Polmic - FB

aktualności

„Stabat Mater” Piotra Gryski – sukces zagranicznej premiery dzieła w Ueckermünde

Gryska19 czerwca 2019 roku w barokowym Kościele św. Maryi z neogotycką wieżą w Ueckermünde odbyła się zagraniczna prapremiera Stabat Mater – najnowszego dzieła szczecińskiego kompozytora, związanego obecnie z Akademią Sztuki w Szczecinie, dr. Piotra Gryski.

Po sukcesie szczecińskiej prapremiery 4 kwietnia można było spodziewać się, że utwór spodoba się także publiczności po drugiej stronie Odry. Przewidywania szczęśliwie potwierdziły się. Stabat Mater skomponowane na sopran, alt, chór dziecięcy, organy oraz kwintet smyczkowy składa się z dziesięciu części o różnym charakterze.

Nie brak w nim fragmentów harmonicznie odważnych, z pochodami całotonowymi czy trytonowymi, co mimo dysonansowego brzmienia jest tak samo interesujące w odbiorze, jak i kontrastujące z nimi frazy prowadzone akordami tercjowymi, zwieńczone przepięknymi i subtelnymi taktami chóru a cappella (początek części VI – Eja Mater fons amoris – Matko, źródło ukochania). Część I – Stabat Mater dolorosa (Stała Matka bolejąca), przeznaczona dla chóru i zespołu instrumentalnego koresponduje z częścią X – Amen, w której dołączają sopran i alt solo, spinając niczym klamrą muzyczną cały utwór. W części II – Cujus animam gementem (Jakże w duszy jest zmartwiona) w tempie vivo popisuje się chór i instrumenty smyczkowe, by w III części – O quam tristis et afflicta (Jakże smutna i strapiona) uspokoić emocje oraz tempo spokojnym wejściem altu i sopranu w niskim rejestrze. Początkowo stonowany smutek przeradza się w głęboki żal pokazany krótszymi wartościami rytmicznymi i zrywami w postaci dużych skoków interwałowych w partii sopranu. W ostatnich taktach powraca jednostajny ból zilustrowany długimi wartościami i niskim dźwiękami, przechodzącymi w część IV – Quae maerebat et dolebat (Jakże bolała i cierpiała). Następnie w części V – Quis est homo, qui non fleret (Kim jest człowiek, co nie płacze) znów słyszymy organy oraz przeplatające się partie solowe i chóralne, oparte na melodii korzystającej z upodobaniem ze skoku seksty małej w górę. Wspomnianą część VI – Eja Mater fons amoris - rozpoczyna dwugłosowy chór a cappella, będący znakomitym przeciwstawieniem pełnego brzmienia finału poprzedniej części. Dopiero po chwili dołączają się instrumenty smyczkowe oraz organy i kolejno ułożone akordowo w harmonijnych tercjach głosy solistek. W części VII kompozytor uwypukla głos altowy i proponuje przepiękną i wymagającą arię Sancta Mater, istud agas (Matko święta, srogie rany). Niezwykła w całej swojej postaci część VIII – Fac ut portem Christi mortem (Niech Chrystusa śmierć przeniosę) – to dialog głosów solowych z chórem z towarzyszeniem organów i zespołu kameralnego. Zupełnie inna w charakterze, choć niezmienna pod względem obsady wykonawczej, jest spokojna część IX – Fac me cruce custodiri (Chrystus niech mi będzie grodem) i kontrastująca z nią część X.

Na powodzenie zagranicznej premiery miała niewątpliwie wpływ nie tylko sama faktura dzieła, ale także emocjonalna interpretacja wykonawców. W projekcie wzięli udział: solistki prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran), Aleksandra Wojtachnia (alt), Chór Dziecięcy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON DIRI DON, Jakub Stefek (organy) i Zespół Instrumentalny „Musica”. Całość brawurowo poprowadził za pulpitem dyrygenckim rektor Akademii Sztuki w Szczecinie prof. dr hab. Dariusz Dyczewski.

Sylwia Burnicka-Kalischewska

Kraków | V Sinfonietta Festival. Na jubileusz po amerykańsku!

SC„Stars and Strings” ‒ taki tytuł nosi piąty, jubileuszowy Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie zapowiadający wyjątkowy, dwudziesty piąty sezon Sinfonietty Cracovii. Krakowska Orkiestra świętować będzie z iście amerykańskim rozmachem w dniach 30 czerwca – 6 lipca 2019 roku.

Festiwal rozpocznie się minimalistycznie – muzyką Johna Cage’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Johna Adamsa. Przez historię nurtu przeprowadzi melomanów dyrektor Sinfonietty – Jurek Dybał. Słynny utwór In C Terry’ego Riley’a wykona zaś pod jego dyrekcją... publiczność!

W przepięknych wnętrzach krakowskich Sukiennic odbędzie się też koncert „For Our Freedom and Yours” ‒ utrzymany w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. Światowej sławy tenor Stanley Jackson zaśpiewa po raz pierwszy w języku polskim! Oprócz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Mickiewicza Amerykanin wykona pieśni spirituals. Na tym koncercie premierowo zabrzmi Sinfonietta jubileuszowa zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Z kolei 4 lipca, w dniu amerykańskiego Święta Niepodległości, kameraliści Sinfonietty Cracovii i przyjaciele zaprezentują utwory George’a Gershwina, Steve’a Reicha oraz Pawła Szymańskiego. Jubileuszową edycję Festiwalu zakończą 6 lipca koncertem finałowym w Sukiennicach wyjątkowi, od lat związani z Sinfoniettą Cracovią goście – światowej sławy amerykański dyrygent John Axelrod i legendarny klarnecista Michel Lethiec.

Wśród niestandardowych propozycji znajdą się barbecue clubbing i plenerowe jam session.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie www.sinfonietta.pl 

28. Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju

Polanica ZdrojW dniach 27 czerwca – 5 września 2019 roku odbędzie się 28. edycja Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie trwałych zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych). W 27. letniej historii Festiwalu zrealizowano 176 koncertów z udziałem wybitnych wirtuozów organów, znakomitych zespołów kameralnych i wokalistów oraz także młodych (debiutujących) wykonawców ze wszystkich kontynentów.

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu będzie zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J.S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G.F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Usłyszymy m. in. utwory Mariana Sawy, Zbigniewa Kruczka i Janusza Bieleckiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu

Katowice | Vivat Academia! Koncert i spotkanie z prof. Joachimem Pichurą

VAInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert z cyklu „Vivat Academia!”, który poprzedza jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej w Katowicach. Koncert odbędzie się 27 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 16).

Muzyka akordeonowa i rozmowa o śląskiej akordeonistyce wypełnią czas spotkania z prof. Joachimem Pichurą w Muzeum Archidiecezjalnym. To właśnie prof. Joachim Pichura założył klasę akordeonistyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Od momentu powołania Katedry Akordeonu, tj. od 1983 roku do dziś pełni funkcję jej kierownika. W latach 1982–87 był prorektorem, a w latach 1987–90 piastował godność rektora katowickiej uczelni. Czerwcowe spotkanie i koncert stanie się również okazją, by przypomnieć wszechstronną działalność artystyczną Profesora, sukcesy konkursowe na czele z Grand Prix d’Europe zdobytym w Saint-Etienne w 1985 roku, a rok później Premio Internationale Citta di Castelfidardo. Od wielu lat jest on zapraszany do jury znanych europejskich konkursów, prowadzi również kursy mistrzowskie w Polsce, Szwajcarii, Bułgarii, Rosji, Ukrainie i na Słowacji. Równie znaczące są jego osiągnięcia pedagogiczne. To właśnie w jego klasie akordeonu rozwijali swój talent i umiejętności m.in. Franciszek Prus, Bogdan Precz, Marek Andrysek i Marcin Wyrostek.

W części muzycznej czerwcowego wieczoru wystąpi znane już śląskiej publiczności Symetrio, które tworzą wybitni akordeoniści młodego pokolenia i wychowankowie prof. Joachima Pichury – Krystian Saciłowski, Marcin Jabłoński i Adam Potera. w programie: Franck Angelis – Étude sur le thème „Chiquilín de Bachín” by Astor Piazzolla, Václav Trojan – Tarantella na dwa akordeony, Georgij Szenderiow – Suita koncertowa, Marcin Jabłoński – Better together, Maria Kalaniemi – Ahma. Koncert oraz spotkanie poprowadzi Grażyna Brewińska.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.silesia.art.pl/

Warszawa | Koncert Finałowy 60. Konkursu Bairda

ZKPKoncert finałowy 60. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda odbędzie się 25 czerwca 2019 (wtorek) o godz. 19.00 w siedzibie PWM przy ul. Aleksandra Fredry 8 w Warszawie.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. W tej edycji główną nagrodę ufundowała Pani Marta Ptaszyńska. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.

Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów. Koncert taki odbędzie się po raz szesnasty. W programie:Kwadraty magiczne (godło Trójkąt), Une saison dans rêve (godło Rimarth), Śpiew kresu dnia (godło Kasztan 12), Sublimacje (godło TBQ), String Quartet Shapes (godło Maple leave). Wystąpi kwartet smyczkowy POLONIKA: Paulina Kusa – I skrzypce, Anna Szalińska-Zaziębło – II skrzypce, Magdalena Małecka-Wippich – altówka, Krystyna Wiśniewska – wiolonczela.

W jury tegorocznego konkursu zasiadają: Eugeniusz Knapik – przewodniczący, Krzysztof Baculewski, Miłosz Bembinow, Arkadiusz Kubica i Hanna Kulenty.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka".

Gdańsk | VIII Euro Chamber Music Festival

Euro ChamberEuro Chamber Music Festival Gdańsk to największa w północnej Polsce scena dedykowana muzyce kameralnej rozpoczynająca się co roku 21 czerwca, czyli w Międzynarodowe Święto Muzyki. Festiwal potrwa do 14 lipca 2019 roku.

Mocnymi akcentami ósmej edycji festiwalu są koncert w Starym Maneżu, gdzie legendarny zespół Żuki zinterpretuje największe przeboje The Beatles, Krzysztofa Klenczona i Czesława Niemena, oraz koncert 14 lipca w Bazylice Mariackiej w hołdzie śp. Prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi podczas którego części Requiem W.A. Mozarta zostaną przeplatane zapiskami i przemyśleniami Prezydenta Pawła Adamowicza. Recytatorem będzie mistrz polskiego kina i teatru prof. Jerzy Stuhr. W programie Festiwalu znalazła się też muzyka Fryderyka Chopina i Aleksandra Tansmana.

Euro Chamber Music Festival Gdańsk to jednak nie tylko multum (ponad 100 w większości bezpłatnych zorganizowanych dotychczas) koncertów dla mieszkańców Trójmiasta i turystów, to również platforma edukacyjna i swoista skocznia dająca szansę młodym pokoleniom muzyków poprzez programy: Polish Rising Music Stars, czyli cykl koncertów w wykonaniu najwybitniejszych talentów wywodzących się z pomorskich ośrodków muzycznych, Nadbałtycki Konkurs Duetów Smyczkowych oraz darmowe Nadbałtyckie Warsztaty Muzyczne, goszczące znamienitych artystów i pedagogów z kraju i zagranicy.

W ramach programu Przyjaciele grają Wszędzie! artyści Euro Chamber Music Festival Gdańsk występują charytatywnie w Szpitalu Dziecięcym Polanki, Domu Dziecka im. Janusza Korczaka, hospicjum im. Wojciecha Dutkiewicza, dzielnicach zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Więcej na temat programu i artystów VIII edycji Euro Chamber Music Festival Gdańsk na stronie: www.eurochambermusicfestival.com 

Kraków | 29. Festiwal Kultury Żydowskiej

FKŻ29. Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie – największa w Polsce prezentacja współczesnej kultury tworzonej przez Żydów – odbędzie się pomiędzy 21 i 30 czerwca 2019 roku. Tematem tegorocznej edycji będzie ziemia – miejsce budujące tożsamość i przechowujące pamięć.

W ramach interdyscyplinarnego festiwalu odbędzie się 125 wydarzeń, w tym 21 koncertów i spotkań muzycznych, które. Program muzyczny tradycyjnie wyróżnia się różnorodnością. Muzyka klezmerska (Emil Kroitor, Michael Winograd) zabrzmi obok muzyki sefardyjskiej i mizrachowej (Raymonda Abecassis, The Piyut Ensemble); tradycyjny śpiew kantoralny (kantorzy: Israel Rand, Yoni Rose, Avraham Kirshenbaum) znajdzie się obok nowoczesnych gatunków muzycznych (Ola Bilińska, Uzi Navon, Emmanuel Witzthum), czy też serii imprez DJ-skich, zorganizowanych wspólnie z Tederem. Po raz pierwszy na festiwalowych scenach zagoszczą imprezy z izraelskim hip-hopem. Nie zabraknie kultowego koncertu Szalom na Szerokiej (29 czerwca). W różnych nieoczywistych konfiguracjach pojawiała się będzie na festiwalu najlepsza krakowska orkiestra – Sinfonietta Cracovia.

Koncert w Synagodze Tempel 30 czerwca poświęcony będzie pamięci polskiego pianisty, kompozytora i dyrygenta Leopolda Kozłowskiego, ostatniego przedstawiciela przedwojennych klezmerów w Polsce, który odszedł w tym roku w wieku stu lat… W wielofunkcyjnym namiocie FKŻ usłyszymy polską muzykę współczesną. Airis Quartet zaprezentuje I Kwartet smyczkowy Macieja Małeckiego i Etiudę jazzową Henryka Czyża.

Szczegółowy program – na stronie https://www.jewishfestival.pl/pl/29-festiwal-kultury-zydowskiej/ 

Mapa Polskich Kompozytorów – projekt multimedialny Instytutu Adama Mickiewicza

Map_of_polish_composersMapa Polskich Kompozytorów – interaktywne narzędzie dostępne pod adresem http://mapofcomposers.pl/ – została stworzona przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu POLSKA MUSIC. Projekt powstał we współpracy z szeregiem indywidualnych i instytucjonalnych licencjodawców oraz Polskim Radiem, ZAIKS-em, PWM, POLMIC, IMIT a także NMC Records.

Celem projektu jest prezentacja pełnego obrazu polskiej muzyki współczesnej. Strona http://mapofcomposers.pl/ – dostępna w polskiej i angielskiej wersji językowej – prezentuje sylwetki uznanych rodzimych twórców muzyki XX i XXI wieku. Mapa sytuując kompozytorów w kontekście czytelnie zdefiniowanych nurtów kultury ukazuje wzajemne wpływy, inspiracje i zależności zachodzące pomiędzy nimi.

Poza krótkimi notkami biograficznymi, w profilach polskich twórców można znaleźć specjalnie wybrane ciekawostki, wysłuchać starannie wyselekcjonowanych fragmentów reprezentatywnych dla nich utworów oraz zapoznać się z analizą twórczości artystów, uwzględniającą techniki kompozytorskie, orientacje estetyczne oraz szkoły i ośrodki, z którymi dany kompozytor był związany. Jedną z największych zalet projektu jest sposób prezentacji tych informacji - graficzny aspekt serwisu, jak również jego interaktywność, zachęcają do eksplorowania mapy kompozytorów. Mapa Polskich Kompozytorów stanowi doskonałą bazę wiedzy na temat polskiej muzyki współczesnej, szczególnie dla polskich i zagranicznych artystów, krytyków, dyrektorów artystycznych instytucji kultury, organizatorów wydarzeń muzycznych czy naukowców.

Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA.

Magdalena Mich

Więcej informacji o polskiej kulturze na świecie oraz biogramy twórców są dostępne portalu https://culture.pl/pl 

Sztuka zbliża nasze narody: 4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach 2019

Polskie kregi sztukiTrasa koncertowa Grzegorza Niemczuka w ramach IV edycji Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki w Chinach dobiegła końca. To zaledwie początek cenionej w Państwie Środka imprezy.

Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach jest organizowany przez Fundację Kręgi Sztuki od roku 2016. Już po pierwszej edycji impreza została okrzyknięta przez chińskie media „najważniejszym polskim wydarzeniem kulturalnym w Państwie Środka”. Do tej pory polscy twórcy sztuk wizualnych, muzyki, filmu i gier video pokazali swoje dokonania na Festiwalu w 16. znaczących miastach ChRL. Wśród zaproszonych artystów znaleźli się m.in. aktor Maciej Zakościelny, plastycy: Sebastian Kubica, Ksawery Kaliski, Konrad Czernik oraz muzycy zespołów Royal String Quartet i Dagadana a także Maria Ludwika Gabryś i Mateusz Borowiak. Podczas trzeciej edycji rozpoczęły się koncerty Circles Of Art Orchestra - unikatowego projektu jazzowego pod dyrekcją Wojciecha Konikiewicza, którego pomysłodawcą jest prezes Fundacji Kręgi Sztuki, Wojciech Majewski.

Prestiżowe sale, wyprzedane koncerty, spotkania z fanami, największe chińskie media... Ogromnym sukcesem zakończył się pierwszy etap trwającego w Chinach IV Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki. Swoimi interpretacjami muzyki Fryderyka Chopina Grzegorz Niemczuk poruszył chińską widownię.

Podczas tournée otwierającego IV Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach Grzegorz Niemczuk zagrał w sumie sześć koncertów w pięciu miastach, wykonując utwory Wojciecha Kilara, Fryderyka Chopina oraz Wang Jianzhonga. Chińscy krytycy bardzo wysoko ocenili umiejętności naszego pianisty. Poruszeni słuchacze długo oklaskiwali występy. Każdy kończył się bisami. Niebawem poznamy dalsze szczegóły tego wydarzenia, którego aktywności rozplanowane są do końca 2019 roku.

ZOBACZ: stronę Festiwalu