Polmic - FB

aktualności

Bydgoszcz | Konferencja naukowa „W cieniu swoich uczniów. Polscy twórcy – pedagodzy kompozycji”

AM BydgoszczAkademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na wiosenną sesję „W cieniu swoich uczniów”, która odbędzie się pod kierownictwem naukowym dr hab. Aleksandry Kłaput-Wiśniewskiej w dniach 10–11 kwietnia 2019 roku.

Muzykolodzy i kompozytorzy zaprezentują najnowsze badania na temat rozmaitych aspektów twórczości i działalności Zygmunta Noskowskiego, Kazimierza Sikorskiego, Andrzeja Koszewskiego, Floriana Dąbrowskiego, Bolesława Szabelskiego, Karola Szymanowskiego i Zygmunta Mycielskiego.

W ramach sesji odbędą się dwa koncerty. W pierwszym z nich – „Spotkanie z folklorem kujawskim” – udział weźmie zespół folklorystyczny „Kujawioki” z Osięcin, obchodzący w tym roku 30-lecie działalności twórczej. 10 kwietnia o godz. 19.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej odbędzie się „Koncert Kompozytorski”, podczas którego zaprezentowane zostaną utwory pedagogów budujących podwaliny dzisiejszej bydgoskiej szkoły kompozytorskiej, a także kompozycje aktualnie pracujących w uczelni twórców i pedagogów.

Zwieńczeniem całej konferencji będzie panel dyskusyjny z udziałem kompozytorów współcześnie działających w Bydgoszczy, którzy podejmą dyskusję na temat nowych wyzwań związanych z nauczaniem kompozycji w XXI wieku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Więcej – na stronie

http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/konferencja-naukowa-w-cieniu-swych-uczniow-polscy-tworcy-pedagodzy-kompozycji/ 

Łódź | Koncert symfoniczny: Chopin, Brahms i Bacewicz

AM LódźMuzykę Fryderyka Chopina, Johannesa Brahmsa i Grażyny Bacewicz podczas wiosennego koncertu symfonicznego 9 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi prezentować będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii. Zespół poprowadzi gościnnie uznany dyrygent Tomasz Bugaj.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi koncert rozpocznie wykonaniem energetycznej Uwertury na orkiestrę Grażyny Bacewicz. Zabrzmi także ostatnie dzieło symfoniczne Johannesa Brahmsa – czteroczęściowa IV Symfonia e-moll op. 98, zwana „Elegijną”. W programie koncertu pojawi się także Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Partię solową w tej kompozycji interpretować będzie Cezary Karwowski, który zwyciężył w tegoroczne edycji uczelnianego konkursu na wykonanie koncertu lub cyklu pieśni z orkiestrą.

Tomasz Bugaj jest jednym z czołowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich. Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W trakcie swojej kariery był także dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980–1984), Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (1987–1990), a do roku 2005 piastował funkcję dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Filharmonii Krakowskiej.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji:

http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/kwiecien-2019/153585-koncert-symfoniczny-2019-04-09 

Warszawa | XXIII Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i pieśń romantyczna”

BeethovenW dniach 8–9 kwietnia 2019 roku w ramach XXIII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w warszawskiej Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” odbędzie się XXIII Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i pieśń romantyczna”.

Podczas międzynarodowego sympozjum naukowego, podejmującego przewodnie hasło 23. Festiwalu, w centrum uwagi znajdą się pieśni Ludwiga van Beethovena. Będą one przedmiotem referatów naukowców o europejskiej sławie: Hermanna Junga (Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim), Michaela Heinemanna (Hochschule für Musik Dresden), Christine Siegert (Beethoven-Haus Bonn) i Susanne Cox (Beethoven-Haus Bonn). Natomiast referat Nilsa Holgera Petersena (Københavns Universitet) będzie nawiązywał bezpośrednio do tematyki wielkanocnej: zostanie omówiony muzyczny obraz Chrystusa w oratorium Christus am Ölberge Beethovena.

Ważną częścią wydarzenia będą referaty, poświęcone muzyce polskiej. Sławomira Żerańska-Kominek (Instytut Muzykologii UW) odpowie na pytanie, czy Narzeczony Fryderyka Chopina jest kluczem do interpretacji Finału Sonaty żałobnej? Obchody Roku Stanisława Moniuszki zainspirowały Magdalenę Chrenkoff (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Katarzynę Szymańską-Stułkę (UMFC), które omówią twórczość pieśniową twórcy opery narodowej. Dzieła zaś Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Szymańskiego będą przedmiotem refleksji Reginy Chłopickiej i Natalii Szwab (Akademia Muzyczna w Krakowie).

Program Sympozjum dostępny jest na stronie

http://beethoven.org.pl/festiwal/xxiii-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/program/wydarzenia-towarzyszace/ 

Geniusz, muzyk, Polak, który wstrząsnął światem!

MaksymiukZdobywca nagrody publiczności za najlepszy film dokumentalny 34. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego 2018 – produkcja Maksymiuk. Koncert na dwoje w reżyserii Tomasza Drozdowicza – wchodzi do kin 12 kwietnia 2019 roku. 8 kwietnia główni bohaterowie zapraszają do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 na pokaz filmu i spotkanie z twórcami.

Dyrygent Jerzy Maksymiuk i jego żona dziennikarka Ewa Piasecka tworzą szczególny związek. Charyzmatyczny maestro, odnoszący sukcesy w świecie muzyki, w życiu codziennym wydaje się być zagubiony bez pomocy żony, która wspiera go w codziennych czynnościach. Kamera towarzyszy artyście w trakcie pracy z wybitnymi muzykami (m. in. z Januszem Olejniczakiem, Marcinem Wyrostkiem, Sebastianem Karpielą-Bułecką) i orkiestrami, a także ukazuje fascynujący świat genialnego twórcy pochłoniętego dyrygenturą i komponowaniem. W ścieżce dźwiękowej filmu znalazła się muzyka 13 kompozytorów, w tym Brahmsa, Beethovena, Prokofiewa, Lutosławskiego, Kilara, Pendereckiego i samego Maksymiuka.

Zdjęcia realizowano przez ponad cztery lata w Polsce, Anglii, Szkocji i Francji. Widzowie więc wraz z bohaterem będą mogli odbyć zaskakującą podróż artystyczną, a także poznać światowej sławy artystę od prywatnej strony, poznać opowieść o miłości, wielkiej pasji, talencie i jeszcze większej cenie płaconej za ten talent...

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalny zwiastun filmu: https://youtu.be/RLorFYlnZXs 

XXIII Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Wielkanocny Festiwal23. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena potrwa od 7 do 19 kwietnia 2019 roku. Podczas 13 dni festiwalowych odbędzie się 12 koncertów symfonicznych, 4 kameralne, 2 recitale pieśni i koncert dla dzieci.

Na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, wystąpią znakomite krajowe i zagraniczne zespoły filharmoniczne i plejada liczących się na świecie solistów. Usłyszymy m.in. takich pianistów, jak Rudolf Buchbinder, Beatrice Rana, Mackenzie Melemed, wystąpią skrzypkowie Pekka Kuusisto i Francesco Manara. Do szczególnie gorąco oczekiwanych koncertów należą występy Orkiestry Tonhalle z Zurychu pod batutą Paavo Järviego, Orkiestry Filharmonii z Helsinek kierowanej przez szefową zespołu, dyrygentkę Susannę Mälkki, Orkiestry Drezdeńskiej Filharmonii prowadzonej przez Michaela Sanderlinga oraz koreańskiej KBS Symphony Orchestra i jej dyrektora artystycznego, Yoela Leviego. Dyrygent Massimiliano Caldi poprowadzi zespół I Virtuosi del Teatro alla Scala.

Przewodnie hasło tej edycji „Beethoven i pieśń romantyczna” mocno zaznaczyło się w programach koncertów, dając możliwość wysłuchania wielu dzieł muzycznych rzadko obecnych w repertuarze koncertowym. Natomiast ważną dla polskiej kultury rocznica – 200-lecie urodzin Stanisława Moniuszki – zaakcentowano w koncercie towarzyszącym Festiwalowi, na którym wykonana zostanie opera Paria pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Zabrzmią też dzieła polskich twórców XX i XXI w., m. in. Symfonia e-moll „Odrodzenie” i Pieśni Mieczysława Karłowicza, Mała uwertura Stefana Kisielewskiego i VIII Symfonia „Lieder der Vergänglichkeit” Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie http://beethoven.org.pl/festiwal/xxiii-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/program/ 

Katowice | Filharmonia Konesera

FSMuzykę z kręgów kultury żydowskiej w sobotniej Filharmonii Konesera 6 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 proponuje bywalcom Filharmonii Śląskiej Art Chamber Ensemble.

Podczas koncertu muzycy zaprezentują Hebrew Melody Josepha Achrona, Sonatę na wiolonczelę solo Jerzego Fitelberga, Sonatę na skrzypce i fortepian Joachima Mendelsona, Kol Nidrei Maxa Brucha oraz Trio fortepianowe „Silent Voices” Benjamina Leesa.

Joseph Achron rozpoczął karierę cudownego dziecka od swojego pierwszego publicznego występu w Warszawie w wieku siedmiu lat. Ukończył Konserwatorium Petersburskie i wstąpił do Towarzystwa Żydowskiej Muzyki Ludowej w 1911 r.. Od tego czasu zajmował się teorią i praktyką żydowskiej tradycji muzycznej. Już pierwsza jego kompozycja programowa Melodia hebrajska stała się od razu sławna dzięki interpretacji Jaschy Heifetza.

Jerzy Fitelberg, syn Grzegorza Fitelberga, kształcił się w Konserwatorium Warszawskim, a także studiował w Berlinie u Waltera Gmeindla i Franza Schrekera. Jego utwory wykonywane były w wielu krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych. Był członkiem amerykańskiej Ligi Kompozytorów. W 1928 roku zdobył I nagrodę za II Kwartet smyczkowy na konkursie kompozytorskim Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu. Tego wieczoru usłyszymy jego Sonatę na wiolonczelę solo z 1945 roku.

Absolwentem Konserwatorium Warszawskiego był również Joachim Mendelson. Kontynuował studia w Berlinie i Paryżu, gdzie został członkiem Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków. W czasie II wojny światowej zamordowany został przez gestapo. Rękopisy jego kompozycji przechowywane są obecnie w Akademii Muzycznej Rubina w Jerozolimie.

Poemat Kol Nidrei (hebr.: Wszelkie Ślubowania) potomka Żydów niemieckich Maxa Brucha, jak pisze Marian Fuks, „nawiązuje w melodyce wyraźnie do otoczonej nimbem uduchowienia modlitwy inaugurującej najważniejsze święto żydowskie Jom Kippur (tzw. Sądny Dzień)”. W finale zaś koncertu zabrzmi Trio amerykańskiego kompozytora pochodzenia rosyjsko-żydowskiego Benjamina Leesa.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15300092039753!3091.html 

Katowice | Wajnberg w Polsce

WajnbergJonathan Plowright, jeden z najsłynniejszych adwokatów zapomnianych mistrzów polskiej muzyki romantycznej, będzie gościem koncertu Kwartetu Śląskiego, który odbędzie się w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 6 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00.

Tym razem artyści przypomną nieco zapomniane sylwetki twórców ubiegłego stulecia. Centralną postacią będzie Mieczysław Wajnberg, którego 100-lecie urodzin jest doskonałą okazją do tej muzycznej retrospekcji. Jak pisze dr hab. Marcin Trzęsiok, „w XI Kwartecie smyczkowym F-dur op. 89 (1966) ujawnia się wyraźnie jedna z cech naczelnych muzyki Mieczysława Wajnberga – powściągliwość. Świadczy o niej niespotykane użycie tłumików: aż dwie i pół (z czterech) części grane są w ten dyskretny sposób. Ponadto ekstensywne partie pizzicato także wzmacniają ów efekt. Jest to kwartet pełen ambiwalencji i suspensu, w którym ani rozpacz ani pocieszenie nie dochodzą w pełni do głosu”.

Obok XI Kwartetu smyczkowego Wajnberga zabrzmi Kwartet smyczkowy Tadeusza Bairda, uznawanego jeszcze kilkadziesiąt lat temu za równego takim gigantom, jak Lutosławski, Penderecki czy Górecki. Koncert dopełni Kwintet fortepianowy c-moll Ignacego Friedmana, który cieszył się sławą jednego z największych pianistów XX wieku. Choć wychował się na krakowskim Podgórzu, to po latach światowej kariery wyemigrował w momencie wybuchu II wojny światowej do Australii, gdzie Sydney Conservatorium of Music do dziś przyznaje nagrodę kompozytorską jego imienia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1405/kwartet-slaski-jonathan-plowright-wajnberg-w-polsce 

Szczecin | Dzieje grzechu

Opera na Zamku6 i 7 kwietnia 2019 roku w szczecińskiej Operze na Zamku zobaczymy balet Dzieje grzechu na motywach powieści Stefana Żeromskiego do muzyki Mieczysława Karłowicza.

Czy miłość kobiety może sprowadzić ją na samo dno? Czy w opanowanym przez mężczyzn świecie jest w stanie ocalić swoją godność? Spektakl baletowy w choreografii Karola Urbańskiego inspirowany jest filmem Waleriana Borowczyka okrzykniętym największym skandalem polskiego kina i równie głośną książką Stefana Żeromskiego o tym samym tytule. Historia kobiety osamotnionej w świecie mężczyzn. Kobiety, która wiedziona namiętnościami trafia na samo dno. Kobiety, która od tego dna potrafi się odbić i ocalić pierwiastek siebie. Również historia świata. Świata, w którym nasze emocje, uczucia i słabości są obserwowane jak w sklepowej witrynie.

Balet Dzieje grzechu to też spotkanie z muzyką z epoki – późnoromantycznymi poematami symfonicznymi Mieczysława Karłowicza. W wykonaniu Orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka usłyszymy pieśń na głos i orkiestrę op. 1 nr 5 Pamiętam ciche, jasne, złote dnie, poemat symfoniczny op. 9 Powracające fale, poemat symfoniczny op. 13 Smutna opowieść, pieśń na dwa głosy i orkiestrę op. 3 nr 1 Mów do mnie jeszcze, I część Symfonii „Odrodzenie” oraz Rapsodię litewską. Partie solowe wykonają Joanna Tylkowska-Drożdż i Paweł Wolski.

Więcej – na stronie

http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/249-dzieje-grzechu 

Kraków | Sinfonietta Cracovia — Nowej Hucie

SCZorganizowane z rozmachem przez Urząd Miasta Krakowa obchody 70-lecia powstania Nowej Huty zbiegają się z 40. rocznicą pierwszej podróży apostolskiej papieża Jana Pawła II do Polski. Sinfonietta Cracovia z radością włącza się w uroczyste obchody, łącząc oba wątki i proponując melomanom arcydzieła nowej muzyki sakralnej, które zabrzmią 6 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Matki Boskiej Częstochowskiej.

Minimalistyczna estetyka utworów estońskiego kompozytora Arvo Pärta od lat budzi zachwyt słuchaczy i słuchaczek. Według portalu Bachtrack Estończyk jest najczęściej grywanym, żyjącym kompozytorem świata. W latach 60. minionego wieku, tworząc na przekór cenzorom i totalitarnemu reżimowi, Pärt przeżył burzliwy romans z muzyczną awangardą. W połowie lat 70., po przeszło dekadzie wymownego milczenia, powrócił jednak jako kompozytor odmieniony. Pärt zwrócił się ku korzeniom europejskiej muzyki sakralnej i tchnął w swoje dzieła nastrój głębokiej zadumy, harmonii, kontemplacji ‒ tworząc własny, oryginalny styl, który nazwał tintinnabuli (łac. mały dzwonek). W ascetycznych wnętrzach Kościoła Matki Boskiej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy usłyszymy: Mszę berlińską, Trisagion i Stabat Mater.

Geometryczne piękno surowej przestrzeni skontrastowane zostanie z przejmującą Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego, napisaną po śmierci Jana Pawła II i dedykowaną papieżowi. Kontemplacyjnie i uroczyście — tak Sinfonietta Cracovia i Cracow Singers pod dyrekcją Jurka Dybała uczczą przypadające w tym roku jubileusze.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można otrzymać w punktach InfoKraków, bądź dokonując rezerwacji drogą mailową (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfonietta.pl