polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
SuperSam +1: Mark Feldman i Piotr Mełech
4 maja 2018, Warszawa
Polska kameralistyka XX wieku
9 maja 2018, Warszawa
32. „Warszawskie Spotkania Muzyczne”
12-19 maja 2018, Warszawa
IV Małopolska Akademia Talentów
1–8 lipca 2018, Łącko

aktualności

Katowice | Koncert Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia

nospr7 marca 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (pl. Wojciecha Kilara 1) odbędzie się koncert z cyklu „Środa Młodych”, podczas którego utwory Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego zabrzmią w interpretacji PolMonDuo.

Zespół PolMon Duo powstał w 2015 roku utworzony przez studentki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Alicja Miruk-Mirska i pochodząca z Mongolii Ichin Nyamaa rozpoczęły współpracę podczas studiów. W krótkim czasie zaowocowała ona wieloma sukcesami artystycznymi. Zespół rozwijał swoje umiejętności w katowickiej uczelni pod kierunkiem prof. Urszuli Stańczyk, prof. Beaty Warykiewicz-Siwy oraz st. wykł. Marka Mosia. Ichin Nyamaa ukończyła studia pianistyczne w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego oraz adt. dr. Huberta Salwarowskiego. Z kolei Alicja Miruk-Mirska kształci się w klasie skrzypiec dr hab. prof. AM Beaty Warykiewicz-Siwy. W 2017 roku PolMon Duo zdobyło I miejsce i nagrodę specjalną Paolo Serrao na Międzynarodowym Konkursie Citta di’Filadelfia oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Art-Duo dla Młodych Muzyków w Gyor. Rok wcześniej duet odniósł sukces, wygrywając Międzynarodowy Konkurs „Antonio Salieri” w Legnago, a na Międzynarodowym Konkursie „Rising Stars Grand Prix” w Berlinie młode artystki otrzymały wyróżnienie I stopnia. Obecnie zespół prowadzi aktywną działalność koncertową, był też uczestnikiem dwóch edycji Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

Chcąc uwydatnić nietypowy, międzynarodowy a wręcz międzykontynentalny skład zespołu, PolMon Duo ma w swoim repertuarze oprócz fundamentalnych dzieł największych mistrzów, takich jak Bach, Beethoven, Brahms, również utwory polskie i mongolskie. Podczas koncertu usłyszymy w wykonaniu duetu I Rapsodię na skrzypce i fortepian Sz. 87 Béli Bartóka, Źródło Aretuzy z op. 30 i Kołysankę op. 52 Karola Szymanowskiego, Temat z wariacjami na skrzypce i fortepian Oliviera Messiaena oraz Recitativo e Arioso i Subito Witolda Lutosławskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje na stronie www.nospr.org.pl

Warszawa | Koncert symfoniczny poświęcony 50. Rocznicy Wydarzeń Marca ’68

fn6 marca 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny poświęcony 50. Rocznicy Wydarzeń Marca ’68.

Koncert symfoniczny odbędzie się pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w roku 100-lecia Odzyskania Niepodległości 1918-2018 w ramach Ogólnopolskich Obchodów 50. Rocznicy Wydarzeń Marca ’68. Organizatorami wydarzenia są: Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce, Narodowe Centrum Kultury, Internationellt Kulturforum w Szwecji i Światowe Forum Żydów Polskich Zikaron – Pamięć – Memory. Podczas koncertu Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka i wirtuoz Nikolaj Znaider, duński skrzypek, kameralista i dyrygent o korzeniach polsko-żydowskich wykonają I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha i IV Symfonię a-moll op. 61 Mieczysława Weinberga.

Życie Maxa Brucha wypełniała praca w charakterze dyrygenta i pedagoga w kilku niemieckich miastach (najsilniej związany był z Berlinem), a także w Liverpoolu, gdzie przez kilka sezonów występował jako gościnny dyrygent tamtejszych koncertów filharmonicznych. Stosunkowo bogata twórczość kompozytorska Brucha spotykała się z umiarkowanym zainteresowaniem – należał, podobnie jak Brahms, do grona kompozytorów raczej konserwatywnych, hołdujących klasycyzującym formom, w opozycji do faworyzowanej przez krytyków grupy nowoniemieckich modernistów. Jednak, historia na trwałe zapamiętała przynajmniej jedno z jego dzieł: Koncert skrzypcowy g‑moll, który wszedł do wiolinistycznego kanonu, podziwiany za doskonałą równowagę formy, wirtuozerii (faktura partii skrzypiec sporo zawdzięcza konsultacjom wielkiego Josepha Joachima) i romantycznej, postmendelssohnowskiej ekspresji.

Mieczysław Weinberg, wychowany w przedwojennej Warszawie, tu też rozpoczął muzyczne wykształcenie i działalność; u progu II Wojny Światowej osiadł w ZSRR i tam rozwinął swą (niełatwą, wobec zmiennej łaskawości opresyjnych władz) karierę, w ojczyźnie zaś długo pozostawał zapomniany. W 2014 r. zespół Filharmonii Narodowej dokonał rejestracji nagrania, znakomicie później ocenionego przez krytyków, które jego dyrygent i dyrektor artystyczny FN, Jacek Kaspszyk tak anonsował w jednym z wywiadów: „Zastanawiałem się, jaka to powinna być płyta. Uznałem, że nie tylko powinna być z muzyką polską, ale muzyką polską jeszcze niewyeksploatowaną. Mieczysław Weinberg przeżywa swój renesans na świecie i myślę, że to dobry moment, by zacząć właśnie od niego. […] Weinberg był protegowanym Szostakowicza, który cenił go jako jednego z najwybitniejszych twórców tej generacji. Z ponad 20 symfonii, pozostawionych przez kompozytora, chciałem zacząć od tej najlepszej, IV Symfonii”. To interesujące dzieło z 1957 zabrzmi podczas koncertu ponownie pod batutą Jacka Kaspszyka.

Więcej – na stronie Filharmonii Narodowej.

Balet „Płomień Paryża” na żywo z Teatru Bolszoj w kinach 4 marca

BolszojRewolucja na pointach, ostrze gilotyny i szaleńcze tańce podczas ataku na arystokratów – to wszystko w balecie Płomień Paryża, transmitowanym 4 marca 2018 roku na żywo z moskiewskiego Teatru Bolszoj. Kino Praha zaprasza o godz. 16:00 na transmisję baletu, w którym całym blaskiem może zabłysnąć taneczna i akrobatyczna wirtuozeria rosyjskich tancerzy.

Płomień Paryża Borisa Asafiewa, rosyjskiego kompozytora i muzykologa, twórcy 11 oper, 28 baletów, 5 symfonii i wielu innych utworów, to dzieło przełomu. Balet powstał w 1932 roku, w pierwszych latach istnienia Związku Radzieckiego, i miał odzwierciedlać nowe idee rewolucyjnego państwa – stąd temat rewolucji francuskiej, „poprzedniczki” rewolucji październikowej. Choć treść była nowa, „rewolucyjna”, to styl opowiadania tańcem i metoda pozostały stare.

Choreograf Wasilij Wajnonen czerpał pełnymi garściami z wielkiej rosyjskiej tradycji baletowej i na wzór carskich baletów stworzył widowisko pełne pas de deux w klasycznym stylu i wielkich scen zbiorowych, które skontrastował ze scenami żywiołowych tańców ludowych rewolucjonistów. Na pierwszych wykonawców swego baletu wybrał wybitnych solistów Teatru Kirowa (wcześniej i obecnie Teatru Maryjskiego w Petersburgu). Pas de deux aktorów na przyjęciu u króla tańczyli Natalia Dudinska i Konstantin Siergiejew, za to rolę Teresy, dziewczyny z ludu, powierzył autor Ninie Anisimowej, która była charakterystyczną i dynamiczną tancerką o silnej osobowości. Osnowę libretta prawdopodobnie zaczerpnięto z książki Félixa Grasa Les Marceliers, w której punktem zwrotnym akcji jest szturm na Pałac Tuileries przez tzw. marsylczyków (rewolucjonistów z Marsylii) i zwycięski marsz na Paryż. To jeden z nielicznych baletów, gdzie wykonawcy nie tylko tańczą, ale i śpiewają – oczywiście Marsyliankę.

Dzieło odniosło sukces. Rok po leningradzkiej prapremierze pojawiło się na scenie Teatru Bolszoj, gdzie przetrwało 30 lat. Dziś balet Asafiewa i Wajnonena cenimy nie za to, że był to pierwszy nowy balet sowiecki, ale za mistrzowską dramaturgię, pełne wyrazu sceny zbiorowe i ekwilibrystyczne popisy taneczne. Historia miłości człowieka z ludu, Jerome’a, do arystokratki Adeline jest pretekstem do pokazania dwóch skontrastowanych światów i pełnych rozmachu scen z arystokratycznego dworu i zbuntowanej ulicy. Balet do scenicznego życia przywrócił w 2008 roku Alexei Ratmansky, trochę łagodząc jego sowiecki wydźwięk, za to wykorzystując całą choreograficzną spuściznę Wasilija Wajnonena. Dech zapiera szczególnie popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, z upodobaniem wykonywane także na galach i konkursach baletowych (wymaga bowiem od tancerzy wyjątkowych umiejętności), oraz żywiołowy Taniec Basków (Basque dance). Gdy Teatr Bolszoj zaprezentował Płomień Paryża podczas gościnnych występów (w Paryżu właśnie) w 2011 roku, francuska krytyka okrzyknęła moskiewskich tancerzy przybyszami z kosmosu z powodu ich nieludzkiej wręcz sprawności tanecznej. Podczas transmisji w głównych rolach zobaczymy Margaritę Szrainer, Igora Cwirko, Denisa Sawina i Anę Turazaszwili.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Elbląg | Klimatyczny koncert EOK i Bester Quartet

bAkordeon, perkusja, skrzypce, kontrabas i Elbląska Orkiestra Kameralna. To połączenie jest gwarancją muzycznej rozrywki na najwyższym poziomie. 4 marca 2018 roku o godz. 18:00 EOK i zespół Bester Quartet zagrają wspólnie na scenie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu.

Bester Quartet jest nowym obliczem legendarnego zespołu The Cracow Klezmer Band, który powstał z inicjatywy muzyka, kompozytora i akordeonisty Jarosława Bestera. Zespół łączy cechy muzyki klasycznej, jazzowej i awangardowej, gdzie fundamentem do budowania niepowtarzalnych form instrumentalnych jest improwizacja. Podczas każdego koncertu muzycy urzekają publiczność niepowtarzalnym klimatem, dynamicznymi aranżacjami oraz hipnotyzującymi utworami. Bester Quartet koncertował w wielu prestiżowych salach koncertowych i klubach muzycznych, m.in. w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, na Tajwanie, w Hiszpanii, Czechach, na Słowacji, w Finlandii, Włoszech, Estonii, Francji, Rosji, na Ukrainie i Białorusi, Serbii, w Bułgarii, na Węgrzech, w Mołdawii, Rumunii, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Belgii, Holandii, Niemczech i Kanadzie. Rezultatem wieloletniej współpracy z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna jest osiem rewelacyjnych albumów zespołu.

Skromny skład, typowy dla muzyki klezmerskiej (akordeon, skrzypce, klarnet, kontrabas), podczas koncertu 4 marca zostanie powiększony o smyczkową orkiestrę kameralną. Koncert poprowadzi maestro Marek Moś. W programie koncertu znalazły się oryginalne, odważne artystycznie utwory Jarosława Bestera z płyt Krakoff i Metamorphoses oraz dynamiczne opracowania stworzone specjalnie dla takiego składu instrumentalnego.

Koncert objęty programem "Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!", którego koordynatorem jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertami EOK w sezonie 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach na stronie: http://eok.elblag.eu

Szczecin | Koncert Wielkopostny

oOpera na Zamku w Szczecinie organizuje 3 marca 2018 roku Koncert Wielkopostny, który odbędzie się w Kościele garnizonowym pw. św. Wojciecha o godz. 19.30. Po raz pierwszy w Szczecinie zabrzmi Stabat Mater Janusza Stalmierskiego, kompozytora, autora hejnału Szczecina.

Wielki Post to czas refleksji na temat życia, cierpienia, zadumy katolików nad krzyżem, ważnych postanowień, przygotowanie duchowe do Świąt Wielkanocnych. Podczas Koncertu Wielkopostnego, realizowanego przez Operę na Zamku, usłyszymy najpiękniejsze i niezwykle poruszające utwory polskich twórców: Popule meus Mariana Sawy oraz Dwa motety wielkopostne Pawła Łukaszewskiego. W drugiej części koncertu odbędzie się szczecińska premiera Stabat Mater Janusza Stalmierskiego.

Utwory zaprezentuje Chór i Orkiestra Opery na Zamku prowadzone przez Małgorzatę Bornowską. W roli solistki wystąpi Iwona Hossa. Znana sopranistka jest laureatką licznych nagród, m.in. Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej.

Doskonałym miejscem do przeżywania czasu wielkopostnego i uczestnictwa w koncercie będzie klimatycznie oświetlone wnętrze Kościoła Garnizonowego p.w. św. Wojciecha w Szczecinie (pl. Zwycięstwa 1).

Bilety w cenie 15-20 zł można kupić w kasie Opery na Zamku, za pośrednictwem strony internetowej www.opera.szczecin.pl oraz tuż przed koncertem w miejscu wydarzenia.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Wrocław | Akademia Vivaldiowska

avW dniach 1–4 marca 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się Akademia Vivaldiowska, w ramach której zostanie prawykonany utwór Katarzyny Brochockiej Le quattro sonetti, zamówiony przez NFM.

Fenomenalny skrzypek oraz niezwykle twórczy kompozytor. Impresario i przedsiębiorca operowy. Ekstrawagancki ksiądz oskarżany o obyczajowe skandale i wychowawca dziewcząt w weneckim sierocińcu. Autor być może najpowszechniej rozpoznawanego utworu w dziejach muzyki i zarazem ponad czterystu do niedawna całkowicie zapomnianych koncertów instrumentalnych – choć złośliwi uważają, że to jeden koncert w czterystu opracowaniach. Antonio Vivaldi będzie głównym bohaterem tego wydarzenia.

Giuliano Carmignola zagra jego koncerty skrzypcowe. NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierunkiem Christiana Danowicza pokaże, że Cztery pory roku nie są tylko domeną zespołów grających na instrumentach historycznych, a ponadto za sprawą prezentacji zamówionej przez Narodowe Forum Muzyki nowej kompozycji Katarzyny Brochockiej postawi nam pytanie o to, czy współczesność ma jeszcze o czym z Vivaldim dyskutować. Młody zespół 4 Times Baroque, wspierany przez międzynarodowy program stypendialny Eeemerging, którego partnerem jest także Narodowe Forum Muzyki, zgłębi idiom włoskiej wirtuozerii. Na koniec zaś kolejny gigant – Rinaldo Alessandrini – zaprezentuje nam swoją interpretację L’Olimpiade, mistrzowskiej opowieści o miłosnych zawodach, dla których te sportowe są jedynie dalekim tłem.

Częścią Akademii będzie Mistrzowski Kurs Orkiestrowym dla muzyków grających na dawnych instrumentach smyczkowych. Wyłonieni drogą kwalifikacji muzycy wystąpią wraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową pod dyrekcją Rinaldo Alessandriniego w koncercie finałowym 4 marca.

NFM zaprasza zwłaszcza tych, którzy wciąż uważają, że Vivaldi jest autorem jednego koncertu w czterystu wariantach. Nawet jeśli organizatorom nie uda się przekonać słuchaczy do zmiany poglądów, to argumenty, które będą użyte w festiwalowej dyskusji, warte będą na pewno wysłuchania. Koncerty poprowadzi muzykolog Maciej Prochaska.

Szczegóły dotyczące wydarzenia są dostępne na stronie www.nfm.wroclaw.pl/akademia-vivaldiowska 

„Dni Muzyki nad Odrą” 2018

dmoTegoroczny transgraniczny festiwal muzyki klasycznej „Dni Muzyki nad Odrą” w dniach 2–25 marca 2018 roku odbędzie się po obu stronach Odry pod hasłem „Emocje“.

Polsko-Niemieckie „Dni Muzyki nad Odrą” są najznaczniejszym festiwalem muzycznym Wschodniej Brandenburgii. Odbywające się w marcu transgraniczne imprezy muzyczne stanowią nie tylko godne uwagi przeżycie artystyczne i okazję do spotkań, lecz także świadectwo promieniującej na Wschód i Zachód tożsamości kulturowej europejskiego regionu po jednej i drugiej stronie Odry. Festiwal odbywa się od 1965 roku, początkowo jako „Frankfurckie Dni Muzyki”, zaś od roku 1994 w ścisłej współpracy z Międzynarodowymi Spotkaniami Muzycznymi „Wschód-Zachód” Filharmonii Zielonogórskiej. Wydarzenie współorganizują Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda, Messe und Veranstaltungs GmbH Frankfurt (Oder) oraz Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt.

Po stronie polskiej (Zielona Góra, Gubin, Żary, Sulechów, Nowa Sól, Rzepin) podziwiać będziemy artystów z Polski, Niemiec, Białorusi, Czech, Finlandii, Japonii, Rosji, Serbii i Tajwanu. Zabrzmią wielkie dzieła klasyków i polska muzyka XX wieku. 4 marca w Kościele farnym w Münchebergu i 8 marca w Miejskim Domu Kultury w Rzepinie polski zespół Trio Reed Connection zaprezentuje Suite pour trio d’anches Aleksandra Tansmana. Podczas koncertu 23 marca w Międzynarodowym Centrum Muzycznym Wschód-Zachód w Zielonej Górze Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej pod dyrekcją Czesława Grabowskiego wykona Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza.

Ponadto w ramach festiwalu odbędą się koncerty V Międzynarodowego Forum Młodych Dyrygentów, Koncerty Kameralne dla dzieci i młodzieży oraz Recital Fortepianowy „Na urodziny Fryderyka Chopina”.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.dnimuzyki.pl 

Gdańsk | Włoskie przedwiośnie

nckNadbałtyckie Centrum Kultury we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Muzyki Elektroakustycznej, Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie zaprasza na koncert „Włoskie przedwiośnie”, który będzie miał miejsce w Ratuszu Staromiejskim – siedzibie NCK – 1 marca 2018 roku o godz. 19.00 (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35).

Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu koncertów „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu”. 1 marca czeka nas dziesiąta, jubileuszowa edycja. Z tej okazji organizatorzy przygotowali dla melomanów wyjątkowy program, zapraszając dwóch artystów z Włoch. Wybitny flecista Gianni Trovalusci wykona kilka utworów na swój instrument i warstwę elektroniczną, w tym także 53 Oddechy (2013) na flet i komputer polskiej kompozytorki Lidii Zielińskiej. Będziemy mieli także okazję wysłuchać prawykonania dzieła amerykańskiego twórcy Huberta Howe, czy też nowej muzyki włoskiej. Zbliżającą się wiosnę powitamy właśnie we włoskim stylu, o co postara się także drugi z zaproszonych gości, Lorenzo Brusci, niezwykle wszechstronny artysta dźwiękowy, wynalazca i prawdziwy światowiec, żyjący w kilku miastach i aktywny na wielu polach. Zaprezentuje swój nowy utwór, będący swoistym podsumowaniem jego ponad dwudziestoletnich doświadczeń w dziedzinie muzyki elektroakustycznej.

Tradycyjnie już koncert będzie połączeniem żywego wykonawstwa, nowoczesnej technologii i działań multimedialnych. W repertuarze znalazły się dokonania realizowane za pomocą zaawansowanych narzędzi i prezentujące aktualne trendy w muzyce współczesnej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nck.org.pl

Łódź | Konteksty kształcenia muzycznego

Am ŁódźBlisko 60 prelegentów z całej Polski wystąpi podczas V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Konteksty Kształcenia Muzycznego”, którą w dniach 1–2 marca 2018 roku organizuje Katedra Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Myślą przewodnią sesji wykładowych i tytułem tegorocznej edycji są teoretyczne i praktyczne aspekty edukacji muzycznej. Obrady konferencji odbywać się będą w Sali Kameralnej łódzkiej Akademii Muzycznej (al. 1 Maja 4).

Celem konferencji jest stworzenie naukowej platformy wymiany poglądów, myśli, doświadczeń, wyników badań oraz praktycznych rozwiązań ukierunkowanych na podnoszenie jakości edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, a także kształcenia zawodowego nauczycieli muzyki. Konferencja będzie stanowić szeroką, interdyscyplinarną debatę służącą wymianie poglądów przedstawicieli nauki i kultury.

Prelegenci z polskich uczelni, szkół i instytucji kultury będą dyskutować na tematy związane między innymi z arteterapią, tremą, znaczeniem konkursów w kształceniu muzycznym czy też rozwojem muzyczny dziecka w okresie prenatalnym. Omawiane będą osobowościowe, emocjonalne i społeczne uwarunkowania profesjonalnych muzyków, analizie zostanie poddana szkolna i pozaszkolna rzeczywistość edukacji muzycznej. Pojawią się również zagadnienia dotyczące walorów dydaktycznych utworów polskich kompozytorów XX wieku.

W ramach Konferencji odbędzie się koncert męskiego zespołu wokalnego The Singing Heads, którego dyrygentem jest Mariusz Lewy – młody utytułowany chórmistrz, absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. Koncert, podczas którego zabrzmią m. in. utwory Mieczysława Karłowicza i Jana Maklakiewicza, odbędzie się 1 marca o godz. 18.30, w Sali 12 w Pałacu Akademii przy ul. Gdańskiej 32.

Wstęp na wydarzenia jest wolny.

Patronat honorowy nad Konferencją objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz JM Rektor Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi; patronat medialny – dwumiesięcznik „Wychowanie Muzyczne”.

Szczegółowy program Konferencji jest dostępny na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/