Polmic - FB

aktualności

Spotkanie z Jakubem Fiebigiem – twórcą aplikacji OnStage

OnStage27 kwietnia 2020 roku o godz. 15.00 odbędzie się pierwszy w historii Classical:NEXT, największej konferencji dla branży muzyki klasycznej, bezpłatny webinar na żywo.

Jakub Fiebig opowie o stworzonej przez niego mobilnej aplikacji OnStage, która może pomóc światowym instytucjom i ludziom kultury w tym trudnym czasie. Koronawirus to nie tylko choroba i kwarantanna, ale też problem na niedaleką przyszłość dla wielu osób zajmujących się kulturą w Polsce i na świecie. Podczas rozmowy dowiemy się, w jaki sposób za pomocą aplikacji organizatorzy koncertów mogą nadal oferować melomanom pełne wrażenia z wydarzenia, jakie korzyści czerpią artyści i jak widzowie mogą w pełni korzystać z aplikacji.

Twórca aplikacji wyjaśni także:

  • jakie korzyści aplikacja przynosi artystom, obiektom kulturalnym, zespołom, instytucjom, festiwalom i wszystkim miłośnikom muzyki klasycznej;
  • jak w szybki sposób można zaktywizować i zgromadzić w jednym miejscu stałą publiczność;
  • jak wykorzystać inne możliwości, które daje mobilna aplikacja OnStage;
  • jak łączyć świat muzyki klasycznej ze światem biznesu.

Rejestracja na webinar nie jest wymagana.

Link i szczegóły webinaru: https://www.facebook.com/events/1136995816634702/ 

Ewa Szczecińska zaprasza!

PR2W najbliższych odcinkach audycji „Nokturn” i „Nowa Polska”, prowadzonych przez Ewę Szczecińską na antenie Dwójki – Programu 2 Polskiego Radia, 27 i 28 kwietnia 2020 zabrzmią utwory Wojciecha Ziemowita Zycha, a także najnowsza polska muzyka akordeonowa.

27 kwietnia o godz. 23:00 w „Nokturnie” słuchać będziemy nowej muzyki na akordeon skomponowanej specjalne dla polskich akordeonistów-wirtuozów: Macieja Frąckiewicza i Rafała Łuca. Będą to utwory Tomasza Opałki, Cezarego Duchnowskiego, a także zmarłego w 1989 roku nestora polskiej muzyki akordeonowej, Andrzeja Krzanowskiego. Gościem audycji telefonicznie będzie Rafał Łuc, który opowie o pracy nad utworami i o współpracy z kompozytorami. Ponadto w audycji m. in. koncertująca muzyka norweskiego kompozytora Rolfa Wallina.

Celem programu „Nowa Polska” jest popularyzacja muzyki polskiej, a nagraniom i opowieściom o utworach będą towarzyszyć wypowiedzi kompozytorów. Jest to próba wyłonienia arcydzieł polskiej muzyki najnowszej i wprowadzenia ich do zbiorowej, szerokiej świadomości słuchaczy. W roku 2020, jubileuszu 95-lecia Polskiego Radia, szczególnie podkreślony zostanie wkład instytucji w kreowanie życia muzycznego ostatnich dekad. 28 kwietnia kolejny odcinek audycji zostanie wyemitowany wyjątkowo o godz. 21:40. Tematem audycji będzie twórczość Wojciecha Ziemowita Zycha i „symfonia na kwartet perkusyjno-fortepianowy” Różnia, napisana dla zespołu Kwadrofonik i zaprezentowana po raz pierwszy podczas festiwalu „Warszawska jesień”. Czy jest to opus magnum kompozytora? O tym dowiemy się w najbliższych dniach.

Zarówno „Nokturny”, jak i audycje cyklu „Nowa Polska” można odsłuchać na stronie Dwójki: https://www.polskieradio.pl/8/740 oraz https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka/8315,Nowa-Polska 

Polski kompozytor na Gaudeamus Muziekweek 2020

IAMInstytut Adama Mickiewicza w ramach programu „Polska Music” po raz kolejny zaprasza młodych polskich kompozytorów do udziału w konkursie organizowanym we współpracy z Gaudeamus Muziekweek. Laureat konkursu będzie miał niepowtarzalną okazję wziąć udział w prestiżowym Gaudeamus Musiekweek – jednym z najnowocześniejszych i najmocniej nastawionych na młodych kompozytorów festiwali europejskich, który odbędzie się jesienią 2020.

Projekt skierowany jest do kompozytorów mających obywatelstwo polskie, urodzonych po 1 stycznia 1990 roku. Nagrodą w Projekcie dla wybranego kompozytora jest zamówienie przez IAM utworu kameralnego przeznaczonego na akordeon, klarnet i instrumenty elektroniczne (Duo Roche & Zöllner) lub na sopran, saksofon, klarnet i perkusje (Ensemble VONK) lub na instrumenty perkusyjne (Percussion Group The Hague) o czasie trwania 7-10 minut, na podstawie umowy o dzieło zawartej przez IAM z kompozytorem; kwota wynagrodzenia – 4000 zł brutto. Gaudeamus zorganizuje próby i warsztaty kompozytora z zespołem Duo Zöllner & Roche lub Ensemble Vonk lub Percussion Group The Hague. IAM natomiast pokryje koszty podróży na terenie Europy i zakwaterowania w Holandii, związane z udziałem kompozytora w próbach i warsztatach oraz festiwalu.

W celu wzięcia udziału w projekcie wymagane jest wysłanie w wersji elektronicznej zgłoszeń zawierających nagrania własnego utworu lub utworów (w formacie mp3) i krótką pisemną wypowiedź wyjaśniającą zainteresowanie współpracą z Gaudeamus Muziekweek oraz Duo Zöllner & Roche lub Ensemble Vonk lub Percussion Group The Hague.

Termin nadsyłania zgłoszeń do projektu upływa 1 maja 2020 roku o godz. 23.59. Zgłoszenia powinny zostać wysłane na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Regulamin dostępny jest na stronie: https://bit.ly/2RVcY3V 

Kraków | Koncert Cracow Duo #GramyUCiebie

Cracow Duo25 kwietnia 2020 roku o godzinie 18:00 wyjątkowy koncert zespołu Cracow Duo | Kalinowski & Szlezer odbędzie się w Twoim domu, prosto ze studia nagraniowego Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.

Wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej wykonają dzieła polskich kompozytorów XX wieku: Nokturn op. 30 nr 2 Ludomira Różyckiego, Romance sans paroles Zygmunta Stojowskiego i Deux Pieces Aleksandra Tansmana, a także Wokalizę op. 34 nr 14 Sergiusza Rachmaninowa, Salut d’amour op. 12 Edwarda Elgara, utwór Łabędź z cyklu Karnawał Zwierząt Camille’a Saint-Saënsa. W finale koncertu zabrzmi Ave Maria Astora Piazzolli.

Wprowadzenie wygłosi muzykolog, krytyk muzyczny i pedagog Mateusz Borkowski.

Organizatorami koncertu są Akademia Górniczo-Hutnicza, Filharmonia Krakowska oraz Samorząd Studencki Akademii Muzycznej w Krakowie. Partnerami wydarzenia są: DUX, Polish Music Experience, Fundacja Temida Arts & Business, Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” oraz Exert Budownictwo.

Kultura w Krakowie trwa. Nieodwołalnie!

Transmisję live będzie można obejrzeć na kanale YouTube zespołu oraz na stronach organizatorów i partnerów na Facebooku.

https://www.facebook.com/CracowDuo/

Album Filharmoników Poznańskich na liście „Gramophone”

DUXDwupłytowe nagranie kantat Milda i Nijoła Stanisława Moniuszki znalazło się na majowej liście najlepszych albumów płytowych wybranych przez „Gramophone” – prestiżowy brytyjski miesięcznik poświęcony muzyce poważnej.

Kantaty Milda i Nijoła Stanisława Moniuszki Orkiestra Filharmonii Poznańskiej nagrała wraz z solistami: Wiolettą Chodowicz (sopran), Marią Jaskulską-Chrenowicz (sopran), Ewą Wolak (mezzosopran), Sylwestrem Smulczyńskim (tenor), Robertem Gierlachem (baryton), Szymonem Kobylińskim (bas) oraz Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowanym przez Violettę Bielecką. Całością dyrygował Łukasz Borowicz. Album, będący światową premierą fonograficzną, ukazał się nakładem wytwórni DUX w październiku 2019 roku.

Obie kantaty nawiązują do mitologii litewskiej, obie też powstały na podstawie Witoloraudy – pierwszej części eposu Anafielas Józefa Ignacego Kraszewskiego, który był także autorem libretta Mildy.

Pośród dziesięciu albumów CD na majowej liście „Gramophone" znalazły się m.in. albumy: Górecki – String Quartet No 3. Sonata for Two Violins w wykonaniu Tippett Quartet (Naxos) I Homage to Godowsky: Andrey Gugnin (Hyperion).

Cała lista “The best new classical albums: Editor's Choice, May 2020” dostępna jest na stronie https://www.gramophone.co.uk/features/article/the-best-new-classical-albums-editor-s-choice-may-2020 

Gdańsk | Premiera „Ad Fontes” Katarzyny Kwiecień-Długosz

Carillony Gdańsk24 kwietnia 2020 roku o godz. 17.00 w ramach „Cotygodniowych koncertów carillonowych” odbędzie się premiera – również online! – utworu Ad Fontes (Do źródeł), napisanego specjalnie dla gdańskich carillonów przez Katarzynę Kwiecień-Długosz. Premierową kompozycję zaprezentuje carillonistka miejska Monika Kazmierczak.

Najnowszy utwór Katarzyny Kwiecień-Długosz jest reakcją kompozytorki na sytuację pandemii koronawirusa. Został ukończony w Wielkim Tygodniu 2020 roku. Zadedykowała go wszystkim poszukującym nadziei.

„Nadziei można poszukiwać w różny sposób. Dla mnie naturalnym odruchem było sięgnięcie do biblijnej Księgi Psalmów, a w tym trudnym czasie w szczególny sposób przemówił do mnie tekst Psalmu 42. Psalmista posługuje się tam obrazem zwierzęcia – łani, która pragnie dotrzeć do życiodajnego źródła. Stąd pochodzące z łacińskiej Wulgaty wyrażenie „Ad Fontes” w tytule utworu, oznaczające dosłownie „do źródeł”. Owo „do źródeł” można rozumieć w różnym kontekście. Osobiście mam wrażenie, że czas pandemii w pewien sposób wymusza na nas refleksję na temat źródeł naszej tożsamości, człowieczeństwa, duchowości. A może nawet spowoduje powrót do tych źródeł. W utworze pojawiają się muzyczne cytaty, m. in. fragment melodii Psalmu 42 z Psałterza Jakuba Lubelczyka z 1556 roku. Jest to najstarszy zachowany polski psałterz. Inspiracją do sięgnięcia do „muzycznych źródeł” była historia gdańskiego carillonu ratuszowego, który został zbudowany w tym samym okresie. Melodia zaczerpnięta z Psałterza podlega w utworze wariacyjnym przekształceniom, natomiast muzyczną akcję całego utworu można streścić, posługując się ostatnim wersetem Psalmu 42: „Czemu zgnębiona jesteś, duszo moja, i czemu trwożysz się we mnie? Ufaj Bogu, bo jeszcze wysławiać go będę: On zbawieniem mojego oblicza i moim Bogiem”.

Ponieważ kompozytorka czuje się mocno związana z muzyką Ludwiga van Beethovena (brała udział w międzynarodowym projekcie kompozytorskim „250 piano pieces for Beethoven” w Bonn w 2018 i 2020 roku oraz w obchodach roku beethovenowskiego w tym roku w Bonn), wykonane zostaną również opracowania carillonowe utworów Beethovena.

Wydarzenie na FB: https://www.facebook.com/events/2980334405413156/ 

ZOBACZ: zapowiedź koncertu https://www.facebook.com/watch/?v=228553198246808 

63. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska jesień”

WJFestiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska jesień” organizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich od 1956 roku. To festiwal pozarządowego stowarzyszenia, ale przy tym międzynarodowy i organizowany pro publico bono. Każdej edycji przyświeca temat przewodni, i wokół niego skupiają się wszystkie elementy wydarzenia. Tematem tegorocznego Festiwalu, który potrwa od 18 do 26 września 2020, będzie „Muzyka i język”.

Muzyka jest językiem ale i język niesie własną muzykę. W festiwalowych koncertach oba te żywioły będą przeplatać się na różne sposoby, dotykając takich kwestii, jak: rola słowa w muzyce, słowo wtopione w muzykę i muzyka wtopiona w słowo, język muzyki, muzyka języka, muzyki i języka elementy wspólne, specyfika struktur – gramatyka muzyki, architektura tekstu – podobieństwo funkcji, muzyka a informacja – komunikacja poprzez muzykę, środki przekazu – „mowa” muzyki w perspektywie społecznej, sztuka czasu zarazy: muzyka domowa.

W programie tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” m. in.: koncerty, performanse, teatr dźwięku, różne formuły opery, intermedia, improwizacje, formy radiowe (w 95-lecie Polskiego Radia) i internetowe, spotkania, warsztaty kompozytorskie – ponad 50 festiwalowych wydarzeń. Zostanie zaprezentowana muzyka 50 kompozytorek i kompozytorów, z których 22 – po raz pierwszy na Festiwalu, odbędzie się 18 światowych premier, w tym zamówienia Festiwalu. W przedsięwzięciu weźmie udział 5 orkiestr, chór, 10 zespołów, solistki i soliści, zarówno w nurcie głównym, jak i w cyklach „Warszawska Jesień Klubowo”, „Warszawska Jesień – konteksty”, Mała Warszawska Jesień oraz w wydarzeniach towarzyszących.

Jerzy Kornowicz

Więcej o Festiwalu – na stronie http://www.warszawska-jesien.art.pl/ 

XI Konkurs Kompozytorski im. Zygmunta Mycielskiego

MycielskiKoło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza młodych twórców do uczestnictwa w XI Konkursie Kompozytorskim im. Zygmunta Mycielskiego.

Uczestnikami Konkursu mogą być osoby poniżej 30. roku życia. Przedmiotem konkursu jest skomponowanie utworu dla zespołu Kompopolex w składzie: altówka, akordeon, perkusja, syntezatory. Czas trwania utworu powinien mieścić się w przedziale od 8 do 12 minut. Termin nadsyłania prac upływa 30 czerwca 2020 roku.

Nagrodzone utwory zostaną wykonane dwukrotnie: ich premiera odbędzie się na festiwalu poświęconym postaci Zygmunta Mycielskiego w Strzyżowie, a kolejne wykonanie będzie miało miejsce w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Nagrodzone utwory zostaną zarejestrowane i wydane na płycie CD Kronika Warszawskiej Jesieni. Dodatkową formą nagrody jest możliwość przeprowadzenia autorskich warsztatów kompozytorskich w szkole muzycznej w Strzyżowie. Za przeprowadzenie warsztatów kompozytorzy otrzymają honoraria.

Regulamin konkursu dostępny jest na stronie Związku Kompozytorów Polskich: https://www.zkp.org.pl/index.php/pl/kolo-mlodych/wydarzenia/konkursy/1007-xi-konkurs-mycielskiego-regulamin 

Nagroda Norwida – nabór kandydatów przedłużony

NorwidTrwa nabór wniosków z kandydaturami do tegorocznych Nagród im. Cypriana Kamila Norwida. Ze względu na stan epidemii COVID-19 Samorząd Województwa Mazowieckiego wydłuża termin zgłaszania kandydatów do Nagrody Norwida do 31 maja 2020 roku.

Samorząd zaprasza ogólnopolskie związki twórcze lub ich oddziały, uczelnie wyższe, instytucje kultury, wydawnictwa i redakcje oraz artystów do zgłaszania kandydatur do XIX edycji Nagrody, która przyznawana jest artystom tworzącym na Mazowszu. Kandydatów zgłaszać można w czerech kategoriach: literatura, muzyka, sztuki plastyczne i teatr – za dzieło lub kreacje powstałe w roku 2019. Kandydatów do wyróżnienia „Dzieło życia”, przyznawanego za całokształt twórczości, zgłaszać mogą również mieszkańcy województwa mazowieckiego.

Skan wniosku wraz z oświadczeniem kandydata (dostępne na www.norwid.mazovia.pl) można wysłać drogą elektroniczną na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Zgłoszenie można również przesłać listownie na adres: Przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Plac Bankowy 3/5, 00-142 Warszawa (z dopiskiem „Nagroda Norwida”).

Kto w tym roku zdobędzie statuetki Norwidowskie? Dowiemy się 24 września 2020 roku (w dzień urodzin Norwida) podczas gali wręczenia nagród na Zamku Królewskim w Warszawie.

Magda Denko

Więcej informacji w biurze prasowym MIK: http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/86448-zglos-kandydata-do-nagrody-im-c-k-norwida