Polmic - FB

news

Gwiazdy światowej sceny elektronicznej we wrocławskim CeTA

m 3 czerwca 2017 roku we wrocławskim Centrum Technologii Audiowizualnych będzie można doświadczyć totalnego zanurzenia w eksperymentalnych elektronicznych dźwiękach i niesamowitej wizualnej oprawie podczas „Media Lab powered by Slap".

Mimo, że to już czwarta edycja projektu Media Lab, organizatorzy nadal zaskakują nietuzinkowym lineupem. Headlinerzy to Paul Jebanasam & Tarik Barri (Subtext), autorzy niezapomnianego show podczas ostatniej edycji festiwalu Berlin Atonal. Drugą gwiazdą wrocławskiej audiowizualnej nocy będzie duet Roly Porter & MFO (Tri Angle Records), który zaprezentuje projekt Third Law.

W przestrzeni, która na co dzień jest czynnie działającym studiem filmowym, wystąpią także artyści rodzinnej sceny, którym towarzyszyć będą artyści wizualni. Duet Blazej Malinowski & Martinovna przedstawią wspólnie materiał, którego głównym filarem będzie eklektyzm. A_GIM to jeden z najbardziej doświadczonych i rozpoznawalnych polskich producentów szeroko pojętej muzyki elektronicznej. Podczas „Media Lab powered by Slap" wystąpi z solowym projektem w formie „live”. Towarzyszyć mu będzie Derubare, który zadba o spektakularną oprawę utworów.

Profesjonalne brzmienie koncertu zapewni współorganizator wydarzenia – kolektyw Slap. Audiofili z pewnością usatysfakcjonuje sprzęt 40000W bi amplified powered by LAB controled by LAKE soundsystem.

Nieodłącznym elementem „Media Lab powered by Slap" są warsztaty audiowizualne. Tym razem poprowadzi je nowomedialny kolektyw PanGenerator, twórcy m.in. Mikifonu dla Disneya, Dodecaudionu i interaktywnych instalacji dla instytucji kultury. Warsztaty „Audiowizualne interfejsy” odbędą się w dniach 5-8 czerwca 2017 roku w CeTA. 

Więcej o wydarzeniu: http://bit.ly/2qVZHsY 

Bilety: http://bit.ly/2rTDz1Z 

IX Leo Festiwal

lW dniach 28 maja – 4 czerwca 2017 roku NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna zaprasza do odkrycia muzycznego humoru, zawartego w interesującym programie Leo Festiwal 2017.

Leo Festiwal to przedsięwzięcie, które prowadzone jest przez wrocławską orkiestrę kameralną Leopoldinum pod artystycznym kierownictwem Ernsta Kovacica. Podczas festiwalowych przedsięwzięć obok prezentacji rozległego repertuaru wielką rolę spełnia wchodzenie w dialog z innymi dziedzinami sztuki: poezją, filmem i przedsięwzięciami teatralnymi. W tym roku Leopoldinum zaprasza miłośników muzyki do odkrycia czarującego muzycznego humoru, którego źródła mogą być rozmaite. Czasami jest to historyjka stojąca za jakimś utworem, czasami parodia i zaskakujące rozwiązania kompozytorskie.

Pierwszy koncert tegorocznego Leo Festiwalu jest rezultatem współpracy liderów Leopoldinum (Christian Danowicz, Michal Micker, Marcin Misiak) i studentów wrocławskiej Akademii Muzycznej, którzy doskonalili swój warsztat pod okiem artystów NFM. Muzycy wykonają utwory kameralne J. Françaixa, J. Brahmsa i M. Brucha. Podczas drugiego koncertu, łączącego w sobie doskonałą muzykę i sztukę lalkarską, zabrzmią m. in. Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała R. Straussa, finały kwartetów J. Haydna Ptak (op. 33 Hob.III:39) i Żart (op. 33 Hob.III:38). Prezentacja filmu niemego L'assassinat du duc de Guise (Zabójstwo księcia Gwizjusza) z muzyką C. Saint-Saënsa rozpocznie błyskotliwy program koncertu 1 czerwca „Magia Broadwayu i kina”. Musicalowe hity K. Weilla usłyszymy w wykonaniu wrocławskiej kompozytorski i sopranistki Agaty Zubel. W finale Festiwalu zostanie zaprezentowana opera dla dzieci Michała Ziółkowskiego Brzydkie kaczątko, stworzona przez młodych i specjalnie dla młodych.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/leo-festival 

Wiedeńczycy zainaugurują Theatrum Musicum

s4 czerwca 2017 roku na scenie Filharmonii Krakowskiej w ramach cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” pojawi się trzech Filharmoników Wiedeńskich (harfistka Anneleen Lenaerts, flecista Dieter Flury i klarnecista Johann Hindler), którzy wykonają dzieła polskich kompozytorów.

Dzięki Sinfonietcie Cracovii już od trzech lat mamy szansę podziwiać kunszt zaprzyjaźnionych z zespołem wiedeńskich instrumentalistów. Czerwcowy koncert będzie jednak wydarzeniem wyjątkowym nie tylko ze względu na plejadę znakomitych, zaproszonych przez Sinfoniettę do współpracy gości, ale również — za sprawą niecodziennego repertuaru, w którym znalazły się nieodkryte dzieła muzyki polskiej. Na szczególną uwagę zasługuje tu Pożegnanie Ellenai — poemat symfoniczny na klarnet, orkiestrę smyczkową i głos recytujący Feliksa Nowowiejskiego, inspirowany osławionym — m.in. za sprawą serii płócien Jacka Malczewskiego — epizodem z dzieła Juliusza Słowackiego. W roli recytatora, który dokona mistrzowskiej interpretacji poematu jednego z trzech wieszczów, wystąpi Wojciech Pszoniak, zaś solowe partie klarnetu wykona Johann „Hans” Hindler — wiedeński instrumentalista od lat współpracujący z Sinfoniettą. W programie wieczoru znajdzie się ponadto mało znana, młodzieńcza Suita G-dur na orkiestrę smyczkową Ignacego Jana Paderewskiego oraz równie rzadko wykonywany Koncert na flet, harfę i orkiestrę smyczkową Stefana Bolesława Poradowskiego — ujmujący utwór nawiązujący do najlepszych wzorców muzyki francuskiej i wykorzystujący uwielbiane przez melomanów zestawienie harfy i fletu. Poetycką aurę wieczoru dopełnią prawdziwy przebój „muzycznego poety” Claude’a Debussy’ego Danse sacrée et danse profane oraz cieszący się nieustającą popularnością „evergreen” Antonína Dvořáka: Serenada E-dur na orkiestrę smyczkową.

Koncert zainauguruje Theatrum Musicum 2017 – wspólną inicjatywę krakowskich instytucji, które pod jednym szyldem prezentują letnie wydarzenia muzyczne Krakowa. 

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl 

XVII Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia swojemu miastu”

svW dniach 3-11 czerwca 2017 roku Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na muzyczną podróż po Warszawie. Podczas pięciu koncertów wystąpią gwiazdy muzyki klasycznej i jazzu, zabrzmi muzyka Witolda Lutosławskiego i Krzesimira Dębskiego.

Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia swojemu miastu” to prezent orkiestry dla warszawiaków. W ciągu tych kilku dni każdy będzie miał okazję zasmakować w muzyce klasycznej i jazzowej w nietypowych dla takich koncertów sceneriach. Koncert inauguracyjny będzie biletowany, na wszystkie pozostałe koncerty wstęp jest bezpłatny.

Udział w festiwalu wezmą tak znani artyści i zespoły, jak m.in. Siergiej Nakariakov, Atom String Quartet, Adam Sztaba, Dorota Miśkiewicz, Kwadrofonik i Sinfonia Varsovia Brass.

W niedzielę 4 czerwca muzyczna uczta będzie czekać na najmłodszych melomanów. Z okazji Dnia Dziecka wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci".

Półmetkiem festiwalu będzie koncert „Jak z filmu!” 7 czerwca w samym sercu miasta – na Placu Defilad, organizowany we współpracy z Teatrem Studio. Sinfonia Varsovia pod batutą Krzesimira Dębskiego wykona muzykę filmową m.in. Kilara, Zimmera i Dębskiego. Z orkiestrą wystąpi również znana miłośnikom filmów i seriali Anna Jurksztowicz.

Na dwa ostatnie koncerty orkiestra wraz ze znakomitymi artystami wraca do siebie, na Grochowską 272. W sobotę 10 czerwca odbędzie się koncert „Atomy & Sztaba”. Festiwal zakończy pełen energii „Brass na finał”. Wystąpi zespół Sinfonia Varsovia Brass, który zaprezentuje utwory ze swojej wydanej niedawno płyty, uzupełnione o polski akcent: Sen o Warszawie Czesława Niemena.

Program dostępny jest na stronie: http://sinfoniavarsovia.org

XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej

mXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie potrwa od 28 maja do 4 czerwca 2017 roku.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, zaliczany dziś do najpoważniejszych warszawskich festiwali, powstał w 1991 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły. Festiwal wypełnił lukę, jaka powstała w polskim życiu muzycznym w okresie powojennym, kiedy utwory muzyki sakralnej wykonywano częściej w salach koncertowych niż w świątyniach, z myślą o których były tworzone. Koncerty festiwalowe odbywają się w zabytkowych kościołach warszawskich. Patronat nad wydarzeniem sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski. Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski podczas koncertu otwarcia przyzna swoją nagrodę „Srebrna Piszczałka” za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce.

Podstawowym zadaniem Festiwalu jest prezentacja twórczości muzycznej, związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami, w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie i na wysokim poziomie artystycznym. W warszawskich świątyniach zostanie zaprezentowana muzyka polska w konfrontacji z uznanymi arcydziełami światowej literatury muzycznej. Koncert finałowy 4 czerwca w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela zostanie poświęcony 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego. Izabela Białecka (sopran), Przemysław Kapituła (organy) i Chór Archikatedry Warszawskiej pod dyrekcją Dariusza Zimnickiego wykonają pieśni i IX Symfonię op. 45 nr 9 Nowowiejskiego.

W warszawskim festiwalu weźmie udział wielu doskonałych artystów, w tym włoscy muzycy Pierluigi Mencattini (skrzypce barokowe), Ubaldo Rosso (flet), Silvia Martinelli (sopran), Walter D’Arcangelo, Ennio Cominetti i Andrea Trovato (organy).

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kapitula.org 

I Arena Festival „Film&music”

aW dniach 30 czerwca–2 lipca 2017 roku w Ostródzie odbędzie się I edycja Arena Festival „Film&music”. 

Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego oraz olsztyńskie Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych zapraszają na trzy dni święta muzyki filmowej w EXPO Mazury. Przeboje muzyki filmowej podzielone tematycznie (Dzień I – „Bajki”, Dzień II – „Seriale” i Dzień III – „Muzyka Świata”) zaprezentuje orkiestra symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego – dyrektora naczelnego i artystycznego filharmonii, pomysłodawcy festiwalu muzyki filmowej w Ostródzie.

30 czerwca koncertowej interpretacji tak znanych nam z telewizji czy kina „bajkowych tematów”, m.in. z filmów Bolek i Lolek, Miś Uszatek, Reksio, Zaczarowany ołówek, podejmie się dyrygent, aranżer i producent muzyczny Tomasz Chmiel, gwarantując moc muzycznych wrażeń. Ponadto w opracowaniu Piotra Wolińskiego filharmonicy warmińsko-mazurscy zagrają niezapomnianą muzykę z filmów animowanych Walta Disneya. „Kompozytorem dnia” pierwszego koncertu „Bajki” będzie Abel Korzeniowski. W 2009 roku skomponował muzykę do filmu animowanego Gwiazda Kopernika, która zostanie zaprezentowana w drugiej części koncertu.

Koncert 1 lipca będzie miał dwóch bohaterów, których muzyka zdominuje sobotni wieczór Arena Festival Film & Music. Usłyszymy muzyczne przeboje Henryka Kuźniaka z filmów Vabank, Vabank II czyli riposta, Seksmisja, Na kłopoty Bednarski. Znów zabrzmi pamiętny, znakomity Blues na Kwintę. Drugą część festiwalowego koncertu wypełni muzyka Macieja Zielińskiego z takich filmów, jak Kryminalni, Dlaczego nie, Tylko mnie kochaj, Nigdy w życiu.

Finałowy koncert pt. „Filmy” to obszerna i widowiskowa prezentacja arcydzieł muzyki filmowej. Program obejmuje kilkadziesiąt lat twórczości najznakomitszych kompozytorów gatunku, takich jak Henry Mancini, Ennio Morricone, John Williams, Hans Zimmer, Francis Lai, Nino Rota, Vangelis, ale także polskich twórców – Krzysztofa Komedy, Wojciecha Kilara czy Michała Lorenca. A muzykę uzupełnią prezentowane na dużym ekranie fragmenty filmów oraz realizowane przez ponad 10 kamer zbliżenia grającej na scenie orkiestry symfonicznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl

56. Muzyczny Festiwal w Łańcucie

fW dniach 20 – 28 maja odbędzie się 56. edycja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.

Zamek w Łańcucie – jedna z najpiękniejszych rezydencji magnackich w Europie - rozbrzmiewał muzyką już w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku dzięki właścicielom Zamku z rodu Lubomirskich, a później Potockich. Wielowiekowe tradycje muzyczne na Zamku zostały odrodzone w wieku XX. Festiwal w Łańcucie, który został zainaugurowany 1961 roku, stał się wydarzeniem o zasłużonej dziś światowej renomie. W ciągu kilkudziesięcioletniej historii Festiwalu wykonano wiele arcydzieł światowej literatury muzycznej od muzyki dawnej po współczesną ze szczególnych uwzględnieniem muzyki polskiej. Szerokie spektrum Festiwalowych koncertów objęło także jazz i projekty stojące na pograniczu różnych gatunków sztuk.

W tym roku zaplanowano 9 koncertów, które odbędą się w Parku oraz w Sali Balowej Muzeum-Zamku w Łańcucie, w Filharmonii Podkarpackiej oraz w Hotelu Sokół w Łańcucie. Program wypełniony jest artystami światowego formatu. Andrzej Dobber, Ive Mendes, Ivan Monighetti, Gabriela Montero czy Massimiliano Caldi to zaledwie kilku znakomitych muzyków, którzy uświetnią swoją obecnością Muzyczny Festiwal w Łańcucie.

Podczas przedsięwzięcia zabrzmi także muzyka polskich kompozytorów. W sali balowej Zamku 22 maja Apollon Musagete Quartett wykona Kwartet smyczkowy nr 3 „Kartki z niezapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego. Miłośnicy fortepianu nie mogą z kolei opuścić występu światowej sławy pianistki Diny Yoffe, która zaprezentuje 24 maja m. in. Nokturn Es-dur op. 55 nr 2 i III Sonatę h-moll op. 58 Fryderyka Chopina.

Szczegółowy program – na stronie: www.festiwallancut.pl 

Artur Zagajewski zwycięzcą 64. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów

zUtwór Artura Zagajewskiego brut, którego światowa premiera odbyła się podczas 57. „Warszawskiej Jesieni”, wygrał 64. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów w Palermo.

Tegoroczna Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów (IRC) odbywała się w dniach 15-20 maja w Konserwatorium Vincenzo Belliniego. Uczelnia w Palermo, obchodząca w tym roku jubileusz 400-lecia, jest jednym z partnerów trzyletniego programu Rostrum+, który poszerza zasięg niezwykle istotnej platformy promocji muzyki współczesnej i jej radiowych produkcji, jaką jest Trybuna. Od 1955 roku Trybuna wyróżniła ponad 400 kompozytorów i doprowadziła do tysięcy radiowych prezentacji na antenach uczestniczących w niej publicznych radiofonii. W ostatnim sezonie było to 700 odtworzeń utworów zgłoszonych i rekomendowanych na Trybunie.

Program 2 Polskiego Radia zgłosił na tegoroczną Trybunę utwór brut Artura Zagajewskiego (w wykonaniu Dominika Połońskiego – wiolonczelisty Arte dei Sunatori) oraz L'Atelier de sensorité Szymona Stanisława Strzelca (Aleksandra Lelek – wiolonczela, European Workshop for Contemporary Music). brut Zagajewskiego zdobył najwyższą lokatę we wszystkich głosowaniach i tytuł utworu wyselekcjonowanego, a kompozycja Strzelca została rekomendowana.

Gratulujemy Kompozytorom!

Festiwal muzyczny „Trzy-Czte-Ry: Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

tTegoroczna edycja festiwalu muzycznego „Trzy-Czte-Ry: Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” odbędzie się w Warszawie w dniach 30 maja – 28 czerwca 2017 roku.

Założeniem festiwalu jest konfrontacja widza z nowatorskimi wizjami artystycznymi, często poprzez kontrastowe zestawienie dzieł, które ukazuje ich nowe konteksty. Funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu pełni Maciej Grzybowski. W 2017 roku między 30 maja a 28 czerwca odbędzie się 11 koncertów. Na scenie Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59) pojawi się łącznie ponad 100 muzyków, w tym soliści, kameraliści, koncertująca na całym świecie Orkiestra Sinfonia Varsovia oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy.

W programie festiwalu usłyszymy cały przekrój polskiej muzyki współczesnej, utwory Eugeniusza Morawskiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Włodzimierza Kotońskiego i Jacka Grudnia. Po koncertach słuchacze będą mogli wziąć udział w spotkaniach prowadzonych przez takich muzykologów, jak Marcin Majchrowski, Adam Suprynowicz, Mariusz Gradowski, Grzegorz Dąbrowski i Marcin Gmys.

ZOBACZ: stronę Festiwalu.