Polmic - FB

aktualności

Kraków | Gwiazdy z Sinfoniettą: Patrick Gallois

SC23 lutego 2019 roku wyruszymy w niezwykłą, muzyczną podróż. Naszym przewodnikiem będzie flecista i dyrygent Patrick Gallois, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia. Artyści wystąpią w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach (Sala Siemiradzkiego) o godz. 19:00.

Patrick Gallois, uczeń Jean-Pierre’a Rampala, od lat występuję w podwójnej roli, prezentując publiczności na całym świecie pełne spektrum swojego artystycznego kunsztu.

Podczas koncertu usłyszymy barokową II Suitę orkiestrową h-moll Johanna Sebastiana Bacha, ze słynną Badinerie – fletowy przebój z Gallois w roli solisty. Z kolei pod batutą Gallois-dyrygenta usłyszymy pierwsze symfoniczne dzieła dwóch niezrównanych klasyków wiedeńskich. W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic zabrzmi I Symfonia Es-dur, napisana przez zaledwie ośmioletniego Mozarta, oraz I Symfonia D-dur Josepha Haydna. W sobotni wieczór zabrzmi też utwór współczesny – nawiązująca do baroku przejmująca Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego. Impresjonistyczne Preludium do Popołudnia Fauna Claude’a Debussy’ego w aranżacji gwiazdy wieczoru (opracowanie na flet, harfę i orkiestrę smyczkową) to jeden z najsłynniejszych utworów tego kompozytora, uznawany również za przełomowy w historii muzyki.

Słynny flecista i dyrygent artystycznie spotkał się już wcześniej z Sinfoniettą Cracovią. Przyjemność wspólnych występów oraz entuzjazm słuchaczek i słuchaczy sprawiły, że nie sposób było nie podzielić się tym doświadczeniem z krakowską publicznością.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

475. Koncert Poznański „C’est la Vie!”

FP23 lutego 2019 roku o godz. 18.00 Filharmonia Poznańska zaprasza do Auli Uniwersyteckiej na 475. Koncert Poznański „C’est la vie!”, podczas którego zabrzmi muzyka Mieczysława Wajnberga.

Podczas pierwszej części 475. Koncertu Poznańskiego zanurzymy się w pięknych frazach Koncertu skrzypcowego g-moll op. 67 Mieczysława Wajnberga, którego setną rocznicę urodzin świętujemy w roku 2019. A po przerwie zabrzmi wyjątkowe dzieło Hectora Berlioza – Lelio, albo powrót do życia (Lélio ou le retour à la vie) op. 14 b. Ten sam bohater, który w słynnej Symfonii fantastycznej pogrąża się w rozpaczy prowadzącej w objęcia obłędu, w Lelio budzi się z koszmarnych snów, odnajduje spokój, a pragnienie miłości i wszechogarniającą samotność postanawia oswoić zachwycającą muzyką.

Koncert Wajnberga zabrzmi w wykonaniu znakomitego skrzypka Linusa Rotha, propagatora muzyki tego kompozytora, natomiast w Lelio usłyszymy Wojciecha Pszoniaka w roli narratora oraz Andrzeja Lamperta (tenor), Szymona Komasę (baryton), Poznański Chór Kameralny i Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej. Całością dyrygować będzie Łukasz Borowicz.

Podczas sobotniego koncertu odbędzie się także promocja nowego tłumaczenia Pamiętników Hectora Berlioza, wydanych przez Wydawnictwo Poznańskie. Partnerem tej publikacji jest Filharmonia Poznańska, a przedmowę do książki napisał Łukasz Borowicz.

Anna Plenzler

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmoniapoznanska.pl/ 

Warszawa | Koncert Karnawałowy Sinfonii Iuventus

SIOryginalny program Koncertu Karnawałowego Sinfonii Iuventus 22 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zachwyci każdego miłośnika ambitnej, mistrzowskiej muzyki symfonicznej wchodzącej w interakcje z „lżejszymi muzami”.

Mistrzem takich połączeń był Leonard Bernstein – swego Kandyda sam określał mianem operetki, ale to obszerne dzieło na motywach ironiczno-gorzkiej powiastki Woltera łączy w sobie wiele gatunkowych tradycji. Zapowiada je efektowna uwertura-potpourri, grywana też jako samodzielny utwór symfoniczny. West Side Story tegoż autora stała się kamieniem milowym w dziejach musicalu – podziwiana na Broadwayu, przyniosła autorowi ogromną popularność zwłaszcza w wersji filmowej (1961). Brawurowe sceny taneczne doczekały się autorskiego ujęcia w formie barwnej orkiestrowej suity.

John Williams to prawdziwa legenda muzyki filmowej. Soundtrack do szelmowskiej komedii Stevena Spielberga Złap mnie, jeśli potrafisz należy może do nieco mniej znanych osiągnięć autora, ale dorównuje jakością i pięknem muzycznych pomysłów tym najsławniejszym. Orkiestrowe miniatury – Escapades z solowym saksofonem (w tej partii wystąpi Paweł Gusnar) na kanwie filmowej partytury to urocza i zabawna stylizacja muzyki filmowej z lat 1960., w których rozgrywa się akcja filmu – jej „znakiem rozpoznawczym” bywał szczególnie wówczas popularny wibrafon, mający tu eksponowaną partię, którą wykona Dominik Bukowski. Wirtuozowski saksofon jest też koncertującym bohaterem suity Scaramouche, skomponowanej w 1937 r. przez Dariusa Milhaud jako część muzyki do komedii Latający lekarz Moliera. Danzón No. 2 Arturo Márqueza to symfoniczna perełka muzyki meksykańskiej, spopularyzowana jako encore grywany chętnie przez sławną Simón Bolívar Youth Orchestra pod batutą Gustavo Dudamela. Za dyrygenckim pulpitem stanie Wojciech Rodek – dyrektor artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Szczecin | Preludium Talentów

FSz22 lutego o godz. 19:00 orkiestra Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie wystąpi pod dyrekcją Andrzeja Boreyki, który jest jednym z najbardziej ekscytujących i dynamicznych dyrygentów pochodzących z Europy Wschodniej. W ich interpretacji usłyszymy utwory Góreckiego, Ravela i Strawińskiego.

Koncert rozpocznie utwór Mikołaja Góreckiego. Tytuł Zan Tontemiquico w języku Náhuatl, którym mówiono na terenie obecnego Meksyku, w wolnym tłumaczeniu znaczy „Przychodzimy po to tylko, aby śnić”. Słowa zaczerpnięte są z wiersza autorstwa Tochihuitzina, księcia i poety, który żył na przełomie XIV i XV wieku.

Kulminacją koncertu będzie wykonanie suity z baletu Igora Strawińskiego Ognisty ptak. Premiera baletu w 1910 roku w Paryżu okazała się ogromnym sukcesem, a Strawiński zyskał uznanie takich sław, jak Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Jean Cocteau. Dzieło określano mianem „tanecznej symfonii”. Ognisty ptak to pierwsza tak rozbudowana kompozycja orkiestrowa w dorobku 27-letniego twórcy. Muzyka młodego kompozytora bazuje częściowo na rosyjskim folklorze, a w dużym stopniu wykorzystuje jeszcze wzorce jego wielkich poprzedników: Aleksandra Głazunowa, Aleksandra Skriabina i nauczyciela Strawińskiego, Nikołaja Rimskiego-Korsakowa.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1000-Boreyko__Strawinski__ 

Wrocław | Prawykonanie "Koncertu skrzypcowego" Pawła Mykietyna

Mykietyn22 lutego 2019 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się prawykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Utwór powstał dla Marcina Markowicza i jemu jest dedykowany. Soliście towarzyszyć będzie orkiestra Narodowego Forum Muzyki pod batutą Jacka Kaspszyka.

"Pisanie w dzisiejszych czasach utworu na orkiestrę symfoniczną można uznać za przejaw ekscentryczności". – to słowa Pawła Mykietyna, które padły podczas rozmowy na temat najnowszego Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną. Koncert na skrzypce – pierwszy utwór po powstałym półtora roku temu Herr Thäddeus – wzbudza naturalną ciekawość. 

Paweł Mykietyn jest obecnie z pewnością jednym z najbardziej charakterystycznych twórców muzyki polskiej, na co wskazują zarówno kolejne udane prawykonania jego dzieł, jak i szereg nagród i prestiżowych wyróżnień, które otrzymał. Są wśród nich m.in. pierwsza lokata na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995), Paszport „Polityki” (2000) i Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2011). Pochodzący z Oławy kompozytor muzyką interesował się od dziecka, choć formalną edukację rozpoczął w wieku czternastu lat jako uczeń „Łowieckiej” – OSM I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Od samego początku był żywo zainteresowany tworzeniem muzyki, a pierwsze wskazówki kompozytorskie otrzymał m.in. od Andrzeja Kosendiaka. Po maturze swój warsztat kompozytorski Mykietyn rozwijał na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w ramach studiów pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego. Już w tamtym czasie zadebiutował podczas festiwalu "Warszawska Jesień" kompozycją La strada.

Oprócz najnowszej kompozycji Mykietyna tego wieczoru usłyszymy również słynne dzieła powstałe w ubiegłym stuleciu: Quattro versioni originali della Ritirata Notturna di Madrid di L. Boccherini Luciana Beria, Divertimento Leonarda Bernsteina oraz La valse Maurice’a Ravela.

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6544

Wrocław | Kalejdoskop

NFM21 lutego 2019 roku o godz. 19:00 NFM Ensemble zaprasza na spotkanie z polską muzyką kameralną. Na program wieczoru złożą się kompozycje pięciorga rodzimych twórców reprezentujących różne pokolenia. W wykonaniu kameralistów Narodowego Forum Muzyki zabrzmią zarówno utwory słynnych twórców XX i XXI wieku, jak i dzieło Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – mistrza polskiej muzyki kameralnej doby romantyzmu.

Pełen niezwykłej energii Kaleidoscope for M.C.E.  Pawła Szymańskiego powstał w 1989 roku, jako dzieło 35-letniego wówczas kompozytora. Utwór, zgodnie ze swym tytułem, bazuje na ciągłym przetwarzaniu rozpoczynającego go motywu i prezentuje różnorodne możliwości, jakie niesie ze sobą technika gry na wiolonczeli. Wiolonczela doczekała się również kompozycji solowej w twórczości Witolda Lutosławskiego. Swoją Wariację Sacherowską Lutosławski skomponował w 1975 roku na prośbę legendarnego wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza. Z kolei na kontrabas solo przeznazony jest utwór Titane Elżbiety Sikory – należący do szeregu kompozycji pedagogicznych zamówionych przez dyrektora konserwatorium w Angouleme, Jacques’a Pési.

Pełnia brzmienia kwintetu smyczkowego ujawni się w dwóch kontrastujących ze sobą kompozycjach autorstwa Krzysztofa Pendereckiego i Feliksa Ignacego Dobrzyńskiego. Pierwszy ze wspomnianych twórców w swoim Kwintecie smyczkowym „Kartki z nienapisanego dziennika” powraca do różnych etapów rozwoju własnego języka artystycznego. Z tradycji muzyki kameralnej wyrasta również twórczość Dobrzyńskiego – szkolnego kolegi Fryderyka Chopina. Jego Kwintet fortepianowy F-dur jest artystyczną reakcją na klęskę powstania listopadowego i przejawem odwagi kompozytora – mimo ryzyka wynikającego z nastrojów politycznych w III części Dobrzyński umieścił melodię Mazurka Dąbrowskiego.

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6720

Bydgoszcz | W kręgu muzyki klawesynowej

FPWieczór kameralny w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego 20 lutego 2019 roku o godz. 19:00 będzie prawdziwą ucztą pełną muzycznych rarytasów, zwłaszcza dla wielbicieli muzyki klawesynowej.

Główny bohater koncertu Marek Toporowski – klawesynista, organista, kameralista i dyrygent – szczególnie ceniony jest jako wirtuoz klawesynu oraz dyrygent, specjalizujący się w wykonawstwie barokowej muzyki oratoryjnej. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki) doskonalił swe umiejętności pod okiem mistrzów we Francji, Niemczech i Holandii. W Akademii Muzycznej w Katowicach prowadzi klasę klawesynu. Jego płyty nagrane z muzyką staropolską czterokrotnie otrzymały nagrodę „Fryderyk”, a wiele innych – nominacje do tej nagrody.

Na wstępie koncertu z udziałem Marka Toporowskiego i Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis usłyszymy Rameau, uważanego za jednego z najważniejszych kompozytorów XVIII wieku i za założyciela opery francuskiej. Następnie zaprezentowany zostanie rozpoznawalny i powszechnie lubiany Bachowski Koncert klawesynowy E-dur BWV 1053. W interpretacji solisty usłyszymy Hommage à J.S. Bach współczesnego twórcy Ryszarda Borowskiego, aranżera, dyrygenta i pedagoga. W finale koncertu zabrzmią utwory Josefa Myslivečka, znanego jako „boski Czech” (il divine boemo), który był bliskim przyjacielem i mentorem młodego Mozarta. Muzycy wykonają Koncert klawesynowy B-dur oraz Symfonię G-dur.

Katarzyna Szewczyk

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/kregu-muzyki-klawesynowej/ 

Warszawa | Koncert w 100. rocznicę Sejmu Ustawodawczego

Sejm19 lutego 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się uroczysty koncert upamiętniający setną rocznicę pierwszego posiedzenia Sejmu po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Wydarzenie z udziałem prezydenta i premiera RP oraz programem złożonym z kompozycji m. in. Szymanowskiego, Moniuszki i Góreckiego transmitować będzie radiowa Dwójka o godz. 19.00.

Stulecie Sejmu Ustawodawczego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej uświetni koncert, którego program jest rodzajem symbolicznej podróży przez dzieje dawniejsze i nowsze polskiej historii muzyki.

„Ukończona w 1969 roku przez Henryka Mikołaja Góreckiego Muzyka staropolska już w samym tytule wyraźnie wskazuje na źródła inspiracji. Górecki wykorzystał symboliczne cytaty z dwóch staropolskich dzieł: fanfary instrumentów dętych oparł na średniowiecznym Benedicamus Domino, a partie smyczków na renesansowej pieśni Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł” – mówi Marcin Majchrowski z radiowej Dwójki. Z kolei Polonez koncertowy A-dur Henryka Wieniawskiego symbolizuje czasy XIX-wiecznej wirtuozerii (uwielbianej przez ówczesną publiczność), ale jest też nawiązaniem do wielkiej, sarmackiej tradycji dostojnego tańca chodzonego. Z kolei Uwertura koncertowa Karola Szymanowskiego to utwór symbolizujący aspiracje muzyki polskiej niemal w przededniu odzyskania niepodległości.

Są w programie tego koncertu także dwa, wymowne wyjątki – Interludium z nieukończonego Oratorium o św. Stanisławie Franciszka Liszta oraz Polonia Edwarda Elgara. Te dwa dzieła kompozytorów obcych – wprost nawiązują do tradycji muzyki polskiej i polskiej historii. Natomiast niedługi Koncert warszawski Richarda Addinsella – napisany został do brytyjskiego filmu Dangerous Moonlight z 1941 roku, opisującego tragedię września 1939 roku” – dodaje Marcin Majchrowski.

Utwory wykona Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją José Marii Florêncio; soliści: Jakub Jakowicz (skrzypce), Michał Szymanowski (fortepian).

Artur Szklarczyk

Poznań | Muzyka czasu Wielkiej Wojny

Wieniawski18 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w poznańskim Teatrze Polskim artyści z krajów zaangażowanych w obie strony konfliktu, znanego pod nazwą Wielka Wojna, który wstrząsnął światem na początku XX wieku, spotkają się, by wspólnie zagrać koncert.

Nawiązując do wydarzeń sprzed 100 lat, muzycy z Niemiec, Francji, Japonii i Polski wykonają utwory kompozytorów żyjących i tworzących w latach 1914–1918, na których, podobnie jak na tysiącach ich rodaków, wojna odcisnęła swe bolesne piętno. Koncert odbędzie się 18 lutego 2019. Data przypada niemal dokładnie w stulecie zakończenia Powstania Wielkopolskiego (Powstanie zakończyło się 16 lutego 1919 roku). Partnerem wydarzenia jest Teatr Polski w Poznaniu, gdzie wystąpią artyści. Wybór miejsca jest w tym wypadku nieprzypadkowy i nawiązuje do bogatych tradycji z końca XIX i początku XX wieku łączenia wieczorów teatralnych z koncertami.

Idea muzyczna tego projektu jest mocno zakorzeniona w historii – każdy utwór opisuje jakiś fragment historii I wojny światowej. Sopranistka Cécile Achille, skrzypaczka Airi Suzuki, pianista Hinrich Alpers i Orkiestra Antraktowa pod dyrekcją Adama Domurata zaprezentują utwory R. V. Williamsa, M. Ravela, G. Faure, R. Stephana, C. Debussy’ego, F. Poulenca i K. Szymanowskiego.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.wieniawski.pl/news/aktualnosci-towarzystwo-wieniawskiego/muzyka-czasu-wielkiej-wojny-18-02-2019-19-00.html