Polmic - FB

aktualności

Katowice | Marcin Dylla w Filharmonii Śląskiej

FSPodczas koncertu 7 lutego 2020 roku o godz. 19.00 wraz z Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego wystąpi Marcin Dylla, przez „The Washington Post” okrzyknięty jednym z najbardziej utalentowanych gitarzystów na świecie.

Solista ma na swoim koncie wielką liczbę nagród, a w latach 1996-2007 dziewiętnastokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium najbardziej prestiżowych konkursów gitarowych na szczeblu międzynarodowym, odbywających się w Europie i Stanach Zjednoczonych. Doceniany jest także przez publiczność i krytyków muzycznych – na VII Konwencie Gitarowym w Alessandrii otrzymał Złotą Gitarę dla najlepiej zapowiadającego się młodego gitarzysty.

W wykonaniu zaproszonego wybitnego gitarzysty jako pierwsza zabrzmi Pawana na śmierć i zmartwychwstanie pewnych iluzji Witolda Szalonka na gitarę solo. Samo dzieło Witolda Szalonka opiera się na dźwiękowym i harmonicznym materiale bogatym w rozwiązania tworzące napięcie i gromadzące energię, jednak bez uciekania do eksperymentów. Pawana jest tańcem pochodzącym z Hiszpanii lub Włoch, który swoim charakterem miał przypominać chód pawia.

Następnie usłyszymy Concierto de Aranjuez, niezwykły utwór Joaquína Rodrigo, i Rapsodię hiszpańską, czyli jedyne dzieło Maurice’a Ravela, które od razu powstało z przeznaczeniem do wykonywania koncertowego przez orkiestrę. Ostatnim punktem programu tego wieczoru będzie również dzieło Ravela, tym razem balet Dafnis i Chloe, z którego muzykę wykonają wspólnie Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Ogłoszenie konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

FKZarząd Województwa Małopolskiego ogłosił konkurs na stanowisko dyrektora naczelnego wojewódzkiej instytucji kultury – Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Kandydaci swój udział w konkursie mogą zgłaszać do 3 marca 2020 roku.

Z dniem 31 sierpnia br. upływa okres powołania Pana Bogdana Toszy na stanowisku Dyrektora Naczelnego Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Zgodnie z Uchwałą Nr 1583/19 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 27 sierpnia 2019 roku, Województwo Małopolskie podjęło decyzję o wyłonieniu kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego instytucji w drodze konkursu.

Postępowanie konkursowe przeprowadzi Komisja konkursowa w składzie: trzech przedstawicieli organizatora (w tym przewodniczący), dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, dwóch przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych (działających w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie) oraz dwóch przedstawicieli stowarzyszeń zawodowych lub twórczych, właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez Filharmonię.

Ofertę zawierającą wniosek o przystąpienie do konkursu oraz wymagane dokumenty należy złożyć w terminie do 3 marca 2020 roku, w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Nie otwierać. Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie” na Dzienniku Podawczym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00 (ul. Racławicka 56 w Krakowie) lub przesłać na adres:

• Departament Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków

Liczy się data wpływu oferty. Oferty, które wpłyną po terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym nie będą rozpatrywane.

Szczegółowe informacje na temat konkursu oraz te dotyczące wymagań dostępne na stronie internetowej: https://bip.malopolska.pl/umwm,m,331120,2020.html 

Toruń | Taneczna gitara i heroiczny Beethoven

TOSNajbliższe wydarzenie z udziałem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej 31 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki to prawdziwa gratka dla miłośników gitary klasycznej i sympatyków Beethovena. Solistą piątkowego koncertu będzie znany polski gitarzysta Krzysztof Pełech.

Muzyk zaprezentuje swój wirtuozerski talent podczas wykonania efektownego utworu wybitnego brytyjskiego instrumentalisty i kompozytora Richarda Harvey'a Concerto Antico na gitarę i orkiestrę. Utwór zawiera elementy Alborada, Forlana i innych żywiołowych tańców. W drugiej części koncertu zabrzmi monumentalne dzieło – niezwykle heroiczna III Symfonia „Eroica” Es-dur op. 55 Ludwiga van Beethovena, stworzona z myślą o Napoleonie Bonaparte. Toruńską Orkiestrę Symfoniczną od pulpitu poprowadzi litewski dyrygent Dainius Pavilionis.

Koncert rozpocznie wykonanie Sinfonietty na smyczki stworzonej przez Magdalenę Cynk. Toruńska kompozytorka napisała Sinfoniettę w 2013 roku dla Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis. Utwór ma budowę jednoczęściową, ale, jak mówi Magdalena Cynk, jest on swoistą „mozaiką składającą się z szeregu obrazów, nastrojów, pomysłów, z których jeden wyrasta z drugiego, gdzie jeden stanowi dla drugiego rozwiązanie bądź kulminację”. W tym gąszczu muzycznych tematów i motywów dominuje zasada kontrastów brzmieniowych i ekspresyjnych. Dramaturgiczne kulminacje przeplatają się z momentami odprężenia, a motoryzm koresponduje z liryzmem.

Informacja o biletach – na stronie http://tos.art.pl/ 

Muzyczne wizytówki - Muzyka polska dzisiaj - Portrety współczesnych kompozytorów polskich- SERIA II - polmic 156-159

Płyty wydane przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w roku 2019 dzięki wsparciu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Partnerzy projektu: Polskie Radio S. A. oraz Repliq Media Sp. z o.o.

polmic156-159

 

polmic 159
JERZY KORNOWICZ

1. Ekstrema (2016) 16:31
na zespół kameralny
Neo Temporis Group, dyr. Łukasz Wódecki

Nagranie studyjne dokonane przez Filharmonię Lwowską we współpracy ze Studiem EESEM 26 kwietnia 2016 w Sali Koncertowej im. Stanisława Ludkiewicza;
reż. nagrania: Bohdan Kokotajło i Ostap Manuljak.

Nagranie opublikowane na niniejszej płycie dzięki uprzejmości Requiem Records – za jego udostępnienie wydawca składa serdeczne podziękowania.

Fragment 3 min.:

Play


2. Figury w oplocie (1998–1999) 15:18
na orkiestrę kameralną
Orkiestra Muzyki Nowej, dyr. Aleksander Lasoń

Nagranie studyjne: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, 8/9 maja 2000;
reż. nagrania: Andrzej Solczak, Polskie Radio.

Nagranie opublikowane na niniejszej płycie dzięki uprzejmości Polskiego Radia – za jego udostępnienie wydawca składa serdeczne podziękowania.

Fragment 3 min.:

Play


3. Nieustanne rzeczy wirowanie (1996) 12:34
na skrzypce solo
Krzysztof Bąkowski – skrzypce

Nagranie live: 40. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Akademia Muzyczna w Warszawie, 22 września 1997.

Fragment 3 min.:

Play


4. Epigramy (2017) 25:02
na dwa flety i orkiestrę kameralną
Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz – flety, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, dyr. Anna Duczmal-Mróz

Nagranie live: 48. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 31 marca 2019;
reż. nagrania: Zbigniew Kusiak, Polskie Radio.

Nagranie opublikowane na niniejszej płycie dzięki uprzejmości Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus jako producenta fonogramu – za jego udostępnienie wydawca składa serdeczne podziękowania.

Fragment 3 min.:

Play


5 Spiętrzenia (2007) 08:36
na orkiestrę
Orkiestra Sinfonia Varsovia, dyr. Christopher Lyndon-Gee

Nagranie live: 50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, 25 września 2007;
reż. nagrania: Lech Dudzik i Gabriela Blicharz, Polskie Radio.

Nagranie opublikowane na niniejszej płycie dzięki uprzejmości Orkiestry Sinfonia Varsovia, Fundacji Sinfonia Varsovia oraz Stołecznej Estrady, którym to instytucjom wydawca składa serdeczne podziękowania.

Fragment 3 min.:

Play

 

polmic 158
GRAŻYNA PSTROKOŃSKA-NAWRATIL


1. Muzyka lidyjska (2003) 13:34
na orkiestrę smyczkową z cyklu Ekomuzyka
Orkiestra Kameralna Wratislavia, dyr. Jan Stanienda

Nagranie live: XX Warszawskie Spotkania Muzyczne „muzyka dawna – muzyka nowa”, Zamek Królewski w Warszawie, 6 maja 2006;
reż. nagrania: Zbigniew Kusiak i Ewa Guziołek-Tubelewicz, Polskie Radio.

Play


2. ICE–LAND ...tęczowe mosty nad Dettifoss… (2011) 19:37
na orkiestrę kameralną z harfą amplifikowaną
z cyklu Reportaże
Barbara Witkowska – harfa, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, dyr. Krzysztof Słowiński

Nagranie live: XXVI Warszawskie Spotkania Muzyczne „muzyka dawna – muzyka nowa”, Zamek Królewski w Warszawie, 17 maja 2012;
reż. nagrania: Marcin Domżał, DUX Recording Producers.

Play


3. Niedziela palmowa w Nazareth (2009) 19:42
na saksofon, perkusję i organy
z cyklu Reportaże
(szofar – dudy – kołatki – palmy)
Alina Mleczko – saksofon, Jacek Wota – perkusja, Piotr Rojek – organy

Nagranie live: 28. Festiwal „Musica Polonica Nova” – koncert Oddziału Wrocławskiego ZKP, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja we Wrocławiu, 24 kwietnia 2012;
producent nagrania: Studio Technik Multimedialnych Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Nagranie opublikowano na niniejszej płycie dzięki uprzejmości Akademii Muzycznej we Wrocławiu – za jego udostępnienie wydawca składa serdeczne podziękowania.

Play


4. Bis*Joke (1985) 06:47
na perkusję i fortepian
Stanisław Skoczyński – perkusja, Szabolcs Esztényi – fortepian

Nagranie studyjne: Studio S-1 (obecnie Studio Koncertowe im. Witolda Lutosławskiego) Polskiego Radia w Warszawie, 5 listopada 1991;
reż. nagrania: Lech Dudzik, Polskie Radio.

Nagranie opublikowano na niniejszej płycie dzięki uprzejmości Polskiego Radia – za jego udostępnienie wydawca składa serdeczne podziękowania.

Play


5. Ikar (1979) 10:52
na orkiestrę symfoniczną
z cyklu Freski
Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Tadeusz Strugała

Nagranie live: 24. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, sala koncertowa Filharmonii Narodowej, 19 września 1980;
reż. nagrania: Polskie Nagrania.

Wydawcą nut utworu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Play



polmic 157
JERZY MAKSYMIUK


1. Wariacje Aleksandryjskie (2007) 07:22
na klarnet solo
Artur Pachlewski – klarnet

Nagranie live: koncert ZKP z cyklu „Portrety Kompozytorów” – „Jerzy Maksymiuk”, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (obecnie Mazowiecki Instytut Kultury), 6 grudnia 2012;
reż. nagrania: Lech Tołwiński, DUX Recording Producers. 
Wydawca niniejszej płyty serdecznie przeprasza za niedoskonałą jakość techniczną nagrania.

Fragment 3 min.:

Play


2. Liście gdzieniegdzie spadające (2010) 11:52 
na fortepian i smyczki 
Warszawscy Soliści „Concerto Avenna”, fortepian i dyr. Jerzy Maksymiuk

Nagranie live: koncert ZKP z cyklu „Portrety Kompozytorów” – „Jerzy Maksymiuk”, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (obecnie Mazowiecki Instytut Kultury), 6 grudnia 2012;
reż. nagrania: Lech Tołwiński, DUX Recording Producers.

Fragment 3 min.:

Play


3. Adagio (2012) 09:30
na smyczki z fortepianem ad libitum
Warszawscy Soliści „Concerto Avenna”, dyr. Jerzy Maksymiuk

Nagranie live: koncert ZKP z cyklu „Portrety Kompozytorów” – „Jerzy Maksymiuk”, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (obecnie Mazowiecki Instytut Kultury), 6 grudnia 2012;
reż. nagrania: Lech Tołwiński, DUX Recording Producers.

Fragment 3 min.:

Play


4.-10. Lament serca. Kielcom in memoriam (2012) na dwa klarnety, kotły, fortepian, głos kobiecy i smyczki 
Passacaglia 5:00

Fragment 3 min.:

Play


5. Ewokacja 4:03
6. Funeral March 2:39
7. Tren 2:32
8. Muzyka wyciszenia 4:45
9. Modlitwa 4:43
10. Finał 4:23
Kamilla Adamska i Artur Pachlewski – klarnety, Leszek Lorent – perkusja, Grzegorz Gorczyca – fortepian, Anna Karasińska – głos, Warszawscy Soliści „Concerto Avenna”, dyr. Stanisław Winiarczyk

Nagranie live: koncert ZKP z cyklu „Portrety Kompozytorów” – „Jerzy Maksymiuk”, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (obecnie Mazowiecki Instytut Kultury), 6 grudnia 2012;
reż. nagrania: Lech Tołwiński, DUX Recording Producers.

11. W zamyśleniu – Adagio per archi e pianoforte (2012–2013) 15:16 
na fortepian i orkiestrę 
Krzysztof Stanienda – forNagranie live: XXVII Warszawskie Spotkania Muzyczne „muzyka dawna – muzyka nowa”, Zamek Królewski w Warszawie, 18 maja 2013; 
reż. nagrania: Marcin Wolniewicz, DUX Recording Producers.

Fragment 3 min.:

 


polmic 156
JAN KRENZ


1.-4. Musica da camera per quartetto d’archi (Quartetto no. 3) (1982–1983)
1. I. Incompiuto 02:15

Fragment 3 min.:

Play

2. II. Indipendente 07:11
3. III. Interrotto 04:39
4. IV. Impetuoso 04:26
Kwartet Śląski: Marek Moś – skrzypce I, Arkadiusz Kubica – skrzypce II, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela

Nagranie live: 30. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, sala koncertowa Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), 23 września 1987.


5. II Symfonia (quasi una fantasia) (1989–1992) 31:57
Sinfonia Varsovia, Jan Krenz – dyrygent

Nagranie live: 36. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Studio S-1 Polskiego Radia w Warszawie (obecnie Studio Koncertowe im. Witolda Lutosławskiego), 19 września 1993.

Fragment 3 min.:

Play


6.-9.III Symfonia (1999-2002)
na róg solo, orkiestrę smyczkową, dwie harfy, fortepian i perkusję
6 I. Preludio – Elegia – Postludio 04:44
7 II. Dies irae 04:56
8 III. Canzona – Quasi cadenza 06:23
9 IV. Finale – Pugatorio 06:22
Tomasz Bińkowski – waltornia, Sinfonia Varsovia, Jerzy Maksymiuk – dyrygent

Nagranie live: Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIII”, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, 13 lutego 2016;
reż. nagrania: Lech Dudzik i Gabriela Blicharz, Polskie Radio.
Nagranie opublikowano na niniejszej płycie dzięki uprzejmości Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego oraz Polskiego Radia – za jego udostępnienie wydawca składa serdeczne podziękowania.

Fragment 3 min.:

Play


Wydawcą nut utworów Jana Krenza obecnych na płycie jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Muzyczne wizytówki - Portrety współczesnych kompozytorów polskich - Seria II

MPDII

W roku 2013 Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zainicjowało serię płytową „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich”. Wydanych zostało wówczas 10 monograficznych płyt kompaktowych audio, poświęconych muzyce aktualnie tworzących polskich kompozytorów należących do różnych generacji: Zbigniewa Penherskiego, Lidii Zielińskiej, Magdaleny Długosz, Tadeusza Wieleckiego, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Jacka Grudnia, Jarosława Siwińskiego, Michała Talmy-Sutta, Ewy Trębacz oraz Aleksandra Kościowa. Projekt był realizowany we współpracy z Polskim Radiem S. A. i dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Od samego początku istniał zamiar kontynuowania projektu i wydawania kolejnych płyt. Starania w tym kierunku zakończyły się sukcesem w roku 2019, kiedy to POLMIC otrzymał dofinansowanie dla czterech kolejnych płyt w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Do tej edycji wybrano cztery postacie: Jana Krenza (ur. 1926), Jerzego Maksymiuka (ur. 1936), Grażynę Pstrokońską-Nawratil (ur. 1947) oraz Jerzego Kornowicza (ur. 1959).

Nagrania pochodzą głównie ze zbiorów POLMIC – Biblioteki Związku Kompozytorów Polskich (są to rejestracje koncertów „Warszawskiej Jesieni”, „Warszawskich Spotkań Muzycznych” oraz cyklu „Portrety kompozytorów”), ponadto z Archiwum Polskiego Radia (wśród nich są najwybitniejsze nagrania archiwalne zespołów radiowych), a także z innych źródeł zarekomendowanych przez bohaterów płyt, którzy żywo włączyli się w prace nad swoimi wizytówkami.

Eseje napisali autorzy, którym zarówno opublikowana muzyka, jak i postacie kompozytorów są szczególnie bliskie: Grażyna Teodorowicz, Mieczysław Kominek oraz Katarzyna Bartos. Szczególny charakter ma tekst zamieszczony w książeczce Jerzego Kornowicza, gdyż jest to zapis (fragment) ogromnie ciekawej rozmowy dwóch kompozytorów: bohatera płyty i Tadeusza Wieleckiego, która odbyła się podczas prac nad płytą.

Celem wydawnictwa jest również promocja wykonawców, którzy chętnie zgodzili się na udział w projekcie, dzięki czemu na płytach zostały wydane świetne nagrania wielu innych najwybitniejszych polskich i zagranicznych zespołów, dyrygentów oraz solistów. Im, jak również wszystkim innym osobom i podmiotom, których działania, wsparcie i wszechstronna pomoc umożliwiły wydanie płyt w ich obecnym kształcie – wszystkim Kompozytorom, Wykonawcom, Autorom, Reżyserom Dźwięku, Fotografikom, a także wielu Instytucjom Muzycznym – wydawca składa niniejszym serdeczne podziękowania.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

ZOBACZ: OPIS SERII

Czytaj więcej: Muzyczne wizytówki - Portrety współczesnych kompozytorów polskich - Seria II

Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW - polmic 149-155

FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

INTUICJA
polmic 149 - kurator nurtu: Rafał Augustyn

1. Agata Zubel (ur. 1978) Recital for 4 (2016) 35:47
Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, elektronika Adam Pierończyk – saksofon Agata Zubel – głos Cezary Duchnowski – fortepian, komputer

Fragment 3 min.:

Play

2. Szabolcs Esztényi (ur. 1939) Muzyka kreowana 2016 14:27
Szabolcs Esztényi – fortepian

Play

3. Anna Zaradny (ur. 1977) Octopus (2011) 10:32
muzyka elektroniczna

Play

4. Cezary Duchnowski (ur. 1971) & Paweł Romańczuk (ur. 1975) HybryDuo 14:08
Cezary Duchnowski – komputer, hybryda Paweł Romańczuk – hybryda, małe instrumenty

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 19 czerwca 2016 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie, podczas koncertu INTUICJA:
Piotr Wieczorek & Antonina Wyszyńska, Wytwórnia Filmowa „Grochowska 83”

KONSTRUKCJA
polmic 150 - kurator nurtu: Beata Bolesławska

1. Zbigniew Bargielski (ur. 1937) Kwartet smyczkowy z klarnetem „Po drugiej stronie lustra” (1985) 13:02
Roman Widaszek – klarnet
KWARTET ŚLĄSKI:
Szymon Krzeszowiec – skrzypce I, Arkadiusz Kubica – skrzypce II, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

2. Krzysztof Meyer (ur. 1943) Kwartet fortepianowy (2009) 24:15
Piotr Sałajczyk – fortepian, Szymon Krzeszowiec – skrzypce, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

3.-4. Aleksander Lasoń (ur. 1951) Kwartet smyczkowy nr 4 „Tarnogórski” (2000)
(3 I. misterioso 07:44 - 4 II. deciso e energico) 08:10
KWARTET ŚLĄSKI

Fragment 3 min.:

Play

5. PRASQUAL (ur. 1981) PERNYAI 09:34
na klarnet, fortepian i kwartet smyczkowy (2010/2016)
Roman Widaszek – klarnet, Piotr Sałajczyk – fortepian, KWARTET ŚLĄSKI 

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 20 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu KONSTRUKCJA: Ewa Guziołek-Tubelewicz & Julita Emanuiłow, Polskie Radio
Wydawcą nut utworu Aleksandra Lasonia Kwartet smyczkowy nr 4 „Tarnogórski” jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

LIRYKA 
polmic 150 - kurator nurtu: Marcin Trzęsiok

1. Aleksander Nowak (ur. 1979) Naninana 11:46 na amplifikowany instrument klawiszowy i orkiestrę smyczkową w dwóch grupach (2015)
Piotr Orzechowski – Fender Rhodes Stage Piano, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent, Wojciech Błażejczyk – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

2.-4. Grażyna Pstrokońska-Nawratil (ur. 1947) …como el sol e la mar... (…jak słońce i morze…) na flet i orkiestrę kameralną (2008)
z cyklu „...myśląc o Vivaldim” (Lato)
(2. I. la playa 03:30 3. II. la hondura 06:03 4. III. el viento dorado 04:58)
Łukasz Długosz – flet, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

5.-8. Marek Stachowski (1936–2004) Divertimento na kameralną orkiestrę smyczkową (1978)
(5. I. Sinfonia 01:54 6. II. Pezzo giovale 02:58 7. III. Canzonetta notturna 03:01 8. IV. Pezzo finale) 02:25 
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

9. Eugeniusz Knapik (ur. 1951) Przystępuję do Ciebie 10:43
na głos i orkiestrę smyczkową do słów Edwarda Stachury (2001) 
Urszula Krygier – sopran, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

10.-12. Andrzej Krzanowski (1951–1990) II Symfonia na 13 instrumentów smyczkowych (1984)
(10. I. Con vigore 03:11 - 11. II. Comodo 04:11 - 12. III. Lento appassionato 10:12)
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 21 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu LIRYKA:
Ewa Guziołek-Tubelewicz & Katarzyna Rakowiecka, Polskie Radio. Wydawcą nut utworów: Aleksander Nowak – Naninana, Marek Stachowski – Divertimento, Eugeniusz Knapik – Przystępuję do Ciebie, Andrzej Krzanowski – II Symfonia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

METASTYLISTYKA
polmic 152 - kurator nurtu: Katarzyna Naliwajek-Mazurek

1. Paweł Szymański (ur. 1954) Chlorophaenhylohydroxipiperidinofluorobutyrophaenon 21:45
na zespół i inne dźwięki (2002)
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ, Szymon Bywalec – dyrygent, Jarosław Mamczarski – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

2. Jacek Grudzień (ur. 1961) Ad Naan 06:31
na wiolonczelę i komputerowe przetwarzanie dźwięku (2002)
Andrzej Bauer – wiolonczela, Jarosław Mamczarski – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

3. Stanisław Krupowicz (ur. 1952) Tempo 72 11:30 
wersja na klawesyn amplifikowany i zespół kameralny (1981/2016)
Aleksandra Rupocińska – klawesyn, ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ, Szymon Bywalec – dyrygent, Jarosław Mamczarski – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

4.-6. Adam Falkiewicz (1980–2007) The Night Home na głos i zespół (2001)
(4. I. I dream that… 03:46 - 5. II. My sight moves… 02:08 - 6. III. Like that I dream… 06:06)
Joanna Freszel – sopran, ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ, Szymon Bywalec – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

7. Marcin Bortnowski (ur. 1972) Oczekiwanie 20:54
na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2016)
Andrzej Bauer – wiolonczela, ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ, Szymon Bywalec – dyrygent
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 22 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu METASTYLISTYKA: Ewa Guziołek-Tubelewicz & Julita Emanuiłow, Polskie Radio

BRZMIENIE 
polmic 153 - kurator nurtu: Iwona Lindstedt

1. Sławomir Wojciechowski (ur. 1971) Blind Spot 13:55
na amplifikowany kwartet smyczkowy (2013)
Członkowie SEPIA ENSEMBLE: Olga Winkowska, Ostap Mańko – skrzypce, Anna Podsiadły – altówka, Anna Szmatoła – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

2. Krystyna Moszumańska-Nazar (1924–2008) Warianty 13:49
na fortepian i perkusję (1979)
Członkowie SEPIA ENSEMBLE: Tomasz Sośniak – fortepian, Aleksandra Dzwonkowska – perkusja

Fragment 3 min.:

Play

3. Witold Szalonek (1927–2001) Improvisations sonoristiques 09:14
na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968)
Członkowie SEPIA ENSEMBLE: Szymon Jóźwiak – klarnet Wojciech Jeliński – puzon Anna Szmatoła – wiolonczela Tomasz Sośniak – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

4. Marcin Stańczyk (ur. 1977) Attorno 14:52
na flet altowy, wiolonczelę i fortepian (2013)
Członkowie SEPIA ENSEMBLE: Paulina Graś-Łukaszewska – flet altowy Anna Szmatoła – wiolonczela Tomasz Sośniak – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

5. Jagoda Szmytka (ur. 1982) per ._o 14:53
dla trzech wykonawców (2007)
Ewa Liebchen – flet Ania Karpowicz – flet Tomasz Sośniak – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

6. Dobromiła Jaskot (ur. 1981) Hgrrrsht
na 2 amplifikowane flety i krtanie (2015) Ewa Liebchen – flet Ania Karpowicz – flet

Rafał Zapała – elektronika, opieka artystyczna, projekcja dźwięku 

Fragment 3 min.:

Play

Artur Kroschel – opieka artystyczna

Nagranie na żywo 23 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu BRZMIENIE: Gabriela Blicharz & Julita Emanuiłow, Polskie Radio

Wydawcą nut utworów:
Krystyna Moszumańska-Nazar – Warianty Witold Szalonek – Improvisations sonoristiques
jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

REDUKCJA
Polmic 154 – kurator nurtu: Krzysztof Szwajgier

1. Tomasz Sikorski (1939–1988) Autograf 05:09
na fortepian (1980)
Martyna Zakrzewska – fortepian

Play

2. Zygmunt Krauze (ur. 1938) Kwartet smyczkowy nr 2 (1970) 16:22
ANTARJA QUARTET: Barbara Mglej – skrzypce I, Elżbieta Mudlaff – skrzypce II, Magdalena Chmielowiec – altówka, Jakub Gajownik – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

3. Magdalena Długosz (ur. 1954) SaxSpiro 15:58
na saksofony i warstwę elektroakustyczną (2011)
Krzysztof Guńka – saksofony, Magdalena Długosz – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

4. Zygmunt Konieczny (ur. 1937) Wiersz 06:03
na kwartet smyczkowy (2016)
ANTARJA QUARTET

Fragment 3 min.:

Play

5. Zbigniew Rudziński (ur. 1935) Studium na C 06:15
na zespół o dowolnym składzie instrumentów (1964)
Członkowie kwartetu smyczkowego ANTARJA QUARTET i zespołu SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE, Maciej Koczur – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

6. Weronika Ratusińska (ur. 1977) Amarcord 09:09
na skrzypce i fortepian (2000)
Członkowie kwartetu smyczkowego ANTARJA QUARTET i zespołu SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE: Barbara Mglej – skrzypce Martyna Zakrzewska – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

7.-8. Tadeusz Wielecki (ur. 1954) Łagodne kołysanie 
forma dramatyzowana na dęty instrument basowy, altówkę, dwie małe grupy chóralne i recytatora (2016) – fragmenty:
7. Szeptem 01:57
8. Złotousty złoczyńca 04:29
Członkowie kwartetu smyczkowego ANTARJA QUARTET i zespołu SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE: Krzysztof Guńka – saksofon Magdalena Chmielowiec – altówka Tadeusz Wielecki – recytacja GRUPA WESPÓŁ Maciej Koczur – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 24 czerwca 2016 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie, podczas koncertu REDUKCJA: Jacek Guzowski & Krzysztof Kuraszkiewicz, Musicon

Wydawcą nut utworu Zygmunta Krauzego Kwartet smyczkowy nr 2 jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

ENERGIA
polmic 155 – kurator nurtu: Małgorzata Gąsiorowska

1. Hanna Kulenty (ur. 1961) Preludium, Postludium i Psalm 12:45
na wiolonczelę i akordeon (2007)
TWOgether Duo: Magdalena Bojanowicz – wiolonczela, Maciej Frąckiewicz – akordeon

Fragment 3 min.:

Play

2. Jarosław Siwiński (ur. 1964) Sestetto 15:11
na kwartet smyczkowy, kontrabas i fortepian (2013) Kwartet Polonika (dawniej Opium String Quartet): Agnieszka Marucha – skrzypce I, Anna Szalińska – skrzypce II, Magdalena Małecka-Wippich – altówka, Olga Łosakiewicz-Marcyniak – wiolonczela
Małgorzata Kołcz – kontrabas Julia Samojło – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

3. Jerzy Kornowicz (ur. 1959) Dzwony od Nielisza (z cyklu Czas się żarzy) na dwa fortepiany (2011) 16:32
DUO APPASIONATO: Dominika Grzybacz – fortepian, Klara Kraj – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

4. Marcin Błażewicz (ur. 1953) Kwintet fortepianowy „...duch łąk, duch pól...” (2004) 11:33
Julia Samojło – fortepian, Kwartet Polonika

Fragment 3 min.:

Play

5. Tomasz Jakub Opałka (ur. 1983) Loca deserta 09:33
na gitarę klasyczną i kwartet smyczkowy (2012)
Aleksander Wilgos – gitara, Kwartet Polonika

Fragment 3 min.:

Play

6. Bartosz Kowalski (ur. 1977) Circles on the Water 07:08
na harfę, wibrafon, fortepian i kwartet smyczkowy (2011)
Ilina Sawicka – harfa, Krzysztof Niezgoda – wibrafon, Bartosz Kowalski – fortepian, Katarzyna Denkiewicz – skrzypce I, Iga Wasilewska – skrzypce II, Jerzy Sawicki – altówka, Karolina Pływaczewska – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 25 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu ENERGIA: Jarosław Regulski & Zbigniew Kusiak, Polskie Radio

Wydawcą nut utworu Hanny Kulenty Preludium, Postludium i Psalm jest Donemus Publishing B.V.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
w ramach programu „Muzyczny ślad”,
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wydawca / Publisher: ℗ & © 2019
Związek Kompozytorów Polskich 
Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

Partner: Repliq Media Sp. z o.o.

Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

7_nurtow

W roku 2016 Związek Kompozytorów Polskich zakończył obchody swojego 70-lecia, organizując cykl koncertów pod tytułem Festiwal Siedmiu Nurtów. W ramach programu „Muzyczny ślad” 2019, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, w postaci siedmiopłytowego boxu ukazały się nagrania utworów, które zabrzmiały podczas Festiwalu Siedmiu Nurtów.

Dzięki współpracy kompozytorów i muzykologów, członków Związku, przyoblekła się wówczas w realny kształt idea nowego, „nurtowego” spojrzenia na 70 ostatnich lat muzyki polskiej, zaproponowana przez Jerzego Kornowicza. Nie ma tu neoklasycyzmu, awangardy, nowej romantyczności czy postmodernizmu. Pokazane zostało inne ujęcie twórczości polskich kompozytorów po II wojnie światowej – właśnie siedem nurtów, a są to: intuicja, konstrukcja, liryka, metastylistyka, brzmienie, redukcja i energia.

Za każdy nurt odpowiada inny muzykolog–kurator, który przygotował i program koncertu, i jego omówienie. W ten sposób na siedmiu koncertach, a teraz na siedmiu płytach zostały przedstawione najważniejsze, czy może najbardziej wyraźne kierunki muzyki polskiej ostatnich siedemdziesięciu lat. Eseje napisane przez kuratorów stworzyły ciekawy zbiór refleksji o nowych technikach kompozytorskich – prezentujemy je tutaj w języku polskim i angielskim. Zapraszamy serdecznie do słuchania i lektury.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ).

ZOBACZ: Opis serii

Czytaj więcej: Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

Katowice | Atom String Quartet w Filharmonii Śląskiej

FSKoncert 1 lutego 2020 roku o godz. 17.00 będzie wydarzeniem ukazującym zaskakujące połączenia muzyczne, które w znakomitym wykonaniu zachwycą nawet najbardziej wymagającego melomana. Wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod batutą Roberta Kabary na scenie Filharmonii Śląskiej stanie niezwykle inspirujący i intrygujący Atom String Quartet.

Zespół ten należy do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce, jest laureatem nagrody „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka współczesna” (za płytę SUPERNOVA nagraną wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum), jest także stałym bywalcem światowych scen.

W programie tego wyjątkowego koncertu znajdą się kompozycje niezwykłe. Usłyszymy m.in. Wyspy Eugeniusza Knapika, dzieło wielokrotnie nagradzane i nieustannie doceniane za nadzwyczajną, poetycką treść. Nie zabraknie także utworu wybitnego polskiego jazzmana, Leszka Możdżera – Śląska Orkiestra Kameralna zabierze bowiem słuchaczy w świat dźwięków płynących z jego Preludium i fugi na orkiestrę smyczkową. W towarzystwie filharmoników śląskich Atom String Quartet wykona z kolei nowatorskie opracowania dzieł Witolda Lutosławskiego i Johanna Sebastiana Bacha. Przy ostatnim punkcie programu udowodnią oni, że muzyka baroku doskonale łączy się z jazzem i tworzy świeże połączenie, ukazujące słynne Wariacje Goldbergowskie w zupełnie nowej odsłonie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcejhttps://filharmonia-slaska.eu/production/atom-string-quartet-slaska-orkiestra-kameralna/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus gra Rachmaninowa

POSIPodczas koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wraz z Sinfonia Iuventus swój kunszt zademonstruje dwudziestopięcioletni pianista Tymoteusz Bies, który budzi stale rosnący zachwyt słuchaczy i krytyków widzących w nim jeden z najbardziej obiecujących talentów młodego pokolenia. Zabrzmią Rapsodia na temat Paganiniego i II Symfonia e-moll Sergiusza Rachmaninowa.

II Symfonia (1908) jest do pewnego stopnia rozwinięciem symfonicznych idei Piotra Czajkowskiego – neoromantyczna, ekspresyjna, pełna patosu i dramatyzmu, o bogatej chromatycznej harmonice i barwnej instrumentacji, jest też bardzo „rosyjska” w duchu, choć nie zawiera wielu oczywistych cytatów muzyki narodowej. Obok monumentalnych koncertów fortepianowych stała się jedną z najpopularniejszych pozycji w dorobku twórcy, od ponad wieku podziwianą na koncertowych estradach całego globu.

Niemal dwie dekady później (1934) powstało jedno z ostatnich dzieł kompozytora i zarazem ostatnie na fortepian z orkiestrą: brawurowa Rapsodia na temat Paganiniego. Za temat posłużył fascynujący motyw z 24. Kaprysu legendarnego włoskiego skrzypka – fascynujący dla słuchaczy tego hipnotycznego dzieła, ale też dla wielu kompozytorów. Ujęcie Rachmaninowa należy do najbardziej monumentalnych i arcytrudnych pianistycznie, stanowiąc prawdziwy probierz najwyższych umiejętności wybranych tylko wirtuozów.

Koncert poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Przytocki. Muzyka rosyjska jest mu szczególnie bliska – jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La Folia”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/