Polmic - FB


Newsy ze świata - poza NY

San Francisco | The World of Grażyna Bacewicz

Bacewicz

The festival dedicated to Grażyna Bacewicz – "The World of Grażyna Bacewicz" – will take place on 18-19 October 2019 in Noe Valley Ministry in San Francisco.

The story of Grażyna Bacewicz (1909–1969) will be presented in three emceed shows interweaving music and narrative: from her brilliant early works from the days as a young virtuoso violinist, through the horrors of World War II and the repressive Polish communist regime that isolated Poland’s artists from the Western world, to the most groundbreaking works created at the end of her life. The audience will have the opportunity to listen to the works of artists who inspired the composer and those for whom her work is now a reference point. The list includes such names as Ignacy Paderewski, Karol Szymanowski, Tadeusz Baird, Andrzej Panufnik, Witold Lutosławski, Marta Ptaszyńska, Hanna Kulenty, Lidia Zielińska and Agata Zubel.

There will also be a screening of the documentary The World Only Sees My Cheerful Face (1999) directed by Dariusz Pawelec. The film will be shown for the first time with English subtitles.

More information at: http://www.bardmusicwest.org/the-world-of-grazyna-bacewicz

Donaueschingen | Premiere of the new work by Lidia Zielińska

Zielińska

The world premiere Lidia Zielińska's Klangor for orchestra will take place on Sunday, 20 October 2019, during the final concert of the Donaueschinger Musiktage festival.

The new work by Lidia Zielińska was commissioned by the Donaueschinger Musiktage festival and the SWR2 radio in cooperation with the Adam Mickiewicz Institute. The world premiere will be made by SWR Symphonieorchester under the direction of Tito Ceccherini. The programme of the final concert of the Donaueschinger Musiktage festival will also include three other world premieres: Melancholy for chromatic harmonica and orchestra by Saed Haddad, Elemental Realities for orchestra by Jürg Frey, and WÄCHTER for bass flute and pipes orchestra by Eva Reiter.

New music can be a place of retreat and contemplation. The world premieres of the final concert each seek and assert their own place, be it melancholy as an expression of woefulness in the new work by the Jordanian composer Saed Haddad, be it in Eva Reiter’s sound experiment, in which the musicians dispose of their instruments, in search of a pover music. With Lidia Zielińska, the orchestra becomes a gloomy echo chamber that picks up and unfolds a sound of nature.

The concert will be broadcast live at: https://www.swr.de/swrclassic/.

More information at https://www.swr.de/

Paryż | En hommage Jan Adam Maklakiewicz

Maklakiewicz2 października 2019 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu o godz. 19.00 odbędzie się wyjątkowy koncert muzyki polskiej, upamiętniający 120-stą rocznicę urodzin polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Podczas koncertu zabrzmią pieśni na sopran i fortepian Jana Adama oraz jego brata Franciszka Maklakiewicza, a także utwory na wiolonczelę i fortepian oraz skrzypce i fortepian m.in.: Reflexions op. 14, Suita huculska op. 15 nr 1, tryptyk Wiosna na wsi op. 18 oraz Ave Maria.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899–1954) – wybitnym polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Kompozycje Jana Adama Maklakiewicza wykazują inspiracje muzyką dawną i narodową oraz polskim folklorem, zwłaszcza regionów Podhala i Śląska.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu: wiolonczelista Krzysztof Karpeta, skrzypek Piotr Kosarga, pianistka Hanna Lizinkiewicz oraz sopranistka Barbara Tritt. Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową – zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Murale” Jerzego Kornowicza zainaugurują Shanghai New Music Week

Kornowicz13 września 2019 roku Shanghai Philharmonic Orchestra, którą poprowadzi Shinik Hahm, wykona po raz pierwszy Murale na skrzypce solo i orkiestrę symfoniczną Jerzego Kornowicza. Utwór premierowo zabrzmi w sali Szanghajskiego Konserwatorium Muzycznego.

Polska muzyka nowa podbija Wschód. Tym razem najnowsza kompozycja Jerzego Kornowicza z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zainauguruje 12. edycję prestiżowego festiwalu Shanghai New Music Week.

Murale mają specyficzną warstwową fakturę i swoiste zanurzenie w czasie. Wydają się trwać dłużej i inaczej się rozgrywać. Mijamy je miesiącami, jadąc obok nich samochodami lub pociągami, one zawsze pozostają w tym samym miejscu, w swojej przestrzeni – jako jej gospodarze. To my przychodzimy do nich, a nie one dołączają do nas. Na muralach dużo dzieje się w tym samym czasie, niezależnie, w każdej z kilku ich warstw. Frapują zarówno przez swoją statykę, jak i wewnętrzną dynamikę. Wyczuwa się w nich ład pomimo pozornego nieskoordynowania. Jak dodaje kompozytor, „to są te cechy murali, które chciałem przenieść do mojej muzyki. Kiedy myślałem o wykonawcach, zdałem sobie sprawę, że mural to gatunek młodych ludzi. Stąd powierzenie premiery utworu najmłodszemu koncertującemu skrzypkowi w mojej rodzinie – mojej córce Oli Kornowicz”.

Maria Zając

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3459623,murale-jerzego-kornowicza-zainauguruja-shanghai-new-music-week.html 

Kompozytor Roman Czura laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Antoniego Dvořáka w Pradze

Roman CzuraKompozytor Roman Czura został laureatem II nagrody (i pierwszym laureatem z Polski w ogóle) podczas dziesiątej już edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Antoniego Dvořáka w Pradze.

Jest to konkurs o unikatowej formule. Został powołany z inicjatywy rodziny Dvořáków: początkowo głównym organizatorem przedsięwzięcia był wnuk kompozytora, Antonín III Dvořák, teraz obowiązki po nim objął jego syn i wnukowie. W tegorocznej edycji Konkursu wzięło udział kilkadziesiąt muzyków z całego świata; wśród uczestników etapu finałowego było 24 reprezentantów z 18 krajów. Pierwszy etap polegał na standardowej wysyłce utworu> W finale znalazło się 24 uczestników podzielonych na dwie grupy: junior (do 23 lat) i senior (do 33).

Finał konkursu polegał na komponowaniu na miejscu, w Praskim Konserwatorium, dwóch utworów w ciągu pięciu dni do danych w pierwszym dniu wydarzenia tematów (w tym jedna kompozycja w formie hołdującej tradycji – fuga, kanon, passacaglia lub wariacje). Zasady są surowo przestrzegane: codziennie kontrolowany był limitu czasu, konieczną była rejestracja sprzętu, uniemożliwiano przeniesienie papierowych szkiców czy laptopów z lokum (wszystko było codziennie skrupulatnie przeliczane). Każdemu uczestnikowi przysługiwała na czas trwania konkursu własna sala z instrumentem, oficjalny papier nutowy, ołówki i inne narzędzia i możliwość wydruku.

Zwycięzcy Konkursu serdecznie gratulujemy!