Polmic - FB


Nasze projekty

Prezentacja portalu Romana Maciejewskiego

Roman_Maciejewski26 września 2020 roku (sobota), o godz. 18, w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie, odbędzie się prezentacja kolejnego monograficznego portalu kompozytorskiego przygotowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nowa strona – dostępna pod adresem www.maciejewski.polmic.pl – poświęcona jest w całości niezwykłej osobowości i twórczości Romana Maciejewskiego.

Prezentację poprowadzą Beata Bolesławska-Lewandowska oraz Lech Dzierżanowski, natomiast w drugiej części spotkania zabrzmi muzyka kompozytora. Chopin Piano Duo – Bartłomiej Kominek i Anna Boczar – zagra utwory Romana Maciejewskiego na dwa fortepiany.

Transmisja wydarzenia będzie dostępna na kanale YouTube Związku Kompozytorów Polskich:
https://www.youtube.com/channel/UCe2h6r9A9OKgrSU2FUem0rw.

Prezentacja portalu poświęconego postaci i twórczości Romana Maciejewskiego jest wydarzeniem towarzyszącym 63. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Budowę portalu sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura cyfrowa”.

Bezpośredni link do transmisji: https://youtu.be/ShRKBHRVc_g

Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu przekazało partytury do POLMIC

logotyp Centrum Sztuki Dziecka Na podstawie umowy o współpracy między Centrum Sztuki Dziecka a Związkiem Kompozytorów Polskich archiwum poznańskiego ośrodka udostępniane jest w Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu jest samorządową instytucją kultury działającą od 30 lat. Prowadzi wszechstronne i interdyscyplinarne działania w obszarze kultury dla dzieci i młodzieży. Celem instytucji jest inspirowanie profesjonalnej twórczości dla dzieci, promowanie i upowszechnianie wartościowych zjawisk artystycznych oraz popularyzacja i wspieranie rozwoju nowatorskich metod edukacji kulturalnej. Do zadań statutowych Centrum należy organizacja Biennale Sztuki dla Dziecka, Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” oraz realizacja innych projektów edukacyjnych i artystycznych. Centrum prowadzi również działalność wydawniczą: Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży oraz książki z serii Sztuka i dziecko.

W ciągu kilku dekad działalności ośrodek zamówił i zgromadził w swoim archiwum bezcenny zbiór utworów współczesnych polskich kompozytorów dla publiczności dziecięcej. Przeznaczone są one do wykonania (dotyczy większości pozycji) przez profesjonalnych muzyków lub (liczne) z udziałem publiczności dziecięcej, a nawet (kilka kompozycji) przez same dzieci. Powstawały przede wszystkim na potrzeby cyklu koncertów muzyki współczesnej dla dzieci pt. „Muzyka i zabawa”, prowadzonego w latach 1987–2015 przez Hannę Gawrońską.

Na mocy umowy o współpracy pomiędzy Związkiem Kompozytorów Polskich i Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu zgromadzone w ten sposób materiały nutowe i – w niektórych przypadkach – płyty CD zostały złożone jako depozyt i są udostępniane czytelnikom w Bibliotece ZKP – Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Właścicielem praw autorskich do kompozycji i partytur pozostaje Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i tam należy się zgłaszać w celu nabycia nut na własność lub do wykonania.

DO POBRANIA: KATALOG – KOLEKCJA UTWORÓW MUZYCZNYCH CENTRUM SZTUKI DZIECKA W POZNANIU.

„Polski Rocznik Muzykologiczny” 2019: Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji

PRMTematem przewodnim „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” 2019 (t. XVII) jest „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”.

W dziewięciu artykułach, będących pokłosiem 47. Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej ZKP, która odbyła się w dniach 25–27 października ubiegłego roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, zróżnicowana grupa autorów analizuje różne formy obecności muzyki przeszłości w kulturze wszystkich muzycznych epok oraz bada relacje muzyki do tradycji reprezentowanej przez rozmaite gatunki muzyczne, ośrodki i regiony czy grupy społeczne. Na tom składają się ponadto dwa artykuły dotyczące prowadzonych współcześnie w Polsce badań historyczno-muzycznych oraz komunikat zawierający uzupełnienia i poprawki do opublikowanego w „Polskim Roczniku Muzykologicznym” z 2012 roku artykułu (wraz z katalogiem) na temat gdańskiej tabulatury lutniowej D-B Danzig 4022 z początku XVII wieku. Osobną sekcję „Rocznika” tworzą dwa teksty (w języku angielskim) dotyczące historii Sekcji Muzykologów ZKP i najważniejszych zakresów jej 70-letniej działalności, które były prezentowane na konferencji pt. „Musicological Societies as Intermediaries between Society, Musical Life and Academia” zorganizowanej w listopadzie 2018 roku w Utrechcie z okazji 150-lecia istnienia holenderskiego Królewskiego Towarzystwa Historii Muzyki, najstarszego stowarzyszenia muzykologicznego na świecie.

Publikacja została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na promocję i upowszechnianie nauki na podstawie umowy 730 / P-DUN / 2019.

Od 2019 roku "Polski Rocznik Muzykologiczny" udostępniany jest pod nowym adresem strony internetowej: polskirocznikmuzykologiczny.pl

Sound Chronicle of the 61st “Warsaw Autumn” International Festival of Contemporary Music

WJ2018-okładka

Kronika Dźwiękowa 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który odbył się w roku 2018 i trwał od 21 do 29 września, jest dostępna na płytach kompaktowych audio jako niekomercyjne wydanie promocyjne.

Na Kronikę składa się dziesięciu płyt. Tradycyjnie już ostatni krążek w komplecie został poświęcony kompozytorom najmłodszym. Na płycie nr 10 prezentowane są utwory z dwóch koncertów zorganizowanych przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich jako wydarzenia towarzyszące „Warszawskiej Jesieni”; wyboru kompozycji do wykonania i publikacji dokonał Zarząd Koła Młodych.

Natomiast pozostałe dziewięć płyt, podobnie jak w ubiegłych latach, zawiera wybrane utwory wykonane w ramach głównego programu Festiwalu – zarówno kompozytorów polskich, jak i zagranicznych, ogółem trzydziestu dwóch twórców. Kryteria selekcji obejmują m.in. poziom artystyczny utworu i wykonania oraz problemy związane z prawem autorskim i prawami pokrewnymi.

Kronika wydawana jest wyłącznie w celach promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie jest i może być sprzedawana. Przekazywana jest nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Niestety jest to ostatnia dostępna Kronika „Warszawskiej Jesieni”. Do tej pory (niniejszy akapit pisany jest w kwietniu roku 2020) Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC nie otrzymało dofinansowania, które umożliwiłoby publikację Kroniki Festiwalu, który odbył się w roku ubiegłym. Jest to olbrzymia strata, nie tylko dla odbiorców, lecz również dla artystów. Wielu twórców i wykonawców, z Polski i zagranicy, którzy zgodzili się na udział w projekcie, w napięciu i z niepokojem śledzi jego losy. Niestety stale musimy odpowiadać, że „jeszcze nie”. Tę samą odpowiedź kierujemy do bibliotek i innych instytucji, a także indywidualnych słuchaczy, którzy liczyli i wciąż liczą na otrzymanie nowych, bezpłatnych płyt z polską i zagraniczną muzyką najnowszą.

DO POBRANIA: PROGRAM PŁYT.

„Musicology Today” – Kobiety kompozytorki w Polsce

MT

16. tom „Musicology Today” – anglojęzycznego czasopisma wydawanego przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Związek Kompozytorów Polskich, został w całości poświęcony polskim kompozytorkom.

„Prezentowany tom stanowi z jednej strony nawiązanie do światowego nurtu „muzykologii feministycznej”, z drugiej zaś – wyjątkową okazję do zaprezentowania niektórych wybitnych, choć nie zawsze dostatecznie dobrze znanych kompozytorek polskich. W siedmiu artykułach staraliśmy się zarysować sylwetki kompozytorek działających na przestrzeni trzech z górą stuleci, poczynając od Marii Antonii Walpurgis (1724-1780), kończąc zaś na Justynie Kowalskiej-Lasoń (ur. 1985), utalentowanej polskiej kompozytorce najmłodszego pokolenia” – zaznaczyła we wstępie redaktor tomu Sławomira Żerańska-Kominek.

„Musicology Today” skupia się na interdyscyplinarnych badaniacj w dziedzinie muzykologii, stanowiąc forum wymiany poglądów dla międzynarodowych naukowców. Czasopismo publikuje artykuły z zakresu muzykologii historycznej, etnomuzykologii, teorii muzyki i innych subdyscyplin muzykologii. „Musicology Today” wyraźnie promuje studia nad muzyką Europy Środkowo-Wschodniej, dążąc do bycia wiodącym czasopismem muzykologicznym w tej części świata.

Publikacja została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na promocję i upowszechnianie nauki na podstawie umowy 730 / P-DUN / 2019.

Czasopismo dostępne jest w wersji elektronicznej na platformie Sciendo: https://content.sciendo.com/muso