Polmic - FB

aktualności

Paweł Romańczuk z grupy Małe Instrumenty bohaterem kolejnej „Domówki z Dwójką”

DwojkaPrzy pomocy małych, nierzadko dziecięcych instrumentów tworzy wielką sztukę. Gościem kolejnej „Domówki z Dwójką” będzie Paweł Romańczuk – multiinstrumentalista, aranżer i kompozytor, który od 2006 roku prowadzi grupę Małe Instrumenty zajmującą się popularyzacją kultury „toy music” w Polsce. Początek koncertu z pracowni artysty 13 czerwca 2020 roku o godz. 19.00.

Co weekend o tej samej porze Program 2 Polskiego Radia zaprasza na koncerty odbywające się w domach zaprzyjaźnionych z Dwójką artystów, którzy w trudnych czasach izolacji chcą dzielić się ze słuchaczami i internautami swoją muzyką. W najbliższą sobotę słuchaczy Programu 2 Polskiego Radia i internautów zaprosi do swojej pracowni wyjątkowy artysta – Paweł Romańczuk.

Pomysłodawca i lider formacji Małe Instrumenty, a także konstruktor własnych instrumentów i mechanicznych instalacji dźwiękowych, na sobotni wieczór przygotował cykl zupełnie nowych utworów na konstrukcje grające, które trudno jest przetransportować i montować w salach koncertowych. Ponieważ w swojej pracowni może tworzyć obecnie tylko indywidualnie, będzie to również nietypowy koncert – kompozytor i muzyk sam zagra na kilkudziesięciu instrumentach. Pomogą mu w tym looper oraz automatyczne mechanizmy grające, budowane w pracowni Małych Instrumentów we Wrocławiu.

Transmisja jego koncertu w „Domówce z Dwójką” w sobotę 13 czerwca o godz. 19.00 – na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk

Białystok | Koncert online „Od gór i pól”

OiFP13 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert online Kwartetu Dworskiego z udziałem Małgorzaty Trojanowskiej (sopran) i Joanny Motulewicz (mezzosopran), podczas którego zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza.

Twórczość przedwcześnie zmarłego Mieczysława Karłowicza wprowadziła polską muzykę w nurt sztuki późnoromantycznej, ale styl jego młodzieńczych pieśni bywa określany jako stojący u progu modernizmu. Zdzisław Jachimecki pisał o nich w 1930 roku: „Pełna ciepła nuta liryczna w wielu spośród nich, szczerość inspiracji, objawiająca się w bardzo naturalnie wysnutych melodiach, niewyszukane formy akompaniamentu, trafnie jednak dostosowanego do nastroju danej poezji i organicznie łączącego się ze śpiewem, poprawność deklamacji i konstrukcji utworów wyrobiły pieśniom Karłowicza zasłużoną popularność”.

I Kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki powstał podczas jego studiów w Berlinie. To wdzięczne, proste dzieło, pisane – podobnie jak Śpiewnik domowy – z myślą o rodzinnym muzykowaniu. Wszystkie pieśni Fryderyka Chopina powstały przed jego wyjazdem z kraju. Komponowane do słów poetów polskich, podobnie jak pieśni Moniuszki, nawiązują do muzyki ludowej, poruszają siłą wewnętrznej ekspresji i liryczności.

Szczegółowy program – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/piesni-polskich-kompozytorow-w-opracowaniu-na-kwartet-smyczkowy-i-glosy/ 

Penderecki i Williams, czyli filmowa niedziela

FSzPolymorphię Krzysztofa Pendereckiego oraz utwory Johna Williamsa znane z filmów Jurassic Park i Hook usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza 14 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 podczas kolejnego koncertu online na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna przeniesie nas do świata filmu. Utwór Polymorphia Krzysztofa Pendereckiego na 48 instrumentów smyczkowych wykorzystano w takich znanych filmach, jak Egzorcysta i Lśnienie. Ewa Szczecińska, dziennikarka radiowa, porównuje wczesny utwór Pendereckiego do malarstwa Hieronima Boscha: „To muzyka plastycznie przepoczwarzająca rozmaite stany i emocje – słuchaczowi wydaje się, że dotyka czegoś nienazwanego, tajemnej metafizyki. Całość działa niczym obrazy Boscha: okazuje się rozdzierającym freskiem, ujmującym w dźwięki najrozmaitsze namiętności, lęki, euforie i boleści”.

Muzycy zabiorą nas także na spotkanie z utworami jednego z najznakomitszych kompozytorów muzyki filmowej - Johna Williamsa. O jego wielkim sukcesie świadczy przeszło 50 nominacji do Oscara i zdobycie pięciu złotych statuetek. Podczas koncertu usłyszymy tematy muzyczne z filmów Jurassic Park i Hook.

Katarzyna Plater-Zyberk

Dodatkowe informacje - na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Teatr Wielki – Opera Narodowa ogłasza repertuar sezonu 2020 / 2021

TW-ONTeatr Wielki – Opera Narodowa rozpocznie nowy sezon artystyczny 12 września 2020 roku. Stanowisko dyrektora muzycznego TW–ON obejmie francuski dyrygent Patrick Fournillier.

W planach Teatru 6 premier, 25 tytułów operowych i baletowych, szereg koncertów i recitali. Ponad 300 godzin muzyki. Ponad 200 wydarzeń na scenach teatru w wykonaniu wybitnych osobowości sceny operowej i baletowej, w tym cieszących się międzynarodową sławą Aleksandry Kurzak, Tomasza Koniecznego i Piotra Beczały. Patrick Fournillier zadyryguje siedmioma produkcjami: operami Fidelio, Cyganeria, Werther, Tosca, Carmen, Traviata oraz baletem Mayerling. Tradycyjnie już premiery poprzedzone zostaną koncertami kameralnymi (cykl „Preludiów premierowych”).

Wśród propozycji na wrzesień 2020 znajdzie się wieczór z charyzmatycznym polskim kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim i koncert „Głosy gór”, podczas którego muzykę wybitnych polskich kompozytorów – Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara – zaprezentują Atom String Quartet, Kwartet Orkiestry Kameralnej AUKSO, Kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki, Janusz Olejniczak i Jan Smoczyński pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka i Marka Mosia. Natomiast 23 listopada będzie miał miejsce koncert „Krzysztof Penderecki in memoriam”.

15 czerwca rozpocznie się sprzedaż biletów na spektakle w repertuarze do 31 grudnia 2020 roku.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl/ 

Przed jubileuszem Romualda Twardowskiego

Twardowski12 czerwca 2020 roku o godz. 19.30 na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz w mediach społecznościowych i na stronie internetowej Dwójki retransmitowany będzie pierwszy po wielotygodniowym zamknięciu Wiener Staatsoper recital Tomasza Koniecznego z Opery Wiedeńskiej.

Tomasz Konieczny to jedna z największych gwiazd światowych scen operowych. Po sukcesach w Wiener Staatsoper, m.in. jako Alberich, Jochanaan i Wotan, artysta ma w nadchodzącym sezonie powrócić na wiedeńską scenę w planowanym na październik wystawieniu Salome Richarda Straussa. Choć jednak sezon 2020 / 2021 wciąż stoi pod znakiem zapytania, to jednak już teraz Tomasz Konieczny pojawi się na tej słynnej scenie z nadzwyczajnym recitalem, w programie którego znajdą się późnoromantyczne pieśni Richarda Straussa i Sergiusza Rachmaninowa. Tomaszowi Koniecznemu w Operze Wiedeńskiej towarzyszył będzie przy fortepianie Lech Napierała.

Wyjątkowym rarytasem będą trzy pieśni z cyklu Znad Wilii Romualda Twardowskiego, który już niebawem, 17 czerwca, świętować będzie swoje 90. urodziny. W roku tego wyjątkowego jubileuszu ukaże się specjalny album płytowy Songs & Sonnets (Anaklasis), poświęcony kameralnej twórczości wokalno-instrumentalnej Twardowskiego. Na płycie znajdzie się jego utwór Sonety Michała Anioła na baryton i fortepian, dedykowany Tomaszowi Koniecznemu. Ponadto Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowuje nową edycję pieśni Romualda Twardowskiego. Premiera materiałów nutowych i albumu płytowego odbędzie się jesienią.

Premiera płyty z metaoperą „De invitatione mortis” Andrzeja Karałowa

UMFC10 czerwca 2020 roku odbędzie się premiera płyty Andrzej Karałow. De invitatione mortis, wydanej przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press.

Metaopera Andrzeja Karałowa De invitatione mortis do poetyckiego tryptyku Macieja Papierskiego to misterium, bez akcji scenicznej, które ma na celu ukazanie nowatorskiego podejścia do gatunku operowego dzięki łączeniu różnych wpływów stylistycznych. Jest swego rodzaju fuzją różnorodnych gatunków z pogranicza muzyki poważnej, improwizowanej i elektronicznej. Libretto przekazuje wartości chrześcijańskie: śmierć, wokół której obraca się główny wątek, nie jest przedstawiona jako zło, które czeka na człowieka u kresu jego życia, lecz stanowi jedynie symboliczne przejście do innego, nowego świata.

Misteryjność De invitatione mortis dotyczy przede wszystkim wytworzenia dźwiękowego środowiska, w którego centrum znajduje się słowo prowadzące przebieg całej metaopery, dającej się postrzegać jako rytuał. Forma oparta na trzech aktach-częściach, w ramach których znajdują się trzy pieśni-obrazy przedstawione przez poszczególnych trzech bohaterów, nawiązuje do tradycji teatru antycznego: trójdzielność konstrukcji, jedność czasu i miejsca akcji, działanie fatum, udział trzech śpiewaków-aktorów skonfrontowanych z oktetem instrumentalnym oraz kameralnym męskim zespołem wokalnym. Postać Euthanatosa (tenor Aleksander Rewiński) jest swoistym symbolem świata, do którego zmierza każda ludzka istota, a przynajmniej pośredniczy między nim a światem ludzkim. Rola Lekarza (baryton Dawid Dubec), która jest najbardziej „ziemską” postacią, znajduje się w świecie ludzkim, dosłownym, lecz, ze względu na swój zawód, ma ona styczność z miejscem, do którego zmierza Chora (sopranistka Joanna Freszel). Udział w nagraniu wzięli: saksofonista Michał Ochab, Dziołak / Stankiewicz Duo, Messages Quartet i Zespół Męski „Gregorianum” pod dyrekcją Martyny Szymczak, a także sam kompozytor.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o utworze – na stronie http://andrzejkaralow.pl/2-8/de_invitatione_mortis/ 

ZOBACZ: zapowiedź płyty

Chopin online

ChPRZ miłości do Fryderyka Chopina powstają czasem projekty, które łączą pozornie tylko odległe światy. Kiedy przyjrzymy się dokładniej, okazuje się, że łączy je więcej niż myśleliśmy. Chór Polskiego Radia zaprasza na premierowy koncert „Urodziny Chopina”, który transmitowany będzie online 9 czerwca 2020 roku o godz. 19.30.

Tym razem po twórczość najsłynniejszego polskiego kompozytora sięgnęli muzycy jazzowi i klasyczni – utwory Chopina usłyszymy we wspólnym wykonaniu Chóru Polskiego Radia, wokalistki Doroty Miśkiewicz i tria w składzie: Paweł Tomaszewski (fortepian, aranżacje), Robert Kubiszyn (bas) i Paweł Dobrowolski (perkusja). Całością pokieruje Maria Piotrowska-Bogalecka.

Chopin niemal od zawsze inspiruje jazzmanów, którzy mimo zmieniających się stylów i mód nieustannie sięgają po muzykę genialnego kompozytora. Prawdziwą kopalnią harmonicznych inspiracji są Chopinowskie mazurki i preludia. To właśnie te utwory usłyszymy w aranżacjach autorstwa Pawła Tomaszewskiego na chór, zespół jazzowy i głos. Dopełnieniem programu będzie kompozycja Macieja Małeckiego Walc scherzo. Przeznaczony na chór mieszany, utwór powstał w 2010 roku z okazji dwusetlecia urodzin Fryderyka Chopina, o czym świadczy tytuł odwołujący się do dwóch kolejnych Chopinowskich gatunków, które w repertuarze ma każdy koncertujący pianista. Warto przy tej okazji dodać, że fortepian jest bliski Małeckiemu, który sam jest pianistą – dyplom z wyróżnieniem otrzymał w warszawskiej uczelni w 1965 roku w klasie prof. Natalii Hornowskiej. I choć muzyka kompozytora powstała w XX-XXI w., to nie brak w niej odwołań do romantyzmu, o czym świadczy choćby Walc scherzo.

Koncert transmitowany będzie online / LIVE na kanale YouTube Chóru Polskiego Radia.

Koncert „Navigatio. Amor. Urodziny Chopina" z cyklu „Chór Polskiego Radia - dedykacje muzyczne” dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Łódź | Bacewicz International Summer Music Academy 2020

BISMABISMA Bacewicz International Summer Music Academy to kursy mistrzowskie przeznaczone dla muzyków chcących poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności z zakresu gry na fortepianie. Kursy odbędą się między 2 a 8 sierpnia 2020 roku w budynkach Akademii Muzycznej w Łodzi.

W tym roku swoim doświadczeniem podzielą się ponownie najwybitniejsi pianiści z prestiżowych uczelni muzycznych. Będą to profesorowie: Michel Béroff (profesor ostatniego zwycięzcy XVII Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho) i Claudio Martinez Mehner oraz artyści młodego pokolenia: Alexej Gorlatch i Ilya Maximov. W ramach BISMA zaplanowano również kilka koncertów uczestników transmitowanych na żywo w Internecie.

Celem wydarzenia jest również poszerzenie promocja łódzkiego środowiska akademickiego na arenie międzynarodowej oraz popularyzacja muzyki patronki uczelni – Grażyny Bacewicz. Kursy, którym patronuje kompozytorka, zwieńczy koncert galowy, podczas którego zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz dla najlepszego uczestnika o wartości 1000 euro.

Termin składania zgłoszeń upływa 8 czerwca 2020 roku. Opłata wpisowa wynosi 50 € (uczestnicy z Polski są zwolnieni z opłaty wpisowej). Koszt udziału w kursie – 520 €.

Dyrektorem BISMA jest polska pianistka Julia Kociuban.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy można znaleźć na oficjalnej stronie Akademii – www.bisma.pl 

Konferencja „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi”

IMiTInstytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają na konferencję „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi” 8 czerwca 2020 roku o godz. 14.00.

Spotkanie odbędzie się w formule online z udziałem ekspertów. Konferencja skierowana jest do dyrektorów instytucji artystycznych i służy doprecyzowaniu wytycznych wspierających powrót publiczności na wydarzenia kulturalne.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o udziale będzie decydować kolejność zgłoszeń. Jedną instytucję może reprezentować jeden uczestnik, zgłaszający maksymalnie dwa pytania, na które podczas spotkania odpowiedzą zaproszeni eksperci: dyrektor Departamentu Przeciwepidemicznego i Ochrony Sanitarnej Granic GIS Paweł Abramczyk, mecenas Agnieszka Janowska oraz psycholog Anna Długołęcka. Aby wziąć udział w spotkaniu trzeba się zarejestrować do 6 czerwca do godz. 24.00.

Organizatorzy proszą osoby, które chcą wziąć udział w konferencji, o wypełnienie formularza na stronie: https://imit.org.pl/konferencje/zadaj-pytanie-ekspertowi