Polmic - FB

aktualności

„Po Cichu. O muzyce i literaturze”. Daniel Cichy w najnowszym cyklu rozmów online Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

PWMCzy o muzyce da się mówić na aż 444 sposoby? Czy prawo autorskie jest dla każdego? Czy premiera płyty może być bardziej ekscytująca od prawykonania? Odpowiedzi na te i inne fascynujące pytania o kulisy muzyki można poznać podczas najnowszego cyklu rozmów online dyrektora-redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr. Daniela Cichego z czołowymi postaciami polskiej kultury. Cykl potrwa do 21 czerwca 2020.

W serii spotkań „Po Cichu. O muzyce i literaturze” z kompozytorami, autorami, artystami związanymi z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i wydawnictwem fonograficznym Anaklasis dowiemy się o ich nowych kompozycjach, o artystycznych inspiracjach, o historii powstawania najpiękniejszej muzyki i pasjonujących książek oraz o przygotowywanych publikacjach.

27 maja o najnowszych odkryciach dotyczących Stanisława Moniuszki opowie prof. dr hab. Magdalena Dziadek, autorka książki Podróż przez dźwięki, poświęconej Stanisławowi Moniuszce. Dzień Dziecka stanie pod znakiem literatury dla najmłodszych melomanów. Daniel Cichy do domowego studia zaprosi Katarzynę Huzar-Czub, autorkę opowiadającą najmłodszym o najznamienitszych polskich kompozytorach. W Święto Muzyki – 21 czerwca – Daniel Cichy porozmawia z Danutą Gwizdalanką o istocie sztuki dźwięków. Podstawą do dyskusji będzie jej najnowsza publikacja Symfonia na 444 głosy.

Nie zabraknie również inspirujących rozmów o współpracy kompozytorów z wykonawcami oraz o kulisach działalności fonograficznej. Daniel Cichy odwiedzi znanych artystów związanych z powołaną przez PWM wytwórnią Anaklasis: kompozytorów Macieja Zielińskiego i Zygmunta Krauzego, bas-barytona Tomasza Koniecznego i jazzmana Kubę Stankiewicza.

Odsłony cyklu będą pojawiać się na kanale YouTube i na facebookowym profilu PWM.

Rozpoczął się nabór do programu „Białe plamy – muzyka i taniec” 2020 / 2021

IMiTProgram „Białe plamy – muzyka i taniec” skierowany jest do polskich i zagranicznych badaczy, którzy planują prowadzenie badań w Polsce lub na świecie, dotyczących zaniedbanych lub mało znanych obszarów polskiej muzyki lub tańca, bez ograniczeń gatunkowych. Priorytety badawcze tej edycji programu dotyczą kompozytorów Władysława Żeleńskiego i Henryka Pachulskiego.

Oczekiwanym efektem wykonanych badań są opracowania w formie pisemnej (np. praca muzykologiczna, artykuł naukowy, katalog twórczości, baza danych, rekonstrukcja utworu, opracowanie krytyczno-źródłowe itp.) z zakresu np. twórczości kompozytorskiej, działalności artystycznej, aktywności muzykologicznej, kultury muzycznej i recepcji muzyki lub tańca w Polsce oraz historii, teorii i estetyki tańca polskiego.

Termin nadsyłania zgłoszeń do edycji programu 2020 / 2021 upływa 30 czerwca 2020 roku.

Zgłoszenia należy przesyłać wyłącznie w wersji elektronicznej. Podpisany i zeskanowany wniosek należy wysłać wraz z załącznikami a) i b) w jednym pliku pdf na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z tytułem wiadomości: „Białe plamy – muzyka i taniec” – wniosek.

Termin wyboru zgłoszeń przez komisję opiniującą upływa 27 lipca 2020 roku. Po tym terminie lista projektów zatwierdzonych przez komisję zostanie ogłoszona na stronie internetowej Instytutu. Jeżeli pełna pula środków przeznaczonych na edycję 2020 / 2021 programu nie zostanie wyczerpana, Dyrektor Instytutu może w dalszym terminie ogłosić drugą turę naboru zgłoszeń.

Budżet programu w edycji 2020 / 2021 wynosi 150 000 zł.

Regulamin dostępny jest na stronie https://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4430 

6 czerwca otworzą swoje podwoje teatry, filharmonie i kina

MKiDNMinister kultury prof. Piotr Gliński podczas wspólnej konferencji prasowej z premierem Mateuszem Morawieckim i ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim ogłosił, że 6 czerwca 2020 roku ponownie zaczną funkcjonować kina, teatry, filharmonie, domy kultury i cyrki.

„To nie jest obowiązek, ale możliwość dla właścicieli, organizatorów tych jednostek. Oni mogą podejmować decyzje o tym, żeby te kina czy teatry ruszyły. Jest bardzo różna opinia na ten temat. Jedni chcą jak najszybciej się otwierać, inni potrzebują czasu. W teatrach sezon kończy się mniej więcej w czerwcu, więc nie wszyscy chcą zaczynać czy kończyć ten sezon przerwany przez epidemię. Podobnie jeżeli chodzi o kina – te wielkie premiery muszą być odpowiednio przygotowane, ale mniejsze kina czy organizatorzy różnych imprez filmowych chcieliby jak najszybciej przejść do działania” – podkreślił minister kultury.

Dodał, że są dwa podstawowe wymogi odmrożenia tych instytucji: „Wypełniamy pojemność widowni do 50 proc., tak żeby jednak ten kontakt był rozluźniony, żeby zachować wymogi sanitarne, oraz nosimy maseczki (...). Niestety, nie możemy w tej chwili określić daty, tak jak powiedział pan premier, pełnego odmrożenia i funkcjonowania tak, jakby tej epidemii nie było”.

Minister kultury zwrócił uwagę, że w związku z odmrożeniem od 30 maja możliwości zgromadzeń do 150 osób przy zachowaniu rygorów sanitarnych, od tego momentu będą mogły także być organizowane koncerty plenerowe.

Więcej – na stronie https://www.gov.pl/web/kultura/od-6-czerwca-mozliwosc-odmrozenia-min-kin-teatrow-i-filharmonii 

Cykl Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego „Kompozytor w sieci”

PTMPomorskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza co piątek o godz. 18.00 na cykl spotkań i premier muzycznych „Kompozytor w sieci” poświęconych kompozytorom związanym z Toruniem.

W każdym odcinku pojawi się jeden kompozytor, który odpowie na pytania dotyczące pracy twórczej, inspiracji, pozamuzycznych zainteresowań. Opowie, jak wygląda codzienność kompozytora w normalnych warunkach i w czasie epidemii, jakie okoliczności najbardziej służą aktywności twórczej i o tym, czy w czasie epidemii może powstać wielkie dzieło. Każdemu spotkaniu z kompozytorem towarzyszyć będzie jego muzyka, już wykonana na koncertach, a czasem specjalnie na potrzeby tego spotkania napisana.

Kompozytorzy, którzy wezmą udział w projekcie, to znani absolwenci Zespołu Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu: Magdalena Cynk, Jędrzej Rochecki, Ewa Fabiańska-Jelińska, Mateusz Ryczek, Rafał Kłoczko, Maciej Jabłoński, Michał Ossowski, Prasqual, Dobromiła Jaskot, Zuzanna Koziej, Dariusz Kubicki i Adam Falenta.

Premierowe transmisje live odbywać się będą w piątki o godz. 18.00 na profilu Facebook Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego, a nagrania będą dostępne na kanale YouTube PTM.

Magdalena Cynk

„Sinfonietkowe e-przedszkole” – zajęcia umuzykalniające online z Panią Sinfonietką

SC„Sinfonietkowe e-przedszkole” to kolejna inicjatywa Orkiestry Sinfonietta Cracovia skierowana do młodych melomanów w ramach darmowej oferty artystycznej i edukacyjnej „Muzyką w wirusa!”.

„Sinfonietkowe e-przedszkole” to zajęcia umuzykalniające online, które nawiązują do cieszącego się wielką popularnością cyklu koncertów dla dzieci „Sinfonietka”. Zajęcia pozwolą dzieciom, które nie wybierają się na razie do przedszkola lub żłobka, ciekawie spędzić czas z Panią Sinfonietką. Zajęcia poprowadzi uwielbiana przez młodych melomanów Danuta Augustyn – ceniona skrzypaczka Sinfonietty Cracovii, członkini kwartetu DAFO i pedagog akademicki. Dzieci będą uczyć się piosenek, bawić i grać na własnoręcznie wykonanych domowych instrumentach. Dużo śmiechu, muzyki i zabawy dostarczą też Sinfonietkowe Piosenki Karaoke. Pokażmy, że dzieci w domu się nie nudzą!

Zajęcia będą odbywały się indywidualnie lub w małych grupach poprzez komunikator internetowy. Opiekunowie przed każdymi zajęciami zostaną poinformowani drogą mailową o ich terminie i szczegółach. Zgłoszenia należy przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Kamila Czernek

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na: www.sinfonietta.pl/e-przedszkole/ 

PGE Energia Ciepła zaprasza najmłodszych do udziału w muzycznych zajęciach edukacyjnych

PGE„Posłuchaj energii Miasta” – PGE Energia Ciepła, spółka z Grupy Kapitałowej PGE zaprasza na projekt skierowany do dzieci. Jego współtwórcami jest pięć instytucji muzycznych zlokalizowanych w miastach, w których spółka prowadzi swoją działalność: Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku i Toruńska Orkiestra Symfoniczna.

Każdego dnia, począwszy od 18 maja 2020, przez dwa tygodnie, artyści tych pięciu instytucji muzycznych będą opowiadali historie swojego miasta opatrzone lokalną symboliką, legendami i opowieściami, przeplatanymi muzyką oraz piosenkami. W programie zaproponowanym przez Narodowe Forum Muzyki znalazły się utwory Jerzego Adama Nowaka – kompozytora, sitarzysty, pedagoga i kierownika artystycznego NFM World Music Orchestra.

Projekt „Posłuchaj energii Miasta” powstał po to, by wzbogacić domową edukację muzyczną w czasie kwarantanny i rozbudzić dziecięcą ciekawość. W ten sposób PGE Energia Ciepła wraz z instytucjami muzycznymi zachęca również do odwiedzenia polskich miast, kiedy tylko rozpocznie się sezon turystyczny.

Nowe odcinki projektu „Posłuchaj energii Miasta” będą pojawiały się codziennie na www.pgeenergiaciepla.pl, www.pl-pl.facebook.com/gkpge  oraz na stronach instytucji, których mecenatem jest PGE Energia Ciepła i Grupa Kapitałowa PGE.

Premierowa emisja nagrania koncertu V Sinfonietta Festival „Za wolność naszą i waszą”

SC22 maja 2020 roku o godz. 20.00 w ramach akcji „Ty-Dzień Muzeum w MNK”, Sinfonietta Cracovia zaprasza wspólnie z Muzeum Narodowym w Krakowie – w którego wnętrzach i ogrodach odbywał się Sinfonietta Festival – na premierową emisję nagrania koncertu festiwalowego „Za wolność naszą i waszą”.

Koncert „Za wolność naszą i waszą” odbył się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach Muzeum Narodowego w Krakowie w ramach V Sinfonietta Festival. Koncert „For Our Freedom and Yours” z udziałem Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała utrzymany był w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. W roli solisty wystąpił światowej sławy tenor Stanley Jackson, który wykonał pieśni spirituals, będące ważnym elementem dziedzictwa Afroamerykanów, oraz popularne utwory z poruszającego problematykę konfliktów etnicznych musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina. Amerykanin zaśpiewał tego wieczoru po raz pierwszy w języku polskim! Zaprezentował własną interpretację Sześciu pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 18 Ignacego Jana Paderewskiego.

Na tym koncercie premierowo zabrzmiała Sinfonietta jubileuszowa: Akira Tomasza Citaka ‒ zwycięski utwór V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta” pod honorowym patronatem prof. Kzysztofa Pendereckiego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Link do emisji online: https://mnk.pl/aktualnosci/tydzienmuzeum 

W ogrodzie Krzysztofa Pendereckiego

PendereckiInteraktywny ogród inspirowany twórczością Krzysztofa Pendereckiego to nowy projekt realizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w wirtualnej przestrzeni. Ogród Pendereckiego rozkwitnie 23 listopada 2020 roku – w dzień urodzin kompozytora, ale już od 20 maja na stronie www.PendereckisGarden.pl dostępna jest zapowiedź projektu, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego Niepodległa na lata 2017–2022.

Ogród był jedną z największych pasji Krzysztofa Pendereckiego. Nowy wirtualny Ogród Pendereckiego w pełni ukaże różnorodność spuścizny kompozytora. Nieoczywiste rozwiązania, których doświadczyć będzie można w Ogrodzie, podkreślą, jak inspirująca i wielowątkowa jest jego twórczość. Świadectwo dadzą temu sami artyści, tworząc na zamówienie IAM dzieła dedykowane pamięci mistrza. Nowe krótkie utwory – dźwiękowe, wizualne i audiowizualne – pokażą z jakim fenomenem kulturowym mamy do czynienia. Film, muzyka rockowa, jazzowa czy elektroniczna, to dziedziny, w których znaleźć można odwołania do twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Rozkwitający krajobraz uzupełnią dzieła współtworzone przez niego, te mniej znane, bo nienależące do głównego nurtu jego działalności artystycznej.

Udział w projekcie potwierdzili związani z Pendereckim polscy muzycy, wśród nich m.in. Skalpel, Piotr Orzechowski „Pianohooligan”, Paweł Romańczuk, Hania Rani i Robert Piotrowicz.

Ogród Pendereckiego od 20 maja promowany jest przez dźwiękową grę typu memory (www.MemoryPenderecki.pl), w której internauta łączy w pary fragmenty utworów Mistrza. Zapowiedź Ogrodu Pendereckiego dostępna jest na www.PendereckisGarden.pl 

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.gov.pl/web/kultura/w-ogrodzie-krzysztofa-pendereckiego 

Pogrzeb Adama Mrygonia

Mrygon27 maja 2020 roku odbędzie się pogrzeb zmarłego 10 kwietnia dr. Adama Mrygonia, muzykologa, dyrygenta, bibliotekarza, wieloletniego pracownika Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Od 1966 był członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich.

Studiował muzykologię w Uniwersytecie Poznańskim i Uniwersytecie Warszawskim. Studia dyrygenckie odbył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1968-1969 przebywał w Wiedniu jako stypendysta Bundesministerium für Unterricht in Österreich. W roku 1983 obronił pracę doktorską Stanisław Wiechowicz – monografia.

Pełnił funkcje asystenta chóru w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, był dyrygentem chóru i konsultantem muzycznym Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” w Warszawie. Prowadził wykłady w Instytucie Muzykologii Kościelnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz w Katedrze Muzykologii Kościelnej Akademii Teologii Katolickiej. W latach 1956-2000 pracował w Oddziale Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej Warszawskiego na stanowisku bibliotekarza (1956-1962), starszego bibliotekarza (1962-1968), kustosza (1968-1984), starszego kustosza (1984-1987), kustosza dyplomowanego (1988-1991), starszego kustosza dyplomowanego (1992-2000). W latach 1971-2000 był kierownikiem Oddziału Zbiorów Muzycznych. Był członkiem Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, działał też w jej zarządzie w latach 1970-1976.

Za osiągnięcia w dziedzinie badań naukowych został uhonorowany dwukrotnie Nagrodą indywidualną Rektora Uniwersytetu Warszawskiego I stopnia (1982, 1983). Za dokonania w zakresie wykonawstwa chóralnej muzyki religijnej zostało mu przyznane odznaczenie „Ecclesiae populoque servitium praestanti” (1997).

Dr Adam Mrygoń był wzorem zawodowej rzetelności, człowiekiem wielkiej prawości i dobroci, pozostanie na zawsze we wdzięcznej pamięci pracowników i czytelników BUW, którzy mogli go poznać w czasie aż czterdziestu czterech lat pracy w tej Bibliotece.

O godz. 13.00 w Kościele Wszystkich Świętych w Warszawie (pl. Grzybowski 3/5) zostanie odprawiona Msza święta, uroczystości pogrzebowe rozpoczną się na Cmentarzu Komunalnym Północnym (brama główna, ul. Kazimierza Wóycickiego 14) o godz. 14.30.

Cześć Jego pamięci!