Polmic - FB

aktualności

Obchody 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego

n7 lutego 2017 roku mija 140. rocznica urodzin Feliksa Nowowiejskiego, polskiego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga i chórmistrza. Z tej okazji Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu zorganizowało szereg przedsięwzięć.

7 lutego w Barczewie, gdzie się urodził kompozytor, będą miały miejsce wystawa i koncert. W Skarbcu Kultury Europejskiej (ul. Grunwaldzka 15) o godz. 17.00 odbędzie się wykład dr Jana Chłosty z Ośrodka Badań Naukowych w Olsztynie Związki Feliksa Nowowiejskiego z Warmią i promocja publikacji pokonferencyjnej Warmia w czasach Feliksa Nowowiejskiego. Wystąpi orkiestra wojskowa z Giżycka, a następnie Maria-Isabella Jung z towarzyszeniem pianistki Sefuri Sumi. Podczas tego jubileuszowego recitalu specjalny gość z rodziny Feliksa Nowowiejskiego zaprezentuje pieśni Nowowiejskiego i Wagnera. O 19.30 w Salonie Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego (ul. Mickiewicza 13) odbędzie się prezentacja i oprowadzenie po wystawie „Genealogia Rodu Nowowiejskich". Została ona przygotowana na podstawie dokumentów i prac badawczych ks. i dr hab. Andrzeja Kopiczko, Dyrektora Archiwum Archidiecezji Warmińskiej w Olsztynie, pani Marleny Kulińskiej, pracownika Archiwum Państwowego w Olsztynie, dr Iwony Fokt z Akademii Muzycznej w Poznaniu i mgr Magdaleny Łowkiel-Klimek, pracownika Salonu Muzycznego w Barczewie.

Koncert 8 lutego odbędzie się o godz. 18.00 z okazji 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego i 9. rocznicy Salonu Muzycznego Feliksa Nowowiejskiego „Willą Wśród Róż” (al. Wielkopolska 11), który mieści się w domu Kompozytora na poznańskim Sołaczu. Utwory wokalno-kameralne Nowowiejskiego i Wagnera ponownie wykonają Maria-Isabella Jung – sopran (prawnuczka brata Feliksa Nowowiejskiego Leona) i Sefuri Sumi – fortepian.

Wstęp wolny po wcześniejszej rezerwacji.

„Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego w sprzedaży od 7 lutego

n7 lutego 2017 roku do sprzedaży trafił dwupłytowy album CD zawierający pierwsze studyjne nagranie Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego. Album z udziałem wybitnych solistów zrealizowano z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego, a udostępniony został melomanom w dniu 140. rocznicy urodzin kompozytora.

Quo vadis op. 30 jest uznawane za najsłynniejsze dzieło Nowowiejskiego. W nagraniu utworu udział wzięli: Aleksandra Kurzak – sopran, Artur Ruciński – baryton, Rafał Siwek – bas, Sebastian Szumski – baryton, Arkadiusz Bialic – organy, Górecki Chamber Choir, przygotowany przez Włodzimierza Siedlika, oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

Nagranie płyty zrealizowane zostało dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Producentami płyty Quo vadis są: Instytut Muzyki i Tańca – pełniący rolę Biura Obchodów Roku Nowowiejskiego – oraz Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, dla której wydanie płyty jest ważnym wydarzeniem jubileuszu 70-lecia Orkiestry i podsumowaniem wielu działań koncertowych, związanych z rokiem patrona instytucji. Wydawcą płyty jest DUX.

Nagranie zrealizowano w Sali Koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie w sierpniu i listopadzie 2016 roku. Wydawcą materiałów nutowych Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Płyta dostępna w sprzedaży od 7 lutego na stronie internetowej wydawcy www.dux.pl, na stronie www.empik.com oraz w salonach EMPiK. W drugiej połowie lutego album w wersji cyfrowej dostępny będzie na platformach: Abramus, Amazon, AspiroWiMP, ClassicalArchives, Deezer, Divibib, eClassical, EMusic, Google, Gracenote, Grammofy, Groove, IDAGIO, iHeartRadio, iTunes, KKBOX, MusicNet, MusicReports, Napster, Neurotic, Pandora, PrestoClassical, Primephonic, Qobuz, Rovi, Shazam, SiriusXM, Slacker, SOPROQ, Sound Cloud, SoundExchange, Spotify2, SuperD, YouTube1CID, YouTube2DDEX.

ZOBACZ: Fragment nagrania Quo vadis, pochodzącego z Nadzwyczajnego koncertu 20 listopada 2016 roku w Filharmonii Narodowej: https://youtu.be/DA_rqXari6A

Muzyka z Polski. Koncert symfoniczny

f10 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmią dzieła wybitnych polskich twórców: Zygmunta Noskowskiego, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Koncert w całości wypełniony muzyką polską dedykowany jest trzem wielkim kompozytorom, których twórczość obejmuje okres między ostatnimi dekadami XIX i pierwszą połową XX wieku. Mowa o Zygmuncie Noskowskim, jego uczniu Karolu Szymanowskim i Ignacym Janie Paderewskim. Koncert rozpocznie Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego – trzecia z wczesnego fortepianowego cyklu Czterech etiud op. 4 (1900-1902), uważanych za znakomity przykład gatunku kultywującego w muzyce późnoromantycznej tradycję chopinowską. Etiuda b-moll napisana jest w dostojnym, nieco żałobnym, a w kulminacji bardzo dramatycznym nastroju. Autorem instrumentacji w wersji na orkiestrę jest Grzegorz Fitelberg.

Centralnym punktem koncertu będą skomponowane przez Ignacego Jana Paderewskiego Pieśni do słów Catulle’a Mendèsa op. 22 (1903). XIX-wieczne strofy francuskiego poety poprowadziły kompozytora w stronę wzorów tradycji paryskiej, która wówczas coraz silniej oddziaływała na całą muzykę europejską. Dzięki francuskim inspiracjom Pieśni wyróżniają się pięknymi tematami muzycznymi, niezwykłą harmonią między muzyką a tekstem, olbrzymią siłą wyrazu oraz oryginalnym kolorytem i niuansami w partii wokalnej.

Na koniec koncertu zabrzmi mało znana I symfonią A-dur (1874-75) Zygmunta Noskowskiego, który – idąc śladami swoich wielkich poprzedników: Stanisława Moniuszki i Ignacego Dobrzyńskiego – obficie czerpał z tradycji i unikał nowych pomysłów, znacząco odmieniających styl ówczesnej muzyki. I Symfonia przemawia zatem bogactwem pięknych melodii, wyrazistością muzycznego obrazu, pokrzepia optymizmem i niejednokrotnie po prostu wpada w ucho. Dzieła wykona Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Agnieszki Kreiner. W roli solistki wystąpi Anna Lubańska (mezzosopran).

Koncert odbędzie się w ramach programu „Filharmonia / ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmoniagorzowska.pl

Laureaci konkursu kompozytorskiego „Musica Sacra Nova”

5m lutego 2017 roku ujawnione zostały nazwiska laureatów 13. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego MUSICA SACRA NOVA 2017.

Międzynarodowy Konkurs odbywa się co roku i jest organizowany przez Erzbistum Köln, Freundeskreis Abtei Brauweiler (Niemcy), Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater, Instytut „Musica Sacra” (Polska), The Choir of Trinity College Cambridge (Wielka Brytania), Jauna Muzika Vilnius Municipal Choir (Litwa), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej “Gaude Mater” w Częstochowie i Polski Chór Kameralny . Przedmiotem tegorocznej edycji były: „Kategoria A” – utwór na chór mieszany a cappella (do 16 głosów) do chrześcijańskiego tekstu w języku łacińskim oraz „Kategoria B” – utwór na organy (dwa manuały i pedał, dyspozycja barokowa, bez szafy ekspresyjnej) na temat pieśni, hymnu lub chorału pochodzących z tradycji chrześcijańskiej.

Spośród 70 kompozycji, nadesłanych z Brazylii, Kanady, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Łotwy, Polski, Serbii, Słowenii, Hiszpanii, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, jury w składzie Vaclovas Augustinas (Litwa), Marian Borkowski (Polska), Eriks Ešenvalds (Łotwa), Vincenzo De Gregorio (Włochy), Stephen Layton (Wielka Brytania), Jan Łukaszewski (Polska), Enjott Schneider (Niemcy) wyłoniło laureatów nagród w dwóch kategoriach oraz nagrody specjalnej. I nagrodę €2.500 (Nagroda Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego) otrzymała Katarzyna Danel (Polska) za utwór Misericordias Domini, II nagrodę €2.000 (Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego) – Andrej Makor (Słowenia) za kompozycję O Emmanuel, III Nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater €1.500 przyznano za utwór Cum enim quietumsilentium contineret omnia autorstwa Janusza Krzysztofa Korczaka. Nagrodę specjalną Arcybiskupa Kolonii €1.500 otrzymała Irīna Rebhūna z Łotwy. Za kompozycję „Kategorii B” na organy I nagrody nie przyznano. II Nagrodę €1.500 Arcybiskupstwa Kolonii otrzymał Polak Michał Schaefer za utwór Et verbum caro factum est…, zaś III Nagrodę Freundeskreis Brauweiler €1.000 przyznano także Katarzynie Danel (Anastasis), studentce Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Kozuba oraz w klasie organów dra Jarosława Tarnawskiego. Gratulujemy!

Koncert uczestników Akademii Operowej

k4 lutego 2017 roku o godz. 19:00 w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miał miejsce Koncert w wykonaniu uczestników Akademii Operowej.

Teatr Wielki – Opera Narodowa realizuje program wspierania rozwoju kariery zawodowej młodych, utalentowanych artystów sztuki operowej. Celem Programu jest stworzenie dla wybitnie utalentowanych śpiewaków pomostu pomiędzy edukacją a życiem zawodowym, poprzez umożliwienie im dalszego rozwoju i doskonalenia umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny operowej. Akademia Operowa oferuje swoim adeptom udział w regularnie organizowanych warsztatach i kursach mistrzowskich. Od 2013 roku Programem objęci zostali także młodzi pianiści, specjalizujący się w pracy ze śpiewakami. Swoje umiejętności doskonalą oni pod okiem Anny Marchwińskiej, kierującej zespołem pianistów w Operze Narodowej, oraz Eytana Pessena.

Mieczysław Karłowicz zasłynął jako kompozytor, ale także miłośnik Tatr. Ze względu na zimową aurę młodzi śpiewacy z Akademii Operowej wzięli na warsztat jego pieśni. Bo choć sam określił je swoimi grzechami młodości, weszły one do kanonu polskiej twórczości wokalno-instrumentalnej. Powstałe w latach 90. XIX wieku w Berlinie utwory na głos i fortepian Karłowicz skomponował do liryków polskich poetów. Dziesięć z nich napisał do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Koncert w Salach Redutowych Opery Narodowej zakończy warsztaty wokalne dla uczestników Programu Kształcenia Młodych Talentów pod kierunkiem Eytana Pessena i Matthiasa Rexrotha. W repertuarze drugiej części koncertu znajdą się arie operowe innych kompozytorów.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl

Violamaxx – Inauguracja

v9 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Auli Nova poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert „Violamaxx – Inauguracja”, podczas którego zostaną zaprezentowane utwory na altówkę Witolda Lutosławskiego i Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Violamaxx – zespół, projekt, wydarzenie, zjawisko. Nowy pomysł na pokazanie altówki w jej najpiękniejszych utworach oraz nieoczekiwanych składach i zestawieniach instrumentów. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią perły i perełki literatury altówkowej od występów solowych do altówkowego oktetu pod kierownictwem dr hab. Lecha Bałabana, profesora Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, adiunkta Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz koncertmistrza Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus.

W koncercie wezmą udział Ala Ciszek, Łucja Jaskuła, Karolina Kasińska, Magdalena Kizior, Ewa Więcek, Michał Edgar Kot, Wiktor Rudzik, Jan Bałaban oraz Lech Bałaban. W programie znajdą się dzieła J. S. Bacha, G. Rossiniego, W. Lutosławskiego, G. F. Haendla /J. Halvorsena, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, B. Campagnoli, J. M. Leclaira.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

AUKSO plays Lutosławski

XIVJedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie AUKSO wystąpi 6 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia podczas Festiwalu Łańcuch XIV. Tego wieczoru zostaną zaprezentowane utwory Lutosławskiego, Szymanowskiego i Strawińskiego.

Zespół poprowadzi Marek Moś, a partie solowe wykonają oboista Maksymilian Lipień i harfistka Giedrė Šiaulytė. W ich interpretacji zabrzmią Uwertura smyczkowa (1949) i Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1980) Witolda Lutosławskiego, Concerto in D na orkiestrę smyczkową (1946) Igora Strawińskiego oraz Mandragora, pantomima autorstwa Karola Szymanowskiego w trzech sprawach na orkiestrę kameralną do libretta Leona Schillera, Ryszarda Bolesławskiego i kompozytora op. 43 (1920).

Osią tegorocznego festiwalu jest twórczość dwóch wielkich kompozytorów Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. Styl neoklasyczny, obecny w muzyce Lutosławskiego i Szymanowskiego oraz wielu innych twórców, ze Strawińskim na czele, był wyrazem twórczego stosunku do tradycji. Eksperymenty znajdujemy w obu wykonywanych na koncercie utworach Lutosławskiego oraz w Concerto in D Strawińskiego. Odrębne miejsce Mandragory w spuściźnie Szymanowskiego i żartobliwy, lekki charakter tego tak rzadko wykonywanego utworu pozwala wyobrazić sobie jedną z możliwych postaci stylu neoklasycznego, który mógłby zaistnieć w jego twórczości, gdyby nie przerwała jej przedwczesna śmierć artysty.

Bilety w cenie 20 zł można kupić na stronie http://sklep.polskieradio.pl lub w kasie Studia na godzinę przed koncertem.

ZOBACZ: program Festiwalu.

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIV”

XIV5 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia będzie miał miejsce trzeci koncert Festiwalu Łańcuch XIV, podczas którego zabrzmią dzieła Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego.

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch", organizowany od czternastu lat przez Towarzystwo Witolda Lutosławskiego, ma na celu upowszechnianie twórczości wielkiego kompozytora poprzez ukazywanie jej w kontekście dzieł kompozytorów XX i XXI wieku. Szczególne miejsce, podczas XIV festiwalu zajmie także Karol Szymanowski z racji przypadającej w tym roku 80 rocznicy jego śmierci. Nie jest to zestawienie sztuczne i mechaniczne: Lutosławskiego łączyła z Szymanowskim nieoczywista więź, stanowiąca antytetyczne połączenie podziwu i niechęci. Wszechobecny w polskiej muzyce powojennej styl neoklasyczny upowszechnił się w Polsce za sprawą Szymanowskiego, a jego przezwyciężenie było jednym z pierwszych zadań na drodze Lutosławskiego ku twórczej oryginalności.

W programie koncertu 5 lutego każdemu utworowi Lutosławskiego odpowiada „równoległy” utwór Szymanowskiego, tworząc dwoisty porządek: dwie kołysanki, dwa cykle pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny, dwa opracowania Kaprysu Niccolò Paganiniego i wreszcie dwa arcydzieła wiolinistyki. Na dodatek wszystkie te pary połączono klamrą duetów kompozytor–wykonawca: wszak utwory skrzypcowe Szymanowskiego kojarzą się silnie z postacią Pawła Kochańskiego, podobnie jak muzyka skrzypcowa Lutosławskiego – z osobą Anne-Sophie Mutter. W tle zaś kryje się jeszcze fortepianowy duet Lutosławski-Panufnik, który miał w repertuarze Wariacje na temat Paganiniego.

Bilety w cenie 20 zł można kupić na stronie http://sklep.polskieradio.pl lub w kasie Studia na godzinę przed koncertem.

ZOBACZ: program Festiwalu.

Arcydzieła Symfoniki

k3 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert „Arcydzieła Symfoniki”, podczas którego zostaną wykonane utwory Ludomira Różyckiego i Henryka Wieniawskiego.

Dzieła wybitnych kompozytorów zabrzmią w interpretacji skrzypaczki Marii Włoszczowskiej, laureatki XV Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego, i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.

Poemat symfoniczny Stańczyk Ludomira Różyckiego, zainspirowany znanym obrazem Matejki, powstał w 1909 roku. Od początku przyjmowany z entuzjazmem, m.in. za barwną instrumentację oraz ekspresyjność, właściwie do dzisiaj święci triumfy, choć może nie tak często jest wykonywany w salach koncertowych, jakby to wynikało z jego popularności.

Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego został okrzyknięty jednym z największych i najpiękniejszych koncertów epoki romantycznej. Z cudownej urody kantylenową melodią w części I i II, z żywiołowym, granym w oszałamiającym tempie „tańcem cygańskim” w finale – jest istotnie wspaniałym i efektownym dziełem, w którym solista może zachwycić słuchaczy swoim wirtuozostwem. W tym oto utworze dla mistrzów poznamy Marię Włoszczowską – laureatkę Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Conservatoire Royal w Brukseli, z pokaźnym kontem artystycznym w postaci trofeów zdobytych na najważniejszych konkursach skrzypcowych, przebojem wchodzi na salony muzyki poważnej, bacznie – i z nadzieją – obserwowana przez krytykę.

Wieczorne spotkanie z muzyką zakończy jedyna Symfonia Césara Francka d-moll – utwór, jak go określano, „przeniknięty wonią kadzideł” w nawiązaniu do zawodu kompozytora (organista w paryskim kościele św. Klotyldy). Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Marek Pijarowski – znany na całym świecie wybitny artysta, dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, były dyrektor Filharmonii Wrocławskiej i Łódzkiej.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl