polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

aktualności

3. AŻ Festiwal: osobowości, orkiestry i prawykonania

AŻ Festiwal Łódź 2015 Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na trzecią edycję AŻ Festiwalu, który potrwa od 14 do 28 listopada 2015 roku. Podczas tegorocznej odsłony wydarzenia, którego nazwa zawiera w sobie jednocześnie adres imprezy: A-Ż – Akademia na Żubardzkiej, wystąpią m.in. Kevin Kenner, Agata Szymczewska i Adam Makowicz. W ramach siedmiu koncertów zaprezentują się cztery orkiestry działające w łódzkiej uczelni.

Podczas inauguracji festiwalu I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha zabrzmi w wykonaniu Agaty Szymczewskiej – zwyciężczyni Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku. Tego samego wieczoru publiczność usłyszy również Koncert podwójny na 2 fortepiany i orkiestrę as-moll op. 88a Brucha, który zagrają Witold Holtz i Wojciech Kubica – pedagodzy łódzkiej Akademii. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty, która wykona także Suitę „Ognisty ptak” Igora Strawińskiego.

18 listopada Adam Makowicz wystąpi z programem składającym się z amerykańskich standardów jazzowych, opracowań utworów Fryderyka Chopina i własnych kompozycji. Tytuł jego koncertu Grać pierwszy fortepian został zaczerpnięty z książki wydanej w tym roku przez Polskie Wydawnictwo Muzycznej – wywiadu-rzeki, który z artystą przeprowadził Marek Strasz.

W ramach AŻ Festiwalu Kevin Kenner – laureat Konkursu Chopinowskiego z 1990 roku – 26 listopada zagra dwa koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina. Partia orkiestrowa w obu utworach zabrzmi w autorskiej transkrypcji na kwintet smyczkowy opracowanej przez wykonawcę we współpracy z Krzysztofem Dombką. W Koncercie e-moll op. 11 soliście będzie towarzyszyć akademicka Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ prowadzona od pulpitu przez swojego szefa artystycznego Łukasza Błaszczyka, zaś w Koncercie f-moll op. 21 zagra kwintet smyczkowy złożony z wybitnych polskich kameralistów (Łukasz Błaszczyk – skrzypce I, Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce II, Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka, Rafał Kwiatkowski – wiolonczela, Krzysztof Firlus – kontrabas).

Na finał festiwalu, który odbędzie się 28 listopada zaplanowano orkiestrowe prawykonania utworów łódzkich kompozytorów: …istota nasza równa snów tworzywu… na orkiestrę Olgi Hans, Abyss na perkusję i orkiestrę Tomasza Szczepanika i circulatio na dwa akordeony i orkiestrę Artura Zagajewskiego. Publiczność wysłucha także Preludiów elegijnych 2 na dwa flety i orkiestrę smyczkową Olgi Hans oraz Koncertu na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Poza Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi na festiwalu zaprezentują się również inne zespoły działające w uczelni: Orkiestra Barokowa, Big Band i dwukrotnie Orkiestra smyczkowa PRIMUZ. Efektownie zapowiada się wspólny koncert dwóch ostatnich zespołów – Orkiestry PRIMUZ i Big Bandu – które 21 listopada zagrają muzykę filmową i rozrywkową pod batutą Tomasza Szymusia, dyrygenta i aranżera znanego z popularnych programów telewizyjnych. 23 listopada kameralny koncert muzyki skandynawskiej zaprezentują tenor Mika Nisula i pianista Tuomas Niininen.

7 festiwalowych koncertów odbędzie się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Żubardzkiej. Bilety w cenie od 5 zł do 30 zł do kupienia w kasie biletowej sali (wtorek – piątek w godz. 14.00-18.00 oraz godzinę przed każdym koncertem).

Szczegółowy program – na stronie: www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/aktualnosci/61-2015/150108-3-az-festiwal

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski na utwór do wiersza księdza Jana Twardowskiego

ks. Jan TwardowskiZ okazji 100-lecia urodzin księdza Jana Twardowskiego Zakład Edukacji Muzycznej Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zaprasza młodych kompozytorów do udziału w konkursie na utwór muzyczny do wybranego wiersza poety.

Konkurs adresowany jest do młodych twórców w wieku do 35 lat. Nagrody zostaną przyznane w trzech kategoriach: piosenka, utwór chóralny a cappella, utwór wokalno-instrumentalny (na głos solowy lub głosy solowe i chór z orkiestrą). Pula nagród wynosi 15 tysięcy zł. W Jury konkursu zasiądą między innymi: Krzysztof Herdzin, wykładowcy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (Mietek Szcześniak, Fryderyk Stankiewicz) oraz dyrektor Filharmonii Kaliskiej – Adam Klocek.

Termin zgłoszeń konkursowych upływa 10 grudnia 2015 roku. Koncert finałowy, połączony z wręczeniem nagród i wyróżnień, planowany jest na 29 stycznia 2016 roku. Konkurs jest prestiżowym przedsięwzięciem zarówno dla Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza, jak i władz Kalisza – unikalnym ze względu na połączenie twórczości muzycznej z odczytaniem poezji ks. Jana Twardowskiego.

Honorowy patronat nad konkursem objęli: Jego Magnificencja prof. dr hab. Bronisław Marciniak, Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Prezydent Miasta Kalisza, Grzegorz Sapiński. Współorganizatorem jest Filharmonia Kaliska. Patronat medialny nad konkursem objęły: TVP Kultura, Radio Merkury Poznań oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.wpa.amu.edu.pl/strona-glowna/ycie-wydziau/konkurs-kompozytorski

50-lecie premiery "Rękopisu znalezionego w Saragossie" z muzyką Krzysztofa Pendereckiego

50-lecie premiery Rękopisu znalezionego w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa Z okazji przypadającego w tym roku 50-lecia premiery Rękopisu znalezionego w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa Centrum Technologii Audiowizualnych, sukcesor Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu, w której realizowano część zdjęć do filmu, zaprasza 4 listopada 2015 roku o godz. 19.00 na koncert jubileuszowy. Podczas wydarzenia w Studiu Filmowym im. Zbyszka Cybulskiego zabrzmi m.in. muzyka z dzieła Hasa, skomponowana przez Krzysztofa Pendereckiego. Spotkanie poprowadzi Wanda Ziembicka-Has, wdowa po reżyserze.

Głównym punktem programu koncertu jubileuszowego będzie wykonanie suity ze skomponowanej przez Maestro Pendereckiego oryginalnej ścieżki dźwiękowej do filmu. Program dopełnią dwie kompozycje związane z dziełami Jana Potockiego i Wojciecha Jerzego Hasa: koncertowa wersja fragmentów opartego na powieści baletu Rafała Augustyna, który z powodzeniem wystawiany był w Operze Wrocławskiej, a także napisany specjalnie na tę okazję utwór utalentowanego twórcy najmłodszego pokolenia Adama Porębskiego – mówi dr Robert Banasiak, dyrektor Centrum Technologii Audiowizualnych.

Czytaj więcej: 50-lecie premiery "Rękopisu znalezionego w Saragossie" z muzyką Krzysztofa Pendereckiego

Benefis Adama Sławińskiego w Kielcach

Adam SławińskiBenefis Adama Sławińskiego - znanego kompozytora, pianisty i krytyka muzycznego (na zdjęciu), odbędzie się 30 października 2015 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej.

Chyba nie ma osoby, która nie znałaby takich piosenek Agnieszki Osieckiej, jak Na całych jeziorach Ty, Dookoła noc się stała, Dzięcioł i dziewczyna, Po prostu jestem, W dziką jabłoń cię zaklęłam czy Byle nie o miłości. Ale zapewne wielu by się zdziwiło, że autorem muzyki do tych przebojów jest Adam Sławiński. Podobnie rzecz się ma z filmami. Chłopi, Komediantka, Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy – to tylko niektóre tytuły, do których twórca skomponował ścieżkę dźwiękową.

Jubilat, znany głównie jako kompozytor muzyki poważnej, zasiądzie na widowni, by ze zgromadzoną publicznością dokonać krótkiego przeglądu swojej twórczości. W programie wieczoru znajdą się: Polonez świętokrzyski, muzyka do filmu Chłopi oraz Komediantka, piosenki z repertuaru Skaldów, Maryli Rodowicz i Łucji Prus oraz Symfonia  „Dokończona” do słów Jeremiego Przybory.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jacka Rogala, Chór Kameralny „Fermata” oraz soliści: Monika Węgiel, Magdalena Idzik oraz Józef Frakstein. Koncert poprowadzi Jerzy Kisielewski.

Sympozjum „Maria Szymanowska i jej czasy” – po raz trzeci w Paryżu

3. Międzynarodowe Sympozjum Maria Szymanowska i jej czasy zatytułowane Talenty w wydaniu kobiecym: mity i rzeczywistość odbędzie się w dniach 25-27 listopada 2015 rokualt w Stacji Naukowej Państwowej Akademii Nauk w Paryżu. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Ambasador Rzeczpospolitej we Francji Andrzej Byrt.

Pierwszy wieczór uświetni koncert Łakomstwo na muzykę, podczas którego zabrzmią utwory skomponowane wyłącznie przez kobiety. Na wiedeńskim pianoforte Johanna Aloisa Graffa z 1825 roku, pochodzącym z kolekcji Petry Somlai i Barta van Oorta, kompozycje wykonają: Ekaterina Glazovskaya, Marcia Hadjimarkos, Claudia Dafne Sevilla Carrion, Petra Somlai, Françoise Tillard, Edoardo Torbianelli, Bart Van Oort, Elisabeth Zapolska oraz Iwo Zaluski.

Kolejne dwa dni przeznaczone będą na wystąpienia naukowców i muzyków z różnych krajów Europy oraz Stanów Zjednoczonych. Wśród prelegentów znajdą się: Valérie Cossy (Lozanna), Jérôme Dorival (Lyon), Helen Geyer (Weimar), Irène Minder-Jeanneret (Berno), Françoise Pitt-Rivers (Paryż), Irena Poniatowska (Warszawa), Maria Stolarzewicz (Weimar), Maja Trochimczyk (Los Angeles), Jean-Marc Warszawski (Paryż). Sympozjum poprowadzi Elisabeth Zapolska-Chapelle (Paryż) – autorka projektu Maria Szymanowska (1789-1831), kobieta Europy, w ramach którego odbywa się wydarzenie.

Referaty zostaną poświęcone działalności takich artystek, jak: Isabelle De Charrière (1740-1805), Angelica Kauffmann (1741-1807), Marianne von Martinez (1744-1812), Elisabeth Vigee Le Brun (1755-1842), Maria Theresia von Paradis (1759-1824), Hélène de Montgeroult (1764-1836), Maria Anna Czartoryska de Wittemberg (1768-1854), Jane Austen (1775-1817), Sophie Gail (1775-1819), Louise Reichardt (1779-1826), Hortense de Beauharnais (1783-1837), Caroline Boissier-Butini (1786-1836), Maria Szymanowska (1789-1831), Annette von Droste-Hülshoff (1797-1848), Fanny Hensel (1809-1847), Clara Schumann (1819-1896).

Organizatorami wydarzenia są: Société Maria Szymanowska i Stacja Naukowa PAN w Paryżu. Patronat medialny nad sympozjum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Koncerty oratoryjne z okazji 5. rocznicy śmierci H.M. Góreckiego w Krakowie

Koncerty oratoryjne z okazji 5. rocznicy śmierci H.M. Góreckiego w KrakowieKoncerty oratoryjne z okazji 5. rocznicy śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego odbędą się 30 i 31 października 2015 roku w sali koncertowej Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. W programie III Symfonia op. 36 „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta.

12 listopada 2015 roku przypada 5. rocznica śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Filharmonia Krakowska, wpisując się w obchody tej rocznicy, poświęca dwa koncerty oratoryjne pamięci wielkiego kompozytora, prezentując jego najsłynniejsze dzieło – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych”.
W programie znajdzie się także Requiem W.A. Mozarta. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi maestro Antoni Wit, w charakterze solistów wystąpią: Urška Arlič Gololičič – sopran, Anna Lubańska – alt, Rafał Bartmiński – tenor i Jarosław Bręk – bas.

Czytaj więcej: Koncerty oratoryjne z okazji 5. rocznicy śmierci H.M. Góreckiego w Krakowie

Wojciech Kilar – Geniusz o dwóch twarzach

Wojciech Kilar – Geniusz o dwóch twarzach21 października 2015 roku nakładem wydawnictwa „Znak” ukazała się pierwsza pełna biografia Wojciecha Kilara – kompozytora należącego do światowej czołówki muzyków drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Wojciech Kilar – Geniusz o dwóch twarzach to pełna anegdot opowieść powstała w wyniku wielogodzinnych rozmów, które Maria Wilczek-Krupa przeprowadziła z twórcą przed jego śmiercią. Publikacja jest świadectwem prawdy – może nie zawsze wygodnej, ale na pewno szczerej.

Pomyli się ten, kto chciałby zamknąć postać Wojciecha Kilara w przegródce z muzyką poważną i filmową, a obok dopisać błękitnym atramentem: „nieskazitelny człowiek”. Żył poza schematami, miał naturę pełną sprzeczności. Mówił o sobie: jestem jak Dr Jekyll i Mr Hyde. Zawsze wzbudzał emocje. Rozdarty między ojczyzną, którą kochał, a Hollywood – gdzie spełnił swój american dream. Potrafił pędzić jednym ze swoich mercedesów z szaleńczą prędkością, a potem, w domowym zaciszu, odmawiał żarliwie różaniec. Serce oddał swojej żonie Basi. Nazywano ich najpiękniejszą parą w polskim świecie artystycznym, chociaż przeżyli także trudne, pełne rozczarowań chwile. Człowiek z krwi i kości. Uwielbiał drogie perfumy, eleganckie krawaty i podróże po świecie. Kochał książki i koty.

Czytaj więcej: Wojciech Kilar – Geniusz o dwóch twarzach

Jerzy Kornowicz nowym dyrektorem MFMW „Warszawska Jesień”

Jerzy KornowiczJak poinformował Związek Kompozytorów Polskich, 22 października 2015 roku rozstrzygnięty został Konkurs na stanowisko dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Dziewięcioosobowa Komisja Konkursowa przeprowadziła rozmowy z trzema kandydatami dopuszczonymi do II etapu Konkursu i zarekomendowała Prezydium Zarządu Głównego jako nowego dyrektora festiwalu – Jerzego Kornowicza. Prezydium zaakceptowało rekomendację Komisji. Nowy dyrektor rozpocznie swoją pracę od zaprogramowania „Warszawskiej Jesieni 2017”.

Konkurs zorganizowany został przez Związek Kompozytorów Polskich na podstawie zapisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej pomimo faktu, że podmioty pozarządowe nie są adresatami tej ustawy. Przez odwołanie się do procedury ustawy ZKP daje wyraz przejrzystości decyzyjnej oraz potrzebie stosowania standardów publicznej otwartości. Festiwal – stworzony w roku 1956 i od tego czasu organizowany przez Związek – jest narodowym dobrem kultury i sztuki muzycznej, zaś ZKP działa na rzecz Festiwalu również w wyniku społecznego mandatu.

Skład Komisji Konkursowej: Marta Szoka, Joanna Wnuk-Nazarowa, Krzysztof Baculewski, Marek Chołoniewski, Eugeniusz Knapik, Mieczysław Kominek, Andrzej Kosowski, Tomasz Thun-Janowski, Tadeusz Wielecki.

2. Krakowska Jesień Muzyczna

2. KRAKOWSKA JESIEŃ MUZYCZNA Filharmonia w Krakowie i Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” zapraszają w dniach 26-29 października 2015 roku na drugą edycję „Krakowskiej Jesieni Muzycznej”.

Projekt powstał jako odpowiedź na zauważony przez organizatorów brak w panoramie polskich wydarzeń kulturalnych festiwalu promującego kameralną muzykę klasyczną. Festiwalu, który w równym stopniu łączyłby popularny repertuar klasyczny i współczesny. Entuzjazm, z jakim przyjęta została pierwsza edycja, zachęcił organizatorów do kontynuowania jej idei.

Program drugiego festiwalu zakłada prezentację dzieł, polskich i zagranicznych kompozytorów w tym trzy prawykonania światowe utworów najnowszych, napisanych specjalnie dla zaproszonych artystów: Kwartetu fortepianowego Macieja Negrey’a (26 października) oraz I Kwartetu smyczkowego Rafała Janiaka i Anschluss funebre Evgeny’a Irshai’a (29 października).

ZOBACZ: program Festiwalu