Polmic - FB

news

„Goplana" Żeleńskiego - premiera w Teatrze Wielkim Operze Narodowej

G21 października 2016 roku w Teatrze Wielkim Operze Narodowej odbędzie się premiera opery w trzech aktach Goplana Władysława Żeleńskiego do libretta Ludomiła Germana według Balladyny Juliusza Słowackiego.

Goplana Żeleńskiego jest dziełem bardzo udanym, liryzmem bliskim utworom Stanisława Moniuszki. W muzykę wplótł kompozytor polskie motywy tańców narodowych: poloneza, kujawiaka, mazura i oberka. Wraz z autorem libretta ten dramat o szekspirowskim zakroju przesunął w stronę baśni. Bohaterką uczynił boginkę jeziora, postać fantastyczną o głosie liryczno-koloraturowym. Jednak baśń pozostała okrutną: padają tu trzy trupy i rządzi zło. Reżyser Janusz Wiśniewski wtapia wszystko w bardzo osobny świat swej bogatej wyobraźni.

Orkiestrę tego wieczoru poprowadzi maestro Grzegorz Nowak. W role głównych bohaterów wcielą się Arnold Rutkowski (Kirkor), Mariusz Godlewski (Kostryn), Małgorzata Walewska (Wdowa), Wioletta Chodowicz (Balladyna), Katarzyna Trylnik (Alina), Rafał Bartmiński (Grabiec).

Więcej informacji – na stronie: http://teatrwielki.pl

SINFONIA IUVENTUS kameralnie

SI28 października 2016 roku o godz. 19.00 w murach najstarszej i największej uczelni muzycznej w Polsce, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, zabrzmi znakomita XX-wieczna kameralistyka. Zespoły kameralne muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus wykonają utwory Francisa Poulenca i Arnolda Schönberga oraz zaprezentują prawykonanie nowego dzieła Piotra Wróbla pod batutą Andrzeja Borzyma juniora.

W pierwszej części koncertu – subtelne piękno, bogata, neoromantyczna ekspresja sekstetu smyczkowego Verklärte Nacht, op. 4 austriackiego pioniera dodekafonii Schönberga współgrać będzie z na poły namiętnym, na poły melancholijnym Sekstetem op. 100 Poulenca i jego przewrotną, groteskową częścią I (Allegro vivace).

Wieczór zwieńczy prawykonanie nowego dzieła aranżera, puzonisty basowego i tubisty Piotra Wróbla pt. Brass Symphony (2016) na 14-osobowy zespół instrumentów blaszanych, ubarwionych instrumentami perkusyjnymi. Utwór podzielony został na pięć części – Wiara, Walka, Katharsis, Beztroska i Spełnienie, o których sam kompozytor powiedział, iż odzwierciedlają dążenia człowieka do zmian, na poziomie zarówno błahym, codziennym, jak i na poziomie ważnych celów życiowych. Jest to pierwsza symfonia tego kompozytora, i, jak ma nadzieję, nie jego ostatnia.

Wstęp na koncert jest wolny: obowiązują bezpłatne zaproszenia, których dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00.

Utwór powstał dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl  

Super Sam + 1 – Evan Parker / Jerzy Mazzoll

SuperSam„SUPERSAM PLUS 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram.

„SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów, „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „PLUS 1” w tytule oznacza, że podczas każdego z koncertów prezentowane będą dwa akty solowe. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie. Każdy koncert „SUPERSAM PLUS 1” przewiduje udział uznanych artystów zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne oraz jednego artysty warszawskiego.

Podczas koncertu 20 października 2016 roku premiery swoich dzieł przedstawią Evan Parker oraz Jerzy Mazzoll.

Evan Parker jest znany z muzyki solowej granej na saksofonie sopranowym, jego twórczość w ostatnich latach skoncentrowana była na jego nieustannych poszukiwaniach technik takich jak cyrkularne oddychanie, przedęcie, multifonia i palcowanie krzyżowe. To środki techniczne, z których Parker korzysta bardziej analitycznie niż intuicyjnie, solowe występy określa jako wchodzenie w stan podobny do transu. Muzyka powstała w wyniku jest zdecydowanie hipnotyczna i tworzy nieprzerwany ciąg wijącego się i wielowarstwowego dźwięku, który sam Parker określa jako „iluzję polifonii”.

Jerzy Mazzoll jest uważany za jednego z najciekawszych klarnecistów w Polsce. W swojej grze wykorzystuje zarówno elementy klasyki, jak i muzyki współczesnej, jest twórcą unikalnych technik. Jest autorem muzyki do awangardowych filmów i multimedialnych instalacji, które powstawały w Polsce, Holandii i Niemczech, a także do pełnometrażowego filmu fabularnego jutro będzie niebo w reż. J. Marszewskiego i filmu dokumentalnego Słowa jak ściany o Małgorzacie Hillar (TVP2). Jest współtwórcą formy scenicznej zwanej dyfuzją, która powstała przy współpracy z R. Knuthem w ramach projektu Diffusion Ensamble, gdzie brał udział w pokazach obok takich artystów jak: Harald Naegeli, Jenny Holzer, Felix Droese.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.mozg.pl

"The Violin in Polish Collections"

sThe third installment of the "Musical Instruments" website will be launched on October 21, 2016 during the 15th International Henryk Wieniawski Violin Competition.

The website will be devoted to violins in Polish collections, as well as the instruments of the winners of violin-making and violin competitions. It is the third installment of the "Musical Instruments" project, following the "Polish folk music instruments" and "The Piano in Polish Collections".

The website gathers the largest digital collection of music instruments in Poland and it presents the instruments from the Violin Collection of the Ministry of Culture and National Heritage, managed by the Association of Polish Violin Makers, as well as the instruments of Polish laureates of the International Henryk Wieniawski Violin-Making Competition in Poznań, and the violins played by Polish performers awarded at the International Henryk Wieniawski Violin Competition.

Partners: Henryk Wieniawski Music Society in Poznań, Association of Polish Violin Makers.

The project is financed by the Ministry of Culture and National Heritage and implemented by the Institute of Music and Dance.

More information: www.skrzypce.instrumenty.edu.pl

11. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”: First Was The Voice, First Was The Drum

Ad LibitumOd 19 do 22 października 2016 roku potrwa 11. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”, składający się z dwóch części: warsztatowej i koncertowej.

Festiwal Ad Libitum zaczyna drugą dekadę swojego istnienia pozostając w kręgu sztuki improwizacji, leżącej u samych podstaw aktu twórczego człowieka. W swej 11. edycji wskazuje na najbardziej pierwotne ludzkie instrumenty improwizacji, jakimi są głos i instrumenty perkusyjne. Program Ad Libitum 2016 zawiera koncerty śpiewaków i perkusistów, którzy reprezentują niekiedy skrajnie odmienne podejście do śpiewu i rytmicznej kreacji.

Urodzona w Turcji śpiewaczka Saadet Turkoz łączy współczesny język muzyczny z tradycją oralną Kasachstanu, Turkiestanu, z pieśniami koranicznymi, muzyką turecką, a także z free jazzem, który odkryła na samym końcu swoich muzycznych podróży. Wystąpi wraz ze słoweńskim perkusistą Zlatko Kaučičem. Na estradzie Ad Libitum pojawi się także Charlotte Hug – wokalistka, skrzypaczka i performerka współpracująca z jednym z najbardziej spektakularnych europejskich drummerów Lucasem Niggli. Premierowe projekty wokalno-perkusyjne zaprezentuje znany w Polsce wokalista Jorgos Skolias (koncert z synem Antonisem Skoliasem), oraz śpiewaczka ELMA (wspólne przedsięwzięcie z Bartłomiejem Olesiem zainspirowane twórczością Hildegardy z Bingen). Wystąpią także twórcy legendarnej brytyjskiej formacji AMM – perkusista Eddie Prévost i wybitny pianista, interpretator awangardy II poł. XX wieku, improwizator John Tilbury. Wydarzeniem tegorocznej edycji Ad Libitum będzie także występ najwybitniejszej kontrabasistki w historii muzyki współczesnej i improwizowanej Joëlle Léandre, która zagra w Warszawie po raz pierwszy w stworzonym specjalnie na festiwal duecie z kontrabasistą Bogdanem Mizerskim.

Nieodłączną i szczególnie ważną częścią festiwalu Ad Libitum jest działalność warsztatowa z udziałem artystów aktywnych także w dziedzinie edukacji. W tegorocznych warsztatach (19-20 października) wezmą udział Phil Minton i warszawski kolektyw improwizatorski Warsaw Improvisers Orchestra. Efekt tej pracy zostanie zaprezentowany w finale festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie: ad-libitum.pl

Karkowski/Xenakis (Extended) w Nowym Teatrze

XOd 17 października do 23 listopada 2016 roku w Nowym Teatrze (Warszawa, ul. Madalińskiego 10/16) potrwa cykl wydarzeni pt. „Karkowski/Xenakis”.

Centralnym wątkiem serii wydarzeń poświęconych Zbigniewowi Karkowskiemu jest próba ukazania twórczości polskiego kompozytora w kontekście wpływów jego mistrza Iannisa Xenakisa. Program przybliża także mało znaną muzykę instrumentalną i wokalną Karkowskiego w wykonaniu jego najbliższych współpracowników. Oprócz koncertów z udziałem m.in. Appartment House, Antona Lukoszevieze, Aleksandra Gabrysia, Kaspra Toeplitza i Chóru Gęba, odbędą się także prezentacje filmów z muzyką Zbigniewa Karkowskiego oraz dyskusje z artystami.

Kuratorką projektu jest Monika Pasiecznik. Programy koncertów zostały ułożone wokół dwóch wątków. Pierwszym z nich jest wpływ muzyki Xenakisa na twórczość Karkowskiego. Drugi to muzyka instrumentalna Karkowskiego – zdecydowanie mniej znana niż jego twórczość czysto elektroniczna.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Read more: Karkowski/Xenakis (Extended) w Nowym Teatrze

Koncert muzyki Grażyny Bacewicz

Liberator17 października 2016 w Muzeum Powstania Warszawskiego odbędzie się ostatni w tym roku koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”. Kompozycje Grażyny Bacewicz – wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki – wykona duet w składzie Jakub Jakowicz (skrzypce) i Bartosz Bednarczyk (fortepian).

Grażyna Bacewicz (1909-1969) nie bez powodu nazwana została damą polskiej kompozycji. W rodzimej historii muzyki uchodzi bowiem za pierwszą kobietę, zaliczaną do grona twórców wybitnych. Zajmuje także ważne miejsce w światowej historii muzyki współczesnej. Katalog jej twórczości obejmuje koncerty na różne instrumenty, utwory symfoniczne, kwartety smyczkowe, utwory kameralne i balety. Pisała także muzykę do filmu i teatru, muzykę do słuchowisk Polskiego Radia oraz piosenki. Bacewicz była nie tylko kompozytorką, ale także wykształconą, koncertującą skrzypaczką, stąd w jej dorobku licznie obecne są kompozycje na ten instrument. Jest autorką m.in. siedmiu koncertów skrzypcowych, pięciu sonat na skrzypce i fortepian oraz dwóch sonat na skrzypce solo.

Na koncercie wieńczącym tegoroczny cykl „Muzyka pod Liberatorem” w najbliższy poniedziałek o godzinie 19.00 będzie okazja posłuchać jej dwóch Sonat na skrzypce z fortepianem, z 1947 i 1949 roku. Zabrzmią one w wykonaniu artystów związanych z Warszawą: skrzypka Jakuba Jakowicza i pianisty Bartosza Bednarczyka, którzy występują w duecie od 2000 roku. Artyści mają na swoim koncie kilka płyt: Subito (Polskie Radio, nominacja do nagrody „Fryderyk 2003”), Beethoven Violin Sonatas (Subito Records) oraz nagranie Partity Witolda Lutosławskiego (CD Accord).

Organizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program Drugi Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wstęp wolny.

Studencka premiera SOUNDWORK

Soundwork21 października 2016 roku w TR Warszawa odbędzie się studencka premiera spektaklu muzycznego Wojciecha Blecharza SOUNDWORK, którego tematem i bohaterem jest dźwięk, opowiadanie o nim przez pryzmat wybranych aspektów muzyki XX i XXI wieku oraz próba definicji podstawowych elementów muzycznych, takich jak melodyka, rytmika czy dynamika.

Spektakl, którego prapremiera miała miejsce 14 października, pokazuje, że muzyka współczesna jak żadna inna oferuje wyjątkowe bogactwo dźwiękowych kolorów, intensywności, szorstkości, półcieni, szeptów czy szmerów i właśnie to dźwiękowe bogactwo staje się librettem spektaklu. Również to muzyka współczesna, jak żadna inna, umożliwia przygotowanie utworu muzycznego nie-muzykom, pozwala na wspólne tworzenie dźwięku i wspólne muzykowanie, które dziś jest również czynnością praktycznie wymarłą.

Inscenizację z udziałem studentów poprzedzą warsztaty, sprzyjające rozwijaniu słuchowej wyobraźni. Uczestnicy wezmą udział w muzycznym laboratorium, podczas którego zbudują własne instrumenty i będą wydobywać dźwięki z przedmiotów codziennego użytku. Zajęcia posłużą stworzeniu improwizowanej kompozycji i wspólnemu muzykowaniu podczas spektaklu. Na warsztaty może przyjść każdy, bez względu na umiejętności i zdolności muzyczne. SOUNDWORK pomoże pewne dźwięki i zjawiska muzyczne poznać oraz nazwać, pozwoli odkrywać muzykę tam, gdzie jej wcześniej nie dostrzegaliśmy.

Powstanie spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

167th anniversary of Chopin’s death

NIFCAs part of celebrations of the 167th anniversary of Fryderyk Chopin's death, Mozart’s Requiem in D minor KV 626 will be performed on October 17, 2016 at the Holy Cross Basilica in Warsaw.

Each year on October 17, the Fryderyk Chopin Institute organizes a concert marking the anniversary of Fryderyk Chopin's death. Its program refers to the composer's funeral ceremony, which took place at St. Magdalene's Church in Paris on October 30, 1849, and during which - according to his wishes - Mozart's Requiem was played.

Traditionally, Requiem will be performed in the interior of the Holy Cross Basilica where Chopin's heart is laid to rest.

Performers:

Christina Landshamer – soprano

Ingeborg Danz – alto

Robert Getchell – tenor

Matthew Brook – bass

Collegium Vocale 1704

Collegium 1704

Václav Luks – conductor

Admission free.

Source: www.chopin.nifc.pl