Polmic - FB


Nasze projekty

20 lat Wydawnictwa Płytowego POLMIC!

POLMICZ dumą przypominamy, że 20 lat temu, na przełomie roku 1999 i 2000, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (wówczas jeszcze pod swoją dawną nazwą Biblioteka-Fonoteka Związku Kompozytorów Polskich) wydało po raz pierwszy „Kronikę Dźwiękową Warszawskiej Jesieni” na płytach kompaktowych.

Warto wspomnieć, że w roku 1999 „Kronika Dźwiękowa” nie była przedsięwzięciem nowym. Jej idea zrodziła się już u zarania Festiwalu i w latach 1956–1989 realizowana była we współpracy z Polskimi Nagraniami w postaci corocznych wydań kompletów wolnoobrotowych, długogrających płyt gramofonowych. Od 1989 roku „Kronika”, niezależnie od nośnika, wydawana jest samodzielnie przez Związek Kompozytorów Polskich, a dokładniej przez Bibliotekę-Fonotekę (obecnie POLMIC), zawsze jako wydawnictwo całkowicie niekomercyjne, nieprzeznaczone do sprzedaży.

Od samego początku „Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni” była pomyślana jako przedsięwzięcie przede wszystkim promocyjne, popularyzujące muzykę polską w ścisłym znaczeniu tego słowa. Są to bezpłatne publikacje płytowe, rozsyłane na cały świat! Płyty są rozprowadzane jako prezenty dla artystów, instytucji i bibliotek – tak w Polsce, jak i w wielu innych krajach.

„Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni” to główna działalność fonograficzna POLMIC, ale nie jedyna, w dorobku mamy już blisko 200 płyt CD, a wśród nich:

  • „Polska Kolekcja Warszawskiej Jesieni 1956–2005” – jubileuszowy komplet dziesięciu płyt CD, wzbogacony obszerną książeczką poświęconą historii Festiwalu i prezentacjom muzyki polskich kompozytorów na „Warszawskiej Jesieni”;
  • Polish 20th and 21st Century Music – From Romanticism to New Avant-garde – płyta-wizytówka nowej muzyki polskiej wydana specjalnie na wystawę organizowaną w ramach targów MIDEM;
  • płyty monograficzne w ramach serii „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich”. Są to autorskie (przygotowywane wspólnie z kompozytorami i często wskazanymi przez nich muzykologami i teoretykami – autorami esejów), monograficzne płyty twórców należących do różnych generacji, którzy nie posiadali jeszcze własnej płyty;
  • komplet 7 CD z rejestracją koncertów „Festiwalu Siedmiu Nurtów”, który Związek Kompozytorów Polskich zorganizował w roku 2016 na swoje 70-lecie (ukaże się niebawem).

Ideą nadrzędną wydawnictwa jest promocja współczesnej muzyki polskiej – przede wszystkim za granicą. Dlatego też książeczki i okładki wszystkich płyt zawierają opisy w języku polskim i angielskim. W roku 2007 powstał dwujęzyczny katalog Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 1956-2006 / Sound Chronicle of the Warsaw Autumn 1956–2006, obejmujący wszystkie wydania od początku historii „Kroniki”; angielskojęzyczny katalog Music of the Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music on promotional CDs released by the Polish Music Information Centre (1999–2006) , oraz obszerny aneks będący de facto katalogiem w książce Siódma dekada, Związek Kompozytorów Polskich 2006–2015. Edycje nowsze opisane są na stronie www.polmic.pl w zakładce „Wydawnictwa POLMIC”.

W 2019 roku do popularyzacji polskiej muzyki współczesnej dołącza się nowe wydawnictwo płytowe ANAKLASIS powstałe pod auspicjami PWM. Gratulujemy Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu kolejnego interesującego projektu!

Warszawa | Nowa płyta z muzyką Romana Palestra – spotkanie promocyjne

PalesterSerdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych na spotkanie promocyjne poświęcone nowej płycie z muzyką Romana Palestra, które odbędzie się w piątek 20 września 2019 o godz. 16.00 w budynku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie (Sala na I piętrze).

Na nowej płycie CD wydanej przez Fundację Piąta Esencja we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich znalazły się utwory Romana Palestra pochodzące z archiwum Związku Kompozytorów Polskich – Requiem, Metamorfozy oraz Koncert altówkowy. Nagrań dokonano podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" oraz Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Spotkanie promocyjne poświęcone nowemu wydawnictwu płytowemu poprowadzą dr Beata Bolesławska-Lewandowska oraz Lech Dzierżanowski.

Spotkanie organizowane jest jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (20-28 września 2019). Wstęp wolny!

Zapraszamy do odzwiedzenia strony poświęconej Romanowi Palestrowi: http://www.palester.polmic.pl/index.php/pl/

ZOBACZ: Wydarzenie FB

„Polski Rocznik Muzykologiczny”

Polski Rocznik Muzykologiczny„Polski Rocznik Muzykologiczny” zamieszcza artykuły i komunikaty z zakresu wszystkich subdyscyplin muzykologicznych, w tym m.in. wybrane materiały z Ogólnopolskich Konferencji Muzykologicznych ZKP. Pismo ma charakter dwujęzyczny – publikuje teksty w języku polskim i angielskim.

Rocznik został powołany do życia za sprawą Adolfa Chybińskiego w 1935 roku. Niestety wówczas ukazały się tylko dwa tomy (drugi tom w 1936 roku). W roku 2004, po prawie 70 latach, z inicjatywy Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, został wydany trzeci tom, który dedykowano pamięci twórców polskiej muzykologii Profesorom Zdzisławowi Jachimeckiemu i Adolfowi Chybińskiemu.

W roku 2016, wraz z XIV tomem „Rocznika”, rozpoczął się nowy etap w dziejach naszego czasopisma, związany ze współpracą z Polskim Wydawnictwem Muzycznym – prestiżową oficyną wydawniczą specjalizującą się w publikacjach nut oraz książek o tematyce muzycznej.

„Polski Rocznik Muzykologiczny” jest finansowany ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Oficjalna strona: http://www.polskirocznikmuzykologiczny.pl/index.php 

Łagów Lubuski | 48. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Granice wolności”

ZKPW dniach 5–7 września 2019 roku w Łagowie Lubuskim (Ośrodek Wypoczynkowy „Leśnik”, ul. Bolesława Chrobrego 10) odbędzie się 48. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Granice wolności”.

W roku 1949 miał miejsce okryty niesławą zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim, podczas którego przedstawiciele aparatu władzy narzucili polskim twórcom doktrynę socrealizmu. Nie było to pierwsze spotkanie władz komunistycznych ze środowiskami twórców: wcześniej miały miejsce zjazdy literatów (w Szczecinie), plastyków (w Nieborowie), ludzi teatru (w Oborach) czy architektów (w Warszawie). Wydarzenia Łagowskie odbiły się szerokim echem w kręgu polskich kompozytorów i muzykologów. Reakcje te były zróżnicowane: od okupionych moralnymi dylematami prób przystosowania się po dramatyczne decyzje o emigracji.

Po 70 latach warto wrócić do Łagowa, by tam na miejscu, gdzie może wciąż słychać słabe echa wydarzeń 1949 roku, zastanowić się nad sprawami związanymi z relacją między muzyką a władzą, muzyką a wolnością, abstrakcyjną formą a mimetyczną treścią sztuki dźwięków. W tym historycznym miejscu naukowcy omówią problemy dotyczące tytułowych granic wolności w muzyce. Dotyczyć one będą zarówno szczegółowych kwestii związanych z konsekwencjami socrealistycznej presji czy zimnowojennego podziału Europy, jak i znacznie szerszych wymiarów relacji między artystyczną wolnością a jej uwarunkowaniami w kontekście całej historii muzyki.

Organizatorami wydarzenia są: Sekcja Muzykologów ZKP; Oddziałowe Biuro Badań Historycznych, Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu; Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Partnerem Konferencji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

POBIERZ: Program Konferencji.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Mapa Polskich Kompozytorów – projekt multimedialny Instytutu Adama Mickiewicza

Map_of_polish_composersMapa Polskich Kompozytorów – interaktywne narzędzie dostępne pod adresem http://mapofcomposers.pl/ – została stworzona przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu POLSKA MUSIC. Projekt powstał we współpracy z szeregiem indywidualnych i instytucjonalnych licencjodawców oraz Polskim Radiem, ZAIKS-em, PWM, POLMIC, IMIT a także NMC Records.

Celem projektu jest prezentacja pełnego obrazu polskiej muzyki współczesnej. Strona http://mapofcomposers.pl/ – dostępna w polskiej i angielskiej wersji językowej – prezentuje sylwetki uznanych rodzimych twórców muzyki XX i XXI wieku. Mapa sytuując kompozytorów w kontekście czytelnie zdefiniowanych nurtów kultury ukazuje wzajemne wpływy, inspiracje i zależności zachodzące pomiędzy nimi.

Poza krótkimi notkami biograficznymi, w profilach polskich twórców można znaleźć specjalnie wybrane ciekawostki, wysłuchać starannie wyselekcjonowanych fragmentów reprezentatywnych dla nich utworów oraz zapoznać się z analizą twórczości artystów, uwzględniającą techniki kompozytorskie, orientacje estetyczne oraz szkoły i ośrodki, z którymi dany kompozytor był związany. Jedną z największych zalet projektu jest sposób prezentacji tych informacji - graficzny aspekt serwisu, jak również jego interaktywność, zachęcają do eksplorowania mapy kompozytorów. Mapa Polskich Kompozytorów stanowi doskonałą bazę wiedzy na temat polskiej muzyki współczesnej, szczególnie dla polskich i zagranicznych artystów, krytyków, dyrektorów artystycznych instytucji kultury, organizatorów wydarzeń muzycznych czy naukowców.

Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA.

Magdalena Mich

Więcej informacji o polskiej kulturze na świecie oraz biogramy twórców są dostępne portalu https://culture.pl/pl