Polmic - FB

news

130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie

am24 i 25 lutego 2018 roku odbędą się uroczystości jubileuszowe z okazji 130-lecia istnienia Akademii Muzycznej w Krakowie.

W lutym 1888 roku Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego założone w Krakowie przez Władysława Żeleńskiego uzyskało decyzją Ministra Wyznań i Oświecenia Publicznego CK Austrii status uczelni wyższej. Data ta wyznacza czas rozpoczęcia działalności Akademii, pozwalając uroczyście świętować 130. rocznicę jej powstania.

Uczelnia zajmuje kluczowe miejsce na mapie instytucji kulturalnych Krakowa oraz znaczącą pozycję w polskim życiu muzycznym. Akademia Muzyczna w Krakowie, wśród profesorów której znajdują się osobistości kluczowe dla światowej muzyki, jak m.in. Krzysztof Penderecki, Mieczysław Tomaszewski, ma podpisane wieloletnie umowy o partnerstwie i współpracy z ponad stu uczelniami muzycznymi na całym świecie. Jako jedyna uczelnia w Polsce, w gronie swoich absolwentów ma dwoje zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina: Halinę Czerny-Stefańską i Adama Harasiewicza. Także dwoje absolwentów zostało powołanych na stanowisko Ministra Kultury: Joanna Wnuk-Nazarowa (1997–1999) i Andrzej Zieliński (2001).

Akademia Muzyczna w Krakowie – bezpośrednia spadkobierczyni tradycji Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie – rozpoczyna obchody Jubileuszu 130-lecia swojego istnienia uroczystym koncertem 25 lutego w Filharmonii Krakowskiej. W programie koncertu znalazły się trzy symboliczne utwory: Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, jako dziękczynienie za 130 lat istnienia uczelni, następnie Polymorphia Krzysztofa Pendereckiego – najbardziej rozpoznawalnego absolwenta uczelni, a na koniec uwertura W Tatrach – utwór założyciela szkoły Władysława Żeleńskiego. Utwory wykonają: Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Chór „Psalmodia” Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego.

Wstęp na koncert 25 lutego jest wolny: wejściówki do odebrania w Kasie Filharmonii Krakowskiej od poniedziałku 19 lutego br.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Haruma Sato zwycięzcą XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego!

kl9 lutego 2018 roku zakończyły się przesłuchania finałowe XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego.

Dziewięcioosobowe, międzynarodowe jury pod przewodnictwem Romana Jabłońskiego przyznało nagrody:

Nagrody główne:

I nagroda - Haruma Sato / Japonia

II nagroda - Michiaki Ueno / Japonia

III nagroda - Yibai Chen / Chiny

IV nagroda - Oliver Herbert / Stany Zjednoczone

Nagrody specjalne za najlepsze wykonanie:

Sonaty g-moll op. 65 Fryderyka Chopina - Antonin Musset / Francja

Grave Witolda Lutosławskiego - Haruma Sato / Japonia

Wariacji Sacherowskiej Witolda Lutosławskiego - Oliver Herbert / Stany Zjednoczone

Out Dariusza Przybylskiego - Krystyna Wiśniewska / Polska

Warszawa | Sinfonia Iuventus: Schumann i Brahms

si3 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprezentują dzieła Johannesa Brahmsa i Roberta Schumanna.

1500 recitali i koncertów symfonicznych, obie półkule, wszystkie kraje Europy, Stany Zjednoczone, Ameryka Północna i Południowa, Japonia i Australia, najświetniejsze sale, najprzedniejsze orkiestry i dyrygenci, dziesiątki nagradzanych płyt, setki rejestracji radiowych i telewizyjnych… Oto Konstanty Andrzej Kulka, od ponad półwiecza (debiut w 1966 roku) „pierwsze skrzypce Rzeczpospolitej”. Artysta niezwykle wszechstronny, ceniony solista i kameralista, pedagog, także odkrywca i propagator zapomnianego repertuaru wystąpi 3 marca wspólnie z młodszym o pokolenie, cieszącym się podobnie imponującą renomą i sukcesami wiolonczelistą Tomaszem Strahlem. Obaj wspaniali artyści zaprezentują dzieło Johannesa Brahmsa, jego Koncert podwójny a-moll na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę. Napisano całkiem sporo koncertów na taką obsadę (począwszy od Vivaldiego po twórców XX wieku), ale ten pozostaje najbardziej znanym i najczęściej grywanym. Nie bez powodu – to utwór mistrzowski, ostatni koncert (i ostatnie dzieło symfoniczne) swego autora, łączący wybujałą ekspresję, patos i nostalgię. Był on gestem pojednania z przyjacielem, Josephem Joachimem, z którym kompozytor poróżnił się przed laty. Wielki skrzypek przyjął go (z lakoniczną dedykacją na manuskrypcie): „dla tego, któremu było to przeznaczone”.

Co łączy to dzieło z osobą Roberta Schumanna, drugiego bohatera koncertu? Tajemniczy akronim F-A-E, motto młodego Joachima zakodowane nutami: „frei, aber einsam” („wolny, lecz samotny”). Na tych nutach rozwiniętych w muzyczne tematy trzej przyjaciele: młody Brahms, zapomniany dziś Albert Dietrich oraz ich mentor Schumann, 34 lata wcześniej skomponowali (wspólnie!) sonatę dedykowaną podziwianemu przez nich Joachimowi u progu jego olśniewającej kariery. Podczas marcowego koncertu Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wykona IV Symfonię op. 120 - ostatnią z symfonii Schumanna.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Czajkowski i Haydn

si17 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Moniki Wolińskiej wykona dzieła Piotra Czajkowskiego i Josepha Haydna.

Swą Symfonią D-dur nr 104 z roku 1795 Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit i który stał się znakiem firmowym jego bogatej i różnorodnej twórczości. Haydn raczej nie tworzył swego dzieła jako „podsumowania epoki”, z intencją retrospekcji własnych dokonań oraz wskazywania przyszłych dróg rozwoju symfonii, lecz z uwagi na swą pozycję opus ultimum tak właśnie bywa postrzegana Symfonia D-dur. Ponieważ utwór należy do drugiego cyklu londyńskiego, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki Hot Cross Buns („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem. Żywiołowy finał w formie allegra sonatowego (z silnie kontrastującym, lirycznym tematem drugim) jest zarazem ostatnią, jakże piękną kartą haydnowskiej symfoniki.

W zupełnie odmienny świat przeniesie nas arcyromantyczna, naznaczona piętnem tragizmu IV Symfonia f-moll Piotra Czajkowskiego. Dzieło powstawało w dramatycznym okresie po nieudanym, bardzo krótkim małżeństwie z byłą uczennicą kompozytora, Antoniną Miliukową. Czajkowski był po tym epizodzie w depresji, podjął nawet próbę samobójczą. Z pomocą przyszła mu rodzina i protektorka Nadieżda von Meck. Niezwykle bogata wdowa po magnacie kolejowym roztoczyła nad kompozytorem dyskretny mecenat, wspierając go materialnie i duchowo. W listach do Nadieżdy Czajkowski zwierzał się, że nowo tworzone (i jej właśnie zadedykowane) dzieło, które określił przez analogię do Beethovenowskiej Piątej „symfonią losu”, odzwierciedla stan jego poranionej duszy i tragizm osobistych doświadczeń. Premiera tego pełnego bardzo ekstrawertycznych emocji dzieła miała miejsce w Moskwie 10 [22] lutego 1878 roku, koncert POSI odbywa się więc niemal dokładnie w 140. rocznicę tego wydarzenia.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

Olsztyn | W roli głównej: fleciści

fwm16 lutego 2018 roku solistami koncertu symfonicznego w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii będą wybitni fleciści: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz.

Jako pierwszą kompozycję wieczoru artyści wykonają Wings Concerto na dwa flety i orkiestrę kameralną Pawła Łukaszewskiego. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert miał prawykonanie w 2017 roku, a partie solowe zostały powierzone właśnie znakomitym interpretatorom muzyki współczesnej – Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi. Agata Kielar-Długosz jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów fletowych. Wielokrotnie prawykonywała koncerty jej dedykowane przez polskich kompozytorów. Była pierwszą flecistką Bayerisches Symphonieorchester München. Współpracowała również z Münchener Kammerorchester i Bach Collegium München. W 2013 roku uzyskała stopień naukowy doktora sztuk muzycznych. Łukasz Długosz jest zdobywcą czołowych nagród na kilkunastu konkursach międzynarodowych. W dorobku ma prawykonania kompozycji polskich i zagranicznych twórców. Jest jurorem znaczących konkursów fletowych, prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony srebrnym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

W dalszej części koncertu soliści wraz z filharmonikami warmińsko-mazurskimi pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego zaprezentują Symfonię koncertującą na dwa flety François Devienne – francuskiego kompozytora żyjącego w latach 1759-1803. Trzecią kompozycją wieczoru w wykonaniu orkiestry będzie III Symfonia D-dur op. 29 Piotra Czajkowskiego.

W dniu koncertu, o godz. 18.00 odbędzie się kolejne spotkanie pt. „Kameralnie o koncercie” (wstęp wolny), które poprowadzi Piotr Matwiejczuk – muzykolog, skrzypek, dziennikarz radiowy i krytyk muzyczny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl

Kraków | Następca mistrza w Koncercie wiolonczelowym Lutosławskiego

fk16 lutego 2018 roku o godz. 19.30 i 17 lutego 2018 roku o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą dyrektora artystycznego instytucji Charlesa Olivieri-Munroe’a zaprezentuje różnorodny program od ojca klasycyzmu Josepha Haydna po klasyka współczesności Witolda Lutosławskiego.

Repertuar koncertów symfonicznych przypadkowo splata motyw przypadku właśnie. W programie znalazły się bowiem utwory, których historia odbiega od szablonowych, sukces nie oznacza stałej obecności w programach koncertów, albo odwrotnie – przypadek powoduje powstanie dzieła, które przechodzi do spisu znaczących utworów w historii muzyki. Program otwiera Uwertura do opery Monbar, czyli Flibustierowie Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, szkolnego kolegi Fryderyka Chopina z czasów nauki u Józefa Elsnera. Premiera opery przypadła na bardzo niefortunny czas – kilkanaście dni po jej pierwszym wykonaniu wybuchło Powstanie Styczniowe, partytura dzieła trafiła więc na dno szuflady. I choć o wystawieniu opery prowadził rozmowy sam Meyerber, ówczesny dyrektor Opery Berlińskiej, który wspominał Dobrzyńskiego jako „człowieka z prawdziwym talentem”, po dziś dzień najczęściej wykonywana jest sama uwertura.

Kolejnym punktem programu zbliżających się koncertów jest Koncert wiolonczelowy napisany przez Witolda Lutosławskiego dla Mścisława Roztropowicza (i jemu dedykowany). Prawykonanie utworu miało miejsce niemal pół wieku temu, 14 października 1970. Rostropowicz zagrał partię solową z towarzyszeniem Bournemouth Symphony Orchestra. Należący obecnie do kanonu repertuaru wiolonczelowego Koncert zabrzmi w wykonaniu debiutującego w Filharmonii Krakowskiej wiolonczelisty z Czech Petra Nouzovský’ego. Zaproszony wiolonczelista miał okazję pobierać nauki na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Roztropowicza, obecnie należy do czołówki młodych wykonawców.

Po przerwie zabrzmi 49 Symfonia Haydna zwana La passione (przydomek ten po dziś dzień zastanawia muzykologów) oraz suita z baletu Ognisty ptak, napisanego przez Igora Strawińskiego.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl

Katowice | NOSPR kameralnie: „Muzyka polska za mało znana”

nospr15 i 16 lutego 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie NOSPR odbędą się koncerty w ramach cyklu „Muzyka polska za mało znana”.

Krakowskie Trio d'anches zaprezentuje 15 lutego dzieła Aleksandra Tansmana, Antoniego Szałowskiego i Witolda Lutosławskiego. Koncert rozpocznie utwór George’a Aurica Trio, w którym pobrzmiewa przywiązanie do muzyki popularnej, cyrkowo-kabaretowej. Z paryskim środowiskiem kompozytorskim związany był także od 1920 roku przez kilkanaście lat Aleksander Tansman, wykształcony w Łodzi i Warszawie. Jego dzieła należą do repertuaru światowego, natomiast ich obecność w życiu muzycznym w Polsce ciągle wydaje się niewystarczająca. Suite pour trio d'anches autorstwa Tansmana, mimo, iż także utrzymana została w duchu francuskiego neoklasycyzmu, wniesie do programu koncertu sporą dawkę szczerego liryzmu, powiązanego z walorami kantylenowymi.

We francuskiej stolicy działał także Antoni Szałowski (10 lat młodszy od Tansmana), który po studiach pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego i Grzegorza Fitelberga kontynuował naukę u Nadii Boulanger. We Francji, w której zdecydował się później pozostać na stałe, powierzono mu funkcję prezesa Stowarzyszenia Młodych Polskich Muzyków. W jego Trio z 1936 roku także dominują środki wypracowane w ramach neoklasycyzmu, z charakterystyczną motoryką i tokkatowością na czele i powściągliwością emocjonalną w częściach lirycznych.

Prawykonanie Tria Lutosławskiego (jednego z najwcześniejszych jego utworów) miało miejsce w 1945 roku podczas Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie. Utwór wykorzystuje pomysły zawarte w kanonach i interludiach, komponowanych przez Lutosławskiego w czasie wojny na różne składy instrumentalne. Z neoklasycyzmem łączy go motoryczna rytmika, dysonansowa harmonia, kanciasta melodyka i dyscyplina formalna. Swoje doświadczenia wypracowane w tej kompozycji wykorzystał Lutosławski w pracy nad I Symfonią.

Następnego dnia, 16 lutego o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert Chóru Polskiego Radia, który zaprezentuje dzieła Piotra Ślęczka, Andrzeja Dziadka, Andrzeja Koszewskiego, Edwarda Domańskiego, Bolesława Wallek-Walewskiego i Romana Maciejewskiego.

Osoby, które kupią bilet na jeden z koncertów 15 lub 16 lutego z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, będą miały dodatkowo możliwość uczestniczenia w specjalnym zwiedzaniu siedziby NOSPR z przewodnikiem. Zwiedzanie odbędzie się 28 lutego 2018 o godz. 18:00.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Warszawa | IX interdyscyplinarny festiwal wielkopostny Nowe Epifanie 2018

neKról – to temat, wokół którego skupiają się wszystkie wydarzenia tegorocznej 9. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Organizator wydarzenia – Centrum Myśli Jana Pawła II – zaprasza na interdyscyplinarny, wielkopostny festiwal, który potrwa od 14 lutego do 25 marca 2018 roku.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu „Listu do artystów” Jana Pawła II. Formuła Festiwalu ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje prezentację przedstawień teatralnych, widowisk muzycznych w przestrzeniach sakralnych, wystaw, pokazów filmowych poruszających w nowoczesny sposób tematykę religijną i teologiczną oraz towarzyszących im spotkań dyskusyjnych, prowokujących do refleksji oraz odnawiających dialog religii ze sztuką.

W ramach Festiwalu organizatorzy zachęcają artystów oraz widzów do odkrywania postaci króla. W kontekście Wielkiego Postu najważniejszym z króli jest Jezus Chrystus. Jego panowanie opiera się na paradoksach i wprowadza nowy ład. Otwiera to pole do rozmowy zarówno na temat władzy, związanych z nią przymiotów, jak też służby i ofiary.

Jak co roku znaczące miejsce w programie mają wydarzenia muzyczne. 18 lutego o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się premiera widowiska muzycznego Jestem w reżyserii Krzysztofa Czeczota z muzyką Mateusza Szemraja, Bartłomieja Pałygi i Wojciecha Lubertowicza. Widowisko oparte na Biblii przygotowali twórcy audiobooka Biblia Audio. Superprodukcja. Tym razem artyści skupią się na rozważaniach nad losami biblijnych królów. Kolejna premiera muzyczna odbędzie się również w Studiu Koncertowym. 4 marca o godz. 19.00 usłyszymy prawykonanie napisanego przez Ignacego Zalewskiego na Festiwal Nowe Epifanie utworu Stabat Mater na głos biały, multiperkusję, pięć instrumentów oraz chór.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://noweepifanie.pl 

„Napój miłosny” w kinach na żywo z Nowego Jorku

mPo brawurowej transmisji nowej inscenizacji Toski w styczniu br., którą obejrzało około ćwierć miliona widzów na całym świecie, The Metropolitan Opera wznawia i transmituje kolejny hit z żelaznego repertuaru. Napój miłosny Gaetano Donizettiego w nowej obsadzie obejrzymy ponownie już 10 lutego 2018 roku. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się o godz. 17.40. Rezolutna Adina znów przekona się do miłości poczciwego Nemorina.

Wśród ogromnej liczby dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś Napój miłosny, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny. Aria „Una furtiva lagrima” („Skryta łza”) to wyraz tajonej nadziei, jaką żywi zakochany wieśniak Nemorino, na widok płaczącej Adiny, która do tej pory odrzucała jego zaloty. Chłopak wierzy jednak w moc miłosnego napoju, który kupił od szarlatana Dulcamary, a który w rzeczywistości jest flaszką wina...

W roli Adiny wystąpi Pretty Yende, sopran z Afryki Południowej. Szarlatanem Dulcamarą, sprzedającym miłosny eliksir, będzie włoski bas Ildebrando D’Arcangelo. Partię Nemorina zaśpiewa czołowy tenor liryczny Met – Amerykanin Matthew Polenzani (jego podziwialiśmy w tej partii podczas transmisji tego przedstawienia w 2012 roku). Dyryguje debiutujący w Met Domingo Hindoyan.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl