Polmic - FB


Nasze projekty

Warszawa | 12 minut dla Moniuszki – Wieczór Prawykonań

12 minutZwiązek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa, organizatorzy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”, zapraszają na Wieczór Prawykonań 18 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej o godz. 19.00, podczas którego nastąpi wyłonienie zwycięzców Konkursu.

Ideą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego jest odrodzenie twórczości operowej, która nawiązywałaby do koncepcji estetycznej Stanisława Moniuszki – dramatu muzycznego powstałego na kanwie problemów społecznych.

31 sierpnia 2019 roku Jury Konkursu w składzie: Krzysztof Penderecki – honorowy przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do II etapu następujących dzieł: Poczekalnia godło Hipokrates (kompozytor Ignacy Zalewski); 2001 godło POPPEA (kompozytorka Patricia Elizabeth Martínez); Maska godło 211289 (kompozytor Otto Wanke); Imigrant godło czado2001 (kompozytor Tomasz Szczepanik); Szumią, 36o godło ilriverso8o (kompozytor Paweł Siek); Klon godło oksuinom-klon (kompozytorka Estera Wityńska).

Podczas Wieczoru Prawykonań nastąpi publiczne wystawienie zakwalifikowanych do II etapu utworów, a następnie rozstrzygnięcie Konkursu i przyznanie nagród. Zwycięzca Konkursu otrzyma nagrodę główną w wysokości 40 000 złotych oraz tytuł zwycięzcy Konkursu. Pozostali finaliści otrzymają nagrody w wysokości 20 000 złotych oraz tytuły laureata Konkursu. Niezależnie od w/w nagród przyznana zostanie nagroda publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10 000 złotych wraz z tytułem laureata nagrody publiczności.

Dodatkowe informacje – na stronie https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2019-2020/12-minut-dla-moniuszki-wieczor-prawykonan/termin/2019-12-18_19-00/ 

Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

Sondarte

Zaledwie dwa dni przed Narodowym Świętem Niepodległości, 9 listopada 2019 roku w Sali koncertowej O'culto da Ajuda w Lizbonie odbędzie się koncert organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z centrum promocji muzyki współczesnej Miso Music Portugal, celebrujący stulecie uznania przez Portugalię niepodległej Polski.

W 2019 roku przypada setna rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a krajami na całym świecie. Z tej okazji Związek Kompozytorów Polskich wraz z partnerami z zagranicy organizuje koncerty muzyki polskiej w ramach projektu „Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku”. W lipcu utwory polskich kompozytorów zabrzmiały podczas festiwalu Glasperlenspiel Music Festival 2019 w Tallinie, natomiast w listopadzie polskich kompozycji można będzie wysłuchać w stolicy Portugalii.

W portugalskiej odłosnie projektu wystąpi specjalizujący się w muzyce współczesnej zespół kameralny Sond'Ar-te Electric Ensemble pod dyrekcją Pedra Nevesa. Koncert odbędzie się w centrum muzyki i sztuki O'culto da Ajuda, które działa od 2014 roku pod auspicjami Miso Music Portugal, promując działania eksperymentalne w zakresie muzyki i jej relacji z innymi sztukami. Zabrzmi Pełnia Lata (1979) na klarnet, fortepian, wiolonczelę i elektronikę Włodzimierza Kotońskiego – ojca polskiej muzyki elektronicznej. Uwór wchodzący w skład cyklu poświęconego czterem porom roku miał swoją premierę w Polsce w 1980 roku podczas festiwalu "Warszawska Jesień". Usłyszymy także -onym (2011) Wojtka Blecharza – pierwszy utwór kompozytora na live electronics, Grocery Store Music #5 (2018) Piotra Peszata – prawykonany w ubiegłym roku przez Hashtag Ensemble podczas konferencji "Niepodległa Muzyka Polska", oraz PRIMORDIUM: Encephalon Karola Nepelskiego – drugi z cyklu utworów poświęconych poszukiwaniu różnych form pierwotności i pochodzenia w muzyce. Program dopełni światowe prawykonanie utworu zamówionego przez Sond’Ar-te Electric Ensemble – Open Enclosure na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i elektronikę portugalskiego kompozytora João Madureiry.

Projekt „Z polską muzyką od Bałtyku do Atlantyku” realizowany jest w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

ZOBACZ: Wydarzenie FB

Warszawa | Nowa płyta z muzyką Romana Palestra – spotkanie promocyjne

PalesterSerdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych na spotkanie promocyjne poświęcone nowej płycie z muzyką Romana Palestra, które odbędzie się w piątek 20 września 2019 o godz. 16.00 w budynku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie (Sala na I piętrze).

Na nowej płycie CD wydanej przez Fundację Piąta Esencja we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich znalazły się utwory Romana Palestra pochodzące z archiwum Związku Kompozytorów Polskich – Requiem, Metamorfozy oraz Koncert altówkowy. Nagrań dokonano podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" oraz Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Spotkanie promocyjne poświęcone nowemu wydawnictwu płytowemu poprowadzą dr Beata Bolesławska-Lewandowska oraz Lech Dzierżanowski.

Spotkanie organizowane jest jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (20-28 września 2019). Wstęp wolny!

Zapraszamy do odzwiedzenia strony poświęconej Romanowi Palestrowi: http://www.palester.polmic.pl/index.php/pl/

ZOBACZ: Wydarzenie FB

20 lat Wydawnictwa Płytowego POLMIC!

POLMICZ dumą przypominamy, że 20 lat temu, na przełomie roku 1999 i 2000, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (wówczas jeszcze pod swoją dawną nazwą Biblioteka-Fonoteka Związku Kompozytorów Polskich) wydało po raz pierwszy „Kronikę Dźwiękową Warszawskiej Jesieni” na płytach kompaktowych.

Warto wspomnieć, że w roku 1999 „Kronika Dźwiękowa” nie była przedsięwzięciem nowym. Jej idea zrodziła się już u zarania Festiwalu i w latach 1956–1989 realizowana była we współpracy z Polskimi Nagraniami w postaci corocznych wydań kompletów wolnoobrotowych, długogrających płyt gramofonowych. Od 1989 roku „Kronika”, niezależnie od nośnika, wydawana jest samodzielnie przez Związek Kompozytorów Polskich, a dokładniej przez Bibliotekę-Fonotekę (obecnie POLMIC), zawsze jako wydawnictwo całkowicie niekomercyjne, nieprzeznaczone do sprzedaży.

Od samego początku „Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni” była pomyślana jako przedsięwzięcie przede wszystkim promocyjne, popularyzujące muzykę polską w ścisłym znaczeniu tego słowa. Są to bezpłatne publikacje płytowe, rozsyłane na cały świat! Płyty są rozprowadzane jako prezenty dla artystów, instytucji i bibliotek – tak w Polsce, jak i w wielu innych krajach.

„Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni” to główna działalność fonograficzna POLMIC, ale nie jedyna, w dorobku mamy już blisko 200 płyt CD, a wśród nich:

  • „Polska Kolekcja Warszawskiej Jesieni 1956–2005” – jubileuszowy komplet dziesięciu płyt CD, wzbogacony obszerną książeczką poświęconą historii Festiwalu i prezentacjom muzyki polskich kompozytorów na „Warszawskiej Jesieni”;
  • Polish 20th and 21st Century Music – From Romanticism to New Avant-garde – płyta-wizytówka nowej muzyki polskiej wydana specjalnie na wystawę organizowaną w ramach targów MIDEM;
  • płyty monograficzne w ramach serii „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich”. Są to autorskie (przygotowywane wspólnie z kompozytorami i często wskazanymi przez nich muzykologami i teoretykami – autorami esejów), monograficzne płyty twórców należących do różnych generacji, którzy nie posiadali jeszcze własnej płyty;
  • komplet 7 CD z rejestracją koncertów „Festiwalu Siedmiu Nurtów”, który Związek Kompozytorów Polskich zorganizował w roku 2016 na swoje 70-lecie (ukaże się niebawem).

Ideą nadrzędną wydawnictwa jest promocja współczesnej muzyki polskiej – przede wszystkim za granicą. Dlatego też książeczki i okładki wszystkich płyt zawierają opisy w języku polskim i angielskim. W roku 2007 powstał dwujęzyczny katalog Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 1956-2006 / Sound Chronicle of the Warsaw Autumn 1956–2006, obejmujący wszystkie wydania od początku historii „Kroniki”; angielskojęzyczny katalog Music of the Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music on promotional CDs released by the Polish Music Information Centre (1999–2006) , oraz obszerny aneks będący de facto katalogiem w książce Siódma dekada, Związek Kompozytorów Polskich 2006–2015. Edycje nowsze opisane są na stronie www.polmic.pl w zakładce „Wydawnictwa POLMIC”.

W 2019 roku do popularyzacji polskiej muzyki współczesnej dołącza się nowe wydawnictwo płytowe ANAKLASIS powstałe pod auspicjami PWM. Gratulujemy Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu kolejnego interesującego projektu!

Łagów Lubuski | 48. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Granice wolności”

ZKPW dniach 5–7 września 2019 roku w Łagowie Lubuskim (Ośrodek Wypoczynkowy „Leśnik”, ul. Bolesława Chrobrego 10) odbędzie się 48. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Granice wolności”.

W roku 1949 miał miejsce okryty niesławą zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim, podczas którego przedstawiciele aparatu władzy narzucili polskim twórcom doktrynę socrealizmu. Nie było to pierwsze spotkanie władz komunistycznych ze środowiskami twórców: wcześniej miały miejsce zjazdy literatów (w Szczecinie), plastyków (w Nieborowie), ludzi teatru (w Oborach) czy architektów (w Warszawie). Wydarzenia Łagowskie odbiły się szerokim echem w kręgu polskich kompozytorów i muzykologów. Reakcje te były zróżnicowane: od okupionych moralnymi dylematami prób przystosowania się po dramatyczne decyzje o emigracji.

Po 70 latach warto wrócić do Łagowa, by tam na miejscu, gdzie może wciąż słychać słabe echa wydarzeń 1949 roku, zastanowić się nad sprawami związanymi z relacją między muzyką a władzą, muzyką a wolnością, abstrakcyjną formą a mimetyczną treścią sztuki dźwięków. W tym historycznym miejscu naukowcy omówią problemy dotyczące tytułowych granic wolności w muzyce. Dotyczyć one będą zarówno szczegółowych kwestii związanych z konsekwencjami socrealistycznej presji czy zimnowojennego podziału Europy, jak i znacznie szerszych wymiarów relacji między artystyczną wolnością a jej uwarunkowaniami w kontekście całej historii muzyki.

Organizatorami wydarzenia są: Sekcja Muzykologów ZKP; Oddziałowe Biuro Badań Historycznych, Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu; Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Partnerem Konferencji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

POBIERZ: Program Konferencji.

ZOBACZ: wydarzenie na FB