Polmic - FB

aktualności

Wilno | Opera „Tango“ Michała Dobrzyńskiego w Wilnie

Tango 29.11.22 prPatronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W wykonaniu zespołu Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego 29 listopada 2022 w Domu Kultury Polskiej w Wilnie zostanie zaprezentowana opera Tango Michała Dobrzyńskiego oparta na dramacie Sławomira Mrożka. Będzie to już jej 13. wystawienie, tym razem w ramach IX Dni Kultury Polskiej w Wilnie.

Opera powstała w 2017 roku w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie“ realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Tango Sławomira Mrożka w swojej dwuznaczności, ponadczasowości wydaje się wręcz wymarzonym fundamentem do eksperymentu z formą i konwencją. Od strony kompozytorskiej i libretta podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński. Wyprodukowała jego dzieło Warszawska Opera Kameralna pod dyrekcją Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd. Opera wystawiana była ponadto w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, w Estońskiej Operze Narodowej, w Operze Krakowskiej.

Czytaj więcej: Wilno | Opera „Tango“ Michała Dobrzyńskiego w Wilnie

Warszawa | „Scena Muzyki Polskiej”: Orkiestra Kameralna Archetti

ScenaMuzyki 29.11.22W ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, 29 listopada 2022 o godz. 19.00 na estradzie Filharmonii Narodowej wystąpi Orkiestra Kameralna Archetti pod batutą Macieja Tomasiewicza.

Zabrzmią Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego – jeden z najchętniej wykonywanych polskich utworów przez orkiestry kameralne i Suita antyczna Stefana Bolesława Poradowskiego. Stylizacja gatunków i form, charakterystycznych dla dawnych epok (antycznych, czy raczej klasycznych) jest główną cechą tych kompozycji.

Etiudy Bolesława Woytowicza również są przykładem stylizacji dawnych gatunków, form, a także polskich tańców. To, co je jednak wyróżnia od dwóch pozostałych kompozycji to spory wkład wirtuozerii, niemal improwizacji. Zabrzmią również Wariacje na temat E. Jaqcuesa Dalcroze`a op. 33 Pawła Kleckiego i Serenada op. 2 Mieczysława Karłowicza.

Program „Scena Muzyki Polskiej” finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodatkowe informacje: https://filharmonia.pl/repertuar/scena-muzyki-polskiej-176742947 

Płock | XVI Konkurs Pianistyczny im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego 2022

KonkursStefanskich 2022 pr

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XVI edycja Konkursu Pianistycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego odbędzie się w dniach 28 listopada – 1 grudnia 2022 roku w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. K. Szymanowskiego w Płocku. Swoje prezentacje konkursowe przedstawi ponad 70 uczestników z całej Polski. Tegoroczna edycja Konkursu jest wyjątkowa, przypada bowiem w 100. rocznicę urodzin Haliny Czerny-Stefańskiej oraz 40. rocznicę śmierci prof. Ludwika Stefańskiego.

Występy uczestników oceniane będą przez jury w składzie: prof. Elżbieta Stefańska (Kraków) – przewodnicząca, dr hab. Zofia Antes (Olsztyn), prof. Elżbieta Tarnawska (Warszawa), prof. Hubert Rutkowski (Hamburg), Tereyuki Okada (Japonia).

Specjalny wieczór poświęcony obojgu Patronom Konkursu zatytułowany „Pamięci Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego" odbędzie się 1 grudnia o godz. 18.00 w sali koncertowej płockiej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. K. Szymanowskiego. W czasie tego spotkania muzycznego będziemy mogli wysłuchać występów prof. Elżbiety Stefańskiej oraz prof. Tereyuki Okada i wspomnień towarzyszących 30-letniej historii płockiego Konkursu. Wówczas będzie też miało miejsce oficjalne ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie nagród i Koncert Laureatów.

Czytaj więcej: Płock | XVI Konkurs Pianistyczny im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego 2022

Katowice | Romantyzm najbardziej polski: fortepianowe ballady i romanse

NOSPR 27.11.22 prPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

27 listopada 2022 o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert w ramach obchodów Roku Romantyzmu Polskiego: dzieła polskich twórców wykona współczesny wirtuoz fortepianu Piotr Sałajczyk.

„Za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru” – uzasadniano nominację Piotra Sałajczyka do Paszportów Polityki.

Podczas najbliższego koncertu w jego interpretacji usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego i to, co w brzmieniu fortepianu kochamy najbardziej – czułe, poruszające serce frazy, barwy od świetlistych, wręcz impresjonistycznych, po ciemne, błądzące w niskich rejestrach, gęste, wielowarstwowe faktury i nieoczywiste harmonie.

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/ballady-i-romanse-chopin-zelenski-and-zarebski-piotr-salajcz 

Gliwice | Koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”

Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICFundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej oraz Centrum Kultury Victoria w Gliwicach zapraszają 27 listopada 2022 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bajka – Kino Amok (ul. Dolnych Wałów 3 w Gliwicach) na koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej z cyklu „Mistrzowskie interpretacje” z udziałem wybitnego Daniela Stabrawy.

Koncerty z cyklu „Mistrzowskie Interpretacje”, realizowane od 2005 roku, zawsze są wiodącym punktem każdego sezonu artystycznego Gliwickiej Orkiestry Kameralnej. W tym roku zespół zaprosił do udziału w koncercie, legendarnego koncertmistrza Berlińskich Filharmoników Daniela Stabrawę, który zaprezentuje się podczas koncertu jako solista, koncertmistrz oraz dyrygent.

Program koncertu w Gliwicach zawierać będzie dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Michała Spisaka, Felixa Mendelssohna oraz Mikołaja Góreckiego.

Czytaj więcej: Gliwice | Koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”

Katowice | „PGE – HoloGramy”: muzyka teatralna

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMIC27 listopada 2022 o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się koncert w ramach obchodów Roku Jubileuszowego w Teatrze Śląskim, na który składa się aż 5 jubileuszy: 115 lat teatru, 100 lat sceny polskiej, 25 lat Rady Mecenasów Teatru Śląskiego, 5 lat Fundacji Teatru Śląskiego „Wyspiański” oraz 5 lat Międzynarodowego Festiwalu Open the Door. Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Szymona Bywalca zaprezentuje muzykę teatralną Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara. Udział w wydarzeniu wezmą również aktorzy Teatru Śląskiego.

Listopadowa odsłona cyklu „PGE – HoloGramy” połączy sztukę dźwięku, słowa i obrazu w innowacyjny sposób. Wraz z muzykami wystąpią aktorzy i dyrektor Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego Robert Talarczyk, który wyreżyseruje to niezwykłe spotkanie.

Tego wieczora zabrzmi muzyka teatralna, skomponowana w latach 50-tych ubiegłego wieku do dwóch spektakli, które były wystawiane na deskach Teatru Śląskiego. Pierwszy z nich to Wieża samotności według tekstu Roberta Ardreya (tu muzykę napisał Henryk Mikołaj Górecki), drugi – Śmierć Dantona Georga Büchnera w reżyserii Józefa Wyszomirskiego z muzyką Wojciecha Kilara.

Czytaj więcej: Katowice | „PGE – HoloGramy”: muzyka teatralna

Łódź | 80. festiwal Musica Moderna

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICProgram 80. festiwalu muzyki współczesnej Musica Moderna to koncerty symfoniczne, kameralne i elektroakustyczne, a także pokazy filmowe, instalacje artystyczne i twórcze spotkanie z prof. Zygmuntem Krauze. W dniach 27 listopada – 9 grudnia 2022 roku zabrzmi muzyka nowa i najnowsza. Wydarzenia odbędą się w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz w klubie Ignorantka i Cyrku pod Zielonym Xiężycem. Partner główny to niezmiennie Związek Kompozytorów Polskich. Obowiązuje wstęp wolny!

Przed publicznością wystąpią m.in. chóry i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi kierowane przez Macieja Koczura, marimbowe Dalbergia Duo oraz klarnecista Julian Paprocki i artysta dźwiękowy Maciej Walczak. 80. edycję festiwalu Musica Moderna otworzy i zamknie projekt filmowy przygotowany pod artystyczną opieką kompozytora Jacka Partyki.

Czytaj więcej: Łódź | 80. festiwal Musica Moderna

Opole | Laureaci Konkursu Wieniawskiego

POLMICPatronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

25 i 27 listopada 2022 w Filharmonii Opolskiej odbędą się koncerty w ramach oficjalnej trasy laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, który organizowany był przez Towarzystwo Wieniawskiego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wystąpią Qingzhu Weng i Meruert Karmenova z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna.

W piątkowy wieczór 25 listopada laureat III nagrody Qingzhu Weng wykona II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego, a w niedzielę 27 listopada Meruert Karmenova, laureatka II nagrody, wykona Koncert skrzypcowy D-dur Johannesa Brahmsa.

Czytaj więcej: Opole | Laureaci Konkursu Wieniawskiego

Toruń | „Scena Muzyki Polskiej”: Paweł Zalejski i Bartłomiej Wezner

POLMIC24 listopada 2022 w ramach cyklu „Scena Muzyki Polskiej” – programu własnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – wystąpią skrzypek Paweł Zalejski i pianista Bartłomiej Wezner. Koncert odbędzie się o godz. 18.00 w toruńskiej Sali Kameralnej CKK Jordanki.

Celem programu jest promocja polskich artystów, a także polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej.

Paweł Zalejski ukończył studia z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie u prof. Krzysztofa Jakowicza, na Uniwersytecie Wiedeńskim, Hochschule für Musik Detmold w Niemczech i Indiana University Bloomington School of Music w USA. Uhonorowany został wieloma nagrodami m.in. Paszportem Polityki i tytułem „Artysty Nowego Pokolenia” BBC. Jako koncertmistrz, poza występami gościnnymi, na stałe związany jest z Symphonie Orchester Vorarlberg w Bregenz, Nordic Symphony i Ensemble Kontraste w Norymbergii. Od 2020 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy jako visiting profesor. Paweł Zalejski gra na skrzypcach Nicolaus Amati - Cremona 1683.

Czytaj więcej: Toruń | „Scena Muzyki Polskiej”: Paweł Zalejski i Bartłomiej Wezner