Polmic - FB

news

V Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara

fkW dniach 12–26 maja w Gorzowie odbędzie się V Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara.

To pierwszy w regionie lubuskim festiwal, który kładzie nacisk na popularyzację muzyki XX i XXI wieku. W ubiegłym roku Festiwal otrzymał certyfikat EFFE 2015/­2016 – Europa dla Festiwali, Festiwale dla Europy, przyznawany przez grono ekspertów zgromadzonych przy Komisji Europejskiej.

Dla pozyskania jak najszerszego grona odbiorców w ramach festiwalu organizowana jest cała gama imprez: koncerty symfoniczne, koncerty kameralne, recitale solistyczne, projekty łączące muzykę klasyczną z brzmieniami nowoczesnymi, działania artystyczne dla dzieci, a także imprezy towarzyszące.

W programie festiwalu znajdą się projekty adresowane do koneserów muzyki współczesnej, którzy będą mogli posłuchać dzieł kompozytorów polskich – Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Macieja Małeckiego oraz amerykańskiego kompozytora muzyki symfonicznej – Johna Corgiliano.

Są zaplanowane również wydarzenia skierowane do publiczności lubiącej połączenia klasycznych brzmień z nowoczesnością oraz fanów brzmień elektroakustycznych. Jednym z nich będzie projekt z pogranicza muzyki kameralnej, orkiestrowej i jazzowej z udziałem jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Atom String Quartet oraz kompozytora, pianisty, aranżera, dyrygenta i producenta Adama Sztaby.

Stałym punktem festiwalowego programu są także recitale organowe w gorzowskiej Katedrze, propagujące muzykę organową XX i XXI wieku. Podczas tegorocznej edycji wystąpi Jan Bokszczanin ­- organista, dr hab. prof. UMFC.

Ponadto w ramach festiwalu zrealizowane zostaną dwa wydarzenia, adresowane przede wszystkim do młodzieży: projekt muzyczny z cyklu „Zaplątani w dźwięki” przygotowany i stworzony pod kierunkiem młodego polskiego kompozytora i DJ­a Piotra Bukowskiego przez ok. 20-osobową grupę młodych uczestników (wiek: 13 – 16 lat) oraz koncert gorzowskiego artysty, kompozytora, wokalisty i autora tekstów Błażeja Króla – jednej z najciekawszych postaci polskiej sceny alternatywnej ostatnich lat.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.festiwalmuzykiwspolczesnej.pl 

„Voice & Piano” po raz drugi w Krakowie

vW dniach 14-20 maja 2017 roku Akademia Muzyczna w Krakowie organizuje II Festiwal Kameralistyki Wokalnej „Voice & Piano” – projekt muzyczno-naukowy o międzynarodowym zasięgu.

Program Festiwalu obejmować będzie w tym roku przede wszystkim ważne utwory z polskiej literatury muzycznej, które przy tej okazji zaistnieją w szerszym kontekście tak naukowym, jak i artystyczno-społecznym. Wśród wykonawców Festiwalu znajdą się wybitni artyści rangi międzynarodowej. Zaproszenie organizatorów przyjęła m.in. światowej sławy śpiewaczka Sylvia Schwartz, a także inni artyści autorytatywni, którzy swoją obecnością, warsztatem i doświadczeniem zaoferować mogą szczególną lekcję muzycznej kreacji scenicznej.

Z myślą o naukowym kontekście wydarzenia uczelnia zaprosiła do współpracy muzykologów, teoretyków muzyki i muzyków-praktyków: instrumentalistów, kierowników Katedr Kameralistyki Akademii Muzycznych oraz szefów znaczących instytucji kulturalnych w Polsce, którzy wygłoszą referaty 18 maja podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Systemy kształcenia studentów kameralistów w Akademiach Muzycznych w Polsce”.

Koncert inaugurujący Festiwal będzie miał miejsce 14 maja w Filharmonii Krakowskiej o godz. 18:00. Wystąpią: Chór i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty z udziałem młodych solistów. Podczas kolejnych dni Festiwalu zabrzmią utwory Piotra Perkowskiego (15 maja), Stanisława Moniuszki i Władysława Żeleńskiego (16 maja), Mieczysława Karłowicza i Karola Szymanowskiego (17 maja) oraz Tadeusza Bairda (19 maja).

Szczegółowy program Festiwalu na www.amuz.krakow.pl

Wybierz najlepszą książkę o muzyce!

zKomiksowy wywiad z Pablopavo, historia polskiego tańca, muzyki kameralnej, obraz popkultury, czy nowe oblicze Moniuszki, a może biografia kultowego zespołu Republika? Fundacja Meakultura zaprasza do głosowania na najlepszą książkę o muzyce z 2016 roku!

Po raz pierwszy w historii Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” przyznawana będzie Nagroda Publiczności (Stypendium Stowarzyszenia Autorów ZAiKS). To Państwo możecie zadecydować, która z wydanych w 2016 roku książek poświęconych muzyce poważnej bądź popularnej otrzyma nagrodę.

Organizatorzy konkursu – Fundacja Meakultura – oraz Jury Konkursu „Kropka” wytypowało sześć tytułów, które wezmą udział w głosowaniu internetowym. Ich tematyka jest bardzo różnorodna, bo w gronie nominowanych znalazły się zarówno tytuły poświęcone historii i wybitnym postaciom muzyki klasycznej (m.in. Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany etnomuzykologa i antropologa tańca Tomasza Nowaka czy Zupełnie inna książka o Stanisławie Moniuszce muzykolożki Agnieszki Topolskiej), jak również pozycje dotykające tematów muzyki popularnej (Republika. Nieustanne tango dziennikarza muzycznego Leszka Gnoińskiego) czy wreszcie samego idiomu popkultury (utrzymana jednocześnie w stylistyce komiksu i wywiadu książka Dym Marcina „Flinta” Węcławka i Marcina Podolca).

Pełną listę oraz krótki opis książek nominowanych do konkursu o Nagrodę Publiczności można znaleźć na stronie www.konkurskropka.pl/ksiazki 

Za pośrednictwem tej strony – tylko do 21 maja 2017 roku – możecie Państwo zagłosować na wybraną przez Was książkę. Nagrodę – stypendium w wysokości 3 000 zł – ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Przypominamy również, że już 28 maja 2017 roku o godz. 16.00 w siedzibie PWM w Warszawie (ul. Fredry 8) odbędzie się uroczysta gala Konkursu „Kropka”. Podczas gali wręczone zostaną nagrody dla autorów najlepszych tekstów o muzyce opublikowanych w 2016 roku, jak również wspomniana Nagroda Publiczności dla autora najlepszej książki o muzyce 2016 roku. Uroczystość uświetnią swym występem znakomici muzycy: saksofonista Cezariusz Gadzina (saksofon), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela) i Maurycy Raczyński (klawesyn). Ceremonię poprowadzi znany z wielu ról filmowych i serialowych aktor Maciej Makowski. Zaproszenia na galę można rezerwować pod adresem mailowym: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXXVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku

hW dniach 24-28 maja 2017 roku obędzie się XXXVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”.

Już od 1982 roku w maju chóry z całego świata prezentują się w Polsce na największym festiwalu muzyki cerkiewnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” ma – nadaną w 1995 roku przez Ministerstwo Kultury – kategorię zerową, co stawia go na równi z Konkursem Chopinowskim i Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Festiwal jest pierwszą imprezą na świecie, prezentującą muzykę cerkiewną od początku chrześcijaństwa do czasów współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki tworzonej przez polskich kompozytorów. Ideą Festiwalu jest przybliżenie szerokiej publiczności walorów duchowych, ale także artystycznych muzyki cerkiewnej. Podczas Festiwalu muzykę cerkiewną wykonują chóry bez względu na narodowość i wyznanie – a więc nie tylko wyznawcy prawosławia, ale także katolicy, grekokatolicy, protestanci, muzułmanie, buddyści, wyznawcy judaizmu.

Wydarzenie to wielokrotnie inspirowało twórców do komponowania nowych utworów, często później tu właśnie wykonywanych. Podczas Festiwalu odbywają się krajowe i światowe wykonania premierowe najlepszych kompozycji. W tegorocznej edycji zaprezentują się zespoły z Ukrainy, Białorusi, Litwy, Rosji, Mołdawii, Macedonii, Rumunii oraz Polski.

Koncert inauguracyjny będzie miał miejsce w sali Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku 24 maja o godz. 19.00. Arcydzieła muzyki cerkiewnej wykona Akademicki Chór Państwowej Rosyjskiej Akademii im. Gniesinych z Moskwy pod dyrekcją Dmitrija Oniegina.

Festiwal to nie tylko koncerty w Białymstoku, ale także w innych miastach polskich (Warszawa, Kraków, Supraśl, Tykocin, Legionowo, Szczuczyn, Bielsk Podlaski) oraz za granicą – w starożytnym mieście Wielkiego Księstwa Litewskiego Kamieńcu na Białorusi.

W ramach wydarzeń towarzyszących odbędzie się premiera filmu Romuald Twardowski. Kompozytor w zwierciadle muzyki (25 maja), XXVI Warszawski Reprezentacyjny Koncert Muzyki Cerkiewnej (26 maja) oraz XII Białowieskie Dni Muzyki Sakralnej w Białowieży (27 maja).

Festiwal jest objęty honorowym patronatem Andrzeja Dudy, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, patronatem Związku Kompozytorów Polskich oraz patronatem artystycznym Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://festiwal-hajnowka.pl/ 

POBIERZ: Program Festiwalu

                  Wydarzenia towarzyszące

Doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich

zW kwietniu 2017 roku Jury w składzie: Tadeusz Wielecki (przewodniczący), Mieczysław Kominek, Marta Szoka i Lidia Zielińska przyznało doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich.

Laureatami nagród zostali:

Andrzej Tuchowski – za twórczość muzykologiczną o szerokim spektrum problemów, a zwłaszcza za podjęcie niezwykłej tematyki w książce Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego.

Wojciech Ziemowit Zych – za pełną powagi i odpowiedzialności postawę kompozytorską oraz twórczość wyróżniającą się indywidualnym rysem, manifestującym się wybitnie zwłaszcza w III Symfonii.

Doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich przyznawana jest od 1949 roku – do 1991 roku dla uhonorowania twórców i odtwórców za ich wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki, a od 1991 roku – „polskim kompozytorom, wykonawcom, muzykologom, pedagogom i organizatorom życia muzycznego za wybitne osiągnięcia”.

Uroczyste wręczenie nagród nastąpi we wrześniu br. podczas 60. Festiwalu „Warszawska Jesień”.

V Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” 2017

nW dniach 12-15 maja 2017 roku w Bydgoszczy odbędzie się V Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Głównym celem festiwalu jest promocja najnowszej twórczości kompozytorskiej i kreowanie nowych jakości artystycznych poprzez inspirowanie kompozytorów, muzyków, filmowców do wspólnego tworzenia kultury.

Program tegorocznego festiwalu jest niezwykle bogaty, a składa się z 6 koncertów w programie głównym, 2 koncertów w ramach imprez towarzyszących oraz pokazu filmowego. Na wyjątkową uwagę zasługują dwa koncerty jubileuszowe wybitnych kompozytorów związanych z Bydgoszczą, a obchodzących w tym roku 80 urodziny: Zbigniewa Bargielskiego oraz Bohdana Riemera.

Festiwal rozpocznie się koncertem monograficznym Zbigniewa Bargielskiego w wykonaniu doskonałych muzyków: akordeonisty Klaudiusza Barana oraz perkusisty Leszka Lorenta. O godz. 19.00 w sali MCK wystąpią artyści reprezentujący nurt muzyki elektronicznej: improwizujący zespół Backspace oraz pianista Rafał Tworek, który wykona muzykę Sławomira Opalińskiego. Podczas drugiego dnia festiwalu, 13 maja, usłyszymy m.in. koncert „Poznańska Wiosna w Bydgoszczy” w wykonaniu Sepia Ensemble. Zespół wykona muzykę twórców związanych ze stolicą Wielkopolski.

14 maja o godz. 16.00 odbędzie się drugi koncert jubileuszowy, tym razem wypełniony w całości muzyką Bohdana Riemera. Na zakończenie festiwalu będziemy świadkami koncertu, podczas którego zabrzmi muzyka autorów reprezentujących różne pokolenia, a związanych z Kujawami i Pomorzem.

Interesującym dopełnieniem festiwalowego programu będą dwa koncerty młodzieżowe. Koncert pt. „Muzyka naszych czasów” w wykonaniu uczniów Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy powstał z inicjatywy Stowarzyszenia Akademia imienia Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki i prezentuje dzieła stworzone specjalnie z myślą o młodych muzykach. Koncert pt. „Szkolna partytura” będzie z kolei trybuną najmłodszych kompozytorów – uczniów Zespołu Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu, pracujących pod kierunkiem Magdaleny Cynk.

Organizatorem festiwalu „Nowa Muzyka” 2017 jest Kujawsko-Pomorski Oddział Związku Kompozytorów Polskich.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się pod adresem: www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl 

Warszawska Jesień na wiosnę w Krakowie: Jerzy Maksymiuk, kamienie na fortepianie i pianista w białych rękawiczkach

mCzy można wyobrazić sobie lepszy „certyfikat” dla cyklu dedykowanego muzyce najnowszej, niż patronat legendarnego i jednego z najsławniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie? Dzięki Sinfonietcie Cracovii już 11 maja 2017 roku melomani będą mieli szansę doświadczyć niezwykłej pogodowej anomalii: w wiosennym Krakowie zawita złota Warszawska Jesień!

Koncert odbędzie się o godz. 19.30 w ramach nowatorskiego cyklu „Muzyka bez poklasku”, który po raz kolejny zagości w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK. W ramach tego cyklu Sinfonietta Cracovia prezentuje krakowskim słuchaczom najbardziej wyjątkowe języki muzycznego wyrazu XX i XXI stulecia. Majowy koncert będzie muzyczną retrospekcją repertuaru prezentowanego w ramach „Warszawskiej Jesieni”… ale nie tylko. Wydarzenie uświetni krakowska premiera pełnej wersji Epigramów Jerzego Kornowicza –polskiego kompozytora, który od roku 2015 pełni funkcję dyrektora „Warszawskiej Jesieni”. W roli solistów usłyszymy flecistów, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej: Łukasza Długosza i Agatę Kielar-Długosz.

Niecodzienny antrakt do muzyki koncertowej stanowić będą dwie kompozycje na fortepian solo autorstwa legendy polskiej awangardy muzycznej i zarazem „Warszawskiej Jesieni” Zygmunta Krauzego. Zabrzmi m. in. znany utwór Stone Music, którego wykonanie zakłada użycie spreparowanego fortepianu, specjalnie wyważonych kamieni oraz… metalowych prętów. Pianista Piotr Banasik zmierzy się ponadto z inną eksperymentalną kompozycją Krauzego: utworem Gloves Music, stanowiącym przewrotne nawiązanie do konwencji teatralnej gry i zakładającym występ solisty w… białych rękawiczkach.

Przewodnikiem krakowskich słuchaczy po fascynującym i pełnym muzycznych niespodzianek uniwersum „Warszawskiej Jesieni” będzie Maestro Jerzy Maksymiuk – jeden z wybitnych polskich dyrygentów, uznany kompozytor i niestrudzony propagator muzyki współczesnej, od dziesiątek lat blisko związany ze słynnym warszawskim festiwalem. Maestro Maksymiuk wystąpi w MOCAKu nie tylko w roli dyrygenta i „koryfeusza” wyjątkowej, krakowsko-warszawskiej muzycznej odysei, ale również – kompozytora. Sinfonietta Cracovia wykona jego dwa utwory: dedykowaną Hannie Czace, warszawskiej harcerce i łączniczce Armii Krajowej, kompozycję Vers per archi oraz ujmujące Preludia.

Formuła cyklu "Muzyka bez poklasku" zakłada niemą kontemplację dzieła muzycznego na wzór sposobu, w jaki podziwiamy na co dzień w galeriach dzieła sztuki wizualnej. Dotychczas publiczności udawało się (niekiedy z trudem!) powstrzymywać od oklasków, czy uda się również tym razem? Repertuar tego wyjątkowego wieczoru i plejada znakomitych gości zaproszonych do współpracy przez Sinfoniettę Cracovię bez wątpienia stanowić będą nie lada próbę dla tytułowych założeń cyklu.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl 

Koncert zespołu EMotivo

k6 maja 2017 roku o godz. 18.00 w warszawskim Kościele św. Kazimierza (Rynek Nowego Miasta 2) odbędzie się koncert zespołu EMotivo.

Zespół wokalny EMotivo został założony pod koniec 2016 roku w Warszawie przez dyrygenta Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego Irinę Bogdanovich. W skład zespołu wchodzą absolwenci wyższych uczelni muzycznych, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki dawnej i współczesnej. Po debiutanckim koncercie 27 grudnia 2016 roku zespół EMotivo otrzymał zaproszenia na prestiżowe zagraniczne festiwale. Obecnie jest w trakcie przygotowań do pierwszego z nich.

Podczas koncertu 6 maja artyści wykonają muzykę sakralną. W programie repertuar głównie o tematyce maryjnej, w tym utwór O florens Rosa Piotra Stawarskiego, absolwenta klasy kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, ucznia profesora Pawła Łukaszewskiego. Koncert odbędzie się w wyjątkowym miejscu – w kościele Sakramentek pod wezwaniem św. Kazimierza, który jest wybitnym dziełem dojrzałego baroku na ziemiach polskich.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Profesor Mieczysław Tomaszewski z Orderem Orła Białego

tCzłonek honorowy Związku Kompozytorów Polskich prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski 3 maja 2017 roku otrzymał z rąk Prezydenta RP Andrzeja Dudy najstarsze i najwyższe odznaczenie państwowe Rzeczypospolitej Polskiej – Order Orła Białego „w uznaniu znamienitych zasług w działalności na rzecz rozwoju i upowszechniania polskiej kultury muzycznej, za osiągnięcia w pracy naukowej, artystycznej i twórczej”.

Mieczysław Aleksander Tomaszewski, teoretyk muzyki, autor fundamentalnych prac z dziedziny chopinologii światowej, twórca krakowskiej szkoły teoretycznej jest jednym z najwybitniejszych polskich muzykologów przełomu XX i XXI wieku. Jako znakomity przedstawiciel nurtu muzykologii humanistycznej wpłynął w sposób znaczący na współczesną polską i światową refleksję o sztuce: stworzył nową metodę badawczą analizy i interpretacji integralnej. Tematyka prac naukowych profesora (24 książki, ok. 200 tekstów naukowych) obejmuje teorię i historię muzyki XIX – XXI w. Szczególne miejsce zajmuje bezprecedensowa w skali światowej monografia Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, za którą otrzymał Nagrodę Wydawców im. J. Długosza.

Naukowiec, edytor i wykładowca, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, był wieloletnim redaktorem naczelnym i dyrektorem (1954 – 88) Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nadał polskiej oficynie rangę międzynarodową, wybitnie przyczyniając się do osiągnięcia światowego poziomu polskiego edytorstwa muzycznego oraz twórczo rozwijając idee promocji muzyki polskiej w Polsce i na świecie.

Za swoje zasługi dla polskiej kultury muzycznej i osiągnięcia w pracy naukowej Profesor Tomaszewski został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski, Honorową odznaką „Zasłużony dla Ochrony Dziedzictwa Fryderyka Chopina”, Nagrodą Fundacji Nauki Polskiej, nagrodą Związku Kompozytorów Polskich.

Składamy Profesorowi najszczersze gratulacje!