Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu

POSI17 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w Wielką Środę w pięknej i adekwatnej scenerii barokowej Bazyliki św. Krzyża w Warszawie zabrzmi pierwotna wersja orkiestrowa arcydzieła Josepha Haydna Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Hob. XX/1A, a Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa poprowadzi dyrygent-legenda – Brytyjczyk Paul Esswood.

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, a także muzycznych opracowań, przede wszystkim oratoriów lub kantat. W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii – od duchownego Don José Sáenz de Santa María z andaluzyjskiego Kadyksu. Kompozytor stworzył dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował też wersję oratoryjną. Podczas kwietniowego koncertu zabrzmi zaś pierwotna wersja orkiestrowa dzieła Haydna.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/

Białystok | Koncert z okazji 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego

Penderecki17 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku będzie miał miejsce koncert z okazji 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego.

Trzy utwory oratoryjne największego polskiego żyjącego kompozytora mają moc zbliżania nieba do ziemi. W programie wieczoru znajdą się takie kompozycje, jak: Iże Cheruwimy (1986, zwana też Cherubikonem czy Pieśnią Cherubinów) do tekstu staro-cerkiewno-słowiańskiego – utwór będący prezentem dla wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza z okazji 60. urodzin; delikatna i prosta Missa brevis, która plasuje się na antypodach jego monumentalnych, wokalno-instrumentalnych fresków, i O gloriosa virginum (O najchwalebniejsza z dziewic) napisane dla wenezuleskiego dyrygenta José Antonio Abreu z okazji 70. urodzin. Są to dzieła na chór mieszany a cappella, co potęguje ich mistyczny i uduchowiony charakter.

Muzyczną klamrą tego wieczoru będzie – nazywana „Wielką” – Msza c-moll KV 427 Wolfganga Amadeusa Mozarta, należąca do najbardziej znanych dzieł muzyki sakralnej. Utwory wykonają Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solistów wystąpią: Anna Wolfinger (sopran), Joanna Krasuska-Motulewicz (alt), Paweł Cichoński (tenor), Mateusz Stachura (bas), Andrzej Klepacki (kantor).

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-z-okazji-85-rocznicy-urodzin-krzysztofa-pendereckiego/ 

Poznań | Koncert pasyjny

Amadeus17 kwietnia 2019 roku, w Wielką Środę, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na niezwykły koncert, który będzie miał miejsce w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza o godz. 19:00.

Nadchodzące Święta Wielkanocne to doskonała okazja, aby oddać się muzycznej kontemplacji. Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal wykona utwór Krzysztofa Knittla Męka Pańska według Św. Mateusza oraz Symfonię kameralną „Pamięci ofiar faszyzmu i wojny” op. 110 bis Dymitra Szostakowicza. Dzieło Krzysztofa Knittla zostało skomponowane na Festiwal Pasyjny „Crucifixus est...” w 2004 roku i po raz pierwszy zabrzmiało również w Wielką Środę w wykonaniu solistów Filharmonii im. R. Traugutta oraz Orkiestry Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Solistami podczas kwietniowego koncertu będą: Jarosław Bręk (bas-baryton), Wojciech Gierlach (bas), Krzysztof Knittel (instrumenty elektroniczne) oraz soliści Chóru Kameralnego UAM.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie http://www.amadeus.pl/event-17-04-2019-meka-panska 

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie – w zasięgu

SV14 kwietnia 2019 roku o godz. 17:00 w warszawskim Centrum Kultury Wilanów (ul. Kolegiacka 3) odbędzie się koncert pod hasłem „W zasięgu” w ramach drugiej edycji cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”.

„Kameralnie”, czyli w niezbyt dużym gronie, z przyjaciółmi, dla znajomych, a tłumacząc swobodnie włoskie określenie da camera – „w zaciszu komnaty”. Tegoroczna edycja prowadzi słuchaczy przez stopniowo rosnące zespoły, zaczynając od dwóch, a kończąc na ośmiu wykonawcach. Jest to wyjątkowa okazja, aby usłyszeć muzyków orkiestry w wydaniu kameralnym bez konieczności podróżowania na drugi koniec miasta.

Podczas kwietniowego koncertu wystąpią flecista Andrzej Krzyżanowski, oboista Arkadiusz Krupa, klarnecista Radosław Soroka, waltornista Henryk Kowalewicz i fagocista Piotr Kamiński. W programie koncertu znajdzie się rzadko wykonywana muzyka na kwintet instrumentów dętych autorstwa Ferenca Farkasa, György’a Ligetiego i Malcolma Arnolda. Reperturar uzupełni Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz, który powstał podczas podyplomowych studiów kompozytorski w Ecole Normale de Musique w Paryżu pod kierunkiem prof. Nadii Boulanger. Bacewiczówna otrzymała za swój utwór I nagrodę na konkursie dla kompozytorek paryskiego Towarzystwa Aide aux femmes de professions libres.

Wszystkie prezentowane kompozycje będą opatrzone komentarzem prowadzącego koncert dr. Mariusza Gradowskiego, wykładowcy Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/ 

Białystok | Koncert wielkopostny

OiFP14 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku odbędzie się prawykonanie Stabat Mater Marcina Nagnajewicza.

Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej od dawna bierze udział w muzycznym przeżywaniu czasu bożonarodzeniowego i wielkanocnego. Tym razem Chór Dziecięcy z towarzyszeniem Orkiestry smyczkowej Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Ewy Barbary Rafałko wykona najpiękniejsze pieśni wielkopostne w opracowaniu członka ZKP Jacka Glenca – prorektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, profesora na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu.

Kulminacja koncertu będzie prawykonanie Stabat Mater Marcina Nagnajewicza – kompozytora i multiinstrumentalisty związanego z OiFP. Autor jest absolwentem Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2017 Marcin Nagnajewicz otrzymał nagrodę na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu „za współbrzmienie wszystkich przestrzeni spektaklu Straszna piątka” w reż. Marii Żynel, jako autor muzyki.

Informacja o biletach – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-wielkopostny/ 

Olsztyn | Feliks Nowowiejski „Znalezienie Świętego Krzyża”

FWM14 kwietnia 2019 roku o godz. 20.00, w Niedzielę Palmową rozpoczynającą Wielki Tydzień – czas rozważania Męki Pańskiej, w Bazylice konkatedralnej św. Jakuba w Olsztynie zostanie zaprezentowane monumentalne oratorium Feliksa Nowowiejskiego Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 – scena trzecia: Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego.

Filharmoników warmińsko-mazurskich z towarzyszeniem solistów: Ewy Biegas (sopran), Sebastiana Szumskiego (baryton), Jarosława Ciecierskiego (organy) i Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Piotr Sułkowski.

Oratorium Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 powstało w latach 1905–1906 i było najważniejszym dziełem berlińskiego okresu twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Autorem libretta dzieła był dr Paul Fleischer, ukrywający się pod pseudonimem Arno Herolaska, berliński przyjaciel i współpracownik Nowowiejskiego. Muzyka Nowowiejskiego jest pełna typowego dla niego rozmachu, późnoromantycznego blasku. Wyraźnie słychać w niej nawiązania do Wagnera czy nieustannie powracające echa Mahlera (chór z towarzyszeniem dzwonków przywodzący na myśl III Symfonię), a także wpływy nauczyciela Nowowiejskiego, Maxa Brucha. Jest to muzyka natchniona i pełna silnej pasji.

Oratorium składa się z trzech części-scen, poprzedzonych wstępem, grywanym często jako osobny poemat symfoniczny zatytułowany Jerozolima. Scena trzecia – Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego – której w całości wysłuchamy podczas koncertu, ukazuje trud poszukiwania prawdziwego krzyża Jezusa.

Koncert realizowany jest pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/feliks-nowowiejski-znalezienie-swietego-krzyza-op-35/ 

Kraków | Wiedeńczycy z Sinfoniettą Cracovią

SCPrzed nami kolejne spotkanie z wyjątkowym gościem wprost ze stolicy Austrii. W tegorocznej odsłonie cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” 14 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – oddział MNK (Rynek Główny 3) melomani będą mieli szansę spotkać się z Rainerem Honeckiem — koncertmistrzem legendarnych Filharmoników Wiedeńskich.

Gwiazda wieczoru Rainer Honeck to artysta ceniony za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku oraz wysublimowane interpretacje mozartowskie. Artysta zasiada w Radzie Programowo-Artystycznej Sinfonietty Cracovii. Gra na skrzypcach Stradivariusa ex-Hämmerle (1709). Podczas najbliższego koncertu krakowskiego Rainer Honeck wystąpi w podwójnej roli: skrzypka solisty prowadzącego orkiestrę od pulpitu koncertmistrza oraz dyrygenta. Maestro Honeck zabierze nas na wyprawę do Wiednia epoki klasyków.

W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic Sinfonietta Cracovia wykona I koncert skrzypcowy C-dur austriackiego mistrza Josepha Haydna. Obcowanie z Wiedeńczykami będziemy kontynuować XIV Kwartetem smyczkowym cis-moll op. 131 Ludwiga van Beethovena – ostatnim i jednocześnie ulubionym kwartetem smyczkowym kompozytora. Na zakończenie – Verklärte Nacht, pierwszy poemat symfoniczny napisany na zespół kameralny i jedno z pierwszych ważnych dzieł dwudziestopięcioletniego modernisty, przedstawiciela drugiej szkoły wiedeńskiej Arnolda Schönberga.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Katowice | Mistrzowskie koncerty kameralne: Bomsori Kim i Rafał Blechacz

NOSPR2 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert sławnych wirtuozów: Bomsori Kim i Rafała Blechacza, którzy wykonają dzieła Mozarta, Fauré, Debussy’ego i Szymanowskiego.

Sonaty skrzypcowe komponował Mozart przez całe życie, pierwsze już w dzieciństwie. Sonata F-dur op. 2 Wolfganga Amadeusa Mozarta to przykład klasycznej formy złożonej z dynamicznego Allegra z elementami stylu brillante, delikatnie płynącego Andante i kokietującego wdziękiem Ronda. W szeregu znakomitych francuskich sonat skrzypcowych skomponowanych w II poł. XIX weku I Sonata A-dur op. 13 Gabriela Fauré zajmuje bezspornie ważne miejsce. Jest to najbardziej dzisiaj znany utwór kameralny Fauré, z miejsca też doceniony za swoją świeżość, typowo francuską powściągliwość w wyrazie emocji, a jednocześnie za romantyczny wyraz. Jedyna w dorobku Claude’a Debussy’ego Sonata na skrzypce i fortepian (1917) to ostatnie ukończone przez kompozytora dzieło i ewidentny zwrot ku neoklasycyzmowi, motywowany też względami patriotycznymi. Kompozytor zamierzał przywrócić do życia zapomniane cechy muzyki francuskiej.

Sonatę skrzypcową d-moll Szymanowski skomponował w 22. roku życia, 13 lat wcześniej niż analogiczne dzieło Debussy’ego. Świadczy ona o jego nieprzeciętnej inwencji i dynamicznie rozwijającym się warsztacie twórczym, stanowi też wyraźny zwiastun utworów późniejszych – słynnych Mitów oraz I Koncertu skrzypcowego.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl

Wrocław | Muzyczne korzenie

NFM13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 gośćmi Narodowego Forum Muzyki będą Jakub Jakowicz oraz Paweł Wakarecy, którzy wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum wykonają Koncert podwójny d-moll na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową MWV O4 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. W programie znalazły się też kompozycje Béli Bartóka (Divertimento) oraz Andrzeja Panufnika (Arbor cosmica), które poprowadzi od skrzypiec Jakub Jakowicz.

Jakub Jakowicz jest solistą i kameralistą, wirtuozem skrzypiec, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Paweł Wakarecy natomiast to finalista XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Koncertuje w kraju i za granicą, występuje z najlepszymi polskimi dyrygentami i orkiestrami, ponadto tworzy ze swoją małżonką Wakarecy Piano Duo. Obaj artyści w NFM wystąpią w roli solistów. Koncert podwójny d-moll Mendelssohna to utwór, w którym partia solowa została podzielona pomiędzy dwa instrumenty. Mendelssohn napisał ten koncert, mając zaledwie czternaście lat – był wtedy dopiero na początku kariery kompozytorskiej.

Również kompozycja polskiego twórcy pojawi się w programie koncertu. Arbor cosmica (z łac. ‘kosmiczne drzewo’) Panufnika zrodziło się z fascynacji naturą i przypisywaniu drzewom magicznych właściwości. Najbardziej interesujące jest podejście kompozytora do struktury utworu – forma została dokładnie przemyślana, a całość kompozycji można przedstawić graficznie w postaci drzewa. Fenomenem Arbor cosmica jest umiejętne połączenie niezwykle precyzyjnej formy z bardzo różnorodną oraz ekspresyjną warstwą brzmieniową i melodyczno-rytmiczną.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/