polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

news

Gdańsk | 8. Dni Muzyki Nowej: usłysz inne oblicze muzyki

dmnW dniach 18–21 stycznia 2018 roku odbędą się 8. Dni Muzyki Nowej. Tegoroczny program ma na celu podkreślenie twórczej kreatywności, która wydobywa potencjał poprzez reinterpretację lub odkrywanie możliwości drzemiących w dobrze znanych instrumentach.

Nietypowe wykorzystanie gitary elektrycznej, analogowe samplowanie kaset magnetofonowych, interpretacje muzyki średniowiecznej czy wykonanie utworów grupy Kraftwerk przez zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej – podczas 8. Dni Muzyki Nowej organizatorzy chcą pokazać inne oblicze znanej dotychczas muzyki lub instrumentów i urządzeń obecnych w popkulturze.

Jednym z ważnych elementów programu będzie spojrzenie na gitarę elektryczną, silnie we współczesnej popkulturze osadzoną w etosie muzyki rockowej. Podczas tegorocznego festiwalu zostanie zaprezentowany nie-piosenkowy potencjał tego instrumentu strunowego (koncerty Susan Alcorn i Marcina Dymitera).

Pochodzący z Hamburga artysta i muzyk Arnd Kai Klosowski zajmuje się samplingiem i tworzeniem loopów na tzw. kassetteninstrument czyli instrument kasetowy, jedną z pierwszych analogowych maszyn samplujących, złożonych z ośmiu walkmanów Sony. Klosowski przywiezie to niezwykłe urządzenie do Gdańska i pokaże, jak gra na kasetach.

W przeszłość muzyki sięga trio Bastarda Trio, założone przez klarnecistę Pawła Szamburskiego razem z Michałem Górczyńskim i Tomaszem Pokrzywińskim. Na wydanej jesienią płycie Promitat eterno wzięli na warsztat średniowieczne pieśni i motety Piotra z Grudziądza, jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej na przełomie XIV i XV wieku. Bazując na metodzie „viola bastarda”, czyli swobodnych skokach między kolejnymi głosami pieśni, improwizują wokół tych melodii, budując oryginalną interpretację muzyki dawnej.

Flecista i kompozytor Dominik Strycharski sięgnął po kompozycję Melodie Louisa Andriessena. Napisał do niej alter ego Harmonie aby pokazać, że harmonia stała się niemożliwa. Podczas festiwalu zaprezentuje te utwory razem z uznaną pianistką Barbarą Drążkowską, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym.

Szczegółowy program i informacje o biletach – na stronie: http://klubzak.com.pl

Miłosz Pękala – Monoperkusja | FINA na ucho

p16 stycznia 2018 roku o godz. 20:00 w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym odbędzie się premiera projektu Monoperkusja.

Monoperkusja to projekt muzyczno-wizualny ukazujący możliwości wykonawcze pojedynczych instrumentów perkusyjnych. Jego inicjatorem jest Miłosz Pękala – jeden z najwybitniejszych europejskich artystów-perkusistów, który widzi w projekcie przeciwwagę do tendencji wykorzystywania w utworach wielu instrumentów.

Ideą projektu Monoperkusja jest świadoma eksploracja: ukazanie możliwości wyrazowych instrumentarium perkusyjnego. Do współpracy zostali zaproszeni kompozytorzy estetycznie i mentalnie bliscy Pękali: Cezary Duchnowski, Sławomir Wojciechowski, Rafał Zapała, Felix Kubin i Paweł Mykietyn. Wykorzystany został również utwór, od którego wszystko się zaczęło – Temazcal Javiera Alvareza. Utwory wymienionych twórców zawiera solowy album artysty. Zostaną one zaprezentowane podczas koncertu. Nieodłączną częścią prezentacji będzie projekcja video-art, realizowana przez znanego artystę mediów wizualnych Wiktora Podgórskiego.

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://nina.gov.pl

Odsłonięcie gwiazdy Zdzisława Szostaka

zs13 stycznia 2018 roku o godz. 13:00 w Alei Gwiazd Łódzkiej Drogi Sławy przy ul. Piotrkowskiej zostanie odsłonięta gwiazda Maestro Zdzisława Szostaka – mosiężna płyta dedykowana tej ważnej postaci łódzkiego życia muzycznego.

Organizatorem tego wydarzenia jest Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina, która w październiku 2016 roku rozpoczęła starania o wmurowanie gwiazdy upamiętniającej twórczość i dokonania artystyczne tego znanego dyrygenta. Gwiazda Zdzisława Szostaka pojawi się w Alei Sławy po stronie parzystej, czyli obok gwiazd znanych reżyserów, operatorów i scenografów. Wydłuży zatem listę gwiazd wybitnych osobistości zasłużonych dla kinematografii, w tym twórców muzyki filmowej, takich jak m.in. Wojciech Kilar, Zbigniew Preisner, Piotr Hertel czy Henryk Kuźniak. W uroczystości, prócz samego Laureata, wezmą udział muzycy Orkiestry Symfonicznej i Chóru FŁ, zaproszeni goście, łódzcy melomani, rodzina i przyjaciele.

Zdzisław Szostak – dyrygent, wykładowca Akademii Muzycznej, kompozytor, twórca muzyki symfoniczno-oratoryjnej, jak i kameralnej, oraz ilustracji muzycznych do filmów kinowych i telewizyjnych. Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Współpracował z orkiestrą Sinfonia Varsovia, z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z wieloma orkiestrami zagranicznymi oraz niemal ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce. Jednak większą część swego dorosłego życia spędził w Łodzi i temu miastu poświęcił swe siły. Po kilkunastu latach spędzonych w Poznaniu, w roku 1971, na zaproszenie ówczesnego dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej Henryka Czyża przeniósł się do Łodzi, obejmując stanowisko jego zastępcy i zarazem dyrygenta – pozostał na nim przez 16 lat kolejnych lat. Lecz najsilniejszy magnes stanowiła dla Zdzisława Szostaka Łódź jako stolica filmu. Zadyrygował ponad dwustoma filmowymi ilustracjami muzycznymi! Współpracował z Wytwórnią Filmów Fabularnych. Napisał i nagrał muzykę do około 40 produkcji filmowych, w tym 20 fabularnych.

Morningside Music Bridge 2018 – prestiżowe wydarzenie po raz drugi w Polsce

mOrkiestra Filharmoniczna Calgary zaprasza skrzypków, altowiolistów, wiolonczelistów i pianistów do udziału w Międzynarodowym programie dla utalentowanych młodych muzyków Morningside Music Bridge, którego kolejna edycja odbędzie się w Warszawie w dniach 4 lipca – 3 sierpnia 2018 roku.

Morningside Music Bridge (MMB) to wyjątkowy program stypendialno-naukowy, na który złożą się klasy mistrzowskie, lekcje indywidualne, muzyka kameralna, orkiestra smyczkowa i wiele innych możliwości wykonań. Grono pedagogiczne będzie się składać z najlepszych nauczycieli i wykonawców z całego świata. Program dostępny jest dla studentów i młodych artystów z całego świata – narodowość nie ma wpływu na kwalifikację. Kryterium przyjęcia do programu jest tylko i wyłącznie talent muzyczny bez stawiania sztucznych barier, jak kraj pochodzenia, tło kulturowe, język, status finansowy itd.

Ubiegać się o uczestnictwo w letniej edycji programu mogą zainteresowani kandydaci w wieku 12–18 lat. Kompletna aplikacja elektroniczna, dostępna na stronie internetowej http://mmb.international/, i materiały muszą wpłynąć do 30 stycznia 2018, 23:59 czasu górskiego (MST). Zaakceptowani uczestnicy otrzymają pełne stypendium pokrywające koszty nauki, podróż, wyżywienie i zakwaterowanie.

Ustanowienie stypendium było możliwie dzięki współpracy między Morningside Music Bridge a Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Więcej szczegółów w załączonej broszurze (PDF).

XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego 2017/18

koPolskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na utwór z tekstem na sopran i orkiestrę symfoniczną.

Tegoroczna edycja konkursu jest częścią przedsięwzięcia „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa”. Głównym celem projektu jest umożliwienie poznania szerokiemu gronu odbiorców starannie wyselekcjonowanego wyboru utworów kompozytorów polskich ostatniego stulecia, tworzących zbiór 100 najważniejszych dzieł polskiej muzyki. Lista kompozytorów oraz ich utworów nosi znamiona wyboru subiektywnego, podpartego jednak wiedzą członków Rady Programowej, złożonej z wybitnych autorytetów oraz doświadczeniem zespołu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Symbolicznym zwieńczeniem listy wybranych dzieł ma być kompozycja laureata XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, której obsada z założenia nawiązuje do pierwszego utworu z listy – Pieśni muezina szalonego op. 42 Karola Szymanowskiego.

Konkurs kierowany jest do młodych kompozytorów narodowości polskiej: udział mogą brać w nim osoby urodzone nie później niż 1 września 1999 r., a które do dnia 31 stycznia 2018 r. nie ukończą 30. roku życia.

Termin nadsyłania prac: 31 stycznia 2018 roku.

Informacje i regulamin konkursu dostępne są na stronie www.kkto.pwm.com.pl 

Patronat nad konkursem objął Związek Kompozytorów Polskich. Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017-2021.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Read more: XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego 2017/18

47. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”

zkpSekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich zaprasza do udziału w 47. Konferencji Muzykologicznej ZKP, która odbędzie się w dniach 25‒27 października 2018 roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie pod tytułem „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”.

Organizatorzy oczekują referatów podejmujących zagadnienia zarówno z zakresu historii muzyki, jak również etnomuzykologii, antropologii i socjologii muzyki, mieszczących się w dwóch komplementarnych zakresach tematycznych, zapowiadanych tytułem konferencji. Pierwszy z nich dotyczy różnych form obecności muzyki przeszłości w kulturze danego okresu, drugi ‒ relacji muzyki do tradycji identyfikowanej, przykładowo, z danym gatunkiem muzycznym, ośrodkiem, regionem czy grupą społeczną. W pierwszym zakresie tematycznym zakłada się świadome i ideowe nawiązywanie do przeszłości, w drugim – długie trwanie zjawisk, stanowiących integralny składnik spuścizny muzycznej ukształtowanej przez minione pokolenia. Organizatorzy sugerują, aby zagadnienia te rozpatrywane były na dwóch płaszczyznach:

1) twórczości muzycznej, tzn. analizy konkretnych utworów muzycznych, również w ich warstwie ideowej;

2) społecznych kontekstów funkcjonowania tej twórczości, tzn. badania jej w perspektywie narodowej, regionalnej czy konfesyjnej.

- w odniesieniu do wszystkich muzycznych epok, jak i w aspekcie przemian kultury ludowej.

Konferencja organizowana jest przy współpracy z międzynarodowym projektem badawczym HERA „Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early Modern Europe” (www.soundme.eu). Nad jej przygotowaniem czuwać będzie Komitet Programowy w składzie: Paweł Gancarczyk, Beata Bolesławska-Lewandowska, Agnieszka Draus i Barbara Przybyszewska-Jarmińska.

W 2018 roku upływa 70. rocznica utworzenia Sekcji Muzykologów w ramach Związku Kompozytorów Polskich. W związku z tą rocznicą, ostatni dzień konferencji zostanie poświęcony przypomnieniu historii Sekcji oraz uczczeniu tego jubileuszu.

Read more: 47. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”

Koncerty świąteczne żydowsko-polskie

cW styczniu w Warszawie, Łodzi i w Zgierzu odbędą się cztery bezprecedensowe koncerty świąteczne żydowsko-polskie. Podczas pierwszego z nich 6 stycznia 2018 roku w łódzkiej Parafii Matki Bożej Wspomożenia Wiernych będzie miała miejsce premiera utworu Zuzanny Koziej.

Z inicjatywą organizacji koncertów wyszedł Chór Żydowski CLIL wraz z dyrygentem Wojciechem Pławnerem i zaprosił do współpracy trzy inne chóry z Łodzi i z Warszawy: Ewangelicki Chór Concordia, Chór Centrum Myśli Jana Pawła II i Chór Parafii pw. Ofiarowania Pańskiego Cantate Domino. Podczas koncertów zespoły zaprezentują pieśni chanukowe oraz kolędy, jako że w obu tradycjach – żydowskiej i chrześcijańskiej – święta Chanuki oraz Bożego Narodzenia obchodzone są w tym samym czasie.

Koncerty zwieńczy Chanukolęda – utwór napisany specjalnie na tę okazję przez kompozytorkę Zuzannę Koziej, łączący motywy tradycyjnych żydowskich pieśni chanukowych oraz polskich kolęd. Motywy przeplatają się, pokazując, jak wiele wspólnego mają ze sobą obie te tradycje i jak dobrze mogą ze sobą współegzystować.

Kompozytorka Zuzanna Koziej studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. Stanisława Moryto i dr. Miłosza Bembinowa oraz w Conservatorio Statale Giuseppe Verdi w Turynie (Włochy) w klasie prof. Giuseppe Elosa. Jest laureatką wielu nagród w konkursach kompozytorskich, także o zasięgu międzynarodowym. W 2015 roku jej utwór zabrzmiał jako Dzieło Finałowe XII Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat”, odnotowując od tamtej pory wiele wykonań na całym świecie. Obecnie jest kompozytorem-rezydentem w Poznańskim Chórze Kameralnym pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Read more: Koncerty świąteczne żydowsko-polskie

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów na Nowy Rok

SV3 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w praskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia rozpocznie się nowy cykl koncertowy „Sinfonia Varsovia Kameralnie”. Podczas pierwszego z siedmiu planowanych wydarzeń wystąpi Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia złożony z koncertmistrzów i liderów orkiestry. Zabrzmi muzyka Krzysztofa Pendereckiego oraz dwóch kompozytorów młodego pokolenia Jana Stokłosy i Andrzeja Kwiecińskiego.

Quintetto per archi dyrektora artystycznego Sinfonii Varsovii jest autorskim opracowaniem jednego z najbardziej osobistych dzieł Pendereckiego, III Kwartetu smyczkowego Kartki z niezapisanego dziennika. Usłyszeć w nim można melodie bliskie Pendereckiemu, jak huculska kołomyjka, którą w domu grywał ojciec kompozytora, a także nawiązania do własnych dzieł, które w nowym otoczeniu dźwiękowym zyskują wyjątkowy, autorefleksyjny charakter.

Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia doceniany jest nie tylko przez publiczność i krytyków, ale również przez kompozytorów. Jan Stokłosa napisał swój utwór The Elements specjalnie z myślą o tym właśnie zespole. Jak pisze sam twórca, tematem utworu są cztery żywioły. Narratorem jest żywioł powietrza, który prowadzi słuchaczy w muzyczną podróż przez ziemię, wodę i ogień.

Umbrae to oficjalne opus nr 1 laureata Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Helsinkach (2014) Andrzeja Kwiecińskiego. Choć kompozytor od napisania tego dzieła przeszedł wyraźną ewolucję artystyczną, to jak sam mówi, Umbrae jest jego pierwszym utworem, w którym niczego nie chciałby zmienić. Kwieciński prezentuje tu bardzo indywidualne spojrzenie na spektralizm połączony z fascynacją obrazami Jacksona Pollocka. Całość tworzy niezwykle ekspresyjny krajobraz dźwiękowy, który mimo, że jest całkowicie abstrakcyjny, to dzięki znakomicie rozplanowanej formie przykuwa uwagę słuchaczy od pierwszego do ostatniego dźwięku.

W kolejnych koncertach cyklu organizatorzy zaprezentują bardzo szerokie spojrzenie na polską muzykę kameralną skomponowaną po 1918 roku. Wśród wykonawców znajdą się utwory na różne zespoły, od duetu skrzypiec i fortepianu, przez trio stroikowe i kwartet smyczkowy, po kwintet dęty.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Aukso Plays a New Year’s Eve Concert

aOn January 1, 2018 at 7 p.m. a New Year’s Eve Concert will be held at Mediateka in Tychy.

On the New Years Eve in Vienna everyone dances waltz, but in Tychy people are fascinated with tango. World-famous violinist Krzysztof Jakowicz along with Tango Attack formation (Grzegorz Bożewicz – bandoneon, Piotr Malicki – guitar, Hadrian Filip Tabęcki – piano, arrangements) and AUKSO Chamber Orchestra of the City of Tychy under the direction of Marek Moś will present a set of Polish tangos. We will hear Całuję twoją dłoń, Madame by Ralph Erwin, Umówiłem się z nią na dziewiątą by Henryk Wars, W małym kinie by Władysław Szpilman, Złociste chryzantemy by Zbigniew Maciejowski and Ta ostatnia niedziela by Jerzy Petersburski.

See: Facebook Event.