Polmic - FB

aktualności

Wrocław | III Festiwal „Sine scientia ars nihil est”

Sine scientiaStudio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza w dniach 16-17 czerwca 2018 roku na III Festiwal pod hasłem „Sine scientia ars nihil est”.

„Sine scientia ars nihil est” – to myśl przypisywana Jeanowi Mignotowi, XIV-wiecznemu francuskiemu architektowi, znakomicie ilustruje ten rodzaj muzyki, który jest prezentowany na tym minifestiwalu. Instrumenty tradycyjne w symbiozie/kontrze do instrumentarium elektroakustycznego, grające komputery wykorzystywane jak tradycyjne instrumenty (Laptop Ensemble), samogrający fortepian, którego klawiszami porusza komputer (disklavier – tak się nazywa ten instrument), światowe prawykonania najnowszych kompozycji studentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz utwory gościa festiwalu, gruzińskiego kompozytora Reso Kiknadze – to wszystko czeka publiczność najnowszej edycji Festiwalu. A ponadto transmitowane na żywo wideo-spotkanie z gościem z Gruzji.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny: miejsca gwarantowane dla posiadaczy bezpłatnych kart wstępu. Karty można będzie odebrać w recepcji budynku E od dnia 9 czerwca 2018 roku.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie www.amuz.wroc.pl

Warszawa | IV Festiwal Kwadrofonik

KwadrofonikMotywem koncertów i wydarzeń czwartego Festiwalu Kwadrofonik, który odbędzie się w dniach 11 czerwca – 2 lipca 2018 roku, będzie szeroko pojęta tradycja. Zaproszeni w tym roku artyści znajdują w niej inspirację i przedstawiają ją współczesnym językiem.

Na tegoroczny program festiwalu składają się cztery koncerty i jeden dzień warsztatów dla dzieci, prowadzonych przez Kapelę Niwińskich. Jak co roku program wydarzenia ma w pełni autorski charakter, a wszystkim wydarzeniom przewodzi wspólny temat. Na scenie wraz z zespołem Kwadrofonik pojawią się Adam Strug, a także Agata Zubel i Cezary Duchnowski tworzący zespół ElettroVoce. Ponadto w ramach festiwalu odbędą się koncerty wybitnej wiolonczelistki Anji Lechner oraz zespołu Bardo (Bartłomiej Wąsik i Barbara Kinga Majewska). Zespół Kwadrofonik, a także zaproszeni przez nich goście, w swojej muzyce pozostają wierni temu, co dawne, jednocześnie mówiąc językiem swoich rówieśników.

Wszystkie wydarzenia są bezpłatne – mają na celu popularyzację muzyki zakorzenionej w tradycji. Uczestnicy festiwalu będą mieli okazję doświadczyć współczesnych brzmień w najpopularniejszych warszawskich przestrzeniach kulturalnych.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostęny jest na stronie https://kwadrofonik.com.pl 

Poznań | Malta Festival

MaltaW dniach 15–24 czerwca 2018 roku w Poznaniu odbędzie się kolejna edycja Malta Festival. Na festiwalu Malta muzyka jest równoprawnym, obok teatru i tańca, obszarem doświadczania sztuki. W tym roku w programie znajduje się ponad 20 wydarzeń muzycznych: koncertów, instalacji dźwiękowych i imprez tanecznych.

Przez dziesięć dni Malty scena na placu Wolności będzie miejscem spotkań z muzykami polskiej sceny niezależnej. W nocy z 16 na 17 czerwca do tańca porwie nas trio NOS, czyli Michał Nogaś, Agnieszka Obszańska i Agnieszka Szydłowska. Pod nazwą BARDO kryją się Barbara Kinga Majewska i Bartłomiej Wąsik. 19 czerwca zaprezentują swoje nowe utwory na głos, fortepian i elektronikę, w których łączą popularne piosenki i muzykę współczesną.

Muzyki nie brakuje także w programie „Generatora Malta”. Na placu Wolności powstanie wielkoformatowa instalacja dźwiękowa autorstwa kompozytorów z Akademii Muzycznej w Poznaniu i projektantów ze School of Form.

Ta nasza młodość, Karuzela z Madonnami czy Oczy tej małej to tylko niektóre z kompozycji, które usłyszymy podczas finałowego, plenerowego koncertu „Konieczny…? Koniecznie!”. Legendarne utwory Zygmunta Koniecznego w aranżacjach Cezarego Duchnowskiego, Agaty Zubel, Bartłomieja Wąsika, Andrzeja Bauera i w wykonaniu Orkiestry Collegium F pod batutą Marcina Sompolińskiego zabrzmią w Parku im. H. Wieniawskiego 23 czerwca. Wstęp wolny.

http://malta-festival.pl

 

Łódź | Koncert symfoniczny

FL15 czerwca 2018 roku w Filharmonii Łódzkiej o godz. 19.00 odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmi Koncert skrzypcowy Mieczysława Karłowicza w interpretacji Piotra Pławnera.

Wykonawcy: Piotr Pławner – skrzypce, Jürgen Bruns – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej Program: E. Elgar – Preludium symfoniczne „Polonia” op. 76, M. Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8, J. Sibelius – II Symfonia D-dur op. 43 Koncert rozpocznie Preludium symfoniczne „Polonia”, które Edward Elgar skomponował w 1915 r. na prośbę dyrygenta Emila Młynarskiego i oparł na melodiach m.in. Mazurka Dąbrowskiego oraz Nokturnu g-moll Fryderyk Chopina.

Kolejnym punktem programu będzie Koncert skrzypcowy A-dur Mieczysława Karłowicza. Napisał go dla wirtuoza Stanisława Barcewicza, który wykonał utwór po raz pierwszy w Berlinie w 1903 roku; Berlińskimi filharmonikami dyrygował wówczas kompozytor. W FŁ solistą będzie pochodzący z Łodzi Piotr Pławner, którego sam Yehudi Menuhin określił jako skrzypka o fenomenalnych zdolnościach. Artysta występuje w takich salach koncertowych, jak Concertgebouw w Amsterdamie, Tonhalle w Zurichu czy Victoria Hall w Genewie. Zdobył wiele nagród.

Po przerwie usłyszymy II Symfonię D-dur Jeana Sibeliusa (1900-1903). Jej finał odczytywano jako obraz walki Finów o wolność (nazywana była niekiedy „Symfonią niepodległości”), ale kompozytor nie potwierdzał tej interpretacji. Orkiestrę Symfoniczną FŁ poprowadzi Jürgen Bruns, założyciel i dyrektor artystyczny Kammersymphonie Berlin, jednej z najbardziej znanych orkiestr kameralnych w Niemczech.

Spotkanie przedkoncertowe poprowadzi o godz. 18.15 Piotr Matwiejczuk.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Gorzów| Koncert chóru Richard Zielinski Singers „Voice of America”

FG15 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert chóru Richard Zielinski Singers „Voice of America”.

Znakomity chór Richard Zielinski Singers ze Stanów Zjednoczonych zaprezentuje się w specjalnie przygotowanym programie. Chór powstał w 2005 roku, a jego nazwa pochodzi od nazwiska twórcy zespołu – dyrygenta polskiego pochodzenia. Richard Zielinski Singers to grupa profesjonalnych śpiewaków – pasjonatów chóralistyki pochodzących z całego świata. W repertuarze chóru znajdują się utwory od baroku po muzykę Broadway’u, od klasyki po współczesną muzykę chóralną.

Podczas koncertu w Filharmonii Gorzowskiej artyści wykonają ciekawy i zróżnicowany repertuar, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Będą utwory o zabarwieniu folkowym, muzyka gospel, najsłynniejsze amerykańskie pieśni, songi współczesnych amerykańskich kompozytorów, a także utwory polskich twórców, m.in. przepiękna renesansowa pieśń Wacława z Szamotuł Już się zmierzcha, Exsultate Deo Marka Jasińskiego oraz zasługujący na szczególną uwagę utwór Mironczarnia młodego polskiego kompozytora Jakuba Neske, napisany do tekstu wiersza Mirona Białoszewskiego.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.filharmoniagorzowska.pl

Bydgoszcz | 100 lat Niepodległości

FPNastępna odsłona koncertów w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego z okazji Stulecia Niepodległości nastąpi wyłącznie z dziełami wokalno-instrumentalnymi Wojciecha Kilara 15 czerwca 2018 roku o godz. 19:00.

Angelus z 1984, umuzyczniona wersja Pozdrowienia Anielskiego, napisany został z myślą o klasztorze Jasnogórskim i uroczystości otwarcia po konserwacji tamtejszego ołtarza. Kompozytor uważał Angelus za pierwszy i najważniejszy ze swych utworów religijnych.

Następnie zabrzmi Siwa mgła, dedykowana Andrzejowi Bachledzie. Inspiracją dla Kilara do stworzenia tego poematu wokalno-symfonicznego stała się podhalańska „nuta wierchowa”, jedna z dawnych, rzadkich i niezwykłych konstrukcji melodii ludowych. Warto zaznaczyć, że dzieło zamówił u Mistrza Kilara Andrzej Szwalbe, dyrektor Filharmonii Pomorskiej.

Wieczór zakończy Exodus, który miał swoją premierę w 1981 podczas „Warszawskiej Jesieni” i wówczas zaskoczona publiczność powitała nowe dzieło mistrza jednocześnie gwizdami i entuzjastyczną owacją. Kompozytor jako motto utworu użył słów pieśni z biblijnej Księgi Wyjścia.

Dzieła zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej i Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod batutą maestro Kai Bumanna, szefa artystycznego FP. Partie solowe w Angelusie zaśpiewa uznana solistka Opery Krakowskiej – Iwona Socha. Partię barytonu w Siwej mgle realizować będzie Adam Kruszewski.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Olsztyn | Zakończenie 72. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

FWMKoncerty symfoniczne w dniach 15 i 16 czerwca 2018 roku oficjalnie kończą 72. sezon artystyczny 2017/2018 Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Orkiestrę symfoniczną filharmoników warmińsko-mazurskich poprowadzi ich szef Piotr Sułkowski.

Na wyjątkową atrakcyjność tych dwóch muzycznych wieczorów niewątpliwie mają wpływ dwa elementy: pierwszym z nich jest udział w koncertach znakomitej koreańskiej skrzypaczki Bomsori Kim, która zagra jeden z najpiękniejszych koncertów solowych – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego, zaś drugim będzie wykonanie kompozycji Feliksa Nowowiejskiego  Missa Pro Pace op. 49 nr 3. Orkiestrze w wykonaniu słynnego dzieła patrona Filharmonii towarzyszyć będzie Chór Cantores Varmienses działający przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej przygotowany przez Benedykta Błońskiego.

Missa pro Pace (msza w intencji pokoju), to religijna kompozycja wokalno-instrumentalna napisana w roku 1933. Zbudowana w oparciu o tradycyjny układ liturgicznych części mszy, stanowi przykład wspaniałych umiejętności kompozytorskich Nowowiejskiego. To m.in. za ten utwór oraz inne wybitne dzieła religijne otrzymał kompozytor w 1935 roku godność Szambelana Papieskiego z rąk papieża Piusa XI.

Informacja o biletach – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl

Katowice | Muzyka polska za mało znana

NOSPR14 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego zabrzmią kwartety Władysława Żeleńskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Za najwybitniejszego twórcę muzyki kameralnej w drugiej połowie XIX wieku uchodzi Władysław Żeleński, który studiował u Franciszka Mireckiego w Krakowie, a potem u Bertholda Damckego w Paryżu. W 1880 roku skomponował Kwartet A-dur op. 42 – tradycyjny czteroczęściowy cykl, ze scherzem na drugim miejscu oraz z klasycznymi formami w pozostałych częściach. We wszystkich pojawiają się zwroty świadczące o zamiłowaniu kompozytora do muzyki ludowej (chociaż bez cytatów z folkloru), np. w postaci współbrzmień burdonowych w partii wiolonczeli.

Prawykonanie III Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego odbyło się podczas koncertu uświetniającego 75. urodziny kompozytora 21 listopada 2008 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Sam kompozytor zdradził wówczas mniej oficjalny podtytuł kompozycji – „Kartki z nienapisanego dziennika”, gdyż kompozycja ta ma charakter sentymentalnej podróży w czasie, podróży do czasów dzieciństwa; jest to rodzaj dialogu sędziwego twórcy z przeszłością. Po pełnej zadumy introdukcji następuje energiczne, nasycone młodzieńczą werwą Vivace, dalej – sentymentalny quasi-walc, jeszcze jeden odcinek silnie eksponujący ową huculską melodię i liryczny nokturn. A zatem wiele momentów zaskakujących, ale i takich, które kojarzą się z Pendereckim, spotykanych już w innych jego kompozycjach, bo to jakby dialog z samym sobą.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Katowice | ElectroKilar

ElectroKilarNajwspanialsze utwory Wojciecha Kilara w nowoczesnych aranżacjach elektronicznych autorstwa Szymona Padoła, znanego jako 5cet, oraz muzyków Orkiestry AUKSO pod batutą Marka Mosia zabrzmią 14 czerwca 2018 roku o godz. 21.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Rafia w Katowicach.

Wojciech Kilar urodził się we Lwowie, jednak większość twórczego życia, aż do śmierci w 2010 roku, spędził w Katowicach. To w tym mieście powstała jego najwspanialsza muzyka kameralna i symfoniczna, ale także filmowa. Kilar współpracował z najwybitniejszymi reżyserami polskimi: Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim, Krzysztofem Kieślowskim, ale też zagranicznymi: Francisem Fordem Coppolą czy Jace Campion.

Projekt „ElectroKilar” powstał rok temu, z okazji 85. rocznicy urodzin Wojciecha Kilara. Najwspanialsze utwory skomponowane do filmów (m.in. Draculi w reż. Francisa Forda Coppoli) czy arcydzieła muzyki kameralnej, takie jak Orawa, zabrzmiały w nowych, zaskakujących aranżacjach przygotowanych przez Wiesława Świderskiego oraz Szymona Padoła. Ten katowicki DJ, kompozytor (m.in. muzyka do filmu Jesteś Bogiem) i producent podjął się ryzykownego, ale zakończonego sukcesem zadania włączenia muzyki elektronicznej do twórczości mistrza Kilara. Ich wspólne aranżacje, które wykonuje wraz z Orkiestrą Kameralną AUKSO pod batutą Marka Mosia, otworzyły muzykę Wojciecha Kilara na nowych odbiorców.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl