Polmic - FB

aktualności

Elbląska Orkiestra Kameralna & Mateusz Rusowicz – „Historia, jak z nut”

EOKElbląska Orkiestra Kameralna wkracza w świat online, i to historyczno-muzycznym akcentem. 20 maja 2020 roku o godz. 17.00 rozpoczyna się cykl „Historia, jak z nut", który będzie emitowany na kanale YouTube zespołu i na profilu Facebookowym co dwa tygodnie.

W ramach cyklu Elbląska Orkiestra Kameralna wraz z dyrygentem Mateuszem Rusowiczem przybliży nieznane strony znanych utworów. Nie zabraknie też minikoncertów w wykonaniu muzyków EOK. Cykl zainauguruje uroczysta Orawa Wojciecha Kilara.

Maestro Mateusz Rusowicz był dyrygentem-rezydentem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej w sezonie 2018 / 2019 w ramach programu, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Brał udział w rozmaitych festiwalach, w tym tak znanych, jak „Warszawska jesień” i „Sacrum profanum”. Niekiedy, zamiast batuty, dzierży w swojej dłoni trąbkę lub trąbkę barokową – jako trębacz współpracuje z zespołem muzyki dawnej Il Giardino d'Amore. Jest współzałożycielem zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym współpracuje do dziś.

Smyczkowe zarażanie na ekranie

EOKKilkadziesiąt metrów kwadratowych, niezbędny dystans między pulpitami i smyczki w ręku – tyle wystarczy Elbląskiej Orkiestrze Kameralnej, aby zarażać muzyką. Instytucja rusza z cyklem koncertów online – początek już 31 maja 2020 o godz. 18:00 na Facebookowym profilu EOK.

Podczas najbliższego koncertu zaprezentowane zostaną dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Romualda Twardowskiego i wielu innych mistrzów partytury.

W ramach cyklu „Elbląska Orkiestra Kameralna zaraża muzyką online” co dwa tygodnie, w niedzielne popołudnia, na Facebooku EOK będą emitowane koncerty z udziałem Orkiestry. Z sali koncertowej Ratusza Staromiejskiego każdorazowo popłyną najpiękniejsze dźwięki Polski, Europy i świata, obejmujące tak muzykę dawnych wieków, jak i muzykę współczesną.

Wystarczy ekran smartfonu, telefonu lub komputera by usłyszeć muzyczne arcydzieła w interpretacji znakomitych polskich artystów.

Tomasz Czapla

Tydzień z Festiwalem Muzyki Filmowej pełen niezapomnianych wrażeń!

FMFSiedem dni wypełnionych koncertami, wspomnieniami i premierowymi recitalami – prawdziwa magia muzyki. Przełom maja i czerwca należał będzie do Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W dniach 26 maja – 1 czerwca 2020 roku odbędzie się 13. edycja Festiwalu online. Razem #zostańmywdomu i oglądajmy na Facebooku FMF oraz słuchajmy na falach RMF Classic.

13. FMF online to koncerty wybrane z pięciu ostatnich lat festiwalu, które po raz pierwszy obejrzymy w Internecie w całości. 26 maja usłyszymy zarejestrowany przed rokiem w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej przy udziale chóru Pro Musica Mundi koncert „Cinema Chorale”. W klimat weekendu wprowadzi nas jeden z najukochańszych koncertów publiczności FMF – „All Is Film Music”, czyli gala 10-lecia festiwalu, w programie której znalazła się m. in. muzyka Jana A.P. Kaczmarka i Abla Korzeniowskiego. Dzień później zaprezentowana zostanie „Międzynarodowa Gala Seriali” z 2015 roku, która będzie wstępem do tego, co czeka nas w przyszłym roku, czyli drugiej TV Series Gala. Ten wieczór spędzimy w towarzystwie utworów z polskich i zagranicznych seriali, w tym muzyki Łukasza Targosza z serialu Wataha i Bartosza Chajdeckiego z serialu Czas honoru. Niedziela przeniesie nas wspomnieniami do 2016 roku na „Galę Muzyki Filmowej: Animacje. Ścieżki dźwiękowe do filmów animowanych” — zarówno pełnometrażowych, krótkometrażowych, jak i telewizyjnych i seriali. A na deser prawdziwy Dzień Dziecka z FMF, czyli „Koncert Disneya: Magia muzyki”.

Ponadto codziennie będą się odbywały premierowe recitale cyklu „LIVE from studio”, w których muzycy z całego świata zagrają wprost z domów i studiów nagraniowych. Przyznane zostaną dwie nagrody: FMF Young Talent Award i Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku 2019.

W trakcie trwania festiwalu na antenie RMF Classic oraz na facebookowych profilach FMF i RMF Classic prezentowane będą też liczne wywiady i ciekawostki. Na radiowych falach, codziennie o 21:00 czeka też na słuchaczy retransmisja koncertów.

Szczegółowy program – na stronie http://fmf.fm/ 

Tydzień Talentów 2020 w niezwykłej odsłonie!

Centrum PaderewskiegoTegoroczny Festiwal Tydzień Talentów, organizowany przez Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, i warsztaty z mistrzami będą transmitowane prosto z Dworku Paderewskiego przez Internet w dniach 17–23 maja 2020 roku.

Tydzień Talentów to wydarzenie zapoczątkowane w 1982 roku przez Tarnowskie Towarzystwo Muzyczne, którego spuściznę w 1990 przejęło Centrum Paderewskiego. Ze względu na trwającą epidemię Centrum Paderewskiego postanowiło jednak nie odwoływać cieszącego się wielką popularnością festiwalu. Dzięki nowoczesnym technologiom melomani będą mogli posłuchać doskonałych artystów bez wychodzenia z domu.

Festiwal zainauguruje 17 maja o godz. 18.00 koncert Janusza Olejniczaka i Tomasza Strahla. Koncertujący na najbardziej prestiżowych estradach świata artyści zaprezentują dzieła Fryderyka Chopina w transkrypcji na wiolonczelę i fortepian autorstwa T. Strahla, J. Olejniczaka, K. Michalika, M. Paderewskiego, utwory Georga Friedricha Händla, Franza Schuberta, a także Melodię op. 8 nr 3 Ignacego Jana Paderewskiego w transkrypcji na wiolonczelę i fortepian T. Strahla.

W finale festiwalu 23 maja o godz. 18.00 odbędzie się natomiast koncert flecisty Łukasza Długosza i pianisty Andrzeja Jungiewicza. Jeden z najwybitniejszych polskich flecistów jest propagatorem muzyki najnowszej, zaangażowanym w poszerzanie i wzbogacanie polskiej literatury fletowej. W interpretacji muzyków usłyszymy więc przede wszystkim kompozycje polskich twórców: Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Wojciecha Kilara. Zabrzmią także utwory na flet i fortepian Felixa Mendelssohna, Sergiusza Rachmaninowa i Theobalda Böhma.

Światowej sławy artyści-pedagodzy nagrają również cykl warsztatów pianistycznych, wiolonczelowych i fletowych, skierowanych do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, które publikowane będą w Internecie w dniach 18–22 maja.

Emisje wydarzeń dostępne będą na stronie internetowej instytucji i na jej profilach w mediach społecznościowych (Facebook, YouTube).

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020

Warsaw WindPolskie Wydawnictwo Muzyczne i Stowarzyszenie Warsaw Wind Music zapraszają do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020. To pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla kompozytorów, którego przedmiotem jest napisanie premierowej kompozycji przeznaczonej na koncertową orkiestrę dętą.

Konkurs ma charakter otwarty i skierowany jest do kompozytorów wszystkich narodowości. Prace konkursowe będą oceniane w dwóch kategoriach: międzynarodowej i polskiej. Gala finałowa Konkursu odbędzie się 28 listopada 2020 roku w Warszawie. Dla laureatów przewidziane są atrakcyjne nagrody, m.in. publikacja utworu w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wykonanie utworu podczas gali finałowej oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez PWM. Dla zwycięzcy w kategorii polskiej przewidziana jest nagroda pieniężna w wysokości 4 000 złotych.

Zgłoszenia przez system rejestracji dostępny na stronie internetowej Konkursu przyjmowane są do 30 września 2020 roku.

Oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona jury w składzie: prof. Alicja Gronau – przewodnicząca jury, dr Chris David Westover (USA), dr Ryan Latimer (Wielka Brytania), dr Eunho Chang (Korea Południowa), ppłk Adam Czajkowski, dr Daniel Cichy, Jakub Nikiel, dr Mariusz Dziubek, dr Jarosław Praszczałek (Polska).

Maryla Zając

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz szczegóły Konkursu znajdują się pod adresem www.warsawwinds.pl, a także na facebookowym profilu Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020.

XXVIII Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura

SDKBiuro Organizacyjne XXX Festiwalu im. Adama Didura ogłasza XXVIII Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura dla twórców, którzy do dnia 31 grudnia 2020 nie ukończą 30. roku życia.

Tematem konkursu jest pieśń, aria na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu lub kwartetu smyczkowego. Do Konkursu będą kwalifikowane tylko prace niepublikowane, niewykonywane, nienagrywane i nienagradzane.

W skład Sądu Konkursowego wchodzą: Eugeniusz Knapik, Wojciech Widłak i Wojciech Ziemowit Zych. Ogólna suma nagród wynosi 6 000 złotych. O podziale nagród zadecyduje jury Konkursu.

Prace konkursowe opatrzone godłem z dopiskiem „XXVIII Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura” należy przesłać na adres Sanockiego Domu Kultury (38–500 Sanok, ul. Mickiewicza 24) do 21 sierpnia 2020 roku. Natomiast termin rozstrzygnięcia konkursu upływa 31 sierpnia 2020 roku.

Wręczenie nagród i prawykonanie najlepszej kompozycji nastąpi podczas XXX Festiwalu im. Adama Didura.

Regulamin konkursu znajduje się na stronie www.sdksanok.pl 

Bacewicz i Szostakowicz kameralnie z Karłowicz Quartet

FSzKwartetów dwojga wielkich kompozytorów wysłuchamy 24 maja 2020 roku o godz. 19:00 podczas koncertu online Karłowicz Quartet na kanałach Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w serwisach Facebook i YouTube.

Karłowicz Quartet powstał w 2017 roku. W skład zespołu wchodzą absolwentki najlepszych uczelni artystycznych w Polsce. Swoje doświadczenie kameralne doskonaliły pod kierunkiem wybitnych kameralistów z takich zespołów, jak Royal String Quartet, Scharoun Ensemble, Apollon Musagete Quartett, Kwartet Śląski, Kwartet Wilanów, Alban Berg Quartet, Altenberg Trio. Jako członkinie orkiestry aktywnie uczestniczą w życiu artystycznym Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Podczas najbliższego koncertu zaprezentują utwory Grażyny Bacewicz i Dymitra Szostakowicza.

Grażyna Bacewicz szczególną uwagę poświęciła muzyce na skrzypce oraz inne instrumenty smyczkowe. IV Kwartet smyczkowy to najbardziej znany i najczęściej wykonywany spośród siedmiu kwartetów smyczkowych kompozytorki. Napisany został w 1951 roku na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich, który wystosował do swych członków zaproszenie do wzięcia udziału w konkursie kompozytorskim na kwartet smyczkowy organizowanym w Liège w Belgii. Utwór Bacewicz, przesłany tam pod godłem „1951”, otrzymał pierwszą nagrodę. VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 Dymitra Szostakowicza (1960) ma wyjątkowo osobisty, wręcz autobiograficzny charakter. Dzieło powstało w zaledwie trzy dni, a wielbiciele twórczości kompozytora bez trudu rozpoznają w utworze szereg muzycznych autocytatów z wcześniejszych kompozycji. Jest w tym kwartecie obecny także muzyczny podpis Szostakowicza, czyli dźwięki D-Es-C-H. O samym utworze Szostakowicz pisał w jednym z listów tak: „Rozmyślałem o tym, że jak kiedyś umrę, to nikt chyba nie napisze utworu poświęconego mojej pamięci. Dlatego postanowiłem takowy skomponować. Można by na jego okładce napisać: Poświęcony pamięci autora tego kwartetu”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

XIII Gdański Festiwal Muzyczny

GFM

Z uwagi na panującą pandemie i w trosce o bezpieczeństwo artystów i słuchaczy XIII Gdański Festiwal Muzyczny został podzielony na dwie części. I część koncertów odbędzie się między 9 a 20 maja 2020 roku i będzie transmitowana na antenie Radia Gdańsk. Koncerty II części zrealizowane zostaną między 29 września a 31 października 2020. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualny atrybut każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać artysty rezydenta.

W następnym roku będziemy świadkami XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Udział w Gdańskim Festiwalu wezmą laureaci tego Konkursu z lat poprzednich oraz kandydaci. 18 maja o godz. 19.05 w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk wystąpi Adam Kałduński. Artysta został zaproszony jako laureat Festiwalu Pianistyki Polskiej 2019. W międzyczasie jednak został zwycięzcą II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Pekinie (2019), a na 50. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2020) zdobył II nagrodę ex aequo i tym samym uzyskał kwalifikację do Konkursu Chopinowskiego bez eliminacji. Także bez eliminacji wystąpi na przełożonym na rok 2021 konkursie chopinowskim Piotr Pawlak, który zagra w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk 20 maja również o 19.05.

Dzień wcześniej o tej samej godzinie rozpocznie się transmisja przeniesionego z Sali Polskiej Filharmonii Bałtyckiej recitalu Adama Makowicza.

Rok 2020 to 100-lecie urodzin Jana Pawła II. Z okazji tej rocznicy w II części Festiwalu wykonane zostanie monumentalne dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego Beatus Vir. Utwór został zamówiony przez kardynała Karola Wojtyłę, a prawykonanie odbyło się już po jego wyborze na papieża. Z okazji Roku Beethovenowskiego jesienią wykonany zostanie m. in. Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena przez artystów, współpracujących z Deutsche Grammophon: pianistę Jana Lisieckiego, skrzypaczkę Bomsori Kim i wiolonczelistkę Camille Thomas.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na stronie Festiwalu www.gdanskifestiwal.pla także na www.radiogdansk.pl 

Nabór do programu „Dyrygent – rezydent” został przedłużony

IMITInstytut Muzyki i Tańca zaprasza do udziału w programie „Dyrygent – rezydent” w sezonie 2020 / 2021, którego celem jest rozwój warsztatu wykonawczego i promocja młodych polskich dyrygentów oraz wzrost liczby wykonań muzyki polskiej. Termin nadsyłania zgłoszeń do najbliższej edycji programu upływa 1 czerwca 2020 roku.

Program adresowany jest do polskich instytucji muzycznych oraz do młodych polskich dyrygentów – absolwentów lub osób posiadających licencjat na wydziale dyrygentury symfoniczno-operowej do dwóch lat od ukończenia studiów magisterskich lub otrzymania stopnia licencjata. Realizacja programu odbywa się poprzez rezydencje dyrygenckie w zawodowych zespołach orkiestrowych oraz w teatrach operowych i muzycznych.

Zeskanowany wniosek, podpisany przez osobę upoważnioną, powinien być przesłany wraz z załącznikami w terminie do 1 czerwca włącznie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Nie jest wymagane wysyłanie papierowej wersji wniosku. W tym samym terminie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. należy przesłać transferem internetowym, np. WeTransfer (plik formatu MP4 lub AVI) nagranie audio-wideo – rejestracja próby lub koncertu dyrygenta-rezydenta z dowolną orkiestrą /zespołem, albo prezentacja z dwoma fortepianami – lub link do tego nagrania zamieszczonego w serwisie umożliwiającym odtworzenie materiału bez konieczności rejestracji i podawania hasła (np. YouTube).

Termin wyboru zgłoszeń przez komisję opiniującą upływa 15 czerwca 2020 roku. Po tym terminie lista projektów zatwierdzonych przez komisję zostanie ogłoszona na stronie internetowej Instytutu, a wnioskodawcy tych projektów zostaną poinformowani o pozytywnej decyzji oficjalnym pismem. Instytucje ze swojej strony przedstawią ramowy terminarz spektakli w ramach rezydencji oraz zadeklarują dokładne terminy i tytuły spektakli niezwłocznie po ustaniu przeszkód, które uniemożliwiają planowanie sezonu artystycznego. W razie niewyczerpania pełnej puli środków przeznaczonych na edycję programu w sezonie 2020 / 2021, Dyrektor Instytutu może w dalszym terminie ogłosić drugą turę naboru zgłoszeń.

Budżet edycji programu w sezonie 2020 / 2021 wynosi 120 000 złotych.

Regulamin dostępny jest na stronie https://bit.ly/35P6RnB