Polmic - FB

news

III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Patri Patriae” – Katowice, 2018

p Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara zaprasza do udziału w III edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae” na utwór poświęcony pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II dla uczniów średnich szkół muzycznych, studentów oraz młodych kompozytorów. Termin nadsyłania prac został przedłużony do 5 lutego 2018 roku w związku z prośbą artystycznych ośrodków edukacyjnych.

Organizatorami Konkursu są: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara, Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Centrum Edukacji Artystycznej i Związek Kompozytorów Polskich

Przedmiotem konkursu jest: utwór na dowolny instrument solowy, w tym także organy, lub utwór na chór żeński a cappella z możliwym zastosowaniem 1 lub 2 żeńskich głosów solowych, lub utwór na orkiestrę kameralną z możliwością zastosowania jednego instrumentu solowego, lub utwór na orkiestrę kameralną i chór żeński.

Konkurs odbywa się w dwóch grupach wiekowych: uczniowie średnich szkół muzycznych oraz studenci i kompozytorzy urodzeni po 1.01.1992 r.

Nadesłany utwór nie może być wcześniej opublikowany, publicznie wykonany i nagrodzony w innym konkursie. Konkurs jest anonimowy.

Za najlepsze utwory przyznane będą nagrody i wyróżnienia. Laureaci konkursu otrzymają statuetkę liry oraz zapis wykonania swojej kompozycji na płycie DVD. Utwory nagrodzone zostaną wykonane na Koncercie Laureatów w kwietniu 2018 roku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz Regulamin dostępne są na stronie: http://2st.zpsm.edu.pl

„Tosca” z Nowego Jorku na żywo w kinach 27 stycznia

metNieśmiertelny operowy thriller, Tosca Giacoma Pucciniego, powraca na scenę The Metropolitan Opera w nowej, arcyklasycznej inscenizacji Sir Davida McVicara. Transmisja przedstawienia do kin na całym świecie już 27 stycznia 2018 roku. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się o godz. 18.35.

Autor scenografii i kostiumów John Macfarlane spędził w Rzymie wiele tygodni, szkicując historyczne budowle, w których libreciści umieścili akcję opery. Jest to zatem inscenizacja dla miłośników opery klasycznej, bogata scenograficznie i wierna librettu. W głównych partiach wystąpią: Sonya Yoncheva jako aktorka Floria Tosca, Vittorio Grigolo jako zakochany w niej malarz Mario Cavaradossi i Željko Lučić jako baron Scarpia. Orkiestrę poprowadzi Emmanuel Villaume.

Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego Tosca, jak żadna inna opera, opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła, przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotowuje nową inscenizację dla Met. Ma za to zamiar odzwierciedlić rozmach partytury Pucciniego, nadając monumentalne kształty miejscom akcji: kościołowi św. Andrzeja della Valle, pałacowi Farnese i tarasowi zamku św. Anioła. W rolach śpiewaczki Florii Toski i zakochanego w niej malarza Cavaradossiego, oboje zaplątanych w polityczne śledztwo okrutnego prefekta Scarpii, wystąpią najgorętsze gwiazdy dzisiejszej opery.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Olsztyn | Mistrzowski Recital Organowy Łukasza Mateji

fwmPodczas kolejnego „Mistrzowskiego Recitalu Organowego” 26 stycznia 2018 roku o godz.19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zabrzmią arcydzieła wielkich twórców światowej literatury organowej w wykonaniu Łukasza Mateji.

Od Dietricha Buxtehudego począwszy, solista Łukasz Mateja poprowadzi nas do epoki gwałtownego rozwoju muzyki organowej, czyli baroku i jej niekwestionowanego króla – Jana Sebastiana Bacha. Wysłuchamy trzy jego Chorały oraz Toccatę i fugę d-moll. Kolejną kompozycją recitalu będzie Sonata organowa c-moll Felixa Mendelssohna, któremu jak wiadomo, zawdzięczamy m.in. ponowne odkrycie i przywrócenie ludzkości dzieł lipskiego kantora – jak nazywano Bacha.

Chcąc przybliżyć publiczności literaturę organową Łukasz Mateja sięgnie po muzykę najwybitniejszego bodaj kompozytora organowego XIX w., pochodzącego z Belgii Césara Francka. Autor słynnego Panis Angelicus, twórca tzw., symfonizmu organowego zabrzmi za sprawą swojego poruszającego Preludium, fugi i wariacji z op. 18.

W programie recitalu nie zabraknie twórczości kompozytorów współczesnych. Pierwszym z nich będzie Bogusław Schaeffer – polski kompozytor, muzykolog, dramaturg, wybitny wykładowca akademicki, autor licznych wydawnictw poświęconych muzyce współczesnej. Usłyszymy jego Zimę z IV Sonaty z cyklu Cztery Poru Roku na organy solo.

Recital zakończy oryginalna kompozycja Toccata alla rumba współczesnego organisty austriackiego Petera Planyavsky’ego. Planyavsky przez wiele lat był organistą w wiedeńskiej Katedrze św. Stefana, gdzie odpowiadał m.in. za dobór muzyki wykonywanej w te j niezwykłej wiedeńskiej świątyni.

Informacja o biletach – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl

Gdańsk | Koncert jubileuszowy Romana Lasockiego

rl26 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji jubileuszu 70. urodzin skrzypka Romana Lasockiego.

Roman Lasocki z wyróżnieniem ukończył PWSM w Łodzi w kasie prof. Fr. Jamrego. Kontynuował naukę u takich mistrzów, jak Andre Gertler, Henryk Szeryng, Tadeusz Wroński czy Stanisław Lewandowski. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich m.in. w Budapeszczie, Weimarze, Genewie, Barcelonie. Występował na najpoważniejszych estradach koncertowych świata, m. in. w paryskiej Salle Gaveau, wiedeńskiej Bosendorfer Sall, nowojorskiej Carnegie Hall oraz największych centrach koncertowych Europy, Azji, USA i Kanady. Uczestniczył w renomowanych światowych festiwalach muzycznych, w tym „Festival Estival de Paris” i „Warszawska Jesień”. Ponad trzydziestu wybitnych kompozytorów dedykowało Romanowi Lasockiemu swoje dzieła. Nagrał ponad dwadzieścia płyt analogowych i kompaktowych dla wytwórni polskich, niemieckich, angielskich, francuskich i japońskich. Za wybitne osiągnięcia artystyczne został uhonorowany m.in. Krzyżem Oficerskim Polonia Restuituta, Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi, Złotą Odznaką Polskiego Radia, nagrodą „Złotego Ekranu", oraz czterokrotnie nagrodą Ministra Kultury. Zajmuje się także pedagogiką. Jest profesorem zwyczajnym UMFC w Warszawie oraz profesorem AM w Katowicach. Z klasy jego wyszło wielu cenionych skrzypków polskich, wśród nich Szymon Krzeszowiec, który weźmie udział w Koncercie jubileuszowym.

Gdy pasja łączy się z miłością, miłością do instrumentu czarującego swym dźwiękiem, mamy do czynienia z wydarzeniem niezwykłym. Ten, kto choć raz miał okazję być na koncercie Romana Lasockiego, nie może mieć wątpliwości, że z jego gry wypływa nie tylko ogromny talent, ale i pasja, która sprawia, że każdy jego koncert staje się niezapomniany. Podczas koncertu zabrzmią utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johannesa Brahmsa i Witolda Lutosławskiego. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna PFB pod batutą Vladimira Kiradjieva.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia.gda.pl

Warszawa | Koncert symfoniczny „Niepodległa – Powstało w wolnej Polsce”

n26 stycznia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce pierwszy koncert symfoniczny w ramach projektu „Niepodległa”, podczas którego zabrzmią dzieła Bolesława Szabelskiego, Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego.

Filharmonia Warszawska była jesienią 1933 miejscem premiery II Koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego – premiery pięknej, ale i smutnej. Wykonawca oraz adresat dedykacji, wielki skrzypek i przyjaciel kompozytora, Paweł Kochański był bowiem wówczas w terminalnej fazie choroby i choć grał – jak zawsze – wspaniale, dla słuchaczy stawało się oczywiste, że tym utworem żegna się ze swą publicznością. Dzieło wyróżnia się nie tylko pięknem, ale też wielką oryginalnością w zakresie formy i faktury i nie ma w zasadzie stylistycznego precedensu w swej epoce.

IV Symfonia Witolda Lutosławskiego wieńczy jego twórczość symfoniczną i może być postrzegana jako synteza i podsumowanie dokonań autora. Komponowana na zamówienie Los Angeles Philharmonic, ostateczny kształt uzyskała w 1992 i uświetniła obchody osiemdziesięciolecia urodzin Lutosławskiego (prawykonanie 5 lutego 1993 roku w Music Center Pavilon w Los Angeles). Polskie prawykonanie, 25 września 1993, gdy IV Symfonię zagrała orkiestra FN pod batutą kompozytora, okazać się miało jego ostatnim występem w ojczyźnie.

26 stycznia dzieła zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Isabelle van Keulen.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na http://filharmonia.pl

Wrocław | Inauguracja obchodów Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości w NFM

n19 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert z okazji Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości. Zabrzmi muzyka Ignacego Jana Paderewskiego i Ludwiga van Beethovena.

W ten uroczysty wieczór publiczność Narodowego Forum Muzyki usłyszy arcydzieła tych wielkich kompozytorów w wykonaniu wyjątkowych artystów. Na jednej estradzie wystąpią NFM Filharmonia Wrocławska i Chór NFM pod dyrekcją Giancarlo Guerrero oraz wschodząca gwiazda polskiej pianistyki Szymon Nehring.

Praca nad Koncertem fortepianowym a-moll op. 17 zajęła Paderewskiemu łącznie sześć lat. Pierwsza część kompozycji powstała już w 1882 roku jako dzieło młodego, dwudziestodwuletniego twórcy. Do pisania kolejnych fragmentów utworu artysta powracał w późniejszym czasie podczas swojego pobytu w Krakowie, Zakopanem, Wiedniu i Paryżu. Ostatecznie Paderewski ukończył dzieło w 1888 roku – nie był jednak pewny jego jakości. W efekcie zdecydował się na zaprezentowanie Koncertu bardziej doświadczonemu twórcy. Wybór padł na starszego od Paderewskiego o ćwierć wieku Camille’a Saint-Saënsa – kompozytora, który słynął z ogromnej wiedzy i znakomitego opanowania trudnej sztuki instrumentacji. Koncert fortepianowy a-moll francuski twórca ocenił jako wyjątkowo udany. Koncert jest dziś jednym z najpopularniejszych dzieł Paderewskiego i należy do najważniejszych polskich utworów fortepianowych w historii. Usłyszymy go w wykonaniu jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich pianistów młodego pokolenia Szymona Nehringa. Artysta ten zyskał uznanie międzynarodowej publiczności, występując jako jedyny Polak w finale XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2015). W 2017 roku wygrał prestiżowy Międzynarodowy Mistrzowski Konkurs Pianistyczny im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie.

Następnym punktem programu będzie wykonanie jednego z najsłynniejszych dzieł w historii – IX Symfonii Beethovena. Rozbrzmiewająca w finale utworu Oda do radości, której treść nawiązuje do idei równości i braterstwa, podsumuje inaugurację wyjątkowego dla Polski jubileuszu. W kontekście historii Polski finał dzieła rozbrzmiewa niczym radość narodu odzyskującego niepodległość po latach niewoli.

Informacja o biletach – na stronie NFM.

Warszawa | „Byłem tu, Fryderyk”

umfc24 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 2) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Środa na Okólniku” w wykonaniu absolwentów Uczelni.

Emilia Sitarz (fortepian), Bartłomiej Wąsik (fortepian), Magdalena Kordylasińska (perkusja) i Miłosz Pękala (perkusja), czyli Kwadrofonik, to jedyny w Polsce i jeden z nielicznych na świecie kwartetów złożony z dwóch duetów: perkusyjnego i fortepianowego.

Podczas środowego koncertu pt. „Byłem tu, Fryderyk”, zespół zaprezentuje autorskie opracowania polskich melodii ludowych, m.in. pieśni ziemi kurpiowskiej (Zaświeć niesiądzu, Któz tam po kómoze) oraz zaskakujące opracowania wybranych dzieł Fryderyka Chopina, w których artyści z powodzeniem łączą autentyczną muzykę ludową z cytatami dzieł Chopina należącymi do arystokracji literatury muzycznej. Koncert jest okazją do powtórnego odkrycia niewyczerpalnego źródła inspiracji tkwiącej w muzyce polskiej wsi.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które dostępne są w sprzedaży od 10 stycznia. Sprzedaż odbywa się w Chopin University Press w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl. Na pół godziny przed koncertem sprzedawane są bilety wyłącznie na dany dzień.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jelenia Góra | Artysta-rezydent: muzyka pełna inspiracji

fd19 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert, współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-rezydent”, podczas którego zostanie prawykonany utwór Tomasza Citaka.

Zespołem objętym rezydencją artystyczną przez Filharmonię Dolnośląską w Jeleniej Górze w sezonie 2017/2018 jest Sepia Ensemble. To zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Powstał w 2012 roku z inicjatywy kompozytorów Artura Kroschela i Rafała Zapały, a w jego skład wchodzą absolwenci oraz studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, których łączy szczególne zainteresowanie i pasja wykonywania muzyki najnowszej. Na początku koncertu zespół prawykona Sinfonia concertante na skrzypce, obój, puzon, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę autorstwa Tomasza Citaka, polskiego kompozytora młodego pokolenia.

W drugiej części koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Aleksandra Grefa wykona III Symfonię op. 52 Jeana Sibeliusa i Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela. W twórczości Jeana Sibeliusa III Symfonia była przełomem. W przeciwieństwie do pierwszych dwóch – romantycznych i patriotycznych dzieł – ta kieruje się niemal w stronę klasycyzmu w stylu Beethovena. Napisana podczas podróży do Wielkiej Brytanii, zwana jest czasem „Angielską” i ma w sobie ślady wpływu muzyki europejskiej. Niewątpliwą inspiracją do powstania Koncertu fortepianowego była dla Ravela podróż do Stanów Zjednoczonych. Autor, zafascynowany klimatem muzyki jazzowej stworzył utwór utrzymany w duchu koncertów Mozarta i Saint-Saënsa i jednocześnie będący w przeciwieństwie do cięższych form klasycznych. W roli solisty wystąpi pianista Paweł Kowalski.

Szczegółowe informacje – na stronie Filharmonii.

Artystyczna rezydencja Marii Sławek

fkInaugurując 73. sezon artystyczny Filharmonia Krakowska przystąpiła do projektu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-rezydent”. Artystą-rezydentem Filharmonii została znakomita skrzypaczka Maria Sławek, która wystąpi jako solistka najbliższych koncertów: 19 stycznia 2018 o godz. 19.30 i 20 stycznia br. o godz. 18.00. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Łukasz Borowicz.

Program „Artysta-rezydent” ma na celu wsparcie promocyjne oraz prezentację młodych polskich wykonawców, którzy dzięki rezydencjom staną się bardziej rozpoznawalni w życiu muzycznym i zyskają szansę na zintensyfikowanie swojej działalności koncertowej. Skrzypaczka Maria Sławek ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Wiesława Kwaśnego. Swoje umiejętności doskonaliła także podyplomowo w klasie prof. Dory Schwarzberg oraz podczas licznych kursów z cenionymi artystami. Od 2011 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie pracuje na stanowisku asystenta. Tam również w 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych.

W programie styczniowych koncertów z udziałem Marii Sławek – utwory Aleksandra Tansmana, Siergieja Prokofiewa i Nikołaja Czeriepnina, kompozytorów, którzy w pierwszej połowie XX wieku skierowali swoje drogi twórcze w stronę Paryża, europejskiego centrum kultury. Tansman – autor prezentowanych dla Krakowskiej publiczności Czterech tańców na orkiestrę symfoniczną - przeniósł się do Francji pod koniec 1919 roku i tam rozpoczął swoją międzynarodową karierę muzyczną. Niedoceniony w Polsce, w 1920 roku w Paryżu recitalem własnych utworów zapoczątkował międzynarodową karierę kompozytorską i pianistyczną. Kilkanaście miesięcy wcześniej Siergiej Prokofiew wyjechał z Rosji, udając się najpierw do Stanów Zjednoczonych, a później do Francji. W Paryżu Prokofiew szybko zdobył renomę wybitnego wirtuoza fortepianu oraz niezwykle oryginalnego kompozytora. Podobnie jak Tansman, podczas pobytu w tym niezwykłym mieście poznał wiele osobistości świata muzycznego, m.in. francuskiego skrzypka Roberta Soetensa – pierwszego wykonawcę partii solowej II Koncertu skrzypcowego g-moll. W tym właśnie utworze w charakterze solistki usłyszymy Marię Sławek. Mieszkając w Paryżu, Prokofiew pracował bardzo intensywnie, komponując m.in. dla Siergieja Diagilewa. Współpracę z twórcą Baletów Rosyjskich nawiązał także osiadły we Francji Nikołaj Czeriepnin. Na zamówienie Diagilewa skomponował Narcyza i Echo w oparciu o Metamorfozy Owidiusza. Kompozycją tą zamknięty zostanie program najbliższych koncertów.

Informacje o biletach – na stronie Filharmonii.