polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

news

Finał XIV Festiwalu Pieśni w Warszawie

fp29 grudnia 2017 roku koncertem w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zakończy się XIV Festiwal Pieśni organizowany przez Filharmonię im. R. Traugutta.

Jak zawsze Festiwal składa się z dwóch części: polskiej i europejskiej. W ramach XIV Festiwalu Pieśni Kompozytorów Polskich można było wysłuchać trzech monograficznych koncertów poświęconych twórczości pieśniarskiej Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego i Mieczysława Karłowicza.

Na zakończenie Festiwalu 29 grudnia 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpi znakomita sopranistka Olga Pasiecznik. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 płyt CD i DVD, które nagrała m.in. dla firm Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111. W repertuarze ma liczne role operowe oraz inne utwory, w tym dzieła polskich kompozytorów, których interpretacje przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Odnosiła sukcesy, śpiewając w słynnych salach koncertowych i na wielu prestiżowych scenach operowych. Została wyróżniona w Polsce Paszportem tygodnika „Polityka” (1997), nagrodami polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za najlepsze nagrania solowe w 1997 i 2004 roku (Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego i Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego), nagrodą Orfeusz festiwalu „Warszawska Jesień” (1999). W 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. Artystka wykona z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy dwa cykle pieśni: wspomniany Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego i Iluminacje op.18 Benjamina Brittena.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji na stronie Filharmonii im. Romualda Traugutta www.fit.waw.pl 

Gala Sylwestrowa w weneckim stylu

fd29 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej im. Stefana Strahla odbędzie się Gala Sylwestrowa w weneckim stylu.

Wyrafinowane stroje, maski, gondolierzy, unikalna atmosfera, niepowtarzalny nastrój i wspaniała włoska muzyka – to wszystko kojarzy się z Wenecją i to wszystko odnajdziecie Państwo w dwuczęściowej Gali Sylwestrowej w stylu weneckim. Na niezwykłą ucztę muzyczną zapraszają gwiazdy polskich scen operowych i operetkowych, gwarantując dobrą zabawę, chwile prawdziwych uniesień i wzruszeń oraz wysoki poziom doznań artystycznych.

Podczas koncertu zabrzmią utwory Giuseppe Verdiego, Giacomo Pucciniego, Gioacchino Rossiniego, Ruggiero Leoncavalla, Henry’ego Manciniego, Luigi Denzy, Andrea Bixia, Colombino Arony, Enrico Toselliego, Eduardo di Capuy, Francesco Sartoriego, ale także Johanna Straussa, Emmericha Kálmána, Ernesto De Curtisa, Teodoro Cottrau’a, Jacquesa Offenbacha, Roberta Stolza, Helmuta Lottiego. Ponadto zostaną zaprezentowane kompozycje polskich autorów: Walc Caton z operetki Casanova Ludomira Różyckiego, Signorina Bronisława Kapera, Casanova Zdzisława Gozdawy i Wacława Stępienia.

W roli solistów wystąpią: Małgorzata Długosz (sopran), Magdalena Idzik (mezzosopran), Piotr Rafałko i Ryszard Wróblewski (tenory). Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Koska – profesora Akademii Muzycznej im. J. I. Paderewskiego w Poznaniu, który od września 2017 roku pełni funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Poprowadzi koncert Anna Barańska-Wróblewska.

Szczegółowy program i bilety – na stronie Filharmonii.

SuperSam +1: Sainkho Namtchylak & Tadeusz Sudnik

ss

The next concert from a series of master performances „SuperSam + 1”, organised by the „Mózg Foundation”, will take place on Decmber 28, 2017 at 8 p.m. at the “Mózg Powszechny” club (Zamoyskiego 20 Street, Warsaw). The main performers will be Sainkho Namtchylak and Tadeusz Sudnik.

Sainkho Namtchylak (born 1957) is an experimental singer originally from Tuva. She is best known for her Tuvan throat singing or Khöömei. The scale of her voice extends over 7 octaves. She studied at the University of Kyzyl and in the Gnessin Institute in Moscow. She has been living in Vienna for more than a dozen years.

Tadeusz Sudnik is a musician, composer, sound engineer in Studio Eksperymentalne Polskiego Radia. He received commissions for electronic music compositions, recorded albums as well as music for theatre and film. He co-operated with the international festival of contemporary music Warszawska Jesień and Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. At the same time, he started playing concerts with groups performing intuitive music. The first band was Cytula Tyfun da Bamba Orchester. Later, he performed with Helmut Nadolski, Andrzej Mitan, Andrzej Przybielski, Włodzimierz Kiniorski. For many years, he has been working with Tomasz Stańko – Freelectronic. His individual work playing, recording and transforming sounds was described as Studio Dźwięków Niemożliwych (Studio of Impossible Sounds).

“Supersam + 1” is a series of master performances. The project focuses mainly on music, however, it also includes other forms of expression such as: performance, multimedia, monodrama. “SUPERSAM + 1” will present respected Polish and foreign artists whose work is original, experimental and innovative.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Additional information: www.supersam.mozg.pl

A new concert cycle "Sinfonia Varsovia Kameralnie"

sv„Sinfonia Varsovia Kameralnie” is a new concert cycle that will be held from January 3rd to December 5th, 2018. 

The cycle starts on January 3rd at 7pm at Grochowska 272 street. Its main theme is music composed after 1918. Every first Wednesday of the month from January to December Sinfonia Varsovia musicians will present pieces written by well-known Polish composers of the 20th century like Aleksander TansmanAndrzej Panufnik and Wojciech Kilar. The organizers will also present music by forgotten composers like Szymon Laks or Mieczysław Wajnberg. The concerts will be hosted by musicologists and journalists known from the Polish Radio Program 2 such as Agata Kwiecińska and Mariusz Gradowski.

Sinfonia Varsovia string quintet, composed of concertmasters and orchestra leaders, will perform at the inaugural concert. We will hear Quintetto per archi by Krzysztof PendereckiThe Elements by Jan Stokłosa and Umbrae by Andrzej Kwieciński

Admission to all concerts is free.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Download: detailed program.

More information: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Koncert-performance „Milczenie syren”

nW dniach 29 i 30 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się koncert-performance „Milczenie syren”.

„Śpiew stanowi o sile syren, a praca z dźwiękiem pod ich urokiem to perwersyjne marzenie niejednego muzyka. Sam chciałbym posiąść syrenią moc i zawsze umieć uwodzić publiczność. Wymagałoby to jednak bezwarunkowego otwarcia się na ciemne strony własnej podświadomości. Spotkanie z syreną to spotkanie z sobą samym, z najbardziej czułym i delikatnym, a jednocześnie podlegającym autocenzurze fragmentem własnego, schowanego ja. Niech więc to będzie koncert-wyzwolenie: z jarzma konwencji, gatunków, przyzwyczajeń czy oczekiwań. Niech to będzie koncert-hybryda, tak jak hybrydą jest syrena. Patrzmy syrenie w oczy i słuchajmy jej. Słuchając jej, słuchajmy siebie. Dajmy się uwieść polifonii głosów człowieka, wiolonczel, mieszkańców oceanu. Niech Saariaho wciągnie w wir i rzuci urok, niech Kafka sprawi, iż syreny zamilkną, niech Sikorski zrekonstruuje ich melancholijną pieśń, niech Hendrix omami nas i wessie pod wodę, niech Schubert zmieni syrenie płeć, niech Glass skaże na dryfowanie, a Buckley niech udowodni, że nie da uchronić się przed syrenami” – tak pisze o nadchodzącym koncercie autor scenariuszu przedsięwzięcia wiolonczelista Michał Pepol.

W wykonaniu Pepola oraz Magdaleny Cieleckiej (głos) zabrzmią utwory Kaiji Saariaho, Philipa Glassa, Franza Schuberta, Jimi Hendrixa, a także kompozycja Tomasza Sikorskiego Milczenie syren.

Projekt powstał z inspiracji wystawą „Syrena herbem twym zwodnicza” na zamówienie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Szczegóły – na stronie: http://www.nowyteatr.org/pl

Noworoczny „Koncert pod gwiazdami”

k22 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Planetarium Niebo Kopernika będzie miał miejsce noworoczny „Koncert pod gwiazdami”.

Ziemia po raz kolejny okrążyła Słońce. Jednym ze skutków jej wędrówki wokół lśniącej gwiazdy jest codzienna subtelna zmiana wyglądu nocnego nieba. Zmienna w swojej stylistyce jest też muzyka, z którą świętować będziemy rozpoczęcie nowego roku podczas „Koncertu pod gwiazdami”.

Wystąpi Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki (skrzypce i akordeon). To jeden z najciekawszych zespołów kameralnych młodego pokolenia. Laureaci prestiżowych międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. w Paryżu, Salzburgu, Puli, a także nagrody specjalnej ZAiKS. Duet prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Wystąpił we Francji, Gruzji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych, Tajlandii, Kambodży, Wietnamie i wielu miastach w Polsce. Ich wykonania określane są jako perfekcyjne, dojrzałe i pełne młodzieńczej witalności. Artyści odważnie sięgają po znane dzieła kameralne i współczesne.

Duet Karoliny Mikołajczyk i Iwo Jedyneckiego podczas koncertu w Planetarium wykona utwory kompozytorów stanowiących prawdziwą plejadę gwiazd. Artyści rozpoczną barokowym popisem skrzypiec, by już po chwili w rytmie tanga przenieść nas do świata muzyki XX i XXI wieku. Taniec pojawi się raz jeszcze, w zbiorze kompozycji Béli Bartóka. Muzycy zaprezentują także Notturno Andrzeja Karałowa. W ostatnim utworze koncertu powrócimy do punktu wyjścia – muzyki baroku. Zima Antonio Vivaldiego jest pogodna. Niech będzie dobrą zapowiedzią tego, co przyniesie nowy rok!

Szczegóły wydarzenia – na stronie: http://www.niebokopernika.pl

„Psalm" – spektakl Teatru Opera Modern

p21 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w sali teatralnej warszawskiej ASP przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 37/39 zostanie wystawiona opera Krzysztofa Kozłowskiego  Psalm.

Spektakl Teatru Opera Modern oparty jest na oryginalnym scenariuszu i libretcie Jerzego Lacha opracowanego na podstawie powieści My, marzyciele Mbue Imbolo, z wykorzystaniem wybranych tekstów z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana, Psalmów oraz współczesnych kompozycji muzycznych i arii Krzysztofa Kozłowskiego wykonywanych na żywo przez solistów operowych, zespół Hashtag Ensemble i Kwartet smyczkowy TheTonacja. W spektaklu biorą udział także aktorzy - mimowie z Warszawskiego Centrum Pantomimy Bartłomieja Ostapczuka.

Psalm jest pierwszym spektaklem nowo powstałego Teatru Opera Modern – teatru pozainstytucjonalnego założonego przez Jerzego Lacha. Jest to kontynuacja projektów: „Opera Off” i „Scena młodych” realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Opera opowiada o pogoni za szczęściem. Historia to dramat dwóch par małżeńskich, różniących się zasobami finansowymi, statusem społecznym i zawodowym, kolorem skóry, pochodzeniem i religią. To dramat ludzi, których losy przeplatają się do tego stopnia, że nie umieją bez siebie żyć. To historia, która urasta do metaforycznej, wręcz biblijnej przypowieści o kondycji ludzi i o kraju, w którym przyszło im żyć. Gdzie jest dom? Czym jest miłość? Jak daleko można się posunąć, żeby zapewnić sobie lepszy byt? Jaką cenę można zapłacić za marzenia? To pytania, które stawiają sobie bohaterowie opery. W spektaklu została przywołana biblijna opowieść o wypędzonych z Raju Adamie i Ewie. Jest to historia wygnańców, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym. Podstawową wartością dla nich jest miłość, dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom.

Projekt współfinasowany przez m. st. Warszawa. Wstęp na spektakl jest wolny. Rezerwacja miejsc: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: https://www.facebook.com/teatroperamodern/ 

Bajeczny „Dziadek do orzechów” z Teatru Bolszoj w grudniu w polskich kinach

bŚwiąteczne pokazy Dziadka do orzechów, baśniowego baletu Piotra Czajkowskiego, w wykonaniu tancerzy Teatru Bolszoj w Moskwie będzie można oglądać w ponad 100 polskich kinach przez cały grudzień 2017. W Kinie Praha Transmisja Live HD przedstawienia odbędzie się 17 grudnia o godz. 16.00.

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu Dziadka do orzechów. Przedstawienia baletu Czajkowskiego przygotowują w tym okresie na całym świecie nie tylko profesjonalne zespoły baletowe, ale także szkoły tańca i amatorskie grupy. „Choć prapremiera baletu odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych i rozprzestrzeniła się na cały świat” – opowiada Katarzyna Gardzina-Kubała, specjalistka ds. promocji nazywowkinach.pl. Mimo że dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowiadaniu modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna, Dziadek do orzechów miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary (w rosyjskiej wersji jest to Masza), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów.

Twórczość Czajkowskiego na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci była najlepszym kamieniem probierczym dla wszystkich choreografów. Jego muzyce jest za ciasno w ramach ślicznej bajki dla małych dzieci – wyrywa się w przestrzeń bardziej filozoficznych, dramatycznych rozważań. Jej tajemniczość i podskórny „dreszcz” przez wiele lat nie znajdowały scenicznego wcielenia, udało się to jednak choreografowi Jurijowi Grigorowiczowi i scenografowi Simonowi Wirsaładze oraz pierwszym wykonawcom głównych ról w tej wersji: Maszy – Jekaterinie Maksimowej i Dziadkowi do orzechów – Władimirowi Wasiljewowi. Z ich współpracy w 1966 roku w Teatrze Bolszoj powstał nowy spektakl, który do dziś, bez zmian, pozostaje w repertuarze Teatru Bolszoj.

Grigorowicz prezentuje inne podejście do baletowej bajki: napełnia ją Hoffmannowskim mistycyzmem i tajemniczością. W jego Dziadku do orzechów nie ma przesłodzenia, dosłownie i w przenośni. To nie balet o wyimaginowanym i błogosławionym Królestwie Konfiturowym (Krainie Słodyczy), gdzie na gałązkach choinki rozwieszone są cukierki, orzechy i marcepany, ale o fantasmagorycznych poczynaniach Drosselmeyera, dzięki któremu piękni książęta zwyciężają, reprezentując dobro, a Król myszy ginie wraz ze swoim wojskiem. Bohaterowie odbywają więc swoją wędrówkę w II akcie baletu w górę bożonarodzeniowego drzewka, spotykając lalki – choinkowe ozdoby. W głównych partiach zobaczymy wybitnych pierwszych solistów Bolszoj: Annę Nikulinę w roli Maszy, Denisa Rodkina jako Dziadka do orzechów/Księcia i Andrieja Merkuriewa jako Drosselmeyera.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Środa Młodych – Silesia przedstawia: Katarzyna Ćwiek i Ihor Maryshkin w NOSPRze

s20 grudnia 2017 roku o godz. 19.30 w Sali Kameralnej NOSPR (Katowice, pl. Wojciecha Kilara 1) odbędzie się koncert z cyklu „Środa młodych”, podczas którego zabrzmi muzyka Józefa Świdra.

Grudniowy koncert Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w Sali Kameralnej NOSPR to prezentacja dwójki wyróżniających się młodych wokalistów: Katarzyny Ćwiek (mezzosopran) i Ihora Maryshkina (baryton). W tym prestiżowym miejscu występują oni po raz pierwszy, chociaż ich piękne głosy i wielkie umiejętności wokalne znane już są katowickim melomanom z wielu koncertów. Byli m.in. uczestnikami tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

Katarzyna Ćwiek jest absolwentką studiów magisterskich w klasie ks. dr. hab. Pawła Sobierajskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Aktualnie odbywa studia doktoranckie w klasie dr hab. Ewy Biegas, prof. AM tej samej uczelni. Jest laureatką m.in. konkursów wokalnych „Iuventus Canti” we Vrablach (Słowacja) oraz „Ars et Gloria” w Katowicach.

Ihor Maryshkin to wokalista ukraiński polskiego pochodzenia. W latach 2015–2016 odbywał staż na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. dr. hab. Marka Rzepki. W tym roku zdobył na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde I miejsce w grupie uczniów szkół muzycznych w wieku 21-25 lat i Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Barytonowego. W sierpniu otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Bella Voce” w Busku-Zdroju. Został również laureatem nagrody Grand Prix dla najlepszego młodego śpiewaka w Polsce, przyznawanej w drodze Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego organizowanego przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podczas koncertu w siedzibie NOSPR muzycy zaprezentują utwory W.A. Mozarta, C. Saint-Saënsa, G. Bizeta, G. Donizettiego, C. Loewego, E. Tagliaferiego, R. Straussa, P. Czajkowskiego, S. Rachmaninowa, G. Swiridowa, a także When the shy star z cyklu Chamber music Józefa Świdra. Partie fortepianu wykona Katarzyna Rzeszutek; poprowadzi koncert Aleksandra Konieczna.

Szczegóły – na stronie: http://www.silesia.art.pl