Polmic - FB

aktualności

Kraków | Francuskie wirtuozki na dwa fortepiany

SC„Najlepszy duet fortepianowy dzisiejszych czasów” według „New York Timesa”. Muzy największych współczesnych kompozytorów i dyrygentów. Swoją magnetyzującą energią oczarowują słuchaczy najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata. 1 października 2018 roku Katia i Marielle Labèque wystąpią z Sinfoniettą Cracovią w ICE Kraków.

„Katia i Marielle Labèque to artystki zjawiskowe, reprezentantki absolutnej „pierwszej ligi” światowej pianistyki” ‒ mówi Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty, pod którego batutą zespół wystąpi w październiku. W programie koncertu znajdą się arcydzieła muzyki francuskiej: utwory Maurice’a Ravela, Francisa Poulenca i Georgesa Bizeta. Usłyszymy między innymi ‒ w wersji na dwa fortepiany ‒ Ravelowską suitę Moja matka gęś ‒ zadedykowaną przez kompozytora wnukom polskiego rzeźbiarza Cypriana Godebskiego oraz poruszającą, nostalgiczną suitę Nagrobek Couperina w mistrzowskim opracowaniu na orkiestrę autorstwa samego Ravela. Wirtuozki wykonają również porywający Koncert na dwa fortepiany Francisa Poulenca, uważany za jedno ze szczytowych osiągnięć w twórczości Francuza. Program uzupełni Symfonia C-dur Georgesa Bizeta ‒ młodzieńcze arcydzieło zwiastujące talent autora słynnej opery Carmen.

Niezrównana wirtuozeria, wdzięk i energia sióstr Labèque, poezja francuskiej muzyki w spektakularnej oprawie instrumentalnej, a do tego orkiestra Sinfonietta Cracovia ‒ przed nami niekwestionowane muzyczne wydarzenie tej jesieni. Vive la France, vive la musique!

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 

Warszawa | Koncert Polskiej Orkiestry Radiowej – Maksymiuk, Bruch, de Falla

PORPolska Orkiestra Radiowa i Program 2 Polskiego Radia zapraszają 30 września 2018 roku o godz. 18.00 do Studia im. W. Lutosławskiego na koncert symfoniczny w wykonaniu Krzysztofa Jakowicza (skrzypce) i Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

Jerzy Maksymiuk jest jednym z najbardziej znanych polskich dyrygentów. Jego studia muzyczne zwieńczyły trzy dyplomy: z pianistyki, kompozycji i dyrygentury. W 1972 roku założył Polską Orkiestrę Kameralną, którą wkrótce wielu krytyków uznało za jedną z najlepszych orkiestr na świecie. Pełnił funkcję dyrygenta WOSPR-u, BBC Scottish Symphony Orchestra, English National Opera. Polskie Radio uhonorowało go Diamentową Batutą. Uznanie zdobyła również jego twórczość kompozytorska. Jerzy Maksymiuk jest jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Brał udział m.in.: w „Warszawskiej Jesieni” (otrzymał dwie nagrody „Orfeusza”), a w różnych krajach dokonał prawykonań ok. 200 współczesnych utworów.

Podczas wrześniowego koncertu Polska Orkiestra Radiowa bod batutą Maksymiuka wykona trzy jego utwory: Muzyka na uroczystość (dedykowana doktorowi Dariuszowi Niesobędzkiemu), Polonez D-dur z Triem Aborygeńskim (wersja z 2018 r.) i Walc różany.

W roli solisty wystąpi światowej sławy skrzypek, kameralista i pedagog Krzysztof Jakowicz, który wykona z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha.

Bilety do kupienia w kasie przed koncertem.

Premiera płyty Krzysztofa Herdzina „Concerto and Concertino”

DUX30 września 2018 roku odbędzie się premiera płyty z utworami Krzysztofa Herdzina Concerto and Concertino. Album dostępny będzie w sprzedaży w międzynarodowej sieci dystrybucji fizycznej oraz na wszystkich dostępnych platformach dystrybucji cyfrowej.

Album, wydany przez firmę DUX, zawiera dwie kompozycje Krzysztofa Herdzina. Koncert podwójny na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę jest pierwszym tego typu dziełem w światowej literaturze. Aż dziwne, że do tej pory nikt nie połączył tych dwóch idealnie ze sobą brzmiących instrumentów w formie koncertu z orkiestrą. Partie solowe wykonują Katarzyna Budnik oraz Paweł Gusnar. Oboje mają na swoim koncie nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Concertino na trio stroikowe i orkiestrę smyczkową zostało zamówione przez Krakowskie Trio Stroikowe. Prawykonanie tego utworu odbyło się w Filharmonii Śląskiej w listopadzie 2016 roku. Zespołowi towarzyszyła Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą kompozytora. Podobnie, jak w przypadku Koncertu podwójnego jest to najprawdopodobniej pierwsza tego typu pozycja w światowej literaturze. W tym przypadku wykonawcami partii solowych są muzycy, z których każdy jest wirtuozem najwyższej klasy: Roman Widaszek, Marek Mleczko i Paweł Solecki.

Krzysztof Herdzin z powodzeniem łączy tak intensywną działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i pop, w wymagających odległych od siebie kompetencji i doświadczeń rolach: kompozytora muzyki współczesnej, aranżera muzyki filmowej, dyrygenta symfonicznego, pianisty jazzowego, pianisty-kameralisty, autora piosenek, producenta płyt, wykładowcy akademickiego (jest doktorem sztuk muzycznych). Ma już na swoim koncie ponad 200 płyt kompaktowych, w tym 17 autorskich, jest posiadaczem 17 Złotych i 5 Platynowych Płyt dla aranżera.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wrocław | Koncert w ramach XVI edycji European Workshop for Contemporary Music

WJ30 września 2018 roku o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego odbędzie się koncert w ramach XVI edycji European Workshop for Contemporary Music oraz współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz Niemiecką Radą Muzyczną.

XVI edycja European Workshop for Contemporary Music to projekt z udziałem 19 młodych muzyków z Polski, Niemiec i innych krajów, który zwieńczą dwa koncerty: w dniu 28 września o godz. 19:30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie (w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”) oraz 30 września o godz. 19:30, w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Za realizację projektu ze strony AMKL odpowiadają Katedra Kompozycji Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii oraz Wydział Instrumentalny.

Po raz pierwszy w Polsce zostaną zaprezentowane Staahaadler Affenstall Oxany Omelchuk i Beine und Strümpfe Bernharda Gandera. Zabrzmi również Koncert skrzypcowy Agaty Zubel.

Wstęp ma koncert jest bezpłatny. Miejsca gwarantowane dla posiadaczy bezpłatnych kart wstępu. Po odbiór kart należy zgłosić się do recepcji budynku E AMKL.

Więcej – na stronie: http://www.amuz.wroc.pl

Przesłuchania do Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej

TOSToruńska Orkiestra Symfoniczna organizuje przesłuchanie instrumentalistów na stanowisko „Muzyk orkiestrowy – altówka”.

Przesłuchanie odbędzie się 10 października 2018 roku o godz. 16.00 w Toruniu w siedzibie orkiestry: Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki, Aleja Solidarności 1-3.

Zgłoszenia (CV) w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Muzyk orkiestrowy – altówka” należy składać w siedzibie Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, lub listownie na adres: Al. Solidarności 1-3, 87-100 Toruń (decyduje data wpływu), lub mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Nieprzekraczalny termin zgłoszeń – 2 października 2018 roku, godz.15:00.

Orkiestra zapewnia akompaniatora; materiały nutowe dla akompaniatora muszą zostać dostarczone najpóźniej do dnia 2 października 2018 r. Orkiestra zastrzega sobie prawo odpowiedzi na wybrane aplikacje. Wyniki naboru zostaną opublikowane na stronie internetowej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (www.tos.art.pl).

Szczegółowe informacje, wymagany program i materiały nutowe dostępne są na stronie: http://tos.art.pl/pl/static_74_357_Muzyk_orkiestrowy___altowka.html 

Przesłuchania do Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej

TOSToruńska Orkiestra Symfoniczna organizuje przesłuchanie instrumentalistów na stanowisko „Muzyk orkiestrowy – skrzypce”.

Przesłuchanie odbędzie się 10 października 2018 roku o godz. 14.00 w Toruniu w siedzibie orkiestry: Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki, Aleja Solidarności 1-3.

Zgłoszenia (CV) w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Muzyk orkiestrowy – skrzypce” należy składać w siedzibie Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, lub listownie na adres: Al. Solidarności 1-3, 87-100 Toruń (decyduje data wpływu), lub mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Nieprzekraczalny termin zgłoszeń – 2 października 2018 roku, godz.15:00.

Orkiestra zapewnia akompaniatora / materiały nutowe dla akompaniatora muszą zostać dostarczone najpóźniej do dnia 2 października 2018 r. Orkiestra zastrzega sobie prawo odpowiedzi na wybrane aplikacje. Wyniki naboru zostaną opublikowane na stronie internetowej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej ( www.tos.art.pl).

Szczegółowe informacje, wymagany program i materiały nutowe dostępne są na stronie: http://tos.art.pl/pl/static_74_221_Muzyk_orkiestrowy___skrzypce.html 

Elbląska Orkiestra Kameralna otwiera muzyczną jesień

EOKJak zainaugurować rok artystyczny? Elbląska Orkiestra Kameralna znalazła już odpowiedź na to pytanie i w swój 12. sezon wkroczy w towarzystwie Pawła Gusnara i Rafała Grząki. Koncert będzie miał miejsce 29 września 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Razem ze znanymi solistami kameraliści udowodnią, że instrumenty smyczkowe mogą znaleźć wspólny muzyczny język z saksofonem i bandoneonem. Uczynią to pod batutą Nikoli Kołodziejczyka – laureata dwóch "Fryderyków" – i Pauliny Skoczyk.

Pierwszy ze wspomnianych kompozytorów nie boi się eksperymentowania, co udowodnił przygotowując utwór z udziałem…maszyn do pisania i maszyn do szycia. Tym razem „uszył” dla EOK Koncert podwójny na saksofon, bandoneon i orkiestrę smyczkową. Elblążanie wysłuchają prawykonania tego utworu podczas koncertu inauguracyjnego, a ponadto ze sceny popłyną dźwięki m.in. dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta i Johanna Sebastiana Bacha. Dzięki Bachowi i jego Arii na strunie G przypomnimy sobie świat XVIII-wiecznych barokowych Niemiec. Do wcześniejszej epoki, renesansu, artyści nawiążą Trzema utworami w jednym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego. Oczekiwania miłośników muzyki współczesnej zaspokoi natomiast kompozycja Ernesta Blocha.

Prawykonanie utworu Nikoli Kołodziejczyka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu

Warszawa | X Festiwal „Era Schaeffera”

EraJuż 10. raz czeka nas niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera. Jubileuszowa edycja Festiwalu odbędzie się 29 września 2018 roku o godz. 19.00 w Domu Kultury Kadr w Warszawie.

Wydarzenie nazwane „Erą Schaeffera” od nazwiska Mistrza – wszechstronnego twórcy, artysty określanego mianem Leonarda da Vinci XXI wieku – doczekało się swojego dziesięciolecia. Organizowany nieprzerwanie przez dekadę Festiwal jest zakotwiczony w Warszawie, ale skupia artystów z całego świata. To odbywające się cyklicznie wydarzenie jest przybliżeniem twórczości polskiego artysty, spotkaniem z artystami różnych dziedzin muzyki, teatru, filmu oraz performance’u.

„10. edycja Ery Schaeffera to 10 lat w świecie Bogusława Schaeffera zamknięte w multimedialno-muzyczno-aktorską opowieść sięgającą do tego, co wydarzyło się przez minione lata oraz tego, co Tu i Teraz. Z okazji dziesięciolecia Festiwalu zapraszamy widzów na nieprzewidywalne i zaskakujące wydarzenie przypominające Artystów związanych z Erą Schaeffera przez minione lata i świeżo przyglądające się Sobie i Swojej Kondycji w kontekście otaczającej Nas Rzeczywistości. Kumulacja zdarzeń i zderzenia Artystycznych Indywidualności w jednej przestrzeni - nigdy Nienazwanej i Niedookreślonej do końca – zawsze otwartej i inspirującej." – mówi reżyserujący po raz dziesiąty "Erę" Maciej Sobociński.

10. edycję Festiwalu tworzą m.in. tacy muzycy, jak Olga Szwajgier, Michał Urbaniak, Andy Ninvalle, Artur Dutkiewicz, Marcin Wyrostek i Corazon. Gościem specjalnym wydarzenia będzie prof. Richard Demarco – promotor Tadeusza Kantora w latach 1970., założyciel Fringe Festiwalu w Edynburgu, Ambasador Prof. Schaeffera w krajach anglojęzycznych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://aureaporta.eu/festiwal-era-schaeffera-10-edycja/ 

Gdańsk | Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019 Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

PFB28 września 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się koncert „Filharmonicy Gdańscy dla Niepodległej”, inaugurujący nowy sezon artystyczny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Orkiestrę Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi jej szef artystyczny George Tchitchinadze, a solistą będzie najlepiej chyba rozpoznawalny skrzypek polski – Konstanty Andrzej Kulka. Program, jak przystało na inaugurację, bogaty ale tradycyjny – stąd Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego, żelazna pozycja repertuarowa każdego skrzypka.

Reszta programu pod znakiem patriotycznym. Trochę przewrotnie koncert zacznie się od słynnego Poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego – utworu do niedawna jeszcze (zanim wyparł go w tej roli Polonez Wojciecha Kilara) obecnego na każdej studniówce. Potem usłyszymy Epizod na maskaradzie – ostatni poemat symfoniczny Mieczysława Karłowicza dokończony po tragicznej śmierci kompozytora przez Grzegorza Fitelberga. I wreszcie utwór mniej może znany, ale nie mniej interesujący – Polonia Edwarda Elgara. Zamówiony przez Młynarskiego, a dedykowany Paderewskiemu poemat symfoniczny brytyjskiego mistrza powstał w 1915, na 3 lata przed uzyskaniem przez Polskę niepodległości, i zawiera cytaty z naszego hymnu narodowego, Warszawianki, a także z dzieł Chopina i Paderewskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.gda.pl