Polmic - FB

aktualności

Książek na Elektoralnej

Krzysztof KsiążekKrzysztof Książek Sonatą h-moll Fryderyka Chopina otworzy nowy cykl koncertów w Mazowieckim Instytucie Kultury. Pierwszy koncert „Arcydzieł na fortepian” odbędzie się 14 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 przy Elektoralnej 12. W ramach cyklu zaprezentowana zostanie subiektywna lista 10 arcydzieł muzycznych w wykonaniu wybitnych młodych pianistów.

Arcydzieło – w pierwotnym rozumieniu dzieło przedstawiane mistrzowi przez czeladnika. Miało świadczyć o osiągnięciu dojrzałości zawodowej. Swoisty egzamin dojrzałości artystycznej. Jak rozumieć arcydzieło dziś, gdy z definicją samego działa sztuki, która zadowoliłaby wszystkich zainteresowanych, jest coraz trudniej? Na to pytanie organizatorzy spróbują odpowiedzieć w nowym cyklu koncertów „Arcydzieła na fortepian”, prezentującym listę 10 arcydzieł muzyki fortepianowej (od końca XVIII do połowy XX wieku), kluczowych zarówno w historii muzyki, jak i w twórczości danych kompozytorów.

Koncerty będą odbywać się raz w miesiącu, zawsze w czwartki. Towarzyszyć im będą krótkie prelekcje specjalistów z rozmaitych dziedzin, których zadaniem będzie nakreślenie tła kulturowego prezentowanych arcydzieł muzycznych. – Każdy utwór muzyczny będzie zestawiony z odpowiednim tematem wykładu w bardziej lub mniej oczywisty sposób (jak na przykład nawiązanie do Arietty – drugiej części Sonaty c-moll op. 111 Ludwiga van Beethovena – w Doktorze Faustusie Manna), stanowiąc punkt wyjścia do dyskusji kończącej spotkanie – mówi Lech Dzierżanowski, autor koncepcji artystycznej cyklu.

Podczas koncertu inauguracyjnego wystąpi Krzysztof Książek – półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych na ubiegłorocznym XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, uczeń profesora Stefana Wojtasa, laureat najwyższych nagród na wielu konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, nominowany do tegorocznych Paszportów „Polityki” w kategorii Muzyka poważna. W 2014 roku pianista otrzymał Stypendium Krystiana Zimermana. W Mazowieckim Instytucie Kultury zaprezentuje Sonatę h-moll op. 58 Fryderyka Chopina. Prelekcję Co to jest arcydzieło wygłosi dr hab. Elżbieta Konończuk z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku.

Więcej informacji – na stronie: www.mik.waw.pl  

Haydn Extreme

Haydn ExtremeCapella Cracoviensis zaprasza na pierwszy koncert z cyklu CC EXTREME – spektakularnych – tak artystycznie, jak objętościowo – koncertów-maratonów. 10 stycznia 2016 roku w Cricotece (ul. Nadwiślańska 2-4) orkiestra CC wykona komplet Symfonii Paryskich Josepha Haydna.

Wydarzenie rozpocznie się o 15:00 i składać się będzie z czterech bez mała półtoragodzinnych bloków wypełnionych kompozycjami wiedeńskich klasyków: Haydna, Mozarta i Beethovena. Ponadto w programie znajdzie się się Koncert fortepianowy Franciszka Lessela. Prócz instrumentalistów Capelli Cracoviensis prowadzonych przez Jana Tomasza Adamusa na scenie staną wybitni soliści: sopranistka Marzena Lubaszka, Katarzyna Drogosz na fortepianie historycznym, fagocista Javier Zafra oraz Marian Magiera, który wykona haydnowski Koncert na trąbkę klapową. To jednocześnie pierwszy z cyklu Portretów, serii koncertowej prezentującej muzyków Capelli Cracoviensis jako wybitnych solistów i kameralistów.

Więcej...

„Orphée” Dariusza Przybylskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej

OrpheeOpera Orphée Dariusza Przybylskiego, jedna z najważniejszych premier 2015 roku, ponownie zagości na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej. Najbliższe spektakle odbędą się 9 i 10 stycznia 2016 roku o godz.19.00.

Dariusz Przybylski, zaliczany do najzdolniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia, wraz z Margo Zālīte, utalentowaną reżyserką z Łotwy, odczytali mit Orfeusza na nowo i skoncentrowali się przede wszystkim na jego mrocznej stronie. W nowej interpretacji Orfeusz to nie tylko symbol artysty i kochanka. To przede wszystkim człowiek, który chciał polegać tylko na sobie i stracił wszystko. Konflikt wewnętrzny bohatera symbolizują trzy głosy solistów, których publiczność usłyszy w roli tytułowej: Roberta Gierlacha (Dorosły Orfeusz, bas-baryton), Jana Jakuba Monowida (Młody Orfeusz, kontratenor) oraz Andrzeja Klimczaka (Stary Orfeusz, bas).

Cykl koncertów chopinowskich na 200-lecie UW

Chopin był z UWUniwersytet Warszawski oraz Fundacja Universitatis Varsoviensis serdecznie zapraszają na cykl koncertów chopinowskich „Chopin był z UW” zorganizowanych z okazji jubileuszu 200-lecia istnienia Uczelni. Pierwszy z nich odbędzie się 10 stycznia 2016 roku o godz. 17.00 w Auditorium Maximum przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28.

Wystąpi amerykański pianista, Eugen Indjic, laureat IV nagrody na Konkursie Chopinowskim w 1970 roku, III nagrody na Konkursie Pianistycznym w Leeds (1972) oraz II nagrody na Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (1974). Artysta był jurorem międzynarodowych konkursów pianistycznych w Warszawie (Konkurs Chopinowski 2000), Lizbonie, Tel Awiwie i Monte Carlo. Prowadzi letnie kursy mistrzowskie w Paryżu, Japonii i Stanach Zjednoczonych, koncertował w niemal wszystkich krajach europejskich, Ameryce Północnej i Południowej, Afryce oraz krajach Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Ma na swoim koncie wiele znakomitych nagrań, w tym również muzyki Fryderyka Chopina. Podczas recitalu w Auditorium Maximum pianista wykona mazurki Fryderyka Chopina: Mazurek f-moll op. 7 nr 3, Mazurek Des-dur op. 30 nr 3, Mazurek cis-moll op. 50 nr 3; jak również Fantasiestucke op. 12 Roberta Schumanna i Sonatę fortepianową nr 23 f-moll op. 57 „Appassionata” Ludwiga van Beethovena.

Ideą cyklu jest przypomnienie, że Uniwersytet Warszawski to miejsce szczególne w biografii Fryderyka Chopina. Kompozytor nie tylko przez dziesięć lat mieszkał wraz z rodzicami i rodzeństwem na terenie kampusu uniwersyteckiego w tzw. gmachu porektorskim (obecnie siedziba Instytutu Historii Sztuki oraz Instytutu Orientalistyki), lecz także ukończył Szkołę Główną Muzyki, będącą częścią uniwersyteckiego Wydziału Nauk i Sztuk Pięknych. Organizatorzy cyklu postanowili upamiętnić związek najwybitniejszego polskiego kompozytora z warszawską uczelnią poprzez zaprezentowanie w sali uniwersyteckiego Auditorium Maximum najpiękniejszych utworów Mistrza w najlepszych światowych interpretacjach. W ramach kolejnych koncertów muzykę Fryderyka Chopina zaprezentują: Markus Groh (Niemcy) – 14 lutego 2016; Ingolf Wunder (Austria) – 15 maja 2016; Daniil Trifonov (Rosja) – 18 września 2016; Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania) – 6 listopada 2016.

Gala Noworoczna NFM

Bassem AikikiW niedzielę 3 stycznia 2016 roku o godz. 12.00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się Gala Noworoczna. Orkiestrę Symfoniczną NFM poprowadzi dyrygent pochodzenia libańskiego Bassem Akiki (na zdjęciu). Jako soliści wystąpią belgijska sopranistka Ilse Eeerent oraz brytyjski tenor Ed Lyon. Koncert poprowadzi Jacek Poniedziałek oraz Katarzyna Herman.

Wraz z coraz częstszym wprowadzaniem elementów rozrywkowych do opery wykształciła się nowa forma widowiska muzycznego – operetka. Stała się ona doskonałym sposobem na powiązanie typowych dla opery arii czy duetów z melodyjną muzyką i akcją o komicznym, nierzadko wręcz groteskowym, charakterze. Wszystko to w połączeniu z lekkimi i pełnymi wdzięku melodiami stało się powodem kolejnego kroku w rozwoju różnych rodzajów komedii muzycznych. Już w latach dwudziestych ubiegłego stulecia na sceny wkroczyli artyści musicalowi, a niektóre śpiewane przez nich piosenki funkcjonowały jako hity przez kilkadziesiąt lat. Podobnie stało się z kultową muzyką filmową – lubianą nie tylko przez rzesze słuchaczy, ale również przez jej wykonawców.

O sile tych utworów decyduje nie tylko ich lekkość i dowcipność. Zostały stworzone, by bawić, ale przede wszystkim by przedstawić to, czego nie wyrażą jedynie słowa. I właśnie z tego powodu fragmenty młodszych i weselszych „krewnych” opery oraz muzyka z filmowych hitów uświetnią tym razem Galę Noworoczną w Narodowym Forum Muzyki. Podczas wieczoru zabrzmią kompozycje takich twórców, jak Richard Strauss, Franz Lehár, George Gershwin, Max Steiner, Erich Wolfgang Korngold oraz Wojciech Kilar.

Koncert odbędzie się w ramach I festiwalu Noworocznego Zainspirowany Wiedeń – Wiedeń inspiracją.

Sylwester i Nowy Rok w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Koncert SywestrowyTeatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Koncert Sylwestrowy 31 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 oraz Koncerty Noworoczne, które odbędą się 2, 3 oraz 5 stycznia 2016 roku.

Program będzie się składał z bardzo efektownych, często niespodziewanych kompozycji. Organizatorzy pragną pokazać, że muzyka taneczna to nie tylko straussowskie walce, a wesołe utwory nie muszą być wyłącznie fragmentami operetek. Pogodnym nastrojem oraz muzycznym dowcipem wprowadzi publiczność w nadchodzący karnawał zespół Teatru Wielkiego pod batutą Grzegorza Wierusa, a przewodnikiem po muzyce będzie Krzysztof Szaniecki. Soliści – zarówno śpiewacy, jak i instrumentaliści, balet, chór oraz orkiestra, zaprezentują się w bardzo urozmaiconym repertuarze, obejmującym dzieła takich kompozytorów, jak Gioacchino Rossiniego, Jacques Offenbach, Sergiusz Prokofiew, Mieczysław Weinberg, Wojciech Kilar czy John Williams.

Barok w Teatrze Królewskim

Koncert noworoczny Barocco Divina z cyklu „Barok w Teatrze Królewskim” odbędzie się w niedzielę 3 stycznia 2016 roku w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich. Solistami wieczoru będą: Olga Pasiecznik – sopran, Anna Radziejewska – mezzosopran i Artur Janda – bas. W programie znajdą się arie z oper Antonia Vivaldiego i Georga Friedricha Haendla w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych MACV pod dyrekcją Lilianny Stawarz. Wystąpią także tancerze: Justyna Piwnicka i Mariusz Karpiński, a całość wyreżyseruje Jerzy Lach.

Warszawska Opera Kameralna rozpoczęła nowy cykl pod nazwą „Barok w Teatrze Królewskim”. Będą to wydarzenia (koncerty, przedstawienia operowe i balety), których ideą jest zaprezentowanie muzyki barokowej w niezwykłym miejscu – Łazienkach Królewskich w Warszawie. – Chcemy, aby Warszawa stała się centrum sztuki barokowej. Łazienki są przepięknym miejscem, idealnym do zrealizowani tej idei. I na to zasługują – mówi pomysłodawca i realizator przedsięwzięcia, klawesynistka Lilianna Stawarz, Kierownik Artystyczny Opera/Barok Warszawskiej Opery Kameralnej.
Dla wzbogacenia, zróżnicowania i uatrakcyjnienia oferty programowej, wprowadzony zostanie element ruchu, a więc – także taniec w wykonaniu specjalizującego się w odtwarzaniu tańców historycznych Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” kierowanego przez Romanę Agnel .

We wszystkich wydarzeniach weźmie udział Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Wykonawstwem muzyki dawnej zajmuje się niewielka liczba zespołów na świecie. MACV jest pierwszym w Polsce takim zespołem (założonym przez S. Sutkowskiego w 1957 roku). Stanowią go obecnie młodzi muzycy mający za sobą specjalistyczne studia na czołowych europejskich uczelniach w dziedzinie wykonawstwa muzyki dawnych epok, posługujący się kopiami historycznych instrumentów. Bardzo bogate i stale powiększane instrumentarium pozwala na zgodne z wymogami stylu i dawnej praktyki wykonawczej wykonywanie repertuaru od ok. 1600 roku po dzieła dojrzałego baroku i okresu klasycznego.

Więcej...

Pianiści u Paderewskiego

Pianiści u PaderewskiegoW środę 13 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu recital Przemysława Witka zainauguruje cykl koncertów „Pianiści u Paderewskiego”.

Laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych wykona takie kompozycje jak: Partita c-moll BWV 826 Jana Sebastiana Bacha, Sonata fortepianowa C-dur op. 2 nr 3 Ludwiga van Beethovena, Ballada g-moll op. 23 Fryderyka Chopina oraz Etudes-Tableaux op. 39 Siergieja Rachmaninowa, które artysta nagrał na swojej debiutanckiej płycie Decadence, wydanej przez Polskie Radio w roku 2011.

„Pianiści u Paderewskiego” to nowy cykl koncertowy poznańskiej Akademii Muzycznej, w ramach którego, raz w miesiącu, prezentować się będą w Auli Nova młodzi pedagodzy klasy fortepianu. W okresie od stycznia do maja 2016 roku publiczność będzie miała okazję usłyszeć: Przemysława Witka (13 stycznia), Małgorzatę Sajnę-Mataczyńską (26 lutego), Jacka Kortusa (23 marca), Joannę Marcinkowską (2 kwietnia), Piotra Żukowskiego (29 kwietnia) oraz Piotra Szychowskiego (11 maja).

Koncert gitarowy Adama Zalasa w cyklu „Music +”

Koncert gitarowy Adama Zalasa13 stycznia 2016 roku o godzinie 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) w cyklu koncertów „Music +” wystąpi gitarzysta klasyczny Adam Zalas z towarzyszeniem pianisty Joachima Kołpanowicza. W programie znajdą się między innymi kompozycje Gaspara Sanza, Fernanda Sora, Izaaka Albeniza, Leo Brouwera i Carla Domeniconiego. Wstęp wolny.

Adam Zalas jest laureatem wielu konkursów gitarowych, m.in. w Strzelcach Krajeńskich, Zamościu czy Krakowie. Wiedzę i umiejętności doskonalił u uznanych mistrzów gitary klasycznej, takich jak David Russell, Roberto Aussel, Abel Carlevaro czy Rafael Romero. Zajmuje się działalnością koncertową, występując w nieomal wszystkich krajach Europy, a także na Bliskim Wschodzie. W latach 1996-2010 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego im. Czesława Droździewicza w Krynicy-Zdrój

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.