Polmic - FB

aktualności

Kraków | Sinfonietta Cracovia — Nowej Hucie

SCZorganizowane z rozmachem przez Urząd Miasta Krakowa obchody 70-lecia powstania Nowej Huty zbiegają się z 40. rocznicą pierwszej podróży apostolskiej papieża Jana Pawła II do Polski. Sinfonietta Cracovia z radością włącza się w uroczyste obchody, łącząc oba wątki i proponując melomanom arcydzieła nowej muzyki sakralnej, które zabrzmią 6 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Matki Boskiej Częstochowskiej.

Minimalistyczna estetyka utworów estońskiego kompozytora Arvo Pärta od lat budzi zachwyt słuchaczy i słuchaczek. Według portalu Bachtrack Estończyk jest najczęściej grywanym, żyjącym kompozytorem świata. W latach 60. minionego wieku, tworząc na przekór cenzorom i totalitarnemu reżimowi, Pärt przeżył burzliwy romans z muzyczną awangardą. W połowie lat 70., po przeszło dekadzie wymownego milczenia, powrócił jednak jako kompozytor odmieniony. Pärt zwrócił się ku korzeniom europejskiej muzyki sakralnej i tchnął w swoje dzieła nastrój głębokiej zadumy, harmonii, kontemplacji ‒ tworząc własny, oryginalny styl, który nazwał tintinnabuli (łac. mały dzwonek). W ascetycznych wnętrzach Kościoła Matki Boskiej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy usłyszymy: Mszę berlińską, Trisagion i Stabat Mater.

Geometryczne piękno surowej przestrzeni skontrastowane zostanie z przejmującą Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego, napisaną po śmierci Jana Pawła II i dedykowaną papieżowi. Kontemplacyjnie i uroczyście — tak Sinfonietta Cracovia i Cracow Singers pod dyrekcją Jurka Dybała uczczą przypadające w tym roku jubileusze.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można otrzymać w punktach InfoKraków, bądź dokonując rezerwacji drogą mailową (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfonietta.pl 

Gdańsk | Akademia Muzyczna w Politechnice: Simon Laks – in between

Glapiak9 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Politechnice Gdańskiej (Gabriela Narutowicza 11/12) będzie miał miejsce koncert z cyklu „Akademia Muzyczna w Politechnice” w ramach projektu „Politechnika Otwarta”. Zabrzmi muzyka solowa i kameralna Szymona Laksa.

Szymon Laks był częścią całego pokolenia polskich kompozytorów, które w powodu hitlerowskiego reżimu oraz jego sojuszników zniknęło z kulturalnej mapy Europy, i to nie tylko z powodu żydowskiego, lecz także polskiego pochodzenia. Dwa lata spędzone w obozie Aushwitz-Birkenau, to czas wyrwany z życia młodego twórcy, będącego u szczytu sławy. Zarówno te dramatyczne doświadczenia jak i powrót do rzeczywistości oraz próba włączenia się w nurt kwitnącej muzycznej moderny wniosły wiele do jego muzyki, jednak nie one ją definiują. Jego życie zawieszone było pomiędzy obecnością a niebytem, pomiędzy dźwiękiem a słowem – dwoma przestrzeniami, które Szymon Laks darzył największą miłością.

Pod koniec grudnia 2018 roku nakładem wydawnictwa CDAccord ukazała się płyta Simon Laks – in between poświęcona w całości muzyce kompozytora. Podczas koncertu zabrzmią nagrane na płycie solowe i kameralne kompozycje Laksa w interpretacji pianistki Dominiki Glapiak i wyśmienitych kameralistów związanych z gdańskim środowiskiem artystycznym. Koncert promocyjny będzie także polską premierą koncertową zarejestrowanego na płycie Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych i perkusję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

„Scena dla Muzyki Polskiej" (sezon 2019/2020) – nabór wniosków

IMiTInstytut Muzyki i Tańca, we współpracy z Filharmonią Narodową w Warszawie ogłasza program artystyczny „Scena dla Muzyki Polskiej”.

„Scena dla Muzyki Polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce.

Główne cele programu to inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej, promowanie wykonawstwa utworów muzyki polskiej oraz zainteresowanie publiczności muzyką polską, szczególnie mniej znanymi utworami. Oczekiwanym rezultatem programu jest prezentacja i popularyzacja polskiej twórczości kompozytorskiej, zwłaszcza rzadziej obecnej we współczesnej praktyce koncertowej, oraz zwiększenie liczby wykonań muzyki polskiej i promocja polskich artystów wykonawców. W ramach programu artyści – soliści i zespoły kameralne mogą wnioskować o dofinansowanie koncertów w wysokości do 30 tysięcy złotych. Budżet programu wynosi 240 tysięcy złotych.

Termin nadsyłania zgłoszeń do programu upływa 30 kwietnia 2019 roku.

Ogłoszenie dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, regulamin i formularz aplikacyjny do pobrania są dostępne na stronie www.imit.org.pl 

Zwycięzcy II Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego 2018

Am KrakówW dniu 11 marca 2019 roku w Krakowie odbyło się posiedzenie Jury II Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego 2018.

Na konkurs nadesłano 37 partytur z Armenii, Austrii, Chile, Chin, Niemiec, Czech, Holandii, Hong Kongu, Kanady, Izraela, Korei Południowej, Polski, Słowacji, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch, z czego 5 zostało odrzuconych z powodu niezgodności z regulaminem.

Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Justyna Duda-Krane (Kwartet Dafo) i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.

Jury, po zapoznaniu się z 32 partyturami, postanowiło przyznać Nagrodę Główną w wysokości 1.000 USD (brutto) utworowi Szepty (Godło: 500.K53). Ponadto Jury postanowiło przyznać 3 honorowe równorzędne wyróżnienia za utwory: Interpolations (Godło: 211289), De profundis (Godło: bz#2205) oraz San-Guei (Godło: CSC9). Po otwarciu kopert okazało się, iż zdobywcą Nagrody Głównej jest Olgierd Juzala-Deprati z Polski. Wyróżnionymi kompozytorami są: Otto Wanke z Austrii (Godło: 211289), Andrzej Ojczenasz z Polski (Godło: bz#2205) i Xinyang Wang, Chiny (Godło: CSC9).

Oficjalne odczytanie protokołu oraz prawykonanie utworu zdobywcy Nagrody Głównej odbędzie się podczas koncertu w dniu 15 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Auli Akademii Muzycznej w Krakowie „Florianka” (ul. Sereno Fenna 15). Koncert ten będzie miał miejsce w ramach 31. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, a nagrodzony utwór wykonany zostanie przez Kwartet smyczkowy Dafo z Polski.

Poznań | Koncert z okazji 120-lecia urodzin Jana Adama Maklakiewicza

Centrum Kultury Zamek7 kwietnia 2019 roku w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert rozpoczynający cykl wydarzeń upamiętniających 120-stą rocznicę urodzin wybitnego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899–1954) – polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe a jednocześnie dotąd nieznane i nieobecne w praktyce wykonawczej kompozycje tego polskiego twórcy. Koncepcja programu zakłada ukazanie różnorodnych zakresów twórczości Maklakiewicza – solowej i kameralnej. Podczas koncertu będzie można usłyszeć m.in.: Reflexions op. 14 oraz Suitę huculską op. 15 nr 1 na skrzypce i fortepian, Tryptyk Wiosna na wsi op. 18 oraz Ave Maria na wiolonczelę i fortepian, a także wybrane pieśni: I zniknę z oczu Wam jak ptak, cykl 4 pieśni japońskich op. 25, Na kochanie nie masz rady, Kołysanka na sopran i fortepian.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu: wiolonczelista Krzysztof Karpeta, skrzypek Piotr Kosarga, pianistka Hanna Lizinkiewicz oraz sopranistka Barbara Tritt. Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową, zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Katowice | NOSPR kameralnie

NOSPR4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego w ramach cyklu „NOSPR kameralnie” zabrzmi muzyka Aleksandra Tansmana.

Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana, jak pisze muzykolog Aleksandra Konieczna, stawia fagocistom wysokie wymagania – „swobody w poruszaniu się po całej skali dźwiękowej instrumentu, a jednocześnie typowej dla École de Paris nonszalancji i subtelnej ironii. Zróżnicowanie wyrazu nie oznacza przy tym rezygnacji z walorów kantylenowych. Akompaniament fortepianu nadaje recytatywnej partii fagotu wewnętrzny puls. Drugi, spokojniejszy temat wnosi element kontrastu, ale ma znaczenie epizodyczne. Krótka kadencja prowadzi wprost do części powolnej, dającej fagotowi okazję do rozwinięcia śpiewnej melodii, w odcinku środkowym natomiast do zejścia w najniższy, mroczny rejestr. Finałowe scherzo zaskakuje groteskową ruchliwością i dysonansowym, ostrym brzmieniem, a w ostatniej fazie zręcznie zastosowaną techniką fugata. Utwór cieszy się nie słabnącą popularnością wśród wykonawców na całym świecie”.

Zaproszeni do udziału w koncercie muzycy wykonają też Suitę na skrzypce, klarnet i fortepian Dariusa Milhauda, należącego do francuskiej grupy Les Six, Pastorale na flet i fortepian autorstwa Germaine Tailleferre – jedynej kobiety w grupie Les Six, fantazję na flet i wiolonczelę Assobio a Jato (Świst odrzutowca) Heitora Villa-Lobosa, oraz suitę La revue de cuisine (Rewia kuchenna), powstałą z muzyki skomponowanej przez Bohuslava Martinů do baletu (pierwotny tytuł to Pokušení svatoušká hrnec – Kuszenie świętego garnka).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1336/nospr-kameralnie 

Zakochaj się w Warszawie i nie tylko…

Requiem RecordsWarszawska premiera najnowszej płyty Marzeny Majcher Chemistry of Love (Requiem Records – Opus Series) odbędzie się 4 kwietnia 2019 roku o godz. 20:00 w klubie DZiK (Belwederska 44A).

Chemistry of Love to cykl kompozycji na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher, która tak określiła ideę utworu: „Tworząc Chemistry of Love interesowało mnie to, co jest ukryte pod powierzchnią naszych uczuć. Przeniosłam do świata muzyki wibracje i ekspresję, które towarzyszą podczas stanu zakochania na poziomie komórkowym”. Muzyka ta jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na Festiwalach Muzycznych w kraju i za granicą, m.in. Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City, 2017), Planetarium Centrum Nauki Kopernik (Warszawa, 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz, 2018). Warszawska premiera w wykonaniu sopranistki Małgorzaty Kubali i samej kompozytorki będzie połączona z filmową wizualizacją Andrzeja Wojciechowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Elbląg | Smyczkowa klasyka w wirtuozerskim wydaniu

EOKMuzyczna burza uczuć czeka elbląskich melomanów już 4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Elbląscy kameraliści i Yibai Chen – laureat III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego – przekonają nas wówczas, że nie ma emocji, których nie można by wyrazić w języku instrumentów smyczkowych. Uczynią to za sprawą utworów, które wyszły spod pióra mistrzów tej miary, co Wolfgang Amadeus Mozart czy Dmitrij Szostakowicz. Nad całością będzie zaś czuwał jeden z najzdolniejszych młodych polskich dyrygentów, Szymon Stec.

Dzięki Divertimento F-dur KV 138 zyskamy pewność, że osoby szufladkujące Mozarta jako autora muzyki głównie monumentalnej nie mają racji. Z instrumentów popłynie bowiem utwór przepełniony swobodą i wesołością, który „skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem”. Koncertowy nastrój ulegnie zmianie o 180 stopni, gdy artyści zaprezentują Symfonię kameralną c-moll op. 110a Szostakowicza. Rosyjski mistrz zawarł w symfonii swoje wojenne przeżycia, a dojmujący przekaz całości spotęgował dramatycznym Allegro molto. Z kolei haydnowski Koncert wiolonczelowy C-dur przeszedł do historii jako utwór przesycony trudnościami wykonawczymi, stanowiący wyzwanie dla kolejnych pokoleń wiolonczelistów. Artyści zmierzą się też z Oberkiem na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. To kompozycja inspirowana tańcem ludowym, która dynamiką i intensywnością mogłaby obdzielić niejedno dzieło muzyczne.

Występ Elbląskiej Orkiestry Kameralnej odbędzie się w ramach Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu. Do rywalizacji staną wówczas muzycy młodego pokolenia, którzy wydobędą to, co najpiękniejsze z altówek, skrzypiec, wiolonczeli i kontrabasów.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/w-kregu-smyczkowych-mistrzow-partytury 

Kielce | 27. Świętokrzyskie Dni Muzyki

FSFilharmonia Świętokrzyska zaprasza w dniach 3–12 kwietnia 2019 roku na 27. edycję festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki, czyli dziesięć różnorodnych koncertów prezentujących odmienne style muzyczne.

Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

W tym roku w wykonaniu znakomitych polskich muzyków usłyszymy utwory Grażyny Bacewicz – niedawno minęły bowiem 110. rocznica jej urodzin i 50. śmierci. Zabrzmią też dzieła współczesnych nam twórców obdarzonych darem wyjątkowej muzycznej wyobraźni: Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Eugeniusza Knapika, Jerzego Kornowicza i Pawła Szymańskiego. W roli solistów wystąpią fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, pianista Adam Kosmieja i wiolonczelista Michał Pepol. The Six & Sax Duo zaprezentuje swoje interpretacje kompozycji Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Marka Pasiecznego, a także prawykona Mały tryptyk na saksofon sopranowy i gitarę Łukasza Wosia. 9 kwietnia będziemy zaś świadkami zderzenia muzyki z okresu Jagiellonów i nowej, np. Pawła Mykietyna, Jacka Urbaniaka, Krzysztofa Owczynika, ale wykonywanej na dawnych instrumentach przez zespół Ars Nova. Podczas uroczystego finału Festiwalu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Mieczysława Gawrońskiego i pianista, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Cezary Sanecki wykonają Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz.

W programie Festiwalu znajdą się też wieczór jazzowy oraz koncert rodzinny, podczas którego najmłodsi melomani w formie interaktywnej zabawy poznawać będą ważne wątki i tematy „gigantów” muzyki XX wieku, m.in. Witolda Lutosławskiego czy Henryka Mikołaja Góreckiego.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/kwiecien19.html#d