Polmic - FB

aktualności

Toruń | Odwieczne pieśni

TOS12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w toruńskiej Sali Koncertowej CKK Jordanki Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego wykona porywającej siły wyrazu dzieła Zygmunta Noskowskiego i Mieczysława Karłowicza.

Należący do późnych romantyków Zygmunt Noskowski w swojej twórczości silnie inspirował się naturą i polskim krajobrazem, czego znakomitym przykładem jest uwertura Morskie Oko. Powstała w 1875 roku, należy do wczesnych, młodzieńczych utworów Noskowskiego. Dzieło świadczy już jednak o dojrzałości artystycznej kompozytora i wyzwoleniu się spod wpływów innych twórców w szczególności Mendelssohna i Schumanna.

Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza to osobista wypowiedź kompozytora, w której także uzewnętrznia się jego indywidualny styl. Ten symfoniczny tryptyk złożony jest z Pieśni o wiekuistej tęsknocie, Pieśni o miłości i o śmierci oraz Pieśni o wszechbycie. Mimo, że dzieło nie ma dokładnego programu literackiego, to usłyszeć można inspirację, które czerpał z samotnych wędrówek po Tatrach.

W programie koncertu znajdzie się też uwertura Leonora III L. van Beethovena i I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 C. Saint-Saënsa. Koncert ze względu na swój poziom trudności jest bardzo lubiany przez wirtuozów tego instrumentu, którzy mogą wówczas pokazać swoje niezwykłe umiejętności. Partię solową podczas koncertu w Toruniu wykona koncertmistrz grupy wiolonczel Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej Karol Wroniszewski.

Więcej – na stronie http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_735_Odwieczne_piesni.html 

Lublin | Moniuszko i wielka opera romantyczna

Fonie LublinaOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na kolejne wydarzenie w ramach cyklu koncertowego „Fonie Lublina”. Koncert 14 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym wpisuje się w ogólnopolskie obchody Roku Stanisława Moniuszki.

Publiczność lubelska, licznie gromadząca się co miesiąc w Trybunale Koronnym, wysłuchała już, jak muzyka kompozytorów Młodej Polski korespondowała z twórczością Moniuszki. W kwietniu przyjdzie pora, gdy muzyka operowa Moniuszki zabrzmi obok utworów ze światowego repertuaru wielkich scen Europy.

W programie znajdą się fragmenty Halki i Hrabiny, przedstawione w kontekście najbardziej cenionych arii i duetów z oper G. Verdiego, G. Bizeta, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego i R. Wagnera. Z jednej strony będzie więc można poznać to, co w spuściźnie Moniuszki odróżnia go od wielu współczesnych mu kompozytorów, a z drugiej przekonać się, że jego utwory wcale nie odstawały od europejskich scen muzycznych. Źródeł inspiracji dla scenicznych opusów Moniuszki można poszukiwać również wśród małych form solowych i kameralnych. Dlatego też program koncertu uzupełnią miniatury fortepianowe J. Brahmsa i F. Chopina.

W koncercie wezmą udział sopranistka Anna Barska, tenor Robert Mojsa i pianistka Marta Misztal. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Starownik-Kuszewska.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Poznańscy kompozytorzy elektroakustyczni w Krakowie

GlospatPierwszy koncert wymienny muzyki elektroakustycznej, zorganizowany przez SMEAMuz Poznań, odbędzie się 13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w CSW Solvay w Krakowie (ul. Zakopiańska 62).

Wydarzenie to jest otwarciem współpracy akademickiej, zainicjowanej przez prof. Lidię Zielińską (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) i prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna i ASP w Krakowie). Kompozytorzy krakowscy zagrają w Poznaniu już 18 maja.

W krakowskim koncercie wystąpią studenci i pedagodzy poznańscy jako wykonawcy własnych projektów elektroakustycznych. Zaplanowana jest też wspólna improwizacja poznańskich muzyków i krakowskich gospodarzy z udziałem liry korbowej, śpiewu, magnetofonów analogowych i różnych mediów elektronicznych.

Kompozytorzy z Poznania są szczególnie oczekiwanymi gośćmi. W poznańskiej Akademii od trzech lat można podjąć studia kompozytorskie na nowatorskiej specjalności „Kompozycja elektroakustyczna”, jedynej w akademiach muzycznych w Europie. Późną wiosną po raz pierwszy doczekamy się absolwentów. Studia są trzyletnie, zapraszają co roku kandydatów bez formalnego wykształcenia muzycznego, oferując im zajęcia zarówno dotyczące dźwiękowych technologii komputerowych, jak też klasycznej i współczesnej muzyki profesjonalnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertu: https://www.facebook.com/events/537928763398878 

Informacja o studiach: https://amuz.edu.pl/dla-kandydata/ 

Szczecin | Pieśni Karłowicza w interpretacji Małgorzaty Walewskiej

FSzJedna z najbardziej uznanych mezzosopranistek z charakterystyczną ciemną barwą głosu, występująca w prestiżowych salach Małgorzata Walewska 12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 pojawi się na scenie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Małgorzata Walewska, odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, wykona Pieśni Karłowicza w nowej odsłonie. Pierwotnie napisane na fortepian i głos solowy teraz zabrzmią w orkiestracji Piotra Mossa – kompozytora, który doskonale oddał ducha epoki oraz styl kompozytorski Karłowicza. 

Mieczysław Karłowicz, który zapisał się w historii muzyki głównie jako twórca dzieł orkiestrowych, pisał też pieśni na głos z fortepianem. We wczesnym okresie twórczości powstały niemal wszystkie jego pieśni (op. 1, 3 i 4). Najchętniej wybieranym przez Karłowicza poetą był Kazimierz Tetmajer, choć inspirowała kompozytora też poezja Heinricha Heinego, Adama Asnyka, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego. Wczesny okres w dorobku twórcy zamyka Symfonia „Odrodzenie” e-moll op. 7. Utwór uzupełniony został szczegółowym programem literackim, opisującym młodzieńcze marzenia, zmagania z szarą codziennością, niespełnione pragnienia i walczącą ze zniechęceniem duszę, która w finale dostępuje ostatecznie tytułowego „odrodzenia”. Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, którą poprowadzi dyrektor artystyczny Rune Bergmann.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl 

Wrocław | Siedem pieśni ostatnich dni

NFMGościem Narodowego Forum Muzyki 12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 będzie jedna z najstarszych orkiestr symfonicznych w naszym kraju – Orkiestra Filharmonii Łódzkiej. Zespół o bogatych tradycjach wykonawczych zaprezentuje publiczności dzieła kompozytorów romantycznych. W programie koncertu znajdzie się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie autorstwa Mieczysława Karłowicza.

Tytuł koncertu jest nawiązaniem do Sieben Lieder aus letzter Zeit – zbioru kompozycji opublikowanych po śmierci Mahlera. Wśród nich znalazły się pieśni Revelge i Der Tamboursg’sell oraz cykl Rückert-Lieder, który zabrzmi podczas koncertu. Mahler na bazie zachwycających tekstów poety Friedricha Rückerta stworzył cykl pięciu pieśni przeznaczonych na głos solowy oraz orkiestrę symfoniczną. Poszczególne pieśni poruszają problemy związane z miłością, pracą twórczą kompozytora, poczuciem beznadziejności ziemskiej egzystencji, a także rolą Stwórcy.

Tego wieczoru oprócz Rückert-Lieder usłyszymy fragment słynnego dramatu muzycznego Richarda Wagnera Tristan i Izolda. Koncert zakończy poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie. Karłowicz skomponował ten utwór pod wpływem wystawy, podczas której ujrzał obraz zatytułowany Stanisław Oświecim u zwłok Anny Stanisława Bergmanna. Wokół rodzeństwa Oświecimów powstała po ich śmierci legenda o domniemanej nieszczęśliwej miłości – stała się ona inspirację dla wielu artystów. W przypadku poematu symfonicznego Karłowicza istotne jest zastosowanie i przetwarzanie trzech motywów muzycznych: burzliwego motywu Stanisława, lirycznego Anny oraz złowrogiego i nieuniknionego motywu losu.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl 

Gdańsk | Koncert Papieski. Od Weberna do Pärta z Schubertem w tle

PFB12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:15 w Bazylice archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie będzie miał miejsce „Koncert Papieski”.

Trudno o utwór bardziej pasujący do idei „Koncertów Papieskich”, jak Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego. Ta krótka kompozycja napisana na ośmiogłosowy chór powstała z impulsu chwili – na wieść o śmierci Prymasa Tysiąclecia, wielkiego przyjaciela Karola Wojtyły – Stefana Wyszyńskiego. Tym razem usłyszymy ją w orkiestrowej wersji. W poważnym i skupionym klimacie, jest utrzymana także młodzieńcza kompozycja Antona Weberna Langsamer Satz (1905).

Ale koncert papieski nie musi ograniczać się do momentów zadumy. Stąd miejsce dla V Symfonii Franza Schuberta – pogodnej, mozartowskiej z ducha, bardzo kameralnej i lapidarnej. Wreszcie Arvo Pärt – fenomen w muzyce XX wieku. Kompozytor niezwykle popularny, choć jego muzyka do łatwych nie należy. Fratres – jedna z najbardziej rozpoznawalnych kompozycji Pärta, może być wykonywana z udziałem przeróżnych zestawów instrumentów. Tym razem usłyszymy ją w wersji na skrzypce solo, smyczki i perkusję. Partię skrzypiec wykonana Robert Kwiatkowski – koncertmistrz Bałtyckich Filharmoników, który też poprowadzi cały koncert.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Mikołaj Dudkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl 

Bydgoszcz | Światowe prawykonanie Requiem Krzysztofa Herdzina

Herdzin12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego będzie miało miejsce światowe prawykonanie Requiem na sopran, tenor, baryton, chór i orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Herdzina, skomponowane na zamówienie Filharmonii.

W prawykonaniu dzieła Herdzina pod batutą kompozytora wezmą udział znakomici soliści śpiewacy (Olga Pasiecznik, Andrzej Lampert, Kamil Zdebel), chóry bydgoskiej Akademii Muzycznej i filharmoniczna orkiestra symfoniczna. Na estradzie pojawi się ponad 160 wykonawców. To ponad godzina muzyki, składająca się z dziewięciu oryginalnych części z łacińskim tekstem, odwołująca się do medytacyjno-kontemplacyjnego charakteru mszy żałobnych Gabriela Fauré i Maurice’a Duruflé.

Kompozytor tak opisał swój utwór: „Upamiętniając moich bliskich, chciałbym ukazać śmierć jako stan spokoju i pogodzenia się z tym, co nieuchronne. Nie w sposób budzący niepokój czy trwogę – bo o tych, którzy odeszli, myślę raczej pogodnie i tkliwie. Dlatego właśnie o zmarłych opowiadam w nastroju kontemplatywnym, przepełnionym nadzieją, optymizmem i miłością. Wierzę, że śmierć jest radosnym spotkaniem ze Zbawicielem, nie męką i karą za grzechy. […] Pisząc moje Requiem, świadomie zrezygnowałem z części Dies Irae, która zgodnie ze znaczeniem tytułu – Dzień Gniewu – jest przepełnioną bólem i cierpieniem, krwawą, apokaliptyczną wizją Sądu Ostatecznego. Z kolei część Kyrie Eleison – po konsultacji z teologiem – zbudowałem dość nietypowo, na bazie radosnego powitania Zmartwychwstałego Jezusa, zwycięskiego Króla, któremu dziękujemy i którego wielbimy za dokonane pojednanie".

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl 

Nagrody Związku Kompozytorów Polskich 2019

ZKPPrezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało tegoroczną Nagrodę Honorową ZKP za zasługi dla promocji muzyki polskiej i Nagrodę za zasługi na polu edukacji muzycznej.

Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi dla promocji muzyki polskiej otrzymała Joanna Bruzdowicz-Tittel za wieloletnią promocję muzyki polskiej i polskich muzyków na estradach Festival International de Musique en Catalogne w małym miasteczku Céret u stóp Pirenejów, organizowanego dla mieszkańców okolicznych wiosek francuskiej Katalonii.

Piątą w historii Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej otrzymał kompozytor, prezes Oddziału Warszawskiego ZKP Sławomir Czarnecki za wieloletnią i bezprecedensową pracę pedagogiczną w zakresie kompozycji na poziomie średniej szkoły muzycznej, zwieńczoną powołaniem do życia Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego dla uczniów szkół średnich, organizowanego w ramach Uczniowskiego Forum Muzycznego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.

Uroczystość wręczenia Nagród będzie miała miejsce w czasie 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich przy Rynku Starego Miasta 27.

Koncert pasyjny z okazji rocznicy śmierci Papieża Jana Pawła II

Koncert pasyjny4 kwietnia 2019 roku, w Kościele Garnizonowym w Szczecinie, z inicjatywy Rektora Akademii Sztuki prof. Dariusza Dyczewskiego wystawione zostało najnowsze dzieło szczecińskiego kompozytora dra Piotra Gryski Stabat Mater.

Koncert dedykowano Papieżowi Janowi Pawłowi II z okazji przypadającej dwa dni wcześniej rocznicy jego śmierci. Samo dzieło, ukończone w lutym tego roku, składa się z dziesięciu części o różnym charakterze i przeznaczone jest na sopran i alt solo, dwugłosowy chór dziecięcy, organy oraz kwintet smyczkowy. Choć kompozytor w swojej twórczej materii z upodobaniem korzysta z dysonansów, dużych skoków interwałowych, pochodów kwartowo-kwintowych i chromatyki, co nie zawsze idzie w parze z komfortem wykonawczym, to całość jest spójna, przemyślana i niezwykle przyjemna w odbiorze, co potwierdzili licznie przybyli na koncert słuchacze. Stabat Mater Piotra Gryski posiada formę klasyczną i nie brak w nim interesujących, pięknych melodii, które z pewnością zadecydują o częstotliwości wystawiania tego dzieła w przyszłości.

Partię chóru w dniu światowej prapremiery 4 kwietnia wykonał Chór Dziecięcy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON DIRI DON pod dyrekcją prof. Dariusza Dyczewskiego, którego publiczność mogła podziwiać za pulpitem dyrygenckim. Poza tym wśród wykonawców znaleźli się wykładowcy Akademii Sztuki w Szczecinie: prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran), prof. Ewa Filipowicz-Kosińska (alt), Jakub Stefek (organy) oraz Zespół Instrumentalny Musica pod kierownictwem Anny Strycharczyk.

Słowo wiążące wraz z recytacją wygłosił Bartosz Rozdeba.

Wydarzenie dofinansowało Miasto Szczecin oraz Województwo Zachodniopomorskie, za co organizatorzy składają serdeczne podziękowania.

Sylwia Burnicka-Kalischewska