Polmic - FB

aktualności

Kraków | Koncert Kompozytorski towarzyszący Festiwalowi Nauki i Sztuki

kkKoło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie oraz Samorząd Uczniowski Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. M. Karłowicza w Krakowie zapraszają na Koncert Kompozytorski towarzyszący Festiwalowi Nauki i Sztuki. Odbędzie się on 17 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Pracowni pod Baranami (Sala Widowiskowa Piwnicy pod Baranami) w Krakowie, Rynek Główny 27.

Swoją twórczość zaprezentują młodzi kompozytorzy – studenci Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a także uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. M. Karłowicza w Krakowie i Szkoły Muzycznej II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Wykonawcy również pochodzą z wyżej wymienionych ośrodków. Zespołami zadyrygują Monika Kozakiewicz i Krzysztof Madziar. Muzycy zaprezentują jedenaście utworów, w tym osiem prawykonań: 3 pieśni hiszpańskie Katarzyny Ignatowicz, El Abismo de la Mente II – Diálogos i Discarmin Justyny Skowronek, Fantaisie for piano Jacka Sienkiewicza, a także Fantasia feroce, Dumka „Dusza mi płacze…” i W andaluzyjskim sadzie Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Celem koncertu jest ukazanie różnorodności muzyki instrumentalnej i wokalno-intstrumentalnej autorstwa młodych twórców – atonalne współbrzmienia, nawiązania do klasycznych wzorców, czerpanie z folkloru, stosowanie elektroniki… Koncert będzie więc pewnego rodzaju podróżą przez muzykę, pełną kontrastów, szokujących rozwiązań, muzycznych refleksji.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”

HajnowkaW dniach 16–20 maja 2018 roku w sali Opery i Filharmonii Podlaskiej przy ul. Podleśnej 2 w Białymstoku odbędzie się XXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”.

Organizatorem festiwalu jest Fundacja „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce. Wydarzenie, które odbywa się od 1982 roku, jest największym festiwalem muzyki cerkiewnej w Polsce. W 1995 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nadało mu kategorię zerową, co stawia go na równi m.in. z Konkursem Chopinowskim. To wydarzenie elitarne artystycznie – gromadzi najlepszych chórzystów z całego świata, najznamienitszych kompozytorów muzyki cerkiewnej oraz najlepszych dyrygentów. Konkursowemu jury prawie od początku Festiwalu przewodniczy Romuald Twardowski, wybitny polski kompozytor i pedagog. Ideą Festiwalu jest przybliżenie szerokiej publiczności duchowych i artystycznych walorów muzyki cerkiewnej.

Festiwal jest objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy, w Stulecie Odzyskania Niepodległości, a także Patronatem Artystycznym Krzysztofa Pendereckiego, Związku Kompozytorów Polskich oraz Prezydenta Miasta Białegostoku. Tegoroczna, XXXVII edycja realizowana jest w partnerstwie z Operą i Filharmonią Podlaską.

Festiwal rozpocznie się 16 maja koncertem inauguracyjnym „Duchowość Rzeczypospolitej w Muzyce Cerkiewnej” w wykonaniu Akademickiego Chóru Kameralnego „Chreszczatyk” z Kijowa (Ukraina). W tegorocznej edycji zaprezentuje się 30 zespołów z 11 państw: Ukrainy, Białorusi, Litwy, Rosji, Mołdawii, Słowacji, Bułgarii, Łotwy oraz Polski. Ponadto po raz pierwszy wystąpią chóry z Wielkiej Brytanii i Libanu. Po trzech dniach zmagań konkursowych, 20 maja, nastąpi ogłoszenie werdyktu jury i wręczenie nagród w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

Festiwal to kilka dni koncertów i przesłuchań konkursowych w Białymstoku, ale także kilkanaście koncertów towarzyszących: w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w Warszawie, Krakowie, Legionowie, Sokole, Narwi, Hajnówce, Bielsku Podlaskim, Wasilkowie, Michałowie, Krynkach, Białowieży, Ciechanowcu, Sejnach, Czeremsze, Szczuczynie i Studziankach.

Szczegółowe informacje na temat wydarzenia – na stronie internetowej: http://festiwal-hajnowka.pl/ 

Łódź | Pieśń o ziemi

Pieśń o ziemiMuzyka polska na skrzypce i fortepian zabrzmi podczas kameralnego koncertu 15 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi, promującego wydaną niespełna miesiąc temu płytę Pieśń o ziemi.

Program koncertu wypełniony jest muzyką polską XX wieku i znalazły się w nim prawie wszystkie dzieła z płyty Pieśń o ziemi, która swoją premierę miała 13 kwietnia 2018 roku. Płytę wydaną przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia nagrali kameraliści, którzy wspólnie koncertują już od wielu lat. Podczas koncertu będzie można usłyszeć Pieśń kurpiowską – uznane dzieło Karola Szymanowskiego. Powstała ona przy dużym udziale Pawła Kochańskiego, który był współautorem transkrypcji na skrzypce i fortepian kompozycji Szymanowskiego. Nie zabraknie również utworów patronki łódzkiej Akademii – Grażyny Bacewicz. Utwory skrzypcowe zajmują istotne miejsce w jej twórczości kompozytorskiej. W dziełach przeznaczonych na ten instrument kompozytorka wykorzystywała swoją doskonałą znajomość techniki gry na skrzypcach i koncertowe doświadczenie. Podczas koncertu zabrzmią: Taniec mazowiecki, Taniec słowiański oraz Witraż. Oprócz muzyki Szymanowskiego i Bacewicz, podczas koncertu wykonane zostaną Suita polska Szymona Laksa, Taniec polski z baletu Pieśń o ziemi Romana Palestra oraz Trzy miniatury Juliusza Łuciuka.

Wykonawcami wieczoru będą skrzypaczka Aleksandra Szwejkowska-Belica oraz pianista Cezary Sanecki, rektor Akademii Muzycznej w Łodzi. Aleksandra Szwejkowska-Belica jest absolwentką klasy skrzypiec prof. Bartosza Bryły w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W 1997 roku ukończyła z najwyższą notą studia podyplomowe w Wyższej Szkole Muzycznej w Mannheim (Niemcy) w klasie prof. Wandy Wiłkomirskiej. Artystka koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Palestyna – Betlejem, Ukraina, USA, Szwajcaria, Szwecja). Wykonuje muzykę solową i kameralną. Jej repertuar obejmuje pozycje od baroku do muzyki współczesnej. Cezary Sanecki jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego oraz w klasie kameralistyki prof. Bronisława Hajna, prof. Rajmunda Ambroziaka i prof. Anity Krochmalskiej. W dziedzinie muzyki kameralnej współpracował z wieloma znakomitymi artystami. W ramach działalności artystycznej dokonał wielu nagrań, radiowych i telewizyjnych, na koncie ma także liczne wydawnictwa płytowe. Za swoją działalność artystyczną i pedagogiczną otrzymał m.in. Brązowy Krzyż Zasługi (2001) oraz Medal Pro Publico Bono im. Sabiny Nowickiej (2014).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Więcej informacji na stronie: http://www.amuz.lodz.pl

Maciej Bałenkowski laureatem „The Respighi Prize”

Bałenkowski Maciej Bałenkowski, doktorant w klasie kompozycji prof. dr. h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego, otrzymał nagrodę The Respighi Prize, przyznawaną przez Chamber Orchestra of New York oraz rodzinę Ottorino Resighi’ego.

Jury w składzie: Dirk Brossé, Roberto Cominati, Salvatore Di Vittorio, Simone Dinnerstein, Shanan Estreicher, John Farrer, Jeffrey James, Robert Langevin, Cho-Liang Lin, Paul Moravec, Ursula Oppens, Joshua Pierce, J. Mark Stambaugh, Luigi Verdi i Alicia Zizzo spośród zgłoszeń pochodzących z całego świata postanowiło, by tegoroczną nagrodę w kategorii kompozytorskiej przyznać Maciejowi Bałenkowskiemu. W sezonie artystycznym 2018/2019 jego Sinfonietta na orkiestrę smyczkową zostanie wykonana przez Orkiestrę Kameralną Nowego Jorku w Carnegie Hall.

Patronat honorowy nad The Respighi Prize obejmuje rodzina wybitnego włoskiego kompozytora Ottorino Respighi’ego – Elsa i Gloria Pizzoli, a także Potito Pedarra – muzykolog, znawca twórczości kompozytora.

Nagroda przyznawana jest co w roku w 4 kategoriach: kategoria solowa, fortepian, kompozycja i dyrygentura. W roku 2018 została przyznana po raz siódmy – po raz pierwszy w historii Polakowi. Celem nagrody jest umożliwienie młodym kompozytorom oraz wykonawcom zaistnienia na deskach jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie – Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Udział w konkursie był dofinansowany przez „Instytut Adama Mickiewicza” w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

Źródło: https://chamberorchestraofnewyork.org/the-respighi-prize/ 

Znamy wyniki naboru do drugiej edycji TUTTI.pl!

TuttiPo ogłoszeniu drugiej edycji przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej TUTTI.pl Jury rozpatrzyło 169 wniosków. Ponieważ nie została wyczerpana pula środków TUTTI.pl, PWM ogłasza drugi nabór w ramach drugiej edycji tego przedsięwzięcia!

Decyzją jurorów (Agnieszka Duczmal – przedstawicielka zespołów artystycznych Polskiego Radia, dr hab. Iwona Lindstedt – przedstawicielka środowiska muzykologicznego, dr Mieczysław Kominek – prezes Związku Kompozytorów Polskich, dr hab. Piotr Sułkowski – przedstawiciel Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich, dr Daniel Cichy – Dyrektor – Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego) dofinansowanie w ramach TUTTI.pl otrzyma 120 wniosków. Rozdysponowane zostało ponad 65% dostępnej puli środków, przeznaczonych na wykonywane i nagrywane muzyki polskich kompozytorów w sezonie 2018/2019.

Na liście rankingowej pojawiają się nazwiska Agaty Zubel, Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Zygmunta Krauzego, Eugeniusza Knapika, Andrzeja Kwiecińskiego, Mikołaja Góreckiego, Marcela Chyrzyńskiego, Pawła Łukaszewskiego. W tej grupie wysłuchamy aż czterech prawykonań.

W zestawieniu nie mogło zabraknąć utworów ‘klasyków’ polskiej muzyki: Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Stanisława Moniuszki. W tej grupie wysoką punktację otrzymały programy z utworami rzadziej wykonywanymi, jak choćby z Koncertem wiolonczelowym Lutosławskiego, Missa pro pace Kilara, czy Litaniami ostrobramskimi Moniuszki.

Kilkakrotnie wybrane zostały kompozycje Grażyny Bacewicz – mamy nadzieję, że podwójny jubileusz w roku 2019 sprzyjać będzie częstszym prezentacjom jej utworów.

Największą radość sprawiają wybory utworów, których wykonania są wciąż rzadkością. Filharmonia Narodowa zagra Capriccio na temat Kreutzera Stefana Poradowskiego, Mona Lisa Gioconda Ludomira Różyckiego zabrzmi w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, a Solemnis Coronationis Missa Józefa Elsnera zostanie wykonana przez NFM. Polska Orkiestra Radiowa przygotowuje cały pakiet nagrań z utworami mniej znanymi – to cieszy podwójnie, ponieważ staną się one dostępne dla szerszego grona odbiorców.

Drugi nabór drugiej edycji uwzględniać będzie projekty z terminem realizacji 1 stycznia – 31 sierpnia 2019. Zasady konkursu pozostają bez zmian: po wypełnieniu i przesyłaniu do PWM wymaganych dokumentów, komisja dokona oceny merytorycznej bezbłędnych formalnie wniosków. Instytucje, których wnioski otrzymają punktację pozwalającą na dofinansowanie otrzymają 70% rabat na wypożyczenia materiałów wykonawczych do wskazanych utworów. Termin składania wniosków: 1 września – 1 października 2018.

Lista rankingowa ze szczegółami zamieszczona została na stronie www.tutti.pwm.com.pl 

Kąśna Dolna | Tydzień Talentów 2018. Warsztaty z Mistrzami

TTCentrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej zaprasza na Festiwal Tydzień Talentów 2018, który odbędzie się w dniach 14-20 maja 2018 roku.

Wydarzenie zainauguruje 14 maja w Dworku Paderewskiego recital fortepianowy Beaty Bilińskiej. W programie wieczoru znajdą się utwory F. Chopina, I. J. Paderewskiego, K. Szymanowskiego i G. Bacewicz. W wielkim finale „L’arte del Violino” w Sali Koncertowej Stodole zobaczymy i usłyszymy mistrzowski duet skrzypcowy Jakowicz & Jakowicz. Krzysztof Jakowicz – nestor polskiej wiolinistyki wystąpi razem z synem Jakubem – uważanym za jednego z najbardziej utalentowanych skrzypków młodego pokolenia. Przy fortepianie zasiądzie Robert Morawski. Artyści wykonają utwory G. P. Telemanna, A. Vivaldiego, E. Chaussona, C. Saint-Saënsa i P. de Sarasatego. Tradycyjnie odbędzie się też koncert Tarnowskie Talenty (19 maja, Sala Lustrzana w Tarnowie), prezentujący wyróżnionych uczniów tarnowskiej szkoły muzycznej, którzy po raz drugi zawalczą o Nagrodę im. Anny Knapik. Koncerty festiwalowe poprowadzą największe autorytety życia muzycznego – Jan Popis i Anna Woźniakowska.

Od kilku lat Festiwal Tydzień Talentów funkcjonuje w formule Warsztatów z Mistrzami, która daje młodym niepowtarzalną szansę pracy pod okiem wybitnych mentorów. Podczas tegorocznej edycji swój warsztat doskonalić będą adepci skrzypiec, fortepianu oraz po raz pierwszy w historii puzonu.

Bilety na koncert finałowy „L’arte del Violino” w cenie 30 zł do nabycia od 7 maja w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Na pozostałe koncerty festiwalowe – wstęp wolny. Dla melomanów Centrum organizuje przejazd autokarem do Kąśnej. W celu uzyskania szczegółowych informacji należy skontaktować się telefonicznie z biurem koncertowym instytucji – 14 600 00 16.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.paderewski.tarnow.pl

Lublin | XXII Forum Witolda Lutosławskiego „Most”

FLW dniach 11–25 maja 2018 roku najważniejszym wydarzeniem kulturalnym w Lublinie będą koncerty związane z XXII Forum Witolda Lutosławskiego, które odbędą się w Filharmonii Lubelskiej.

Tegoroczne wydarzenie związane jest z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas Festiwalu będziemy mogli posłuchać utworów wykonywanych przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej pod batutą Piotra Wajraka, Roberta Kabary i Jerzego Salwarowskiego. Na deskach filharmonii zagoszczą tacy znani wykonawcy, jak pianista Krzysztof Książek, baryton Robert Gierlach, skrzypek Kamil Tomanek.

Festiwal rozpocznie uroczysty koncert inauguracyjny „Lubelskie prawykonania”. Jak wskazuje nazwa, po raz pierwszy w Lublinie zabrzmią takie dzieła polskich kompozytorów współczesnych, jak Koncert podwójny na skrzypce, akordeon i orkiestrę Marcina Błażewicza i Koncert na fortepian, perkusję i orkiestrę Zbigniewa Bargielskiego. Koncert 13 maja będzie poświęcony prezentacji muzyki kameralnej Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu finałowego zostaną zaprezentowane Kaprys polski Grażyny Bacewicz i Concerto Lendinum op. 44 na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Sławomira Czarneckiego, prezesa Warszawskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich, obchodzącego w tym roku 50-lecie pracy twórczej.

FLNa szczególną uwagę zasługuje koncert 16 maja, organizowany przez Lubelski Oddział ZKP – recital fortepianowy Michała Drewnowskiego promujący płytę CD W kręgu Andrzeja Nikodemowicza (DUX). Pianista zaprezentuje 12 Mini-Preludiów Mariusza Dubaja dedykowanych Profesorowi Nikodemowiczowi, PolonezSuity tańców polskich Tadeusza Majerskiego oraz 12 Ekspresji Andrzeja Nikodemowicza. Podczas koncertu rozlosowana zostanie wśród publiczności pewna liczba płyt promocyjnych, a płyta będzie także do nabycia na stoisku Firmy DUX w foyer. Dodatkowo w programie recitalu znajdą się jeszcze inne utwory kompozytorów nagranych na CD: La Musique Oublieé oraz 4 Preludia Tadeusza Majerskiego, 2 Medytacje Andrzeja Nikodemowicza, pierwszy tom Reprodukcji Mariusza Dubaja, inspirowanych malarstwem holenderskim, a także Suita Stefana Kisielewskiego, dzięki którego wydatnemu wsparciu możliwe było powołanie w 1989 roku Lubelskiego Oddziału ZKP. Koncert udało się zorganizować dzięki wsparciu finansowemu MKiDN, ZKP oraz Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Koncertowi będzie towarzyszyła wystawa zdjęć z okazji 30-lecia koncertów „Akord” Lubelskiego Oddziału ZKP oraz publiczna prezentacja ostatniego wywiadu z Profesorem Andrzejem Nikodemowiczem nagranego podczas koncertu „Akord XV” w 2015 roku.

Szczegółowy program – na stronie Filharmonii.

Elbląg | Muzyczna ofensywa w argentyńskich rytmach

eokPodobno „do tanga trzeba dwojga”. Czy na pewno? Przeczy temu tercet, który 13 maja 2018 roku po raz kolejny zagra z Elbląską Orkiestrą Kameralną w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 18.00.

Tango Attack wraz z Elbląską Orkiestrą Kameralną zabierze melomanów w podróż do Buenos Aires – miasta, które stanowi inspirację dla wielbicieli tanga na całym świecie. Dzięki temu słuchacze poznają wielokulturowy świat argentyńskiej stolicy. Wczują się w atmosferę roztańczonych i wypełnionych kolorowymi muralami portowych uliczek.

W repertuarze nie zabraknie największych przebojów tanga argentyńskiego (Cumparsita, El Choclo, Por una Cabeza). Pojawią się kompozycje Astora Piazzolii, jednej z najważniejszych postaci w historii tego gatunku (np. Muerte del Angel, Otono Porteno, Libertango) oraz Lejdistango polskiego kompozytora Hadriana Filipa Tabęckiego.

Przewodnikami po meandrach południowoamerykańskiej muzyki będą wybitni instrumentaliści, łączący tradycję z nowoczesnymi eksperymentami brzmieniowymi. Hadrian Filip Tąbecki (fortepian) to wszechstronnie uzdolniony kompozytor i aranżer. Współpracował m.in. z Michałem Bajorem, a jego utwory znalazły się na płytach Jose Cury, Jacka Bończyka oraz Mieczysława Szcześniaka. Piotr Malicki (gitara) wyspecjalizował się w grze w kameralnych składach; fascynują go argentyńskie rytmy. Z kolei Grzegorza Bożewicza (bandoneon) krytycy cenią jako interpretatora muzyki argentyńskiej, greckiej, irlandzkiej, francuskiej, a także barokowej i współczesnej.

Koncert objęty programem „Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!”. Koordynatorem programu jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.eok.elblag.eu

Wieliczka | Koncert „Polska liryka miłosna” w ramach cyklu „Pieśń - Teatr Słowa” w wielickiej Kopalni Soli

OKOpera Krakowska zaprasza na kolejny koncert w ramach cyklu „Pieśń - Teatr Słowa”, który odbędzie się 22 kwietnia 2018 o godz. 17.00 w Kopalni Soli „Wieliczka”. W niezwykłej scenerii Komory Haluszki soliści Opery Krakowskiej zaprezentują program zatytułowany „Polska liryka miłosna”.

„(…) W pieśni mamy do czynienia ze szczególnym rodzajem teatru jednego aktora, którego podstawowym nośnikiem wyrazu artystycznego jest słowo”, – mówi Katarzyna Oleś-Blacha, kierownik artystyczny projektu, dodając: „poezja zostaje tutaj wzbogacona o niezapisaną w tekście metaforę języka muzyki, jedynego przekaźnika uczuć i emocji, których w żadnym leksykalnym kodzie oddać nie sposób”.

Na koncert, którego partnerem jest Kopalnia Soli „Wieliczka”, złożą się najpiękniejsze pieśni, które zostały napisane do poezji miłosnej. Wioletta Chodowicz wykona wybrane utwory ze zbioru Dwanaście pieśni kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego. W repertuarze znajdzie się także 6 pieśni na głos i fortepian Liryka miłosna Franciszka Maklakiewicza, które zaśpiewa Agnieszka Cząstka oraz wybrane Pieśni op. 74 Fryderyka Chopina w wykonaniu Iwony Sochy. Usłyszymy również pieśni Mieczysława Karłowicza czy Ignacego Jana Paderewskiego, które zaprezentują Andrzej Lampert i Adam Sobierajski. W repertuarze wieczoru też utwory takich kompozytorów, jak Andrzej Panufnik, Krzysztof Penderecki, Feliks Nowowiejski, Stanisław Moniuszko, Ludomir Różycki, Jan Gall, Lucjan Marczewski, Marek Stachowski, Jerzy Gablenz i Stanisław Lipski. Solistom akompaniować będzie pianista Sławomir Cierpik.

Bilety na koncert w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru www.opera.krakow.pl