polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

news

XI Skup Dźwięków Nowych i Używanych – Awangarda, a pamięć: otwarte spotkania warsztatowe oraz koncert

aW dniach 14–18 grudnia 2017 roku w „Przestrzeni Prywatnej” (Warszawa, ul. Emilii Plater 9/11) odbędą się warsztaty kompozytorskie, prowadzone przez Krzysztofa Knittla, Mieczysława Litwińskiego, Tadeusza Wieleckiego, Ryszarda Lateckiego, Jerzego Kornowicza i Tadeusza Sudnika, które zwieńczy koncert finałowy 19 grudnia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im W. Lutosławskiego o godz. 19.30.

„Skup Dźwięków” ma już 12-letnią tradycję. W roku 100-lecia polskiej awangardy działania muzyczne i dźwiękowe, które tym razem będą motywem przewodnim „Skupu Dźwięków", nawiązują do twórczości polskich formistów (m.in. Tytusa Czyżewskiego, Zbigniewa i Andrzeja Pronaszko, Witkacego) oraz Władysława Strzemińskiego. Faktura i forma obrazów tych artystów znajdzie przełożenie w budowaniu wypowiedzi muzycznych, charakteryzujących się z jednej strony silną ekspresją, z drugiej – swoistym monochromatyzmem formalnym, muzyką stanu.

Cele warsztatów to: zainspirowanie uczestników do własnej, indywidualnej ekspresji twórczej, zdobycie umiejętności twórczego współdziałania w grupie, zapoznanie z różnymi aspektami muzyki współczesnej i warsztatem twórczym nauczycieli oraz spotkanie międzypokoleniowe, wspólna praca nad przygotowaniem utworu i doświadczenie występu scenicznego. W warsztatach biorą udział osoby pragnące rozszerzyć swoje doświadczenia o elementy improwizacji zespołowej i praktykę humanistyki muzycznej.

Podczas koncertu finałowego zabrzmią przygotowane przez uczestników kompozycje w wykonaniu Grupy Kawalerowi Błotni, zaproszonych gości oraz aktywnych uczestników warsztatów. Warsztaty i koncert mają otwarty charakter i są bezpłatne.

Szczegóły – na stronie: http://www.ptmw.art.pl/ 

„Góra-dół – być jak Karłowicz”

kW dniach 23 października – 18 grudnia 2017 roku w Filharmonii Szczecińskiej będzie wystawiany spektakl dla dzieci Góra-dół – być jak Karłowicz, w którym głównym bohaterem jest patron instytucji.

To najnowsza, unikatowa produkcja teatralna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Spektakl pokazuje Mieczysława Karłowicza, kompozytora i miłośnika gór, na przestrzeni jego całego życia jako chłopca, a potem mężczyznę, którym kierują czasem zupełnie przeciwstawne emocje. Fabułę spektaklu buduje pięć podstawowych emocji bohatera: Radość, Strach, Gniew, Odraza i Smutek. Ich charakter kształtuje nie tylko tekst, ale przede wszystkim muzyka odzwierciedlająca cechy każdej z emocji.

W spektaklu Góra-dół – być jak Karłowicz wykorzystane zostały poematy symfoniczne kompozytora, które były inspiracją do stworzenia nowych, skomponowanych specjalnie na potrzeby spektaklu utworów w – uwaga! - elektronicznych aranżacjach. Autorem kompozycji jest Mateusz Ryczek, który na zamówienie Filharmonii skomponował muzykę odzwierciedlającą radość, strach, gniew, odrazę i smutek. Projekt został stworzony z myślą o młodym odbiorcy, który będzie miał szansę utożsamić się z głównym bohaterem – niezależnie od tego, w jakim kierunku się rozwija i w jakich czasach żyje. Głównym celem przedsięwzięcia jest zainteresowanie młodego odbiorcy muzyką przez pryzmat uczuć i historii kompozytora.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

Dark Matter(s) & Jeszcze Polska Muzyka | Mykietyn & Peszat

d17 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Szczecińskiej będzie miał miejsce koncert finałowy cyklu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej poświęconego polskiemu dziedzictwu kulturowemu „Jeszcze polska muzyka” pt. „Mykietyn & Peszat”, podczas którego odbędą się światowe premiery dziel polskich twórców.

Ciemna materia, jedna z największych zagadek współczesnej nauki, zainspirowała serię niezwykłych koncertów/spektakli multimedialnych – „Delirium-Edition: Dark Matter(s)” – która prezentuje znane i nieznane utwory muzyki orkiestrowej i operowej XX-XXI wieku. Podczas tych koncertów orkiestra symfoniczna spotyka się z elektroniką, a słuchacze mają wpływ na przebieg akcji. Autorem projektu jest dyrygent Wiktor Kociuban.

W wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Wiktora Kociubana usłyszymy światową premierę utworów, skomponowanych specjalnie na tę okazję: The Artist’s way Piotra Peszata oraz Herr Thaddäus Pawła Mykietyna. Herr Thaddäus to nowy utwór sceniczny kompozytora na elektronikę i orkiestrę symfoniczną w przestrzeni ze scenografią Mirosława Bałki, którego nazwisko jest gwarancją niecodziennych efektów specjalnych. Podczas koncertu zostanie wykorzystana technologia 3D Audio. Partie solowe (głosy z taśmy) zabrzmią w wykonaniu Łukasza Koniecznego (bas) i Barbary Sierosławski (recytacje). Sam pomysł na utwór jest niezwykle intrygujący: warstwę tekstową utworu stanowi Inwokacja do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza w dziewiętnastowiecznym tłumaczeniu Siegfrieda Lipinera.

Koncert zostanie powtórzony 19 grudnia w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

Bajeczny „Dziadek do orzechów” z Teatru Bolszoj w grudniu w polskich kinach

bŚwiąteczne pokazy Dziadka do orzechów, baśniowego baletu Piotra Czajkowskiego, w wykonaniu tancerzy Teatru Bolszoj w Moskwie będzie można oglądać w ponad 100 polskich kinach przez cały grudzień 2017. W Kinie Praha Transmisja Live HD przedstawienia odbędzie się 17 grudnia o godz. 16.00.

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu Dziadka do orzechów. Przedstawienia baletu Czajkowskiego przygotowują w tym okresie na całym świecie nie tylko profesjonalne zespoły baletowe, ale także szkoły tańca i amatorskie grupy. „Choć prapremiera baletu odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych i rozprzestrzeniła się na cały świat” – opowiada Katarzyna Gardzina-Kubała, specjalistka ds. promocji nazywowkinach.pl. Mimo że dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowiadaniu modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna, Dziadek do orzechów miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary (w rosyjskiej wersji jest to Masza), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów.

Twórczość Czajkowskiego na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci była najlepszym kamieniem probierczym dla wszystkich choreografów. Jego muzyce jest za ciasno w ramach ślicznej bajki dla małych dzieci – wyrywa się w przestrzeń bardziej filozoficznych, dramatycznych rozważań. Jej tajemniczość i podskórny „dreszcz” przez wiele lat nie znajdowały scenicznego wcielenia, udało się to jednak choreografowi Jurijowi Grigorowiczowi i scenografowi Simonowi Wirsaładze oraz pierwszym wykonawcom głównych ról w tej wersji: Maszy – Jekaterinie Maksimowej i Dziadkowi do orzechów – Władimirowi Wasiljewowi. Z ich współpracy w 1966 roku w Teatrze Bolszoj powstał nowy spektakl, który do dziś, bez zmian, pozostaje w repertuarze Teatru Bolszoj.

Grigorowicz prezentuje inne podejście do baletowej bajki: napełnia ją Hoffmannowskim mistycyzmem i tajemniczością. W jego Dziadku do orzechów nie ma przesłodzenia, dosłownie i w przenośni. To nie balet o wyimaginowanym i błogosławionym Królestwie Konfiturowym (Krainie Słodyczy), gdzie na gałązkach choinki rozwieszone są cukierki, orzechy i marcepany, ale o fantasmagorycznych poczynaniach Drosselmeyera, dzięki któremu piękni książęta zwyciężają, reprezentując dobro, a Król myszy ginie wraz ze swoim wojskiem. Bohaterowie odbywają więc swoją wędrówkę w II akcie baletu w górę bożonarodzeniowego drzewka, spotykając lalki – choinkowe ozdoby. W głównych partiach zobaczymy wybitnych pierwszych solistów Bolszoj: Annę Nikulinę w roli Maszy, Denisa Rodkina jako Dziadka do orzechów/Księcia i Andrieja Merkuriewa jako Drosselmeyera.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

The Final Concert of the XXVII International Festival of Young Laureats of Music Competitions – Interventions 2017

fmlOn December 15, 2017 at 6 p.m. at the Concert Hall of the Academy of Music in Katowice (Zacisze 3 Street) a final concert of the XXVI International Festival of Young Laureats of Music Competitions will take place under the title „Sketches for the opera – Stanisław Moniuszko’s „The Haunted Manor”. 

Young vocalists, laureats of Polish and international competitions, students and graduates of music academies and different educational centers, as well as participants of the Opera Academy at the Teatr Wielki – National Opera in Warsaw, will perform well-known arias, duets and ensembles from Moniuszko’s “The Hanuted Manor”.

The event is co-financed by the Institute of Music and Dance as part of the programme „Music and Dance – Interventions 2017”. Free admission cards available at the IPiUM “Silesia” beureau (31a 3 Maja Street) and by phone (10 a.m. to 2 p.m.).

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Haydn. The Day Trilogy | Berenice

siPolish Sinfonia Iuventus Orchestra will perform Joseph Haydn's "The Day Trilogy" symphonies and Scena di Berenice with Olga Pasiecznik on December 15th, 2017, at 7:00 p.m. at the Great Hall of the Royal Castle in Warsaw.

Three symphonies devoted to different time periods – times of day – are an interesting curiosity in Haydn's legacy. There are some mentions that there were supposed to be four works, but if “Night” was one of them, it has not survived and today the cycle consists of three: Morning, Noon and Evening, annotated in the scores with French titles. It was probably created around 1761, shortly after the great composer took up the post of the vice-band leader of the ensemble of Prince Pál Esterházy. These charming Rococo works are evidence of the intensive search for a new expression of the hitherto simple sinfonia of Baroque provenance and its transformation into a mature, classic symphony.

During his second visit to London in 1795, Haydn wrote the dramatic scene Berenice, che fai for Italian singer Brigida Banti, using the expressive text from Pietro Metasiasio’s Antigono. In the work, Berenice mourns the (alleged) suicidal death of her beloved Demetrio. The role of the emotion-torn Berenice will be sung by one of the most acclaimed singers, Olga Pasiecznik from Ukraine, who has been living in Poland for years. Pasiecznik is adored by audiences for many unforgettable opera and oratorial roles, as well as her wonderful song repertoire. The concert will be led by Gabriel Chmura.

Concerts of Polish Sinfonia Iuventus Orchestra are organised under Polish Music Information Centre POLMIC patronage.

More information: http://sinfoniaiuventus.pl 

SuperSam +1: Rabih Beaini / Mikołaj Trzaska

ssThe next concert from a series of master performances „SuperSam + 1”, organised by the „Mózg Foundation”, will take place on December 14, 2017 at 8 p.m. at the “Mózg Powszechny” club (Zamoyskiego 20 Street, Warsaw). The main performers will be Rabih Beaini and Mikołaj Trzaska.

Rabih Beaini is a lone voice in electronic music. Few people thread as challenging and intriguing live shows as him, where dark wave, krautrock, post everything and techno all sit together in haunted hardware harmony. His own Morphine label is just as sonically unpredictable so are his own cultured remixes or stunning long players such as the immediately timeless and standout ouvre that was ‘What We Have Learned’.

Mikołaj Trzaska is an icon of jazz avant-garde in Poland. He seeks common grounds between Chasidic music and contemporary improvise music. He plays the saxophone, bass clarinet and he is also a composer. He grew up on yass, which is an artistic and social movement of 80’s and 90’s that rebelled against the brassbound of Polish jazz environment. Together with a group of friends they changed the image of Polish jazz music. Trzaska was the co-founder of yass’s most important group, the legendary Miłość and the equally creative Łoskot.

“Supersam + 1” is a series of master performances. The project focuses mainly on music, however, it also includes other forms of expression such as: performance, multimedia, monodrama. “SUPERSAM + 1” will present respected Polish and foreign artists whose work is original, experimental and innovative.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Additional information: www.supersam.mozg.pl 

Benefit concert of Grażyna Pstrokońska-Nawratil

gpnKarol Lipiński Academy of Music in Wrocław and Wrocław Branch of Polish Composers Union invite to a benefit concert of professor Grażyna Pstrokońska-Nawratil. It will be held on December 10th, 2017, at 5 p.m. at the Concert Hall of the Karol Lipiński Academy of Music.

The concert will start with a meeting with the composer entitled "... between sounds...". Then pedagogues, graduates and students of the Karol Lipiński Academy of music will perform a list of pieces specially composed for the occasion and dedicated to Grażyna Pstrokońska-Nawratil. The event will be accompanied by an exhibition Professor Grażyna Pstrokońska-Nawratil – artist, pedagogue, pionier organised by the Main Library of Karol Lipiński Academy of Music.

The entrance is free of charge.

Additional information: http://www.amuz.wroc.pl

Gdańsk Art of Accordion Music Interpretation

g10th edition of the Gdańsk Art of Accordion Music Interpretation will be held on December 6 and 11, 2017 in Gdańsk.

The festival programme covers both premieres of new accordion works as well as classical chamber and solo accordion repertoire. On December 6th at the Gdańsk Main Town Hall Paweł Zagańczyk and a group of students from the Academy of Music in Gdańsk will premiere accordeon concerts by Krzesimir Dębski and Maciej Zimka. We will also hear a duet: Julianna An (violin) and Martyna Podolska (accordion).

The concert on December 11th at the City Culture Institute in Gdańsk will feature new accordion works performed by students of professor Krzysztof Olaczak (Błażej Reiter, Marta Stanzecka, Albert Woelke) from the Feliks Nowowiejski General Primary and Secondary Music School in Gdańsk, and Tomasz Kwiatkowski (Paweł Wiśniewski) from the General Primary and Secondary Music School in Grudziądz. W will also hear Paweł Ratajek, a second year student at the Academy of Music in Gdańsk.

The entrance to the concerts is free.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.