Polmic - FB

aktualności

Koncert Katedry Kameralistyki z okazji jubileuszu 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie

AM KrakowAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza 25 października 2018 roku o godz. 18:00 do Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43 na muzyczny wieczór o intrygująco brzmiącym tytule „Pociąg… do muzyki”.

Będzie to koncert zorganizowany przez Katedrę Kameralistyki z okazji jubileuszu 130-lecia krakowskiej Uczelni. Wśród wykonawców na estradzie pojawią się członkowie tejże Katedry: Jerzy Tosik-Warszawiak, Danuta Mroczek-Szlezer, Monika Wilińska-Tarcholik, Anna Armatys-Borrelli, Renata Żełobowska-Orzechowska, Anna Dębowska-Jaroszek, Beata Urbanek-Kalinowska, Justyna Duda-Krane, Monika Gardoń-Preinl, Barbara Łypik-Sobaniec, Justyna Danczowska, Wiesława Pławska, Sławomir Cierpik, Bartłomiej Kominek, Michał Dziad, Paweł Kubica, Łukasz Dębski oraz gościnnie legendarna skrzypaczka – prof. Kaja Danczowska. Koncert poprowadzi muzykolog Maciej Negrey, a w programie znajdą się utwory takich polskich kompozytorów, jak Władysław Żeleński, Roman Maciejewski, Mateusz Bień; zabrzmią również dzieła Aleksandra Głazunowa i Siergieja Rachmaninowa. Nie zabraknie specjalnie przygotowanych na tę uroczystość niespodzianek…

Początki kameralistyki w krakowskiej uczelni sięgają roku 1957, kiedy to w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej powstało siedem katedr. Jedną z nich była Katedra Fortepianu i Kameralistyki kierowana przez prof. Jana Hoffmana. Odrębna, samodzielna Katedra Kameralistyki powstała w roku 1972.

Wstęp na koncert jest wolny!

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl

Polski Program w Elbphilharmonie w Hamburgu

ElbphilharmonieZ udziałem wiceminister kultury Wandy Zwinogrodzkiej 10 września 2018 roku w Elbphilharmonie w Hamburgu miał miejsce koncert inaugurujący specjalny „Polski Program”, będący częścią międzynarodowego programu kulturalnego koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Kolejne koncerty w ramach projektu odbędą się w październiku i listopadzie.

29 października publiczność Elbphilharmonie wysłucha koncertu w wykonaniu I, CULTURE Orchestra – orkiestry, której członkami są młodzi muzycy z krajów Partnerstwa Wschodniego. Zespół pod batutą Kirilla Karabitsa wykona Polonez Krzysztofa Pendereckiego, I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego. Partie solowe zagra niemiecka skrzypaczka Carolin Widmann.

15 listopada w hamburskiej Elbphilharmonie wystąpi Orkiestra Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu pod batutą Giancarlo Guerrero i solistka Yulianna Avdeeva, zwyciężczyni XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Muzycy wykonają III Symfonię Witolda Lutosławskiego, Koncert f-moll op. 21 Fryderyka Chopina oraz Adagio z Kwartetu smyczkowego F-dur Antona Brucknera w wersji na orkiestrę smyczkową Stanisława Skrowaczewskiego.

17 listopada NDR Elbphilharmonie Orchester pod batutą Krzysztofa Urbańskiego zagra z Piotrem Anderszewskim. W programie koncertu IV Symfonia Szymanowskiego i III Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego. 22, 23 i 25 listopada w ramach programu „My Polish Heart” orkiestra hamburskiej filharmonii zagra z pianistą Janem Lisieckim. Artyści wykonają Rondo a la Krakowiak F-dur Chopina, Wariacje na temat Paganiniego oraz Małą suitę Lutosławskiego i Polimorfię Pendereckiego.

W ramach „Polskiego Programu” publiczność usłyszy także polski kwartet smyczkowy Apollon Musagčte Quartett. 4 listopada muzycy zagrają utwory Wacława z Szamotuł, Szymanowskiego, Panufnika, Lutosławskiego i Pendereckiego. 20 listopada w Elbphilharmonie wystąpi inny znany polski kwartet smyczkowy – Meccore String Quartet. W programie koncertu utwory Pendereckiego, Padlewskiego, Laksa i Szymanowskiego.

Więcej – na http://www.mkidn.gov.pl

Wrocław | Z Nowego Orleanu

NFMLutosAir Quintet zaprasza na wieczór z muzyką kameralną na instrumenty dęte 25 października 2018 roku, który będzie miał miejsce w Narodowym Forum Muzyki o godz. 19:00. Hasłem przewodnim spotkania będzie twórczość kompozytorów inspirujących się kulturą Nowego Świata. Zabrzmią m. in. utwory Józefa Świdra i Kazimierza Machali.

Mówiąc o dziełach inspirowanych muzyką Nowego Świata, nie sposób pominąć jazzu. Do tego gatunku twórczości rozrywkowej nawiązuje La Nouvelle Orleans Lalo Schifrina. Zabrzmi również muzyka Kurta Weilla – niemieckiego twórcy, który od połowy lat 30. XX stulecia na stałe zamieszkał w Stanach Zjednoczonych. Artysta ten chętnie czerpał w swej twórczości inspiracje z muzyki jazzowej.

Mimo amerykańskiej tematyki tego koncertu w programie nie zabraknie polskich akcentów. Jednym z nich będzie dzieło Kazimierza Machali – waltornisty, kompozytora i wykładowcy warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, który przez lata był związany zawodowo ze Stanami Zjednoczonymi. W efekcie w jego American Folk Suite słyszymy przeplatające się najpopularniejsze tradycyjne melodie amerykańskie. Innym polskim dziełem, które usłyszymy w wykonaniu LutosAir Quintet tego wieczoru, będzie Mini-Quintetto Józefa Świdra – artysty związanego ze Śląskiem Cieszyńskim i Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

Obok dzieł polskich kompozytorów w programie koncertu wrocławskiego zespołu instrumentów dętych znalazło się również prawykonanie najnowszego utworu Paula Preussera. Pochodzący z Denver w stanie Kolorado artysta od lat mieszka we Wrocławiu – ukończył tutejszą Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego, a obecnie pracuje w niej jako wykładowca specjalizujący się w muzyce amerykańskiej XX i XXI stulecia. W swoim najnowszym utworze kompozytor podkreśla indywidualne brzmienie instrumentów dętych, powierzając im partie zróżnicowane pod względem tempa i rytmu.

Zamówienie utworu 5 [+1] Paula Preussera dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl

Gdańsk | VII edycja Festiwalu „NeoArte. Syntezator Sztuki”

NeoArtePolskie i światowe prawykonania, muzycy z krajów nadbałtyckich, Korei Południowej, Szwecji i czołówka polskiej sceny muzyki nowej. VII Festiwal „NeoArte. Syntezator Sztuki” odbędzie się w dniach 25-27 października 2018 roku w Gdańsku.

„NeoArte. Syntezator Sztuki” to festiwal prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych kultur i dziedzin, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe dające szansę na kontakt z muzyką i sztuką pobudzającą nowe obszary zmysłów i wzbogacającą spojrzenie na świat. Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki nowej.

Imprezę zainauguruje koncert inicjatorów imprezy – gdańskiego kwartetu smyczkowego NeoQuartet, który przedstawi kolejną odsłonę unikatowego projektu Neo Electric Quartet w Kolonii Artystów. Tego wieczoru usłyszymy również Electric Primitivo – duet stworzony przez szwajcarskich artystów Arturo Corralesa oraz Emilio Guim. Drugiego dnia festiwalu w Nadbałtyckim Centrum Kultury zaprezentowana zostanie najnowsza sztuka koreańska oraz muzyka performatywna z krajów leżących nad Bałtykiem. 27 października organizatorzy zaproszą do Nowej Synagogi na sześciogodzinny koncert finałowy, na którym wystąpią czołowi europejscy wykonawcy muzyki nowej (Spółdzielnia Muzyczna, Kwartludium, Rei Munakata) oraz zaprezentowane zostaną najnowsze utwory oraz instalacje muzyczne Wojtka Blecharza, patrona tegorocznej edycji festiwalu. Każdy z koncertów został zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://neoarte.pl/syntezator-sztuki/ 

Warszawa | 47. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”

ZKPW dniach 25–27 października 2018 roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (ul. Długa 26) odbędzie się 47. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”.

Rok 2018 to jednocześnie jubileusz 70-lecia istnienia Sekcji Muzykologów ZKP, stąd też wszystkich Państwa serdecznie zapraszamy do udziału w obradach konferencji – historii i teraźniejszości Sekcji poświęcona będzie pierwsza sesja panelowa, której uczestniczkami będą Katarzyna Dadak-Kozicka, wieloletnia przewodnicząca Sekcji Muzykologów, a także autorka książki Obrońcy dobra powierzonego, mówiącej o początkach powstania ZKP i Sekcji Muzykologów; Iwona Lindstedt, redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” oraz Sławomira Żerańska-Kominek, redaktor naczelna „Musicology Today”. Referaty uczestników Konferencji będą poświęcone także zagadnieniom zarówno z zakresu historii muzyki, jak również etnomuzykologii, antropologii i socjologii muzyki, mieszczącym się w dwóch komplementarnych zakresach tematycznych, zapowiadanych tytułem konferencji. Pierwszy z nich dotyczy różnych form obecności muzyki przeszłości w kulturze danego okresu, drugi ‒ relacji muzyki do tradycji identyfikowanej z danym gatunkiem muzycznym, ośrodkiem, regionem czy grupą społeczną.

Konferencję przygotowuje Komitet Programowy w składzie: Agnieszka Draus, Paweł Gancarczyk, Barbara Przybyszewska-Jarmińska oraz przewodnicząca SM ZKP Beata Bolesławska-Lewandowska. Konferencja organizowana jest przy współpracy z międzynarodowym projektem badawczym HERA „Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early Modern Europe” (www.soundme.eu). Przedsięwzięcie finansowane jest w ramach umowy 1013/P-DUN/2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Konferencji towarzyszy recital Coriny Marti (Bazylea), która na kopii XVI-wiecznego klawesynu wykona utwory z tabulatury Jana z Lublina (ok. 1540). Koncert odbędzie się 26 października o godz. 19:00 w Centralnej Bibliotece Rolniczej (Krakowskie Przedmieście 66). Filmowe zaproszenie na ten koncert: https://www.youtube.com/watch?v=XFHonPoc2Gw&feature=youtu.be 

Wstęp na przedsięwzięcie jest wolny.

POBIERZ: Program Konferencji.

Warszawa | SuperSam +1: Szábolcs Esztényi i Anna Jędrzejewska

SuperSam25 października 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Szábolcs Esztényi i Anna Jędrzejewska.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W październiku po raz pierwszy na scenie spotkają się Szábolcs Esztényi i Anna Jędrzejewska.

Szábolcs Esztényi to kompozytor, pianista, improwizator i pedagog pochodzenia węgierskiego mieszkający od 1969 roku w Polsce. Jako kompozytor i solista występował w kraju oraz za granicą na wielu festiwalach. Dokonał wielu prawykonań dzieł polskich kompozytorów oraz nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Kompozytorka, reżyser, autorka projektów multimedialnych, instalacji, widowisk multimedialnych Anna Jędrzejewska łączy improwizację i współczesne zdobycze technik kompozytorskich. Jest autorką „Mindful Improvisation” – muzyki intuicyjnej, łączącej muzykę i psychologię, badającej obszary percepcji, koncentracji i intuicji.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Szczecin | Filharmonicy kameralnie: muzyka polska

FS24 października 2018 roku o godz. 19:00 w Sali kameralnej Filharmonii Szczecińskiej będzie miał miejsce koncert muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie, którzy wykonają kompozycje wyłącznie z kręgu muzyki polskiej, ale praktycznie nieznane szerszej publiczności.

Kameralistyka należy do trudniejszych aktywności muzycznych – wymaga umiejętności współpracy w zespole, a jednocześnie odpowiedzialności za własne działania, niesterowane przez dyrygenta. Swoje zdolności do kameralnego koncertowania zaprezentują muzycy na co dzień pozostający częścią Orkiestry Filharmonii. Usłyszymy dwa składy: kwartet smyczkowy oraz trio klarnetu, wiolonczeli i fortepianu.

Artyści zaprezentują m.in. pierwszy z dwóch młodzieńczych kwartetów smyczkowych Stanisława MoniuszkiKwartet d-moll, dedykowany Józefowi Elsnerowi. Poza kwartetem Moniuszki w programie znalazł się repertuar z drugiej połowy XX wieku. Pięcioczęściowy III Kwartet smyczkowy „Wycinanki” Andrzej Panufnik napisał w 1990 roku, po powrocie do Polski po 36 latach emigracji. Stąd w tytule i założeniach formalnych odwołanie do polskiego folkloru – symetrii ludowych wycinanek. Kolejną kompozycją przeznaczoną na kwartet smyczkowy jest jednoczęściowa Uwertura Mikołaja Góreckiego z 2000 roku, którą charakteryzuje żywiołowy motyw przewodni oraz ciągłe zmaganie tonalności z atonalnością. W programie znalazły się też dwa tria współczesnych twórców związanych ze Szczecinem – Artura Cieślaka i Tadeusza Mazurka. Wieczór zakończy Fantasy Trio op. 26 na klarnet, wiolonczelę i fortepian polsko-amerykańskiego kompozytora urodzonego w Chicago – Roberta Muczyńskiego. Choć sam twórca, wnuk polskiego emigranta, nie znał polskiego, lubił podkreślać swoje polskie korzenie.

Informacja o biletach – na stronie  https://filharmonia.szczecin.pl

Warszawa | Dariusz Przybylski: percussion works

UMFC24 października 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert promujący płytę absolwenta i pedagoga Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Dariusza Przybylskiego.

Wieloletnia przyjaźń Kompozytora z perkusistą Leszkiem Lorentem zaowocowała jednym z najciekawszych albumów CD ostatnich lat. Dariusz Przybylski. Percussion Works to płyta, która łączy w sobie brzmienie klasyczne z sonorystycznym, dzikość i szamanizm z wysmakowanymi nawiązaniami do wielkiej literatury.

„Perkusja stanowi dla mnie nieograniczoną skarbnicę brzmień, barw i sposobów muzycznej ekspresji. Język tego instrumentu, którego podstawą jest rytm, w sposób bezpośredni odwołuje się do zamierzchłych czasów i w sposób naturalny archaizuje dzieło muzyczne” – opowiada Dariusz Przybylski.

Na płycie znalazło się pięć dzieł perkusyjnych, wśród nich kompozycja na dwie perkusje Rituals, Subkontur na perkusję i taśmę, …the rest is silence… na perkusję i duet fortepianowy oraz Nekyia na trzy instrumenty perkusyjne i kwartet puzonowy. Utwory wykonają perkusiści Leszek Lorent, Rafał Kozyra i Tamara Kurkiewicz, pianiści Aleksander Dębicz i Andrzej Karałow, a także Zespół Instrumentalny pod dyrekcją Dawida Runtza.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Sprzedaż odbywa się w Chopin University Press w holu głównym uczelni od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16.00–19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Łódź | Bogactwo literatury smyczkowej

AM_LodzKatedra Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza na dwudniową konferencję naukowo-artystyczną pt. „Bogactwo form i technik wykonawczych w literaturze smyczkowej XX i XXI wieku”, organizowaną w dniach 23-24 października 2018 roku. Wykłady odbywać się będą w godzinach 10.00-13.00 (wtorek) i 10.00-12.30 (środa). Na pierwszy i drugi dzień zaplanowano dwa koncerty o godzinie 17.00.

Grono zaproszonych prelegentów to specjaliści z polskich uczelni muzycznych. Pierwszy dzień konferencji rozpocznie się o godzinie 10.00 wykładem Altówka i jej nowe brzmienia w twórczości kompozytorów polskich XX i XXI wieku dr Doroty Stanisławskiej z łódzkiej Akademii Muzycznej. Następne będą wystąpienia prof. dr hab. Agaty Jareckiej, dr hab. Ewy Guzowskiej, dr hab. prof. Arkadiusza Kubicy. Prof. dr hab. Jolanta Kukuła-Kopczyńska zaprezentuje Historię koncertu altówkowego Bogusława Schaeffera. Program popołudniowego koncertu o godzinie 17.00 to muzyka XX i XXI wieku. Usłyszymy m. in. utwór Nostalgia na altówkę solo Agaty Jareckiej, Sonatę nr 2 op. 63 Mieczysława Wajnberga, Bi-Kaleidoscopium na dwie altówki, autorstwa Bogdana Dowlasza. Koncert zakończą Mity op. 30 Karola Szymanowskiego.

Drugi dzień konferencji rozpocznie dr hab. Jan Kalinowski z krakowskiej Akademii Muzycznej wykładem o Współczesnych technikach wykonawczych w wybranych utworach polskich kompozytorów na wiolonczelę i fortepian w XXI wieku (godz. 10.00). Kolejni prelegenci – to dr Sebastian Wypych, dr Anna Wandtke. Ostatnim wykładem konferencji będzie Nowatorstwo w zakresie techniki gry oraz formy w dziełach skrzypcowych Karola Szymanowskiego – prezentacja przygotowana przez prof. dr. hab. Sławomira Tomasika z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Drugi koncert także upłynie przy muzyce związanej z konferencją (godz. 17.00). Jako pierwszy wystąpi Sławomir Tomasik w swoim utworze „La cadenza” pamięci Ignacego Jana Paderewskiego op. 3. Następnie Sławomir Tomasik z towarzyszeniem Paul Kletzki String Quartet wykonają Mały Koncert Polski Bartosza Kowalskiego. Zabrzmi również Duo Concertante Krzysztofa Pendereckiego.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl