Polmic - FB

aktualności

Katowice | Dni Mieczysława Wajnberga

NOSPRW roku setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na cykl poświęconych mu koncertów, które odbędą się w dniach 17–27 stycznia 2019 roku.

22 symfonie, w tym siedem wokalno-instrumentalnych, 8 oper, 17 kwartetów smyczkowych, koncerty, sonaty, kantaty, pieśni – tak różnorodny i wielki jest dorobek artystyczny Mieczysława Wajnberga. Był on kompozytorem „z trzech światów”: polskim artystą żydowskiego pochodzenia, emigrantem na stałe osiadłym w Związku Radzieckim, uczniem Józefa Turczyńskiego i Wasilija Zołotariowa, przyjacielem Dymitra Szostakowicza i Mścisława Rostropowicza. Cudem ocalały świadek historii wyznawał ideę humanizmu, jako jedynej recepty na uzdrowienie ogarniętego szaleństwem XX stulecia.

Dni Mieczysława Wajnberga, którego setna rocznica urodzin mija 8 grudnia, to wyjątkowy czas celebracji twórczości tego twórcy. Wysłuchamy dzieł kompozytora w znakomitych interpretacjach, w tym samego Linusa Rotha (koncert finałowy 27 stycznia), z inicjatywy którego powstało Międzynarodowe Towarzystwo im. Mieczysława Weinberga. Cykl poświęcony jego pamięci zainauguruje 17 stycznia koncert z serii „NOSPR kameralnie”. 18 stycznia zabrzmi Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę Wajnberga, którą wraz z orkiestrą NOSPR pod batutą Jamiego Phillipsa wykona uznany wiolonczelista młodego pokolenia Marcin Zdunik. Muzyka patrona cyklu znalazła się również w programie koncertu Kwartetu Śląskiego i Michała Francuza. 20 stycznia usłyszymy Pieśni dziecięce op. 13 Wajnberga, które wraz z triem wykona polska sopranistka Joanna Freszel. Na koncercie z serii „Środa Młodych”, włączonym w obchody, będziemy mogli podziwiać młodych artystów, którzy wykonają I Sonatę C-dur i II Sonatę g-moll na wiolonczelę i fortepian autorstwa Wajnberga. 24 stycznia muzyka patrona ponownie zagości w programie koncertu „NOSPR kameralnie”. Dzieła Wajnberga w interpretacji AUKSO, Jadwigi Kotnowskiej i Andrzeja Cieplińskiego pod batutą Marka Mosia wypełnią swym brzmieniem salę koncertową 26 stycznia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

XI Międzynarodowy Festiwal Chóralny i Orkiestrowy „Toscana Music Festival”

MRFW dniach 17–21 lipca 2019 roku w Toskanii (Włochy) odbędzie się jedenasta odsłona Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego i Orkiestrowego „Toscana Music Festival”.

Toskania – kraj cyprysów i łagodnych pagórków. Ten ulubiony region turystyczny Włoch jest znany z radości życia, przyjemności kulinarnych i bogatej kultury. Około połowy wszystkich skarbów sztuki na świecie znajduje się na terenie Włoch, a Toskania z pewnością może nazwać się posiadaczem dużej części tego dziedzictwa. Szczególnie znane są takie miasta, jak stolica regionu Florencja, ale także Piza, Siena i Lukka – ojczyzna Giacomo Pucciniego. Koncerty cyklu „Toscana Music Festival” są organizowane w stylowej atmosferze Terme di Montecatini oraz w bazylice Santa Maria Assunta.

Udział w Festiwalu będzie uwzględniał spotkanie z dyrygentami, próby i uczestnictwo w koncertach festiwalowych. Między próbami i koncertami pozostanie wystarczająco czasu na turystyczne przedsięwzięcia oraz rozmowy z innymi uczestnikami Festiwalu. Warunkiem uczestnictwa w Festiwalu jest wykonanie dowolnego programu (30 – 45 min.). Ostateczny termin zgłoszenia: 15 maja 2019 roku.

Informacja o Festiwalu – na stronie organizatora: https://www.mrf-musicfestivals.com/miedzynarodowy-festiwal-choralny-i-orkiestrowy-w-toskanii-wlochy.phtml 

V Międzynarodowy Festiwal Chórów i Orkiestr „Budapest Music Festival”

MRFW dniach 26–30 czerwca 2019 roku w Budapeszcie (Węgry) odbędzie się piąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Chórów i Orkiestr „Budapest Music Festival”.

Budapeszt – jedno z najpiękniej położonych miast Europy. Nikt z odwiedzających stolicę Węgier nie potrafi oprzeć się jej urokowi. To miasto jednocześnie oczarowuje, imponuje i fascynuje. Dunaj dzieli tę metropolię na górzystą Budę i równinny Peszt. Do najciekawszych atrakcji należą: Baszta Rybacka, Kościół Macieja, Zamek Królewski, Wzgórze Zamkowe, cytadela i budynek Parlamentu. To tutaj, „nad pięknym, modrym Dunajem”, odbywa się Budapest Music Festival.

Udział w Festiwalu będzie uwzględniał spotkanie z dyrygentami, próby i uczestnictwo w koncertach festiwalowych. Między próbami i koncertami pozostanie wystarczająco czasu na turystyczne przedsięwzięcia oraz rozmowy z innymi uczestnikami festiwalu. Warunkiem uczestnictwa w Festiwalu jest wykonanie dowolnego programu (30 – 45 min.). Ostateczny termin zgłoszenia: 15 kwietnia 2019 roku. Więcej – na stronie: https://www.mrf-musicfestivals.com/miedzynarodowy-festiwal-chorow-i-orkiestr-w-budapeszt-wegry.phtml 

Nie żyje pierwszy dyrektor Polskiej Opery Królewskiej

PerytReżyser, aktor, doktor sztuk teatralnych i profesor Akademii Teatralnej w Warszawie Ryszard Peryt zmarł 23 stycznia 2019 roku w wieku 71 lat.

Był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie: ukończył wydziały aktorski i reżyserski. Z Małgorzatą Dziewulską i grupą absolwentów PWST założył Puławskie Studio Teatralne, a następnie współtworzył jego warszawską kontynuację – Studio Teatralne Stołecznej Estrady. W latach 1970-tych był aktorem Teatru Współczesnego i współpracował z Jerzym Grotowskim w jego Teatrze Laboratorium. Za dyrekcji Adama Hanuszkiewicza pełnił funkcję reżysera w Teatrze Narodowym. Już wówczas zadebiutował jako reżyser operowy: w 1977 roku w Słupsku zrealizował swój pierwszy spektakl mozartowski złożony z dwóch małych oper – Dyrektora teatru i Bastien i Bastienne. Od lat 1980-tych reżyserował tylko w teatrach operowych. Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, piastował stanowiska dyrektora artystycznego warszawskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, reżysera Warszawskiej Opery Kameralnej za czasów dyrekcji Stefana Sutkowskiego, dyrektora Polskiej Opery Królewskiej. Zajmował się także pracą dydaktyczną w swojej Alma Mater, gdzie był jednym ze współtwórców Instytutu Opera. Jego celem było łączenie działań studentów Akademii Teatralnej, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Akademii Sztuk Pięknych.

Bardzo zasłużony dla polskiej kultury reżyser zrealizował wszystkie dzieła sceniczne Mozarta (jako jedyny na świecie), a także wszystkie dzieła sceniczne Monteverdiego. Był jednym ze współtwórców Festiwalu Mozartowskiego. Wielokrotnie reżyserował również opery barokowe i współczesne. Zrealizował wiele przedstawień za granicą: w Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Włoszech, Francji, Szwecji, Danii, Norwegii, Egipcie, Turcji, Libanie, Japonii i Emiratach Arabskich. W 2018 roku Ryszard Peryt został uhonorowany doroczną nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii „Muzyka”.

Cześć jego pamięci!

Festiwal Kręgi Sztuki – wielkie zakończenie w Polsce

Kregi SztukiKoncertami w Warszawie i Gdańsku zakończy się III Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach. Wydarzenia przybliżą polskiemu widzowi ideę odbywającej się od kilku lat w Państwie Środka imprezy kulturalnej.

23 stycznia 2019 roku w Studiu S1 w Warszawie wystąpi jazzband Circles of Art Orchestra. Grupa zadebiutowała podczas III edycji Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki koncertami w Pekinie, Changshy oraz w Kunmingu. Formacja powstała z inicjatywy dyrektora Fundacji Kręgi Sztuki Wojciecha Majewskiego. Na czele Circles of Art Orchestra stoi kompozytor i wizjoner polskiej muzyki jazzowej Wojciech Konikiewicz.

25 stycznia w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku z chińskim i polskim repertuarem wystąpi Grzegorz Niemczuk. Podczas koncertu usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Ignacego Jana Paderewskiego oraz chińskiego kompozytora Wanga Jianzgonga. Grzegorz Niemczuk należy do najbardziej aktywnych polskich pianistów klasycznych młodego pokolenia. Muzyk wystąpił dotychczas z ponad 400 recitalami i koncertami, odwiedzając 31 krajów na wszystkich sześciu kontynentach. Podziwiany jest za wrażliwość, poetykę i wirtuozerię, spotyka się z gorącym przyjęciem publiczności oraz krytyki.

Gościem specjalnym obu koncertów będzie Anna Krysztofiak – artystka Chóru Filharmonii Łódzkiej, wielokrotnie występującą jako solistka. Wykonuje partie dzieł oratoryjnych, muzykę dawną, koncertując w kraju i za granicą. Gra na szeregu instrumentów chińskich i japońskich. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium rządowym Tajwanu, dzięki któremu mogła studiować tradycyjną muzykę chińską nanguan w Taipei National University of the Arts w klasie prof. Lin Po Chi.

Oba koncerty mają charakter zamknięty. Wstęp możliwy jest wyłącznie na podstawie imiennych zaproszeń.

Karolina Wanat

Aby zdobyć zaproszenie należy napisać na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Wrocław | Repercussion

Repercussion24 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert Repercussion i prawykonanie utworów członków tego zespołu.

Zespół jest znany melomanom z aktywnego promowania kompozycji przeznaczonych na instrumenty perkusyjne. W repertuarze grupy odnajdziemy dzieła różnorodne pod względem stylistycznym – od muzyki klasycznej, przez rozrywkową, aż po etniczną. Tym razem kolektyw zaprasza do Narodowego Forum Muzyki na niezwykłe spotkanie z utworami autorstwa zarówno rodzimych, jak i zagranicznych kompozytorów, będących w większości również perkusistami.

Dzięki starannie dobranym programom koncertów grupy Repercussion słuchacze mogą się zapoznać z niesamowitymi możliwościami zespołu perkusyjnego. Każdy z muzyków może się bowiem pochwalić umiejętnością gry na imponującej liczbie instrumentów – nie tylko na tych od lat wykorzystywanych przez kompozytorów, lecz także na nowych, ciągle pojawiających się na rynku muzycznym (takich jak chociażby stworzony w 2000 roku hang). Podczas styczniowego występu artyści zrzeszeni w kolektywie Repercussion zaprezentują się zarówno w roli wykonawców, jak i piszących muzykę. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z dziełami autorstwa Bartłomieja Dudka i Miłosza Rutkowskiego. Pierwszy z tych artystów postanowił stworzyć utwór na cajón – pochodzący z Peru instrument w formie skrzyni perkusyjnej, chętnie wykorzystywany przez muzyków flamenco. W Asian Dreams Rutkowskiego odnajdziemy zaś, zgodnie z tytułem dzieła, nawiązania do muzyki krajów azjatyckich.

Agnieszka Frei

Szczegółowy program – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6649

Wrocław | Zaczarowane skrzydła

NFM27 stycznia 2019 roku o godz. 12:30 i 16.00 w Narodowym Forum Muzyki będzie wystawiony spektakl z muzyką na żywo dla dzieci od 5. roku życia i ich rodziców Zaczarowane skrzydła.

Młoda księżniczka jest bardzo chora. Nikt nie jest w stanie jej pomóc, a całe królestwo cierpi, bojąc się, że nigdy nie wyzdrowieje. Pewnego dnia pojawia się tajemniczy uzdrowiciel, który potrafi ją wyleczyć. Jednak radość i szczęście króla i królowej nie trwają długo, ponieważ zaczyna się dziać coś zupełnie nieprzewidywalnego…

Pomysł stworzenia interaktywnego przedstawienia dla dzieci zrodził się dzięki spotkaniu czworga pochodzących z różnych krajów, utalentowanych artystów, którzy są również rodzicami. Spektakl Zaczarowane skrzydła jest inspirowany opowiadaniem fińskiej pisarki Kaariny Helakisy Skrzydła księżniczki, które poetycko ilustruje i podkreśla znaczenie środowiska wspierającego dzieci w odkrywaniu ich wyjątkowych uzdolnień. Reżyserem przedstawienia jest Anu Almagro, artystka doświadczona w pracy z Teatrem Pieśń Kozła.

Podczas wydarzenia zabrzmi skomponowana przez Aleksandrę Bugaj i Samuela Alty’ego, grana na żywo muzyka. Wykonywana z wykorzystaniem skrzypiec, gitary, perkusji głosowej i looperów, będzie tryskać energią i prawdziwą feerią brzmieniowych barw. Spektakl będzie celebracją wyobraźni – pełną tańca, teatru fizycznego, muzyki instrumentalnej i śpiewanych po polsku i po fińsku piosenek. Przedstawienie zaczaruje i rozwinie dziecięce skrzydła uśpione w nas wszystkich!

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7078 

Wyniki XIV Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek w Chełmnie

Chelmno19 stycznia 2019 roku odbył się XIV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek – największy festiwal chóralno-kolędowy w kraju.

Po przesłuchaniach konkursowych oraz przeprowadzonej dyskusji komisja w składzie: mgr Joanna Łukaszewska, mgr Michalina Spychalska, Izabela Łuckiewicz i przewodniczący Jury prof. dr hab. Andrzej Ryłko postanowiła przyznać następujące nagrody i wyróżnienia.

Laureatem Grand Prix oraz nagrody pieniężnej w wysokości 2000 zł został Zespół Wokalny Cantus z Leszna pod dyrekcją Tomasza Sowińskiego!

Złote Pasma otrzymali: Chór kameralny Piu Mosso z Wrocławia (dyr. Dominik Jarocki), Chór LXXV LO im. Jana III Sobieskiego w Warszawie (dyr. Liliana Bach), Chór kameralny Endorfina z Warszawy (dyr. Michał Rajewski), Zespół Wokalny Omnis Mea z Warszawy (dyr. Michał Rajewski, Edyta Sędzik), Zespół Wokalny Modo Maiorum z Warszawy (dyr. Michał Straszewski) oraz Chór Echo z Łodzi (dyr. Ewelina Bień). Zespołom wręczono również takie nagrody, jak: Puchar Prezesa Polskiego Związku Chórów i Orkiestr Oddział Bydgoszcz Eugeniusza Kubskiego, Puchar Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Pana Mikołaja Bogdanowicza, Puchar Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Pana Piotra Całbeckiego, Puchar Starosty Powiatu Chełmińskiego Pana Zdzisława Gamańskiego, Puchar Wicestarosty Powiatu Chełmińskiego Pana Wojciecha Bińczyka i Nagroda Burmistrza Miasta Chełmna Artura Mikiewicza.

Chóry Harmonia Sphaerarum z Gniewu, Laudate Dominum z Wejherowa i Canto Alegre z Łodzi otrzymali Srebrne Pasma i premie. Brązowe pasma i cenne nagrody zdobyły chóry: Sonore z Kleszczowa, Lutnia z Więcborka, Cantate Domino z Malborka, Lutnia z Czerska, Lutnia z Luzina i Chawerim ze Swarzędza.

Jury przyznało także kilka nagród specjalnych: dla Najlepszego Dyrygenta Pana Dominika Jarockiego – puchar ufundowany przez Dyrektora Artystycznego Konkursu Michała Rajewskiego; za najlepsze wykonanie utworu Lulajże Jezuniu - Zespołowi Wokalnemu Modo Maiorum z Warszawy, za kultywowanie języka kaszubskiego – Chórowi Lutnia z Luzina, oraz za walory brzmieniowe – Chórowi Kameralnemu Piu Mosso z Wrocławia.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Gdańsk | Muzyka Pawła Szymańskiego

Am GdańskNadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku oraz gdańska Akademia Muzyczna zapraszają na spotkanie i koncert zatytułowane „Muzyka Pawła Szymańskiego”, które odbędą się w gdańskim Ratuszu Staromiejskim 22 stycznia 2019 roku o godz. 18.00.

Wielu kompozytorów naszych czasów tworzy muzykę naprawdę piękną, zasługującą nie tylko na wykonania, nagrania, ale także na różnego rodzaju narracje, w tym muzykologiczne prace naukowe. Jednym z nich jest Paweł Szymański, o twórczości którego krytycy piszą, że wywołuje „wrażenie zadomowienia” i działa jednocześnie na „intelekt i zmysły”.

Podczas spotkania odbędzie się promocja książki Violetty Kostki Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu, wydanej przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Musica Iagellonica w Krakowie w 2018 roku. Rozmowę z autorką prowadzić będzie dr hab. Anna Chęćka, prof. UG.

Oprócz rozmowy o książce Violetty Kostki odbędzie się koncert kameralny. W wykonaniu znakomitych gdańskich muzyków zabrzmią cieszące się dużym rozgłosem kompozycje Szymańskiego, w tym Compartment 2, Car 7 na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (wyk. Paweł Nowicki i członkowie Neoquartet), A Kaleidoscope for M.C.E. na wiolonczelę, Gigue na wiolonczelę (wyk. Maciej Kułakowski), Singletrack na fortepian oraz Sonat(in)a na fortepian (wyk. Igor Torbicki).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Monika Łajming, Violetta Kostka