Polmic - FB

aktualności

Katowice | Uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

SilesiaInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, które odbędą się 3 kwietnia o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i 30 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie zaśpiewają w Katowicach jeszcze przed konkursowymi zmaganiami młodzi wokaliści, którzy zakwalifikowali się do udziału w X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki. Biuro Konkursu otrzymało 378 zgłoszeń z ponad 50 państw, spośród których Komisja Kwalifikacyjna dopuściła do Konkursu 88 wokalistów. Jego jubileuszowa X edycja odbędzie się w dniach 5–11 maja tego roku i połączona zostanie z uroczystymi obchodami 200-lecia urodzin jego Patrona.

W Katowicach w ramach cykli koncertowych „Moniuszko od serca” i „Środa Młodych” wystąpi sześć wokalistów. W pierwszym koncercie wybrane pozycje z konkursowego repertuaru zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i uczestnicy Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W nawiązaniu do konkursowego regulaminu w ich wykonaniu będzie można usłyszeć utwory Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa i arie ze światowej literatury wokalnej.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1369/sroda-modych-silesia-przedstawia-moniuszko-od-serca 

Białystok | II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”

UMFCKatedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Filii Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprasza do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”, która odbędzie się w Białymstoku w dniach 1-2 kwietnia 2019 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, a także: ukazanie dróg rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, omówienie współczesnych technik kompozytorskich w muzyce chóralnej, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej, promocja współczesnej muzyki polskiej oraz wymiana doświadczeń wykonawców (chórzystów i dyrygentów) w zakresie praktyki wykonawczej współczesnej muzyki chóralnej.

W skład komitetu naukowego Konferencji wchodzą: prof. zw. dr hab. Bożenna Sawicka, prof. zw. dr hab. Violetta Bielecka i kierownik naukowy przedsięwzięcia – dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

Udział w konferencji wezmą dyrygenci, chórmistrzowie, jak również muzykolodzy, teoretycy i kompozytorzy, w tym prof. dr hab. Paweł Łukaszewski, dr hab. Michał Sławecki, dr Daniel Cichy, dr Tomasz Opałka, Katarzyna Danel i Marcin Gumiela.

W ramach Konferencji 1 kwietnia o godz. 19.00 w białostockim Kościele pw. św. Anny odbędzie się koncert chóralny. Chór Żeński Zespołu Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego Schola Cantorum Bialostociensis i Międzyszkolny Chór Żeński przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej wykonają utwory Tadeusza Szeligowskiego, Stanisława Moryto, Marcina Łukaszewskiego, Marka Raczyńskiego. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Michała Sławeckiego, Marcina Gumieli i Katarzyny Danel.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

https://chopin.man.bialystok.pl/wydarzenie/konferencja-naukowa-2/?instance_id=305 

Łódź | Święto kameralistów

AM ŁódźKoncertem w wykonaniu wybitnych polskich kameralistów zainaugurowany zostanie XX Łódzki Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza 31 marca 2019 marca o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Podczas koncertu inauguracyjnego program na fortepian na cztery ręce wykonywać będą Małgorzata Sajna-Mataczyńska i Marcin Sikorski – artyści związani z Akademią Muzyczną w Poznaniu. Zaprezentują wybór części z Albumu Tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego, taneczną Petite Suite Claude’a Debussy’ego oraz Fantazję f-moll Franza Schuberta. Kilka pieśni Grażyny Bacewicz (Mów do mnie o miły, Rozstanie, Smuga cienia) zaśpiewa Urszula Kryger, a przy fortepianie będzie towarzyszyć jej Anna Liszewska. Na zakończenie koncertu zabrzmi Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena. Partie solowe wykonają: skrzypaczka Ludwika Maja Tomaszewska, wiolonczelistka Katarzyna Polonek i pianista Marcin Sikorski. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi (dopełniona instrumentami perkusyjnymi). Dyrygować będzie Łukasz Błaszczyk.

Przesłuchania konkursowe rozpoczną się 1 kwietnia. Przystąpi do nich ponad 150 młodych kameralistów w duetach, triach, kwartetach i kwintetach. Są to zespoły z Polski oraz 21 innych krajów. Artyści konkurują o nagrody pieniężne, z których najwyższa to 8000 złotych dla każdego członka zwycięskiego zespołu), a także dodatkowe nagrody za wykonanie polskiej muzyki, w tym również kompozycji Grażyny Bacewicz.

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 6 kwietnia o godz. 20.00, a wręczenie nagród i koncert laureatów 7 kwietnia o godz. 12.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/xx-konkurs-kameralny-im-kiejstuta-bacewicza 

„Walkiria” Wagnera na żywo z The Metropolitan Opera 30 marca

METWalkiria, drugie ogniwo tetralogii Richarda Wagnera Pierścień Nibelunga, w multimedialnej inscenizacji Roberta Lepage i w nowej obsadzie będzie transmitowana do kin na żywo z The Metropolitan Opera już 30 marca. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 30 marca 2019 roku o godz. 16.40.

Monumentalna opera Wagnera w równie monumentalnej inscenizacji. Robert Lepage zrealizował dla The Metropolitan Opera cały Ring, czyli wszystkie cztery części Pierścienia Nibelunga, z wykorzystaniem nowoczesnej scenografii i multimediów. Arcytrudne do wykonania dzieła Wagnera niezbyt często goszczą na światowych scenach, tym większa zasługa Met, że co jakiś czas nie tylko prezentuje całą tetralogię, ale i transmituje jej części do kin w cyklu „The Met: Live in HD”.

Tym razem widzowie na całym świecie będą mogli obejrzeć Walkirię w nowej obsadzie. W tytułową rolę walkirii Brunhildy wcieli się Christine Goerke. W postaci Zyglindy i Zygmunta, bliźniąt rozdzielonych przez los, a później połączonych kazirodczą miłością, wcielą się pochodząca z Holandii sopranistka Eva-Maria Westbroek i australijski tenor Stuart Skelton. W roli króla bogów Wotana wystąpi amerykański bas-baryton Greer Grimsley, a jego małżonką Fryką będzie również urodzona w Ameryce mezzosopranistka Jamie Barton. Obsadę dopełni austriacki bas Günther Groissböck jako Hunding. Spektaklem dyryguje Philippe Jordan.

Transmisja odbędzie się w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Poznań | Premiera opery „Ofelia” Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego

Teatr Wielki Poznań30 marca 2019 roku o godz. 19.00 Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu zaprasza na premierę opery Ofelia Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego.

Ta opera w jednym akcie na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego Śmierć Ofelii znalazła się w finale konkursu X Metafory Rzeczywistości 2017 organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu oraz Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu.

Wojciechowski, który nie zmieniając i nie skreślając w libretcie ani jednego wersu Śmierci Ofelii, napisał swoją operę na dwie solistki, a także wprowadził trzecią bohaterkę – Britney Spears, której piosenki dyskretnie wplótł zaledwie w kilkanaście taktów. Przestraszona uczennica w szkolnym mundurku, pogrążona w smutku niedoszła panna młoda w sukni ślubnej to obok ogolonej, przepełnionej złością Britney kolejne klisze kulturowe, z których świadomie korzysta na scenie. Z jednej strony te stereotypowe reprezentacje ułatwiają identyfikację z tak fantazmatycznym (młodopolskim i współczesnym) przedstawieniem kobiecości, z drugiej umożliwiają (feministyczny, emocjonalny i światopoglądowy) sprzeciw wobec tradycyjnych czy patriarchalnych, powszechnie wciąż utrwalanych schematów.

Główne roli podczas spektaklu premierowego wykonają: Maria Domżał, Maria Antkowiak i Diana Cristescu.

Więcej – na stronie https://opera.poznan.pl/pl/ofelia 

Nie żyje Stanisław Dybowski

Dybowski25 marca 2019 roku zmarł w wieku 72 lat muzykolog Stanisław Dybowski.

Był absolwentem Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1972 pracował w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina, a w latach 1978-1993 - w Przedsiębiorstwie Nagrań Wideo-Fonicznych „Wifon”.

Od 1970 ukazało się około 1000 recenzji koncertów, płyt i innych zjawisk muzycznych jego autorstwa w dziennikach, tygodnikach i miesięcznikach, m. in. „Słowie Powszechnym”, „Ruchu Muzycznym”, „Kierunkach”, „Studiu”, „Naszym Dzienniku”, „Naszym Głosie”, „Muzyce21”. Pisał omówienia do programów koncertów odbywających się w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Był autorem wielu audycji nadawanych przez Polskie Radio (Program II, „BIS”, Program I), m.in. cykli „Antologia sonaty fortepianowej”, „Wielcy wykonawcy”, „Rachmaninow”, „Grają uczniowie Liszta”, „Wykonawcy polscy”, audycji incydentalnych, recenzji koncertów itp. (ok. 1000 audycji od 1970 roku). i członkiem Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy.

Był niestrudzonym popularyzatorem wiedzy o polskich mistrzach fortepianu, autorem licznych prac i audycji im poświęconych. Najważniejszymi z nich są „Słownik pianistów polskich” czy obszerne kompendium „Laureaci Konkursów Chopinowskich”.

Cześć Jego pamięci.

Katowice | Z Motion Trio

Motion Trio31 marca 2019 roku o godz. 18.00 Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach zaprasza na wspólny koncert Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary oraz Janusza Wojtarowicza, Pawła Baranka i Marcina Gałażyna czyli akordeonowego Motion Tria.

To trio akordeonowe łączy ogień muzyki o korzeniach wschodnioeuropejskich z zimną precyzją wielkich kompozytorów klasycznych. Niezwykle oryginalne brzmienie Motion Trio zawdzięcza autorskim kompozycjom artystów tworzących zespół. Ich, pełna pasji i namiętności muzyka została też doceniona przez takich współczesnych mistrzów, jak Michael Nyman, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Bobby McFerrin czy Joe Zawinul. Motion Trio wystąpiło w czterdziestu krajach świata na wszystkich kontynentach, a 12 wydanych dotąd jego albumów zdobyło szerokie uznanie.

Podczas marcowego koncertu w Filharmonii Śląskiej muzycy zaprezentują motion music – definiowaną przez kompozytora Janusza Wojtarowicza jako „muzyka, która poszukuje nowych dźwięków, nowych możliwości gry na akordeonie, nowego spojrzenia na niewykorzystany dotąd fascynujący instrument”, a także Preludium e-moll op. 28 nr 4 Fryderyka Chopina i Orawę Wojciecha Kilara w wersji na trzy akordeony, po raz pierwszy wykonaną w 2008 roku w nowojorskiej Carnegie Hall.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15476482829170!3158.htmlss 

Cztery dekady akordeonistyki w Łodzi

AM ŁódźKoncert z prawykonaniami muzyki akordeonowej, wykłady i lekcje mistrzowskie z udziałem zagranicznych gości to program Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystyczną pt. „Cztery dekady akordeonistyki Akademii Muzycznej w Łodzi – retrospektywa, stan aktualny, strategie kontynuacji”, która odbędzie się w dniach 28–29 marca 2019 roku.

Podczas koncertu w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi 28 listopada zaprezentują się dwie orkiestry: Orkiestra Młodzi nie.poważni pod batutą Michała Śmiechowicza oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego oraz soliści. W ramach Konferencji odbędzie się także koncert muzyki akordeonowej z prawykonaniami kompozycji orkiestrowych i kameralnych. Napisali je Sławomir Kaczorowski, Arshia Samsaminia, Leszek Kołodziejski i Volodymyr Runchak. Zabrzmi także utwór Asteroides na zespół akordeonowy Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Blok wykładów o zróżnicowanej tematyce wykonawczo-historycznej rozpocznie się 28 marca w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi. Zarówno w czwartek, jak i piątek (29 marca), odbywać się będą otwarte lekcje mistrzowskie prowadzone przez artystów zza granicy (wstęp wolny). 29 marca o godz. 16.30 organizatorzy zapraszają również na jubileusz 50-lecia działalności artystycznej prof. Bogdana Dowlasza, akordeonisty i kompozytora, pedagoga Akademii Muzycznej w Łodzi, w latach 1993-99 rektora tej uczelni. Zaprezentowany zostanie dorobek artystyczny i pedagogiczny Profesora, a jego utwory zabrzmią w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp wolny.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska – Mykietyn, Kościów, Strawiński

Sinfonia VarsoviaPierwsza edycja cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” zakończy się prawykonaniem dwóch koncertów na instrumenty solowe i orkiestrę skomponowanych przez Pawła Mykietyna i Aleksandra Kościowa. 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki towarzyszyć będzie solistom, Marcinowi Zdunikowi i Klaudiuszowi Baranowi, którym twórcy dedykowali swoje najnowsze dzieła.

Zorganizowany przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia cykl koncertów „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stał się areną prezentacji najnowszych dzieł czołowych polskich kompozytorów oraz konfrontacji ich muzyki z tradycją XX wieku. Finał pierwszej edycji cyklu pokazuje dwa odmienne spojrzenia na formę koncertu na instrument solowy i orkiestrę symfoniczną.

Na początek zabrzmi II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Solistą w nim będzie jeden z najlepszych wiolonczelistów młodego pokolenia, Marcin Zdunik. Następnie w partii solowej Koncertu na akordeon i orkiestrę Aleksandra Kościowa wystąpi Klaudiusz Baran, niezwykle ceniony i wszechstronny akordeonista, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzieła powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Pytanie leżące u podstaw programowania cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” brzmiało: jak historia XX wieku i twórczość ówczesnych kompozytorów rezonuje w utworach powstających współcześnie w Polsce. Dlatego też, aby ukazać szerszy kontekst nowej muzyki, na zakończenie koncertu artyści sięgną po Suitę z baletu Ognisty ptak jednego z klasyków muzyki ubiegłego stulecia, Igora Strawińskiego. Stałym elementem cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” są poprzedzające koncert spotkania z kompozytorami i muzykologami. Marcową rozmowę z Pawłem Mykietynem i Aleksandrem Kościowem poprowadzi Jan Topolski. Początek spotkania o 18:00 we foyer Studia Koncertowego Polskiego Radia.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org