Polmic - FB

news

Kraków | Polskie prawykonanie dwóch utworów Marcela Chyrzyńskiego

mc19 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w krakowskiej Akademii Muzycznej (Aula Florianka, ul. Sereno Fenn'a 15) odbędzie się koncert monograficzny, podczas którego polską premierę będą miały dwa utwory Marcela Chyrzyńskiego: Haiku No. 2 na klarnet i fortepian oraz Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian.

Utwór Haiku No. 2 na klarnet i fortepian (2016) nawiązuje do trzyczęściowej struktury haiku (japoński miniaturowy gatunek poetycki, 17-zgłoskowiec dzielący się na trzy 5-, 7- i 5-sylabowe wersy). Kompozycja ma również budowę trzyczęściową, a części te grane są attaca. Pierwsza część zbudowana jest na 5 akordach, druga na 7, trzecia ponownie na 5.

Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017) to utwór inspirowany filmem Śmierć w Wenecji Luchino Viscontiego – obrazem zrealizowanym w 1971 roku na podstawie noweli Thomasa Manna. O odwołaniu się do dzieła słynnego reżysera kompozytor pisze następująco:

„W tym roku (2017) udało mi się odwiedzić wyspę Lido. Chciałem koniecznie obejrzeć słynny Grand Hotel des Bains i poczuć klimat dawnych czasów. Niestety w 2010 roku, czego nie wiedziałem, hotel ten został zamknięty i do tej pory czeka na renowację. […] Z uczuciem żalu, że nie udało mi się wejść do środka, poszedłem na hotelową plażę, na której zmarł główny bohater – kompozytor Gustav von Aschenbach. Z dawnych czasów nie pozostało nic. […] Po godzinie dwudziestej plaża była tak samo pusta i martwa jak Grand Hotel des Bains. Siedziałem na piasku patrząc w horyzont. Wówczas pustka zaczęła napełniać się dźwiękami. Moja własna muzyka przeplatała się z Adagiettem Gustava Mahlera i motywami z Tristana i Izoldy Richarda Wagnera..."

Krakowska Akademia Muzyczna świętuje tym koncertem jubileusz 30-lecia działalności twórczej Marcela Chyrzyńskiego. Koncert organizuje Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu. Utwory zaprezentują znakomici artyści: klarnecistka Barbara Borowicz, wiolonczelista Jan Kalinowski i pianista Marek Szlezer.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Gdańsk | 8. Dni Muzyki Nowej: usłysz inne oblicze muzyki

dmnW dniach 18–21 stycznia 2018 roku odbędą się 8. Dni Muzyki Nowej. Tegoroczny program ma na celu podkreślenie twórczej kreatywności, która wydobywa potencjał poprzez reinterpretację lub odkrywanie możliwości drzemiących w dobrze znanych instrumentach.

Nietypowe wykorzystanie gitary elektrycznej, analogowe samplowanie kaset magnetofonowych, interpretacje muzyki średniowiecznej czy wykonanie utworów grupy Kraftwerk przez zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej – podczas 8. Dni Muzyki Nowej organizatorzy chcą pokazać inne oblicze znanej dotychczas muzyki lub instrumentów i urządzeń obecnych w popkulturze.

Jednym z ważnych elementów programu będzie spojrzenie na gitarę elektryczną, silnie we współczesnej popkulturze osadzoną w etosie muzyki rockowej. Podczas tegorocznego festiwalu zostanie zaprezentowany nie-piosenkowy potencjał tego instrumentu strunowego (koncerty Susan Alcorn i Marcina Dymitera).

Pochodzący z Hamburga artysta i muzyk Arnd Kai Klosowski zajmuje się samplingiem i tworzeniem loopów na tzw. kassetteninstrument czyli instrument kasetowy, jedną z pierwszych analogowych maszyn samplujących, złożonych z ośmiu walkmanów Sony. Klosowski przywiezie to niezwykłe urządzenie do Gdańska i pokaże, jak gra na kasetach.

W przeszłość muzyki sięga trio Bastarda Trio, założone przez klarnecistę Pawła Szamburskiego razem z Michałem Górczyńskim i Tomaszem Pokrzywińskim. Na wydanej jesienią płycie Promitat eterno wzięli na warsztat średniowieczne pieśni i motety Piotra z Grudziądza, jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej na przełomie XIV i XV wieku. Bazując na metodzie „viola bastarda”, czyli swobodnych skokach między kolejnymi głosami pieśni, improwizują wokół tych melodii, budując oryginalną interpretację muzyki dawnej.

Flecista i kompozytor Dominik Strycharski sięgnął po kompozycję Melodie Louisa Andriessena. Napisał do niej alter ego Harmonie aby pokazać, że harmonia stała się niemożliwa. Podczas festiwalu zaprezentuje te utwory razem z uznaną pianistką Barbarą Drążkowską, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym.

Szczegółowy program i informacje o biletach – na stronie: http://klubzak.com.pl

Łódź | Seminarium Współczesny klawesyn: „Hommage à Elżbieta Chojnacka”

cKatedra Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza 17 stycznia 2018 roku na seminarium współczesnej muzyki klawesynowej poświęcone pamięci wybitnej klawesynistki Elżbiety Chojnackiej, zmarłej w maju 2017 roku.

W programie zaplanowano wydarzenia z udziałem artystów z Łodzi, Warszawy i Poznania: koncert w ramach cyklu „Klawesyn i muzyka dawna” oraz wykłady. Seminarium odbędzie się w Sali Balowej w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Gdańska 32). Wstęp wolny.

Seminarium rozpocznie się wykładami o godz. 11.00, które zaprezentują trzy prelegentki: dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (AM Łódź), prof. UMFC dr hab. Alina Ratkowska (UMFC Warszawa) oraz dr Natalia Hyżak (AM Poznań).

O godz. 18.15 odbędzie się koncert współczesnej muzyki klawesynowej, na którym wystąpią goście, pedagodzy i studenci Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi. Usłyszymy trzy prawykonania: Delaborde na klawesyn i elektronikę (taśmę) Edwarda Sielickiego w wykonaniu Aliny Ratkowskiej, Po trzykroć… na saksofon sopranowy i klawesyn Anny Ignatowicz-Glińskiej w wykonaniu Pawła Gusnara i Aliny Ratkowskiej oraz Odrodzona Lukáša Sommera w wykonaniu PipeFusion Duo. Utwór ten jest kompozycją napisaną specjalnie dla łódzkiego zespołu, w skład którego wchodzą: Julia Mielczarek (saksofon) i Jakub Jastrzębski (klawesyn). Podczas koncertu zabrzmią także inne współczesne kompozycje, m.in. dedykowane Elżbiecie Chojnackiej Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę Jerzego Kornowicza w wykonaniu Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz, Fantazja na flet i klawesyn Krzysztofa Grzeszczaka w interpretacji Eweliny Zawiślak i Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej oraz Marii Ćwiklińskiej – Toccata hommege a Gi Fre 2015 w interpretacji Natalii Hyżak. Koncert zamkną Preludia jesienne Bronisława Kazimierza Przybylskiego w wykonaniu studentek klawesynu.

Opiekę artystyczną nad seminarium objęły: dr Ewa Rzetecka-Niewiadomska i dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz. Koncert uświetni obecność kompozytora Lukáša Sommera.

Więcej informacji na stronie: http://www.amuz.lodz.pl

Warszawa | Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera

si13 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera”, podczas którego sławny pianista wykona kompozycje własnego autorstwa oraz George’a Gershwina.

Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Strawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i stworzył Błękitną rapsodię. Premiera miała miejsce 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin. Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii.

Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły. Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

Gdańsk| Wirtuozeria osobowości i prapremiera Koncertu Krzysztofa Pendereckiego

wo12 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny „Wirtuozeria Osobowości”, podczas którego odbędzie się prapremiera Koncertu akordeonowego Krzysztofa Pendereckiego.

Wrażliwość, wirtuozeria, wszechstronność – to określenia najlepiej pasujące do bohaterów kolejnego koncertu symfonicznego. Udział w przedsięwzięciu weźmie dwóch niezwykłych muzyków, których talent i osobowość potrafią zjednać sobie przychylność każdego melomana. Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Maestro Vag Papian – profesor Samuel Rubin Academy of Music w Tel Awiwie oraz gościnny dyrygent Narodowej Opery Armenii. W roli solisty wystąpi niebywale utalentowany akordeonista Maciej Frąckiewicz, zdobywca Paszportu „Polityki" w 2013 roku.

W wykonaniu artystów usłyszymy Francesca da Rimini Piotra Czajkowskiego, II Symfonię Roberta Schumanna. Kulminacją wydarzenia będzie prapremiera Koncertu akordeonowego Krzysztofa Pendereckiego (wersja Concerto Doppio). Utwór, który prawykona w Filharmonii Bałtyckiej Maciej Frąckiewicz, nie jest zupełnie nową kompozycją. Concerto doppio Krzysztofa Pendereckiego zostało napisane na skrzypce i altówkę z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej w 2012 z okazji dwusetlecia wiedeńskiej Musikverein i na zamówienie tej instytucji. W 2017 roku kompozytor opracował wersję na akordeon.

Informacje o biletach – na stronie Filharmonii.

Szczecin | Koncert symfoniczny „Zimowa opowieść”

s12 stycznia o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miał miejsce koncert symfoniczny „Zimowa opowieść”, podczas którego zabrzmi muzyka polskich twórców.

W programie wydarzenia – historia opowiedziana dźwiękami, bez słów: Bajka, opowieść zimowa Stanisława Moniuszki, Fantazja góralska Zygmunta Noskowskiego oraz muzyka do narodowego baletu Harnasie Karola SzymanowskiegoBajka od 1848 roku stała się jednym z najczęściej wykonywanych utworów Moniuszki, któremu nieobcy był duch muzyki góralskiej (tańce góralskie w Halce). Góralska nuta inspirowała również jego następcę Zygmunta Noskowskiego, który także postanowił opowiedzieć o górach za pomocą dźwięków w Fantazji góralskiej. Wprawdzie ów trochę niesłusznie zapomniany kompozytor częstym bywalcem pod Giewontem nie był, lecz góralski folklor w swoich utworach wykorzystał i to nieraz (np. muzyka do komedii W Tatrach).

Muzyka do baletu Harnasie Karola Szymanowskiego nie ma rodowodu programowego. Jednak wykonana koncertowo spełnia tę rolę, tj. sprawia, że kojarzymy muzykę z najbardziej legendarnymi mieszkańcami gór – rozbójnikami i łupicielami, słowem harnasiami. Muzyka urzeka tu góralskim kolorytem, werwą, a szerokie frazy tętnią harnasiowym temperamentem. Dla podkreślenia realizmu folkloru podhalańskiego Szymanowski zastosował tu liczne cytaty. Z gęstwiny orkiestrowego brzmienia wyrasta w niektórych numerach prawdziwa góralska kapela, co można uznać za pierwsze w historii spotkanie góralszczyzny z uczoną muzyką symfoniczną.

Utwory zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz Kapela Sebastiana Karpiela Bułecki pod dyrekcją Adama Klocka.

Dodatkowe informacjena stronie Filharmonii.

Premierowe nagranie „Audycji V" Andrzeja Krzanowskiego

aW grudniu 2017 Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca wraz z instrumentalistami NOSPR, Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia" i solistami: Joanną Freszel (sopran) i Markiem Andryskiem (akordeon) zarejestrowała kompletny materiał dźwiękowy Audycji V Andrzeja Krzanowskiego.

Przedwcześnie zmarły, wybitny śląski kompozytor Andrzej Krzanowski pozostawił swoje nowatorskie dzieło w rękopisie. Pomimo kilku podejść utwór od kilku dekad czeka na swoje prawykonanie sceniczne. Audycja V jako forma przekracza ramy koncertu, widowiska teatralnego, poematu choreograficznego, projekcji multimedialnej; stanowi swoistą meta­formę, łączącą słowo, dźwięk, światło, taniec, multimedia, elementy happeningu i interakcję z publicznością. Również aparat wykonawczy utworu jest bardzo złożony: aktorzy, sopran solowy, chór kameralny, orkiestra podzieloną na kilka grup, tancerze, mim, wielokanałowa warstwa elektroakustyczna.

Dopiero w 2017 roku pojawiła się możliwość przygotowania pierwszej od 40 lat całościowej realizacji wokalno-instrumentalno-sceniczno-multimedialnego dzieła określanego przez kompozytora mianem meta-opery. Pierwszym etapem tego przedsięwzięcia było nagranie kompletnej warstwy muzycznej dzieła, obejmującej partie instrumentalne, wokalne (chóralne i solowe), recytowane, partie taśm (akordeon, chór, aktorzy) oraz przygotowanie koncepcji projekcji multimediów i choreografii.

Kolejny etap to przygotowanie do wystawień kompletnej wersji scenicznej dzieła, które będą miały miejsce w NOSPR w Katowicach w ramach tegorocznego Festiwalu „Warszawska Jesień" oraz w Krakowie.

Zadanie to zostało zrealizowane dzięki wsparciu z programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyka i Taniec – Interwencje 2017".

Więcej informacji oraz materiałów – na stronie: http://omn.art.pl

Miłosz Pękala – Monoperkusja | FINA na ucho

p16 stycznia 2018 roku o godz. 20:00 w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym odbędzie się premiera projektu Monoperkusja.

Monoperkusja to projekt muzyczno-wizualny ukazujący możliwości wykonawcze pojedynczych instrumentów perkusyjnych. Jego inicjatorem jest Miłosz Pękala – jeden z najwybitniejszych europejskich artystów-perkusistów, który widzi w projekcie przeciwwagę do tendencji wykorzystywania w utworach wielu instrumentów.

Ideą projektu Monoperkusja jest świadoma eksploracja: ukazanie możliwości wyrazowych instrumentarium perkusyjnego. Do współpracy zostali zaproszeni kompozytorzy estetycznie i mentalnie bliscy Pękali: Cezary Duchnowski, Sławomir Wojciechowski, Rafał Zapała, Felix Kubin i Paweł Mykietyn. Wykorzystany został również utwór, od którego wszystko się zaczęło – Temazcal Javiera Alvareza. Utwory wymienionych twórców zawiera solowy album artysty. Zostaną one zaprezentowane podczas koncertu. Nieodłączną częścią prezentacji będzie projekcja video-art, realizowana przez znanego artystę mediów wizualnych Wiktora Podgórskiego.

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://nina.gov.pl

Laureatką Paszportów „Polityki” w kategorii Muzyka poważna została Joanna Freszel

f9 stycznia 2018 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbyła się uroczysta 25. gala wręczenia Paszportów „Polityki” – jednej z najważniejszych i prestiżowych nagród w świecie kultury w Polsce, ogromnie cenionej w środowiskach twórczych. Nagrodę w kategorii „Muzyka poważna” otrzymała Joanna Freszel „za wszechstronność, kreatywność, precyzję, sceniczny wdzięk i swobodę śpiewania w najrozmaitszych stylach muzycznych”.

Joanna Freszel ukończyła Wydział Wokalny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie Jadwigi Rappé i została nagrodzona medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta UMFC oraz stypendium „Młoda Polska". Obecnie jest doktorantką na warszawskiej uczelni muzycznej.

Artystka otrzymała szereg nagród i wyróżnień w wielu krajowych i zagranicznych konkursach. Zdobyła m.in. II nagrodę w Konkursie im. Haliny Halskiej we Wrocłaiu (2009), III nagrodę i nagrodę specjalną w Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (2009), I nagrodę i trzy nagrody specjalne w II Konkursie im. Józefiny, Jana i Edwarda Reszków w Częstochowie (2011), nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Belvedere im. Hansa Gabora w Wiedniu (2011) oraz I nagrodę (Giuseppe Sinopoli Award) wraz ze specjalną nagrodą Opery we Frankfurcie w konkursie J:opera Voice Competition ISA ‘12. Joanna Freszel koncertowała w kraju i za granicą z wieloma zespołami. Brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień" (2010, 2015, 2016), festiwalu w Aix-en Provence, Contrechamps Festival w Genewie, festiwalu Saaremaa Opera Days w Estonii oraz w Festiwalu Siedmiu Nurtów i Koncercie Siedmiu Premier, zorganizowanych z okazji Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich. W 2011 roku wystąpiła w siedzibie UNESCO w Paryżu. W 2015 roku, nakładem wytwórni DUX, ukazała się debiutancka płyta artystki pt. real life song, na której znalazły się napisane specjalnie dla sopranistki utwory polskich kompozytorów młodego pokolenia - Miłosza Bembinowa, Aleksandra Kościowa, Rafała Janiaka, Agaty Zubel, Sławomira Zamuszki, Andrzeja Borzyma jr, Jagody Szmytki i Katarzyny Szwed. Album otrzymał nominacje do nagrody „Fryderyk" w dwóch kategoriach oraz nagrodę „Orphée d'Or" przyznawaną przez Academie du Disque Lyrique.

Była nominowana do Paszportu „Polityki” w latach 2010 i 2012. W tym roku została nagrodzona za wszechstronność, kreatywność oraz talent aktorski.