Polmic - FB


Newsy ze świata - poza NY

Polski kompozytor nagrodzony za najlepszą muzykę podczas „New Filmmakers LA Awards” w Los Angeles

MZMaciej Zieliński otrzymał nagrodę „Best Score” na „New Filmmakers LA Awards” za muzykę do amerykańskiego filmu niezależnego Alaska is a Drag w reż. Shaz Bennett.

Prestiżowa gala „New Filmmakers LA Awards” obyła się w Los Angeles, wyróżniając najważniejszych filmowców niezależnych z całego świata. W tym roku zwycięzców wyłoniono spośród 132 nominowanych w 16 kategoriach. Film Alaska is a Drag był nominowany w trzech kategoriach, a ostatecznie otrzymał nagrodę za „Najlepszy film fabularny” (Best feature) i za „Najlepszą muzykę” (Best score).

„Bardzo się cieszę z tej nagrody zwłaszcza, że to pierwsze takie wyróżnienie dla mnie w Stanach Zjednoczonych” – powiedział Maciej Zieliński. „Od kilku już lat staram się rozwijać karierę również w USA i miło mi bardzo, że moja muzyka została tam zauważona.”

Maciej Zieliński jest kompozytorem muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Debiutował filmem Gry Uliczne w reż. Krzysztofa Krauze. Szerokiej publiczności znany jest, jako twórca muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich lat, w tym Nigdy w życiu, Tylko mnie kochaj, Sługi Boże, a także muzyki do produkcji telewizyjnych, w tym serialu Kryminalni. W ostatnich latach skomponował muzykę do pięciu amerykańskich produkcji niezależnych. Najnowszy film z jego muzyką Initials S.G. w reż. Ranii Attieh i Daniela Garcii będzie miał premierę 28 kwietnia na Tribeca Film Festival w Nowym Jorku i pojawi się tam w konkursie głównym festiwalu.

Małgorzata Janczak

Nowy Jork | Moniuszko Bicentenary Gala

Moniuszko26 marca 2019 roku o godz. 20:00 w Carnegie Hall będzie miał miejsce koncert, który zainauguruje obchody Roku Stanisława Moniuszki w Stanach Zjednoczonych.

Podczas koncertu w Carnegie Hall zostaną zaprezentowane najbardziej znane pieśni i arie operowe kompozytora, a także jego Kwartet smyczkowy d-moll, wirtuozowskie parafrazy fortepianowe jego utworów, arcydzieła Fryderyka Chopina i Henryka Wieniawskiego. Ponadto odbędzie się światowa premiera Sonetów krymskich kompozytora Norberta Paleja, dedykowanych Stanisławowi Moniuszce.

Utwory zaprezentują znakomici artyści, w tym polscy muzycy: śpiewacy Monika Krajewska (mezzosopran), Marc-Antoine d'Aragon (baryton), Emily Riedel (mezzosopran), skrzypkowie Anna Filochowska i Piotr Filochowski, pianiści Radoslawa Jasik, Natasha Ulyanovsky, Xheni Rroji oraz gościnnie Julia Izabela Partyka i nowojorski polski chór Angelus.

Koncert poprowadzi polska aktorka Liliana Komorowska, której działalność przyczynia się do promocji polskiej sztuki w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Pierwsza trasa jazzowego kwartetu smyczkowego Atom String Quartet w Stanach Zjednoczonych

ASQNa przełomie lutego i marca 2019 roku Atom String Quartet rusza w swoją pierwszą amerykańską trasę. Zespół odwiedzi takie miasta jak: Chicago, Madison, Minneapolis, San Francisco, Baltimore, Filadelfię, Clark, Nowy Jork i Waszyngton.

Tournée rozpocznie się koncertami z Matt Ulery Group oraz Grażyną Auguścik w ramach Festiwalu „Chopin IN the City” w Chicago. Koncerty te odbędą się w dwóch najbardziej znanych klubach jazzowych w tym mieście: Green Mill oraz Constellation.

W kolejnych miastach ASQ zaprezentuje publiczności swoją twórczość. Program koncertów będzie wypełniony muzyką polską. Znajdą się w nim: oryginalne kompozycje muzyków kwartetu, utwory Zbigniewa Seiferta (znanego w Stanach Zjednoczonych, zmarłego przed 40 laty, wybitnego polskiego skrzypka jazzowego), zarejestrowane na ostatniej płycie ASQ, ale także twórczość wielkich polskich kompozytorów: Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, opracowane przez muzyków zespołu na improwizujący kwartet smyczkowy.

Amerykańska trasa ASQ została dofinansowana z programu „Kultura polska na świecie” Instytutu Adama Mickiewicza.

Magdalena Todynek-Jabłońska

Sensorium na Uniwersytecie Stanforda

SensoriumSensorium – instalacja dźwiękowa Rafała Zapały – będzie prezentowana w dniach 23–26 marca 2019 roku w ramach Linux Audio Conference w instytucie CCRMA na Uniwersytecie Stanforda.

Sensorium to jednoosobowo doświadczana przestrzeń muzyczna (ale też przestrzeń scenograficzna), na którą bezpośredni wpływ mają reakcje biofizyczne zwiedzających. Jest prywatnym doświadczeniem o „antymasowym” charakterze. Jest też instrumentem do interaktywnego słuchania muzyki. Idea jest prosta – zwiedzający/ca steruje strukturą dźwięków poprzez swoje myśli, emocje i reakcje biofizyczne skóry. Muzyka z kolei wpływa na nią/niego w sprzężeniu zwrotnym. Sensorium oznacza więc współcześnie rozumianą podmiotowość rozszerzającą się poprzez zmysły i technologię w sieć relacji ze światem.

Instalacja Zapały wypełniała wieżę zegarową CK Zamek w Poznaniu w latach 2014/15. Funkcjonowała przez ok 1,5 roku w centrum Poznania, jako mała instytucja kultury goszcząc kilka tysięcy zwiedzających. Różne aspekty projektu prezentowane były na konferencjach naukowych, umieszczając pracę w nurcie art&science.

Więcej o projekcie:

https://vimeo.com/109455967 

http://lac.linuxaudio.org/2019/ 

III Unheard Music Festival 2019

UnheadKolejny Unheard Music Festival odbędzie się 16 i 17 marca 2019 roku w Hadze. Do udziału w tej edycji Kwartet Matangi, inicjator projektu, zaprosił polskiego kompozytora Pawła Szymańskiego, którego muzyka rzadko wykonywana jest w Holandii.

Podczas Festiwalu odbędą się holenderskie premiery takich utworów Szymańskiego, jak A due, Drie Lieder nach Trakl, Dwa utwory na kwartet smyczkowy, Gigue, Recalling a Serenade, In Paradisum deducant te Angeli. Kulminacja koncertu będzie wykonanie jego cyklu Pięć utworów pamięci malarza Jerzego Stajudy na kwartet smyczkowy, który powstał w 1992 roku dla rozgłośni radia BBC w Bristolu. Stajuda był znanym polskim artystą, który zmarł w marcu 1992 roku w wieku 55 lat. Każdy z Pięciu utworów ma indywidualną fakturę, opartą na jednej idei. Stylistykę prezentowane kompozycji wyznacza charakterystyczna dla czołowego polskiego postmodernisty „gra z przeszłością, gra konwencjami” – surkonwencjonalizm – przede wszystkim z elementami wyznaczającymi idiom muzyki klasycyzmu (specyficzne zwroty melodyczne, obiegowe figury, techniki i zasady formalne). W utworze Szymańskiego podlegają one nie tylko dekonstrukcji, ale także przekształceniu w nową jakość estetyczną.

Oprócz koncertów program festiwalu obejmuje spotkanie z Pawłem Szymańskim, Classical Music PubQuiz, SOUNDbar z „niesłyszaną” muzyką i wystawę. Dzieci są mile widziane na warsztatach RadioLab, a dla studentów z Royal Conservaroty Kwartet Matangi organizuje kursy mistrzowskie.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie https://www.unheardmusicfestival.nl