Polmic - FB

news

Akademia Händlowska we Wrocławiu

Akademia Händlowska we WrocławiuW dniach od 7 do 15 lutego 2015 roku we Wrocławiu odbędzie się Akademia Händlowska. Przedsięwzięcie to, organizowane przez Narodowe Forum Muzyki oraz Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego, stanowi drugą edycję festiwalu, który każdorazowo poświęcony jest interpretacji muzyki wybranego kompozytora. Bohaterem nadchodzącej Akademii jest Georg Friedrich Händel, a impreza, podobnie jak podczas pierwszej edycji, obejmuje zarówno część festiwalowo-koncertową, jak i edukacyjną.

Gwiazdą jednego z koncertów będzie doskonale znany we Wrocławiu, wybitny interpretator muzyki Händla, Paul McCreesh. Z recitalem poświęconym wczesnym dziełom Saksończyka wystąpi fenomenalna Julia Lezhneva, zaś za serię kursów mistrzowskich przeznaczonych dla studentów odpowiedzialni będą znakomici brytyjscy artyści: Robert Hollingworth, Rachel Podger wraz z członkami zespołu Brecon Baroque, Peter Harvey i Gillian Webster.

Händel, niemiecki muzyk, który kompozytorskie szlify zdobył we Włoszech, apogeum swojej kariery przeżywał w Londynie, stając się dla wielu Brytyjczyków postacią pomnikową, wręcz twórcą narodowego stylu. Nic dziwnego, że interpretacje muzyki Händla prezentowane przez „historyczne” orkiestry angielskie noszą wszelkie cechy wzorcowości i największej wiarygodności stylistycznej, zachowując przy tym wciąż atrakcyjną świeżość – chociaż niejednokrotnie recenzenci wieszczyli już koniec epoki wielkich angielskich zespołów muzyki dawnej.

W trakcie imprezy nie zabraknie możliwości wejścia w świat muzyki Händla „od kuchni”, w czym pomogą prelekcje, spotkania z artystami, otwarte próby. Program koncertów i kursów przeprowadzi słuchaczy przez główne etapy życia i zarazem stylistyki twórczości Händla: przypominając jego poprzedników (Purcella – w wykonaniu Brecon Baroque), prezentując młodzieńczy styl z lat włoskich (podczas występu Lezhnevej i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) oraz przybliżając dzieła współczesnych mu kolegów (Geminianiego, Pisendla – w trakcie koncertówBrecon Baroque i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) czy w końcu przedstawiając dojrzałe oratoria z okresu londyńskiego: Acisa i Galateę HWV 49 (w interpretacji Roberta Hollingwortha, Brecon Baroque, Chóru i Orkiestry Festiwalowych) oraz Salomona HWV67 (w wykonaniu Chóru Narodowego Forum Muzyki i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierunkiem Paula McCreesha).

ZOBACZ: program

Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina 201542 polskich pianistów będzie rywalizowało w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który potrwa od 31 stycznia do 8 lutego 2015 roku w Warszawie. Tegoroczna, 46. edycja organizowanego od 1968 roku konkursu jest wyjątkowa, bo gra rozegra się o najwyższą stawkę. Zdobywcy pierwszych dwóch nagród zagwarantują sobie udział (z pominięciem etapu eliminacji) w 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który rozpocznie się 1 października 2015 roku.

Start nie tylko daje szansę na zakwalifikowanie się do wielkiego konkursu, ale także na oswojenie się z miejscem, gdzie będzie się on rozgrywał. Wszystkie przesłuchania Ogólnopolskiego Konkursu odbędą się w Filharmonii Narodowej, a finaliści wykonają jeden z koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka – z tym zespołem i dyrygentem będą też występować finaliści październikowego, międzynarodowego konkursu.

Ogólnopolski Konkurs odbywa się w 3 etapach, uczestników oceniać będzie jury pod przewodnictwem Piotra Palecznego w składzie: Andrzej Jasiński, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Stefan Wojtas. Znakomita większość jurorów będzie też oceniać uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w październiku.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się w dniach 31 stycznia – 4 lutego w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej. Są otwarte dla publiczności, a wstęp na nie będzie bezpłatny. 6 i 7 lutego Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędą się finały z orkiestrą, a 8 lutego o godz. 18.00 Koncert laureatów, podczas którego będzie można usłyszeć dwóch polskich uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Więcej informacji – na stronie: http://piano-competition.nifc.pl/pl/edition/xvii/press/3632

Koncert na stulecie urodzin Karola Stryji

Koncert na stulecie urodzin Karola Stryji2 lutego 2015 roku minie setna rocznica urodzin prof. Karola Stryji (2 lutego 1915 – 31 stycznia 1998), spośród dyrektorów Filharmonii Śląskiej uważanego za najbardziej dla niej zasłużonego. To dlatego 25 stycznia 2002 roku filharmoniczną salę koncertową nazwano Jego imieniem.

W bezprecedensowej 37-letniej kadencji kierownika artystycznego i dyrektora zbudował prof. Karola Stryja markę Filharmonii Śląskiej jako jednej z najlepszych w kraju i Europie. W 1973 roku utworzył profesjonalny filharmoniczny chór, a w 1981 roku dzisiejszą Śląską Orkiestrę Kameralną. Z Filharmonii Śląskiej uczynił cenioną propagatorkę muzyki naszego czasu. Był Karol Stryja cenionym promotorem nowych utworów Bolesława Szabelskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego. Po zorganizowaniu dwóch krajowych, w roku 1979 zainicjował Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach i prowadził kolejne aż do śmierci. Dziesiąty odbędzie się w 2017 roku.

Od szesnastu lat na przełomie stycznia i lutego pamięć o Profesorze Śląska Filharmonia wyraża koncertami „Karol Stryja in Memoriam”. Na tegoroczny koncert katowicki, który odbędzie się w piątek, 30 stycznia 2015 roku, przygotowana została wystawa poświęcona osobie i dokonaniom Karola Stryji. Programem koncertu wychowanek Profesora, Mirosław Jacek Błaszczyk tradycyjnie już nawiąże do idei Karola Stryji prezentowania słuchaczom największych muzycznych dokonań klasyki światowej i polskiej oraz dzieł naszych czasów. Muzyka Hectora Berlioza (Te Deum) i Karola Szymanowskiego (II Koncert skrzypcowy op. 61) oraz z Filharmonią Śląską zaprzyjaźnionego Piotra Mossa (Fresque) spełnia ów idiom Karola Stryji. W roli solisty wystąpi skrzypek Roman Lasocki. Artystę usłyszymy w utworze, który niegdyś pod batutą Karola Stryji nagrał na płytę.

Rycerskość wieśniacza i Pajace - premiera w Poznaniu

Cavalleria rusticana Premiera spektaklu, na który złożą się dwie opery - Cavalleria Rusticana (Rycerskość wieśniacza) Pietro Mascagni’ego i Pagliacci (Pajace) Ruggiero Leoncavallo odbędzie się 31 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Po sukcesie Cavalleria rusticana, pierwszej opery werystycznej, Leoncavallo postanowił pójść w ślady jej twórcy. Rozpuścił plotkę, jakoby libretto jego Pajaców zainspirowała historia prawdziwego morderstwa, i napisał dwuaktówkę, która wprawdzie nie dorównuje kompozycji Mascagniego, ale świetnie się z nią dopełnia. Wkrótce potem impresariowie nowojorskiej MET związali te krótkie opowieści o zdradzie i zemście w nierozerwalny tandem operowy. Jego popularność okazała się z czasem przekleństwem dla twórców: ambitny Mascagni nigdy już nie powtórzył swego pierwszego triumfu, rozgoryczony późniejszymi niepowodzeniami Leoncavallo sam próbował zdyskredytować swe dzieło. Na próżno. Ta komedia wciąż nie jest skończona, dziś znów zabiją Turiddu.

Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Gabriel Chmura.

Read more: Rycerskość wieśniacza i Pajace - premiera w Poznaniu

Wystawa o Witoldzie Lutosławskim na Google Cultural Institute

Witold Lutosławski 1913-1994Multimedialna wystawa Witold Lutosławski 1913-1994 przygotowana przez Culture.pl, flagową markę Instytutu Adama Mickiewicza, uruchomiona została 23 stycznia 2015 roku na platformie Google Cultural Institute.

Wystawa wykorzystuje wybrane zdjęcia z albumu Elżbiety Markowskiej Lutosławski 1913-2013, jak również archiwalne fotografie udostępnione na potrzeby projektu przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jako komentarze do zdjęć wybrane zostały wypowiedzi Witolda Lutosławskiego na temat jego życia i twórczości, jak również wypowiedzi osób związanych z kompozytorem. Są to cytaty z takich publikacji, jak: Lutosławski w pamięci Grzegorza Michalskiego (Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007), Witold Lutosławski. Zapiski Zbigniewa Skowrona (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008), Lutosławski o sobie Zofii Owińskiej (Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010) oraz wspomniany album Elżbiety Markowskiej (Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa 2012).

Uzupełnienie wystawy stanowią materiały filmowe dotyczące życia kompozytora zrealizowane w 2013 roku na potrzeby cyklu „Woven Words”, współorganizowanego przez londyńską Philharmonia Orchestra i Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music z okazji obchodów 100-lecia urodzin artysty.

Witold Lutosławski 1913-1994 to już trzecia wystawa Culture.pl na Google Cultural Institute. W ramach współpracy rozpoczętej w marcu 2014 roku na platformie zobaczyć można także Art of Freedom i Solidarity Shorts.

OBEJRZYJ wystawę: www.google.com

Read more: Wystawa o Witoldzie Lutosławskim na Google Cultural Institute

Zmarł prof. Antoni Zoła

W dniu 22 stycznia 2015 roku zmarł prof. Antoni Zoła, muzykolog, specjalista w zakresie etnomuzykologii i hymnologii, wieloletni pracownik naukowy Instytutu Muzykologii KUL, którego w latach 2005-2012 był dyrektorem.

Antoni Zoła urodził się 15 grudnia 1948 roku w Załężu koło Jasła. Studiował w Instytucie Muzyki Kościelnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W tym czasie uczestniczył w akcjach zbierania ludowych śpiewów religijnych na terenie Polski. Po ukończeniu studiów, w 1977 roku został zatrudniony w macierzystym Instytucie. W roku 1980 został sekretarzem redakcji opracowującej na zlecenie Episkopatu Polski Śpiewnika Liturgicznego. Był także asystentem przy Katedrze Etnomuzykologii i Hymnologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W roku 1992 obronił rozprawę doktorską, a w 1997 został adiunktem w Instytucie Muzykologii KUL. W 2004 otrzymał stopień doktora habilitowanego i został kierownikiem Katedry Etnomuzykologii i Hymnologii. W latach 2005-2012 pełnił funkcję dyrektora Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Efektem jego badań nad historią, żywą tradycją i praktyką wykonawczą śpiewów religijnych jest zbiór ponad 22 000 pieśni zebranych w całej Polsce, a także edycje kilku śpiewników i zbiorów pieśni oraz innych opracowań.

Pogrzeb prof. Antoniego Zoły odbędzie się w poniedziałek, 26 stycznia w Pilszczynie koło Lublina.

Prawykonanie utworu Marusza Dubaja - w Lublinie

mariusz DubajW dniu 23 stycznia 2015 roku o godz. 19 w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie (Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego) odbędzie się prawykonanie utworu Largo for large orchestra (1999/2001) Mariusza Dubaja (na zdjęciu).

Kompozycja dedykowana została Ofiarom międzynarodowego terroryzmu w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Pensylwanii, 11 września 2001 roku.

Podczas koncertu wykonane zostaną także utwory W. A. Mozarta (Posthorn – Serenada D-dur) i P. Czajkowskiego (Koncert skrzypcowy D-dur). Solistą będzie Konstanty Andrzej Kulka.

Koncert kolęd z okazji 80. urodzin Prof. Mariana Borkowskiego

Koncert Kolęd pt. Do Stajenki Polski Chór Kameralny zaprasza na koncert kolęd pt. Do Stajenki zorganizowany z okazji 80. urodzin Prof. Mariana Borkowskiego, który odbędzie się 24 stycznia 2015 roku o godz. 19:30 w Archikatedrze Oliwskiej w Gdańsku. W programie kolędy oraz kompozycje bożonarodzeniowe profesorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Mariana Borkowskiego oraz Pawła Łukaszewskiego.

Trzon muzycznego repertuaru stanowić będą utwory z płyty Polskiego Chóru Kameralnego Marian Borkowski - Choral Works, nagrodzonej statuetką Fryderyka w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej 2014 przyznanej przez Akademię Fonograficzną w kwietniu 2014 roku: Kołysanka I, Kołysanka II, Adoramus, Gloria II, Kolęda I, Kolęda II. Ponadto program wzbogacą kolędy i pastorałki skomponowane przez jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia – Pawła Łukaszewskiego, któremu Polski Chór Kameralny zawdzięcza dwie Nagrody Fryderyk za płyty: Paweł Łukaszewski Sacred Music(2007) i New Polish Music for Choir (2010) oraz nominację do Nagrody Fryderyk 2009 za płytę Polski Chór Kameralny (2008). Usłyszymy Trzy kolędy na chór mieszany do słów Bożeny Fabiani: Do stajenki, Niebo Cię zesłało, Serce me jest jak Betlejem; Pan Jezus drży w kolebce do słów Kazimiery Iłłakowiczówny, Bóg Człowiek do słów Katarzyny Karczmarczyk, Trzy kolędy na chór mieszany: Oj Maluśki, Mędrcy Świata, Gdy śliczna Panna. Podczas koncertu odbędzie się także światowe prawykonanie utworu Szczęśliwa noc Pawła Łukaszewskiego.

Polski Chór Kameralny wystąpi pod batutą Jana Łukaszewskiego. Słowo o koncercie wygłosi Emilia Dudkiewicz z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Holender tułacz - premiera w Łodzi

 Holender tułacz - premiera w ŁodziTeatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierowe spektakle Holendra tułacza Richarda Wagnera - 24 i 25 stycznia 2015 roku o godz. 19.00 oraz 27 stycznia 2015 roku o godz. 18.30 (premiera z EXPRESSEM).

W głównych rolach wystąpią gwiazdy wokalistyki światowej: Jukka Rasilainen, Astrid Weber, Clemens Bieber, Wioletta Chodowicz i Stanisław Kierner. Chór i Orkiestrę poprowadzi Eraldo Salmieri.

Opera autobiograficzna, opera filozoficzna czy opera "życiowa"? W każdym z tych określeń jest po trosze prawdy. W starej opowieści o mitycznym żeglarzu poszukującym pośród życiowych burz spokoju i spełnienia znalazł Wagner wątki, które - może nie dosłownie - mógł odnieść do własnej podróży przez życie. A nie była ona łatwa i prosta, i może właśnie dlatego włożył w Holendra tułacza całe swoje serce i talent. Ogromne wyczucie teatru i geniusz muzyczny zaowocowały dziełem, które nie tylko zachwyca, ale i intryguje, skłania do refleksji i sprawia, że długo po wyjściu z teatru wiele obrazów ze sceny jawi nam się jako wspomnienie własnych doświadczeń i wydarzeń, mogących stać się naszym udziałem.

Holender tułacz to pierwsze dzieło kompozytora, które on sam w pełni zaakceptował i które upewniło go o słuszności tworzenia "nowej opery" zmierzającej ku wielkiemu dramatowi muzycznemu, którego stał się niedoścignionym Mistrzem.

Kierownictwo muzyczne - Eraldo Salmieri, reżyseria - Herbert Adler, dekoracje i kostiumy - Dietmar Solt. Dekoracje i kostiumy do spektaklu pochodzą z oryginalnej produkcji Richard Wagner Festival Wels (Austria).