Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Promocja „Rocznika Chopinowskiego”

TiFCKonferencja prasowa z okazji wznowienia przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina „Rocznika Chopinowskiego” i wydania tomu 26. odbędzie się 29 listopada 2018 roku o godz. 17.00 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich przy ul. Krakowskie Przedmieście 32.

Organizatorami uroczystej promocji są: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Towarzystwo im. Fryderyka Chopina (założone w 1934) w latach 1956–2001 opublikowało 25 tomów „Rocznika Chopinowskiego”, po czym działalność tę zawieszono. Redaktorami „Rocznika” byli wybitni muzykolodzy i pianiści, m.in. Józef Michał Chomiński, Zbigniew Drzewiecki, Jan Ekier, Kazimierz Sikorski, Zygmunt Mycielski. Celem „Rocznika” jest prezentacja stanu badań i najnowszych kierunków współczesnej chopinologii w Polsce i na świecie.

Tom 26 ukazał się dzięki wsparciu finansowemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”. Po części oficjalnej wystąpi Thomas Prat (Francja) z recitalem pianistycznym wypełnionym utworami Fryderyka Chopina.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Warszawa | Koncert Orkiestry Dętej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

UMFC28 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w ramach cyklu „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert Orkiestry Dętej UMFC.

Pomysł utworzenia światowej klasy zespołu dętego i perkusyjnego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina wyszedł od prof. Mirosława Pokrzywińskiego (ówczesnego kierownika Katedry Instrumentów Dętych) i wiązał się z pragnieniem uświetnienia obchodów jubileuszu 40-lecia istnienia tej katedry. Pierwszy koncert orkiestry, poprowadzony przez Pawła Przytockiego, odbył się w 1998 roku. Z chwilą powołania prof. Jana Jeżewskiego na dyrektora zespołu orkiestra dęta rozpoczęła regularny udział w życiu koncertowym uczelni, podejmując współpracę ze specjalizującym się w tej dziedzinie dyrygentem Grzegorzem Mielimąką, a od 2013 roku – z Robertem Rumbelowem. Wśród niezwykle różnorodnych utworów wykonywanych przez orkiestrę znajdziemy wielkie dzieła mistrzów z całego świata oraz znakomite kompozycje współczesne. Rokrocznie wypełniona po brzegi Sala Koncertowa zaświadcza o wielkiej sympatii publiczności dla wspaniałych występów tego zespołu.

Wieczór muzyczny 28 listopada w Sali koncertowej UMFC otworzy Koncert klarnetowy B-dur Karola Kurpińskiego. Następnie zabrzmią utwory Richarda Straussa, Charlesa Gounoda, Bohuslava Martinů, Dariusa Milhauda, Johana de Meija. W programie znajdzie się również Polonez dla przyjaciół Macieja Małeckiego. Utwór powstał na zamówienie Orkiestry Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie, i łączy w sobie dwa hymny narodowe: Polski i Stanów Zjednoczonych. Ten stylistyczny zabieg jest symbolem przyjaźni łączącej oba państwa. Umieszczenie utworu w programie środowego koncertu ma szczególny wymiar, gdyż Orkiestrę poprowadzi amerykański dyrygent Robert W. Rumbelow – I dyrygent uniwersyteckiego zespołu.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 14 listopada 2018 roku.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bydgoszcz | IV Międzynarodowa Konferencja „Interpretacje dzieła muzycznego. Narodowość a wartości uniwersalne”

AM BydgoszczW dniach 27-28 listopada 2018 roku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy odbędzie się IV Międzynarodowa Konferencja „Interpretacje dzieła muzycznego. Narodowość a wartości uniwersalne”, kontynuująca cykl sympozjów pod nazwą „Interpretatio artis musicae”.

Igor Strawiński postulował, by nie „fetyszyzować swej narodowości, gdyż sztuka winna dążyć do wartości uniwersalnych i łączyć wszystkich ludzi w jedną społeczność, uznając ideę piękna i poszukiwania wiecznej prawdy oraz powszechnego dobra”. Karol Szymanowski, wypowiadając się na temat społecznych funkcji muzyki polskiej, apelował: „niech będzie «narodową» w rasowej swej odrębności, niech jednak bez lęku dąży tam, gdzie wznoszone przez nią wartości stają się już ogólnoludzkimi”. Wiek XXI, epoka globalizacji i uniwersalizacji kultury, zachęca do zadawania pytań o aktualność dyskursu stawiającego na jednej szali tożsamość narodową artysty i tworzonej przez niego sztuki, na drugiej – uniwersalizm postaw artystycznych.

Podczas konferencji zostaną omówione zagadnienia tożsamości narodowej w muzyce, funkcji folkloru w kreowaniu dzieł muzycznych, polemiki estetyczne, które wywarły wpływ na upowszechnienie się określonych postaw artystycznych w muzyce, i autorefleksji kompozytorskiej jako świadectwa określonych postaw estetycznych.

Integralną częścią konferencji są koncerty, uwzględniające w repertuarze utwory twórców polskich i ukraińskich.

POBIERZ: program Konferencji

Warszawa | „Debussy – nasz współczesny”

Nowy teatrPrzypadające w tym roku stulecie śmierci Claude’a Debussy’ego zespół Chain Ensemble uczcił zamówieniem cyklu miniatur nawiązujących do estetyki, inspiracji i brzmienia utworów francuskiego twórcy. Utwory zostaną prawykonane 27 listopada 2018 roku o godz. 19:00 na scenie Nowego Teatru.

Składający się z sześciu ogniw zbiór jest hołdem kompozytorowi, który wywarł ogromny wpływ na rozwój muzyki współczesnej jako nowator harmonii i „muzyczny poeta”. Każdy z zaproszonych do projektu twórców na swój sposób opisuje cechy muzyki Debussy’ego obecne w kompozycji własnej. Aleksander Kościów stworzył „miniaturę namalowaną kolorami i refleksami przetłumaczonymi z estetyki impresjonizmu”. W utworze Lidii Zielińskiej odnajdziemy „balansowanie, niekiedy dramatyczne, na granicy tak pięknie zanegowanej przez Debussy’ego harmonistę-sonorystę”. Dla Tadeusza Wieleckiego ważna była inspiracja „postawą poety […] osoby, która między innymi próbuje uchwycić nieuchwytne”. Grażyna Pstrokońska-Nawratil podjęła próbę „uchwycenia momentu muzycznej ciszy, kiedy to w upalny dzień słońce u szczytu swej drogi rozwarstwia światło i łagodzi kontury, które odrealniając się w rozgrzanym powietrzu tworzą oniryczne wizje”. W miniaturze Macieja Jabłońskiego „punktem wyjścia dla inspiracji twórczością Claude’a Debyssy’ego jest harmonia obecna w jego dziełach […] łączona z obróbką kolorystyczną”. Natomiast Sławomir Wojciechowski stworzył utwór, który „niemal w całości składa się z fragmentów wyjętych z muzyki Claude’a Debussy’ego: krótkie cytaty z partytur, dosłowne bądź zinstrumentowane, łączą się w spójną całość z samplowanymi cytatami z różnych okresów historii fonografii”.

Do Debussy’ego nawiązał również Witold Lutosławski, cytując w swoim Grave motyw otwierający operę Peleas i Melizanda.

Podczas koncertu zabrzmi też muzyka samego Debussy’ego – Sonata na flet, altówkę i harfę, jedno z ostatnich i najwybitniejszych dzieł Mistrza, oraz zachwycające zestawienie „muzyki ducha” z „muzyką ciała” w Danse sacrée et Danse profane na harfę i zespół smyczkowy.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach na: http://www.nowyteatr.org

Łódź | VI AŻ Festiwal

AM LodzAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na szóstą edycję AŻ Festiwalu. Program ośmiu koncertów zdominują dwa wątki: muzyka polska i gry wyobraźni. Inauguracja Festiwalu – 17 listopada 2018 roku.

Podczas inauguracji zostaną wykonane utwory Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Olczaka oraz twórców związanych z Łodzią, czyli Olgi Hans, Sławomira Kaczorowskiego i Macieja Kabzy. Na finał zaplanowano dzieła wpisujące się w historię Polski: Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z wybitnym solistą Kevinem Kennerem, Exodus Wojciecha Kilara i Uwerturę dramatyczną „Radogoszcz” Antoniego Szewczyka (1 grudnia). Podczas Koncertu muzyki polskiej na 100-lecie Niepodległości (27 listopada) zabrzmią dzieła m.in. Stanisława Moniuszki, Karola Mikulego, Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz. Ich wykonawcami będą pedagodzy Akademii, w tym rektorzy uczelni – profesorowie Cezary Sanecki (fortepian) i Beata Zawadzka-Kłos (sopran).

Program kolejnych pięciu koncertów jest propozycją dla muzycznych poszukiwaczy. Dwa wieczory wypełni polska muzyka filmowa. Utwory łodzianina Wojciecha Lemańskiego zabrzmią do prezentowanych na żywo fragmentów filmów, do których zostały napisane. Muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego zostanie wykonana na żywo do słynnego przedwojennego filmu niemego Zew morza. Instrumenty perkusyjne i chóry połączą się w programie koncertu pt. „Gry wyobraźni”, a stanie się to za sprawą muzyki szwedzkiego perkusisty Andersa Åstranda, który wystąpi na festiwalu z Lawrence’em Ugwu (djembe) i wieloma innymi gośćmi oraz zespołem The Bacewicz Percussion Ensemble (25 listopada).

Wszystkie koncerty 6. AŻ Festiwalu rozpoczynają się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a, bilety w cenie 30 zł i 20 zł do nabycia w kasie AM (ul. Żubardzka 2a).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl

Katowice | Festiwal „Górecki – Penderecki”

NOSPRW dniach 23 listopada – 6 grudnia 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się Festiwal „Górecki – Penderecki”.

Górecki i Penderecki to nazwiska, bez których nie sposób wyobrazić dziś sobie kart kulturowego dziedzictwa. Festiwal im poświęcony stanowi hołd, jaki pragną złożyć NOSPR oraz jej goście w 85. rocznicę urodzin kompozytorów. W kolejnych dniach festiwalu, rozpiętego pomiędzy szczęśliwymi datami ich przyjścia na świat, będziemy świadkami twórczej odysei wybrańców bogów.

W dorobku Góreckiego i Pendereckiego znalazły się niemal wszystkie muzyczne gatunki, z których wybrane zabrzmią podczas czternastu dni festiwalowych wydarzeń: od pieśni chóralnej, przez dzieła kameralne, aż po wielkie formy symfoniczne. Zaprezentowane zostaną również utwory mistrzów – pedagogów, czuwających nad rozwojem ich wielkich talentów (Szabelski, Malawski, Wiechowicz) oraz tych, dla których Górecki i Penderecki sami stali się niezastąpionymi przewodnikami wśród konstelacji twórczego uniwersum (Knapik, Krzanowski, Wnuk-Nazarowa, Nepelski).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

49. Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

NIFC25 listopada 2018 roku młodzi polscy pianiści rozpoczną rywalizację w 49. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, organizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przy współpracy Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.

Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, odbywający się od 1968 roku w Warszawie, jest jednym z najstarszych krajowych konkursów muzycznych wpisanych w tradycję Konkursów Pianistycznych na Stypendia Artystyczne im. Fryderyka Chopina. Konkurs promuje młodych pianistów. Adresowany jest do polskiej młodzieży muzycznej – studentów Akademii Muzycznych i uczniów Szkół Muzycznych II stopnia. Konkurs odbywa się w 3 etapach, a uczestników oceniać będzie jury pod przewodnictwem Katarzyny Popowej-Zydroń, w składzie: Ewa Bukojemska, Alicja Kledzik, Wojciech Świtała, Stefan Wojtas oraz Paweł Zawadzki.

Otwarte dla publiczności przesłuchania odbywają się od 25 listopada do 1 grudnia 2018 roku. I i II etap będą miały miejsce w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, a występy finałowe i koncert laureatów (2 grudnia o godz. 17.00) – w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas występów finałowych i koncertu laureatów pianistom towarzyszyć będzie orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Marka Mosia. W ich wykonaniu usłyszymy koncerty Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego, a także IV Symfonię op. 60 Karola Szymanowskiego.

Więcej – na stronie http://pl.chopin.nifc.pl/institute/events/news/id/4821 

Elbląg | Elbląska Orkiestra Kameralna z Krzesimirem Dębskim

Elbląska Orkiestra Kameralna 27 stycznia 2019 roku wystąpi przed elbląską publicznością w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 wraz z Zagan Acoustic i Krzesimirem Dębskim.

Tego ostatniego nie trzeba szerzej przedstawiać – kariera skrzypka i kompozytora mogłaby stać się kanwą kilku doktoratów z muzykologii. Krzesimir Dębski kilkakrotnie gościł już na scenie z EOK, zarówno w roli dyrygenta, jak i solisty. Tym razem wirtuoz i Orkiestra wystąpią w towarzystwie Zagan Acoustic – zespołu, którego znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność. Kwartet wykonuje muzykę z pogranicza awangardy, jazzu i folku i jak twierdzą artyści, „nie ma gatunku, w którym nie potrafiliby się odnaleźć”.

Podczas koncertu nie zabraknie autorskich kompozycji kwartetu, z instrumentów popłyną między innymi dźwięki Tanga cukrowej trzpiotki i Zimy Pawła Zagańczyka. Artyści zaprezentują także Country in E Krzesimira Dębskiego i nieśmiertelną kołysankę George’a Gershwina Summertime, która od ponad 80 lat cieszy się uznaniem melomanów na całym świecie. Wszystko pod czujnym okiem Ariela Ludwiczaka, który niekiedy, zamiast batuty, dzierży w swoich rękach … akordeon.

Koncert objęty jest programem „Filharmonia/ ostrożnie, wciąga!!!”, którzy współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu

Mrozy | Koncert orkiestry kameralnej Melanidis Orchestra

Czas sztukiSzósty koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier” odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach 25 listopada 2018 roku o godz. 15.00.

Podczas koncertu zagra orkiestra kameralna Melanidis Orchestra. Członkowie Orkiestry to wykwalifikowani muzycy klasyczni – absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wysokie umiejętności techniczne instrumentalistów, rozwijane podczas kilkunastoletniej edukacji pod okiem najlepszych profesorów, w połączeniu z zaangażowaniem emocjonalnym, charakterystycznym dla młodych orkiestr, tworzą zespół doskonałych muzyków, cechujący się elastycznością oraz otwartością na różnorodność stylów. Od początku istnienia Melanidis Orchestra ściśle współpracuje z kompozytorem muzyki filmowej Bartkiem Gliniakiem. W swoim dorobku zespół ma nagrania do siedmiu filmów pełnometrażowych produkcji polskiej i zagranicznej, jak również do filmów dokumentalnych niemalże w całości wypełnionych muzyką.

Program koncertu listopadowego będzie obejmował piękną muzykę barokową Johanna Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego. Zabrzmi również Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza. W roli solistów wystąpią skrzypkowie Maksymilian Grzesiak i Katarzyna Boniecka.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.