Polmic - FB

aktualności

Nagrania Chopin University Press 2018

ChopinWydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Chopin University Press przekazało do fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje najnowsze płyty:

 

Marta Ptaszyńska: Missa solemnis ad honorem Sancti Joannis Pauli II (2014–2015) (UMFC DVD 101)

Ars Paschalis (UMFC CD 104)

Roman Maciejewski: Suita hiszpańska (UMFC CD 105)

Organy miasta Siedlce (UMFC CD 106)

AVE - Aldona Nawrocka ( UMFC CD 108)

Paweł Gusnar. Saxophone Varie vol. 3 (UMFC CD 110–111)

Johann Sebastian Bach 6 Sonat na skrzypce i klawesyn - Paweł Łosakiewicz, Lilianna Stawarz (UMFC CD 112–113)

Zygmunt Stojowski, Ludomir Różycki: Sonaty / Sonatas (UMFC CD 117)

Młodzi kompozytorzy warszawscy (UMFC CD 118)

Dziękujemy!

Muzyka w Świątyniach: odkryj historię Częstochowy

CzestochowaW dniach 13–18 września 2018 roku Instytut Rozwoju Sztuki oraz Filharmonia Częstochowska zapraszają na cykl trzech wyjątkowych koncertów historycznych.

Podczas koncertów kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy dr Juliusz Sętowski opowie słuchaczom o dziejach częstochowskich świątyń i zaprezentuje m.in. stare fotografie ze zbiorów częstochowskiego archiwum. Przybliży publiczności niezwykłe historie, a także zwróci uwagę na detale architektury, które stanowią o wyjątkowości Kościołów. W trzech świątyniach, które skrywają dusze artystów tworzących ich piękne wnętrza, zabrzmią perły polskiej i europejskiej muzyki a cappella w wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka.

W programach usłyszymy przejmujące utwory Juliusza Łuciuka, Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Pendereckiego, czy też Wojciecha Widłaka. „Muzyka w Świątyniach” to wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach muzyki chóralnej. Każdy z koncertów będzie unikatowy i niepowtarzalny i stanowić będzie swoiste kompendium wiedzy o architekturze i historii częstochowskich Kościołów.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl

Warszawa | SuperSam + 1: Nicola Hein & Łukasz „Twix” Jędrzejczak

SuperSam20 września 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Nicola Hein i Łukasz „Twix” Jędrzejczak.

SuperSam + 1 to cykl wystąpień mistrzowskich. Zaprezentują się w nich uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 20 września po raz pierwszy spotkają się na scenie Nicola Hein i Łukasz „Twix” Jędrzejczak.

Nicola L. Hein jest gitarzystą, artystą dźwiękowym i filozofem, aktywnym na niemieckiej i międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej. Gra na gitarze rękami i kostką, a także wieloma różnymi przedmiotami: śrubami, linijką, wełną stalową, smyczkiem, papierem ściernym, magnesami i innymi, wykorzystując potencjał gitary jako źródła dźwięków. Ponadto, sztuka dźwiękowa (instalacje dźwiękowe, instrumenty site-specifc, konceptualne kompozycje dla muzyków improwizujących itd.) oraz współpraca interdyscyplinarna (taniec, instalacja, video art itd.) stanowią dla niego bardzo istotny element twórczości poza grą na gitarze.

Łukasz „Twix” Jędrzejczak to artysta dźwiękowy, który współtworzy takie zespoły, jak: T'ien Lai, Alameda 5 czy efemeryczny duet Mina. Gra na: syntezatorach, organach, samplerach oraz perkusjonaliach. Interesuje go field recording. W 2017 roku wraz z Rafałem Kołackim oraz Elżbietą Schulz wydał kolekcję nagrań terenowych zarejestrowanych w Marrakeszu. Od 2016 roku zajmuje się także tworzeniem muzyki do spektakli teatralnych (Popołudnie Fauna w reż. Dominiki Knapik, Strach zżerać duszę w reż. Agnieszki Jakimiak).

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Katowice | Silesia a cappella

Silesia26 sierpnia 2018 roku o godz. 19.00 w katowickim Kościele pw. św. Józefa Robotnika (ul. Mikusińskiego 8) odbędzie się ostatni koncert muzyki chóralnej z cyklu „Silesia a cappella”.

W nawiązaniu do idei przewodniej tego cyklu przedstawiającego dzieła chóralne wybitnych śląskich twórców w kontekście literatury światowej, tym razem kompozycje Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i przedstawiciela młodego pokolenia Adriana Robaka, zestawione zostaną z dziełami pioniera stylu koncertującego Lodovico Viadany oraz niemieckich twórców muzyki barokowej – Hansa Leo Hasslera i Johanna Hermanna Scheina. Utwory zaprezentuje zespół Wokalny Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.

Contento Core od początku swojego istnienia, a powstał z inicjatywy dyrygentki Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej w 2007 roku, pielęgnuje w swoim repertuarze muzykę chóralną różnych epok – od renesansu po współczesność. Tym niemniej szczególne miejsce zajmuje w nim muzyka wokalna XVI–XVIII wieku, którą interpretuje zgodnie z ideą wykonawstwa historycznego. W swoim dorobku artystycznym Contento Core ma dwie płyty: Księga Psalmów w polskiej muzyce barokowej oraz KurPieśni, prezentująca pieśni kurpiowskie w wielogłosowym opracowaniu polskich kompozytorów XX wieku – Karola Szymanowskiego, Romualda Twardowskiego, Stanisława Moryty – oraz oryginalne melodie pieśni w wykonaniu dr Weroniki Grozdew-Kołacińskiej.

Koncert poprowadzi Aleksandra Rudzka-Kurdyś.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.silesia.art.pl 

Zielona Góra | II Corno – Brass Music Festival

CornoW dniach 26 sierpnia – 2 września 2018 roku odbędzie się II edycja festiwalu Corno – Brass Music Festival.

Corno – Brass Music Festival to połączenie warsztatów, koncertów kameralnych i symfonicznych, wykładów, wystawy instrumentów, zajęć indywidualnych i grupowych, zajęć dla profesjonalistów i pasjonatów, wydarzeń otwartych dla szerokiej publiczności w kilku lokalizacjach Zielonej Góry. Festiwal skupia doskonałych, światowej sławy muzyków, szeroką publiczność, ale także rozbudza sympatię i przywiązanie do pięknego miasta Zielona Góra. Organizatorzy to zielonogórzanie, uczniowie Iwana Moroza, którzy po kilkunastu latach dalszej edukacji w najlepszych europejskich uczelniach, a także u wybitnych wykładowców postanowili wrócić i swoje doświadczenie przekazać rodzinnemu miastu.

W II edycji Corno – Brass Music Festival weźmie udział 24 artystów i ponad 70 uczestników międzynarodowych warsztatów muzycznych. Soliści, kameraliści, muzycy orkiestrowi, pedagodzy i profesorowie wyższych uczelni przybędą z najważniejszych ośrodków kulturalnych Polski, Europy i świata. Odbędą się wykłady, treningi mentalne i zdrowotne, międzynarodowa wystawa instrumentów blaszanych oraz siedem koncertów. Podczas koncertu dwóch zespołów waltorniowych – Virtuoso Horn Duo i Hornet Quartet – 28 sierpnia o godz. 19:00 w Filharmonii Zielonogórskiej zabrzmi Elegy for 5 horns Kazimierza Machali.

Szczegółowy program – na stronie: http://corno.pl/ 

Katowice | Klasyka w filmie

FŚNa kolejne wakacyjne spotkanie z muzyką 25 sierpnia 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Śląskiej zaprasza Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Krzysztofa Dobosiewicza.

Wielokrotnie, m.in. do Bez lęku Petera Weira, włączano do ścieżek dźwiękowych filmów najsłynniejszą – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego. Muzykę patrona filharmoników słyszymy w filmach fabularnych i dokumentalnych, m.in. w Dowcipie Mike’a Nicholsa, Hazardzie, Bogach i LSD Petera Mettlera, Krystynie, córce Lavransa Liv Ullmann czy Wypadku Lecha Majewskiego. Nie zawsze pamiętamy, jak często muzyczne arcydzieła wykorzystane zostają w filmie. Czasem znacząco, czasem bez sensu. Orkiestra przypomni niektóre z takich prób. Podczas koncertu zabrzmią również słynne utwory symfoniczne, wykorzystane w takich filmach, jak Oczy szeroko zamknięte, Pluton, Star Trek, Prometeusz czy Mechaniczna pomarańcza.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu

Kraków | Koncert finałowy XI Festiwalu „Wawel o zmierzchu”

Wawel25 sierpnia 2018 roku o godz. 19:00 na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu podczas koncertu finałowego XI Festiwalu „Wawel o zmierzchu” zabrzmi muzyka Ignacego Jana Paderewskiego i Wojciecha Kilara.

Podczas finału międzynarodowej publiczności przedstawią się dyrygent – Maestro Marek Moś, a także młodzi utalentowani artyści: pianista Szymon Nehring oraz orkiestra CORda Cracovia, związana z festiwalem od roku 2011. Muzyka rozbrzmiewać będzie w scenerii zapadającego zmierzchu, zmieniających się kolorów Dziedzińca Arkadowego – symbolicznego i historycznie nacechowanego serca Polski.

W programie koncertu finałowego znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Edwarda Elgara, Ignacego Jana Paderewskiego i Wojciecha Kilara. Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Mistrzowskiego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2017), wykona Poloneza fis-moll op. 44 Fryderyka Chopina oraz – wraz z CORdą Cracovia pod dyrekcją Marka Mosia – Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego – kompozytora, polityka i dyplomaty. Zabrzmią także dwa poematy symfoniczne: Polonia Edwarda Elgara (z cytatami z Mazurka Dąbrowskiego) oraz Krzesany Wojciecha Kilara.

Rzeszów | Międzynarodowy Festiwal Sztuk Trans/Misje

Trans/MisjeW dniach 25–31 sierpnia 2018 roku Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie zaprasza na Międzynarodowy Festiwal Sztuk Trans/Misje.

Trans/Misje czyli Międzynarodowy Festiwal Sztuk Rzeszów–Koszyce–Ostrawa–Debreczyn–Lwów–Troki to wydarzenie artystyczne, którego fundamentem jest międzynarodowa współpraca krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz Ukrainy i Litwy. Tytuł pierwszej odsłony, którą przygotowuje Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie to „1918. Koniec i początek”. Jako datę rozpoczęcia pierwszego festiwalu przyjęto przełom sierpnia i września 2018 roku. „Rok 2018 jest bowiem rokiem bardzo znaczącym dla Europy Środkowej i Wschodniej. Przypada w nim setna rocznica ustanowienia nowego porządku. Poszczególne państwa odzyskały swoją niepodległość, suwerenność. Od tego momentu rozpoczął się ich znaczący rozwój – nie tylko gospodarczy, ale także kulturowy” – mówi dyrektor rzeszowskiego teatru, Jan Nowara w wywiadzie z Jackiem Cieślikiem. Program pierwszej edycji festiwalu w sposób bezpośredni i pośredni odnosi się do tego przełomu historycznego. Wszyscy partnerzy spojrzą na datę 1918 z perspektywy własnych doświadczeń historycznych i kulturowych.

Podczas uroczystej inauguracji w Sali Koncertowej Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się premiera oratorium Sławomira Kupczaka Cud niedokonany, czyli Wielki Odpust w Kalwarii Pacławskiej '39 na sopran, kontratenor, dwóch recytatorów, chór, orkiestrę i elektronikę do libretta Szymona Bogacza. Oratorium powstało na zamówienie Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie w ramach I Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Trans/Misje. Utwór zaprezentują Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego w Rzeszowie pod dyrekcją Łukasza Wódeckiego. W roli solistów wystąpią Naira Ayvazyan i Michał Sławecki.

Więcej informacji na: www.trans-misje.pl 

Kraków | Spółdzielnia Muzyczna – Gromadzka 46 – otwarcie dla nowej muzyki

Spoldzielnia24 sierpnia 2018 roku o godz. 18.00 swoje podwoje otwiera Spółdzielnia Muzyczna – długo wyczekiwana siedziba krakowskiego ansamblu muzyki współczesnej o tej samej nazwie.

Grupa muzyków, których połączyły studia na krakowskiej Akademii Muzycznej oraz kursy mistrzowskie za granicą, ma za sobą sezon szczególnie bogaty w propozycje kulturalne we własnym mieście. Członkowie zespołu bowiem, oprócz wspólnych koncertów na festiwalu Audio Art i konferencji „Elementi”, zapraszali w minionych kwartałach na filmy nieme z muzyką na żywo – na szeregu miejscowych scen, a także opowiadali widowni o powojennej oraz najnowszej sztuce muzycznej – w kilku Ośrodkach Kultury na terenie Krakowa. Na inaugurację czwartego roku swej działalności Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprasza natomiast wreszcie do siebie, pod adres Gromadzka 46.

W programie wydarzenia występy licznych przyjaciół Spółdzielni z kraju, jak i z zagranicy. Obok samych gospodarzy, zagrają Hashtag Ensemble (Warszawa), Ensemble Kompopolex (Wrocław) i Krakow Improvisers Orchestra oraz Marlies Debacker i Salim Javaid (Kolonia). To jednak dopiero pierwsze słowo z oferty nowego miejsca na muzycznej mapie miasta – polecamy uważnie śledzić kalendarium Spółdzielni Muzycznej.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie internetowej zespołu: www.spoldzielniamuzyczna.com