Polmic - FB

aktualności

Warszawa | SUPERSAM + 1: Axel Dörner & Michał Górczyński

SuperSamW ramach cyklu wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK 5 grudnia 2019 roku o godz. 20:00 wystąpią Axel Dörner i Michał Górczyński (DZiK, ul. Belwederska 44).

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Po raz pierwszy na scenie będą tym razem improwizować Axel Dörner i Michał Górczyński.

Niemiecki trębacz i pianista Axel Dörner studiował w Konserwatorium w Arnhem (Holandia) i w Musikhochschule w Kolonii. Jest jednym z najbardziej wyjątkowych głosów wolnej improwizacji. Wykształcił zupełnie odmienny język wyrazu na trąbce. Obecnie jego dyskografia obejmuje ponad 150 albumów długogrających. Od 2000 roku koncertuje na wszystkich pięciu kontynentach, współpracując ze znanymi artystami.

Klarnecista, kompozytor i pedagog Michał Górczyński jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Komponuje utwory na różne składy instrumentalne, muzykę do przedstawień teatralnych (około 25 spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych), zajmuje się improwizacją. Od 2002 roku współtworzy zespół Kwartludium, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Od 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego, inspirując się beatboxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beatboxerów „Tik Takiem” Patrykiem Matelą. Jest stypendystą UMS Warszawy oraz MKiDN w ramach programu tworzenia alternatywnych podręczników edukacyjnych.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Częstochowa | Świąteczne preludium

Collegium CantorumCzwartkowy koncertowy wieczór z Chórem Filharmonii Częstochowskiej 5 grudnia 2019 roku o godz. 19:00 został przez wykonawców zatytułowany „Świąteczne preludium”.

Czas płynie bardzo szybko. Nie zauważamy, kiedy mija dzień za dniem, a tu już prawie koniec kolejnego roku. Ale wraz z końcem roku przybywają na ratunek magiczne i pełne radości Święta Bożego Narodzenia – czas spokoju i oddechu od codzienności. „Świąteczne Preludium” w ramach cyklu Czwartkowych Wieczorów z Chórem Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum to wyjątkowa i bardzo szeroka podróż przez bożonarodzeniowe melodie.

W programie tego grudniowego koncertu publiczność usłyszy bowiem zarówno kompozycje Gustava Holsta, Charlesa Wooda, Edwarda Pałłasza, ale również latynoskie kolędy i doskonałe aranżacje świątecznych hitów wprost z rozgłośni radiowych. Bo Święta to czas wielu odcieni radości, dlatego muzyką, tak zróżnicowaną chór Collegium Cantorum wprowadzi słuchaczy w okres świątecznego szczęścia i spokoju ducha. Koncert poprowadzi dyrygent Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum Janusz Siadlak.

Małgorzata Siadlak

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1381-Swiateczne-preludium 

Poznań | Usłyszeć światło, zobaczyć muzykę – VIII edycja Neofonii

Neofonie3 i 4 grudnia 2019 roku w murach Akademii Muzycznej I. J. Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się VIII Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „Neofonia”. Wydarzeniu towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Podczas dwudniowych obrad tegorocznej edycji uczestnicy naświetlą (nomen-omen!) zagadnienie światła w muzyce jako idei, jako materiału twórczego, jako instrumentu, czy też jako symbolu i alegorii. Wydarzenie jest doskonałą okazją do wymiany spostrzeżeń i doświadczeń młodych badaczy z różnych polskich ośrodków akademickich. Obrady rozpocznie wykład dra Michała Janochy (Studio Muzyki Elektroakustycznej SMEAMuz Poznań), który opowie o świetle i dźwięku w spektaklu multimedialnym Słyszę, że patrzysz. Panel I poświęcony będzie zmysłom i percepcji poruszając zagadnienia wpływu wzroku na słuch i zjawisko chromestezji. Podczas II Panelu uczestnicy rozważać będą m.in. obecność światła w muzyce sakralnej. Tradycyjnie pierwszego dnia konferencji w Auli Nova młodzi kompozytorzy polskich uczelni muzycznych zaprezentują swoje utwory podczas Międzyuczelnianego Koncertu Kompozytorskiego.

Drugi dzień obrad wypełnią warsztaty z Ryszardem Lubienieckim, kompozytorem, improwizatorem i akordeonistą. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z możliwościami, jakie współczesnym kompozytorom dają techniki amplifikacji i samplowania instrumentów.

Organizatorem konferencji jest Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki AM w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program konferencji – na stronach www.amuz.edu.pl oraz www.facebook.com/kanamp2012 

Warszawa | Prezentacja publikacji Andrew Shentona „Arvo Pärt. Słyszalne światło”

UMFCRektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina prof. dr hab. Klaudiusz Baran zaprasza na spotkanie 3 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 (ul. Okólnik 2, Sala im. K. Szymanowskiego), które poświęcone będzie publikacji Andrew Shentona Arvo Pärt. Słyszalne światło.

Jest to pierwsza w Polsce monografia poświęcona twórczości Arvo Pärta (ur. 1935). Ten światowej sławy estoński kompozytor zyskał uznanie nie tylko muzykologów i melomanów, lecz także twórców szeroko rozumianej kultury masowej i jej odbiorców. Status ikony oraz popularność zawdzięcza geniuszowi i cechom charakteru, przede wszystkim skromności i życzliwości.

Publikacja, wydana nakładem wydawnictwa Chopin University Press, ukazuje się zaledwie rok po nadaniu kompozytorowi tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (26 listopada 2018) i rok po premierze wersji anglojęzycznej. Uroczystą prezentację uświetni występ Chopin University Modern Ensemble pod dyrekcją Ignacego Zalewskiego. Artyści wykonają utwory Arvo Pärta oraz Aleksandra Kościowa.

Wstęp na to wydarzenie jest wolny!

Lusławice | Koncert Finałowy cyklu „Jesień w Lusławicach”

Luslawice1 grudnia 2019 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego o godz. 19:00 będzie miał miejsce Koncert Finałowy cyklu „Jesień w Lusławicach”.

„Jesień w Lusławicach” to wyjątkowe wydarzenie muzyczne charakteryzujące się przede wszystkim bogactwem różnorodności stylistycznej prezentowanego repertuaru, a także udziałem znakomitych gwiazd krajowej jak i zagranicznej sceny muzycznej.

Ludwig van Beethoven i muzyka współczesna. Czy takie połączenie różnych od siebie stylów i odmiennej, bo odległej w czasie estetyki twórczej w ogóle jest możliwe? Przekonamy się o tym już niebawem. Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty wykona dwa monumentalne dzieła wiedeńskiego klasyka: Uwerturę „Coriolan” op. 62 oraz III Symfonię Es-dur op. 55, zwaną „Eroicą”. W kontekście Beethovenowskiej ponadczasowej muzyki zabrzmi Koncert na dwa flety Janusza Bieleckiego, w interpretacji flecistów Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza, którym także towarzyszyć będą młodzi symfonicy krakowskiej Akademii Muzycznej.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Wrocław | Concertante

Danowicz30 listopada 2019 roku o godz. 18:00 podczas koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum zostanie prawykonane Concerto grosso Christiana Danowicza.

Koncert rozpocznie się od dzieł baroku i klasycyzmu, skończy się zaś na kompozycjach tworzonych przez współczesnych nam twórców. Wspólnym mianownikiem wszystkich utworów jest to, że stanowią dzieła koncertujące, w których wyodrębnione są partie solowe dla jednego bądź kilku członków zespołu.

Zbiór Johanna Sebastiana Bacha, znany obecnie jako Koncerty brandenburskie, zatytułowany był w oryginale Concerts avec plusieurs instruments („Koncerty na różne instrumenty”). W 1721 roku kompozytor zadedykował swe utwory margrabiemu Brandenburgii Christianowi Ludwigowi i stąd wzięła się ich powszechnie stosowana nazwa. III Koncert G-dur pełen jest temperamentu i energii, a chociaż jest to dzieło łatwe w odbiorze i wpadające w ucho, stawia przed wykonawcami poważne wymagania. Sinfonia concertante KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta przeznaczona była pierwotnie na skrzypce i altówkę, jednak podczas koncertu usłyszymy aranżację tego utworu na skrzypce i wiolonczelę. Dzieło powstało w 1779 roku, w czasie podróży koncertowej artysty obejmującej m.in. wizytę w Mannheimie i Paryżu.

Drugą część koncertu wypełnią dzieła autorów współczesnych. Twórczość urodzonego w Katowicach Mikołaja Góreckiego reprezentować będzie napisany w 2000 roku Concerto-Notturno na skrzypce i smyczki. To przystępna trzyczęściowa kompozycja, zgodnie z obietnicą daną w tytule – nastrojowa, momentami nawet mroczna. Ostatnim utworem wykonanym tego wieczoru będzie Concerto grosso, kompozycja autorstwa Christiana Danowicza, koncertmistrza NFM Orkiestry Leopoldinum. Będzie to prawykonanie tego dzieła, nadarza się więc okazja, aby znaleźć się wśród tych, którzy wysłuchają go po raz pierwszy.

Agnieszka Frei

Więcej –na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7275 

Warszawa | Koncert Laureatów XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego

Konkurs Serockiego30 listopada 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa) będzie miał miejsce Koncert Laureatów XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego.

W dniach 4–6 października 2019 roku w Radziejowicach odbyło się posiedzenie Jury XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019. Na konkurs, objęty patronatem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, nadesłano 144 partytury. Jury w składzie: Fredrik Österling (Szwecja), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Dariusz Przybylski (Polska), przyznało cztery nagrody i trzy wyróżnienia.

Pierwszą Nagrodę w wysokości 13.000 PLN otrzymał Jinseok Choi – kompozytor z Korei Południowej – za utwór Pathos. Drugą Nagrodę w wysokości 8.000 PLN otrzymał Adam Vilagi (Finlandia) za utwór Directions. Trzecią Nagrodę w wysokości 4.000 PLN przyznano Hughowi Collinsowi Ricemu z Wielkiej Brytanii za utwór Canto Celato. Nagrodą Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata (komplet polskich partytur współczesnych) uhonorowano Jinseok Choi. Wyróżnienia otrzymali: Youngwoo Yoo (Korea Południowa), Minzuo Lu (Chiny) i Zhaoyu Zhang (Chiny).

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Towarzystwo im. W. Lutosławskiego oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków. Patronami wydarzenia są ZAiKS i SPAM.

Podczas Koncertu laureatów, współorganizowanego z Programem 2 Polskiego Radia, zabrzmią utwory patrona Konkursu Kazimierza Serockiego, Jinseok Choi, Adama Vilagi i Hugha Collinsa Rice’a. Kompozycję zaprezentują znakomici artyści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, Hashtag Ensemble, Seweryn Zapłatyński, Franciszek Olszowski, Alicja Kieruzalska, Łukasz Łacny i Krystyna Wiśniewska. Koncert będzie zarejestrowany i odtworzony w Programie 2 Polskiego Radia, a następnie zaoferowany do odtworzenia rozgłośniom Europejskiej Unii Radiowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Poznań | Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza 2019

StuligroszDruga edycja Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza – wyjątkowego konkursu, wydarzenia innego niż wszystkie istniejące dotąd w Polsce konkursy chóralne, odbędzie się w Poznaniu w dniach 29 listopada – 1 grudnia 2019 roku.

Ideą tego muzycznego święta jest konfrontacja zwycięzców sześciu najstarszych i uznanych polskich konkursów chóralnych, którzy następnie staną do szlachetnej rywalizacji, konkurując w stolicy Wielkopolski o zwycięstwo w tym swoistym „konkursie konkursów”. Do udziału w Grand Prix Polskiej Chóralistyki przystąpią w tym roku: Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego, Chór Żeński „Schola Cantorum Bialostociensis”, Młodzieżowy Chór „Our Voice” z Działdowa, Chór Dziewczęcy „Kosy” z Poznania, Chór Kameralny Akademii Sztuki w Szczecinie i Zespół Wokalny „Rondo” z Wrocławia. Organizatorami przedsięwzięcia są Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Fundacja „Chór Stuligrosza – Poznańskie Słowiki”.

Wydarzenie dopełnią warsztaty prowadzone przez dyrygentów i specjalistów w zakresie emisji głosu, a także koncerty zaproszonych chórów w różnych częściach miasta, m. in. koncert z okazji 35-lecia działalności zespołu Affabre Concinui oraz 80-lecia działalności Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”. W programach koncertowych i konkursowych ważne miejsce zajmuje polska współczesna muzyka chóralna.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. Na niektóre z wydarzeń obowiązują wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie www.grand.prix.stuligrosz.pl 

Facebook: www.facebook.com/grand.prix.stuligrosz 

Katowice | Koncert w Filharmonii Śląskiej, który trwale zapisze się na kartach historii

FSMelomani zgromadzeni w Filharmonii Śląskiej 29 listopada 2019 roku o godz. 19.00 będą świadkami niezwykłego wydarzenia – podczas koncertu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka po raz pierwszy w historii zostanie zarejestrowane oratorium Henryka Mikołaja Góreckiego Sanctus Adalbertus op. 71.

Na scenie, obok filharmonicznego Chóru i Orkiestry Symfonicznej, wystąpią światowej klasy soliści – Ewa Tracz oraz Stanislav Kuflyuk, którzy wykonają partie solowe w dziele Patrona Filharmonii. Nim jednak zabrzmi to wyjątkowe oratorium, Piotr Sałajczyk, przez krytyków zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji, laureat nagrody fonograficznej „Fryderyk” oraz nagrody „Orfeusz”, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, wykona Koncert fortepianowy op. 46 Krzysztofa Meyera. Ta wyjątkowa kompozycja zabierze słuchaczy w świat postmodernizmu, a słychać w niej będzie echa jazzu.

Płyta z dziełem Henryka Mikołaja Góreckiego zostanie wydana jeszcze w tym roku, a przedsięwzięcie jest dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Publiczność zgromadzona w sali koncertowej im. Karola Styji będzie świadkiem i częścią tworzenia się historii.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu