Polmic - FB

aktualności

Poznań | Koncert inaugurujący działalność Stowarzyszenia im. Józefa Madei

1006 czerwca 2019 roku w Kolegium Rungego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert muzyki polskiej upamiętniający 100-lecie powstania Uniwersytetu Poznańskiego. W ramach koncertu nastąpi oficjalna inauguracja działalności Stowarzyszenia im. Józefa Madei oraz prawykonanie utworu na klarnet i altówkę Agaty Jareckiej.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o poznańskich twórcach oraz wykładowcach mających wpływ na rozwój Poznańskich Uniwersytetów. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe dzieła polskiej literatury muzycznej, w tym kompozycje – zasłużonego dla poznańskiego życia muzycznego – profesora Józefa Madei. Ponadto będzie można wysłuchać utworów takich kompozytorów, jak Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Jan Adam Maklakiewicz, Stanisław Moniuszko, Olga Hans oraz Kazimierz Sikorski.

Podczas koncertu wystąpią artyści związani z poznańskim środowiskiem muzycznym – w większości wykładowcy Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu – Kamil Babka (altówka), Maria Bielewicz (wiolonczela), Piotr Kosarga (skrzypce), Paweł Kroczek (klarnet), Łukasz Krzemiński (obój), Hanna Lizinkiewicz (fortepian), Maria Mikołajczak (sopran), Maria Rutkowska (fortepian) oraz Aleksandra Rykowska (mezzosopran). Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową – zarówno solową jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert został objęty Patronatem Honorowym: Rektor Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu dr hab. Haliny Lorkowskiej, prof. AM oraz Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu: prof. dr hab. Jana Pikula.

Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie FB

Wrocław | Premiera płyty „Romantic works” (Orphée Classics)

Orphee classicsWrocławskie artystki zapraszają na wyjątkowy wieczór z muzyką kameralną w Narodowym Forum Muzyki 6 czerwca 2019 roku o godz. 19:00. Na melomanów czeka program złożony wyłącznie z muzyki przeznaczonej na fagot i fortepian.

Katarzyna Zdybel-Nam i Katarzyna Kluczewska, instrumentalistki współpracujące ze sobą od lat, tym razem wykonają m.in. repertuar pochodzący z ich najnowszego albumu Romantic works, którego wydawcą jest Orphée Classics. Zbliżający się koncert jest doskonałą okazją do zapoznania się z przekrojem twórczości, w której niebagatelną rolę odgrywa fagot. Instrument ten doskonale sprawdza się nie tylko w zespole orkiestrowym, lecz także w grze solowej i kameralnej.

Łatwością w pisaniu muzyki przeznaczonej na fagot bez wątpienia odznaczał się Antoine Dard – francuski kompozytor działający w okresie przejściowym między barokiem i klasycyzmem. Twórca ów był jednocześnie doskonałym wirtuozem, przez lata uznawanym za najlepszego fagocistę Królewskiej Akademii Muzycznej w Paryżu. Jego Sześć sonat na fagot na krótko po publikacji zyskało pozytywną opinię w paryskiej prasie, która ochoczo polecała je ówczesnym muzykom. Słynnym wirtuozem i kompozytorem swoich czasów był również Carl Jacobi – twórca Introdukcji i poloneza, pełnej wdzięku kompozycji przeznaczonej na fagot i fortepian. Camille Saint-Saëns, choć fagocistą nie był, w ostatnim roku swojego życia zdecydował się na napisanie sonaty dla każdego z instrumentów dętych drewnianych. Powstałe utwory dedykował słynnym wirtuozom. Sonatę na fagot podarował Léonowi Letellierowi – pierwszemu fagociście Opery Paryskiej. Fagociści doskonale odnajdują się w wykonywaniu nie tylko muzyki im przeznaczonej, lecz także transkrypcji dzieł komponowanych na inne instrumenty. Dowodem jest chociażby popularność Trzech romansów Roberta Schumanna, których oryginalna wersja napisana została dla oboistów. W programie koncertu nie zabraknie również współczesnej twórczości polskiej. Tego wieczoru zabrzmi Pięć miniatur autorstwa Gerarda Drozda – związanego z Gliwicami kompozytora, aranżera i gitarzysty.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Warszawa | XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu

SV

W dniach 31 maja – 7 czerwca 2019 roku odbędzie się XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. W ciągu tygodnia odbędą się cztery koncerty w trzech miejscach w Warszawie, po obu stronach Wisły. XIX edycja łączy się także z 85. rocznicą urodzin Franciszka Wybrańczyka – założyciela Sinfonii Varsovii i pomysłodawcy festiwalu.

Festiwal zainauguruje koncert „Symfonia Tańca” w Pawilonie Koncertowym przy Grochowskiej 272. Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprezentuje m.in. Mazura z Halki Moniuszki. Wirtuozowską partię solową w Introdukcji i Rondzie capriccioso Saint-Saënsa wykona Anna Maria Staśkiewicz – laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, a na co dzień koncertmistrzyni Sinfonii Varsovii. Całość poprowadzi pochodzący z Australii Benjamin Bayl.

Podczas drugiego dnia festiwalu, 2 czerwca o godz.16:00, Sinfonia Varsovia Brass zaprosi słuchaczy do klimatycznej Prochowni Żoliborz na koncert „Brass na trawie”. W otoczeniu drzew Parku Żeromskiego zespół zaprezentuje repertuar idealny do spędzenia popołudnia z muzyką na trawie, będzie okazją do zapoznania się z energetycznym brzmieniem łączącym muzykę jazzową z filmową czy latynoamerykańską.

Klasyczny repertuar wypełni Prom Kultury Saska Kępa podczas trzeciego wydarzenia festiwalu. „Sekstet w Promie” to muzyczne spotkanie Krzysztofa Książka, wszechstronnie utalentowanego pianisty oraz zespołu dętego Sinfonia Varsovia Wind Quintet. Muzycy zmierzą się z repertuarem polskim i francuskim. W programie obok utworów Bacewicz i Paderewskiego znajdą się sekstety Poluenca i Thuille’a.

Finał XIX Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu odbędzie się w Pawilonie Koncertowym. Taneczne rytmy i ogromną energię tkwiącą w muzyce klasycznej zaprezentuje Sinfonia Varsovia w pełnym składzie pod batutą Adama Sztaby. Muzycy podczas „Gorączki piątkowej nocy” wykonają lubiane przez publiczność utwory, w tym Poloneza Kilara.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

Katowice | Akordeon w duetach z klarnetem i skrzypcami

NOSPR5 czerwca 2019 roku o godz.19.30 Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncert w ramach cyklu „Środa Młodych” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, podczas którego zabrzmią utwory na akordeon, skrzypce i klarnet, w tym muzyka Andrzeja Tuchowskiego i Mikołaja Majkusiaka.

Utwory polskich twórców, a także kompozycje Francka Angelisa, Astora Piazzolli, Artema Nyzhnyka, Masayoshi Oishi, Richarda Galliana, Horace’a Silvera, Franka Churchila i Paula Jorge Ferreiry wykonają utalentowani studenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Piotr Zarzyka to jeden z wyróżniających się akordeonistów młodego pokolenia. Pochodzi z Lublina, a obecnie rozwija swoje umiejętności w klasie prof. dr. hab. Joachima Pichury oraz adt. dr. Piotra Chołołowicza. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów akordeonowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej, m.in. w Castelfidardo (Włochy), Wilnie (Litwa), Berlinie (Niemcy), Klingenthal (Niemcy), Innsbrucku (Austria), Gyor (Węgry), Belgradzie (Serbia), Pradze (Czechy). W roku akademickim 2018/2019 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”. Jest również stypendystą Fundacji Polish Orphans Charity, Prezydenta Miasta Radomia, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, I Edycji Nagrody Muzycznej Radomskiego Stowarzyszenia Pokoleń w kategorii: Osoba indywidualna. W ramach swojego występu w koncercie Środa Młodych Piotr Zarzyka wystąpi w dwóch duetach – w pierwszej części koncertu z klarnecistą Kamilem Janasem, w drugiej ze skrzypkiem Wojciechem Barteczkiem. Oni również są utytułowanymi młodymi wykonawcami i wychowankami katowickiej Akademii Muzycznej. Kamil Janas studiuje pod kierunkiem prof. Arkadiusza Adamskiego, a Wojciech Barteczek w klasie prof. Henryka Gembalskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie internetowej www.nospr.org.pl 

Kraków | 90. urodziny Bogusława Schaeffera

Schaeffer6 czerwca 2019 roku mija 90. rocznica urodzin Bogusława Schaeffera, niezwykłego kompozytora i dramaturga. Z tej okazji w niedzielę 2 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert pod tytułem "Schaeffer Muzyki Centrum".

Tytuł wydarzenia odnosi się do wieloletnich związków kompozytora z zespołem Muzyka Centrum, założonym w 1977 roku przez jego studenta, Marka Chołoniewskiego. Bogusław Schaeffer od samego początku istnienia formacji był jej ojcem duchowym, autorytetem, przyjacielem i członkiem. Wśród wykonawców filharmonicznego koncertu znajdą się współzałożyciele zespołu: Mariusz Pędziałek i Kazimierz Pyzik oraz Olga Szwajgier, Jan Pilch i Jan Cielecki, a także przyjęta do zespołu w 2015 roku Dominika Peszko oraz mocno związany z zespołem artysta wideo, Artur Lis.

Na program koncertu jubileuszowego składają się utwory z różnych okresów twórczości kompozytora, z zastosowaniem nietypowych nowatorskich rozwiązań formalnych, ekspresyjnych oraz elementów intermediów. Utwory te są ponadto ważną częścią repertuaru 42-letniej działalności Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum. Free Form I został prawykonany 13 stycznia 1978 roku w krakowskiej Galerii Krzysztofory, Bewegung powstał specjalnie dla zespołu Muzyka Centrum, zaś Proietto Simultaneo prawykonano na Festiwalu "Warszawska Jesień" w 1982 roku. Niespodzianką wieczoru będzie natomiast Akt twórczy, kompozycja w formie scenariusza, która wykonana zostanie po raz pierwszy przed publicznością.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8401-SCHAEFFER_MUZYKI_CENTRUM.html

Warszawa | 40. Walne Zebranie Członków Związku Kompozytorów Polskich

ZKPW dniach 24-25 maja 2019 obradowało w Warszawie 40. Walne Zebranie Członków Związku Kompozytorów Polskich, podczas którego dokonano wyboru nowych władz i podjęto szereg uchwał.

Członkiem honorowym ZKP wybrany został wybitny kompozytor Juliusz Łuciuk.
Prezesem ZKP został wybrany ponownie Mieczysław Kominek, muzykolog i dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.

Wybrany Zarząd ukonstytuował się w sposób następujący:

Wiceprezesi: Anna Zawadzka-Gołosz i Krzysztof Baculewski
Sekretarz Generalny: Alicja Matracka-Kościelny
Skarbnik: Jarosław Siwiński
Członkowie Prezydium: Beata Bolesławska-Lewandowska i Alicja Gronau
Członkowie Zarządu Głównego: Marcel Chyrzyński, Wiesław Cienciała, Anna Ignatowicz-Glińska, Iwona Lindstedt, Tadeusz Wielecki i Wojciech Widłak.

W dniu 26 maja dokonano także wyboru Zarządu Sekcji Muzykologów ZKP. Przewodniczącą Sekcji została ponownie Beata Bolesławska-Lewandowska.

Zebranie podjęło dwanaście uchwał, których treść opublikowana została na stronie Związku Kompozytorów Polskich.

Warszawa | Jubileusz 250. urodzin Józefa Elsnera

Elsner3 czerwca 2019 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbędzie się Nadzwyczajny koncert z okazji jubileuszu 250. urodzin Józefa Elsnera.

Urodzony 1 czerwca 1769 roku kompozytor, dyrygent, pedagog i działacz kultury muzycznej reprezentuje w muzyce polskiej styl klasyczny okresu przedchopinowskiego, oparty na połączeniu stylu klasyków wiedeńskich z elementami polskiej muzyki ludowej. Ważne miejsce w twórczości Elsnera zajmuje muzyka religijna (ok. 130 utworów), a także różne gatunki muzyki operowej. Honorowe miejsce, które zajął w historii muzyki jako nauczyciel Chopina nie może jednak przesłaniać jego wkładu pracy i zasług dla rozwoju narodowej kultury muzycznej.

Podczas koncertu w Łazienkach Królewskich wystąpią skrzypek Sławomir Tomasik i pianista Robert Morawski. W programie znajdą się dzieła muzyki polskiej. Oprócz kompozycji Józefa Elsnera, wsłuchamy także utworów Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz i Karola Szymanowskiego. Koncert poprowadzi Maxymilian Bylicki, Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca.

Wstęp na koncert możliwy jest na podstawie bezpłatnych zaproszeń, po uprzedniej rezerwacji pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Organizatorem koncertu jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Fundacja Skrzypce im. Tadeusza Wrońskiego, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: Wydarzenie FB

Więcej informacjihttp://imit.org.pl/programy/inne/2844

Legnica | Prawykonanie "Missa choralis" Pawła Łukaszewskiego

ŁukaszewskiW niedzielę 2 czerwca 2019 o godz. 15.00 zabrzmi najnowszy utwór Pawła Łukaszewskiego – Missa choralis na solistów, chór mieszany i orkiestrę. Prawykonanie odbędzie się w Legnicy, podczas jubileuszowej edycji festiwalu chóralnego Legnica Cantat.

Paweł Łukaszewski (ur. 1968) posiada ogromny dorobek kompozytorski w obszarze muzyki chóralnej oraz wokalno-instrumentalnej. Materię muzyczną swoich dzieł kształtuje z rzadko spotykaną swobodą i naturalnością, ale także z ogromnym wyczuciem ekspresji. Jego kompozycje doceniane są i chętnie wykonywane w kraju i na świecie, w tym przez takie zespoły jak Kings Singers, BBC Singers czy Trinity College Choir.

Missa choralis, skomponowana z okazji 50-lecia legnickiego festiwalu chóralnego Legnica Cantat, zostanie prawykonana podczas koncertu jubileuszowego w Kościele Ewangelickim Marii Panny. Partie solowe wykonają: Aleksandra Turalska (S), Ewelina Wojewoda (A), Sebastian Mach (T), Michał Pytlewski (B). Orkiestrę N-Harmonia i chór Narodowego Forum Muzyki poprowadzi Agnieszka Franków-Żelazny. Tego wieczoru zabrzmi także MisaTango – Misa a Buenos Aires Martina Palmeri, inspirowana tradycyjnym tangiem argentyńskim oraz tango nuevo Astora Piazzoli. Finał koncertu jubileuszowego stanowić będzie ceremonia ogłoszenia wyników oraz wręczenie nagród w tegorocznej edycji konkursu Legnica Cantat.

Zobacz: Wydarzenie FB

Warszawa | BASSO 3. Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich

Basso

W dniach 2–30 czerwca 2019 roku w Warszawie odbędzie się III Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich BASSO. To interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne, wyjątkowe głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter.

Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są: muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów smyczkowych – wiolonczeli, violi da gamba, elektronicznych (gitara basowa, syntezator) oraz historycznych (saz), ale i możliwości głosu ludzkiego. Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Główną część programu stanowią koncerty klasyczne. Wyraźnie jednak zaznaczony jest także nurt muzyki tradycyjnej, eksperymentalnej i z pogranicza performansu. Zatarcie ostrej granicy między muzyką poważną i rozrywkową, połączenie wysokiej klasy wykonawstwa (Tomasz Konieczny, Paolo Pandolfo, Tomasz Strahl, orkiestra AUKSO) z atrakcyjnością i przystępnością repertuaru otwartego na możliwie szerokie kręgi odbiorców (Henryk Kasperczak, Jacek Kowalski) – służą ułatwieniu dostępu do wysokiej kultury muzycznej. Zabrzmi też muzyka polskich kompozytorów XX i XXI wieku: dwóch pokoleń twórców Góreckich, Tadeusza Bairda i Cezarego Duchnowskiego. Wydarzenia odbędą się w trzech przestrzeniach miasta: na warszawskich Bielanach (Podziemie Kamedulskie), Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Patronat medialny nad Biennale objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach oraz szczegóły programowe – na stronie: http://basso.warszawa.pl/