Polmic - FB

news

Lublin | V Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich

flW dniach 16 luty – 9 marca 2018 roku w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich.

W tym roku w programie Festiwalu znajda się nie tylko utwory Henryka i Józefa Wieniawskich, ale także kompozytorów, którzy w jakiś sposób byli z nimi związani: Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Eugène Ysaÿe, Claude’a Debussy’ego i Piotra Czajkowskiego.

Podczas koncertu inauguracyjnego wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą dyrektora artystycznego Filharmonii Piotra Wajraka. Na program występu złożą się IV Symfonia „Włoska” A-dur op. 90 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego oraz utwory tegorocznego jubilata Krzysztofa Pendereckiego: Adagio z III Symfonii (wersja na orkiestrę smyczkową) i II Koncert „Metamorphosen” na skrzypce i orkiestrę. Partię solową wykona znakomity skrzypek Jakub Haufa, laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych, I koncertmistrz orkiestry Sinfonii Varsovii i profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej w Poznaniu.

W kolejnych tygodniach swoim udziałem festiwal uświetnią także m.in. pianista Michał Szymanowski (23 lutego), skrzypek Maciej Lulek (2 marca) czy pianistka Joanna Ławrynowicz (9 marca). Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Zygmunta Rycherta, Rubena Silvy i Cheung Chau. Podczas koncertu finałowego po raz pierwszy w Lublinie zostanie wykonany Harmonies de soir op. 31 na kwartet smyczkowy i orkiestrę Eugène’a Ysaÿe’a, belgijskiego skrzypka, ucznia Henryka Wieniawskiego i współpracownika jego brata Józefa.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie Filharmonii.

Katowice | 4th Katowice Culture Nature Festival

nospr

The Mayor of Katowice, Marcin Krupa, and the Artistic Director of NOSPR, Alexander Liebreich, invite you to the fourth edition of the Katowice Kultura Natura Festival, which will take place between May 11-20, 2018.

As every year, the programme of the Festival is open to all historical epochs and genres, and as each year, world-class musicians will come to Katowice, and they will surely present performances of the highest quality. This year, the theme of the Katowice Culture Nature Festival is "Childhood".

At the Festival, as in the previous editions, chamber music will be performed. On May 14, the festival liederabend will be featured by the world-famous tenor Ian Bostridge. On Tuesday, May 15, the French Quatuor Ebène, who is named among the most important quartets of our times, will perform.

The programme of the Festival will include early music, represented this time by the {oh!} Orkiestra Historyczna, whose concert on May 12 will be joined by cellist Jean-Guihen Queyras.

The festival will also include two subscription concerts of the Polish National Radio Symphony Orchestra under the direction of  Alexander Liebreich (opening concert on May 11 and Thursday concert on May 17). The second concert of NOSPR will be an opportunity to listen to the now famous Requiem by Tigran Mansurian, which recording made by Alexander Liebreich and subsequent guests of the Ramm Kammerchor Festival, was this year, among others, nominated for the "Grammy" award and was honored with the International Classical Music Awards. Excellent RIAS Kammerchor will perform during the Festival on May 16.

The festival will host the famous Tonhalle-Orchester Zürich and its artistic director Lionel Bringuier on two concerts. On May 19, the band will perform Les espaces du sommeil by Witold Lutoslawski; as a soloist, baritone Nathan Berg will perform. During the concert on May 20, the orchestra will be accompanied by one of the best pianists in the world, Leif Ove Andsnes, who will also perform in a solo recital on Friday, May 18.

Tickets for concerts are available at the box office and online sales sites starting February 15

More information at: http://kulturanatura.eu/ 

Warszawa | „Koncert Prawykonań” Studium Muzyki Nowej

umfc18 lutego 2018 roku o godz. 17:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się „Koncert Prawykonań” Studium Muzyki Nowej.

Po raz pierwszy zostanie zaprezentowany II Koncert kameralny Ignacego Zalewskiego napisany w 2017 roku dla zespołu Hashtag Ensemble. Kompozycja, inspirowana kulturą ludową Galicji, składa się z trzech następujących po sobie attaca części.

Dariusz Przybylski skomponował Chamber Concerto na zamówienie International Ensemble Modern Academy jeszcze w roku 2013; koncert został prawykonany podczas Gaudeamus Music Week w Utrechcie. W roku zaś 2017 powstała wersja utworu specjalnie dla Hashtag Ensemble, z którym kompozytor współpracuje od dłuższego czasu. Owe działanie z zespołem w opinii artysty „pozwoliło na wydobycie z każdego instrumentu szerokiej palety barw i technik wykonawczych”.

Ponadto podczas lutowego koncertu zabrzmią utwory, stworzone przez polskich kompozytorów w 2015 roku. Prawykonanie Sonaty na skrzypce i akordeon Mikołaja Majkusiaka odbyło się w kościele św. Krzyża w Zakopanem w ramach VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na szczytach”. Utwór krakowskiej kompozytorki Katarzyny Szwed Ja, rzeka, nawiązujący w swej warstwie tekstowej do fragmentów wierszy perskiego poety i mistyka z XIII w. Jalaladdina Rumiego, powstał na zamówienie sopranistki Joanny Freszel.

Wszystkie utwory wykona założona w 2013 roku grupa Hashtag Ensemble pod kierownictwem flecistki Ani Karpowicz. Gościnnie wystąpią też Joanna Freszel i Brzezina-Kotz Duo (akordeonista Łukasz Brzezina i skrzypaczka Celina Kotz).

Koncert dofinansowano w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent” 2017–2018.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 5 lutego w Chopin University Press.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Poranek symfoniczny NOSPR | „Muzyka polska za mało znana”

nospr18 lutego 2018 roku o godz. 12:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce kolejny koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego zostanie zaprezentowany utwór Stefana Kisielewskiego. Koncert transmitowany będzie online na kanale Youtube.

Nad baletem Niedziela nad Wisłą pracował Stefan Kisielewski (1911–1991) w roku 1956. I tyle tylko wiadomo o utworze. Tytuł każe przypuszczać, że inspiracją był wiersz zamieszkującego po sąsiedzku Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Z baletu ostała się jedynie Polka, którą wykona podczas koncertu Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Orkiestrę poprowadzi wyróżniony podczas X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga Boon Hua Lien, asystent dyrygenta NOSPR. „Muzyka tej pięciominutowej kompozycji – pisze Małgorzata Gąsiorowska w swojej monografii o Kisielewskim, wydanej w 2011 roku – w sposób niezwykle sugestywny wywołuje obrazki niczym z jakiegoś felietonu Wiecha poprzez wesoły temat pierwszy przejmowany przez różne instrumenty, quasi-marszowy temat drugi przywodzący na myśl przemarsz orkiestry strażackiej, jakieś dźwiękowe podchody i wreszcie powrót obu tematów w repryzie, po pełnym dźwiękowych przygód przetworzeniu. Żart muzyczny, a z jaką maestrią uczyniony!”.

Podczas tego „Poranku symfonicznego” NOSPR wykona również Suitę z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego i I Koncert fortepianowy Des-dur op. 10 Siergieja Prokofiewa. W roli solisty wystąpi hiszpański pianista Juan Pérez Floristán.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Warszawa | Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją

umfc28 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert z cyklu „Mistrzowie Wokalistyki” pt.: Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją.

Wybitna mezzosopranistka, profesor nadzwyczajny dr hab. Anna Radziejewska wystąpi w towarzystwie instrumentalistów związanych z działalnością dydaktyczno-artystyczną UMFC. W koncercie weźmie udział również rektor Uczelni prof. zw. dr hab. Klaudiusz Baran.

Podczas koncertu zostaną wykonane dzieła Antonio Vivaldiego: kantata Cessate omai cessate RV 684 oraz arie z oper Tito Manlio, Farnace czy Griselda.

W części drugiej koncertu zostanie zaprezentowany utwór Dariusza Przybylskiego Chansons d'Apollo. Trzy pieśni na mezzosopran, wiolonczelę i akordeon (2017), który kompozytor zadedykował znakomitej śpiewaczce. Koncert będzie stanowił okazję do zapoznania się również z Folk Songs (1964) włoskiego kompozytora doby powojennej awangardy Luciano Beria. Kompozycja przeznaczona jest na głos i 7 instrumentów. Zawiera 11 pieśni z różnych stron świata.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Bilety w cenie 15 zł dostępne od 14 lutego w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

103. Urodziny Filharmonii Łódzkiej

flKoncertem 16 lutego 2018 roku o godz. 19.00 artyści uczczą kolejne urodziny Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Zabrzmią dzieła Siergieja Rachmaninowa i Krzysztofa Meyera.

Łódzka Orkiestra Symfoniczna w muzyczny sposób zainaugurowała swoją działalność 17 lutego 1915 roku. Gra więc już 103 lata. Podczas koncertu urodzinowego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wystąpi pod batutą Łukasza Borowicza.

Podczas tego uroczystego wieczoru zabrzmi III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 Siergieja Rachmaninowa, który skomponował dzieło w 1909 r. w rodzinnej Iwanowce i lubił go najbardziej spośród czterech koncertów swojego autorstwa. Pianiści czują respekt, czasem nawet strach przed tym dziełem. Józef Hofmann, któremu kompozytor zadedykował ten utwór, nigdy publicznie go nie wykonał. Koncert jest znany ze względu na wyzwania w zakresie techniki i ekspresji, jakie stawia przed wykonawcą i uchodzi za jeden z najtrudniejszych koncertów fortepianowych. W FŁ jako solista wystąpi rosyjski pianista Dmitry Shishkin, laureat 6. nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015).

W drugiej części wieczoru usłyszymy w VII Symfonię op. 97 Krzysztofa Meyera, zwaną „Symfonią przemijającego czasu”. „Chciałbym, aby moje utwory były dla słuchacza ważną, obchodzącą go historią wypowiedzianą za pomocą dźwięków, nie zaś strumieniem bodźców akustycznych przepływających mimo woli, obok jego uszu...” – pisał kompozytor w latach 1970-tych. Z upływem czasu te muzyczne „opowiadania” skomplikowały się, często przybierając postać rozbudowanych epizodów o powoli narastającym napięciu – i taka jest właśnie „impresjonistyczna” forma VII Symfonii (2002).

Występ muzyków poprzedzi zaś premierowa projekcja filmu o Filharmonii Łódzkiej, przygotowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach dostępna na: http://filharmonia.lodz.pl

Cracow | Inauguration of the second edition of "Song – Theater of the Word"

ok

The Krakow Opera invites you to the second edition of the cycle "Song – Theater of the Word", which will be entirely devoted to the presentation of Polish artistic song. The series will be inaugurated by a concert entitled "Home songbook. Songs and Ballads of Stanisław Moniuszko", which will take place on February 25, 2018 at 5 p.m. in the unique acoustics of Jan Haluszka Chamber at the Wieliczka Salt Mine.

The evening program will include songs and ballads by Stanisław Moniuszko, the author of nearly 300 songs and the father of the Polish national opera. Wioletta Chodowicz, Robert Gierlach, Michał Kutnik will perform as soloists along with Olga Tsymbaluk at the piano. An unusual opportunity to face the demanding genre of a song will have vocalists taking their first steps in professional career: Justyna Bluj, Daria Powszechki, Jarosław Bielecki. The artistic director of the project is Katarzyna Oleś-Blacha. The dramatic and artistic side of this special event, which blends music so closely and perfectly with the word, will be supervised by the artistic duo: Laco Adamik and Barbara Kędzierska.

Detailed information  on the website of the Krakow Opera.

Wyniki I etapu 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Został rozstrzygnięty I etap 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

kKonkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma on na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie ufundowała Alina Sawicka-Baird, żona zmarłego kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat. Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.

Przedmiotem Konkursu w roku 2017 jest utwór na altówkę i perkusję (1 wykonawca). Czas trwania 10’-15’. Główną ideę Konkursu stanowi nawiązanie do typowej dla Tadeusza Bairda formy narracyjnej, o swoistej „fabule”, wyrazistym ukształtowaniu dramaturgii i silnie przemawiającej ekspresji. Z drugiej strony szczególna wrażliwość Patrona konkursu na kolorystykę w jej różnych wymiarach będzie miała okazję przejawić się w doborze, dyspozycji przestrzennej i wykorzystaniu instrumentarium perkusyjnego.

Jury w składzie: Marta Ptaszyńska (przewodnicząca), Ignacy Zalewski (sekretarz), Sławomir Kaczorowski, Leszek Lorent i Sławomir Zamuszko wybrało do II etapu następujące utwory:

Fraszki durbaszki, godło Frapuccino

Z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato, godło Klapancjusz

Sonata per viola e batteria, godło That. Rhythm.man

Landscape Out of Time, godło RIFF66TOY4JPY

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się 14 czerwca 2018 o godz. 18.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie.

Warszawa | POLIN Music Festival: Roots’n’Fruits

polinW dniach 16–18 lutego 2018 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN będzie miał miejsce festiwal muzyczny, którego inauguracyjna edycja odbędzie się pod hasłem "Roots’n’Fruits".

Czym jest muzyka żydowska? Czym jest żydowska tożsamość dla współczesnych kompozytorów i wykonawców? Gdzie splatają się korzenie współczesnej muzyki izraelskiej i polskiej? Jakie owoce może przynieść spotkanie kompozytorów i wykonawców z Izraela, Polski i innych krajów żydowskiej diaspory? Na te pytania będziemy szukać odpowiedzi podczas POLIN Music Festiwalu.

Podczas pierwszego koncertu dedykowanego Zygmuntowi Rolatowi wystąpi Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą izraelskiej dyrygentki Bar Avni, zdobywczyni 2 nagrody w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, a towarzyszyć jej będą soliści: Michael Guttman, Jing Zhao i David Krakauer. Wieczór rozpocznie uwertura Oberon Carla Marii von Webera. Utwór ten w 1936 roku zakończył koncert inauguracyjny Palestine Symphony Orchestra – założonej przez pochodzącego z Częstochowy skrzypka żydowskiego pochodzenia Bronisława Hubermana.

W drugim dniu festiwalu zabrzmi m. in. muzyka amerykańskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia – Steve’a Reicha, Johna Zorna i Davida Krakauera. O godz. 21:00 na scenie Muzeum POLIN w towarzystwie Michaela Guttmana i Jing Zhao wystąpi Martha Argerich. Artystka jest ikoną muzyki klasycznej naszych czasów. Od triumfu w Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w 1965 pianistka współpracuje z najważniejszymi orkiestrami i artystami w Europie, Azji i obu Amerykach. W programie kompozycje Szymona Laksa, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Ernesta Blocha oraz Dymitra Szostakowicza.

Trzeci dzień POLIN Music Festival odbędzie się pod hasłem „Żydowskie tango”. Będzie to spotkanie z żydowskim tangiem w różnych, czasem nieoczywistych, jego odsłonach. Obok muzyki klasycznej, to właśnie tango jest pasją inicjatora POLIN Music Festivalu – Michaela Guttmana, wybitnego skrzypka i popularyzatora muzyki izraelskiej na świecie. Michael Guttman jest także fundatorem fortepianu Steinway, który usłyszeć można podczas koncertów w Muzeum POLIN.

Więcej: www.polin.pl/pl/polin-music-festival