Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Sinfonia Iuventus i Klaudiusz Baran

POSI9 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina usłyszymy utwory Riepnikowa, Prokofiewa i Szabelskiego.

VII Symfonia, utrzymana w tradycyjnej dla gatunku czteroczęściowej formie, miała się okazać ostatnią w twórczości Siergieja Prokofiewa. Opus ultimum ustępuje popularnością innym symfoniom autora – niezasłużenie, jest to bowiem dzieło piękne i poruszające.

Albin Riepnikow należy do najpopularniejszych twórców muzyki na akordeon – instrument zawsze szczególnie lubiany w Rosji. Jest autorem obfitego i interesującego repertuaru, a wiele jego „kanonicznych” pozycji stało się utworami obowiązkowymi na konkursach. Brawurowy III Koncert akordeonowy, ukazujący ogromną inwencję twórcy i bogactwo brzmień akordeonu, zaprezentuje jeden z jego najwybitniejszych polskich wirtuozów, Klaudiusz Baran, obecnie pełniący też funkcję rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Przypomniana zostanie również mało znana a interesująca Etiuda na orkiestrę Bolesława Szabelskiego, pochodząca z czasów jego aktywności w nowo powołanym konserwatorium w Katowicach (po wojennym epizodzie, podczas którego walczył jako żołnierz AK, kontynuował tam swą pedagogiczną pracę), w tym mieście miała też swoją premierę. Tę właśnie uczelnię (obecnie Akademię Muzyczną) ukończył Maciej Tomasiewicz, który poprowadzi koncert.

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Cosmic Live Electronic: Jerzy Przeździecki i Andrzej Karałow

CNK8 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Planetarium Niebo Kopernika wystąpią Jerzy Przeździecki i Andrzej Karałow.

Improwizowana spontaniczna opowieść, która prowadzi słuchacza przez różnorodne stylistycznie momenty, będące próbą stworzenia własnego świata. Świata, w którym kolor jest dominującym elementem formotwórczym wspólnego języka muzycznego. Wędrując przez wewnętrzne krajobrazy dźwiękowe takich instrumentów, jak syntezator Buchla Music Easel, syntezator modularny, fortepian czy DSI Prophet 6, artyści podejmują wyzwanie sporządzenia mapy tych pozornie różnych muzycznych krain i scalenia ich w jedną, organiczną całość.

Andrzej Karałow – kompozytor, pianista. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz realizuje studia doktoranckie z kompozycji pod kierunkiem prof. Aleksandra Kościowa. Studia magisterskie w klasie prof. Stanisława Moryto oraz w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył z wyróżnieniem. W roku 2017 otrzymał wyróżnienie Magna Cum Laude macierzystej uczelni. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kompozytorskich. W roku 2018/19 został objęty mentorskim programem London Philharmonic Orchestra Young Composers Programme. W marcu 2018 roku wydał swoją pierwszą autorską płytę Wir nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim, producentem elektroniki, który występował na „Warszawskiej Jesieni” i na największych festiwalach muzyki elektronicznej.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.niebokopernika.pl/repertuar/repertoire/detail/cosmic-live-electronic-jerzy-przezdziecki-i-andrzej-karalow/ 

Gdańsk | III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych

Akademia muzyczna w GdańskuIII Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych jest wydarzeniem unikatowym na skalę nie tylko naszego kraju, ale i Europy. Jest to jedyne wydarzenie, podczas którego w dniach 3-6 marca 2019 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki wystąpi aż 9 utytułowanych duetów fortepianowych.

Duet fortepianowy to formacja nieczęsto goszcząca na estradach koncertowych z racji wymogu posiadania dwóch znakomitych fortepianów na scenie. Akademia Muzyczna w Gdańsku w swojej Sali Koncertowej ma takie instrumentarium. Repertuar duetów fortepianowych obejmuje zarówno utwory na cztery ręce (przy jednym fortepianie), jak i właąnie na dwa fortepiany. Posłuchać będzie można bardzo doświadczone duety fortepianowe na czele z duetem Genova & Dimitrov – gościem specjalnym tej edycji, który będzie również prowadził kursy muzyczne dla duetów fortepianowych. Wystąpią znane z polskich i nie tylko estrad Ravel Piano Duo (laureatki nagrody „Fryderyk”) i Granat & Kreda Piano Duo. Z młodszych, ale za to podbijających obecnie czołowe międzynarodowe konkursy muzyczne na świecie, wystąpią siostry Sakamoto z Japonii (zwyciężczynie jednego z trzech najbardziej prestiżowych konkursów dla tej dyscypliny), Ukraińcy Kopeliuk & Sediuk czy Rosjanki Sherniakova & Berezan legitymujący się już wieloma prestiżowymi osiągnięciami. Z polskich duetów wezmą udział Furmańska & Kuchniak Piano Duo – zwyciężczynie m.in. prestiżowego konkursu w Monaco, Godziński Piano Duo (zwycięzców konkursu w Paryżu) i Piórkowski & Sikała Piano Duo. W wykonaniu duetów usłyszymy m. in. utwory Jerzego Bauera, Witolda Lutosławskiego, Romana Maciejewskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romaulda Twardowskiego i Władysława Żeleńskiego.

Festiwal rozpocznie 3 marca o godz. 19.00 nadzwyczajny recital Genova & Dimitrov Piano Duo z Niemiec. W następne trzy dni (4-6 marca) odbędą się kolejne koncerty, każdego dnia dwa – o godz. 16.00 oraz o godz. 19.00.

Wydarzenie daje szansę zapoznania się z przepięknym repertuarem na niezwykły skład kameralny, jakim jest duet fortepianowy, w najlepszych, międzynarodowych wykonaniach, a następujące po sobie koncerty dają szansę porównania różnych stylów i kierunków interpretacji.

Wstęp na każdy z koncertów jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program i biogramy duetów: http://www.amuz.gda.pl/events/iii-miedzynarodowy-festiwal-duetow-fortepianowych/ 

Częstochowa | I Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej

ZSM CzęstochowaZespół Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie zaprasza na I Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej, który odbywać się będzie w dniach 28 lutego – 5 marca 2019 roku.

W konkursie zmierzy się 111 młodych wykonawców w trzech kategoriach wiekowych. Nagrody przewidziane przez organizatorów to cenne nagrody rzeczowe, ale przede wszystkim koncerty dla laureatów, zorganizowane przez instytucje muzyczne w kraju.

W jury zasiądą: Łukasz Błaszczyk, Piotr Tarcholik, Jakub Jakowicz, Anna Maria Staśkiewicz, Radosław Pujanek oraz Aleksandra Szwejkowska-Belica – dyrektor artystyczny przedsięwzięcia. Młodzi skrzypkowie powalczą o nagrody ufundowane przez Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego, skrzypce lutnicze Janiny Pawlikowskiej z Krakowa oraz smyczek mistrzowski z pracowni Marcina Mazura z Łodzi.

Podczas trwania konkursu odbędą się również konsultacje z jurorami dla uczestników, a także lekcje mistrzowskie i wykłady. Konkursowi towarzyszyć będą koncerty muzyki polskiej, wpisujące się w obchody dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki oraz pięćdziesiątej rocznicy śmierci wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki Grażyny Bacewicz. Pierwszy z nich odbędzie się 28 lutego w Bazylice Jasnogórskiej o godz. 18.00. Na jego program złożą się kompozycje Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Henryka Wieniawskiego. Orkiestrę Symfoniczną Zespołu Szkół Muzycznych poprowadzi Miłosz Kula, solistą będzie wybitny skrzypek młodego pokolenia – Wojciech Nidziółka. Sercem konkursu będzie Ratusz – Muzeum Częstochowskie, gdzie przez cztery kolejne dni odbywać się będą przesłuchania konkursowe oraz koncert laureatów, który będzie miał miejsce w poniedziałek 4 marca o godz. 18.00. Całość przedsięwzięcia zakończy koncert w Muzeum Częstochowskim 5 marca o godz. 18.00 – „Grażyna Bacewicz in memoriam”. Usłyszymy w nim Cezarego Saneckiego, Aleksandrę Szwejkowską-Belicę oraz Marię Belicę. Zarówno przesłuchania konkursowe, jak i szereg imprez towarzyszących, takich, jak warsztaty, koncerty oraz wykłady, będą miały charakter otwarty.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.zsmuz.czest.pl/i-konkurs-skrzypcowy-muzyki-polskiej-im-wandy-wilkomirskiej/ 

TUTTI.pl 2019

PWMDo 18 marca 2019 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne przyjmuje wnioski w wiosennym naborze do III edycji TUTTI.pl – przedsięwzięcia wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej, realizowanego przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W trzeciej edycji TUTTI.pl przeprowadzone zostaną dwa nabory. Pierwszy, wiosenny, w terminie 18.02 – 18.03.2019 dla wydarzeń odbywających się w ciągu pierwszych 6 miesięcy sezonu (w pierwszym semestrze), tj. od 1. września 2019 do 29. lutego 2020. Dokumenty należy składać w warszawskim oddziale PWM (ul. Fredry 8).

Inicjatywa kierowana jest do orkiestr i zespołów muzycznych, szkół i akademii oraz instytucji zajmujących się organizowaniem koncertów, festiwali i nagrań. Założenia oraz ogólne zasady TUTTI.pl pozostają bez zmian: do dyspozycji artystów jest ponad 1700 dzieł, które wyszły spod ręki blisko 250 polskich twórców. Najciekawsze propozycje programów uwzględniających utwory kompozytorów polskich z katalogu PWM, w tym utwory rzadko rejestrowane i wykonywane, ciekawie „skomponowane” programy koncertowe, przedsięwzięcia o wysokich walorach edukacyjnych, gratyfikowane są 70 % rabatem na wypożyczenie materiałów wykonawczych.

Trzecia edycja TUTTI.pl jest wyjątkowa ze względu na wprowadzenie nowego sposobu przyznawania rabatu szkołom i akademiom muzycznym. 70% dofinansowania TUTTI.pl sumowane są z obowiązującym dla tych instytucji stałym rabatem. Daje to łącznie 85% dofinansowania na wypożyczenia materiałów w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl.

Szczegółowe informacje – na stronie przedsięwzięcia: https://pwm.com.pl/pl/page/tutti.html 

Największe gwiazdy na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera w Twoim kinie: Sezon transmisji HD Live 2019/2020

MetThe Metropolitan Opera ogłosiła repertuar transmisji Live in HD w sezonie 2019/2020. 14. sezon cyklu rozpocznie się 12 października 2019 roku transmisją jednej z operowych wizytówek Met – Turandot Pucciniego w reżyserii Franca Zeffirellego. Spektakl poprowadzi nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny Yannick Nézet-Séguin.

Aż pięć premier znajdzie się wśród dziesięciu transmisji. Podobnie jak w latach ubiegłych będziemy mieli przyjemność zobaczyć i usłyszeć polskich śpiewaków, biorących udział w transmitowanych spektaklach Met. W Manon Masseneta wystąpi Artur Ruciński, a w Marii Stuart Donizettiego – Andrzej Filończyk.

Yannick Nézet-Séguin poprowadzi także premierę Wozzecka Albana Berga. Poza nim za pulpitem dyrygenckim w tym sezonie transmisji staną m.in. Valery Gergiev, Maurizio Benini czy Bernard De Billy.

Przed Bożym Narodzeniem, specjalnie dla dziecięcej widowni, Met przypomni pierwszy w historii transmitowany do kin spektakl operowy – skrzący się humorem i pełen magii Zaczarowany flet Mozarta z 2006 roku. Przed nowym sezonem transmisji na żywo tradycyjnie już czekają widzów letnie powtórki najciekawszych tytułów. Zobaczymy transmitowaną w sezonie 2018–19 Aïdę Verdiego z udziałem Anny Netrebko i Anitą Rachvelishvili oraz słynny spektakl Cyganerii w inscenizacji Zeffirellego, w którym nagłego zastępstwa w partii Mimì podjęła się Kristine Opolais, obecnie pierwszej wielkości gwiazda Met. Nowojorska scena przypomni także Romea i Julię Gounoda z Dianą Damrau i Vittoriem Grigolo oraz Cyrulika sewilskiego w gwiazdorskiej obsadzie, z 2007 roku, nie transmitowanego wówczas do Polski.

Transmisje na żywo z The Metropolitan Opera będzie można zobaczyć na całym świecie w ponad 70 krajach. Dzięki nazywowkinach.pl polscy widzowie obejrzą nowojorskie spektakle z udziałem największych gwiazd aż w 35 ośrodkach.

Więcej – na stronie www.nazywowkinach.pl 

Skrząca się dowcipem i pięknym śpiewem „Córka pułku” na żywo z The Metropolitan Opera

METŻartobliwa opera Donizettiego Córka pułku powraca w cyklu transmisji „The Met: Live in HD” w nowej obsadzie. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 marca 2019 roku o godz. 18.35.

Córka pułku przeżywa obecnie na światowych scenach swoisty renesans, a to za sprawą kilku dosłownie wykonawców, którzy są w stanie wykonać główne partie, a szczególnie tenorową rolę Tonia z arią, w której kompozytor umieścił aż 9 dźwięków wysokiego ‘c’. Inscenizacja Laurenta Pelly’ego doskonale oddaje klimat zabawnego dzieła o perypetiach zagubionej i po latach odnalezionej wśród grenadierów arystokratce i zakochanego w niej żołnierza.

W tytułową córkę pułku, czyli w Marię, wcieli się południowoafrykańska sopranistka Pretty Yende. W roli jej ukochanego Tonia, młodego żołnierza, wystąpi Javier Camarena, meksykański tenor, znany widzom transmisji m.in. z występu w Semiramidzie Rossiniego. Towarzyszyć im będą: Stephanie Blythe jako markiza de Berkenfield, Maurizio Muraro jako Sulpicjusz i znana amerykańska aktorka filmowa Kathleen Turner jako księżna de Crakentorp. Spektaklem zadyryguje Enrique Mazzola.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Koncert w 195. rocznicę urodzin Bedřicha Smetany

POSI2 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Iuventus z okazji 195. rocznicy urodzin Bedřicha Smetany. Patronat honorowy nad koncertem objęła Ambasada Republiki Czeskiej w Warszawie.

Bedřich Smetana to kompozytor młodszy o pięć lat od Stanisława Moniuszki – mimo znaczących różnic w biografiach można znaleźć sporo analogii w twórczych postawach obu kompozytorów. Smetana uchodzi bowiem za ojca nurtu narodowego w muzyce czeskiej, przez co rozumiał powiązanie jej z dziedzictwem rodzimego folkloru oraz opiewanie czeskiej historii i piękna ojczyzny. Program koncertu przypomni jego najwspanialsze dokonania – operę komiczną Sprzedana narzeczona (reprezentowaną tu przez pełną energii i kontrastów, radosną, roztańczoną uwerturę), której znaczenie dla Czechów porównać można z tym, jakie dla nas ma na przykład Straszny dwór. Z kolei Má Vlast (Moja ojczyzna) to cykl sześciu niezależnych poematów symfonicznych sugestywnie przywołujących obrazy dawnych legend i miejsca ważne dla czeskiej historii.

Drogą wytyczoną przez Smetanę kroczył dalej Antonín Dvořák, kompozytor późnoromantyczny, ceniony zwłaszcza jako twórca symfonii. Ósma z 1889 r. to dzieło przepełnione radością i optymizmem, pełne nawiązań do muzyki narodowej, choć pozbawione pozamuzycznego programu. Koncert poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie, który jest członkiem Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Wrocław | Sonaty na skrzypce i fortepian

NFM2 marca 2019 roku w Narodowym Forum Muzyki o godz. 17.00 zabrzmią sonaty na skrzypce i fortepian w wykonaniu wspaniałego duetu: skrzypka Mieczysława Szlezera i pianistki Danuty Mroczek-Szlezer.

Koncert poświęcony jest jubileuszowi 30-lecia działalności Towarzystwa im. Ferenca Liszta (TiFL), które zostało założone 2 marca 1989 r. w Klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu przez trzydziestoosobowe grono muzyków i melomanów z kilku miast. Wśród społecznie działających stowarzyszeń muzycznych TiFL może się poszczycić unikalnym w skali międzynarodowej poziomem i zakresem działalności. Podczas 1320 dotychczas zrealizowanych koncertów w 86 salach, w 28 miastach w kraju oraz w Budapeszcie, Gödöllö, Györ, Moskwie i Petersburgu wystąpiło około 700 wykonawców z 33 krajów (niektórzy wielokrotnie); w tym 398 pianistów, 47 solistów grających na innych instrumentach, 19 kameralistów, 6 dyrygentów, 6 aktorów, 3 orkiestry symfoniczne oraz Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. TiFL zainicjowało i zrealizowało we Wrocławiu: 8 konkursów pianistycznych (w tym 4 międzynarodowe z udziałem 135 uczestników z 28 krajów). Siedzibą TiFL jest Wrocław – miasto, w którym Liszt w 1843 r. aż 15 razy koncertował i po raz pierwszy w życiu dyrygował spektaklem operowym.

Podczas koncertu muzycy zaprezentują Sonatę e-moll KV 304 Mozarta, IX Sonatę skrzypcową A-dur op. 47 „Kreutzerowską” Beethovena oraz Sonatę a-moll op. 13 Paderewskiego.

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7127