Polmic - FB

news

Cracow | „Sinfonietka”: Spring at laaaast!

sc

Sinfonietta Cracovia on 24 March 2018 at 12:00 p.m. in the concert hall of the Manggha Museum (26 Marii Konopnickiej St., Cracow) will welcome the spring with colourful, full of attractions concert "Spring at laaaaast!" ("Nareeeeszcie wiosna!") from the series "Sinfonietka", prepared for the youngest music lovers.

On this occasion, irreplaceable Mrs. Sinfonietka has prepared a unique program for young listeners full of wonderful, vibrant and heralding the end of winter compositions. Performed by Sinfonietta Cracovia, we will hear, among others, Spring from the famous Four Seasons by Antonio Vivaldi, March by Piotr Czajkowski and fragments of Symphony No.10 by Felix Meldessohn-Bartholdy. The programme of the event will also include Polish children's songs and, traditionally, a series of extra-musical attractions. Sinfonietta Cracovia will be accompanied by energetic Sinfonietta Children Choir.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Information about tickets at: www.sinfonietta.pl

Filharmonicy krakowscy w Norymberdze

fk23 marca 2018 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą swojego szefa artystycznego, Charlesa Olivieri-Munore’a, wystąpi w Meistersingerhalle w Filharmonii Norymberskiej. Na afiszu koncertu obok orkiestry z Krakowa znajdzie się także najgorętsze obecnie nazwisko polskiej pianistyki – Szymon Nehring, który w napiętym grafiku tego sezonu artystycznego po raz kolejny wiąże swoje plany z krakowską instytucją.

Na program koncertu złożyły się utwory polskich kompozytorów: Chopina, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Pendereckiego, tych wszystkich, których nazwiska wyraźnie zapisywały się w historii muzyki niezależnie od istnienia lub kondycji państwa polskiego. Na początek Uwertura koncertowa E-dur, napisana przez Karola Szymanowskiego w duchu fascynacji muzyką Richarda Straussa. Dalej dzieło Fryderyka Chopina, czyli artysty, którego twórczość Szymanowski uważał za jeden z „najwyższych symboli zeuropeizowanej Polski”. Jego Fantazję na tematy polskie, wśród których znajdziemy pieśń o Laurze i Filonie, dumkę z cytatem z Kurpińskiego czy ludowy kujawiak, wykona Szymon Nehring z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W dalszej części programu Paganini w wydaniu Lutosławskiego, czyli słynny 24. Kaprys a-moll, który posłużył Witoldowi Lutosławskiemu do skomponowania błyskotliwej parafrazy-wariacji dla siebie i grającego z nim w duecie na fortepianie – Andrzeja Panufnika. Publiczność w Norymberdze usłyszy wersję z 1978 roku na fortepian i orkiestrę.

Wieczór koncertowy zwieńczy wykonanie II Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, w której pobrzmiewają dalekie reminiscencje Czajkowskiego, Brucknera, Wagnera Mahlera, Sibeliusa czy Szostakowicza, ale także usłyszeć można cytat znanej na całym świecie kolędy Cicha noc. W myśl sentencji przywoływanej przez kompozytora, iż muzyki nie można zaczynać od początku, można jedynie kontynuować.

Krzysztof Knittel won the Theatre Award of the City of Gdańsk 2017

kk

On 19 March 2018 Krzysztof Knittel was honored with the Theater Award of the City of Gdansk 2017 for the music to the opera The Last Judgment.

The Theater Award of the City of Gdańsk has been awarded since 2008 to the authors of the most valuable theatrical artistic creations in the year preceding the award. The winners are chosen by the Chapter of the Theater Award of the City of Gdańsk. This year's gala was held at the Wybrzeże Theater in Gdańsk. Krzysztof Knittel received the award in the "Music" category for a two-act opera The Last Judgment, based on the libretto by Mirosław Bujko, which premiere took place on 8 November 2017 on the stage of the Baltic Opera. The project was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage as part of the "Collections" program – the priority "Composition Commissions", implemented by the Institute of Music and Dance for 2016-2017 and the programme in the field of artistic creation and cultural education – priority "Music" for the year 2017.

Loots, rapes and dark secrets are part of the story of Hans Memling's triptych The Last Judgment. The mystical history of the painting became the base of the libretto of the Knittel's opera  under the same title. The piece shows the legendary, turbulent fate of the famous triptych by Hans Memling – from ordering the work to the return of the painting to Gdańsk in the middle of the 20th century. Sixteen scenes of the drama are a sequence of images that are distant in time and space, the diversity of which is enhanced by a different sound layer in each stage -–from static chords, through restless glissandos, clusters, repeated melodic figures. The large orchestra has been enriched with an extensive percussion section and electronics. A prophetic chorus is accompanied by a series of diverse figures of the drama, mainly male voices, announcing, on the sounds of the repetition of the melody several times, the coming of the Last Judgment. Fragments of the opera can be seen on the website of the Baltic Opera.

Kraków | Warsztat kompozytora XXI wieku

fk22 i 23 marca 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert „Z tajników partytury – warsztat kompozytora XXI wieku”, podczas którego zabrzmią kompozycje Kamila Skickiego, Aleksandra Brzezińskiego i Macieja Jabłońskiego.

Muzyka współczesna to ta powstająca w naszych czasach. Co ciekawe, do niedawna tym określeniem nazywano całą muzykę powstałą po II Wojnie Światowej. Muzyka współczesna jest dziś nadal raczej niszową formą sztuki, rzadziej wykonywaną niż wielkie dzieła dawnych mistrzów, a „zwykłemu” melomanowi kojarzy się ona niemalże z czarną magią, którą uprawiają i rozumieją tylko nieliczni. Owszem, muzyka współczesna nie zawsze jest łatwa w odbiorze. Trudnością dla melomana może się okazać także rozeznanie w ogromie stylów, technik czy środków wyrazu wykorzystywanych przez tworzących dzisiaj kompozytorów. Postmodernizm i modernizm to tylko dwie ogólne kategorie myślenia, w ramach których rozwija się niezliczona ilość nurtów, niemożliwych do scharakteryzowania chociażby ogólnie w tak krótkim tekście. Warto więc po prostu pozbyć się uprzedzeń, otworzyć uszy i głowę na nowe doznania i spróbować znaleźć swoją własną muzykę współczesną.

Podczas koncertu 22 marca w interpretacji Małopolskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Joanny Natalii Ślusarczyk usłyszymy właśnie polską muzykę współczesną: utwory Klasyka elektronicznie Kamila Skickiego, Domowe studio nagrań Aleksandra Brzezińskiego i Półcienie i kontury. Concerto grosso nr 4 na gitarę, kontrabas i orkiestrę smyczkową Macieja Jabłońskiego. Udział w koncercie wezmą również sami kompozytorzy: Kamil Skicki (skrzypce klasyczne i elektryczne, harfa laserowa) i Aleksander Brzeziński (syntezator). Prelekcję wygłosi Krzysztof Cyran.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl

Elżbieta Chojnacka Center for Contemporary Harpsichord Music

CWMK

The Center for Contemporary Harpsichord Music,  created as a tribute to an outstanding Polish harpsichordist Elżbieta Chojnackaopened in the Rybna Palace. It is run by the artist's heiress, dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.

The purpose of the Center is to preserve the integrity of Elżbieta Chojnacka's artistic and scientific heritage, to cultivate the tradition of performing harpsichord music and to promote music of the 20th and 21st centuries. The initiative is supported by the gorczycki.pl Association, the G. and K. Bacewicz Academy of Music in Łódź, Polish Composers' Union, Silesian Musical Society. The patronage over the Center is taken by the Palace in Rybna, Tarnowskie Góry and Andrzej Łączyński.

As part of the project, tasks such as preserving the integrity of Elżbieta Chojnacka's legacy, continuing and nurturing the performance tradition of contemporary harpsichord music, conducting research and publishing their results in specialist journals, running a music library containing a catalog of contemporary harpsichord pieces by Polish composers and works composed for Elżbieta Chojnacka, as well as popularizing music of the twentieth and twenty-first century through concerts, lectures, cooperation with the media and the use of modern technology in concert and documentary presentations will be performed. On 25 November 2018 a concert entitled "Dedications" is planned as part of the G. G. Gorczycki International Festival, during which the harpsichordist Aleksandra Gajecka-Antosiewicz will premiere the works of Artur Zagajewski and Artur Zagajewski.

On 8-15 July 2018, the Harpsichord Master Classes will take place at the Palace in Rybna, hosted by dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (Academy of Music in Łódź). Additional lectures will be given by prof. Marek Toporowski (Academy of Music in Krakow) and dr hab. Artur Zagajewski (Academy of Music in Łódź).

Detailed information atwww.palacrybna.pl 

Mińsk | Z muzyką polską u sąsiadów

Minsk_08aBliskie relacje pomiędzy Polską i Białorusią uwydatnił koncert z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, którego gospodarzem była Państwowa Filharmonia Białoruska w Mińsku. 18 marca 2018 roku zespół Classic-Awangard pod dyrekcją Władimira Bajdowa wykonał utwory kompozytorów polskich oraz twórców białoruskich, którzy byli związani z Polską.

W 1918 roku, po latach zaborów, kiedy Polska istniała tylko w sercach Polaków, Rzeczpospolita wróciła na mapę Europy i świata jako niepodległe państwo. O niepodległości marzyli poeci i malarze, myśleli o niej także kompozytorzy i muzycy. Polskość wyraziście manifestuje się w dziełach, które zaprezentowane zostały podczas koncertu w Mińsku. Mowa tutaj nie tylko o dziełach muzycznych, ale także o dopełniających warstwę dźwiękową obrazach. Przygotowany specjalnie na tę okazję przegląd twórczości takich artystów jak Wojciech Kossak, Piotr Stachiewicz, Rafała Malczewski, Zofia Stryjeńska czy Władysław Strzemiński, pobudził wyobraźnię publiczności. Przewodnikiem w muzycznej podróży przez stulecie była białoruska muzykolog Natalia Ganul.

W wypełnionej do ostatniego miejsca sali zgromadzili się nie tylko melomani, a także kompozytorzy, goście oraz organizatorzy przedsięwzięcia, w tym Prezes Związku Kompozytorów Polskich Mieczysław Kominek oraz pełniący funkcję dyrektora Instytutu Polskiego w Mińsku Tomasz Adamski. Wieczór rozpoczęły dwa Tańce polskie  Grażyny Bacewicz – kompozytorki i skrzypaczki licznie nawiązującej w swojej twórczości do polskiego folkloru. Sentymentalne melodie zakorzenione w późnoromantycznym stylu przyniosły pieśni Mieczysława Karłowicza, uzupełnione przez kompozycje Emila Młynarskiego oraz Apolinarego Szeluty. Nie zabrakło pieśni i pełnych werwy tańców Karola Szymanowskiego, nazywanego ojcem awangardy muzycznej XX wieku. Na podhalańską nutę zespół Classic-Awangard wykonał Album Tatrzański Ignacego Jana Paderewskiego – nie tylko wybitnego pianisty i kompozytora, ale także wielkiego działacza niepodległościowego. Jego znany na całym świecie Menuet G-dur zabrzmiał w oryginalnej wersji na fortepian, powstałej dla prof. Chałubińskiego, współtwórcy Towarzystwa Tatrzańskiego.

Drugą część koncertu rozpoczął przyjęty z entuzjazmem utwór Zygmunta Krauzego Aus aller Welt stammende na 10 instrumentów smyczkowych. Polski kompozytor o wyrazistej osobowości twórczej nawiązuje w nim do teorii unizmu zaczerpniętej z malarstwa Władysława Strzemińskiego. W programie pojawiły się także wykonane z precyzją Miniatury  Krzysztofa Pendereckiego. Dowodem ścisłych kontaktów między Polską a Białorusią były kompozycje trzech absolwentów warszawskiego Konserwatorium Muzycznego, którzy swoje późniejsze losy związali z Mińskiem: Ety Tyrmand, Mieczysława Wajnberga oraz Henryka Wagnera. Całość zakończyła Podróż z Krakowa do Wiednia Dzmitryja Łybina. Obecny na koncercie białoruski kompozytor po wykonaniu przyznał, że utwór powstawał podczas podróży pociągiem, jednak podróżujący nigdy nie dotarł do austriackiej stolicy…

Koncert sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”. Organizatorzy wydarzenia: Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Polski w Mińsku, Białoruska Filharmonia Państwowa.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl

ZOBACZ relację fotograficzną poniżej.

Read more: Mińsk | Z muzyką polską u sąsiadów

Warsaw | Premiere concert of the album "Roman Maciejewski. Piano music"

dux

The album Roman Maciejewski. Piano Music, released by DUX Recording Producers, will have it's concert premiere on 22 march 2018 at Nowy Świat Muzyki (63 Nowy Świat Street, Warsaw).

Roman Maciejewski is one of the most interesting creative personalities of the Polish musical life of the 20th century and probably the most underrated, which is due in a similar degree to the composer's independent character, as for political reasons. Stylistically, Maciejewski's piano works show a convergence with neoclassicism, with the admixture of Romanticism typical of Polish composers, but also with elements of impressionist experiments with colors. A great compositional workshop can be seen both in polyphony and in the masterful application of variational and developing techniques. A constant element of his works is deep emotional saturation.

The allbum Roman Maciejewski. Piano Music contains extraordinarily interpretations of Maciejewski's eight piano works, made by Mariusz Ciołko, including the first ever recording of Mazur II. During the premiere concert, the pianist will present some of the works he has recorded. This is a great opportunity to broaden your musical horizon, meet new inspiring people from the musical environment and get closer to the art.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

„VIVA Opera...!” – spotkanie w Operze Krakowskiej: Marian Lida – mistrz operetki

OK16 marca 2018 roku na Antresoli Opery Krakowskiej odbyło się spotkanie z cyklu „VIVA Opera…!”, które poświęcone było pamięci mistrza operetki – Mariana Lidy. Okazją ku temu była zbliżająca się 90. rocznica urodzin dyrygenta i kompozytora, wieloletniego kierownika artystycznego krakowskiej sceny operetkowej.

Wraz z rodziną artysty, jego przyjaciółmi i współpracownikami, a także zaproszonymi melomanami, Opera Krakowska przypomniała sylwetkę tego wielkiego człowieka. Obecni „wspominali nie tylko jego osiągnięcia artystyczne, ale też kreślili prywatny obraz człowieka bez reszty oddanego muzyce, życzliwego dla ludzi, dowcipnego, posiadającego spory dystans do własnej osoby” pisała red. Anna Woźniakowska (www.polskamuza.eu, 17.03.2018). Głos zabrali przybyli goście, m.in. syn artysty – Tomasz Lida, który z wyraźnym wzruszeniem podziękował za zorganizowanie spotkania, Alina Towarnicka – Kierownik Zespołu Baletu Opery Krakowskiej (2003–2006), solista Franciszek Makuch, Paweł Wójtowicz – koncertmistrz w Orkiestrze Opery Krakowskiej oraz redaktor Anna Woźniakowska.

Jak zauważyła redaktor, spotkanie odbywało się w miejscu nieprzypadkowym – „na Antresoli czyli w miejscu dawnej Operetki, w drugim, może nawet ważniejszym niż ten prywatny, domu Mariana Lidy, nie mogło braknąć muzyki. Studenci i absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej: Paula Maciołek, Daria Proszek, Jarosław Bielecki i Piotr Karzełek śpiewali arie i duety z najpopularniejszych operetek, a partnerowała im Orkiestra Kameralna Opery Krakowskiej pod wodzą operowego koncertmistrza Pawła Wójtowicza. Całość pięknie, z sercem, prowadzili Katarzyna Sanocka i Bogusław Nowak. Myślę, że Marian Lida ucieszyłby się słuchając produkcji wokalnego narybku. Młodzi artyści byli zawsze w kręgu jego zainteresowań. Wielu z nich właśnie jemu zawdzięczało powodzenie w początkach kariery. Ten wieczór oprócz przypomnienia człowieka ważnego dla krakowskiej i polskiej kultury miał jeszcze jeden niebagatelny walor. Rodził wspólnotę, a to jakże rzadkie w dzisiejszych czasach!”. Młodzi soliści zaprezentowali przybyłym gościom arie i duety z najpiękniejszych operetek takich jak: Księżniczka czardasza i Hrabina Marica E. Kálmána, Wesoła wdówka czy Cygańska miłość F. Lehára.

Marta Chlebicka is the Young Musician of the Year 2018

mmMarta Chlebicka została zwycięzcą konkursu Młody Muzyk Roku. Brawurowym wykonaniem Concertino na flet i orkiestrę D-dur op. 107 Cécile Chaminade zachwyciła jurorów i publiczność podczas finału prestiżowego konkursu, który odbył się 20 marca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Marta Chlebicka is the winner of the Young Musician of the Year competition. A bravura performance of Concertino for flute and orchestra in D major, Op. 107 by Cécile Chaminade delighted the jurors and the audience during the finals of the prestigious competition, which took place on 20 March 2018 at the Witold Lutosławski Concert Studio of Polish Radio.

17-year-old Marta is a student of Zenon Brzewski School of Music in Warsaw in the class of prof. Beata Kierzkowska. She began to study flute at the age of seven. She studied with such teachers as: prof. dr hab. Antoni Wierzbiński, prof. Barbara Świątek-Żelazna, dr Agata Igras-Sawicka, prof. zw. dr hab. Elżbieta Gajewska-Gadzina. She perfected her skills at many master courses, including with Łukasz Długosz, Peter-Lukas Graf, Maria Caroli, Janos Balint, Carlos Bruneel, Dejan Gavric. She is a scholarship holder of the scholarship programme of the Ministry of Culture and National Heritage "Young Poland", the Ministry of Culture and National Heritage for artistic achievements and the National Fund for Children. She is a laureate of dozens of national and international competitions in Poland and abroad. She has performed in many prestigious halls both in Poland and abroad, like the Odeon Theater in Bucharest, the University of Music in Vienna.

The winner of the Young Musician of the Year 2018 contest, which is organized in cooperation with the Ministry of Culture and National Heritage and the Institute of Music and Dance, received a prize funded by the Minister of Culture in the amount of PLN 20,000, the prize funded by the director of the Center for Artistic Education dr Zdzisław Bujanowski in the amount of PLN 15,000, and will also have a performance with the Polish Sinfonia Iuventus Orchestra, funded by the director of the orchestra, Anna Kościelna. Marta Chlebicka will also represent Poland at the Eurovision Song Contest for Young Musicians, which will take place on 23 August 2018 in Edinburgh. 18 instrumentalists will take part in the competition. Young musicians will accompany the BBC Scottish Symphony Orchestra under the direction of Thomas Dausgaard. The final of the competition will be broadcast on TVP Kultura.