Polmic - FB

news

Orkiestra Muzyki Nowej / Matematyka i asceza

o5 marca 2017 roku o godz. 18:00 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert „Matematyka i asceza”, współorganizowany i współfinansowany w ramach programów Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-Rezydent” (II edycja).

Podczas koncertu zabrzmią dzieła Antona Weberna (5 utworów na orkiestrę op. 10), Beata Furrera (Still) oraz utwory polskich kompozytorów.

Beat Furrer i Paweł Szymański to kompozytorzy tego samego pokolenia (ur. 1954), którzy w swej muzyce podejmują twórczy dialog z tradycją muzyczną i literacką. Furrer to jeden z najważniejszych austriackich kompozytorów, założyciel znakomitego zespołu Knangforum Wien, jako twórca święcący triumfy na wszystkich najważniejszych festiwalach muzycznych. Istotą jego stylu są motoryka i repetytywność, łączące się z ciągłym przekształcaniem, podobnym nieco to techniki wariacyjnej, jak w choćby takich kompozycjach instrumentalnych jak Nuun czy Still.

Z kolei muzyka Szymańskiego wpisuje się w swej ekspresji zarówno w noworomantyczny nurt, jak i postmodernistyczną grę ze słuchaczem. Współistnieją w niej z powodzeniem nasycona ekspresja, nawiązania do muzyki barokowej (w szczególności do Bacha), kontemplacja i muzyczny rytuał. Through the Looking-Glass... I należy do cyklu kompozycji o tym samym tytule, przeznaczonym na różne obsady wykonawcze.

Pokolenie młodsze – Cezary Duchnowski (1971) i Paweł Hendrich (1979) – w swoich kompozycjach łączą brzmienia generowane z pomocą elektronicznych mediów oraz tradycyjne instrumentarium, a inspirującą siłę dla swej muzyki czerpią z piękna liczb i matematyki. Znakomity akordeonista Rafał Łuc, uczestnik programu „Artysta-rezydent”, zaprezentuje acc++ca na akordeon i komputer Cezarego Duchnowskiego. Orkiestra Muzyki Nowej – prawykonanie Hordiaver autorstwa Pawła Hendricha. Wykonanie i prawykonanie jego utworów odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Więcej informacji na: www.nospr.org.pl

Days of Music by the Odra River 2017

dmno 17th edition of the Days of Music by the Odra River Festival will be held between March 3 and 22, 2017.

This year’s edition of the Polish-German festival, a result of a merger of the International Music Encounters East-West and Frankfurt Music Days, includes 21 events such as the 4th International Young Conductors’ Forum (supervised by the director of the Zielona Góra Philharmonic Prof. Czesław Grabowski) and solo, chamber and symphonic concerts. The programme that covers a variety of musical forms and styles will be performed by the artists from Poland, Germany, Czech Republic, Latvia, South Korea, the US and Ukraine. The concerts will be held in Zielona Góra, Sulechów, Łagów, Żary, Rzepin, Nowa Sól, Krosno Odrzańskie, Frankfurt (Oder), Müncheberg, Schwedt/Oder and Berlin.

More information: www.filharmoniazg.pl and www.musikfesttage.de

„Młoda Polska” w muzyce

m3 marca 2017 roku o godz. 19.00 w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej zabrzmią dzieła kompozytorów „Młodej Polski”.

Koncert poprowadzi maestro Kai Bumann, od 2015 szef artystyczny FP. Program zawiera utwory Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego oraz wielkiego symfonika, zwanego klasykiem romantyzmu – Johannesa Brahmsa.

Prawykonanie Rapsodii litewskiej Karłowicza odbyło się 26 lutego 1909 w Warszawie pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga, ale Karłowicz nigdy jej nie usłyszał, ponieważ zginął tragicznie w Tatrach dwa tygodnie wcześniej. Dzieło nie posiada programu, lecz w jednym z listów do przyjaciela Karłowicz napisał: „(…) wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały (…) Czy i o ile mi się udało choć z cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”. Rapsodia jest jedyną kompozycją Karłowicza opartą na oryginalnej muzyce ludowej. W 1923 powstała inscenizacja baletowa do muzyki poematu, wystawiona w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Kolejna pozycja programu to II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego, który powstał na prośbę Pawła Kochańskiego. Partię solową zagra Roman Lasocki, profesor nauk o sztukach pięknych, wieloletni prorektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Szczyci się opinią prawdziwego konesera w dziedzinie wykonawstwa muzyki na skrzypce wieków XX i XXI, swoje dzieła zadedykowało artyście także wielu znanych polskich kompozytorów.

W finale koncertu zabrzmi III Symfonia F-dur Brahmsa – najkrótsza z czterech symfonii kompozytora.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Chamber Concert at Warsaw Philharmonic

t Manaz Trio will perform Piano Trio, Op. 50 by Krzysztof Meyer on March 7, 2017 at the Warsaw Philharmonic.

"The trio is undoubtedly one of the most gripping compositions in this genre written in the last few decades. Its affinity with the ideas and concepts of the (especially late) Shostakovich does not limit the composer’s freedom or his original vision of sound…". This otherwise enthusiastic commentary on one of the recordings of Meyer’s Trio Op. 50 also reflects the common though not always justified tendency to compare the composer’s highly individual, varied and evolving style to that of the Russian composer to whom Meyer dedicated his acclaimed monographic studies. The artist explained: "It is true I was fascinated with Shostakovich’s music when I was a teenager, but it was only one of several fascinations and, like the others, it did not last long." The extensive five-part composition written by Meyer in 1980 enjoys considerable popularity among ambitious chamber music performers (source: www.filharmonia.pl).

The ensemble (Magdalena Rezler-Niesiołowska - violin, Aziz Kortel - piano and Antoine Billet - cello) will also perform Piano Trio in E-flat major, Op. 70 No. 2 by Ludwig van Beethoven and a single-movement Sonatensatz in B-flat major D. 28 by Franz Schubert.

More information: www.filharmonia.pl

Zmarł Leoncjusz Ciuciura

f

Z żalem informujemy, że 28 lutego 2017

zmarł Leoncjiusz Ciuciurakompozytor,

członek Związku Kompozytorów Polskich od 1962 roku.

Był jednym z inicjatorów i organizatorów polskiego ruchu Jeunesses Musicales, w którym działał od 1958 do 1962. Założył również wydawnictwo muzyczne Carmina Academica, którego był redaktorem.

Laureat wielu nagród w konkursach kompozytorskich, w tym Nagrody Ministerstwa Kultury i Sztuki „za wytrwałą i owocną pracę nad upowszechnianiem kultury” (1960) oraz nagrody w konkursie Grunwald 1960 za Suitę warmińsko-mazurską na głosy solowe i chór mieszany a cappella,

Jubileusz 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego

40W 2017 roku Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego obchodzi jubileusz 40-lecia działalności. Obchody rozpoczynają się 1 marca w Katowicach XX edycją festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego”.

Zjazd założycielski Towarzystwa miał miejsce 1 października 1977 w Zakopanem w willi Atma, gdzie kompozytor mieszkał w latach 1930-35. W 1976 Atma została przekształcona w Muzeum Karola Szymanowskiego i jest oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie oraz siedzibą Towarzystwa. W skład pierwszego zarządu Towarzystwa weszli m.in. Andrzej Bachleda Curuś (prezes) oraz Wojciech Kilar i Witold Rowicki (wiceprezesi).

W skład obecnego Zarządu Towarzystwa wchodzą: prof. Joanna Domańska (prezes), prof. Eugeniusz Knapik, dr hab. Arkadiusz Kubica, prof. AM (wiceprezesi), prof. Sławomir Czarnecki i Józef Kolinek. Celem Towarzystwa jest popularyzacja osoby i twórczości Karola Szymanowskiego, najwybitniejszego po Fryderyku Chopinie kompozytora polskiego. Swą misję Towarzystwo realizuje organizując festiwale muzyczne w Zakopanem i Katowicach, koncerty krajowe i zagraniczne, konkursy wiedzy o kompozytorze, wykłady, wystawy. W 2012 Towarzystwo zainicjowało projekt „Międzynarodowe Konkursy Muzyczne im. Karola Szymanowskiego” w Katowicach. Dotychczas odbyły się 2 edycje konkursu kompozytorskiego, w których wzięło udział 315 kompozytorów z 36 krajów świata i pierwsza edycja konkursu kwartetów smyczkowych, którego laureatami zostały zespoły z Czech i Wielkiej Brytanii. Planowane jest rozszerzenie projektu o następne dyscypliny artystyczne: skrzypce, śpiew i fortepian.

Komitetowi Honorowemu obchodów przewodniczy Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.

ZOBACZ: Program Festiwalu.

Stanisław Skrowaczewski dies at 93

ss Polish conductor, composer and an honorary member of the Polish Composers’ Union Stanisław Skrowaczewski died on February 21, 2017 in Minneapolis at the age of 93.

Born in Lviv in 1923, he began studying piano and violin at age 4 and by age 7 he had composed his first work for orchestra. After the war, he moved to Krakow, where he studied at the Academy of Music under Roman Palester (composition) and Walerian Bierdiajew (conducting). In 1947-49 he studied in Paris with Nadia Boulanger. In the 1940s and 50s, the artist moved through several orchestras in Poland – he conducted the Wrocław Philharmonic, the Silesian Philharmonic in Katowice (1949-54), the Krakow Philharmonic (1954-56) and in 1956 he became the permanent conductor of Warsaw's National Philharmonic Orchestra. His career began to open up internationally after he won the Santa Cecilia Competition in Rome in 1956, which led to an invitation from conductor George Szell to conduct the Cleveland Orchestra in 1958. At that time he began working abroad on regular basis.

In 1960 he moved to the US, where he accepted the position of music director of the Minneapolis Symphony Orchestra (now known as the Minnesota Orchestra). He held that title for 19 years. Skrowaczewski served as a regular guest conductor at orchestras like the New York Philharmonic, the Berlin Philharmonic and the Philadelphia Orchestra, as principal conductor of England's Hallé Orchestra from 1984 to 1991, and as principal conductor of Japan's Yomiuri Nippon Symphony Orchestra beginning with 2007.

Awarded for his contribution to promotion and preservation of Polish culture, Stanisław Skrowaczewski performed in Poland for the last time at the National Forum of Music in Wrocław in 2016.

"Stars with Sinfonietta": David Grimal and Sinfonietta Cracovia

scViolinist David Grimal and Sinfonietta Cracovia will perform the next concert of the "Stars with Sinfonietta" cycle, which will be held on March 7, 2017 at the Krakow Philharmonic.

As much as the “play and lead” method, ie. a concert formula in which a soloist leads the performance from his/her seat, might seem unconventional and experimental, it goes way back to Baroque ensembles, which used to be conducted by the concertmaster or the main continuo player (harpsichordist). Sinfonietta Cracovia, joined by David Grimal, will present both early and 20-century music - Violin Concerto in A minor, BWV 1041 by Johann Sebastian Bach, Divertimento for Strings by Grażyna Bacewicz, Divertimento for String Orchestra by Béla Bartók and Violin Concerto "Distant Light" by Pēteris Vasks (Polish premiere).

David Grimal is a French violinist who studied at the Conservatoire National Supérieur de Musique of Paris under the supervision of Régis Pasquier, at which time he received advice and encouragement from such artists as Schlomo Mintz and Isaac Stern. While pursuing an international career as a solo violinist, he has performed regularly over the past twenty years in the world’s leading classical music venues and with prestigious orchestras. The artist plays the Stradivarius ("ex Roederer" from 1710) as well as the "Don Quixote" - a violin made for him by the French luthier, Jacques Fustier.

Tickets available on-line at: www.bilety24.pl

Nowa Muzyka w Starym Ratuszu: Muzyka i komputery

k2 marca 2017 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury o godz. 19:00 odbędzie się pierwszy w tym roku koncert z cyklu „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” pt. „Muzyka i komputery”.

Muzyka elektroakustyczna zawsze korzystała z najnowszych osiągnięć technologicznych – na początku były to magnetofony i sprzęt analogowy – ta faza rozwoju gatunku była prezentowana na koncercie dokładnie przed rokiem. Najbliższy koncert z cyklu Nowa Muzyka w Starym Ratuszu pokaże jak do świata sztuki wkroczyły komputery, wykorzystywane nie tylko w procesie studyjnej realizacji utworów, ale także jako instrumenty muzyczne, na których można grać na żywo. Co udowodni Laptop Ensemble, znakomity zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki komputerowej. Publiczność będzie miała okazję wysłuchać kompozycji autorstwa członków tria – Stanisława Krupowicza, Marcina Bortnowskiego i Marcina Rupocińskiego.

Laptop Ensemble powstał w 2009 i zadebiutował tego samego roku podczas festiwalu „Warszawska Jesień”. Głównym założeniem kompozytorów-wykonawców zespołu było wykorzystanie komputerów nie tylko jako interaktywnych instrumentów, ale także jako maszyn, które są w stanie symulować inteligentne zachowanie człowieka. Oznaczało to, że zespół komputerów będzie wymieniał między sobą informacje dotyczące partytury oraz wskazówki wykonawcze konieczne do jej wykonania. Specjalnie napisane dla zespołu utwory stawiają przed komputerami (i wykonawcami) takie właśnie zadania.

Organizatorami koncertu są: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej oraz Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.