Polmic - FB


Relacje

Koncert pasyjny z okazji rocznicy śmierci Papieża Jana Pawła II

Koncert pasyjny4 kwietnia 2019 roku, w Kościele Garnizonowym w Szczecinie, z inicjatywy Rektora Akademii Sztuki prof. Dariusza Dyczewskiego wystawione zostało najnowsze dzieło szczecińskiego kompozytora dra Piotra Gryski Stabat Mater.

Koncert dedykowano Papieżowi Janowi Pawłowi II z okazji przypadającej dwa dni wcześniej rocznicy jego śmierci. Samo dzieło, ukończone w lutym tego roku, składa się z dziesięciu części o różnym charakterze i przeznaczone jest na sopran i alt solo, dwugłosowy chór dziecięcy, organy oraz kwintet smyczkowy. Choć kompozytor w swojej twórczej materii z upodobaniem korzysta z dysonansów, dużych skoków interwałowych, pochodów kwartowo-kwintowych i chromatyki, co nie zawsze idzie w parze z komfortem wykonawczym, to całość jest spójna, przemyślana i niezwykle przyjemna w odbiorze, co potwierdzili licznie przybyli na koncert słuchacze. Stabat Mater Piotra Gryski posiada formę klasyczną i nie brak w nim interesujących, pięknych melodii, które z pewnością zadecydują o częstotliwości wystawiania tego dzieła w przyszłości.

Partię chóru w dniu światowej prapremiery 4 kwietnia wykonał Chór Dziecięcy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON DIRI DON pod dyrekcją prof. Dariusza Dyczewskiego, którego publiczność mogła podziwiać za pulpitem dyrygenckim. Poza tym wśród wykonawców znaleźli się wykładowcy Akademii Sztuki w Szczecinie: prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran), prof. Ewa Filipowicz-Kosińska (alt), Jakub Stefek (organy) oraz Zespół Instrumentalny Musica pod kierownictwem Anny Strycharczyk.

Słowo wiążące wraz z recytacją wygłosił Bartosz Rozdeba.

Wydarzenie dofinansowało Miasto Szczecin oraz Województwo Zachodniopomorskie, za co organizatorzy składają serdeczne podziękowania.

Sylwia Burnicka-Kalischewska

Premiera utworu Pawła Pudło „Żywioły”

Paweł Pudło8 grudnia 2018 roku w Wałbrzychu odbyła się światowa premiera koncertu symfonicznego na orkiestrę symfoniczną, instrumenty etniczne i recyklingowe pt. Żywioły, którego kompozytorem jest Paweł Pudło. Muzyka porywająca, zróżnicowana kolorystycznie, programowo osadzona w ważnej tematyce ekologicznego sprzeciwu. Ponad godzinny poemat poruszył wałbrzyską publiczność. Zasłuchana, skupiona, wciągnięta w muzyczną „akcję” nagrodziła kompozytora spontaniczną owacją. Dzieło komentowane po koncercie chwalono za emocjonalną intensywność, wrażenia filmowe, zaskakujące wykorzystanie aparatu wykonawczego (rytmiczne szepty muzyków orkiestry czy śmieci ponabiałowe...).

Przygotowania do tego koncertu trwały rok. W zamyśle kompozytora dzieło przeznaczone jest do sali mogącej pomieścić kilkutysięczną widownię, ze specjalną projekcją multimedialną, reżyserowanym światłem itd. To wielkie szczęście, że Paweł Pudło zgodził się przyjąć drakońskie ograniczenia dla swojej twórczej koncepcji Żywiołów tak, by można je było wykonać w sali koncertowej Filharmonii Sudeckiej. Entuzjazm i precyzyjna, mrówcza praca, którą próbował zarazić Filharmonię Sudecką, przyniosła rezultat, którego głównymi beneficjentami są orkiestra symfoniczna Filharmonii i słuchacze, którzy znaleźli się tego wieczoru na premierowym koncercie. Tak, to wspaniałe, kiedy muzycy orkiestry razem ze słuchaczami ulegają wspólnej fascynacji dziełem nowym, wykraczającym poza repertuarową klasykę, spełniającym oczekiwania zarówno wykonawców jak i odbiorców. Tego wieczoru sprawiły to Żywioły i Paweł Pudło.

Piotr Jonek

Dni Paderewskiego w Nowym Jorku

Paderewski DaysW ramach polsko-amerykańskiego projektu „Paderewski – Icon of Independence” z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości w Nowym Jorku zainaugurowano nowy festiwal muzyczny zatytułowany „Paderewski Days in New York”. Koncerty festiwalowe odbyły się w dniach 15–19 listopada 2018 roku.

Koncerty miały miejsce w prestiżowych salach nowojorskiego Lincoln Center na Manhattanie, a także w Polish & Slavic Center na Broooklynie w siedzibie jednej z największych organizacji polonijnych w Ameryce. Przed amerykańską publicznością wystąpili pianiści z Polski i USA, w tym Jakub Kuszlik i Timothy Jones, którzy podczas koncertu w Lincoln Center wykonali utwory Beethovena, Liszta, Schumanna, Chopina i oczywiście Paderewskiego, odtwarzając program pierwszego nowojorskiego recitalu solowego Mistrza Paderewskiego z roku 1891. Pomysłodawcą festiwalu jest Adam Wibrowski – członek międzynarodowych stowarzyszeń muzycznych, które promują kulturę polską zagranicą. Inicjatywę wsparło Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, a także Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku, Fundacja PZU, Fundacja RenesArt oraz liczni partnerzy z Polski i Ameryki.,p> Podczas festiwalu, oprócz koncertów, pokazów, spotkań i wykładów, miało miejsce jeszcze inne, historyczne wydarzenie. Z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości odsłonięto w Nowym Jorku płaskorzeźbę z portretem Ignacego Paderewskiego. Zaprojektował ją i wykonał znany polski rzeźbiarz Andrzej Renes. 18 listopada płaskorzeźbę Paderewskiego zamieszczoną na frontonie budynku Polish & Slavic Center przy Kent Street w Nowym Jorku uroczyście odsłonili przedstawiciele Kongresu Stanów Zjednoczonych oraz władz Nowego Yorku: Senator Carolyn B. Maloney oraz Radny Nowego Yorku Joseph R. Lentol, w obecności licznej Polonii i Nowojorczyków oraz przedstawicieli Polish & Slavic Center i Kongresu Amerykańskiej Polonii.

Wydarzenia związane z festiwalem „Paderewski Days in New York” można śledzić na facebookowej stronie https://www.facebook.com/paderewskiforever 

Dominika Małgowska

Koncert Adwentowy Chóru Don Dori Don w Ueckermünde

Don Diri Don14 grudnia 2018 roku w zaprzyjaźnionym ze Szczecinem Ueckermünde odbył się wspaniały koncert kolęd w wykonaniu Szczecińskiego Dziecięcego Chóru Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego Don Diri Don, kierowanego od 28 lat przez prof. dra hab. Dariusza Dyczewskiego.

Młodzi chórzyści przyjęli zaproszenie Miasta Ueckermünde oraz Stowarzyszenia Muzycznego „Bel Canto Ueckermünde” i już po raz trzeci zachwycili gości przybyłych do Sali Ratuszowej Zamku Książąt Pomorskich w Ueckermünde (chór koncertował w Ueckermünde w 2013 i 2016 roku). Tym razem chór zabrzmiał w repertuarze bożonarodzeniowym. Ten sam program prezentowany był 2 tygodnie wcześniej w Berlinie, gdzie w ramach akcji organizacji Kiwanis mali artyści włączyli się do szczytnej akcji „Dzieci pomagają dzieciom”. W pierwszej części koncertu zaplanowano utwory na chór z towarzyszeniem fortepianu (tu Monika Walczukiewicz), a były to m.in. słynne Ave Maria G. Cacciniego, Panis Angelicus C. Francka (solo Alexander Kalischewski), czy Alleluja W. A. Mozarta.

Część drugą wzbogaciły brzmieniowo piękne instrumentacje, których wykonania specjalnie na koncerty w Berlinie i Ueckermünde podjął się znany szczeciński kompozytor z Akademii Sztuki dr Artur Cieślak. Wykonały je Dorota Jasińska (I skrzypce), Anna Strycharczyk (II skrzypce), Iwona Radin-Rutkowska (flet) oraz Katarzyna Kupny (wiolonczela), z niezmiennie pozostającą przy fortepianie Moniką Walczukiewicz. Aranżacje instrumentalne utrzymane zostały w stylu tradycyjnym i objęły tak kolędy polskie, niemieckie, jak i anglojęzyczne. Zachwycająco zabrzmiały Gdy śliczna Panna, Lulajże Jezuniu oraz zaśpiewana w obu językach Cicha noc. Kolędę tę Chór Don Diri Don wykonuje w zaciemnieniu sali ze światełkami w dłoniach. Efekt jest zdumiewający. Rozentuzjazmowana publiczność, wypełniająca salę do ostatniego miejsca, gromkimi brawami prosiła o bis. W koncercie, poza Alexandrem Kalischewskim w roli solistek wystąpiły również prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska i dr Friederike Meinel, w roli gospodarzy wieczoru natomiast: emerytowana burmistrz Ueckermünde Heidi Michaelis oraz zastępca burmistrza Ueckermünde Joachim Trikojat. Przedsięwzięcie wsparło Województwo Zachodniopomorskie.

(Sylwia Burnicka-Kalischewska)

Budapeszt | 100-lecie Odzyskania Niepodległości

Foto4 listopada 2018 roku, tydzień przed Narodowym Świętem Niepodległości, w sali koncertowej Óbudai Társaskör w Budapeszcie odbył się koncert z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wystąpiła węgierska orkiestra kameralna Anima Musicae Chamber Orchestra pod batutą uznanego dyrygenta Mátyása Antala.

Przewodnikiem w muzycznej podróży przez stulecie był Máté Hollós, Prezes Związku Kompozytorów Węgierskich. Podczas koncertu publiczność miała okazję zapoznać się z historią oraz twórczością dwóch symptomatycznych dla muzyki polskiej ubiegłego stulecia postaci: Ignacego Jana Paderewskiego  oraz Karola Szymanowskiego. W autorskiej aranżacji Macieja Źółtowskiego na orkiestrę smyczkową zabrzmiały dwa utwory fortepianowe: Menuet G-dur, Op. 14, Nr 1 Paderewskiego oraz Etiuda b-moll, Op. 4, Nr 3 Szymanowskiego. W mniejszym składzie muzycy wykonali Aus aller Welt stammende na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele (1973) Zygmunta Krauzego, świętującego w tym roku 80te urodziny.

Węgierski akcent wprowadził do programu obecny na koncercie László Király i jego utwór March Hungarian Sounds. W 2016 roku kompozytor został odznaczony przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej za "Requiem katyńskie". Złożona z młodych instrumentalistów orkiestra wykonała także dwie polskie kompozycje powstałe niespełna kilka bądź kilkanaście lat temu: nagrodzony w konkursie Sinfonietty Cracovii utwór Sinfonietta No. 1 „Time is Ticking” (2014) Macieja Bałenkowskiego, doktoranta Krzysztofa Pendereckiego na Akademii Muzycznej w Krakowie, oraz napisane na zamówienie Marka Mosia i Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO – Te frazy... Te pieśni... Te arie... (2009) Justyny Kowalskiej-Lasoń, żony Krzysztofa Lasonia.

Organizatorami koncertu był Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Kompozytorów Węgierskich. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl