Polmic - FB

aktualności

Warszawa | 28. Portrety Kompozytorów

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza na 28. Portrety Kompozytorów. Podczas koncertów w dniach 11–12 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Aleksandra Fredry 8) zaprezentowane zostaną muzyczne sylwetki Aleksandry Garbal i Moniki Kędziory.

Jakże niewyczerpana jest wyobraźnia kompozytorów. Z jednej strony Plaudens, Mulceo, cres-cere – fantazyjne tytuły dla pięknych kameralnych utworów Moniki Kędziory, a z drugiej – opowieści, które są niemal kontynuacją losów bohaterów wielkiego Moniuszki. Mamy grę z poezją, dramaty emigrantów i grę z historią. A także, oczywiście, talent i kompozytorski warsztat. I – jak zawsze na „Portretach” – znakomitych wykonawców.

11 grudnia zaprezentowane zostaną fragmenty z opery kameralnej Aleksandry Garbal  Polonica Rustica na 7 solistów. W wykonaniu wezmą udział: Anna Krasińska (sopran), Eugenia Rezler (kontralt), Jacek Szymański (tenor), Witold Żołądkiewicz (baryton), Adam Zarzycki (skrzypce), Piotr Hausenplas (wiolonczela), Ewa Skardowska (fortepian). Jest to dzieło wyjątkowe ze względu na nawiązanie do prawdziwej historii Ślaska i jego folkloru muzycznego, który kompozytorka zestawia z liryką wokalno-instrumentalną o ogromnym ładunku wyrazowym. Partie instrumentalne traktowane są wokalnie i podmiotowo. Ten sceniczny obraz muzyczny stanowi przykład twórczego połączenia wątku folklorystycznego, religijnego i patriotycznego.

12 grudnia w wykonaniu poznańskiego zespołu Sepia Ensemble zabrzmią kompozycje Moniki Kędziory: Modlitwa ślepego lunatyka na sopran solo do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, 7 miniatur na fortepian solo micro-nano-mos, Plaudens na flet solo, cres-cere na klarnet, wiolonczelę i fortepian oraz Mulceo na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian.

Zapraszamy wszystkich muzyki spragnionych i wszystkich muzyki ciekawych. Wiemy z doświadczenia, że to bardzo dobre połączenie.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Czym jest dzisiaj muzyka polska? Panel dyskusyjny

NIFC11 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina będzie miał miejsce panel dyskusyjny towarzyszy wystawie czasowej w Muzeum Fryderyka Chopina „Konstelacje. Muzyka polska 1918-2018”.

Konstelacje ‒ rodzaj mapy, w której niezwiązane ze sobą punkty przecinają się na pewnej geometrycznej płaszczyźnie. Wątki i koncepcje w muzyce polskiej ostatniego stulecia tworzą właśnie taką sieć. „Konstelacje” to, rozpisany na blisko 70 utworów, komentarz poświęcony postawom kompozytorów wobec historii, tradycji i nowoczesności.

Trzy aspekty, które eksploruje narracja „Konstelacji”, mają swoje odbicie w przestrzeni bryły zaprojektowanej przez Jana Strumiłło. W ekranach multimedialnych znajdują się nagrania i opisy utworów oraz komentarze kompozytorów i muzykologów w formie filmów. Na temat pojęcia muzyki polskiej wypowiadają się m.in. Zygmunt Krauze, Wojtek Blecharz, Agata Zubel czy Marcin Stańczyk.

Na pytanie „czym jest dzisiaj muzyka polska?” spróbują odpowiedzieć Hanna Kulenty, dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek, prof. Szábolcs Esztényi oraz Piotr Peszat 11 grudnia w panelu dyskusyjnym prowadzonym przez Jana Topolskiego. Przy jednym stole zasiądą muzykolodzy, teoretycy muzyki, kompozytorzy starszego i młodszego pokolenia, urodzeni w Polsce i ci, którzy Polskę wybrali na kraj swojej twórczej aktywności.

Na wydarzenie obowiązuje rezerwacja miejsc na stronie: www.bilety.nifc.pl 

Patronat medialny nad wystawą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Roman Palester – Muzyka kameralna

PalesterKonferencja połączona z koncertem promującym płytę Roman Palester – Muzyka kameralna (RecArt) odbędzie się 10 grudnia o godzinie 14.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ulicy Fredry 8 w Warszawie.

Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie oraz Fundacja Piąta Esencja zapraszają na konferencję oraz zakończeniu pierwszego etapu digitalizacji spuścizny Romana Palestra, realizowanego przez Fundację Piąta Esencja we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie (depozytariuszem cennych archiwaliów kompozytora). Partnerem pierwszego projektu jest II Program Polskiego Radia. 

Oba projekty są finansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury: pierwszy w ramach projektu Muzyczny Ślad realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, drugi w ramach projektu Kultura cyfrowa.

Rezultaty projektów przedstawią: Lech Dzierżanowski – Prezes Fundacji Piąta Esencja, Piotr Maculewicz – kierownik Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Piotr Bocian reprezentujący Fundację Uniwersytetu Warszawskiego.

W trakcie konferencji artyści realizujący płytę Roman Palester – muzyka kameralna, Anna Staśkiewicz i Marcin Zdunik wykonają dwie części Sonaty na skrzypce i wiolonczelę Palestra. Ponadto Lech Dzierżanowski zaprezentuje i przekaże pozyskane na rzecz Biblioteki Uniwersyteckiej Warszawie cenne listy i partytury Romana Palestra.

 

Kraków | Olivier Messiaen i kompozytorzy krakowscy

MessiaenZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie serdecznie zaprasza na koncert towarzyszący otwarciu wystawy „Obecność muzyki Oliviera Messiaena w Polsce”. Wydarzenie odbędzie się 10 grudnia 2018 o godz. 18.00 w Bibliotece Jagiellońskiej, al. Mickiewicza 22 (wejście od ul. Oleandry 3).

Kuratorem wystawy, która czynna będzie od 11 grudnia 2018 do 25 stycznia 2019, jest dr h.c. Jerzy Stankiewicz – wybitny polski znawca muzyki i życia Oliviera Messiaena. Podczas wernisażu wystawy odbędzie się spotkanie kompozytorów, wykonawców, muzykologów, promotorów, malarzy, rodzin jenców z Görlitz oraz miłośników muzyki Messiaena z całej Polski. Następnie odbędzie się koncert „Olivier Messiaen i kompozytorzy krakowscy: Krzysztof Penderecki, Zbigniew Bujarski i Marek Stachowski”, organizowany w dniu 110. rocznicy urodzin Oliviera Messiaena przez dra hab. Marcela Chyrzyńskiego – prezesa zarządu ZKP Oddziału w Krakowie.

Po raz pierwszy w Polsce wykonany zostanie utwór francuskiego kompozytora La Fauvette passerinette (Pokrzewka wędrowniczka) na fortepian (1961), zrekonstruowany przez Petera Hilla i wydany przez Faber Music, London w 2015 roku. Wykonawcą będzie prof. Andrzej Tatarski, który już od lat 60. propaguje muzykę francuskiego Mistrza. Usłyszymy także takie kompozycje jak: La Colombe (Gołąbka) z cyklu Preludia na fortepian (1928-1929), Fantazja na skrzypce i fortepian (1933) oraz Poèmes pour Mi (Poematy dla Mi) – cztery wybrane z cyklu pieśni na sopran i fortepian do słów kompozytora (1936): Paysage (Pejzaż), Les deux guerriers (Dwaj wojownicy), Le Collier (Naszyjnik), Prière exaucèe (Wysłuchana modlitwa).

Program koncertu uzupełnią utwory kompozytorów krakowskich: Krzysztofa Pendereckiego – Trzy miniatury na klarnet i fortepian (1956), Zbigniewa Bujarskiego – Lęk ptaków I na skrzypce, altówkę i perkusję (1993) oraz Marka StachowskiegoMiroir du Temps (Zwierciadło Czasu) na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2002-2003), cz. IV. Mystère du Temps (Tajemnica Czasu). Wystąpią: Aleksandra Zamojska (sopran), Dominika Peszko (fortepian), Agnieszka Bugla (skrzypce), Natalia Warzecha-Karkus (altówka), Pola Benke (wiolonczela), Barbara Borowicz (klarnet), Bartosz Sałdan (perkusja).

Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie na FB

Rodzinna płyta na 85. rocznicę urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego

GóreccyHenryk Mikołaj Górecki kończyłby 6 grudnia 85 lat. Z okazji rocznicy jego urodzin Warner Classics prezentuje album, w którym muzycy Sinfonii Varsovii wraz z Jerzym Maksymiukiem, a także dziećmi kompozytora, Mikołajem i Anną połączyli siłę swojego talentu i pasji. Płyta Góreccy to międzypokoleniowy pomost, który łączy działania artystyczne dwóch generacji rodziny Góreckich.

Na płycie znajduje się zapis wyjątkowego koncertu, który odbył się 16 października 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w ramach Tansman Festival. Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka dokonała wówczas światowego prawykonania ostatniego z niewykonanych dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego, Dwóch Postludiów Tristanowskich i Chorału, dokończonych pośmiertnie przez jego syna, Mikołaja. Swoją premierę miał wówczas również utwór Mikołaja Góreckiego Orfeusz i Eurydyka. Program koncertu, a zarazem płyty, dopełniło Małe requiem dla pewnej Polki Henryka Mikołaja Góreckiego z udziałem córki Anny Góreckiej, jako solistki.

Płyta ukaże się w sprzedaży 7 grudnia 2018. Muzyka Góreckich w koncertowym wykonaniu Sinfonii Varsovii i Jerzego Maksymiuka zachwyca barwnymi kontrastami i szczerością przekazu. Zarówno utwory, które zabrzmiały wtedy po raz pierwszy, jak też pozycje tak znane, jak Małe requiem dla pewnej Polki, składają się na niezwykle autentyczny i wielowymiarowy portret Henryka Mikołaja, Anny i Mikołaja Góreckich.  

Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Dwójka Polskie Radio, Presto.

Łódź | 73. Sesja „Musica Moderna”

Musica modernaDo 6 grudnia 2018 roku potrwa 73. sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej.

Polską muzykę współczesną usłyszymy w wykonaniu belgijskiego zespołu Exprezz Duo, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego, Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz i młodych artystów łódzkich.

Exprezz Duo prawykona 3 grudnia Quasi alla tango Sławomira Kaczorowskiego, które powstało na zamówienie Fundacji „TAK – Temat Aktualny Kultura” w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia Kompozytorskie” 2018, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Tradycyjnie młodzi wykonawcy przedstawią utwory studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Będziemy mieli również okazję poznać utwór Yihan Chen Little Rituals Here and There, który otrzymał II nagrodę na amerykańskim konkursie młodych kompozytorów – 39th Annual Young Composers̕ Competition 2017, National Association of Composers/USA, NACUSA. Polecamy także prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej – utworów, które powstały pod kierunkiem mgra Jacka Partyki.

W bieżącym roku Zygmunt Krauze obchodzi 80. urodziny. Z tej okazji w ramach Sesji odbędzie się spotkanie z Jubilatem „O sztuce, kompozycji, podróżach i nie tylko” oraz koncert monograficzny. Finałowym akcentem sesji będzie prezentacja twórczości kompozytorów wrocławskich. W koncercie zatytułowanym „Słowo w dialogu z muzyką…” wystąpi zespół ElettroVoce.

Wszystkie wydarzenia odbędą się w Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/73-sesja-musica-moderna 

Wałbrzych | Paweł Pudło „Żywioły – Muzyka, Natura, Przyszłość”

Zywioly8 grudnia 2018 roku o godz.18:00 w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu będzie miał miejsce koncert symfoniczny, podczas którego odbędzie się premiera utworu Pawła Pudło Żywioły w piętnastu częściach na wielką orkiestrę, instrumenty etniczne oraz recyklingowe.

Żywioły to projekt łączący muzykę i edukację ekologiczną, którego podstawą jest godzinny poemat symfoniczny autorstwa Pawła Pudło. To muzyczna opowieść o siłach natury, które od wieków tworzą świat wokół nas. Ziemia, woda, powietrze, ogień i ludzkość. Symbolika żywiołów została użyta w projekcie ze względu na jej uniwersalną rozpoznawalność, proste skojarzenie z naturą i możliwość metaforycznego, artystycznego oddania procesów zachodzących w środowisku. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej i multiinstrumentalista Kamil Rogiński pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego.

Artystyczne elementy projektu są punktem wyjścia do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi, problemu smogu i jakości powietrza - słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości. Wydarzeniem towarzyszącym premierze utworu będą wykłady i warsztaty w Zamku Książ w dniach 6-7 grudnia, prowadzone przez naukowców z Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. 5 grudnia w Bibliotece pod Atlantami ekodesigner Tytus Presiński poprowadzi warsztat „ekologia i design”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-sudecka.interticket.pl/

Warszawa | Koncert finałowy konkursu kompozytorskiego JP2

JPII8 grudnia 2018 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się uroczysty koncert prawykonań utworów inspirowanych nauczaniem Jana Pawła II. Wydarzenie jest zwieńczeniem pierwszej edycji konkursu kompozytorskiego organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II pod hasłem „Jan Paweł II – syn polskiej ziemi”.

Celem projektu było zachęcenie młodych twórców do czerpania z nauczania Jana Pawła II. Do konkursu zgłoszonych zostało 49 kompozycji chóralnych. W jury konkursu zasiedli czołowi polscy kompozytorzy i chórmistrzowie: Paweł Łukaszewski, Agnieszka Franków-Żelazny, Miłosz Bembinow, Bartosz Michałowski i Szymon Godziemba-Trytek. Nagrodzone utwory zostaną wydane nakładem Wydawnictwa Chopin University Press, dzięki czemu mają szansę wzbogacić repertuar wielu chórów w Polsce i zagranicą. Prawykonań utworów podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim dokona Chór Centrum Myśli Jana Pawła II pod kierunkiem Jana Krutula – dyrektora konkursu.

I nagrodę za utwór Prayer to our Lady of the Divine Love otrzymała Katarzyna Danel – utytułowana już wieloma nagrodami kompozytorka młodego pokolenia, absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu. II nagrodę za utwór o takim samym tytule otrzymał Michał Malec – kompozytor pochodzący z Lublina, student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. III nagroda została przyznana kompozytorowi warszawskiemu, Jakubowi Szafrańskiemu, za utwór Hail, oh Mother. Przyznano także trzy wyróżnienia, które otrzymali: Aleksandra Chmielewska (Warszawa), Michał Sołtysik (Warszawa) oraz Ivan Vryublevskyi (Kraków).

Szczegółowe informacje o konkursie: www.kompozytorzyjp2.pl 

Warszawa | BMW Art Club

BMW Art Club9 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zabrzmią kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Andrzeja Panufnika, którym towarzyszyć będą ściśle współgrające z ich strukturą wizualizacje autorstwa Witka Orskiego. Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu BMW Art Club 2018.

Rewolucja cyfrowa sprawiła, że prezentowane w mediach obrazy tworzą alternatywny świat i zmieniają naszą percepcję rzeczywistości. Projekt BMW Art Club komentuje to zjawisko, ukazując fascynujący proces tworzenia równoległej rzeczywistości. Narzędzia cyfrowej obróbki obrazu, zakłócenia i przesunięcia, stają się dla Witka Orskiego źródłem inspiracji i rozwagi nad naturą otaczającego nas świata.

Program koncertu to swoisty kalejdoskop utworów najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych: Krzysztofa Pendereckiego (Koncert na róg i orkiestrę "Winterreise", Concertino na trąbkę i orkiestrę), Witolda Lutosławskiego (Mi-parti  na orkiestrę), Henryka Mikołaja Góreckiego (Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową, Trzy tańce na orkiestrę) i Andrzeja Panufnika (Kołysanka na orkiestrę smyczkową i dwie harfy). Ich twórczość – budząca zachwyty na całym świecie, niezwykle nowoczesna, awangardowa – nieustannie inspiruje i wyznacza trendy przedstawicielom różnych gatunków sztuk, w tym artystów operujących nowymi mediami, video-artem.

Wykonawcy: Gábor Boldoczki – trąbka, Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ – klawesyn, Krzysztof Tomczyk – róg, Witek Orski – video art, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Humali.

Więcej informacji – na stronie: https://teatrwielki.pl/