Polmic - FB

aktualności

Vivat Orkiestra! 70 lat Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie

FS19 października 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert z okazji 70-lecia Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie.

Największy instrument świata – orkiestra symfoniczna. Współtworzony przez ludzi jest zarazem najtrudniejszym do zbudowania i utrzymania w dobrej kondycji instrumentem. A jednak dzięki zaangażowaniu i pasji, mimo niesprzyjających warunków, może powstać i przetrwać lata, a nawet okrągłe siedemdziesiąt lat. Właśnie tyle liczy sobie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie.

Z okazji swoich urodzin Orkiestra zaprezentuje nam pełnię swoich wykonawczych umiejętności. Program wypełnią kompozycje stanowiące popis różnorodnych możliwości orkiestrowych – poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza i wymagająca perfekcyjnego warsztatu muzyka z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego.

Wisienkę na urodzinowym torcie stanowić będzie światowa premiera utworu Quincy’ego Jonesa – trębacza, kompozytora, aranżera, producenta wywodzącego się z jazzu, jednak balansującego pomiędzy przeróżnymi muzycznymi stylami. Artysta w latach 1950. jako członek orkiestr jazzowych odbył liczne tournées po Europie, a w latach 1957–1958 uczęszczał na zajęcia z kompozycji klasycznej do Nadii Boulanger i Olivera Messiaena. Od 1964 roku (od filmu Sidneya Lumeta Lombardzista (The Pawnbroker) tworzy także muzykę filmową. Po nowej kompozycji możemy zatem spodziewać się niespodziewanego!

Więcej – na stronie  https://filharmonia.szczecin.pl

Warszawa | Muzycy dla Niepodległej

IMiTW setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości powstał projekt opowiadający o wybitnych muzykach, którym zawdzięczamy zachowanie narodowej tożsamości w okresie ponad stuletniej niewoli. Jedni osiągnęli sławę światową, inni są znani jedynie wśród rodaków, o niektórych zapomnieliśmy. O tych, często nieznanych, bohaterach polskiej drogi do wolności opowiada projekt „Muzycy dla Niepodległej”.

W ramach projektu wydana została książka, zawierająca biogramy wybranych artystów, ze szczególnym podkreśleniem ich działalności patriotycznej i roli, jaką odegrali na polskiej drodze do niepodległości. Prezentacja książki będzie miała miejsce 15 października o godz. 12.00 podczas uroczystej inauguracji projektu w gmachu dawnej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Zostanie wówczas otwarta wystawa prezentująca sylwetki bohaterów książki, która będzie czynna przez dwa tygodnie.

20 października o godz. 18.00 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert, którego wykonawcami będą Agnieszka Kozłowska (sopran), Dorota Lachowicz (mezzosopran), Krzysztof Kur (tenor), Witold Żołądkiewicz (baryton), Warsaw Opera Quartet, pianistka Ewa Pelwecka oraz mediaChoir pod dyrekcją Łukasza Hermanowicza. W programie koncertu znajdą się utwory wokalne i wokalno-instrumentalne Fryderyka Chopina, Karola Kurpińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Michała Kleofasa Ogińskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

Wydarzenie odbywa się pod Honorowym Patronatem Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego. Projekt zrealizowany został przez Fundację „Rodzice Szkole”, Instytut Muzyki i Tańca, Muzeum Historii Polski oraz Archiwum Akt Nowych.

www.muzycydlaniepodleglej.pl 

Warszawa | Absolwenci UMFC w cyklu „Środa na Okólniku”

UMFC17 października 2018 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert symfoniczny „Nasi absolwenci”, podczas którego prawykonany zostanie nowy utwór Nikoli Kołodziejczyka.

Koncert rozpocznie Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego – trzecia z wczesnego fortepianowego cyklu Czterech etiud op. 4. Etiuda b-moll napisana jest w dostojnym, nieco żałobnym, a w kulminacji bardzo dramatycznym nastroju. To charakterystyczny utwór dla wczesnej twórczości Szymanowskiego, w którym wyraźne są wpływy zarówno muzyki Fryderyka Chopina, jak i współczesnego artyście Aleksandra Skriabina. Spopularyzowana już na początku XX wieku przez wybitnego polskiego pianistę Ignacego Jana Paderewskiego przez wiele lat jako jedyny utwór kojarzona była z nazwiskiem Szymanowskiego. Autorem instrumentacji w wersji na orkiestrę jest Grzegorz Fitelberg.

Następnie Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka zaprezentuje I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa oraz prawykona Koncert akordeonowy „Olgino” autorstwa Nikoli Kołodziejczyka – kompozytora, aranżera, dyrygenta, pianisty, zdobywcy dwóch „Fryderyków”. Kompozytor tak pisze o swoim dziele: „Olgino to wyraz tęsknoty za relacjami międzyludzkimi opartymi na szczerym, bezpośrednim kontakcie. Nazwa koncertu została zainspirowana miejscem w Petersburgu, w którym powstała pierwsza duża firma zatrudniająca płatnych komentatorów do tworzenia politycznie motywowanych wpisów w serwisach społecznościowych, forach dyskusyjnych i gazetach internetowych. Ponad 1000 pracowników codziennie przez 12 godzin produkuje komentarze w różnych językach z wielu różnych kont aby wpływać na ton dyskusji w internecie. Utwór próbuje zwrócić uwagę na rosnące wyalienowanie nas jako użytkowników internetu — które być może niesłusznie przypisujemy swoim cechom charakteru i naturze Internetu. Promowanie wzajemnego szacunku, bezpośrednich przyjaźni i spotkań w twarzą w twarz jest dziś w związku z opisywaną Agencją Badań Internetowych i innych czynników — bardzo ważne, by móc promować wzajemną kulturę osobistą i cywilizowane spory".

W roli solisty wystąpi absolwent UMFC, uczeń prof. zw. dr hab. Klaudiusza Barana, rektora tejże uczelni, akordeonista Rafał Grząka. Koncert Nikoli Kołodziejczyka powstał na zamówienie Stowarzyszenia Akordeonistów w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Łódź | 100 pieśni na 100 lat niepodległości

10015 października 2018 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi odbędzie się kolejny koncert z cyklu „100 pieśni na 100 lat niepodległości”.

100 pieśni na 100-lecie niepodległości to cykl koncertów w Sali Kameralnej, w których czołowi soliści łódzkiego Teatru Wielkiego starają się przekazać to, co najpiękniejsze, wykonując pieśni polskich poetów i kompozytorów o Ojczyźnie, o troskach i radościach, wielkich i małych uczuciach, o ideach wzniosłych i tych całkiem przyziemnych, słowem – o nas samych.

W trzeciej odsłonie cyklu – 15 października – wystąpią Aleksandra Wiwała i Przemysław Rezner, artyści doskonale znani i doceniani przez publiczność. Ich interpretacja – dzięki nieprzeciętnej artystycznej wrażliwości i niebanalnej osobowości scenicznej – pozwoli słuchaczom odkryć na nowo pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza i Tadeusza Bairda. Przy fortepianie artystom towarzyszyć będzie Sylwia Michalik.

Informacja o biletach – na stronie http://www.operalodz.com

Warszawa | Koncert „Ursynów dla Niepodległej”

Ursynow14 października 2018 roku w Kościele pw. Wniebowstąpienia Pańskiego na warszawskim Ursynowie o godz. 16.30 odbędzie się koncert z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Koncert „Ursynów dla Niepodległej” będzie towarzyszył obchodom 50-lecia pracy twórczej prof. dr. hab. Sławomira Czarneckiego oraz XVIII Festiwalowi „Muzyczne Konfrontacje”.

Podczas koncertu wystąpi Ursynowska Orkiestra Kameralna, złożona z mieszkańców Ursynowa a przy tym z artystów reprezentujących znakomite instytucje muzyczne: Filharmonię Narodową, TW Operę Narodową, Sinfonię Varsovię i Cameratę Vistulę. W organizację prac orkiestry włączą się takie osoby, jak prof. Andrzej Gębski, Jerzy Cembrzyński oraz Grzegorz Chmielewski.

Sławomir Czarnecki, obchodzący właśnie jubileusz 50-lecia pracy twórczej, mieszkaniec Ursynowa, podjął się rekonstrukcji niedokończonego dzieła Ignacego Jana Paderewskiego  Suity G-dur. Po raz pierwszy od ponad stu lat utwór ten zostanie wykonany w całości w zamierzonej formie. Ponadto Ursynowska Orkiestra Kameralna zaprezentuje Menuet Paderewskiego, Serenadę na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Tryptyk Mariacki Romualda Twardowskiego oraz Koncert Jurajski op. 42 na 4 skrzypiec i orkiestrę smyczkową Czarneckiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Kraków | koncert z cyklu Muzyczne Spotkania na Wzgórzach Krzesławickich „Ojczyzno nie zapomnę Ciebie…”

OjczyznoOrganizatorzy cyklu „Muzyczne Spotkania na Wzgórzach Krzesławickich” zapragnęli włączyć się w wspólne świętowanie jubileuszu 100-lecia odzyskała niepodległości, zapraszając wszystkich na koncert zatytułowany „Ojczyzno nie zapomnę Ciebie”, który odbędzie się 13 października 2018 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Miłosierdzia Bożego na Wzgórzach Krzesławickich (os. Na Wzgórzach 1A).

Wykonawcami będą cztery młodzieżowe zespoły: Orkiestra Smyczkowa i Chór Mieszany Kolegium św. Stanisława z Lublany (Słowenia) oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Chopiniada Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie. Zespoły te od kilku lat współpracują ze sobą w ramach międzynarodowego projektu Erasmus. Ramy koncertu stanowią dwa historyczne Hymny - Bogurodzica, którą będzie można usłyszeć w wersji instrumentalnej i Gaude Mater Polonia. Wartym zauważenia, zwłaszcza w kontekście świętowanego Jubileuszu odzyskania niepodległości, jest utwór Feliksa Nowowiejskiego Ojczyzna na chór i organy. Centralnym punktem programu będzie wykonywana przez połączone zespoły i solistów, Msza Dziecięca angielskiego kompozytora i dyrygenta Johna Ruttera.

Niecodzienną sytuacją będzie fakt, że podczas koncertu wystąpi trzech dyrygentów: Damijan Močnik, Marek Hampel i Marceli Kolaska. W programie znajdą się także wykonania trzech solistów: sopran Magdalena Pilarz-Bobrowska, baryton Miha Zupanc Kovač i organista Marek Walczak.

Na koncert zapraszają Organizatorzy cyklu: Ośrodek Kultury Kraków-Nowa Huta, Parafia Miłosierdzia Bożego na Wzgórzach Krzesławickich i Rada Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie.

Szczegóły – na stronie: http://krakownh.pl

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: Rock & Punk

NOSPR14 października 2018 roku o godz. 18.00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmi kompozycja Artura Zagajewskiego, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”.

Utwór Święty Boże, Święty Mocny, który Artur Zagajewski dedykował swojej żonie, został napisany do znanego tekstu hymnu Jana Kasprowicza. Kompozycja powstała z myślą o znakomitym aktorze, wokaliście i reżyserze Arkadiuszu Jakubiku, znanym m.in. z filmów Wojciecha Smarzowskiego. Brzmienie utworu inspirowane jest muzyką zespołów trashmetalowych, m.in. albumami grupy Slayer. Utwór Zagajewskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca usłyszymy także muzykę belgijską i amerykańską. Fremdkörper #3 belgijskiego kompozytora Stefana Prinsa powstał po śmierci Michaela Jacksona i stanowi swoisty „in memoriam” dla Króla Popu. Warstwa elektroniczna w utworze powstała z przetworzonych wstępów do piosenek Jacksona – źródła tego przetworzenia tylko czasem są słyszalne w utworze i wówczas stają się tytułowymi „ciałami obcymi” . Kompozycja …blood blossoms… (…krew rozkwita…) pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Kena Ueno powstała pod wpływem książki Nagi lunch S. Burroughsa, która podsunęła Ueno myśl, „że piękno można odnaleźć w medium pełnym potencjalnej siły i destrukcji”.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl

Żeliszew Podkościelny | Biały głos w smyczkowej oprawie

Czas Sztuki14 października 2018 roku Fundacja „Czas Sztuki” zaprasza na koncert w ramach cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, podczas którego nastąpi prawykonanie kompozycji Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.

Fundacja organizuje cykl siedmiu koncertów muzyki klasycznej i jazzowej, który odbędzie się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbywają się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej.

Trzeci koncert cyklu, zatytułowany „Biały głos w smyczkowej oprawie”, będzie miał miejsce w niedzielę w Żeliszewie Podkościelnym w pięknym drewnianym zabytkowym Kościele pw. Świętej Trójcy o godz. 12.30. Wydarzenie to będzie wyjątkowe, ponieważ podczas koncertu odbędzie się premiera kompozycji Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko Agnus Dei na kwartet smyczkowy i biały głos. Utwór został specjalnie skomponowany na ten cykl koncertów. W programie pojawi się również kwartet smyczkowy tejże autorki utrzymany w stylu minimalistycznym, a także pieśni ludowe. Wykonawcami koncertu będą wokalistka Weronika Grozdew-Kołacińska oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Koncerty kameralne w Wilanowie

WOKW dniach 14 października, 4 listopada i 16 grudnia 2018 roku odbędzie się kolejna odsłona cyklu koncertów kameralnych w Wilanowie, organizowanych przez Warszawską Operę Kameralną.

Warszawska Opera Kameralna realizuje stały cykl koncertów w Sali Białej Pałacu Królewskiego Jana III Sobieskiego w Wilanowie, w czasie którego prezentowane są tak dzieła kameralne, jak i specjalne transkrypcje form symfonicznych oraz arie i pieśni. Wykonywana jest muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta, Dmitrija Szostakowicza, rodziny Straussów i utwory znakomitych polskich kompozytorów. Repertuar naturalnie wpisuje się w kalendarz i współgra z okresem karnawału, Wielkiego Postu i Wielkiego Tygodnia, pór roku czy wpisuje się w linię programową festiwali Warszawskiej Opery Kameralnej.

14 października odbędzie się koncert „Czy zaczarowanych fletów może być więcej niż jeden....”, 4 listopada zabrzmią pieśni patriotyczne i legionowe w opracowaniu Włodzimierza Korcza, zaś 16 grudnia 2018 – pieśni polskie Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza.

Szczegóły – na stronie http://operakameralna.pl