Polmic - FB

aktualności

Wiedeń | Premiera ,,The Ancient Night’’ Wojciecha Chałupki w Wielkiej Sali Musikverein

POLMIC30 kwietnia 2022 o godz. 19.30 odbędzie się premiera utworu na saksofon sopranowy, akordeon i orkiestrę symfoniczną The Ancient Night Wojciecha Chałupki - studenta III roku studiów I stopnia w klasie kompozycji dr. hab. Dariusza Przybylskiego, prof. UMFC. Koncert będzie miał miejsce w legendarnej Złotej Sali wiedeńskiego Musikverein.

Tytuł utwóru nawiązuje do pogańskiego święta Nocy Kupały. W tę w noc letniego przesilenia odprawiano rytuały, które miały na celu czczenie ognia, wody, słońca, księżyca, urodzaju, płodności i miłości. Pięć części The Ancient Night właśnie do nich nawiazują.

Utwór skomponowany został na zamówienie Duo Aliada, w którego skład wchodzi polski saksofonista Michał Knot i serbski akordeonista Bogdan Laketic. Ten zespół oraz Wiener Jeunesse Orchestra pod dyrekcją Herberta Böcka po raz pierwszy zaprezentują publiczności utwór młodego polskiego twórcy w tej prestiżowej sali. Artyści wykonają również utwory Franza Schuberta i Igora Strawińskiego.

Dodatkowe informacje: https://www.musikverein.at/konzert/eventid/48148 

Kraków | VI Międzynarodowy Festiwal & I Konkurs Duetów Fortepianowych „Duettissimo”

polmic

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. 

W ramach współpracy z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie 29 kwietnia o godz. 19.30 i 30 kwietnia 2022 o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska organizuje koncerty – finałowy oraz laureatów – I Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych, jaki odbywa się w ramach szóstej edycji Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”.

Organizowany przez Katedrę Kameralistyki we współpracy z Katedrą Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie festiwal, uznawany jest za wyjątkowe wydarzenie o randze międzynarodowej, które skupia się na tej konkretnie formacji kameralnej, jaką jest duet fortepianowy. Podczas festiwalu zaprezentowały się do tej pory takie duetowe gwiazdy światowego formatu, jak Stenzl Piano Duo, Genova&Dimitrov Piano Duo, Duo Turgeon, Miroirs Piano Duo, Lutosławski Piano Duo, Ravel Piano Duo czy Chopin Piano Duo. W tym roku, w ramach szóstej edycji festiwalu zorganizowany został także I Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych, do którego zgłosiło się w sumie dwadzieścia sześć uznanych duetów fortepianowych, jakie rywalizują w trzech etapach konkursu.

Czytaj więcej: Kraków | VI Międzynarodowy Festiwal & I Konkurs Duetów Fortepianowych „Duettissimo”

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Guthman, Skoryk i Grieg

POSI

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 29 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Kolejną w tym sezonie wyczekiwaną prapremierą nowego dzieła z udziałem Orkiestry będzie Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną Gary’ego Guthmana – dzieło powstało w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Gary Guthman to pochodzący ze Stanów Zjednoczonych sławny kompozytor, pedagog, uznawany za jednego z najbardziej cenionych trębaczy jazzowych. Jego nowy koncert zgodnie z tradycją gatunku jest trzyczęściowy (Maxim / Essence / Passage), lecz jego wewnętrzna budowa traktowana jest ze swobodą – do głosu dochodzą ciekawe poszukiwania nowego języka harmonicznego, a także elementy stylizacji, w których odnajdziemy echa muzyki złotej epoki Hollywoodu oraz jazzowych quasi-improwizacji, powierzonych solowemu fletowi. Jego partię wykona Łukasz Długosz, należący do najbardziej wszechstronnych i cenionych flecistów swego pokolenia.

Czytaj więcej: Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Guthman, Skoryk i Grieg

Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICW dniach 27–29 kwietnia 2022 roku Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy organizuje Międzynarodową Konferencję Naukową „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”.

W wirtualnej sali konferencyjnej bydgoskiej Akademii Muzycznej środowisko muzykologów, teoretyków muzyki, kompozytorów i bibliotekoznawców dyskutować będzie o szczególnym rodzaju twórczości, który zwykliśmy umieszczać na marginesie muzyki artystycznej. Zaznaczona w temacie konferencji relacja (twórca – muzyka użytkowa) skieruje uwagę badaczy na różnorodne funkcje pełnione przez sztukę oraz na poszukiwanie odpowiedzi na pytania o wartość muzyki społecznie użytecznej. Aktualne pozostają bowiem słowa: „Jeśli ktoś ma ogromny talent muzyczny, wrażliwość, poza tym métier (rzemiosło) w ręku, […] to tym rzemiosłem potrafi operować w różnych dziedzinach – może napisać i musical, i operę, i piosenki, i poważną symfonię”.

Czytaj więcej: Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”

Elbląg | Elbląg Music Masterclass i Konkurs Młodego Wirtuoza

POLMICPatronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Elbląg Music Masterclass powstało z myślą o młodych muzykach, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pod okiem znanych instrumentalistów i pedagogów z Polski i zza granicy. Jeśli kształcisz się lub jesteś absolwentem jednego z kierunku: skrzypce, altówka, wiolonczela, dyrygentura lub wraz z innymi muzykami tworzysz zespół kameralny, już teraz zapoznaj się z nową inicjatywą – Elbląg Music Masterclass i zgłoś swój udział w Kursach oraz „Konkursie Młodego Wirtuoza” do 30 kwietnia 2022!

W dniach 1–10 lipca 2022 roku w Elblągu każdy z uczestników będzie mógł wziąć udział w indywidualnych lekcjach z profesorem na wybranym przez siebie kierunku. Kadrę pedagogiczną stanowić będą znani instrumentaliści i wykładowcy renomowanych uczelni, m.in. Marcin Zdunik (wiolonczela), Igor Petrushevski, Mariusz Patyra (skrzypce), Marek Czech (altówka), Anna Duczmal-Mróz (dyrygentura), Bogna Czerwińska-Szymula (zespoły kameralne). Elbląska Orkiestra Kameralna zorganizuje szereg różnorodnych wydarzeń dopasowanych specjalnie do potrzeb uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, studentów i absolwentów akademii muzycznych z Polski i zza granicy. Uczestnicy wezmą udział w kursach, warsztatach, wykładach, wystąpią podczas recitali i koncertów. EMM zapewnia młodym muzykom prestiżowy start ich indywidualnej działalności muzycznej oraz możliwość zaprezentowania swoich umiejętności szerokiemu gronu odbiorców dzięki zorganizowanemu w ramach EMM „Konkursu Młodego Wirtuoza”.

Czytaj więcej: Elbląg | Elbląg Music Masterclass i Konkurs Młodego Wirtuoza

Białystok | III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”

POLMIC

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniu 28 kwietnia 2022 roku Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku organizuje III Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”.

W murach białostockiej Filii UMFC grono wybitnych chórmistrzów i kompozytorów podejmie dyskusję na temat szczególnych aspektów współczesnej muzyki chóralnej. Zaproszenie przyjęli prelegenci z Poznania, Bydgoszczy, Katowic, Łodzi, Warszawy i Białegostoku. Temat konferencji skupia przede wszystkim wartości poznawcze aktualnych trendów w muzyce chóralnej, zamierzenia kompozytorskie i konfrontuje je z praktyką w zespole chóralnym, a także własne badania w obszarze współczesnej muzyki chóralnej.

Całość zwieńczy koncert pt. „Akademia Chóralna w hołdzie Janowi Pawłowi II” w kościele pw. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku. Na scenie zabrzmi 25 chórów regionu podlaskiego i warmińsko-mazurskiego projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska” pod dyrekcją Anny Olszewskiej. W programie usłyszymy prawykonanie cyklu utworów skomponowanych przez Ernesta Kamila Sienkiewicza do słów Michała Wojnarowskiego Otwórzmy drzwi.

Warszawa | Balet „Dracula” z muzyką Wojciecha Kilara: polska premiera spektaklu w choreografii Krzysztofa Pastora

POLMICPoznajcie miłość od pierwszego… ugryzienia… Gotycki romans baletowy Krzysztofa Pastora z muzyką Wojciecha Kilara po australijskim sukcesie zawita wreszcie do Warszawy. Polska premiera wzruszającego kostiumowego baletu Dracula o uczuciu, które żyje nawet po śmierci, odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 28 kwietnia 2022 o godz. 19.00.

Dracula z muzyką Wojciecha Kilara i choreografią Krzysztofa Pastora stał się sensacją baletową roku 2018. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i miał swoją światową prapremierę we wrześniu 2018 roku w Perth. West Australian Ballet zapragnął mieć w swoim repertuarze baletową adaptację powieści grozy Brama Stokera Dracula (1897) i jej oscarowej ekranizacji z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli, do której muzykę napisał Wojciech Kilar. Teatr zwrócił się z tą propozycję do Krzysztofa Pastora, który w swojej koncepcji dramaturgicznej postanowił nie odnosić się jednak wyłącznie do filmu Coppoli, lecz pokazać więcej muzyki Wojciecha Kilara. Spektakl opiera się więc na starannie i precyzyjnie opracowanej partyturze (Michael Brett), na którą składają się różne utwory polskiego kompozytora. Z teczki z jego muzyką filmową zaczerpnięto tematy z Ziemi obiecanej, Trędowatej, Kroniki wypadków miłosnych, Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, Zazdrości i medycyny. Zaś z dorobku muzyki autonomicznej – fragmenty Kościelca 1909, V Symfonii „Adwentowej” i Koncertu na fortepian i orkiestrę.

Czytaj więcej: Warszawa | Balet „Dracula” z muzyką Wojciecha Kilara: polska premiera spektaklu w choreografii...

Łomża | „Scena Muzyki Polskiej”: Sepia Ensemble

NIMiTSepia Ensemble na nowo odkrywa polskie perły muzyki współczesnej! Usłyszymy je 28 kwietnia 2022 o godz. 18.30 w Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Koncerty współorganizowane są przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W programie znajdą się utwory niesłusznie zapomniane przez czas, chociaż stanowiły ważne kamienie milowe w polskiej literaturze muzycznej, jak np. Swinging Music Kazimierza Serockiego. Trzon programu stanowią kompozycje oparte na jedynej w swoim rodzaju instrumentacji – czymś, co z pewnością można nazwać niepowtarzalnym zjawiskiem kompozytorskim na skalę światową. Tradycja twórczości na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę została zapoczątkowana przez polski zespół Warsztat Muzyczny, a następnie podtrzymywana przez zespół Nonstrom. Sepia Ensemble staje się kolejnym ogniwem przypominającym te niesamowicie oryginalne kompozycje z lat 60′ i 70′ XX wieku.

Zabrzmią też znane melomanom od lat Grave. Metamorfozy Witolda Lutosławskiego na wiolonczelę i fortepian i 3 miniatury Krzysztofa Pendereckiego na klarnet i fortepian.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://nimit.pl/wydarzenia/sepia-ensemble-scena-muzyki-polskiej-3/

Szczecin | 26 kwietnia rusza IV edycja festiwalu Szczecin Classic

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICW IV Szczecin Classic – największym festiwalu muzyki klasycznej na Pomorzu Zachodnim – oraz kursach muzycznych Szczecin Classic Academy w dniach 26 kwietnia – 3 maja 2022 roku udział wezmą światowej sławy muzycy. Tegoroczna edycja Festiwalu, dedykowana muzyce polskiej XX i XXI wieku, wybrzmi pod hasłem „z klassą”!

Gośćmi Festiwalu będą: koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej – Daniel Stabrawa, liderka Szymanowski Quartet – Agata Szymczewska, Emanuel Salvador – koncertmistrz Baltic Neopolis Orchestra; Tomasz Tomaszewski – Profesor skrzypiec UDK w Berlinie; Konstantin Heidrich – profesor wiolonczeli UDK w Berlinie; wiolonczelista i dyrygent Adam Klocek, laureat Grammy; Andriy Viytovych – profesor altówki w Akademii Muzycznej w Londynie oraz znakomity pianista Michał Francuz. W ramach projektu działalność zainauguruje Polish piano quartet.

Czytaj więcej: Szczecin | 26 kwietnia rusza IV edycja festiwalu Szczecin Classic