symfonię A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.

Anna Plenzler

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmoniapoznanska.pl/ 

Tydzień organowy w Filharmonii Łódzkiej online

FŁW dniach 15–19 kwietnia 2020 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na tydzień organowy online.

Zaprezentowane zostaną fragmenty koncertu „A quatre mains” dua organowego Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur, który odbył się w Filharmonii Łódzkiej 26 stycznia tego roku. Podczas karnawałowego koncertu organiści wykonali kompozycje oryginalne na duet organowy, w tym Sound of the Future autorstwa Krzysztofa Urbaniaka i Łukasza Mosura, oraz transkrypcje dzieł orkiestrowych i fortepianowych, m. in. utwór Le mal du pays („Tęsknię za domem”) ze zbioru tańców i melodii A travers Pologne Juliusza Zarębskiego, parafrazę Maurycego Moszkowskiego na temat słynnego poloneza Pożegnanie Ojczyzny.

Ponadto Filharmonia Łódzka udostępni filmy ze swojego archiwum, prezentujące unikatowe organy Filharmonii. Ich niezwykłość polega przede wszystkim na tym, że w jednej sali znajdują się dwa niezależne instrumenty: organy barokowe i romantyczne, które mogą brzmieć zarówno oddzielnie, jak i w duecie. Łódzka filharmoniczna sala koncertowa jest jedyną tego typu na świecie, jest to również jedyna świecka sala koncertowa w Europie, która posiada instrument barokowy – przystosowany do współpracy z zespołami muzyki dawnej.

Tydzień organowy zakończy się w niedzielę; tego dnia o godz. 21.00 udostępniona zostanie I część Symfonii g-moll KV 550 W. A. Mozarta w wykonaniu duetu Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur.

Profil Filharmonii Łódzkiej na Facebookuhttps://www.facebook.com/FilharmoniaLodzka/ 

Internetowe prawykonanie kompozycji „Dźwiękowa izolacja” Mikołaja Laskowskiego

LaskowskiKompozytor Mikołaj Laskowski, specjalizujący się w kameralnej muzyce instrumentalnej i elektronicznej, zaprasza na internetowe prawykonanie kompozycji Dźwiękowa izolacja.

Mikołaj Laskowski ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w Królewskim Konserwatorium w Hadze pod kierunkiem Yannisa Kyriakidesa i Petera Adriaansza; studiował także we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Jest laureatem III nagrody w międzynarodowym konkursie Generace (Ostrawa), otrzymał też nagrodę podczas Young Composers Meeting 2013 (Apeldoorn), w 2015 roku jego utwór The tiger left me unsatisfied zdobył rekomendację podczas 62. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w kategorii twórców do 30. roku życia.

O swoim najnowszym utworze w rozmowie z Filipem Lechem kompozytor powiedział: „Deep Relaxation vol. 6: Sound Isolation to dźwiękowy wideoprzewodnik, może być wykonany przez każdego w domu. Kompozycja opiera się na dźwiękach, które są słyszalne tylko dla osoby wykonującej i słuchającej tego utworu. Słuchacz / performer powinien przygotować sobie słuchawki douszne, podłączyć je do komputera, usiąść w spokoju i podążać za wskazówkami umieszczonymi na filmie. Tradycyjna relacja pomiędzy kompozytorem a słuchaczem została zdekonstruowana; słuchacz zostaje wykonawcą, ale może być też do pewnego stopnia kompozytorem – utwór pozostawia trochę miejsca na improwizację i własne odkrycia. Kompozycja pozwala skupić się na ciele i słyszeniu, co często nie jest możliwe podczas zwykłej sytuacji koncertowej. W końcu, przynajmniej taką mam nadzieję, uda się stworzyć pewną małą chwilę wspólnotowości”.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=uPCUTEx737s&feature=emb_logo 

60. Krakowski Festiwal Filmowy: filmowa muzykoterapia

KFFZnane są wyniki selekcji do międzynarodowego konkursu dokumentów muzycznych DocFilmMusic jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Utalentowany muzyk osadzony za morderstwo w więzieniu, bard z niemieckiej kopalni, ekscentryczny artysta z Izraela – to tylko niektórzy bohaterowie tegorocznego konkursu dokumentów muzycznych DocFilmMusic, który przybliży sylwetki twórców z różnych, często odległych, miejsc świata.

Do konkursu DocFilmMusic zakwalifikowane zostały takie filmym jak: Africa Mia w reż. R. Miniera i E. Saliera (Francja). The Changin' Times of Ike White w reż. D. Vernona (Wielka Brytania), Once Were Brothers w reż. D. Rohera (Kanada), Tomorrow's Gone w reż. B. Goldberga (Izrael), Nocturne w reż. G. Jeonga (Korea Południowa)., Pearl of the Desert w reż. P. Singha (Indie / Korea Południowa), Coal-Country Song. Gundermann w reż. G. Lemke (Niemcy), White Riot w reż. R. Shah (Wielka Brytania), a także Saul & Ruby’s – Holocaust Survivor Band.

Saul & Ruby – Kapela ocalałych w reż. Toda Lendinga (USA) to wzruszająca opowieść o dwóch polskich Żydach ocalałych z Holocaustu. Saul ma 94 lata, a Ruby 90. Pewnego dnia wpadli na nieco szalony pomysł, by założyć dwuosobowy zespół. Tak narodził się wyjątkowy muzyczny projekt o nazwie „Holocaust Survivor Band”, z którym bohaterowie chcą zagrać koncert w Polsce...

W programie tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego, który planowany jest w dniach 31 maja – 7 czerwca 2020, zaprezentowanych zostanie ponad 200 filmów z całego świata, w tym kilkadziesiąt premier. Program Festiwalu zostanie w całości przeniesiony do sieci!

Szczegółowy program – na stronie https://www.krakowfilmfestival.pl/ 

9. edycja Akademii Sinfonia Varsovia

SVPo raz dziewiąty startuje Akademia Sinfonia Varsovia. Tegoroczna edycja, która odbędzie się w dniach 23 sierpnia 2020 – 30 czerwca 2021 skierowana jest do skrzypków, wiolonczelistów, oboistów i waltornistów. Eliminacje odbędą się na podstawie nagrań wideo, a termin nadsyłania materiałów upływa 31 maja.

Uczestnikami projektu mogą być studenci i absolwenci uczelni muzycznych, którzy posiadają polskie obywatelstwo i do końca 31 grudnia 2020 roku nie ukończą 26 lat. Pod opieką doświadczonych muzyków orkiestry młodzi adepci mają szansę pozyskać wiedzę i praktyczne przygotowanie do egzaminów oraz gry w zespołach symfonicznych i składach kameralnych.

W ramach tegorocznej edycji zaplanowane są zajęcia indywidualne oraz grupowe prowadzone przez koncertmistrzów i liderów Sinfonii Varsovii. Wzorem lat minionych program Akademii podzielony jest na dwa semestry. Rozpocznie ją projekt koncertowy (23–30.08.2020), który merytorycznie i praktycznie przygotuje młodych artystów do wspólnego koncertu 30 sierpnia. W trakcie ośmiu dni szkoleniowych odbędą się lekcje indywidualne, próby sekcyjne, jak i całej orkiestry kameralnej Akademii Sinfonia Varsovia, a także warsztaty grupowe z fizjologii muzyki oraz przedsiębiorczości w kulturze i kreacji wizerunku. Gościem specjalnym będzie Ralph van Daal, profesor oboju z Konserwatorium w Maastricht. W dalszej części I semestru 2020/2021, a także przez cały drugi (od stycznia do końca czerwca), kontynuowane będą lekcje indywidualne. Podczas trwania projektu, jak i po jego zakończeniu organizatorzy zapewniają uczestnikom możliwość wspólnych występów u boku muzyków Sinfonii Varsovii oraz udziału w sesjach nagraniowych orkiestry.

Z uwagi na podjęte w całym kraju środki ostrożności związane z pandemią koronawirusa, w tym roku tradycyjne przesłuchania do Akademii Sinfonia Varsovia zastąpią eliminacje przeprowadzone na podstawie przesłanych drogą mailową nagrań wideo.

Szczegóły dostępne na http://sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Malina Sarnowska

„Zamówienia kompozytorskie” 2020–2021: wyniki naboru z odwołaniami

IMiTNa stronie Instytutu Muzyki i Tańca, który jest operatorem programu, są już dostępne wyniki naboru wraz z odwołaniami. Łącznie zostanie zrealizowanych 96 projektów o wartości 2 780 210 złotych.

Celem programu „Zamówienia kompozytorskie” jest wspieranie współczesnej twórczości muzycznej poprzez zamawianie nowych dzieł oraz stworzenie dogodnych warunków dla ich stałej obecności w przestrzeni publicznej. Zasadniczym zadaniem programu jest zwiększenie roli muzyki najnowszej jako istotnego medium komunikacji społecznej oraz wpisanie dzieł współczesnych w proces przemian, którym podlega współczesna kultura, w tym ukazanie ich w kontekście zagadnień takich jak – redefinicja pojęcia kultury wysokiej oraz roli twórcy i odbiorcy, czy wpływ nowych mediów oraz technologii na język muzyczny i sposób odbioru muzyki. Dzięki programowi nowe dzieła muzyczne mogą być wykorzystane jako narzędzia edukacji kulturalnej i artystycznej, upowszechniane w kręgach odbiorców niezawodowych, w tym wśród dzieci i młodzieży, powstaje możliwość kontaktu z kompozytorem, poznania procesu twórczego – od pomysłu, przez etap pisania dzieła, do jego wykonania, co w efekcie ma doprowadzić do przełamania stereotypu o hermetyczności muzyki współczesnej.

Pełna lista wniosków 9. edycji programu rozpatrzonych pozytywnie, negatywnie oraz odrzuconych z powodu błędów formalnych jest dostępna na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakładce Programy MKiDN 2020 – „Zamówienia kompozytorskie” oraz na stronie Instytutu Muzyki i Tańca w części Dokumenty do pobrania.

https://imit.org.pl/artykul/2910