Polmic - FB

aktualności

Budapeszt | 100-lecie Odzyskania Niepodległości

Foto4 listopada 2018 roku, tydzień przed Narodowym Świętem Niepodległości, w sali koncertowej Óbudai Társaskör w Budapeszcie odbył się koncert z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wystąpiła węgierska orkiestra kameralna Anima Musicae Chamber Orchestra pod batutą uznanego dyrygenta Mátyása Antala.

Przewodnikiem w muzycznej podróży przez stulecie był Máté Hollós, Prezes Związku Kompozytorów Węgierskich. Podczas koncertu publiczność miała okazję zapoznać się z historią oraz twórczością dwóch symptomatycznych dla muzyki polskiej ubiegłego stulecia postaci: Ignacego Jana Paderewskiego  oraz Karola Szymanowskiego. W autorskiej aranżacji Macieja Źółtowskiego na orkiestrę smyczkową zabrzmiały dwa utwory fortepianowe: Menuet G-dur, Op. 14, Nr 1 Paderewskiego oraz Etiuda b-moll, Op. 4, Nr 3 Szymanowskiego. W mniejszym składzie muzycy wykonali Aus aller Welt stammende na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele (1973) Zygmunta Krauzego, świętującego w tym roku 80te urodziny.

Węgierski akcent wprowadził do programu obecny na koncercie László Király i jego utwór March Hungarian Sounds. W 2016 roku kompozytor został odznaczony przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej za "Requiem katyńskie". Złożona z młodych instrumentalistów orkiestra wykonała także dwie polskie kompozycje powstałe niespełna kilka bądź kilkanaście lat temu: nagrodzony w konkursie Sinfonietty Cracovii utwór Sinfonietta No. 1 „Time is Ticking” (2014) Macieja Bałenkowskiego, doktoranta Krzysztofa Pendereckiego na Akademii Muzycznej w Krakowie, oraz napisane na zamówienie Marka Mosia i Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO – Te frazy... Te pieśni... Te arie... (2009) Justyny Kowalskiej-Lasoń, żony Krzysztofa Lasonia.

Organizatorami koncertu był Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Kompozytorów Węgierskich. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl

Łódź | Koncert z okazji 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego

Filharmonia LodzkaKoncert symfoniczny z okazji 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej 23 listopada 2018 roku o godz. 19.00.

Wśród wielu instytucji, które postanowiły uczcić jubileusz jednego z najlepiej rozpoznawalnych w świecie polskich kompozytorów współczesnych, jest też Filharmonia Łódzka.

Pod batutą gruzińskiego dyrygenta George’a Tchintchinadze, dyrektora artystycznego Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, zabrzmi Sinfonietta per archi z dorobku Jubilata, nawiązująca do barokowych concerti grossi. Z kolei Koncert na trąbkę Josepha Haydna z kadencją Pendereckiego pokazuje, z jaką łatwością współczesny twórca porusza się w różnych stylach i epokach. Jak mówią muzykolodzy, „kadencje napisane są w manierze Haydna-Pendereckiego” – kompozytor nie rezygnuje z zaznaczenia własnej osobowości artystycznej. Oryginalnym pomysłem jest m.in. wprowadzenie rogów sygnalizacyjnych, które towarzyszą trębaczowi-soliście w jego popisach. Solistą koncertu będzie Francuz Romain Leleu, laureat Victoires de la Musique, zwanej francuską nagrodą Grammy. Założył Ensemble Convergences – kwintet smyczkowy z trąbką – by móc wykonywać utwory w interesujących, niespotykanych transkrypcjach. W 2011 r. nagrał Koncert na trąbkę Haydna z kadencją Pendereckiego z Bałtycką Orkiestrą Kameralną.

W finale koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wykona VII Symfonię Ludwiga van Beethovena.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.lodz.pl

Kraków | Urodziny mistrza Pendereckiego

PendereckiZ okazji rocznicy 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie dedykuje dostojnemu jubilatowi najbliższe koncerty oratoryjne w dniach 23 listopada o godz. 19.30 i 24 listopada 2018 roku o godz. 18.00.

Zespoły Filharmonii Krakowskiej pod batutą amerykańskiego dyrygenta Johna Axelroda wykonają między innymi dwa dzieła mistrza, powstałe w różnych okresach twórczości – Adagietto z Raju utraconego oraz Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę.

Raj utracony powstał przed czterdziestoma laty na zamówienie Lyric Opera w Chicago dla uczczenia 200. rocznicy ogłoszenia niepodległości Stanów Zjednoczonych. Liryczne Adagietto z tej opery wykonywane jest często jako utwór samodzielny. Koncert podwójny na skrzypce, altówkę i orkiestrę z 2012 roku zadedykowany został wybitnemu skrzypkowi i altowioliście Julianowi Rachlinowi i z jego udziałem prawykonany w tym samym roku wraz z Janine Jansen w partii solowej skrzypiec. W Filharmonii Krakowskiej w charakterze solistek wystąpią: skrzypaczka Marta Kowalczyk – koncertmistrzyni Orkiestry Symfonicznej w Bazylei, oraz altowiolistka Maja Bogdanović, artystka, która prawykonywała dzieła wielu kompozytorów współczesnych, w tym Pendereckiego.

Program koncertów uzupełniają utwory bliskie dyrygentowi choćby przez wzgląd na kraj, z jakiego się wywodzi: suita symfoniczna On the Waterfront (Na nabrzeżach), napisaną przez Leonarda Bernsteina jako ścieżka dźwiękowa do słynnego filmu Elii Kazana pod tym samym tytułem, oraz Adagio na smyczki Samuela Barbera. W 1976 roku powstała wersja do tekstu Agnus Dei na ośmiogłosowy chór i to ona właśnie wykonana zostanie podczas koncertów w Filharmonii Krakowskiej.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Warszawa | II Polski Kongres Saksofonowy

Kongres saksofonowyW dniach 23–25 listopada 2018 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miał miejsce II Polski Kongres Saksofonowy.

Polski Kongres Saksofonowy to muzyczne święto, którego celem jest prezentacja i analiza rodzimego dorobku naukowo-artystycznego z udziałem saksofonu oraz integracja i stymulacja środowiska saksofonowego w naszym kraju. Podjęty zostanie również dyskurs naukowy nad pomnażaniem i upowszechnianiem rodzimego dziedzictwa kulturalnego z udziałem saksofonu w perspektywie teoretyków zajmujących się muzyką współczesną. Program Kongresu obejmuje konferencję naukową, pięć koncertów, spotkania z kompozytorami, spotkanie metodyczne z nauczycielami, warsztaty interpretacji saksofonowej, prezentację wydawnictw oraz wystawę instrumentów i akcesoriów.

Udział w kongresie zapowiedzieli wiodący polscy saksofoniści – reprezentanci niemal wszystkich ośrodków akademickich w naszym kraju, a także artyści na co dzień działający za granicą oraz młodzi adepci sztuki saksofonowej.

Podczas koncertów odbędą się prawykonania utworów Mariana Borkowskiego, Wojciecha Chałupki, Artura Cieślaka, Michała Grabowskiego, Olgi Hans, Anny Marii Huszczy, Marcina Kopczyńskiego, Kamila Koseckiego, Krzysztofa Koszowskiego, Jakuba Murasa, Jacka Sotomskiego i Łukasza Wosia.

Kierownikiem artystycznym wydarzenia jest Paweł Gusnar.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Kongresu na FB.

Warszawa | Koncert z okazji 20-lecia Orkiestry Sinfonia Viva

sOrkiestra Sinfonia Viva pod batutą Tomasza Radziwonowicza oraz skrzypek Voytek Proniewicz wystąpią 22 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego z okazji jubileuszu 20-lecia orkiestry.

Orkiestra Sinfonia Viva podejmuje stale nowe wyzwania, grając każdy rodzaj muzyki – od tematów filmowych do jazzu, poprzez kolędy, muzykę współczesną, ale także najsłynniejsze dzieła muzyki symfonicznej i oratoryjno-kantatowej. Ich dorobek płytowy to ponad 50 nagranych albumów o najróżniejszym profilu, a wiele z nich zostało uhonorowanych nagrodami i wyróżnieniami, m.in. orkiestra otrzymała nagrodę Złotego Orfeusza Francuskiej Akademii du Disque Lirique dla płyty Pasquale Anfossi — Oratorio „La morte di San Filippo Neri" w roku 2015.

Podczas koncertu jubileuszowego orkiestra wykona Miscellanea op. 16 nr 2 Ignacego Jana Paderewskiego w opracowaniu Tomasza Radziwonowicza, Orawę Wojciecha Kilara, Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, a także Koncert skrzypcowy Tomasza Radziwonowicza. W roli solisty wystąpi Voytek Proniewicz.

Skrzypek ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza w 2005 roku. Od tego czasu koncertował z orkiestrami Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Artysta prezentował swoją grę w wielu miastach Polski oraz na świecie – Wiedniu, Paryżu, Madrycie, Petersburgu, Monachium, Brukseli, Wilnie, Palermo, Singapurze, Hanoi, Szanghaju, Hongkongu i Caracas. Proniewicz jest laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Ludwika van Beethovena w Hradec nad Moravici, Czechy (1998), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie (2002), otrzymał wyróżnienie na VI Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (2005). Nagrał trzy płyty dla wytwórni NAXOS.

Informacja o biletach – na stronie https://polskieradio.bilety24.pl

Bydgoszcz | Koncert na 100 lat niepodległości

FPFilharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza na koncert „100 lat niepodległości”, który odbędzie się 21 listopada 2018 roku o godz. 19:00. Dla miłośników utworów organowych będzie to naprawdę atrakcyjny wieczór – zabrzmią bowiem potężnie filharmoniczne organy.

Na wstępie dzieło sir Andrzeja Panufnika – wybitnego polskiego kompozytora-emigranta i dyrygenta, który większość życia spędził na uchodźstwie w Wielkiej Brytanii. Kompozytor zawsze czuł się Polakiem i kultywował pamięć o swej ojczyźnie. Usłyszymy jego Metasinfonię (Symfonię nr 7), która jest rodzajem koncertu organowego. Dzieło zostało zamówione w 1978 przez Międzynarodowy Festiwal Organowy w Manchesterze dla wirtuoza tego instrumentu, Gerainta Jonesa. Kolejny w programie to Mieczysław Karłowicz, który wprowadził muzykę polską w krąg europejskiej kultury muzycznej przełomu XIX i XX w. Kameraliści zagrają jego pełną wdzięku Serenadę na smyczki, która od prawykonania w 1897 (w Berlinie) cieszy się niesłabnącą popularnością tak wśród orkiestr, jak i melomanów. Wieczór zwieńczy utwór Feliksa Nowowiejskiego – kompozytora, dyrygenta i pedagoga, który był przede wszystkim organistą wirtuozem. I ponownie zabrzmią organy – wykonana zostanie bowiem Toccata z IX Symfonii organowej f-moll op. 45.

Przy organach zasiądzie japońska organistka Mari Fukumoto. Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis poprowadzi doktorant w Katedrze Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie Maciej Koczur.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Gliwice | Koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej z cyklu „Mistrzowskie Interpretacje”

GOKFundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 18 listopada 2018 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bajka – Kino Amok przy ul. Dolnych Wałów 3 w Gliwicach na doroczny koncert z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”.

Celem tego cyklu koncertowego, realizowanego od 2005 roku, jest prezentacja wybitnych dzieł muzyki kameralnej i symfonicznej, z udziałem znakomitych solistów i dyrygentów z towarzyszeniem Gliwickiej Orkiestry Kameralnej.

Koncert wiolonczelowy C-dur Józefa Haydna hob. VIIb wykona znakomity solista, kameralista i lider wiolonczel Orkiestry Sinfonia Varsovia Marcel Markowski, laureat wielu nagród i wyróżnień, oraz wykładowca Akademii Sinfonia Varsovia. Dodatkowo na prośbę organizatorów solista zagra również w składzie Gliwickiej Orkiestry Kameralnej, jako lider wiolonczel w drugiej części koncertu. W Koncercie na skrzypce i wiolonczelę RV 547 Antonia Vivaldiego dołączy do niego w roli solisty koncertmistrz GOK oraz p.o. lider II skrzypiec orkiestry Sinfonia Varsovia Kamil Staniczek.

Gliwicka Orkiestra Kameralna pod batutą znakomitego polskiego dyrygenta i organizatora wydarzeń muzycznych Pawła Kotli wykona również Suitę staropolską Andrzeja Panufnika i Symfonię nr 29, KV 201 (186a) Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.gliwickaorkiestra.pl/

Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu

PianoClassicStowarzyszenie Artystyczne PianoClassic zaprasza w grudniu 2018 roku i w marcu 2019 roku na koncerty w ramach projektu „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu”.

Projekt klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu” realizowany jest przez krakowskie Stowarzyszenie Artystyczne PianoClassic przy współpracy z Fundacją Life&Art. Obie artystki zaangażowane są w promocję polskiej muzyki w kraju i za granicą. Chcą swoją misję realizować także w najbliższym otoczeniu. Celem ich najnowszego projektu jest zapoznanie uczniów szkół muzycznych I stopnia z muzyką kameralną kompozytorów polskich.

Wydarzenie odbywać się będzie w grudniu 2018 i w marcu 2019 roku w szkołach muzycznych w Domosławicach (04.12.18), Korzennej (06.12.18), Lubaczowie (11.12.18), Skawinie (marzec 2019) i w Wadowicach (marzec 2019).

W programie zadania znalazły się kursy interpretatorskie dla uczniów, wykład wprowadzający w świat muzyki polskiej ze szczególnym uwzględnieniem roli klarnetu i fortepianu, wystawa klarnetów wraz z akcesoriami oraz wykład na temat pielęgnacji klarnetu przeprowadzony przez Tomasza Cyzowskiego – pracownika renomowanego Serwisu Instrumentów Dętych Piotra Śmietany. Finałem każdego dnia projektu w danej szkole jest koncert z muzyką polską w wykonaniu duetu – klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.pianoclassic.pl 

Polska muzyka chóralna zabrzmi w Argentynie

Collegium CantorumPolska muzyka chóralna zabrzmi w listopadzie 2018 roku w jednym z największych miast Ameryki Południowej, stolicy Argentyny – Buenos Aires.

Wykonawcą koncertów zorganizowanych przez Instytut Rozwoju Sztuki będzie Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka. Zespół zaprezentuje publiczności w Buenos Aires perły naszego dziedzictwa muzycznego. W repertuarze Collegium Cantorum, przygotowanego na tournée, znalazło się miejsce dla utworów Wacława z Szamotuł, Szymanowskiego, Wiechowicza, Pendereckiego czy też Łukaszewskiego i Widłaka. Polski zespół da koncerty między innymi w Kongresie Narodowym, a także w najważniejszej świątyni Buenos Aires – Catedral Metropolitana.

„Polska muzyka chóralna zasługuje na sławę na całym świecie, a szczególnie w Argentynie, która jest domem dla wielu naszych rodaków. Tym bardziej cieszy nas, że zespół będzie mógł zaprezentować ją w prestiżowych przestrzeniach” , mówi Janusz Siadlak, dyrektor chóru Collegium Cantorum. Podczas intensywnych dni, jak zapewniają organizatorzy, artyści nie zapomną o argentyńskiej Polonii.

Podczas wizyty organizatorzy i artyści spotkają się z przedstawicielami największych organizacji polonijnych w Argentynie (Związek Polaków w Argentynie, Polska Misja Katolicka, Argentyńsko-Polskie Stowarzyszenie Kulturalne), a także z członkami klubów i domów polskich w Buenos Aires i Santa Fe.

Sponsorem projektu „Patriotyzm Nieśmiertelny” jest PKN Orlen. Zadanie współfinansowane w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą w 2018 roku.