Polmic - FB

aktualności

Kraków | Ogólnopolski Konkurs „20 spojrzeń na Karola Szymanowskiego”

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICOgólnopolski Konkurs „20 spojrzeń na Karola Szymanowskiego”, organizowany w 140. rocznicę urodzin i 85. rocznicę śmierci twórcy, odbędzie się 21 maja 2022 w Krakowie. Do konkursu zgłosiła się rekordowa liczba uczestników – 64 uczniów szkół muzycznych II stopnia z 10 województw.

„20 spojrzeń na …” zaplanowano jako ogólnopolski cykl konkursów wiedzy o życiu i twórczości wybranego kompozytora, którego jubileusz (rocznica urodzin lub śmierci) wypada w danym roku. Cykl o tej atrakcyjnej formule stawia sobie za zadanie m.in. oswajanie uczniów z muzyką XX wieku – większość odsłon cyklu poświęcono kompozytorom tego stulecia. Celem tegorocznej, szóstej edycji jest popularyzacja wiedzy dotyczącej życia i twórczości jednego z najważniejszych w skali kraju i Europy kompozytorów minionego stulecia, doskonale łączącego nowoczesny, europejski język muzyczny z polską tradycją ludową. Organizują Konkurs Centrum Edukacji Artystycznej i Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna II stopnia im. ks. kard. F. Macharskiego w Krakowie. Wydarzenie objęte zostało Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Czytaj więcej: Kraków | Ogólnopolski Konkurs „20 spojrzeń na Karola Szymanowskiego”

Bonn i Hamburg | Konferencja Międzynarodowego Stowarzyszenia Centrów Informacji Muzycznej IAMIC

POLMICDoroczne spotkanie i konferencja Międzynarodowego Stowarzyszenia Centrów Informacji Muzycznej (IAMIC) odbędzie się w Bonn i Hamburgu w dniach 21–26 maja 2022. Po raz pierwszy od 20 lat Niemcy będą ponownie gościć przedstawicieli stowarzyszenia, które zrzesza organizacje z ponad 30 krajów na całym świecie.

We wtorek 24 maja 2022 można będzie wziąć udział w konferencji online. Dzień otwarty pod hasłem „Życie muzyczne na styku tradycji i przyszłości” będzie transmitowany na żywo z Domu Beethovena w Bonn na cały świat.

Podczas czterech paneli najwyższej klasy eksperci będą dyskutować o wpływie internacjonalizacji i globalizacji na różne obszary życia muzycznego. Nacisk zostanie położony na tematykę muzyki współczesnej i prawa autorskiego, mowa będzie także o programowaniu, promocji młodych muzyków, edukacji muzycznej oraz cyfryzacji. Prelegenci spróbują odpowiedzieć na pytanie, jakie wnioski możemy wyciągnąć z pandemii Covid-19. Wśród zaproszonych gości znaleźli się: Steven Walter (dyrektor artystyczny Beethovenfest Bonn), Christiane Wiesenfeldt (profesor muzykologii na Uniwersytecie w Heidelbergu), Christiane Engelbrecht (dyrektor zarządzający International Ensemble Modern Academy), Thomas Schäfer (dyrektor Międzynarodowego Instytutu Muzycznego Darmstadt) oraz Jürgen Brandhorst (dyrektor Stowarzyszenia GEMA).

Dr Agnieszka Cieślak-Krupa, członek Zarządu IAMIC (Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC), będzie moderatorem panelu ekspertów „3 Music Outreach".

Czytaj więcej: Bonn i Hamburg | Konferencja Międzynarodowego Stowarzyszenia Centrów Informacji Muzycznej IAMIC

Gdańsk | World Accordion Day 2022

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMIC20 maja 2022 o godz. 19.00 z okazji przypadającego w maju każdego roku Światowego Dnia Akordeonu, Koło Naukowe Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na szczególny koncert. W auli koncertowej Akademii Muzycznej zaprezentują się trzy orkiestry akordeonowe. W programie znajdzie się m.in. prawykonanie kompozycji Krzysztofa Falkowskiego Enigma, a także kompozycje A. Chaczaturiana, G. Rossiniego, J. Brahmsa, F. von Suppe, G. Bizeta, M. Lorenca, W. Kilara, N. Rizola.

Wystąpią: Orkiestra Akordeonowa Pulsanti przygotowana przez dr. hab. Pawła Zagańczyka, Kaszubska Orkiestra Akordeonowa, a także Kameralna Orkiestra Akordeonowa Arti Sentemo pod dyrekcją Zbigniewa Czuryły. W finale koncertu ponad 30 akordeonistów zagra wspólnie dwie kompozycje.

Gdańska Akademia Muzyczna od wielu lat jest organizatorem Światowego Dnia Akordeonu. Podczas poprzednich edycji organizowane były również wykłady, prelekcje oraz sesje naukowe. Patronat nad wydarzeniem objęła Confédération Internationale des Accordéonistes (CIA), skupiająca akordeonistów z całego świata.

Wstęp na koncert jest wolny!

Dodatkowe informacje: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia/world-accordion-day,799 

Toruń | „Póki Polska żyje w nas” – nowy projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej

POLMICPatronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na nowy projekt „Póki Polska żyje w nas”, łączący w sobie muzykę, historię, literaturę i promujący polskie dziedzictwo muzyczne. Między 19 maja a 4 czerwca 2022 odbędą się dwa koncerty symfoniczne, koncert kameralny, koncerty dla dzieci, gry miejskie, prelekcje, wykład oraz koncert orkiestry wojskowej z towarzyszeniem chóru.

Głównym celem jaki przyświeca Toruńskiej Orkiestrze Symfonicznej jest prezentacja dzieł nacechowanych ideami patriotyczno-wyzwoleńczymi, inspirowanymi poezją XIX i XX wieku. Zorganizowane zostaną koncerty: kameralny z udziałem tria Krzysztofa Napiórkowskiego, cross-overowy koncert symfoniczny z udziałem TOS oraz ukraińskiego zespołu Haydamaky, pisarza Andrzeja Stasiuka i aktora Roberta Więckiewicza, a także koncerty dla najmłodszych.

Czytaj więcej: Toruń | „Póki Polska żyje w nas” – nowy projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej

Wrocław | Apoteoza tańca

NFMPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W programie koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej i Andrzeja Kosendiaka 20 maja 2022 o godz. 19.00 znalazły się dwa wybitne dzieła Ludwiga van Beethovena. Jest to Koncert potrójny C-dur, zawierający polski akcent, a także VII Symfonia A-dur, która od momentu prawykonania prowokowała najrozmaitsze komentarze ze strony innych twórców i która cieszy się niesłabnącą popularnością.

Koncert potrójny C-dur op. 56 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę powstał w roku 1803. Kompozytor zadedykował go Josephowi Franzowi von Lobkowitzowi. Był on patronem Beethovena, a także jego uczniem i, jeśli wierzyć przekazom, całkiem uzdolnionym pianistą. Dzieło to jest pogodne w nastroju i jasne w barwach, a uroczysty nastrój wzmacnia częste użycie rytmu punktowanego. Część pierwsza jest najbardziej rozbudowana. Część druga to krótkie Largo, które przechodzi do granego bez przerwy efektownego finału w rytmie poloneza. Jednak brawura techniczna nigdy nie jest w tym dziele celem samym w sobie. Jest nim harmonijne, pełne gracji i elegancji wspólne muzykowanie.

Czytaj więcej: Wrocław | Apoteoza tańca

Kąśna Dolna | 40 lat Festiwalu Tydzień Talentów

POLMICJubileuszowa 40 odsłona zapoczątkowanego w 1982 roku Festiwalu Tydzień Talentów promującego szczególnie utalentowanych początkujących artystów odbędzie się w dniach 15–21 maja 2022 w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Wielkie święto muzyki i młodości – w tej edycji poświęcone pięknej i wymagającej sztuce fortepianowej.

Zainauguruje tegoroczny Tydzień Talentów Krzysztof Jabłoński. Jego mistrzowski recital będzie z pewnością wielką inspiracją dla uczniów i studentów startujących w konkursach festiwalowych. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Kameralna Filharmonii Krakowskiej pod kierownictwem Pawła Wajraka. W pierwszej części koncertu artysta zaprezentuje Legendę As-dur op. 16 nr 1 i Krakowiaka fantastycznego H-dur op. 14 nr 6 Ignacego Jana Paderewskiego. Przesłuchania Konkursu o Nagrodę im. Anny Knapik, skierowanego do uczniów małopolskich szkół muzycznych II stopnia, będą mieć formę koncertu z udziałem publiczności. Młodzi pianiści walczą o nagrodę pieniężną w wysokości 2 000 złotych oraz możliwość wystąpienia w finałowym koncercie Festiwalu Muzyki Kameralnej Bravo Maestro.

Udział w koncercie „Tarnowskie Talenty” 19 maja wezmą wyróżniający się uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Tarnowie. Natomiast 21 maja odbędzie się Konkurs o Stypendium Centrum Paderewskiego, skierowany do studentów polskich uczelni artystycznych. Laureat Nagrody Głównej otrzyma 10 000 złotych.

Szczegółowy program: https://www.centrumpaderewskiego.pl/ 

Warszawa | 36. Warszawskie Spotkania Muzyczne

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICKoncerty 36. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w dniach 15–20 maja 2022 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Kościele Ewangelicko-Reformowanym. Organizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski.

Odbywający się co roku jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową jest pierwszym, który przyjął taką formułę.

W roku 2022 usłyszymy 7 prawykonań, w tym utwór zamówiony i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

16 maja zabrzmi zapomniana muzyka przedwojennego warszawskiego kompozytora Juliusza Wertheima, a także Tadeusza Paciorkiewicza i Wandy Landowskiej. W programie koncertu 17 maja „Per musicam ad astra” prof. Leszka Lorenta z towarzyszeniem Jana Gralli znajdą się utwory zmarłego niespodziewanie w zeszłym roku Marcina Błażewicza, a także Pawła Buczyńskiego, Adama Sławińskiego i debiutującej na festiwalu Marty Śniady. 18 maja odbędzie się wyjątkowe przedsięwzięcie, łączące w sposób organiczny muzykę baroku i współczesną twórczość muzyczną i literacką: zespół muzyki dawnej Il Tempo pod kierunkiem prof. Agaty Sapiechy zaprezentuje Sonaty Misteryjne Heinricha Bibera oraz prawykona Pięć Tajemnic Chwalebnych Różańca Anny Ignatowicz-Glińskiej i Mysteria Luminosa Rafała Janiaka.

Czytaj więcej: Warszawa | 36. Warszawskie Spotkania Muzyczne

Związek Kompozytorów Polskich staje w obronie wolności słowa

POLMICZarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich wyraża stanowczy sprzeciw wobec zerwania przez Polskie Radio współpracy z Panią Dorotą Kozińską w reakcji na wpis o obchodach rocznic katastrofy smoleńskiej, zamieszczony na jej koncie facebookowym.

Wyrażając przekonanie, że wpis ten nie licuje z kulturą języka, o którą nasze środowisko dbać powinno, uważamy jednocześnie, że wolność słowa jest w państwie demokratycznym wartością nadrzędną, a do jej przestrzegania zobowiązane jest także Polskie Radio.

Doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich 2022

ZKPDnia 9 maja 2022 Jury w składzie: Zygmunt Krauze (przewodniczący), Rafał Augustyn, Beata Bolesławska-Lewandowska, Mieczysław Kominek, Tadeusz Wielecki i Małgorzata Woźna-Stankiewicz przyznało Doroczne Nagrody Związku Kompozytorów Polskich na rok 2022.

Laureatami Nagród zostali:

Jerzy Kornowicz – za wybitną kreatywność artystyczną oraz nadzwyczajną aktywność w działaniach na rzecz środowiska ZKP i całej kultury polskiej.

Dorota Kozińska – za bogatą twórczość krytyczną, eseistyczną i translatorską, obejmującą rozległe obszary muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego.

Laureatom serdecznie gratulujemy!

Doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich przyznawana jest od 1949 roku – do 1991 roku dla uhonorowania twórców i odtwórców za ich wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki, a od 1991 roku – „polskim kompozytorom, wykonawcom, muzykologom, pedagogom i organizatorom życia muzycznego za wybitne osiągnięcia". Uroczyste wręczenie nagród planowane jest we wrześniu podczas 65. Festiwalu „Warszawska Jesień”.