Polmic - FB

news

Muzyka, słowo i wspólna podróż

dfmDziesiąty koncert tegorocznego V Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego umiejętnie podkreślił dwa najważniejsze aspekty zamierzeń organizatorów tej jubileuszowej edycji.

Pierwszy, czyli zaproponowanie słuchaczom takich wykonawców, którzy swoimi umiejętnościami i doborem repertuaru zaproponują „wędrówki” po bardzo różnorodnych obszarach muzycznych i, jak się okazało w praktyce w niedzielny wieczór, geograficznych. Drugi wymiar to „skuteczne" namówienie artystów do krótkich (ich własnych) prezentacji dzieł, kompozytorów, instrumentów, wreszcie samych siebie. Obie sfery planów znakomicie zostały zrealizowane przez Duo Fortecello w czasie koncertu w pałacu Żelazno. W programie wieczoru – pierwsza sfera – usłyszeliśmy utwory na fortepian i wiolonczelę, które poprowadziły nas – słuchaczy – przez bardzo różnorodne terytoria muzycznych wrażeń. Po melodyjnym wstępie wziętym z twórczości Gabriela Fauré usłyszeliśmy kolejno Suitę hiszpańską Joaquina Nina – ucznia, prezentowanego już w czasie koncertów DFM Maurycego Moszkowskiego, w dalszej kolejności Mariano Moresa Taquito Militar, czyli utwór sięgający po tradycje argentyńskiego milonga, następnie Fantazję na temat dwóch melodii rosyjskich op. 13 François Servaisa – kompozytora blisko związanego z rodziną Godebskich i „wynalazcy" nóżki do wiolonczeli. Po krótkiej przerwie przenieśliśmy się za sprawą Ernesta Blocha do Izraela. Wysłuchaliśmy bowiem improwizacyjnej części (Nigun) utworu prezentującego muzyczne obrazy z życia chasydów. Liczne audytorium pałacu mogło wysłuchać jeszcze Rumuńskich tańców ludowych Beli Bartóka w wykonaniu Duo Fortecello i porównać je z brzmieniem, które przed tygodniem zaprezentował LutosAir Quintet. Artyści poznali niedawno serbskiego kompozytora Dejana Despiča i zafascynowani jego utworami zaproponowali wykonanie dwóch utworów, czyli Siciliany i menueta. Na zakończenie wybrzmiały wirtuozowskie Wariacje Rococo Piotra Czajkowskiego.

Drugi zakres wieczoru, czyli wykonawcze omówienia-wprowadzenia poszczególnych dzieł to rozmowa wiolonczelistki Anny Mikulskiej z publicznością. Przeprowadzone również po mistrzowsku. Bo wybrać mniej oczywiste informacje, opowieści i anegdoty na temat kompozytorów i wybranych na wieczór ich dzieł, to naprawdę duża umiejętność. Głównie z tego powodu, że solidnie potraktowani natychmiast pozbywamy się tego uporczywego wrażenia, że oto jesteśmy na lekcji, że zostaliśmy poddani edukacji. Nie nie, wręcz odwrotnie. My – słuchacze – jesteśmy na sympatycznym spotkaniu towarzyskim, na którym opowiada się zbiór dobrze przygotowanych i świetnie zaprezentowanych uwag i sugestii. Podróżowaliśmy więc dookoła świata z wiolonczelą, fortepianem i słowem. I jak dodała jedna ze słuchaczek: była to wędrówka z takim dobrym poczuciem, że artyści podają jej wartościowe, znakomicie przygotowane atrakcje.

Mieczysław Kowalcze

Sukcesy Polaków na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde

uDo udziału w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego zarejestrowano 100 młodych śpiewaków z 18 krajów: z Białorusi, Chin, Cypru, Czech, Estonii, Francji, Japonii, Korei Północnej, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski, Rosji, Serbii, Słowenii, Tajwanu, Ukrainy, USA. W wypełnionych salach koncertowych w Ueckermünde zabrzmiały setki arii i pieśni Mozarta, Brahmsa, Moniuszki, Niewiadomskiego, Verdiego, kompozytorów koreańskich, rosyjskich, serbskich i wielu innych. Przez cały tydzień, w trzech rundach, młodzi śpiewacy rywalizowali o nagrody w pięciu grupach: dla uczniów szkół średnich (AI, AII, AIII) i dla studentów licencjatu i magisterium (BI, BII). Reprezentowali oni bardzo wysoki poziom wykonawczy, przysparzając tym samym międzynarodowemu jury nie lada kłopotu w wyborze laureatów. Wśród siedmiu jurorów znaleźli się w tym roku prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (Polska/Niemcy), Friederike Meinel (Niemcy), obie panie z Akademii Sztuki w Szczecinie, prof. Anna Korondi (Węgry), prof. Janet Williams (USA), obie panie z Akademii Muzycznej im. Hannsa Eislera w Berlinie, maestro Diego Crovetti (Włochy) z Akademii Donizettiego w Mediolanie, prof. Ulrich Messthaler (Niemcy, Francja, Szwajcaria) z Akademii Muzyki Dawnej w Bazylei i Sorbony w Paryżu, prof. Włodzimierz Zalewski (Polska) z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Zwycięzcą tegorocznej edycji okazał się Koreańczyk, tenor Seongsoo Ryu, który poza wygraną Grand Prix w wysokości 2500 € otrzymał Nagrodę Miasta Ueckermünde im. Giulio Perottiego dla Najpiękniejszego Głosu Tenorowego oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece.

Z polskich uczestników najlepiej zaprezentował się Michał Kijewski z UMFC, zdobywając nie tylko 3 miejsce w grupie studentów magisterium, ale także Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Basowego, Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Niemieckiej Pieśni oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece. Osiemnastoletni Piotr Brożek, tenor z Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej w Bielsku-Białej, brat solisty Opery w Hannoverze tenora Pawła Brożka, wyśpiewał sobie trzecie miejsce w grupie uczniów szkół muzycznych AII w wieku 18-20 lat. Martyna Sułek, sopranistka i studentka magisterium z łódzkiej Akademii Muzycznej przekonała jury interpretacją moniuszkowskiej arii Halki Ha! Dzieciątko nam umiera, za co przyznano jej Nagrodę Specjalną na Najlepszą Interpretację Polskiej Arii.

Michał Landowski, student fortepianu z Akademii Sztuki w Szczecinie został wyróżniony Nagrodą Specjalną za Najlepszy Akompaniament. Finalistom i laureatom towarzyszyła Orkiestra Akademii Sztuki w Szczecinie pod dyrekcją prof. Jacka Kraszewskiego.

Gratulujemy!

Nowości w katalogu firmy DUX 2017

dW 2017 roku znana firma fonograficzna DUX przekazała do fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje najnowsze publikacje CD:

Enescu, Poulenc, Schönberg, Tüür. Works for Violin and Piano (DUX 1383) – pierwsza wspólna płyta rodzeństwa estońskich artystów, Mari i Mihkela Poll prezentuje wspaniałą panoramę dwudziestowiecznej muzyki skrzypcowej, z towarzyszeniem fortepianu. Wydawnictwo powstało przy wsparciu: City Music Foundation w Londynie oraz JKM Księżniczki Jugosławii Elżbiety.

Ludomir Michał Rogowski. Songs & Fantasmagories (DUX 1400/1401) – album zawiera unikalne nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych L. M. Rogowskiego, napisanych na przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i Chorwacji, w wykonaniu Izabeli Kopeć, Ewy Pelweckiej i Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza.

Krzysztof Meyer. Works for Choir and Orchestra (DUX 1408) – kolejne wydawnictwo prezentujące dorobek artystyczny Krzysztofa Meyera, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych.

Michał Buczkowski & Aleksander Wilgos. Opus 1 (DUX 1421) – to projekt będący owocem wspólnych zainteresowań muzycznych wszechstronnie wykształconych solistów: skrzypka Michała Buczkowskiego oraz gitarzysty Aleksandra Wilgosa. Zaprezentowane na płycie opracowania muzyki Szymanowskiego i Bartóka to światowe premiery tych utworów w transkrypcji gitarowo-skrzypcowej.

„Słuchy” - koncerty do zwiedzania

s27 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskiej Królikarni rozpocznie się cykl koncertów do zwiedzania pt. „Słuchy”. Zainauguruje cykl „Recital solowy na trzy wiolonczele”.

Podczas cyklu koncertów „Słuchy”, organizowanego przez Stowarzyszenie Kwadrofonik i Muzeum Rzeźby w Królikarni, będzie można oglądać, słuchać, zmieniać dystans do muzyki i wykonawców. Tegoroczne Słuchy skupione są na relacji muzyka – przestrzeń – światło i zmysłach słuchu i wzroku. Posłuchać muzyki można będzie z bliska lub z daleka, zerknąć z dystansu lub podejść do wykonawcy na wyciągnięcie ręki, zamknąć oczy lub zasłonić uszy.

27 października wystąpią Mikołaj Pałosz, Michał Pepol i Tomasz Pokrzywiński. W programie znajdą się m. in. Milczenie syren i Modus Tomasza Sikorskiego, The Map of Tenderness Wojciecha Blecharza, AVC Mikołaja Pałosza oraz premierowe wykonanie Triple pendulum Sławomira Wojciechowskiego. Projekcje video przygotowała specjalnie na to wydarzenie Jagoda Chalcińska (JAGO VJ).

Podczas kolejnych koncertów wystąpią: Lutosławski Piano Duo (3 listopada) i sekstet wokalny proMODERN: 18 grudnia odbędzie się premiera ich najnowszej płyty z utworami Pawła Łukaszewskiego, Krzesimira Dębskiego i Krzysztofa Herdzina.

Wstęp na koncerty jest wolny. Projekt finansuje m.st. Warszawa.

Dodatkowe informacje - na stronie: http://www.krolikarnia.mnw.art.pl

BASSO 2. Biennale of Low Tones

bBASSO 2. Biennale of Low Tones will take place in Warsaw and will last until November 30, 2017.

BASSO is a unique biennial, mainly due to its originality and pioneering character in Poland. The idea of ​​the event is to go beyond the framework of the classical festival of classical music. The core of the programme is music for bass instruments, with particular emphasis on cello, viola da gamba and double bass, as well as brass and electronic instruments (tuba, bassoon, bass guitar) and folk instruments (basses). The name of the event refers to the baroque practice of basso continuo, i.e. a system of partially improvised accompaniment played on a bass line.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More informationFacebook Profile.

Silesian Tribune of Composers 2017

stkThe Silesian Tribune of Composers 2017 will be held in Katowice between October 30 and November 13.

Silesian Tribune of Composers is a festival with 44-years tradition based in Katowice. It's main goal is to present works by Silesian composers and introduce audience to 20th and 21st century music repertoire. This year's edition includes three events that will take place on consecutive Mondays and will be devoted to different subjects: choir and organ music, Silesian accordion works, and electronic music and dance.

The concerts' programme will feature works by such composers as M. Schäfer, P. Szczotka, M. Strządała, R. Czura, W. Szymański, A. Chmielewska, A. Słotwiński, Ł. Urbaniak, A. Krzanowski, G. Jurczyk, P. Scheller, E. Bogusławski, E. Warzecha, J. Mamczarski, S. Bromboszcz, A. Bilińska, M. Grucki and J.-B. Sosa. The festival will also offer composing workshops and lectures.

Admission free.

Detailed programme at: Facebook Page

VII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego

hmgW dniach 28–29 października 2017 roku Fundacja Pro Musica Nova zaprasza do Krakowa na VII edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego.

Festiwal poświęcony jest Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, którego twórczość stanowi inspirację dla wielu kompozytorów młodego pokolenia. Podczas kolejnej odsłony Festiwalu zabrzmią utwory Łukasza Pieprzyka oraz twórców amerykańskich, takich jak Eric Ewazen, Arthur Frackenpohl, Kevin Mckee i Paul Nagle.

Współczesna literatura muzyczna prezentowana będzie przez znamienitych wykonawców, takich jak Polish Brass Quintet oraz artystów krakowskich z zespołu perkusyjnego Amadrums Trio i Airis String Quartet. 29 października o godz. 19:00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha muzycy wykonają Ignition i Hybrid Film Music Suite autorstwa Łukasza Pieprzyka.

Na wszystkie koncerty festiwalowe obowiązuje wstęp wolny.

Szczegóły dotyczące festiwalu są na stronie: www.hmgfestival.eu 

Muzyczna uczta w pałacu Żelazno

dDolnośląski Festiwal Muzyczny, podążając za swoją tegoroczną ideą (Lux Aeterna) i realizując bardzo bogaty i różnorodny program sezonu, dotarł do pałacu Żelazno. W jego pięknych i bardzo przyjaznych wnętrzach wysłuchaliśmy w niedzielę 22 października utworów przygotowanych przez LutosAir Quintet.

Zespół, który założyli muzycy Narodowego Forum Muzyki, gra w składzie: Alicja Kieruzalska (fagot), Jan Krzeszowiec (flet), Wojciech Merena (obój), Maciej Dobosz (klarnet) i Mateusz Feliński (róg). Młodzi wykonawcy występują wspólnie piąty rok, a ich renoma sprawia, że są zapraszani na wiele festiwali, często koncertują w Polsce i za granicą (w tym w Egipcie). Na jesienny wieczór muzycy zaproponowali licznej publiczności pałacu ciekawy repertuar, złożony z kompozycji, które świetnie zilustrowały możliwości i kompetencje kwintetu. Artystyczne, techniczne, a także te, które są bardzo istotne w tej edycji DFM, czyli umiejętności nawiązania bliższego, niż w zwykłych salach koncertowych, kontaktu z audytorium.

Co złożyło się na program? Znakomicie wybrzmiał Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego, utwór z roku 1953, świadczący o tym, że ten ważny dla muzyki polskiej kompozytor umiejętnie i ciekawie łączył wpływy różnych tradycji z nowymi trendami i technikami twórczymi.

Dla słuchacza koncertu i piszącego te słowa najważniejszym dziełem programu był bez wątpienia Kwartet smyczkowy F-dur op. 96 (amerykański) Antonína Dvořáka w interesującej aranżacji Davida Waltera. Z dwóch prostych powodów. Po pierwsze, artyści zdecydowali się wykonać go w całości dla podkreślenia siły wyrazu i zaprezentowania programu kompozycji należącej do tzw. trylogii amerykańskiej autora. Po drugie, to taki utwór, w którym sprawdza się powiedzenie Dvořáka: „Ołówek to wspaniały wynalazek” - mawiał i zaraz dodawał – „jeszcze wspanialszym jest gumka”. W Kwartecie to się sprawdza. Nie ma w nim żadnego nadmiaru. Zapewne został wymazany. Warto w tym miejscu przytoczyć jeszcze jeden aforyzm autora symfonii „Z Nowego Świata”: „Uczcie się grać na instrumentach dętych. Jak będziemy mieli samych skrzypków, to co będzie można napisać?”. Muzycy LutosAir na pewno wzięli to sobie do serca.

Na zakończenie zaplanowanego na wieczór programu usłyszeliśmy Rumuńskie tańce ludowe Beli Bartóka, czyli sześć króciutkich kompozycji inspirowanych muzyką, jaką pracowicie przez lata gromadził węgierski twórca. Warto dodać, że w zbiorach miał ponad 6 000 melodii i wiele z nich zaaranżował, dał się nimi zainspirować. Dlatego też nie dziwi utarta już muzykologiczna opinia, że Bartókowi udało się dokonać syntezy tradycji ludowej z europejskim językiem muzycznym. Dowód na takie przekonanie usłyszeliśmy za sprawą LutosAir Quintet.

Mieczysław Kowalcze

„Royal” Symphonies by Joseph Haydn

siThe Polish Orchestra Sinfonia Iuventus concert entitled „Royal” Symphonies by Joseph Haydn will take place on October 28, 2017 at 7 p.m. in the Great Assembly Hall of the Royal Castle in Warsaw. Martyna Pastuszka will perform as a conductor and concertmaster.

The programme will include Joseph Haydn's Symphony in C major „Maria Theresia”, Hob. I/48, Symphony in B-flat major „La Reine”, Hob. I/85, Symphony in D major „L’Imperiale”, Hob. I/53, and Wolfgang Amadeus Mozart's Divertimento in D major, KV 136.

These carefully selected „monarch” symphonies by Haydn (complemented by a charming, youthful divertimento by his friend Mozart) will be performed in a place that suits them most – the beautiful Rococo Great Assembly Hall of the Royal Castle in Warsaw. The concert will be directed – in accordance with the 18th-century tradition, from behind the concertmaster’s stand – by Martyna Pastuszka, an artist of many talents, who gets invitations to appear as a soloist and a concertmaster from leading European ensembles that specialise, in particular, in the music of Baroque and Classicism (Le Parlement de Musique, Capella Cracoviensis, Collegium Marianum, NeoBarock, Le Cercle de l’Harmonie, Arte dei Suonatori). Since 2012 she has very successfully directed the {oh!} Historical Orchestra.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information: www.sinfoniaiuventus.pl