Polmic - FB

news

NOSPR / Harfy Papuszy

h14 czerwca 2017 roku o godz. 19:30 w Katowicach będzie miał miejsce koncert w wykonaniu NOSPR i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Ewy Strusińskiej Harfy Papuszy.

Poemat symfoniczny Harfy Papuszy skomponowany został przez Jana Kantego Pawluśkiewicza do wierszy słynnej cygańskiej poetki Bronisławy Wajs „Papuszy”. Fascynacja kompozytora jej wierszami dała początek wielkiej formie wokalno-instrumentalnej na głosy, chór i orkiestrę, w której J. K. Pawluśkiewicz obrazuje świat Romów oraz uwydatnia sens poezji Papuszy.

Solistami koncertu, który odbędzie się w siedzibie NOSPR, będą Elżbieta Towarnicka (sopran), Iwona Socha (sopran), Magdalena Idzik (mezzosopran) i Andrzej Biegun (baryton).

Autor utworu Jan Kanty Pawluśkiewicz jest kompozytorem muzyki teatralnej, filmowej, jak również licznych mniejszych i większych form muzycznych: stworzył m. in. musical Szalona lokomotywa, operę Kur zapiał, oratorium Nieszpory Ludźmierskie. Był jednym z założycieli kabaretu Anawa (1966), który przekształcił się w zespół muzyczny z wokalistą Markiem Grechutą (a przez pewien czas Andrzejem Zauchą).

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

„Archetti” w NOSPRze

a14 czerwca 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR w ramach cyklu koncertów „Środa młodych” wystąpi Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna „Archetti”, która wykona m. in. dzieła Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz.

Na zaproszenie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w Sali Kameralnej NOSPR wystąpi Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna „Archetti”. Zespół funkcjonujący jako Samorządowa Artystyczna Instytucja Kultury został formalnie założony w 2010 roku, ale już rok wcześniej otrzymał w Bydgoszczy nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na XXXII Międzynarodowych Spotkaniach Muzykującej Młodzieży. Orkiestra „Archetti” może pochwalić się wieloma sukcesami artystycznymi. Zdobyła III nagrodę na International Youth Music Festival w Wiedniu (2010), a jej wykonanie Orawy Wojciecha Kilara w Złotej Sali Wiener Musikverein spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem przez publiczność. W 2011 roku otrzymała I nagrodę i tytuł Summa Cum Laude na 59 Musicfestivale for Young w belgijskim Neerpelt. Występowała z wieloma wybitnymi polskimi artystami i zespołami (Marek Andrysek, Kaja Danczowska, Marek Nosal, Szymon Krzeszowiec, Marcin Wyrostek, Kroke, Krzesimir Dębski). „Archetti” koncertuje pod batutą Macieja Tomasiewicza, obecnego doktoranta katowickiej Akademii Muzycznej w klasie dr. hab. Szymona Bywalca, dyrygenta szkolnych orkiestr młodzieżowych w Bytomiu i Katowicach, a od roku 2016 asystenta dyrygenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Miasta Jaworzna zabrzmią między innymi utwory polskich kompozytorów XX wieku: Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza oraz Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Muzyka filmowa Wojciecha Kilara w 85. rocznicę urodzin kompozytora

k9 czerwca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej będzie miał miejsce koncert muzyki filmowej, poświęcony Wojciechowi Kilarowi.

17 lipca minie 85. rocznica urodzin zmarłego trzy i pół roku temu Wojciecha Kilara, najbardziej w świecie znanego katowickiego kompozytora ze Lwowa. Z tej okazji Filharmonicy zapraszają na koncert jego muzyki filmowej.

Sam Wojciech Kilar, który stworzył ścieżki dźwiękowe do ponad 130 filmów, przyrównał kiedyś kompozytora do… tapeciarza. Za rolę muzyki w filmie uważał towarzyszenie obrazowi. Filmową uważał za muzykę bez autonomicznej formy. Tę określał dopiero reżyser, wobec którego kompozytor pełnił jedynie rolę usługową. Początkowo nie lubił więc koncertów muzyki filmowej. Swoją pozwalał wykonywać w salach koncertowych jedynie w tych fragmentach, które tworzyły skończoną całość, jak np. najsłynniejszy dziś „studniówkowy” polonez z Pana Tadeusza Andrzeja Wajdy, albo którym nadał kształt suit, jak te z filmów Krzysztofa Zanussiego czy Draculi Francisa Forda Coppoli. Muzykę do Draculi wielu uważa za najlepszą ścieżkę dźwiękową w historii filmu. Wojciech Kilar otrzymał za nią nagrodę Best Score Composer for a 1992 Horror Film w San Francisco i nagrodę ASCAP dla najlepszej partytury filmowej.

Podczas koncertu 9 czerwca Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wykonają muzykę Wojciecha Kilara do filmów Pianista, Zemsta, Dziewiąte wrota, Zazdrość i medycyna, Pan Tadeusz, Cwał, Dracula oraz suitę z muzyki do filmów Krzysztofa Zanussiego. W roli solistki wystąpi sopranistka Sylwia Olszyńska.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia-slaska.eu

II Nasz Festiwal „Sine scientia ars nihil est”

nW dniach 19–21 czerwca 2017 roku we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego odbędzie się II edycja Naszego Festiwalu pod hasłem „Sine scientia ars nihil est”.

Festiwal poświęcony jest muzyce komputerowej i elektroakustycznej. W programie znajdą się koncerty w wykonaniu zaproszonych gości oraz studentów, pedagogów i zespołów AMKL, a także wykłady. Pomysłodawcami Festiwalu są Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra oraz Studio Kompozycji Komputerowej AMKL.

„Sine scientia ars nihil est” – to motto tegorocznego festiwalu. Ta myśl przypisywana Jean’owi Mignot, XIV-wiecznemu francuskiemu architektowi, znakomicie ilustruje rodzaj muzyki, który będzie prezentowany na Naszym Festiwalu. Orkiestra, instrumenty tradycyjne w symbiozie/kontrze do instrumentarium elektroakustycznego, nowe kompozycje studentów wrocławskiej Akademii Muzycznej obok utworów kompozytorów już nieco starszych, nierzadko światowe prawykonania, znakomici wykonawcy z Sound Factory Orchestra współgrający z komputerami. Obok obrazów dźwiękowych, gdy sam dźwięk już nie wystarcza, pojawią się kompozycje wizualne, które wraz z muzyką mają jeszcze mocniej oddziaływać na wyobraźnię.

Podczas koncertu Awangardowej Orkiestry Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy 20 czerwca o godz. 20.00 będzie miała miejsce premiera kompozycji Adama Porębskiego Gregoriady. Utwór powstał na zamówienie wrocławskiej Akademii Muzycznej w 2017 roku w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W roli solistki wystąpi flecistka Anna Karpowicz.

Ponadto odbędą się dwa wykłady teoretyczne: prof. Jarosława Mamczarskiego z katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego oraz prof. Franza Martina Olbrischa z Drezdeńskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Carla Marii von Webera.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: www.amuz.wroc.pl

Koncert z okazji 30. rocznicy wizyty Papieża Jana Pawła II

l10 czerwca 2017 roku o godz. 19.30 w łódzkiej Bazylice Archikatedralnej św. Stanisława Kostki będzie miał miejsce koncert, upamiętniający wizytę papieża Jana Pawła II w Łodzi (13 czerwca 1987).

Przy takiej okazji nie może zabraknąć znanego utworu Henryka Mikołaja Góreckiego Totus Tuus (łac. „Cały Twój”). Opiera się on na słowach znanej dewizy Jana Pawła II, które są cytatem z modlitwy do Maryi Panny. Utwór wykonano dwukrotnie podczas 3. papieskiej pielgrzymki do Polski. Zabrzmi też Psalm 100 Marka Jasińskiego i 9-głosowy utwór Gregorio Allegriego Miserere mei Deus, oparty na Psalmie 51. Kolejnym z chóralnych sakraliów będzie Geistliches Lied, najwcześniejsze dzieło Johannesa Brahmsa przeznaczone na chór. Usłyszymy również: motet Josefa Rheinbergera Abendlied, wykorzystujący tekst z Ewangelii św. Łukasza, Cantique de Jean Racine Gabriela Fauré na chór i organy (parafraza hymnu z brewiarza rzymskiego, tekst Racine’a) i Veni Creator Arvo Pärta (tekst to pierwszy i czwarty wers „Hymnu do Ducha Świętego”). Koncert zakończy Cum sancto spiritu Gioacchino Rossiniego, ostatnia część Małej mszy uroczystej o charakterze fugi.

Chór Filharmonii Łódzkiej poprowadzi jego dyrygent Dawid Ber. Na organach zagra Krzysztof Urbaniak. Wstęp jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

IX Letni Festiwal Muzyczny im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach

fW dniach 24 czerwca – 1 lipca 2017 roku w Radziejowicach odbędzie się IX Letni Festiwal Muzyczny im. Jerzego Waldorffa.

IX Letni Festiwal będzie spotkaniem artystów wielu pokoleń, od mistrzów, poprzez artystów, którzy ku mistrzostwu zmierzają, i po tych, którzy na tej drodze postawili dopiero pierwsze kroki. Podczas Festiwalu wystąpią laureaci różnych edycji takich konkursów, jak Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki. Za pulpitem dyrygenckim staną Marzena Diakun i Massimiliano Caldi.

Wśród pozycji repertuarowych festiwalu można będzie odnaleźć to wszystko, co cechuje już od lat Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa, a więc odkrycia repertuarowe, dzieła mistrzów, te znane i te do których rzadko sięgają współcześni artyści. Nie zabraknie utworów fortepianowych zawsze obecnego w Radziejowicach Fryderyka Chopina. Ważną część repertuaru będą stanowić kompozycje innych polskich artystów XIX i XX wieku. Po raz pierwszy zabrzmi II Koncert fortepianowy Raula Koczalskiego, usłyszymy też II Koncert skrzypcowy Feliksa Janiewicza. Joanna Woś w programie swojego recitalu zawarła m. in. pieśni Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego. Ponadto zostaną zaprezentowane uwertury operowe S. Moniuszki, II koncert skrzypcowy H. Wieniawskiego, Koncert fortepianowy a-moll I. J. Paderewskiego i Step Z. Noskowskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://palacradziejowice.pl

Instalakcje 6. od zmierzchu do świtu

iW ramach VI edycji festiwalu Instalakcje odbędzie się nocny koncert, który będzie trwał nieprzerwanie przez dwanaście godzin, od godz. 18:00 10 czerwca do godz. 06:00 11 czerwca, od zmierzchu do świtu.

Można słuchać, ale też grać, wyjść, wrócić, spać, obudzić się w środku utworu. Rozpocznie się od delikatnych dźwięków upadających ziarenek ryżu (Michael Pisaro „Ricefall 2” – projekt społeczny dla seniorów), a zakończy dostrojeniem do harmonii budzącego się dnia (Karlheinz Stockhausen Stimmung w wykonaniu sekstetu proMODERN).

Kasia Justka połączy swoje dźwięki ze wspólnym gotowaniem (i jedzeniem), po którym odrobinę ruchu fizycznego zaproponuje Jennifer Torrence w choreograficznym utworze 9 Bells Toma Johnsona.

Publiczność będzie mogła rozprostować się i trochę zmęczyć przy muzyce Wilhelma Brasa, aby zaraz potem w pełni zatopić się w głównym wydarzeniu tegorocznych Instalakcji, czyli legendarnym, hipnotyzującym, sześciogodzinnym II Kwartecie smyczkowym Mortona Feldmana (1983), którego polskiej premiery podjął się nieustraszony NeoQuartet.

Kuratorem Festiwalu jest kompozytor Wojtek Blecharz. Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Wyniki Konkursu Kompozytorskiego „Musica Caelestis” 2017

mW dniu 2 czerwca 2017 roku w Warszawie odbyło się posiedzenie Jury I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Caelestis” 2017.

Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski na utwór liturgiczny na chór żeński „Musica Caelestis” 2017 został zorganizowany przez Instytut „Musica Sacra” pod patronatem honorowym Jego Ekscelencji Ks. Abpa Henryka Hosera z okazji 25-lecia Diecezji Warszawsko-Praskiej. Na konkurs nadesłano 19 utworów.

Jury w składzie: Miłosz Bembinow, Łukasz Farcinkiewicz, Bartosz Kowalski-Banasewicz i Paweł Łukaszewski postanowiło przyznać następujące nagrody:

I nagroda: Marek Raczyński za Sancte Michele Archangele – Nagroda Arcybiskupa Warszawsko-Praskiego (3 000 zł), prawykonanie i nagranie w wykonaniu Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra" pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego.

II nagroda: Jakub Szafrański za De iuducio Dei – Nagroda Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2 000 zł), prawykonanie i nagranie w wykonaniu Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra" pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego.

Wyróżnienie: Janusz Krzysztof Korczak za Postcomunio/Adoratio – Nagroda Instytutu Musica Sacra (1 000 zł).

Więcej: www.musicacaelestis.pl

XXI Letni Festiwal Opery Krakowskiej

lOpera Krakowska zaprasza na XXI edycję Letniego Festiwalu (9 czerwca–2 lipca 2017) – czas spotkań ze wspaniałą muzyką i znakomitymi artystami.

Zainauguruje go premiera Opowieści Hoffmanna Jacquesa Offenbacha (9 czerwca) w reżyserii Michała Znanieckiego, który jest również autorem kostiumów. Orkiestrę, Chór i Balet Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

16 czerwca odbędzie się finał cyklu koncertów „Pieśń – Teatr Słowa”, w którym zaśpiewają: pomysłodawczyni i kierownik artystyczny projektu Katarzyna Oleś-Blacha oraz Monika Korybalska, Andrzej Lampert i Mariusz Godlewski. Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją T. Tokarczyka. Usłyszymy m.in. Pieśni księżniczki z baśni K. Szymanowskiego.

W czerwcu teatr tradycyjnie opuści swój gmach, by „delektować się” muzyką i tańcem na najpiękniejszym polskim dziedzińcu zamkowym na Wawelu. W tegorocznym koncercie „Arie Oper Świata” (25 czerwca) wystąpią zaproszeni goście: soliści Teatru Narodowego w Bratysławie Ewa Hornyáková i Daniel Čapkovič, a także soliści, Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej. W bogatym repertuarze znajdą się utwory m. in. Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego. 29 czerwca na Dziedzińcu Arkadowym będzie miała miejsce gala baletowa „Grand pas…!”.

Opera Krakowska po raz kolejny podejmuje współpracę z Akademią Muzyczną w Krakowie. Studenci tej uczelni wystąpią w operze Straszny dwór Moniuszki – spektaklu dyplomowym młodego dyrygenta Joachima Kołpanowicza. Na zakończenie Festiwalu teatr zaprasza także na Don Pasquale Gaetano Donizettiego w reżyserii Jerzego Stuhra (30 czerwca i 2 lipca).

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.opera.krakow.pl