Polmic - FB

aktualności

85. urodziny Jerzego Artysza w Teatrze Narodowym

Jerzy Artysz25 listopada 2015 o godz. 19.00 w Sali Młynarskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert z okazji jubileuszu 85. urodzin Jerzego Artysza.

Wybitny polski baryton urodzony w 1930 roku w Sohaczewie debiutował już jako student na łódzkiej scenie operowej, z którą związany był do 1963 roku. Następnie przez okres 26 lat był solistą Teatru Wielkiego w Warszawie. Występował niemalże w całej Europie, a także w Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, mając w repertuarze najważniejsze partie barytonowe w dziełach muzyczno-scenicznych począwszy od wczesnego baroku, poprzez okres klasyczno-romantyczny, aż po współczesność. Od dłuższego czasu poświęca się głównie pracy pedagogicznej. W 2011 roku został odznaczony Złotym Medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury.

W programie jubileuszowego koncertu znajdą się między innymi kompozycje Antonia Vivaldiego (recytatywCessate omai cessate i aria Ah, ch’infelice sempre z Kantaty RV 684, Gelido in ogni vena z opery Farnace RV 711) oraz Georga Friedricha Haendla (aria Dopo notte z opery Ariodante HWV 33). Interpretacji dokonają wybitni soliści: Jan Jakub Monowid (kontratenor), Kacper Szelążek (alt) i Anna Radziejewska (mezzosopran) z towarzyszeniem Zespołu Instrumentów Dawnych MACV po kierownictwem klawesynistki Lilianny Stawarz. Na zakończenie koncertu zabrzmią Sonety Tadeusza Bairda w wykonaniu Jarosława Bręka (bas) oraz Anny Marchwińskiej (fortepian).

Zaproszenia do odbioru w kasach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej od 20 listopada 2015 roku.

Fortepian Chopina - Lenar / Masecki / Zralek

Fortepian Chopina24 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 1) zrealizowane zostanie słuchowisko Fortepian Chopina. Wstęp wolny.

Jak Warszawa pamięta, upamiętnia i co robi z pamięcią o Fryderyku Chopinie? Gdzie ta pamięć jest dobra, a gdzie zawodzi? O czym pamiętać nie chce, a gdzie przeradza się w mit? Kompozycja radiowa autorstwa trzech wywodzących się z różnych dziedzin sztuki warszawskich artystów Marcina Maseckiego, Wojtka Zrałka-Kossakowskiego i Marcina Lenarczyka to próba rekonstrukcji szeroko rozumianej pamięci o „wielkim/największym/najbardziej polskim kompozytorze”.

Będący oryginalną formą słuchowiska utwór zaciera granice między wymiarem muzycznym, dźwiękowym i reportażowo-fabularnym. Wszystkie te elementy w równoprawny sposób tworzą spójną – i przewrotną – narrację: muzyczną opowieść, dokument dźwiękowy, kompozycję radiową.

Po prezentacji słuchowiska organizatorzy zapraszają do udziału w panelu, w którym udział wezmą jego twórcy: Wojtek Zrałek-Kossakowski, Marcin Masecki i Marcin Lenarczyk. Spotkanie poprowadzi Antoni Michnik.

"Orphée" Dariusza Przybylskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej

Orphee15 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się prapremiera opery Orphée Dariusza Przybylskiego, zaliczanego do najzdolniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Za reżyserię historii o poecie, który swoim śpiewem potrafił wzruszyć nawet boga podziemi Hadesa, odpowiada łotewska artystka Margo Zālīte.

Twórcy Orphée odczytali antyczny mit na nowo i skoncentrowali się przede wszystkim na jego mrocznej stronie. – To ciemna, faustowska opowieść o ludzkiej rywalizacji ze stworzonymi przez siebie bogami – mówi reżyserka. W nowej interpretacji Orfeusz to nie tylko symbol artysty i kochanka. To przede wszystkim człowiek, który chciał polegać tylko na sobie i stracił wszystko. – Mój Orfeusz jest coraz bardziej zagubiony, nie może oddzielić życia od sztuki, która go przeniknęła i nie daje mu spokoju. Popada w obłęd, jego jedynym marzeniem jest śpiew – dodaje Dariusz Przybylski

Nowatorska jest nie tylko interpretacja starożytnego mitu, ale także sama inscenizacja. Konflikt wewnętrzny Orfeusza symbolizują trzy głosy solistów, którzy wystąpią w roli tytułowej: Roberta Gierlacha (bas-baryton), Jana Jakuba Monowida (kontratenor) oraz Andrzeja Klimczaka (bas). Partię Eurydyki, pojawiającej się w spektaklu jedynie w postaci wizualizacji wideo, zaśpiewają dwie śpiewaczki Warszawskiej Opery Kameralnej: Olga Pasiecznik oraz Barbara Zamek. Innowacyjnym zabiegiem będzie wprowadzenie na scenę alter ego poety, które odegra proMODERN – zespół wokalny specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. W Orphée publiczność usłyszy także Annę Radziejewską, Mateusza Zajdla oraz Witolda Żołądkiewicza. Kierownictwo muzyczne objęła Maja Metelska, dyrygentka współpracująca z wieloma znakomitymi polskimi orkiestrami, która poprowadzi Sinfoniettę Warszawskiej Opery Kameralnej.

Dariusz Przybylski to jeden z najzdolniejszych polskich kompozytorów, łączący w swoich utworach tradycję ze współczesnością. Jest laureatem wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda czy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego w Wiedniu. Orphée to już kolejna współpraca Przybylskiego z łotewską reżyserką Margo Zālīte, specjalizującą się w niekonwencjonalnych projektach operowych. W Deutsche Oper Berlin artyści zrealizowali razem operę Fall, która spotkała się z ciepłym przyjęciem krytyków i publiczności.

Kolejne przedstawienia odbędą się 16 i 17 grudnia 2015 roku.

Premiera cyklu pieśni Pawła Łukaszewskiego

Wspomnij lato23 listopada 2015 roku o godz. 19:00 w Auli Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Białymstoku (ul. Podleśna 2) odbędzie się premiera cyklu pieśni „Wspomnij lato...” Pawła Łukaszewskiego do słów Jarosława Iwaszkiewicza.

Wystąpi sopranistka Anna Mikołajczyk z towarzyszeniem pianisty Wojciecha Świętońskiego. W programie kameralnego koncertu, stanowiącego muzyczny portret kompozytora, znajdą się także takie dzieła Pawła Łukaszewskiego, jak: Haiku, 8 Piosenek dla dzieci, Souvenir II oraz 2 Preludia.

Organizatorem koncertu jest Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp wolny.

25. Portrety Kompozytorów

25. Portrety KompozytorówW roku jubileuszu swojego 70-lecia  Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na 25. Portrety Kompozytorów. Podczas koncertów w dniach 7-8 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (ul. Elektoralna 12) zaprezentowane zostaną muzyczne sylwetki Piotra Komorowskiego i Sławomira Zamuszko.

Wystąpią znakomici soliści i kameraliści, m.in. Stanisław Miłek (akordeon), Julia Samojło (fortepian), Tomasz Strahl (wiolonczela), Łucja Szablewska-Borzykowska (mezzosopran) oraz duet Flute O’Clock i Kwartet Opium. W repertuarze znajdą się kompozycje, które udowadniają, że muzyka to sztuka zaangażowana, a potrzebę grania i słuchania dźwięków da się wytłumaczyć ważnymi względami społecznymi.

Six Persons, mimo pozornie ścisłych założeń formalnych, to w rzeczywistości odważny esej o masowym dostępie do kultury, ujętym w aspekcie kondycji mediów publicznych. Powiększające się rozwarstwienie dochodów obrazuje z kolei Europejczyk w Meksyku – mała fantazja na temat indiańskich melodii ludowych. Próbę zdefiniowania obszarów percepcji wspólnoty pokoleniowej podejmują aż dwie kompozycje na kwartet smyczkowy: Stroboskop oraz Rozkojarzenia. Natomiast Nasha Shkapa, z niemal wzorcowo dobranym parytetem gatunków (KotNosorożecDróbKrowaŚwinia), porusza bolesny problem wykluczenia (Żmija, Która Jest Innego Autorstwa, Ale Koniecznie Chciała Też Wystąpić).

Koncerty zostały zorganizowane we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przy wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Wstęp wolny!

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program koncertów


Koncert laureatów 5. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Grażyny BacewiczW piątek 27 listopada 2015 roku w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się Koncert Laureatów 5. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. W programie Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję Grażyny Bacewicz oraz prawykonania nagrodzonych utworów Manuela Martineza Burgosa (I nagroda), FarangisNurulla-Khoja (II nagroda) i Johna Weeksa (III nagroda). Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz soliści: Agata Piotrowska-Bartoszek (obój), Dagna Sadkowska (skrzypce) i Manuel Blanco (trąbka).

Po raz pierwszy podczas koncertu zabrzmią utwory nagrodzone w ramach 5. edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. Będą to: Dung-Chen na trąbkę solo i orkiestrę smyczkową Manuela Martineza Burgosa z Hiszpanii (I nagroda), Daidu na skrzypce solo, 3 perkusistów i smyczki tadżycko-kanadyjskiej kompozytorki FarangisNurulla-Khoja (II nagroda) oraz ...intothatgoodnight na obój miłosny, perkusję i orkiestrę smyczkową Brytyjczyka Johna Weeksa (III nagroda). Wszyscy laureaci przyjadą do Łodzi, aby usłyszeć prawykonania swoich utworów i odebrać nagrody. Nagrodzone kompozycje zostały wyłonione spośród 94 partytur nadesłanych na konkurs z niemal całego świata – z wielu krajów Europy, Azji, obu Ameryk i Australii. Oceniało je międzynarodowe jury, które obradowało pod kierunkiem prof. Zygmunta Krauzego w łódzkiej Akademii we wrześniu tego roku.

Koncert jest artystyczną inauguracją Międzynarodowego Festiwalu im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, na który składają się również Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Grażyna Bacewicz – interpersonalnie i kontekstualnie” (27-28 listopada 2015) oraz 1. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz (9-13 grudnia 2015).

 

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Koncert laureatów 5. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz

Dariusz Swoszowski – Oratorium Peregrinus

Oratorium PeregrinusPrawykonanie oratorium Peregrinus na 3 soprany solo, narratora, chór, organy i orkiestrę autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego odbędzie się 28 listopada 2015 roku o godz. 16:00 w kościele pw. św. Andrzeja Apostoła w Porąbce Uszewskiej (woj. małopolskie). Dzień później koncert zostanie powtórzony w kościele pw. św. Idziego Opata w Zakliczynie.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotuje Aleksandra Bośković-Różak oraz Łucja Nowak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń.

Dariusz Swoszowski, kompozytor i pedagog młodego pokolenia urodzony w Tarnowie, opisuje dzieło następującymi słowami: Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach i Stowarzyszenie Entuzjaści Uśmiechu SPON.
Koncerty współfinansowane przez: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego oraz Urząd Starostwa Brzeskiego.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: Dariusz Swoszowski – Oratorium Peregrinus

Daj się zaskoczyć przez Sinfoniettę Cracovię

Daj się zaskoczy棹cząc siły z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w ramach akcji „140 litrów krwi z okazji 140 lat Komunikacji Miejskiej w Krakowie”, 19 listopada 2015 roku w specjalnie z tej okazji kursującym tramwaju muzycy Sinfonietty Cracovii będą zapraszać mieszkańców Krakowa, by razem z nimi udali się do Centrum Krwiodawstwa i honorowo oddali krew. W tym roku w ramach akcji „Daj się zaskoczyć!” orkiestra przygotuje cykl koncertów-niespodzianek dla pacjentów krakowskich szpitali.

Rok temu chcieliśmy zaskoczyć mieszkańców, a sami zostaliśmy zaskoczeni ich reakcją oraz tym ile radości możemy dać w tak prosty dla nas sposób. Szczególnie cieszę się, że w tym roku zagramy również dla małych pacjentów m.in. w obchodzącym jubileusz szpitalu w Prokocimiu – podkreśla Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty Cracovii i pomysłodawca akcji.

Sinfonietta Cracovia jest na bieżąco nie tylko z postępem w dziedzinie sztuki muzycznej, lecz również medycznej. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że cały proces oddawania krwi jest całkowicie bezpieczny, zajmuje jedynie godzinę, a może uratować czyjeś życie. Docieranie z tym przekazem do powszechnej świadomości jest niezwykle ważne w kontekście statystyk, które jasno wykazują, że liczba dawców rośnie co roku o około 3,6 %, podczas gdy potrzeby w tym samym czasie wzrastają aż o 8,6%. Ponadto naukowcy od lat są zgodni co do uzdrawiającej mocy muzyki, jej pozytywnego wpływu na pacjentów oraz ich nastawienie do leczenia, które jest przecież kluczowe dla skuteczności terapii. Muzykoterapeuci z Sinfonietty będą leczyć przy użyciu solidnej dawki klasycznych dzieł muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfonietta.pl

Muzyczny Wrocław na Europejskich Estradach

altW listopadzie Orkiestra Sound Factory weźmie udział w kolejnym projekcie związanym z rozpowszechnianiem muzyki nowej. Tym razem będzie on dotyczył muzyki saksofonowej i zagości na czterech europejskich scenach: we Wrocławiu, Antwerpii, Amsterdamie i Utrechcie. Kolejne koncerty odbędą się 20, 23, 24 i 25 listopada 2015 roku.

Przedsięwzięcie współorganizowane przez Instytut Muzyki i Tańca realizowane jest w ramach promocji Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury. Wezmą w nim udział wybitni saksofoniści: Johan van der Linden z Konserwatorium Muzycznego w Utrechcie, Hans de Jong z Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Antwerpii oraz Ryszard Żołędziewski z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Towarzyszyć im będzie Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy.

W ramach projektu, 20 listopada 2015 roku o godz. 17.00  w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu premierowo wykonane zostaną napisane specjalnie na tą okazję: Saxconcerto nr 2 na saksofon i orkiestrę smyczkową Henry’ego Keldera, Concertino da Camera Hansa de Jonga oraz Koncert na saksofon i orkiestrę kameralną Roberta Kurdybachy, który powstał na zamówienie Instytutu Muzyki i Tańca. Podczas koncertu zabrzmią także Komety na orkiestrę kameralną Macieja Bałenkowskiego. Trzy dni później w Antwerpii – jednym z miast na trasie koncertowej projektu, odbędą się wykłady, warsztaty i konsultacje metodyczne dla młodzieży szkolnej i akademickiej w zakresie techniki gry na saksofonie, interpretacji muzyki nowej oraz kompozycji.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.