Polmic - FB


Nasze patronaty

Warszawa | XIX Festiwal Ogrody Muzyczne

Ogrody muzyczneXIX Festiwal Ogrody Muzyczne odbędzie się w dniach 30 czerwca – 28 lipca 2019 roku na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie, pod wielkim klimatyzowanym namiotem, mogącym pomieścić 1000-osobową publiczność.

Festiwal Ogrody Muzyczne jest realizowany w Warszawie od 2001 r. Program każdego festiwalu wypełniają koncerty live oraz retransmisje oper i baletów z renomowanych teatrów i festiwali muzycznych: z The Metropolitan Opera, Teatru Bolszoj i Festiwalu w Salzburgu na czele; a także filmy muzyczne i sfilmowane koncerty. W ramach festiwalu realizowany jest specjalny program edukacyjno-artystyczny dla dzieci – „Dziecięce Ogrody Muzyczne”.

Program XIX Ogrodów obejmie 21 projekcji filmowych i 5 koncertów na żywo. Podczas festiwalowego prologu usłyszymy muzykę filmową Krzysztofa Komedy, Henryka Kuźniaka i Jerzego Matuszkiewicza. Inaugurację Festiwalu uświetni występ Janusza Wawrowskiego, który zagra na skrzypcach Stradivariusa z 1685 roku; wraz z orkiestrą smyczkową Warsaw Players zaprezentuje m. in. utwory Mieczysława Karłowicza i Mieczysława Wajnberga. Pieśni z moniuszkowskich Śpiewników domowych usłyszymy 15 lipca w oryginalnej interpretacji wykonawców i kompozytorów: Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskiego.

Od 2008 r. inspiracją programu jest kultura kraju obejmującego 1 lipca przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, a dany kraj zostaje gościem honorowym festiwalu. Podczas tegorocznej edycji gościem honorowym będzie Region Centralny-Dolina Loary ze środkowej Francji (Region Centre-Val de Loire). Wśród francuskich akcentów znajdzie się atrakcja, jakiej w „Ogrodach” jeszcze nie było! Interesująco zapowiada się wieczór poświęcony Leonardo da Vinci 8 lipca. W pierwszej części tego wieczoru będzie koncert na instrumencie viola organista, wymyślonym przez Leonarda da Vinci. Zagra na nim Sławomir Zubrzycki – pianista i kompozytor, który zrekonstruował ten instrument.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.ogrodymuzyczne.pl/ 

II Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”

Chopin pod WawelemMiędzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów "Chopin pod Wawelem" – powstały na bazie Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem" – to pierwszy międzynarodowy, monograficzny, konkurs pianistyczny organizowany w Krakowie. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 10-14 lipca 2019.

Pomysłodawca i założyciel Konkursu, dr hab. Gajusz Kęska, niejednokrotnie podkreślał konieczność promowania miasta jako centrum wykonawstwa muzyki Fryderyka Chopina, zaznaczając, iż to właśnie Kraków w przeszłości był kolebką polskiej szkoły pianistycznej. To tu mieszkali i prowadzili mistrzowskie klasy tacy wybitni pianiści i pedagodzy jak Zbigniew Drzewiecki, Halina Czerny-Stefańska, Regina Smendzianka, Adam Harasiewicz, Tadeusz Żmudziński czy Jan Hoffman. Wszyscy oni byli światowej sławy interpretatorami muzyki Fryderyka Chopina.

Pierwsza edycja Konkursu z czerwca 2015 roku cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród krakowskiej publiczności. Uczestnicy Konkursu przybyli z całej Polski, a jury podkreślało bardzo wysoki poziom ich występów. II Ogólnopolski Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem", będący kontynuacją rozpoczętego w poprzednim roku „powrotu muzyki Chopina pod Wawel", odbił się szerokim echem nie tylko w kraju, ale i za granicą. Fakt ten przekonał organizatorów do powiększenia zasięgu imprezy i nadania jest rangi międzynarodowej.

Kolejna edycja Konkursu, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Artystyczne Porta Musicae, przy współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie oraz Państwową Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną II stopnia im. F. Chopina w Krakowie, odbędzie się w dniach 10-14 lipca 2019 roku w auli "Florianka" - sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie, udostępnionej na czas przesłuchań dzięki uprzejmości Władz Uczelni, przy wsparciu Stowarzyszenia Pro Musica Humana. Uczestnicy, tak jak podczas pierwszej edycji, wystąpią w 4 grupach wiekowych.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program oraz regulamin konursu dostępne są na stronie: http://chopinpodwawelem.com

Warszawa | Sinfonia Iuventus dla Niepodległej

POSIKoncert „Sinfonia Iuventus dla Niepodległej” 22 czerwca 2019 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego poświęcony w całości muzyce polskiej XX i XXI wieku będzie popisem znakomitego wiolonczelisty Tomasza Strahla.

Ceniony solista, kameralista, nauczyciel akademicki, laureat prestiżowych nagród i odznaczeń należy do najwyżej cenionych wiolonczelistów swojego pokolenia. Dwa koncerty wiolonczelowe w programie jednego wieczoru pozwolą doskonale ukazać wszechstronność jego talentu.

Dzieło Stanisława Moryty z 1992 r. nasycone jest dramatyczną, elegijną ekspresją, znajdującą wyraz w określeniach charakteru jego ogniw: Drammatico / Lugubre / Aggresivo; eksponuje też silnie wiolonczelową wirtuozerię. II Koncert wiolonczelowy Piotra Mossa z podtytułem Prières (Modlitwy) skomponowany został w 2003, w Polsce jego premiery dokonał właśnie Tomasz Strahl z NOSPR w 2005 r.

Program dopełnią dwie uwertury – pierwsza z nich otwierała zapomnianą dziś operę Maria Romana Statkowskiego (1904), w chwili premiery uznaną za jedno z najlepszych polskich dzieł tego gatunku czasów postmoniuszkowskich. Czas międzywojenny reprezentować będzie w programie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger (co ciekawe, młodszy o dwa pokolenia Piotr Moss, również uczył się pod jej kierunkiem, pod koniec długiego życia mistrzyni), hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym błyskotliwym utworze. 

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/sinfonia-iuventus-dla-niepodleglej/ 

Warszawa | Sinfonia Iuventus: Gershwin i Bizet

POSI29 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego dzieła George’a Gershwina i Georges’a Bizeta zabrzmią w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solisty wystąpi renomowany polski pianista Paweł Kowalski.

Muzyka do spektakli teatralnych wiedzie często efemeryczny byt – związana z jednym przedstawieniem schodzi z afisza wraz z nim, ale są od tej reguły wyjątki. Arlezjanka (L’Arlésienne, znana też jako Dziewczyna z Arles) to sztuka na kanwie noweli wybitnego francuskiego pisarza Alphonse’a Daudeta, piewcy piękna i kultury Prowansji. Bizet dokonał orkiestrowej aranżacji czterech szczególnie efektownych fragmentów, w których pojawiają się m.in. motywy muzyki ludowej z Prowansji. Po przedwczesnej śmierci Bizeta, jego przyjaciel Ernest Guiraud zestawił drugą suitę, korzystając z zachowanych szkiców. Oba efektowne, barwne cykle odniosły z czasem znaczący sukces pomnażając sławę autora, który zmarł mając 37 lat w biedzie i zgryzocie, w poczuciu całkowitego niedocenienia…

Z amerykańskim kompozytorem George Gershwinem łączy Bizeta imię oraz niemal dokładnie ten sam, o wiele za młody wiek, w którym obaj twórcy zakończyli żywot – na tym jednak podobieństwa się kończą. Gershwin szybko zdobył sławę i uznanie jako kompozytor oryginalnie włączający do swej muzyki symfonicznej i operowej elementy jazzu. To także cechuje jego Koncert F dur, skomponowany (1925) po wielkim sukcesie Błękitnej rapsodii. Utwór wykazuje się znakomitym opanowaniem formy i faktury, co docenili słuchacze i krytycy, a także pianiści chętnie włączający go do repertuaru.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/gershwin-bizet/ 

47. Letnie Koncerty Organowe i Kameralne im. Eugeniusza Brańki we Władysławowie

Wladyslawowo47. edycja Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych im. Eugeniusza Brańki we Władysławowie odbędzie się w dniach 4 lipca – 22 sierpnia 2019 roku. Tradycyjnie wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Wakacyjny cykl koncertów muzyki klasycznej, zainaugurowany w 1973 roku przez kompozytora, dyrygenta i organistę z Częstochowy – Eugeniusza Brańkę – wpisał się na stałe w obraz letniego Władysławowa. Organizatorem wydarzenia jest Centrum Kultury, Promocji i Sportu Władysławowa przy współudziale Parafii Wniebowzięcia NMP we Władysławowie oraz Stowarzyszenia im. Eugeniusza Brańki.

Tegoroczna edycja obfituje w znakomitych wykonawców z kraju i zagranicy, a jej repertuar zdominuje muzyka polska. Władysławowski festiwal nadal kontynuuje zapoczątkowany rok temu wieloletni program obchodów 100-lecia Niepodległości. Dodatkowo w tym roku programem włącza się w obchody 200-rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Stąd niemal na każdym z koncertów nie zabraknie jego twórczości. 47. edycja przypada także w 10. rocznicę śmierci inicjatora i wieloletniego Dyrektora Artystycznego cyklu – prof. Eugeniusza Brańki. Jego muzyce poświęcony będzie niemal w całości jeden z koncertów (18 lipca). Władysławowski festiwal w tym roku robi ukłon także w stronę muzyki improwizowanej – wśród tegorocznych artystów wspomnieć należy mistrzów gatunku – skrzypka Krzesimira Dębskiego, czy trębacza Roberta Majewskiego. Przekrojowo muzyki polskiej od baroku po wiek XX. wysłuchamy natomiast podczas inauguracji 4 lipca.

Karol Lipiński-Brańka

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/koncerty.organowe/