Polmic - FB

news

Łańcuch XII - Festiwal Witolda Lutosławskiego

Łańcuch XIIFestiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XII” odbędzie się w dniach 25 stycznia – 7 lutego 2015 roku.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym a istotnym dla niej kontekście. Ogniwa dwunastego „Łańcucha” to pięć koncertów, które odbędą się w Warszawie w Filharmonii Narodowej i Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Kolejne wieczory ukażą twórczość kompozytora na tle arcydzieł kameralnych Béli Bartóka i Ludwiga Beethovena (25 stycznia), muzyki skandynawskiej (31 stycznia), dzieł powiązanych z tragedią II wojny światowej (1 lutego) oraz w kontekście barokowej polifonii (7 lutego). Te nie całkiem oczywiste zestawienia pozwolą, być może, usłyszeć muzykę Lutosławskiego na nowo: jako zakorzenioną głębiej w wielkiej tradycji, a zatem – bardziej współczesną.

Jako osobne wydarzenie zaplanowano koncert, który zainauguruje X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz działalność grupy Chain Ensemble, a zakończy kursy mistrzowskie dla młodych wykonawców (4 lutego). Na uwagę zasługuje również „Łańcuszek”: cykl koncertów dla dzieci, organizowany przy okazji „Łańcucha” już po raz czwarty.

ZOBACZ: program Festiwalu

Finał projektu "Wielokulturowość nie działa?" - Kraków/Trondheim

Wielokulturowość nie działa?Uroczystymi koncertami w Krakowie i Trondheim zakończy się trwający od 2013 roku projekt "Wielokulturowość nie działa?". 23 stycznia 2015 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpi znakomita Trondheim Symphony Orchestra pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Kilka dni później, 29 stycznia 2015 roku w Olavshallen Concert Hall w Trondheim zagra Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. W programie m.in. premiery utworów nagrodzonych w międzynarodowych konkursach (muzycznym i filmowym), odbywających się w ramach projektu.

Organizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena projekt „Wielokulturowość nie działa?” zainaugurowała odbywająca się półtora roku temu na Uniwersytecie Jagiellońskim konferencja, podczas której przedstawiciele świata nauki, kultury i sztuki podjęli ten ważny temat współczesnej Europy. Europy i jej wielokulturowego społeczeństwa, w którym w wyniku otwarcia granic narastają akty nietolerancji, homofobii i dyskryminacji, gdzie coraz bardziej zagrożony jest dialog międzykulturowy. Głos w tych niezwykle trudnych sprawach zabiorą artyści, zwycięzcy międzynarodowych konkursów (muzycznego i filmowego), wpisanych w program tego właśnie przedsięwzięcia. Ogłoszone w styczniu 2014 roku konkursy postawiły przed uczestnikami zadanie skomponowania krótkich utworów, odwołujących się do tematu przewodniego projektu – hasła „Wielokulturowość nie działa?". W jury konkursu muzycznego zasiadły wybitne postaci świata kultury: prof. Krzysztof Penderecki i Joanna Wnuk-Nazarowa oraz norweski kompozytor Stale Kleiberg. Nadesłane do konkursu wideo-art prace oceniało zaś jury pod przewodnictwem Hanny Wróblewskiej – dyrektor Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.

Read more: Finał projektu "Wielokulturowość nie działa?" - Kraków/Trondheim

Wyniki I etapu 56. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Tadeusz bairdDnia 16 stycznia 2015 roku rozstrzygnięty został I etap 56. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Jerzy Bauer (przewodniczący), Zbigniew Bagiński (sekretarz), Krzysztof Baculewski i Sławomir Czarnecki wybrało do II etapu następujące utwory:

1. Smugi cienia, godło Marlowe
2. Goliady, godło CFK2001
3. Tick! – Time (time is ticking), godło justdifferent
4. Trzy jedności, godło VERAMIN90

5. Ménilmontant Fluctuations, godło 00007

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się 16 czerwca 2015 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury przy ul. Elektoralnej 12 w Warszawie.

Edward Boniecki Laureatem Nagrody Fundacji im. Karola Szymanowskiego

Ja niegdyś Roger… studia i szkice literackie o Karolu SzymanowskimJury dorocznej Nagrody Fundacji im Karola Szymanowskiego obradujące w dniu 3 stycznia 2015 roku w Warszawie, w składzie: Teresa Chylińska (przewodnicząca) Agnieszka Chwiłek, Zofia Helman, Witold Karol Juchniewicz, Helena Łazarska i Zdzisław Szakiewicz postanowiło Nagrodę im. Karola Szymanowskiego za 2014 rok przyznać Edwardowi Bonieckiemu za książkę Ja niegdyś Roger… studia i szkice literackie o Karolu Szymanowskim. Z esejów wyłania się portret genialnego kompozytora, który jak żaden może inny muzyk żył literaturą.

Fundacja istnieje od 1996 roku. W poprzednich latach Nagrodę otrzymali: muzykolog Teresa Chylińska, skrzypaczka Wanda Wiłkomirska, pianista Jerzy Godziszewski, śpiewaczka Stefania Woytowicz, brytyjski dyrygent Simon Rattle, pianista Piotr Anderszewski, reżyser Mariusz Treliński, muzykolog Zofia Helman, dyrygent Jerzy Katlewicz, dyrygent Jan Krenz, muzykolog Elżbieta Markowska, śpiewaczka Zofia Kilanowicz, holenderska pianistka i muzykolog Reilnild Mees, Kwartet Szymanowskiego, śpiewaczka Urszula Kryger, kustosz „Atmy”- muzeum Karola Szymanowskiego - Maciej Pinkwart, reżyser Józef Opalski, reżyser Wojciech Graniczewski, skrzypek Frank Peter Zimmermann, dyrygent Antoni Wit, muzykolog Didier van Moere, dyrygent Pierre Boulez, śpiewaczka Elżbieta Szmytka, dyrygent Walerij Giergijew.

Laureaci Paszportów Polityki 2014

KwadrofonikUroczysta Gala dwudziestej drugiej edycji Paszportów Polityki miała miejsce 13 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Nagrody przyznane zostały w sześciu dziedzinach: film, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna, literatura. W kategorii muzyki poważnej Paszportem Polityki uhonorowany został zespół Kwadrofonik (na zdjęcie) - za wirtuozerię, wyobraźnię, wrażliwość i poczucie humoru, które sprawiają, że ich wykonania i opracowania muzyki z różnych światów – klasyki, folku, piosenek dziecięcych – są tak wyrafinowane i zarazem ujmujące.

Nadany został również honorowy tytuł Kreatora Kultury, który trafił w ręce Agnieszki Holland - wybitnej osobowości świata artystycznego, za szczególne osiągnięcia w krzewieniu polskiej kultury. W tym roku dodatkowo wręczono Nagrodę Specjalną. Przyznana ona została inicjatorom budowy Muzeum Historii Żydów Polskich i jego współtwórcom – Stowarzyszeniu Żydowski Instytut Historyczny.

Paszporty Polityki co roku udowadniają, że hasło porozumienia ponad podziałami (w tym wypadku redakcyjnymi) jest możliwe, przynajmniej, jeśli chodzi o kulturę. Krytycy z różnych redakcji i instytucji kultury wytypowali trzech twórców w każdej kategorii, których osiągnięcia wydały im się ważne, a Kapituła wybrała Laureata w każdej kategorii.

Kwadrofonik powstał z połączenia dwóch duetów o ugruntowanej już wcześniej pozycji: Lutosławski Piano Duo (Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik) i perkusyjnego Hob-Beats Duo (Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala). Inspiracją była Sonata na dwa fortepiany i perkusję Béli Bartóka, ale kariera kwartetu rozpoczęła się zwycięstwem w 2006 r. na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja. Członkowie zespołu sami efektownie i dowcipnie zaaranżowali melodie ludowe. Za ten program otrzymali też nagrodę specjalną III Konkursu Europejskiej Unii Radiowej „Svetozar Stracina” w Bratysławie, a w 2008 roku nagrali ten repertuar na płytę Folklove. Koncertują w Europie, obu Amerykach, na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Zamawiają utwory u polskich kompozytorów współczesnych, m.in. Wojciecha Ziemowita Zycha, Wojciecha Blecharza, Macieja Jabłońskiego. Jednak dużą część repertuaru tworzą z własnych aranżacji. W 2010 roku zaprezentowali program „Byłem tu. Fryderyk” – kolaż zainspirowany muzyką Chopina oraz tradycyjną i współczesną. W Roku Lutosławskiego 2013 nagrali z wokalistką jazzową Dorotą Miśkiewicz płytę Piosenki nie tylko dla dzieci, czyli opracowania piosenek Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima. Opracowali też dzieła Karola Szymanowskiego (Mazurki, Harnasie). W tym roku powrócili do muzyki tradycyjnej, pokazując Requiem ludowe z udziałem śpiewaka Adama Struga.

"Cyberiada" Krzysztofa Meyera - w Warszawie

CyberiadaFantastyczna opera komiczna Cyberiada Krzysztofa Meyera wystawiona zostanie 18 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Spektakl realizowany jest przez zespół Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Opera Krzysztofa Meyera, który libretto do niej napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, a trzecia – poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda.

Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora. Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst, choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.

Justin C. Arienti za projekty scenograficzne do spektaklu Cyberiada został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Scenograf

Read more: "Cyberiada" Krzysztofa Meyera - w Warszawie

"Portret" Mieczysława Weinberga - w Warszawie

Portret16 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie wystawiony zostanie spektakl Portret Mieczysława Weinberga – jedna z najlepszych realizacji współczesnych oper polskich kompozytorów, przygotowana przez Teatr Wielki w Poznaniu we współpracy artystycznej z Opera North Production (Wielka Brytania).

Bohaterem Portretu, opery skomponowanej przez Mieczysława Weinberga do libretta Aleksandra Miedwiediewa na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola, jest Czartkow – zdolny i ubogi malarz, marzący o odmianie losu i bogactwie. Za sprawą obrazu o magicznych właściwościach jego prośba zostanie spełniona – Czartkow stanie się ulubieńcem petersburskich elit, malującym portrety, które upiększają. Jaką cenę przyjdzie mu jednak zapłacić za ten sukces? Czy przyniesie mu on szczęście? Poruszająca historia o życiu zmarnowanym w pogoni za sławą i bogactwem, która uczy, że najważniejsze, to nie stracić szacunku do samego siebie.

Prapremiera opery odbyła się w 1983 roku w Teatrze Narodowym w Brnie. Kolejne sceniczne realizacje miały dopiero miejsce podczas Bregenzer Festspiele (2010) w reżyserii Johna Fulljamesa oraz w Operze w Nancy i North Theatre w Leeds w reżyserii Davida Pountneya, który swoją koncepcję przeniósł do Poznania. Angielski reżyser operowy, wieloletni dyrektor artystyczny Scottish Opera, English National Opera i Bregenzer Festspiele, zdobył sławę, wskrzeszając na scenie wiele szerzej nieznanych dzieł operowych. Zrealizował Pasażerkę (2010) Mieczysława Weinberga oraz Króla Rogera Karola Szymanowskiego (2011) w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Spektakl został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl.

Więcej informacji - na stronie: www.teatrwielki.pl

Read more: "Portret" Mieczysława Weinberga - w Warszawie

W hołdzie Edwardowi Czernemu

Edward Czerny Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego zaprasza na styczniowe koncerty filharmoniczne i akademickie z monograficznego cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu”, które odbędą się w Elblągu, Bydgoszczy i Krakowie.

Edward Czerny uważany jest za twórcę polskiej powojennej muzyki rozrywkowej. Dysponując mistrzowskim warsztatem aranżerskim, pisał muzykę w różnych stylach na orkiestrowe składy symfoniczne, dęte, big band oraz zespoły łączone: orkiestrę symfoniczną i big band, orkiestrę dętą z kwintetem, orkiestrę kameralną z big bandem i in., jednocześnie tworząc własny styl kompozytorski, rozpoznawalny brzmieniowo, stylistycznie i formalnie.

Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, nawiązując do atmosfery niegdysiejszych gal karnawałowych, organizuje koncerty w polskich filharmoniach, studiach radiowych, akademiach muzycznych i innych instytucjach kultury, prezentujące muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową Edwarda Czernego.

11 stycznia 2015 roku w Teatrze im. A. Sewruka w Elblągu z programem zatytułowanym W krainie swingu i kantyleny wystąpi Anna Serafińska - wokal oraz ELJAZZ Big Band Jozefa Eliasza i Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Marka Mosia. Usłyszymy rozrywkową muzykę swingową Edwarda Czernego z lat 1934-66, tworzoną dla własnych przedwojennych orkiestr rewiowych Haus Metropol i Admiralspalast, utwory na mniejsze zespoły jazzowe Na huśtawce – solo na pięć saksofonów, miniaturę Walzer Episode na głos solowy z fortepianem, Walc angielski z 1945 roku, Trzej weseli bracia – solo na trzy puzony oraz piosenki napisane dla Ireny Santor, Danuty Rinn, Violetty Villas i Urszuli Dudziak. Noworocznym upominkiem dla publiczności będzie prawykonanie niedawno odnalezionego Walca koncertowego, młodzieńczej kompozycji artysty z 1936 roku.

Read more: W hołdzie Edwardowi Czernemu

Zmarł Paweł Buczyński

Paweł Buczyński (1953-2015)Dnia 5 stycznia 2015 roku zmarł Paweł Buczyński - kompozytor, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, członek Związku Kompozytorów Polskich. Miał 62 lata.

Paweł Buczyński urodził się 7 kwietnia 1953 w Laskach. Studiował kompozycję w klasie Tadeusza Bairda w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie oraz pod kierunkiem Romana Haubenstocka-Ramatiego w Hochschule für Musik w Wiedniu. Od 1979 roku związany był z Akademią Muzyczną w Warszawie. W latach 80. i 90. pełnił różne funkcje w Zarządzie Głównym i Zarządzie Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich. Był laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. w 1980 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Muzykę opadających liści na orkiestrę smyczkową (1980). Za ten sam utwór w 1985 otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Jego ostatnia kompozycja Benedictus – oratorium in honore beati Edmundi in partes quinque miała swoje prawykonanie 13 listopada 2014 w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.