Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert finałowy 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

ZKP14 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8) odbędzie się koncert finałowy 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.

Przedmiot konkursu jest każdego roku inny. W tym roku usłyszymy utwory na perkusję i altówkę w wykonaniu Miłosza Pękali i Michała Zaborskiego: Fraszki durbaszki godło Frapuccino, z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato godło Klapancjusz, Sonata godło thatRhythm.man, Landscape Out of Time godło RIFF66TOY4J04.

Wstęp na koncert jest wolny.

Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2018

LZarząd Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego ogłasza konkurs na stypendium przyznawane przez Rodzinę Kompozytora.

Stypendium w wysokości 10 000 dolarów, przeznaczone na mistrzowskie kształcenie za granicą, zostanie przyznane jednej osobie. O stypendium mogą ubiegać się polscy studenci, uczniowie i absolwenci krajowych szkół i uczelni muzycznych: kompozytorzy oraz muzycy zainteresowani twórczością XX i XXI wieku.

Zainteresowani proszeni są o przesyłanie podań oraz następujących dokumentów w terminie do 6 lipca 2018 roku:

  • życiorys z uwzględnieniem dotychczasowych osiągnięć;
  • świadectwo ukończenia szkół/uczelni lub dokument poświadczający etap zaawansowania kształcenia;
  • plan kształcenia za granicą ze wskazaniem wybranego pedagoga prowadzącego;
  • rekomendacja dwóch wykładowców akademickich;
  • załączenie nagrań, partytur (w wersji tradycyjnej lub elektronicznej), linków do wykonań, w celu zapoznania się z dorobkiem artystycznym kandydata

na adres Towarzystwa: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, ul. Bracka 23, 00-028 Warszawa; z dopiskiem na kopercie: Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2018 (liczy się data stempla pocztowego).

http://www.lutoslawski.org.pl/pl/event,216.html 

Katowice | Środa Młodych w NOSPR: „Silesia” przedstawia Al Pari Quartet

NOSPR13 czerwca 2018 roku o godz.19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia kwartet smyczkowy Al Pari wykona VII Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Po raz kolejny Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprosiła do współpracy kwartet smyczkowy Al Pari. Zespół powstał w 2017 roku z inicjatywy studentek Akademii Muzycznej w Katowicach. Tworzą go: skrzypaczki – Marta Lucjan i Alicja Miruk-Mirska, altowiolistka Magdalena Maier i wiolonczelistka Elżbieta Rychwalska, artystki o niemałym doświadczeniu zarówno solowym, jak i kameralno-orkiestrowym, pozwalającym na osiągnięcie dojrzałości w brzmieniu i interpretacjach. Swój warsztat doskonaliły pod kierunkiem prof. Szymona Krzeszowca w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Wcześniej zdobywały doświadczenie w dziedzinie kameralistyki, praktykując grę w różnych składach kameralnych i zdobywając nagrody na międzynarodowych konkursach muzycznych. W ubiegłym roku kwartet wziął udział w 43. Międzynarodowych Kursach Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie w klasie kameralistyki prof. Andrzeja Orkisza, w warsztatach podczas Jaw Music Festival w Jaworznie prowadzonych przez skrzypka Yury’ego Revicha, otrzymał stypendium fundacji Hansa i Eugenii Jütting i został zaproszony do udziału w koncertach organizowanych w mieście Stendal w Niemczech.

W lutowym koncercie muzyki kameralnej w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym kwartet zaprezentował się w dziełach Mozarta i Mendelssohna. Tym razem w ramach cyklu „Środa Młodych – Silesia przedstawia” zespół wykona trzy kwartety z wielkiej literatury kameralnej – kompozycje Ludwiga van Beethovena, Claude’a Debussy’ego i Grażyny Bacewicz.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl

Nie żyje Bohdan Pilarski

4 czerwca 2018 roku zmarł Bohdan Pilarski (1931–2018)– krytyk muzyczny, organizator życia muzycznego, działacz społeczny i polityczny. W latach 1958–1978 był członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

Studiował w Uniwersytecie Adama Mickiewicza i Uniwersytecie Warszawskim. Studia ukończył w 1957 roku pracą magisterską o rondach Chopina u prof. ks. Hieronima Feichta. Był członkiem zespołu redakcyjnego „Ruchu Muzycznego”. Współpracował także z polskim Radiem, realizując programy muzyczne. W latach 1962–1965 przebywał we Francji, studiował historię i estetykę na Sorbonie oraz historię sztuki i antropologię w Collège de France. Pracował w Sekcji Polskiej Francuskiego Radia i Telewizji. Odmówił współpracy z wywiadem PRL, wskutek czego pozbawiony został przez „władze bezpieczeństwa” możliwości wyjazdów zagranicznych, stałego zatrudnienia oraz współpracy z instytucjami kultury i mediami w kraju. Kilka lat spędził we wsi Krupki, gdzie zajął się pracą naukową i hodowlą owiec. Dopiero w 1970 roku wrócił do Warszawy, gdzie do roku 1973 pełnił funkcję kierownika programowego Filharmonii Narodowej. Powołał do życia klub „Młoda Filharmonia”. W latach 1980-tych pełnił funkcję przewodniczącego Zarządu Gminnego, był członkiem Zarządu Miejsko-Gminnego w Wieruszowie, Komitetu Obywatelskiego w Wieruszowie i Kaliszu. W latach 1989–1993 był członkiem delegacji polskiej w Zgromadzeniu Parlamentarnym Rady Europy w Strasburgu. W 1992 roku był delegatem Zgromadzenia Parlamentarnego RE na Międzynarodową Konferencję Ministrów Kultury państw europejskich w Paryżu. W 1993 roku został przewodniczącym partii SLCh.

Cześć jego pamięci.

Ostatnia transmisja sezonu – „Coppelia” na żywo z Teatru Bolszoj w kinach 10 czerwca

BolszojZbliża się transmisja baletu komicznego „Coppelia” z muzyką Léo Delibesa na żywo z Moskwy. Widzowie w 20 kinach obejrzą spektakl 10 czerwca, a w wielu innych ośrodkach zaplanowano późniejsze powtórki. Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 17.00.

Coppelia to jeden z nielicznych baletów klasycznych o komediowej fabule, który przetrwał w repertuarze scen tanecznych do naszych czasów i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Akcja baletu (naszkicowana wg noweli Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna) rozgrywa się w prowincjonalnym galicyjskim miasteczku. Nawet atmosfera niesamowitości wykreowana w pracowni twórcy „żywych” lalek Coppeliusa potraktowana jest z przymrużeniem oka. W miasteczku pojawia się tajemniczy wynalazca ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.

Drugim walorem Coppelii jest muzyka Léo Delibesa. Partytura skrzy się bogactwem melodii i różnorodnych rytmów, zwłaszcza tańców ludowych krajów słowiańskich i Węgier. Coppelia jest uważana za jeden z pierwszych baletów, które zawierają słowiańskie motywy muzyczne. Dzieło miało swoją premierę w 1870 roku w Théâtre National de l'Opéra de Paris. Jej pierwszym choreografem był Arthur Saint-Léon, baletmistrz, po którym kierownictwo petersburskiego baletu objął Marius Petipa (i którego balety Petipa wystawiał potem we własnych wersjach – tak uczynił i z Coppelią).

W 2009 roku druga petersburska wersja Coppelii (w choreografii Mariusa Petipy opracowanej przez włoskiego baletmistrza Enrico Cecchettiego) została zrekonstruowana w Teatrze Bolszoj przez historyka baletu Pawła Gerszenzona i Siergieja Wichariewa, słynnego tancerza Teatru Maryjskiego i cenionego pedagoga. W trwającym sezonie 2017–18 w moskiewskim teatrze planowano zaprezentować nową, zaktualizowaną wersję tej rekonstrukcji, niestety Siergiej Wichariew nieoczekiwanie zmarł w ubiegłym roku. Podczas transmisji satelitarnej 10 czerwca zobaczymy zatem pieczołowicie wznowioną wersję z 2009 roku. W głównych partiach wystąpią: Margarita Szrajner jako Swanilda, Artiom Owczarenko jako Franz i Aleksiej Łoparewicz w roli Coppeliusa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Sułkowice | Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika

Cofalik9 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej w Sułkowicach (ul. 1 Maja, 66) odbędzie się Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia.

Celem Konkursu jest rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i promocja najzdolniejszych uczniów, podnoszenie kompetencji i umiejętności metodyczno-pedagogicznych nauczycieli oraz popularyzacja twórczości profesora Antoniego Cofalika, wybitnego pedagoga i kompozytora, autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży.

Otwarte przesłuchania odbędą się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku w Sali Koncertowej mieszczącej się w budynku internatu ZSZiO w Sułkowicach. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna Profesora Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w sali koncertowej w Sułkowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Mikołów | Koncert finałowy XXVIII Mikołowskich Dni Muzyki

Mikołowskie Dni Muzyki9 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w Bazylice św. Wojciecha w Mikołowie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka oraz znakomity skrzypek Piotr Pławner zamkną XXVIII Mikołowskie Dni Muzyki, które 19 maja zainaugurował partner filharmoników śląskich w europejskim projekcie ONE® – Slovak Sinfonietta Žilina.

Program finału festiwalu otworzy orkiestrowa transkrypcja autorstwa Grzegorza Fitelberga fortepianowej Etiudy b-moll z op. 4 Karola Szymanowskiego. Po niej filharmonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka i Piotr Pławner wykonają zapierający dech w piersiach Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. To ten, w którym po zaledwie półtora taktu orkiestrowego „akompaniamentu” solista wprowadza jedną z najbardziej ujmujących melodii w repertuarze koncertowym na skrzypce. Dwie pierwsze części Koncertu łączy małe przejście odgrywane przez fagot. Równie zachwycający łącznik scala wolną część z finałem. Koncert wymaga od solisty absolutnie perfekcyjnego brzmienia i techniki, porwania słuchaczy już kilkoma początkowymi dźwiękami oraz wirtuozerii, zwłaszcza w finale. Piotr Pławner należy do tych artystów, którzy takim wymaganiom potrafią sprostać.

Koncert zamknie VIII Symfonia h-moll „Niedokończona” D 759 Franza Schuberta, dzieło tajemnicze i ogromnie popularne. Możemy przypuszczać, że kompozytor uznał, iż dwie istniejące części VIII Symfonii dopełniają się tak idealnie, że nie wymagają kolejnych ogniw, skoro manuskrypt dwóch powstałych ofiarował Towarzystwu Muzycznemu w Grazu w podziękowaniu za członkostwo honorowe. Symfonia uważana jest za jednolity, bez skazy oszlifowany muzyczny klejnot.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej – na http://www.dnimuzyki.mdkmikolow.eu/pl/ 

Kielce | Kanon Polihymnii

Tutti8 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga odbędzie się koncert „Kanon Polihymnii”, podczas którego zabrzmi Uwertura Grażyny Bacewicz.

Uwertura Grażyny Bacewicz powstała w 1943 roku, czyli w samym apogeum wojny. Mimo to dzieło uderza optymizmem i witalizmem, a jego założeniem jest – wg Artura Malawskiego – „rytm i motoryczność”. Następnie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mateusza Rusowicza wykona IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonię d-moll op. 120 Roberta Schumanna. „Nie ma może innego koncertu w całej literaturze fortepianowej, który rozpoczynałby się tak słodko i delikatnie jak IV Koncert G-dur op. 58 Ludwika van Beethovena” – napisał w swoim komentarzu Marcin Majchrowski. IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna złożona jest z czterech części następujących bez przerw. Część druga – Romanza – niesłychanie liryczna, określana bywa jako „romans między obojem a wiolonczelą”.

Gwiazdą wieczoru będzie Aleksandra Hortensja Dąbek, laureatka wielu znaczących konkursów, m.in. VII International Chopin Piano Competition in Budapest w 2016. W tym samym roku zdobyła II miejsce na Debut International Piano Competition w Nowym Yorku, a także po raz pierwszy wystąpiła w Carnegie Hall oraz wiedeńskiej sali Ehrbar Hall. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Mateusz Rusowicz – dyplomant Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, współtwórca i dyrygent zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki najnowszej Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym miał okazję występować m.in. na festiwalu „Warszawska Jesień”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

Lublin | Uroczyste zakończenie sezonu 2017/2018 w lubelskiej Filharmonii

FL8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się ostatni w tym sezonie artystycznym Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie koncert pt. „Posłuchaj, czego słuchał Wyspiański, zanim napisał Wesele”.

Stykając się z twórczością wybitnego polskiego poety, dramaturga i malarza Stanisława Wyspiańskiego uwagę zwracają liczne związki i inspiracje muzyczne w jego twórczości powstałe na podstawie wrażenia, jakie wywołały na Wyspiańskim podróże zagraniczne i towarzyszące im liczne koncerty i przedstawienia muzyczne, w których brał udział. Toteż program koncertu bezpośrednio nawiązuje do inspiracji utworami Richarda Wagnera, które słyszał Wyspiański podczas swojej podróży do Bawarii w 1890 roku – opery Die Feen, Lohengrin i Der fliegende Holländer, jak i innych kompozytorów np. Giuseppe Verdiego – Un ballo in maschera, czy ojca niemieckiej opery romantycznej Carla Marii von Webera – Der Freischütz.

Najbliższe związki Wyspiańskiego ze sztuką muzyczną na terenie Polski były owocem znajomości z kompozytorem i muzykologiem Henrykiem Opieńskim. Znajomość ta nie skończyła się tylko dzieleniem wspólnych zainteresowań teatrem i wystawianiem amatorskich przedstawień w ramach kółka dramatycznego, ale również późniejszą współpracą przy tworzeniu muzycznych ilustracji do dzieł Wyspiańskiego. Podczas koncertu zabrzmi poemat symfoniczny Zygmunt August i Barbara Henryka Opieńskiego.

Twórczość Stanisława Wyspiańskiego cieszyła się popularnością wśród kompozytorów współczesnych. Na podstawie dramatu Akropolis powstała w roku 1964 z okazji 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego kantata na chór mieszany i orkiestrę Grażyny Bacewicz o tym samym tytule, którą wykona Orkiestra Symfoniczna i Chór Lutnia Lubelska Filharmonii im. H. Wieniawskiego pod dyrekcją Piotra Wajraka.

Więcej – na stronie: http://filharmonialubelska.pl