Polmic - FB

aktualności

„Balance Lost”

p12 marca 2017 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert chóralny pt. „Balance Lost”, podczas którego zabrzmią Piosenki Witolda Lutosławskiego.

Dzieła chóralne wykonają dwa zespoły: Chór Chłopięcy NFM pod dyrekcją Magdaleny Maj oraz Chór NFM pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny. Koncert otworzy kompozycja Balance Lost autorstwa Any Gnjatović. „Wierzę, że to, jak uczymy się życia, doświadczamy i interpretujemy związane z nim zjawiska, jest bardzo podobne do tego, w jaki sposób dzieci uczą się języka” – tymi słowami autorka wprowadza słuchacza w swoją kompozycję. Pod koniec utworu artystka przypomina słuchaczom fragment wzruszającej francuskiej pieśni o pożegnaniu, czyli Mille regretz.

Balance Lost to nie jedyna kompozycja, którą usłyszymy tego wieczoru w wykonaniu dwóch chórów Narodowego Forum Muzyki. Przed nami niesamowita podróż przez współczesną muzykę chóralną z różnych stron świata – m.in. z Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Belgii czy Argentyny. Brzmienia chóru dopełnią nie tylko dźwięki fortepianu, lecz także od lat chętnie wykorzystywana przez kompozytorów elektronika.

W finale koncertu zostanie zaprezentowana twórczość chóralna jednego z najważniejszych rodzimych kompozytorów XX wieku – Witolda Lutosławskiego. Tym razem zabrzmią utwory przeznaczone dla dzieci – kompozycje niezwykle cenne, lecz często niesłusznie zapominane. Lutosławski stworzył je bowiem specjalnie z myślą o najmłodszych twórcach i słuchaczach, mając na uwadze ogromną wartość edukacyjną muzyki. Sam mistrz tak mówił o tej części swojej twórczości: „Komponowałem drobne utwory, które czemuś służyły, robiłem to dla przyjemności, uważałem za pożyteczne (...). Chciałem pisać dla szkół, dla dzieci, dla zespołów kameralnych, innymi słowy ta muzyka nie rozwijała mojej osobowości, ale była po prostu służbą (...)”. Nic więc dziwnego, że te utwory artysty, których jest w sumie kilkadziesiąt, cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych melomanów.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i Świat

k11 marca 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert Kwartetu Śląskiego „To co najlepsze. Polska i Świat”. Zespół wykona Symfonię rytuałów Witolda Szalonka.

Witold Szalonek (1927-2001), wychowanek, a potem profesor katowickiej Akademii Muzycznej, należał do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy. O jego randze świadczy powołanie, w roku 1971, na stanowisko profesora kompozycji w berlińskiej Hochschule der Künste. Pasją Szalonka był dźwięk jako taki – dźwięk, którego zakres dalece przekracza konwencję muzyki Zachodu ostatnich stuleci. Inspirowały go kultury pozaeuropejskie, zwłaszcza azjatyckie oraz australijska. Dudnienia, szmery, a nawet tzw. „koguty” i „kiksy”, wydobywające się z instrumentów dętych, uczynił materiałem muzycznym, nazywając je „dźwiękami kombinowanymi”. Często rezygnował z kompozytorskiej władzy, oddając wykonawcom pole do improwizacji. Ale umysł miał ścisły, więc granice swobody były precyzyjnie wytyczone. Symfonia rytuałów (1996) należy do szczytowych osiągnięć Szalonka. O jakie rytuały tu chodzi? O strojenie, o ćwiczenie na instrumencie, o interpretowanie i o taniec. Ot, codzienność muzycznej ćwiczeniówki (może z wyjątkiem tańca), tym razem jednak umieszczona na estradzie, oświetlona i podniesiona do rangi sztuki. W tym późnym i monumentalnym dziele prawie wszystko jest precyzyjnie zapisane, a wykonawcom stawia się wymagania najwyższe.

W interpretacji Kwartetu Śląskiego tego wieczoru zabrzmi również Kwintet Es-dur op. 44 (1842) – najpopularniejsza kompozycja kameralna Roberta Schumanna. Partię fortepianu wykona koreańska pianistka Zheeyoung Moon. Koncert poprowadzi Marcin Trzęsiok.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Obchody 90. rocznicy urodzin Andrzeja Hundziaka

h14 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert monograficzny z okazji 90. urodzin członka Związku Kompozytorów Polskich Andrzeja Hundziaka.

Andrzej Hundziak, kompozytor, pedagog i animator życia muzycznego jest uczniem wybitnych polskich muzyków: Kazimierza Sikorskiego, Kazimierza Jurdzińskiego, Tomasza Kiesewettera, Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Woytowicza. Pogłębiał wiedzę z zakresu kompozycji także pod kierunkiem Nadii Boulanger. Piastował stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego w Łodzi, był prezesem Łódzkiego Towarzystwa Muzycznego i Federacji Stowarzyszeń Kulturalnych Województwa Miejskiego Łódzkiego. Jest wieloletnim wykładowcą łódzkiej Akademii Muzycznej. Za twórczość kompozytorską Andrzej Hundziak otrzymał wiele nagród.

Przedstawiciele instytucji, z którymi przez wiele lat kompozytor jest związany – Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, Łódzki Oddział Związku Kompozytorów Polskich, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. H. Wieniawskiego, a także Filharmonia Łódzka – zorganizowali obchody 90. rocznicy jego urodzin. 13 marca 2017 w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. H. Wieniawskiego odbędzie się Koncert „Muzyczny podarunek” w wykonaniu uczniów szkół muzycznych z Łodzi, Pabianic i Wielunia. Natomiast 14 marca w łódzkiej Akademii Muzycznej będzie miało miejsce spotkanie z Jubilatem i Jego biografią pióra Krystyny Pietranek-Kulis Jestem człowiekiem spełnionym. Andrzej Hundziak. Finałem obchodów będzie Koncert w Filharmonii Łódzkiej, podczas którego w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej, a także muzyków Filharmonii zabrzmią utwory jubilata. Odbędzie się także prawykonanie suity na kwintet fortepianowo-perkusyjny Koncertujemy – Andrzej Hundziak napisał utwór specjalnie na ten koncert.

Plan obchodów 90. rocznicy urodzin Andrzeja Hundziaka dostępny jest na stronie: www.amuz.lodz.pl

„Flet czarodziejski”

k11 marca 2017 roku Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert pt. „Flet czarodziejski”, podczas którego odbędzie się prawykonanie Koncertu „Epigramy” na dwa flety i orkiestrę kameralną autorstwa Jerzego Kornowicza.

Muzyka niezwykła, ulotna, a zarazem wytworna w wykonaniu znanego flecisty Łukasza Długosza, który zagra razem z żoną Agatą Kielar. Wraz z Radomską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego wykonają m.in. utwór specjalnie napisany dla nich przez Jerzego Kornowicza. Będzie to światowe prawykonanie. Kompozycja powstała w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, wieloletni prezes Związku Kompozytorów Polskich – pełni obecnie funkcję dyrektora artystycznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Uprawia różne gatunki muzyczne nie ograniczając się do muzyki określanej jako „poważna”. Pisze muzykę teatralną i filmową, piosenki oraz ilustracje do radiowych audycji literacko-muzycznych. Muzyka Jerzego Kornowicza to swobodna gra wyobraźni i dźwięków.

Podczas koncertu zabrzmi także Concerto Grosso nr 1 Ernesta Blocha. Amerykański kompozytor o szwajcarskich korzeniach, niezwykły twórca, którego wyróżniał bardzo bogaty i różnorodny język muzyczny, a natchnieniem była filozofia, religia i poezja. Ta różnorodność jest doskonale widoczna właśnie w Concerto Grosso nr 1, gdzie wpływy kultury szwajcarskiej, amerykańskiej i żydowskiej przeplatają się ze sobą.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Inauguracja 46. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”

p46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Poznaniu, odbędzie się w dniach 27 marca – 4 kwietnia 2017 roku.

27 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu, która jest współorganizatorem wydarzenia, będzie miał miejsce Koncert inauguracyjny Festiwalu. Orkiestrę Symfoniczną poznańskiej Akademii Muzycznej poprowadzi Jakub Chrenowicz. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Pawłowska.

Program koncertu, łączący prawykonania dzieł poznańskich kompozytorów z arcydziełami klasyki XX, w sposób syntetyczny streszcza ideę towarzyszącą festiwalowi od ponad pięćdziesięciu lat – dialog tradycji z nowoczesnością. W programie koncertu usłyszymy premierę dwóch utworów: Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej – kompozytorki młodego pokolenia, laureatki konkursów kompozytorskich (pierwsze wykonanie nowej kompozycji na orkiestrę) oraz Zbigniewa Kozuba – dojrzałego twórcy o bardzo indywidualnym języku muzycznym (prawykonanie najnowszego utworu na saksofon i orkiestrę symfoniczną). W roli solistki wystąpi saksofonistka Alina Mleczko. Kolejne dwa dzieła należą do polskiej klasyki drugiej połowy XX wieku. Łańcuch I na orkiestrę kameralną (1983) Witolda Lutosławskiego jest pierwszym z trzech dzieł z lat 80. noszących tytuł „łańcuch”. Dedykowana orkiestrze London Sinfonietta kompozycja traktuje orkiestrę solistycznie, a kolejne odcinki utworu zachodzą na siebie jak ogniwa łańcucha. Usłyszymy także kompozycję Tadeusza Bairda Elegeia na orkiestrę symfoniczną (1973), utrzymaną w nastroju refleksyjnym, o wyszukanej barwie i niezwykłej ekspresji.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Muzyka Naszych Czasów – Koncert Otwarcia

m11 marca 2017 roku w Lusławicach odbędzie się Koncert Otwarcia Sceny Prezentacji Programu „Muzyka naszych czasów”.

„Muzyka naszych czasów” to 4-letni Program Promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Realizatorami tego przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Akademia Imienia Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki; Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; 6 Uczelni Muzycznych (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa), 6 Średnich Szkół Muzycznych (Białystok, Bydgoszcz, Konin, Kraków, Radom, Warszawa).

Dzięki projektowi do programów szkolnictwa muzycznego wprowadzona zostanie muzyka młodych kompozytorów, która będzie wykonywana przez młodych instrumentalistów oraz wokalistów i prezentowana pozyskiwanemu młodemu odbiorcy wśród szerokiej rzeszy publiczności. Więź pokoleniowa ma stanowić łącznik dla tej formy promocji muzyki.

Każdego roku utwór kompozytora wykonywany na Scenie Prezentacji w Lusławicach zostanie zaprezentowany w wykonaniu studentów i uczniów danej społeczności każdej z 6 Uczelni i 6 Szkół (łącznie 12 koncertów). Powołany Klub Recenzentów w ramach tego przedsięwzięcia oraz nagrania dokonywane przez firmę fonograficzną DUX i płyty CD wydawane przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia stanowić będą istotną dokumentację działań w trakcie realizacji Programu.

Podczas pierwszej edycji Programu zabrzmią utwory Michała Dobrzyńskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Szymona Godziemby-Trytka, Aleksandry Kacy, Kamila Kruka, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Śmigasiewicza i Ignacego Zalewskiego.

Dodatkowe informacje - na stronie: http://penderecki-center.pl

Michał Lorenc zdobył Czeskiego Lwa

lCzeska Akademia Filmowa i Telewizyjna przyznała nagrodę Michałowi Lorencowi za muzykę do filmu Masaryk.

Nagroda Czeski Lew przyznawana jest od 1993 roku twórcom produkcji filmowych, które powstały w Czechach. Michał Lorenc otrzymał statuetkę wspólnie z czeskim kompozytorem Krysztofem Markem – razem stworzyli ścieżkę dźwiękową do czeskiego filmu Masaryk, osnutego wokół losów czechosłowackiego ministra spraw zagranicznych Jana Masaryka, który w czasie kryzysu monachijskiego był ambasadorem w Wielkiej Brytanii. Masaryk zdobył łącznie 12 Czeskich Lwów, w tym w kategoriach najlepszego filmu, najlepszego reżysera i najlepszej głównej roli męskiej.

Lorenc jest laureatem wielu prestiżowych międzynarodowych nagród, m.in. za muzykę do Czarnego czwartku. Janek Wiśniewski padł, Przedwiośnia czy Wszystko będzie dobrze. Ostatnio stworzył ścieżkę dźwiękową do Smoleńska i Historii Roja. W 2016 kompozytor otrzymał Order Orła Białego. W karierze Michała Lorenca to drugi Czeski Lew. Wcześniej, w 1998 roku, zdobył statuetkę za muzykę do filmu Zabić Sekala.

Veriko Tchumburidze, Aziz Shokhakimov i Sinfonia Varsovia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

sv22 marca 2017 roku o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej orkiestra Sinfonia Varsovia wystąpi ze zwyciężczynią XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego – Veriko Tchumburidze. Dyrygować będzie Aziz Shokhakimov.

W październiku 2016 roku odbyła się XV edycja tego prestiżowego konkursu skrzypcowego. Pierwszą nagrodę otrzymała najmłodsza finalistka, wówczas 20-letnia reprezentantka Turcji i Gruzji – Veriko Tchumburidze. Jury, w składzie którego znalazło się 12 wybitnych solistów, doceniło nie tylko znakomity warsztat, ale też ekspresję i osobowość sceniczną artystki. Koncert z Sinfonią Varsovią to nagroda Orkiestry dla zwyciężczyni konkursu.

Koncert rozpocznie Uwertura koncertowa E-dur Karola Szymanowskiego. Następnie na scenie pojawi się Veriko Tchumburidze, która z towarzyszeniem orkiestry zagra II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego – ten sam, który wykonała w finale Konkursu. „(…) wreszcie pojawił się ciekawszy Wieniawski, lekki, romantyczny i wiosenny: grała Veriko Tchumburidze. (….) młodej skrzypaczce udało się pokazać właściwy nastrój, a finał miał zacięcie”, - oceniła wykonanie Tchumburidze Dorota Szwarcman. Po przerwie zabrzmi V Symfonia d-moll Dymitra Szostakowicza.

Za pulpitem dyrygenckim stanie pochodzący z Uzbekistanu Aziz Shokhakimov. Kariera tego młodego dyrygenta nabrała tempa, gdy w wieku 21 lat otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Gustava Mahlera. Od tamtej pory koncertował z wieloma cenionymi orkiestrami, np. London Philharmonic Orchestra, czy Dresdner Philharmoniker. W 2016 roku ponownie zwyciężył w prestiżowym konkursie dla młodych dyrygentów, tym razem w ramach Salzburg Festival. Shokhakimov z Sinfonią Varsovią współpracował już wielokrotnie, m.in. podczas Festival International de Piano de La Roque d'Anthéron.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org

Zacznijmy od tanga... Koncert w Gorzowie z okazji Dnia Kobiet

g10 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert z okazji Dnia Kobiet, podczas którego zabrzmi Koncert Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Filharmonia Gorzowska tradycyjnie już zaprasza na muzyczny wieczór przygotowany specjalnie z myślą o kobietach, które 8 marca świętują swój dzień. W koncercie weźmie udział wyjątkowy solista, wirtuoz bandoneonu i akordeonu, rektor UMFC Klaudiusz Baran.

Podczas tego szczególnego wieczoru artysta z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej przypomni najsłynniejsze tanga Astora Piazzolli – twórcy, który porzucając ortodoksyjne reguły i eksperymentując z muzyką poważną czy jazzem, stał się ojcem muzycznego nurtu zwanego tango nuevo; następnie muzycy wykonają inspirowany naszym rodzimym folklorem pierwszy polski koncert na akordeon i orkiestrę Concerto polacco (1973), skomponowany przez Bronisława K. Przybylskiego. Wątkiem, który tego wieczoru spełni rolę muzycznej klamry będzie wiosna. Koncert rozpocznie bowiem utwór Piazzoli Primavera Porteña (Wiosna), pochodzący z napisanego w hołdzie Antonio Vivaldiemu cyklu tang Cztery pory roku (1964-70), a zakończy niezwykle jasna i pogodna I Symfonia B-dur (1841) Roberta Schumanna, której kompozytor nadał miano „Wiosennej” pod wpływem przeżyć osobistych – wielkiej miłości do Klary oraz analogii między muzyką i naturą, jakie dostrzegał w poszczególnych fragmentach utworu.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmoniagorzowska.pl