Polmic - FB

aktualności

Lublin | Miłość w karnawale

FLJak można połączyć karnawał ze świętowaniem zbliżającego się dnia św. Walentego? Świetnym pomysłem będzie wizyta w Filharmonii Lubelskiej 10 lutego 2019 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Dawida Jarząba wykona utwory J. Ruttera, G. Turnera, C. Velázqueza, A. Ledesma, B. Chilcotta, J. Fishera, F. Bridge’a, a także kompozycje polskich twórców: Stanisława Wiechowicza, Karola Mieczysława Prosnaka i Jana Maklakiewicza.

Dyrygent zaprasza słuchaczy na muzyczną podróż: „Czyż nie ma bardziej ekscytującej rzeczy niż np. muzyka, która nam towarzyszy, kiedy jesteśmy z najbliższymi ludźmi? Czy nie chcielibyście Państwo pokazać najbliższej Osobie na ile sposobów można o siebie dbać? I dodatkowo zabrać Ją na drugi koniec świata? Powyższe pytania towarzyszyły przy budowie programu na ten wyjątkowy koncert. I dlatego w ramach muzycznej niespodzianki przygotowanej przez Filharmonię Lubelską będzie można przenieść się do wielu interesujących miejsc, takich jak Rio, Dublin, Londyn, Meksyk, Quito… I wśród tych pięknych miast słuchać, jak miejscowi radzą sobie z okazywaniem uczuć. A jak na tym tle wypadają Polacy? Miłośnicy głęboko zakorzenionej w naszym folklorze otwartości i bezpośredniości również znajdą coś dla siebie. Ze względu na wyjątkowy charakter koncertu zapraszamy melomanów w każdym wieku i w każdym stanie cywilnym do oddania się muzycznej uczcie i zatopienia się w wielobarwnej palecie dźwięków, które zaprezentuje dla Państwa Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d489,milosc_w_karnawale.html 

Katowice | Wajnberg w Polsce

Weinberg9 lutego 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia usłyszymy utwory kameralne Mieczysława Wajnberga i Grażyny Bacewicz w interpretacji Kwartetu Śląskiego i pianisty Wojciecha Świtały.

XII Kwartet smyczkowy op. 103 (1969/1970) to jeden z eksperymentalnych utworów Mieczysława Wajnberga, wypełniony rozpaczą, która, poprzez dramat i ironię, w iście labiryntowej formie, z trudem szuka przezwyciężenia. Są tu elementy zakazanej przez sowieckich ideologów muzyki serialnej, związanej w międzywojenną szkołą Arnolda Schönberga, którą w tym samym czasie zaczął wprowadzać do swych kwartetów Dymitr Szostakowicz. Są też aluzje to innego mistrza kwartetu smyczkowego XX wieku – Beli Bartóka.

I Kwintet fortepianowy (1952) należy do najczęściej wykonywanych dzieł Grażyny Bacewicz. Tę popularność zawdzięcza urodzie tematów, uroczej grze kontrastów, fantasmagorycznym „zamyśleniom” (rodem z idiomu tzw. „muzyki nocy” Bartóka). Moderato molto espressivo. Allegro ujęte zostało w formę allegra sonatowego, z klamrą wstępu i symetrycznej względem niego kody. Presto to oberek, ulubiony taniec Bacewiczówny, fajerwerk humoru i inteligencji. Grave ma istotnie „ciężki” charakter, jakby żałobnego marsza (fortepian), na tle którego rozbrzmiewa uroczysta oda smyczków. Con passione to znowu allegro sonatowe, którego oba tematy nawiązują do myśli zawartych w części początkowej.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1402/kwartet-slaski-wojciech-switaa-wajnberg-w-polsce 

Warszawa | Recital muzyki kameralnej na saksofon i fortepian: After All

UMFCKoncert 27 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie zapowiedzią nowej płyty Andrzeja Karałowa i Pablo Sáncheza-Escariche Gascha After all.

After all jest debiutanckim albumem muzyków, którzy na co dzień zajmują się działalnością solową, kameralną, orkiestrową, czy eksperymentalną. Koncertują w duecie od 2016 roku, wykonując klasykę, jak również muzykę współczesną – również dedykowaną dla duetu (poza kompozycją znajdującą się na płycie wykonywali utwory napisane przez australijskich kompozytorów: Kirsten Milenko i Harry'ego Sdrauliga).

„Tytuł albumu (i zarazem tytułowego utworu, dedykowanego nam przez kompozytorkę Żanetę Rydzewską) After all można rozumieć jako „po wszystkim”, również w kontekście pytania o to, jak obecnie można rozumieć zwroty i gesty w kompozycjach muzycznych: czy są aktualne, czy zauważamy je w otaczającym nas świecie, czy stosowane dziś zabiegi techniczne i ekspresyjne przeniosą słuchacza w nową przestrzeń artystyczną i skonfrontują go z nowymi doświadczeniami, czy dźwięk wciąż może być źródłem nowych przeżyć i odkrywanych wartości, i, wreszcie, czy twórca może nadal na tych wartościach bazować” – mówią wykonawcy koncertu. „Ale After all ma także drugie znaczenie – „mimo wszystko”, „tak czy inaczej”. Niezależnie więc od odpowiedzi na wyżej postawione pytania, idziemy i poszukujemy dalej. My, czyli wykonawcy, kompozytorzy, interpretatorzy, słuchacze, widzowie i pozostali odbiorcy”.

Obecność niektórych pozycji na płycie z muzyką na saksofon i fortepian może wydawać się przewidywalna. Wykonawcy uważają jednak, że zestawienie tych akurat utworów tworzy swoistą ekspozycję tego, jak spojrzenie współczesnego kompozytora łączy się lub konfrontuje z muzyką minionej epoki: "After all jest naszym osobistym spojrzeniem na interpretacje i same kompozycje XX i XXI wieku. Począwszy od wykorzystania muzyki napisanej na początku XX wieku, przede wszystkim transkrybowanej na nasze potrzeby (Paul Hindemith i Karol Szymanowski), przez klasyczną już, wirtuozowską Sonatę Albrighta, kończąc na zaangażowaniu młodych kompozytorów (Żaneta Rydzewska, czy kompozycja pianisty), chcemy ukazać perspektywę postrzegania muzycznych światów przez twórców na przestrzeni prawie stu lat (w momencie wydania płyty)".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Polish Music Experience”, czyli Sinfonietta po krakowsku

SCPrzed nami prawdziwa muzyczna uczta: koncert promujący nowy album Cracow Duo i Sinfonietty Cracovii z polską muzyką najnowszą, zarejestrowany pod batutą Jurka Dybała dla prestiżowej wytwórni Warner Classics. 10 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Muzeum Manggha krakowscy artyści zaserwują słuchaczom menu pełne prawdziwych muzycznych rarytasów.

Płyta Polish Music Experience to wybór najbardziej interesujących kompozycji z repozytorium polskiej muzyki najnowszej w wirtuozowskim wykonaniu krakowskich artystów specjalizujących się w interpretacjach dzieł polskich kompozytorów współczesnych: duetu Cracow Duo (Jan Kalinowski ‒ wiolonczela, Marek Szlezer ‒ fortepian) oraz Sinfonietty Cracovii pod batutą Jurka Dybała. Na płycie znalazły się utwory najwybitniejszych polskich twórców minionego i obecnego wieku: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Meyera oraz kompozycja jednego z najbardziej utalentowanych i najczęściej nagradzanych polskich kompozytorów młodego pokolenia: Tomasza Opałki.

10 lutego usłyszmy w wykonaniu Cracow Duo i Sinfonietty m.in. energetyczną, zróżnicowaną kolorystycznie kompozycję Hemisphere2 Opałki w nowej wersji dedykowanej przez kompozytora wykonawcom, oraz wirtuozowską Musicę concertantę na wiolonczelę, fortepian, orkiestrę smyczkową i perkusję Krzysztofa Meyera. W repertuarze koncertu znajdzie się ponadto Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz ‒ opus magnum kompozytorki, określane niekiedy mianem jej „IX Symfonii” oraz elektryzujący Koncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę smyczkową Astora Piazzolli.

Koncert promujący wydawnictwo będzie jednocześnie inaugurował nowy cykl koncertowy zespołu „Sinfonietta po krakowsku”, w którym udział wezmą najzdolniejsi krakowscy soliści.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Nie żyje kompozytor Zbigniew Penherski

PenherskiW dniu 4 lutego 2019 roku odszedł na zawsze w wieku 84 lat Zbigniew Penherski, który był członkiem Związku Kompozytorów Polskich od 1959 roku.

Zbigniew Penherski był uczniem Stefana Bolesława Poradowskiego, Tadeusza Szeligowskiego i Bohdana Wodiczki. Jako stypendysta Rządu Holenderskiego studiował też w Instytucie Sonologii w Utrechcie. Jego muzyka wykonywana była w kraju i za granicą, m.in. w Austrii, Belgii, Danii, Francji, Holandii, Korei, Meksyku, Niemczech, Norwegii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoszech, byłym Związku Radzieckim. Zbigniew Penherski otrzymał wiele nagród podczas konkursów kompozytorskich. Jego Muzyka na koniec wieku otrzymała rekomendację Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Paryżu (2001).

Znany kompozytor był członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, członkiem honorowym Związku Kompozytorów Szkockich (1987) oraz honorowym obywatelem miast: Kragujevac w Serbii, Russe w Bułgarii i Ho-Chi-Minh w Wietnamie.

Został uhonorowany Srebrnym Krzyżem Zasługi, Nagrodą Premiera za twórczość dla dzieci i młodzieży, Doroczną Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich za wybitną twórczość kompozytorską i niezależność artystyczną.

Cześć Jego pamięci!

Warszawa | Koncert Kameralnej Orkiestry Smyczkowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

UMFC11 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się gościnny koncert Kameralnej Orkiestry Smyczkowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Marcina Suszyckiego.

W programie koncertu znajdą się utwory kompozytorów polskich XX i XXI wieku, a także Rumuńskie tańce ludowe BB 68, Sz. 56 Béli Bartóka. Koncert rozpocznie Poemat poznański, stworzony przez Alinę Kubik – kompozytorkę związaną z wrocławską Akademią Muzyczną – na zamówienie poznańskiego zespołu.

Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową Marcina Błażewicza powstał w 2012 roku na prośbę i z inspiracji prof. Klaudiusza Barana i jest mu dedykowany. Podczas styczniowego koncertu w roli Solisty wystąpi sam Rektor UMFC. Dzieło składa się z trzech części: szybka – wolna – szybka. Cechują go duża energetyka oraz wartka, nasycona emocjonalnie narracja. W całej kompozycji odnaleźć można echa aury muzyki międzywojennej, ale również muzyki ludowej o bardzo żywiołowym charakterze.

Koncert zakończy Serenada na smyczki Mieczysława Karłowicza. Utwór powstał podczas pobytu kompozytora w Berlinie w roku 1897, gdzie miało miejsce pierwsze prawykonanie Serenady. Kompozytor był zafascynowany popularnymi wówczas serenadami smyczkowymi Roberta Volksmanna. Styl pięknych melodii Volksmanna oraz nawiązania do romantyzmu niemieckiego pozostają u Karłowicza wyraźnie słyszalne.

Na koncert obowiązują bezpłatne wejściówki, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do środy oraz w piątek w godz. 16.00-19.00.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Opole | Strefa gwiazd

FO8 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera zabrzmi muzyka Mieczysława Karłowicza: koncert będzie poświęcony uczczeniu 110. rocznicy śmierci kompozytora.

Koncert rozpocznie poemat symfoniczny Wojciecha Kilara o znamiennym tytule Kościelec 1909. Kilar tak pisał o swojej kompozycji: „Jest jakby zatrzymaniem i rozbudowaniem w czasie tych kilku tragicznych sekund. Jest opowieścią o górach i człowieku, o ich porywającym, dramatycznym związku, jest apoteozą i epitafium, pieśnią o miłości i śmierci. Jest wreszcie moim bardzo osobistym wyznaniem wiary, hołdem dla kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi coraz bliższe”. Koncepcja Kościelca ukazuje całą sieć powiązań pomiędzy Kilarem a Karłowiczem. Już sam wybór formy poematu jest ukłonem w stronę kompozytora-taternika.

Centralną i końcową część wieczoru wypełnią już dźwięki samego Karłowicza. Zarówno Koncert skrzypcowy A-dur, jak i Symfonia „Odrodzenie” pochodzą z 1902 roku. Symfonia zbudowana została w oparciu o program literacki: cztery części opowiadają o utraconych marzeniach, pracy u podstaw, nowych pragnieniach i triumfalnym odrodzeniu człowieka. Utwory zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna. W roli solistki wystąpi Agata Szymczewska, która obecnie gra na skrzypcach Nicolo Gagliano (1755) użyczonych dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/strefa-gwiazd-4/ 

Warszawa | Filharmonia Narodowa: 110. rocznica śmierci Mieczysława Karłowicza

Karlowicz8 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert dla uczczenia 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza.

W programie lutowego koncertu w wykonaniu Orkiestry Filharmonii pod batutą Jakuba Chrenowicza znalazły się Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza oraz utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta i Reinholda Glière’a.

Zapomniana sztuka teatralna Thamos, król Egiptu Tobiasa Philippa, barona von Geblera przeszła do historii tylko dlatego, że muzykę incydentalną skomponował do niej (ok. 1773) sam Mozart. Dzieło dość rzadko powraca na estrady, gdyż bez dramatu nie stanowi spójnego continuum. Koncertowe wykonanie przypomni mistrzowskie, rozbudowane chóry, w których lud Egiptu sławi słońce oraz swego władcę. Wśród waltornistów z czasów i kręgu Mozarta wyróżniał się talentem i umiejętnościami Ignaz Leutgeb, adresat dedykacji czterech koncertów Wolfganga oraz Kwintetu Es‑dur KV 407 na niekonwencjonalną obsadę z dwiema altówkami. Ów, pełen pogody i uroku, utwór ukazuje zarówno biegłość rogu, jak i jego liryczne oblicze.

Uczeń Taniejewa i Areńskiego Reinhold Gliere doskonale przyswoił późnoromantyczny styl i stronił od modernistycznych poszukiwań. Jego muzyka wciąż znajduje uznanie słuchaczy dla swej warsztatowej doskonałości, eufonicznej harmoniki, barwności, zwłaszcza zaś – wspaniałej inwencji melodycznej, której pięknym przykładem jest m.in. Koncert waltorniowy B-dur. Partię solową w tym utworze wykona 8 lutego Radek Baborak.

Gdy 22 stycznia 1909 roku na scenie Filharmonii Warszawskiej podziwiano Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza nikt nie mógł przypuszczać, że jest to pożegnanie kompozytora, który zaledwie dwa tygodnie później zginął tragicznie pod tatrzańską lawiną. Imponujący, symfoniczny tryptyk o zasygnalizowanym, młodopolskimi tytułami, programie to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego polskiego neoromantyka, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny148 

Jelenia Góra | Słowiańskie brzmienia z nutką polskości

FD8 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert „Słowiańskie brzmienia z nutką polskości”.

W programie wieczoru znalazły się dzieła Piotra Czajkowskiego – Uwertura-fantazja „Hamlet” op. 67 i III Symfonia D-dur – oraz II Koncert fortepianowy Ryszarda Bukowskiego.

W swojej twórczości Piotr Czajkowski trzykrotnie sięgnął po dramaty Szekspira, wiążąc swą muzykę z programem literackim. Owocem takiej inspiracji jest Uwertura-fantazja „Hamlet”. To dzieło, z silnymi kontrastami i ogromnym zakresem emocji podkreślonych potężną orkiestracją, prezentuje wspaniałą dojrzałość owej kompozycji. W III Symfonii rosyjski mistrz schyłku muzycznego romantyzmu skupia się na doskonałości orkiestracji i bogactwa tematycznego. Określenie „Symfonia Polska”, jakże często używane wobec tego opusu, nie jest ukłonem kompozytora w stronę naszego kraju, lecz jedynie powieleniem błędnej interpretacji finału Tempo di polacca. Prawdziwie polskim akcentem tego wieczoru będzie Koncert fortepianowy wrocławskiego kompozytora Ryszarda Bukowskiego.

Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą tureckiego dyrygenta Hakana Sensoy’a. W roli solistki wystąpi pianistka Maria Magdalena Bukowska-Janowska.

Filharmonia Dolnośląska uczestniczy w programie „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/slowianskie-brzmienia-z-nutka-polskosci,2723?did=3817