Polmic - FB

aktualności

Bydgoszcz | 100 lat Niepodległości

FPNastępna odsłona koncertów w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego z okazji Stulecia Niepodległości nastąpi wyłącznie z dziełami wokalno-instrumentalnymi Wojciecha Kilara 15 czerwca 2018 roku o godz. 19:00.

Angelus z 1984, umuzyczniona wersja Pozdrowienia Anielskiego, napisany został z myślą o klasztorze Jasnogórskim i uroczystości otwarcia po konserwacji tamtejszego ołtarza. Kompozytor uważał Angelus za pierwszy i najważniejszy ze swych utworów religijnych.

Następnie zabrzmi Siwa mgła, dedykowana Andrzejowi Bachledzie. Inspiracją dla Kilara do stworzenia tego poematu wokalno-symfonicznego stała się podhalańska „nuta wierchowa”, jedna z dawnych, rzadkich i niezwykłych konstrukcji melodii ludowych. Warto zaznaczyć, że dzieło zamówił u Mistrza Kilara Andrzej Szwalbe, dyrektor Filharmonii Pomorskiej.

Wieczór zakończy Exodus, który miał swoją premierę w 1981 podczas „Warszawskiej Jesieni” i wówczas zaskoczona publiczność powitała nowe dzieło mistrza jednocześnie gwizdami i entuzjastyczną owacją. Kompozytor jako motto utworu użył słów pieśni z biblijnej Księgi Wyjścia.

Dzieła zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej i Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod batutą maestro Kai Bumanna, szefa artystycznego FP. Partie solowe w Angelusie zaśpiewa uznana solistka Opery Krakowskiej – Iwona Socha. Partię barytonu w Siwej mgle realizować będzie Adam Kruszewski.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Olsztyn | Zakończenie 72. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

FWMKoncerty symfoniczne w dniach 15 i 16 czerwca 2018 roku oficjalnie kończą 72. sezon artystyczny 2017/2018 Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Orkiestrę symfoniczną filharmoników warmińsko-mazurskich poprowadzi ich szef Piotr Sułkowski.

Na wyjątkową atrakcyjność tych dwóch muzycznych wieczorów niewątpliwie mają wpływ dwa elementy: pierwszym z nich jest udział w koncertach znakomitej koreańskiej skrzypaczki Bomsori Kim, która zagra jeden z najpiękniejszych koncertów solowych – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego, zaś drugim będzie wykonanie kompozycji Feliksa Nowowiejskiego  Missa Pro Pace op. 49 nr 3. Orkiestrze w wykonaniu słynnego dzieła patrona Filharmonii towarzyszyć będzie Chór Cantores Varmienses działający przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej przygotowany przez Benedykta Błońskiego.

Missa pro Pace (msza w intencji pokoju), to religijna kompozycja wokalno-instrumentalna napisana w roku 1933. Zbudowana w oparciu o tradycyjny układ liturgicznych części mszy, stanowi przykład wspaniałych umiejętności kompozytorskich Nowowiejskiego. To m.in. za ten utwór oraz inne wybitne dzieła religijne otrzymał kompozytor w 1935 roku godność Szambelana Papieskiego z rąk papieża Piusa XI.

Informacja o biletach – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl

Katowice | Muzyka polska za mało znana

NOSPR14 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego zabrzmią kwartety Władysława Żeleńskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Za najwybitniejszego twórcę muzyki kameralnej w drugiej połowie XIX wieku uchodzi Władysław Żeleński, który studiował u Franciszka Mireckiego w Krakowie, a potem u Bertholda Damckego w Paryżu. W 1880 roku skomponował Kwartet A-dur op. 42 – tradycyjny czteroczęściowy cykl, ze scherzem na drugim miejscu oraz z klasycznymi formami w pozostałych częściach. We wszystkich pojawiają się zwroty świadczące o zamiłowaniu kompozytora do muzyki ludowej (chociaż bez cytatów z folkloru), np. w postaci współbrzmień burdonowych w partii wiolonczeli.

Prawykonanie III Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego odbyło się podczas koncertu uświetniającego 75. urodziny kompozytora 21 listopada 2008 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Sam kompozytor zdradził wówczas mniej oficjalny podtytuł kompozycji – „Kartki z nienapisanego dziennika”, gdyż kompozycja ta ma charakter sentymentalnej podróży w czasie, podróży do czasów dzieciństwa; jest to rodzaj dialogu sędziwego twórcy z przeszłością. Po pełnej zadumy introdukcji następuje energiczne, nasycone młodzieńczą werwą Vivace, dalej – sentymentalny quasi-walc, jeszcze jeden odcinek silnie eksponujący ową huculską melodię i liryczny nokturn. A zatem wiele momentów zaskakujących, ale i takich, które kojarzą się z Pendereckim, spotykanych już w innych jego kompozycjach, bo to jakby dialog z samym sobą.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Katowice | ElectroKilar

ElectroKilarNajwspanialsze utwory Wojciecha Kilara w nowoczesnych aranżacjach elektronicznych autorstwa Szymona Padoła, znanego jako 5cet, oraz muzyków Orkiestry AUKSO pod batutą Marka Mosia zabrzmią 14 czerwca 2018 roku o godz. 21.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Rafia w Katowicach.

Wojciech Kilar urodził się we Lwowie, jednak większość twórczego życia, aż do śmierci w 2010 roku, spędził w Katowicach. To w tym mieście powstała jego najwspanialsza muzyka kameralna i symfoniczna, ale także filmowa. Kilar współpracował z najwybitniejszymi reżyserami polskimi: Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim, Krzysztofem Kieślowskim, ale też zagranicznymi: Francisem Fordem Coppolą czy Jace Campion.

Projekt „ElectroKilar” powstał rok temu, z okazji 85. rocznicy urodzin Wojciecha Kilara. Najwspanialsze utwory skomponowane do filmów (m.in. Draculi w reż. Francisa Forda Coppoli) czy arcydzieła muzyki kameralnej, takie jak Orawa, zabrzmiały w nowych, zaskakujących aranżacjach przygotowanych przez Wiesława Świderskiego oraz Szymona Padoła. Ten katowicki DJ, kompozytor (m.in. muzyka do filmu Jesteś Bogiem) i producent podjął się ryzykownego, ale zakończonego sukcesem zadania włączenia muzyki elektronicznej do twórczości mistrza Kilara. Ich wspólne aranżacje, które wykonuje wraz z Orkiestrą Kameralną AUKSO pod batutą Marka Mosia, otworzyły muzykę Wojciecha Kilara na nowych odbiorców.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Warszawa | Koncert finałowy 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

ZKP14 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8) odbędzie się koncert finałowy 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.

Przedmiot konkursu jest każdego roku inny. W tym roku usłyszymy utwory na perkusję i altówkę w wykonaniu Miłosza Pękali i Michała Zaborskiego: Fraszki durbaszki godło Frapuccino, z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato godło Klapancjusz, Sonata godło thatRhythm.man, Landscape Out of Time godło RIFF66TOY4J04.

Wstęp na koncert jest wolny.

Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2018

LZarząd Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego ogłasza konkurs na stypendium przyznawane przez Rodzinę Kompozytora.

Stypendium w wysokości 10 000 dolarów, przeznaczone na mistrzowskie kształcenie za granicą, zostanie przyznane jednej osobie. O stypendium mogą ubiegać się polscy studenci, uczniowie i absolwenci krajowych szkół i uczelni muzycznych: kompozytorzy oraz muzycy zainteresowani twórczością XX i XXI wieku.

Zainteresowani proszeni są o przesyłanie podań oraz następujących dokumentów w terminie do 6 lipca 2018 roku:

  • życiorys z uwzględnieniem dotychczasowych osiągnięć;
  • świadectwo ukończenia szkół/uczelni lub dokument poświadczający etap zaawansowania kształcenia;
  • plan kształcenia za granicą ze wskazaniem wybranego pedagoga prowadzącego;
  • rekomendacja dwóch wykładowców akademickich;
  • załączenie nagrań, partytur (w wersji tradycyjnej lub elektronicznej), linków do wykonań, w celu zapoznania się z dorobkiem artystycznym kandydata

na adres Towarzystwa: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, ul. Bracka 23, 00-028 Warszawa; z dopiskiem na kopercie: Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2018 (liczy się data stempla pocztowego).

http://www.lutoslawski.org.pl/pl/event,216.html 

Katowice | Środa Młodych w NOSPR: „Silesia” przedstawia Al Pari Quartet

NOSPR13 czerwca 2018 roku o godz.19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia kwartet smyczkowy Al Pari wykona VII Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Po raz kolejny Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprosiła do współpracy kwartet smyczkowy Al Pari. Zespół powstał w 2017 roku z inicjatywy studentek Akademii Muzycznej w Katowicach. Tworzą go: skrzypaczki – Marta Lucjan i Alicja Miruk-Mirska, altowiolistka Magdalena Maier i wiolonczelistka Elżbieta Rychwalska, artystki o niemałym doświadczeniu zarówno solowym, jak i kameralno-orkiestrowym, pozwalającym na osiągnięcie dojrzałości w brzmieniu i interpretacjach. Swój warsztat doskonaliły pod kierunkiem prof. Szymona Krzeszowca w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Wcześniej zdobywały doświadczenie w dziedzinie kameralistyki, praktykując grę w różnych składach kameralnych i zdobywając nagrody na międzynarodowych konkursach muzycznych. W ubiegłym roku kwartet wziął udział w 43. Międzynarodowych Kursach Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie w klasie kameralistyki prof. Andrzeja Orkisza, w warsztatach podczas Jaw Music Festival w Jaworznie prowadzonych przez skrzypka Yury’ego Revicha, otrzymał stypendium fundacji Hansa i Eugenii Jütting i został zaproszony do udziału w koncertach organizowanych w mieście Stendal w Niemczech.

W lutowym koncercie muzyki kameralnej w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym kwartet zaprezentował się w dziełach Mozarta i Mendelssohna. Tym razem w ramach cyklu „Środa Młodych – Silesia przedstawia” zespół wykona trzy kwartety z wielkiej literatury kameralnej – kompozycje Ludwiga van Beethovena, Claude’a Debussy’ego i Grażyny Bacewicz.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl

Nie żyje Bohdan Pilarski

4 czerwca 2018 roku zmarł Bohdan Pilarski (1931–2018)– krytyk muzyczny, organizator życia muzycznego, działacz społeczny i polityczny. W latach 1958–1978 był członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

Studiował w Uniwersytecie Adama Mickiewicza i Uniwersytecie Warszawskim. Studia ukończył w 1957 roku pracą magisterską o rondach Chopina u prof. ks. Hieronima Feichta. Był członkiem zespołu redakcyjnego „Ruchu Muzycznego”. Współpracował także z polskim Radiem, realizując programy muzyczne. W latach 1962–1965 przebywał we Francji, studiował historię i estetykę na Sorbonie oraz historię sztuki i antropologię w Collège de France. Pracował w Sekcji Polskiej Francuskiego Radia i Telewizji. Odmówił współpracy z wywiadem PRL, wskutek czego pozbawiony został przez „władze bezpieczeństwa” możliwości wyjazdów zagranicznych, stałego zatrudnienia oraz współpracy z instytucjami kultury i mediami w kraju. Kilka lat spędził we wsi Krupki, gdzie zajął się pracą naukową i hodowlą owiec. Dopiero w 1970 roku wrócił do Warszawy, gdzie do roku 1973 pełnił funkcję kierownika programowego Filharmonii Narodowej. Powołał do życia klub „Młoda Filharmonia”. W latach 1980-tych pełnił funkcję przewodniczącego Zarządu Gminnego, był członkiem Zarządu Miejsko-Gminnego w Wieruszowie, Komitetu Obywatelskiego w Wieruszowie i Kaliszu. W latach 1989–1993 był członkiem delegacji polskiej w Zgromadzeniu Parlamentarnym Rady Europy w Strasburgu. W 1992 roku był delegatem Zgromadzenia Parlamentarnego RE na Międzynarodową Konferencję Ministrów Kultury państw europejskich w Paryżu. W 1993 roku został przewodniczącym partii SLCh.

Cześć jego pamięci.

Ostatnia transmisja sezonu – „Coppelia” na żywo z Teatru Bolszoj w kinach 10 czerwca

BolszojZbliża się transmisja baletu komicznego „Coppelia” z muzyką Léo Delibesa na żywo z Moskwy. Widzowie w 20 kinach obejrzą spektakl 10 czerwca, a w wielu innych ośrodkach zaplanowano późniejsze powtórki. Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 17.00.

Coppelia to jeden z nielicznych baletów klasycznych o komediowej fabule, który przetrwał w repertuarze scen tanecznych do naszych czasów i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Akcja baletu (naszkicowana wg noweli Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna) rozgrywa się w prowincjonalnym galicyjskim miasteczku. Nawet atmosfera niesamowitości wykreowana w pracowni twórcy „żywych” lalek Coppeliusa potraktowana jest z przymrużeniem oka. W miasteczku pojawia się tajemniczy wynalazca ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.

Drugim walorem Coppelii jest muzyka Léo Delibesa. Partytura skrzy się bogactwem melodii i różnorodnych rytmów, zwłaszcza tańców ludowych krajów słowiańskich i Węgier. Coppelia jest uważana za jeden z pierwszych baletów, które zawierają słowiańskie motywy muzyczne. Dzieło miało swoją premierę w 1870 roku w Théâtre National de l'Opéra de Paris. Jej pierwszym choreografem był Arthur Saint-Léon, baletmistrz, po którym kierownictwo petersburskiego baletu objął Marius Petipa (i którego balety Petipa wystawiał potem we własnych wersjach – tak uczynił i z Coppelią).

W 2009 roku druga petersburska wersja Coppelii (w choreografii Mariusa Petipy opracowanej przez włoskiego baletmistrza Enrico Cecchettiego) została zrekonstruowana w Teatrze Bolszoj przez historyka baletu Pawła Gerszenzona i Siergieja Wichariewa, słynnego tancerza Teatru Maryjskiego i cenionego pedagoga. W trwającym sezonie 2017–18 w moskiewskim teatrze planowano zaprezentować nową, zaktualizowaną wersję tej rekonstrukcji, niestety Siergiej Wichariew nieoczekiwanie zmarł w ubiegłym roku. Podczas transmisji satelitarnej 10 czerwca zobaczymy zatem pieczołowicie wznowioną wersję z 2009 roku. W głównych partiach wystąpią: Margarita Szrajner jako Swanilda, Artiom Owczarenko jako Franz i Aleksiej Łoparewicz w roli Coppeliusa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl