Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Sinfonia Iuventus – koncert jubileuszowy

POSI5 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert jubileuszowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. W wykonaniu Orkiestry pod batutą Tadeusza Strugały usłyszymy arcydzieła Johanna Sebastiana Bacha, Maxa Brucha i Roberta Schumanna.

Romantyczna aura, subtelna ekspresja i nowatorska, integralna forma czynią IV Symfonię skomponowaną przez Roberta Schumanna z intencją urodzinowego prezentu dla żony Klary, jednym z najwspanialszych i najpopularniejszych kompozycji swego twórcy.

Max Bruch należał do grona kompozytorów raczej konserwatywnych, hołdujących klasycyzującym formom, w opozycji do faworyzowanej przez krytyków grupy „nowoniemieckich” modernistów (według słów jednego z komentatorów „tak, jak tworzyłby Mendelssohn, gdyby żył dłużej”). Jednak historia na trwałe zapamiętała przynajmniej jedno z jego dzieł: Koncert skrzypcowy g‑moll, który wszedł do wiolinistycznego kanonu, podziwiany za doskonałą równowagę formy, wirtuozerii (faktura partii skrzypiec sporo zawdzięcza konsultacjom wielkiego Josepha Joachima) i romantycznej, „postmendelssohnowskiej” ekspresji.

Sławnym fragmentem III Suity orkiestrowej D-dur Johanna Sebastiana Bacha jest seraficzna Air, znana z mnóstwa aranżacji, często jako „Aria na strunie G”. Ów niezupełnie adekwatny lecz przyjęty tytuł pochodzi z przeróbki, której dokonał w XIX w. niemiecki skrzypek August Wilhelmj. Podczas najbliższego zaś koncertu usłyszymy Arię w opracowaniu polskiego kompozytora i dyrygenta Grzegorza Fitelberga.

Wielkim walorem tego interesującego koncertu będzie spotkanie dwóch wielkich artystów, których status na polskiej scenie muzycznej jest wręcz legendarny – za dyrygenckim pulpitem stanie Tadeusz Strugała, a jako solista wystąpi Krzysztof Jakowicz.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Rzeszów | III Festiwal Rzeszowska Jesień Muzyczna

Rzeszowska jesieńTrzecia edycja festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna odbędzie się w dniach 5–27 października 2019 roku. Podczas sześciu koncertów zabrzmią arcydzieła muzyki kameralnej w znakomitych wykonaniach.

Trzecia edycja festiwalu poświęcona jest muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Przypomnimy też rzadko wykonywaną, świetną muzykę polskich twórców, m.in. Władysława Żeleńskiego, Zygmunta Noskowskiego. W Roku Stanisława Moniuszki zaprezentowana zostanie również szerzej nieznana muzyka kameralna twórcy polskiej opery narodowej.

Wystąpią znakomici instrumentaliści: legendarna skrzypaczka Kaja Danczowska z córką Justyną, Krzysztof Książek – jeden z najciekawszych i najzdolniejszych pianistów młodego pokolenia w kwartecie fortepianowym z fantastycznymi muzykami: Jakubem Jakowiczem (skrzypce), Katarzyną Budnik (altówka) i Bartoszem Koziakiem (wiolonczela). Utwory Moniuszki usłyszymy podczas recitalu wokalnego w wykonaniu Hanny Hipp – mezzosopranistki podbijającej światowe sceny operowe. Ponadto Ravel Piano Duo, Messages Quartet, a także orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble z solistkami: Alicją Śmietaną i Marią Sławek.

Koncerty odbędą się w sali koncertowej Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego (ul. Dąbrowskiego 83) oraz Kościele oo. Dominkanów pw. św. Jacka (ul. Dominikańska 15). Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Szczegółowy program – na stronie www.spmk.com.pl/jesien 

Katowice | Kwartet Śląski: Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)

NOSPR5 października 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert upamiętniający 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Kwartet Śląski – prosto z owacyjnie przyjętego koncertu w ramach londyńskich Promsów, wraca do NOSPR na kolejny sezon w roli zespołu rezydenckiego. Na początek melancholijny program, wpisujący się w nowy nurt tematyczny „Na śmierć i życie”. 5 października artyści wystąpią w sali kameralnej z programem upamiętniającym 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Zespół zaprezentuje przekrojowy repertuar kameralny. Usłyszymy I Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, Tenebrae na kwartet smyczkowy Osvalda Golijova, Elegię na kwartet smyczkowy Elliotta Cartera oraz utwór Steve'a Reicha Different Trains na kwartet smyczkowy i taśmę, w którym muzykom towarzyszyć będzie Beata Jankowska-Burzyńska. Całość poprowadzi i słowem okrasi muzykolog Marcin Trzęsiok.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl 

Katowice | „Missa Gratiatoria” Leszka Możdżera w Filharmonii Śląskiej

FS4 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej melomani będą mogli doświadczyć niezwykłego połączenia mistycyzmu mszy z nowoczesnością muzyki jazzowej.

Chór Filharmonii Śląskiej wraz z Michałem Schoppą, Pawłem Tomaszewskim, Bartkiem Pieszką, Krzysztofem Nowakowskim i Tomaszem Kałwakiem pod batutą Jarosława Wolanina wykonają dzieło najsłynniejszego polskiego jazzmana Leszka Możdżera Missa Gratiatoria.

Ta wyjątkowa kompozycja dowodzi, że każda z form występujących w muzyce klasycznej jest żywa, a nowe spojrzenia odkrywać możemy każdego dnia. Będzie ona doskonałym zwieńczeniem koncertu obfitującego w przejmujące dzieła muzyki sakralnej przeznaczone na chór a cappella, a całość programu przeniesie publiczność w świat niebiańskich dźwięków, które usłyszymy dzięki zespołowi najdoskonalszych instrumentów na świecie – ludzkich głosów. Zespół jazzowy, towarzyszący Chórowi w dziele Leszka Możdżera składać się będzie z artystów specjalizujących się w tym gatunku muzycznym, co w połączeniu z doskonałym przygotowaniem filharmoników śląskich da efekt wręcz zachwycający. Dajmy się więc zaczarować w ten piątkowy wieczór!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/missa-gratiatoria/ 

ZOBACZ: wydarzenie na Facebooku.

Warszawa | Inauguracja sezonu 2019 / 2020 Filharmonii Narodowej

FNPierwszy sezon Andrzeja Boreyki w roli dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej rozpocznie się wyjątkowym koncertem symfonicznym 4 października 2019 roku o godz. 19:30. W programie koncertu inaugurującego nie mogło zabraknąć muzyki polskiej.

Odświętne Veni Creator Karola Szymanowskiego powstało w związku z nie mniej uroczystą okazją, jaką było objęcie przez kompozytora stanowiska rektora Wyższej Szkoły Muzycznej. Zamówiony w 1930 roku przez Ministerstwo Oświaty utwór przyjął z konieczności pompatyczny charakter i nie należał do ulubionych dzieł Szymanowskiego. Jednak, zgodnie z przewidywaniami autora, warszawskiej publiczności dość łatwo przypadł do gustu.

III Koncert fortepianowy zajmuje zupełnie wyjątkowe miejsce w twórczości Béli Bartóka. Trudność jego wykonania przetransponowana została do poziomu powściągliwej ekspresji służącej wyrażeniu przejmującego piękna utworu. W roli solisty tego wieczoru wystąpi znakomity Piotr Anderszewski.

W drugiej części koncertu usłyszymy fragment wstępu do oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna i Święto wiosny Igora Strawińskiego.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/ 

Festiwal „Chopin bez granic”

Chopin bez granicDolnośląskie Towarzystwo im. F. Chopina we Wrocławiu zaprasza w dniach 22 września – 6 października 2019 roku na nowy projekt muzyczny – Festiwal „Chopin bez granic”.

Impreza kierowana jest do szerokiego grona odbiorców, melomanów oraz pasjonatów muzyki poważnej. Koncerty będą miały miejsce w kościele Rzymskokatolickim pw. św. Wojciecha we Wrocławiu, w sali Starostwa Powiatowego w Trzebnicy, w kościele Pokoju pw. Św. Trójcy w Świdnicy oraz na Zamku Topacz w Ślęzie. Usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina w różnych opracowaniach oraz utwory innych geniuszy muzycznych, w tym Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego.

Wykonawcami będą muzycy Dolnego Śląska: mezzosopranistka Magdalena Wachowska, organiści Zuzanna i Maciej Batorowie, trębacz Marcin Król, skrzypkowie Karol Lipiński-Brańka i Mateusz Marut, pianiści Tomasz Marut, Michał Michalski i Iwona Sukienik, gitarzysta Michał Daniel Bąk, kwartet L'Opera oraz gość specjalny finałowego koncertu – światowej sławy pianista Karol Radziwonowicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Projekt dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o festiwalu – na stronie www.chopinwroclaw.eu 

Katowice | Prawykonanie „Hail o Mother” Aleksandry Chmielewskiej

Chór Polskiego RadiaDzieła kompozytorów Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski zabrzmią podczas koncertu Chóru Polskiego Radia w siedzibie NOSPR w Katowicach 6 października 2019 roku o godz. 18.00. Zespół poprowadzi znakomita dyrygentka dr. hab. prof. nadzw. Agnieszka Franków-Żelazny.

„Na koncert z Chórem Polskiego Radia wybrałam utwory kompozytorów pochodzących z krajów nadbałtyckich – Litwy, Łotwy, Estonii i Polski – krajów, które chóralistyką stoją” – podkreśla Agnieszka Franków-Żelazny, wybitna polska chórmistrzyni, w 2013 roku związana z Chórem Polskiego Radia, a obecnie pełniąca funkcję dyrektora artystycznego Chóru Narodowego Forum Muzyki. „Wybrane kompozycje pokazują, jak bardzo we wszystkich tych krajach wiara w Boga przeplata się z zachwytem nad naturą i tym, co ona ze sobą niesie. Są niezwykle barwne harmonicznie, skrzą się kolorami natury i emocji, a poza pełnym składem chóru wykorzystują solowe możliwości jego członków. Wśród polskich utworów znajdzie się też Hail o Mother Aleksandry Chmielewskiej, który podczas tego wieczoru zostanie wykonany po raz pierwszy” – dodaje Franków-Żelazny. Utwór ten wyróżniony został w Konkursie Kompozytorskim Centrum Myśli Jana Pawła II.

W programie wieczoru zabrzmią również utwory takich polskich kompozytorów, jak Katarzyna Danel (Gladness of Nature), Marek Raczyński (Deszcz na morzu) i Jacek Sykulski (Pater Noster i Stoi lód na Prośnie). Usłyszymy Oremus z cyklu Gloria Patri Urmasa Sisaska, Lucis Creator Vitautasa Miśkinisa, The Deer’s Cry Arvo Pärta, Odpływ Jēkabsa Jančevskisa oraz Salutation i Northern Lights Ēriksa Ešenvaldsa.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1750/chor-polskiego-radia-muzyka-krajow-nadbatyckich 

Nie żyje Gia Kanczeli…

Kanczeli podczas "Warszawskiej Jesieni" 1986 rok2 października 2019 roku w wieku 84 lat w Tbilisi zmarł wybitny gruziński kompozytor światowej sławy Gia Kanczeli (1935–2019).

Gia Kanczeli był absolwentem Konserwatorium w Tbilisi, gdzie studiował kompozycję w klasie Ilii Tuskii. Po ukończeniu uczelni rozpoczął działalność pedagogiczną w Alma Mater. Następnie pełnił funkcję kierownika muzycznego Gruzińskiego Państwowego Teatru im. Szoty Rustaweliego. Był członkiem Związku Kompozytorów Gruzji i Związku Kinematografistów Gruzji. W latach 1991–1995 mieszkał w Berlinie, realizując projekty kompozytorskie w związku z otrzymaniem stypendium Akademie der Künste in Berlin. Od 1995 roku mieszkał w Belgii, współpracując z Antwerp Symphony Orchestra.

Ważne znaczenie dla kształtowania jego stylu muzycznego miała tak muzyka gruzińska i rosyjska, jak również muzyka najnowsza, która prezentowana była na „Warszawskiej Jesieni”. Jego muzyka niejednokrotnie była wykonywana podczas Festiwalu. W Warszawie poznał osobiście Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Największą sławę w ZSRR przyniosła mu muzyka do filmowych przebojów Georgija Danelii i Eldara Szengiełaji. Stworzył wiele utworów kameralnych i orkiestrowych, w tym siedem symfonii, wielkie dzieła wokalno-instrumentalne, których światowe premiery odbywały się w Nowym Jorku i Seattle. Na Zachodzie określano go jako twórcę „nowej muzyki duchowej” albo „nowej muzyki religijnej”.

Cześć Jego pamięci!

Tychy | Auksodrone 2019

AuksoWartki nurt muzyki współczesnej, meandry jazzu, głębiny elektronicznych poszukiwań, bezpieczne zatoki tradycji – tym wszystkim rozbrzmiewać będzie druga edycja festiwalu Auksodrone, która odbędzie się w tyskiej Mediatece w dniach 4–6 października 2019 roku.

Auksodrone to znowu dziewięć koncertów podzielonych na trzy cykle – Contemporary Opera, New Wave Jazz i Electronics Studies – oraz szereg wydarzeń towarzyszących poświęconych temu, jak rodzi się muzyka i temu, co w nas się rodzi za jej magicznym dotknięciem. Współorganizatorami Auksodrone są Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Cykl „Contemporary Opera” wypełnią w tym roku trzy akty tryptyku Drach. Dramma per musica – dramatu muzycznego autorstwa Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha. Za kanwę dzieła, którego premiera będzie miała miejsce na festiwalu, posłużyła oczywiście arcyśląska powieść Twardocha, a w partiach solowych usłyszymy Joannę Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego. Akompaniować będzie orkiestra AUKSO oraz Marcin Świątkiewicz (basso continuo).

Podczas pierwszej edycji Auksodrone cykl koncertów jazzowych poświęcony był rodzimym gigantom gatunku, a tym razem usłyszymy, jak brzmi przyszłość tej muzyki. Leszek Możdżer skonstruuje ją z materiałów odnalezionych w dalszej i bliższej przeszłości.

„Electronics Studies” będzie na tegorocznym Auksodrone bezprecedensową wyprawą do analogowych źródeł elektroniki. Stefan Wesołowski, skrzypek i kompozytor biegle łączący sacrum z profanum, zastąpi elektroniczną warstwę swojej muzyki brzmieniami akustycznymi.

Daria Solecka

Więcej na: www.auksodrone.com