Polmic - FB
Filtr

Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” dla Franka Hardersa-Wuthenowa z Wydawnictwa Boosey & Hawkes

Frank Harders-WuthenowDnia 23 września 2011 roku odbyła się w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego uroczystość wręczenia Brązowego Medalu „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” Frankowi Hardersowi-Wuthenow z Wydawnictwa Boosey & Hawkes z Berlina. Medal, przyznany na wniosek Związku Kompozytorów Polskich, wręczyła Laureatowi Pani Monika Smoleń, Podsekretarz Stanu.
Frank Harders-Wuthenow jest osobą niezwykle zasłużoną dla muzyki polskiej. Od dłuższego czasu aranżuje wykonania i dokonuje nagrań zapomnianych utworów polskich XX wieku, wydając je w serii „Poland Abroad” (EDA Records), angażując do tego muzyków z różnych krajów, w tym z Polski (m.in. Orkiestrę Polskiego Radia z jej dyrygentem Łukaszem Borowiczem). Dotychczas ukazały się dwie płyty z muzyką orkiestrową Grzegorza Fitelberga i jego syna Jerzego, Eugeniusza Morawskiego, Szymona Laksa i Aleksandra Tansmana. Powstała także monograficzna płyta En Hommage Simon Laks, z utworami kameralnymi tego kompozytora. W 2010 roku w serii „Poland Abroad” ukazała się płyta w mistrzowskim wykonaniu Kwartetu Śląskiego z nagraniami bardzo słabo znanych lub całkowicie zapomnianych polskich kwartetów smyczkowych. W 2004 roku Frank Harders-Wuthenow zorganizował w Berlinie konferencję-festiwal pod tytułem „Polen im Herzen” (Polska w sercu), a jego najnowszym dokonaniem w zakresie popularyzacji historii muzyki polskiej XX wieku jest zainicjowana przez niego wystawa „Muzyka w okupowanej Polsce. 1939-1945”, której autorką jest dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek, i która była prezentowana w kilku miastach niemieckich, a także w Marsylii oraz Warszawie i zebrała znakomite recenzje. Wszystkie te projekty zostały zrealizowane dzięki zaangażowaniu, ogromnej pracy, entuzjazmowi i szczodrości Laureata.

Laureat Nagrody Gaudeamus 2011

Yoshiaki OnishiPo raz kolejny przyznana została Nagroda Gaudeamus 2011. Tym razem zwycięzcą konkursu został Japończyk - Yoshiaki Onishi. Wręczenie nagród odbyło się 11 września 2011 roku w Utrechcie.

Międzynarodowe jury, w składzie którego znaleźli się: Tadeusz Wielecki (Polska), Miguel Azguime (Portugalia) i Rozalie Hirs (Holandia) jednogłośnie wybrało Yoshiakiego Onishi (ur. 1981, na zdjęciu) z Japonii, spośród 13 kandydatów do nagrody. Nagrodzeni zostali także: Andrew McIntosh (1985, USA) oraz Wei-Chieh Lin (1982, Taiwan). Ogółem, do konkursu zgłoszono 365 kompozycji.

Była to pierwsza edycja Gaudeamus Muziekweek odbywająca się w Utrechcie. W ramach tego wydarzenia miały miejsce liczne koncerty w urokliwych zakątkach miasta. Ponadto, w muzeum Speelklok podziwiać można było także instalacje, przygotowane specjalnie na tę okazję.

(tłum. Joanna Warywoda)

Polska muzyka na koncertach Alea III w Bostonie

koncerty zespołu Alea IIIW niedzielę, 9 października 2011 roku w Tsai Performance Center w Bostonie odbędzie się koncert zamykający XXXIX Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski, organizowany przez zespół ALEA III. W programie wieczoru, obok utworów takich kompozytorów jak Stylianos Dimou, Ayaz Gambarli czy Aaron Jay Mayers, znalazło się także Divertimentopolskiego kompozytora, Norberta Paleja.

Kalendarium koncertów zespołu zapowiada się niezwykle interesująco. Wśród nich znaleźć można m.in. wieczór w całości poświęcony twórczości Charlesa Ivesa (16 listopada 2011) oraz koncert będący hołdem dla Romana Totenberga, światowej sławy skrzypka (25 kwietnia 2012). Podczas tego ostatniego nie zabraknie polskich akcentów – wykonana zastanie PartitaWitolda Lutosławskiego, a artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Smyczkowa Uniwersytetu w Bostonie pod dyrekcją Adreasa Tselikasa.

ALEA IIIto zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej. Jego aktywność skupia się na propagowaniu, wykonywaniu oraz nauczaniu muzyki powstałej w XX i XXI wieku. Założycielem zespołu jest Theodore Anotniou. ALEA III brała udział w niezliczonych premierach utworów kompozytorów współczesnych, często występując pod dyrekcją autorów wykonywanych kompozycji. Zespół powstał w 1978 roku, przy Uniwersytecie w Bostonie, i tam też nadal prowadzi swoją działalność. W gronie jego doradców zasiada m.in. Krzysztof Penderecki.

(tłum. Joanna Warywoda)


 

KAMERaTON czyli Festiwal Filmów o Muzyce

Kameraton 2011W dniach od 28 września do 2 października 2011 rokuw Centrum Edukacji Artystycznej – Filharmonii Gorzowskiej w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów o Muzyce KAMERaTON.

Na program filmowy festiwalu złożą się pokazy konkursowe zgłoszonych filmów, zakwalifikowanych do jednej z następujących kategorii: biografie i portrety muzyków, koncerty, recitale, spektakle, reportaże, filmowo-muzyczne impresje artystyczne, edukacja muzyczna oraz pokazy specjalne. Dopełnieniem części filmowej będą koncerty – symfoniczny, jazzowy oraz muzyki filmowej, a także wystawy fotografii poświęconej muzyce i warsztaty filmowe z twórcami dla młodzieży.

Więcej informacji i Regulamin Konkursu - na stronie www.kameraton.pl

Zakończył się Międzynarodowy Festiwal Filmów o Muzyce KAMERaTON

Kameraton 2011W niedzielę, 2 października 2011 rokuw Gorzowie Wielkopolskim zakończyła się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów o Muzyce KAMERaTON.  Zwycięzcą festiwalu został film Sounds Under the Sun / Dźwięki pod słońcem z Łotwy w reżyserii Davisa Simanisa i Gintsa Grube, zdobywaca Grand Prix (statuetki) oraz nagrody pieniężnej w wysokości 15.000 PLN. Wyłonionych zostało również pięć filmów – zwycięzców następujących kategorii:

  • Portrety i biografie artystów  – Ja Wam to zagram, reż. Christine Jezior, Niemcy, Polska;
  • Koncerty, recitale, spektakle – Piotr Anderszewski gra Schumanna, reż. Bruno Monsaingeon, Polska;
  • Reportaże – Backyard / Podwórko, reż. Arni Sveinsson, Islandia;
  • Filmowo-muzyczne impresje artystyczne – Arithmetique / Artymetyka, reż. Giovanni Munari, Dalila Rovazzani, Włochy;
  • Edukacja muzyczna – Bronisław Huberman – zjednoczenie Europy i skrzypce, reż. Piotr Szalsza, Polska.

Ich laureaci otrzymali statuetki oraz nagrody pieniężne w wysokości 5000 PLN. Jury festiwalu przyznało także Nagrodę Specjalną za popularyzację muzyki dla Tomasza Stroynowskiego, bohatera reportaży Andrzeja Mańkowskiego Lekcja muzyki i Tournee oraz zaakceptowało Nagrodę Publiczności dla filmu Komeda – muzyczne ścieżki życia w reż. Claudii Buthenhoff-Duffy. Wyróżnione zostały także filmy Chopin2010.pl w reżyserii Rafała Wróblewskiego oraz Muzyka odnaleziona, reż. Monika Mencina.
Programowi konkursowemu towarzyszyły pokazy pozakonkursowe w kinie 60 Krzeseł, koncerty w Filharmonii Gorzowskiej (Leszka Mozdżera, Adama Bałdycha z Royal String Quartet i Grażyną Auguścik oraz Krzesimira Dębskiego) i w klubie jazzowym Pod Filarami (Tribute to Komeda), warsztaty filmowe, zwieńczone pokazem filmu Boruta o skrzypku Adamie Bałdychu oraz cztery wystawy fotograficzne, poświęcone muzyce.

Następna edycja festiwalu odbędzie się w przeddzień Międzynarodowego Dnia Muzyki, w dniach 26-30 września 2012 roku.

Więcej informacji - na stronie www.kameraton.pl

Smykowe granie - w Krakowie

Smykowe granieFilharmonia Krakowska zaprasza dzieci od 0 do 3 lat i ich rodziców oraz kobiety w ciąży na muzyczne spotkania warsztatowe zatytułowane "Smykowe granie".

Filharmonia im. K. Szymanowskiego, jako druga po Filharmonii Łódzkiej instytucja tego typu, podjęła się zadania edukowania melomanów od pierwszych dni ich kontaktu ze światem dźwięków. Spotkania te przygotowane są przez Fundację Kreatywna Edukacja przy współpracy z wydziałem muzykoterapii Akademii Muzycznej w Krakowie, w oparciu o metodę Edwina E. Gordona. W tym sezonie koncertowym zaplanowanych zostało po 5 spotkań w 9 weekendów. Pierwsze, zatytułowane "Smyk jazz", odbędzie się 1 października 2011 rokuo godz. 15 i 16 oraz w niedzielę, 2 października o godz. 10, 11 i 12, w Sali Złotej usytuowanej na pierwszym piętrze krakowskiej Filharmonii.

Segregacja dźwięków - rodzinna impreza plenerowa w Katowicach

Segregacja dźwiękówW sobotę, 1 października 2011 rokuo godz. 12 przed Zespół Państwowych Szkół Muzycznych, Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Osiedle Tysiąclecia, ul. Ułańska 7B) na wspólne świętowanie Międzynarodowego Dnia Muzykipodczas plenerowej imprezy rodzinnej Segregacja dźwiękówzapraszają Grażyna Szymborska i Marcin Bujnowicz - menedżerowie Filharmonii Śląskiej i Stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Śląskiej oraz Fundacji Ziarno Talentu i katowickiej Szkoły Muzycznej YAMAHA. W programie: wspólne, rodzinne, wielopokoleniowe muzykowanie. A wszyscy uczestnicy razem, na własnoręcznie zrobionych instrumentach ze zbędnych butelek, puszek czy kartonów, zagrają słynny Marsz Radetzky’ego Johanna Straussa.

Międzynarodowy Dzień Muzykiobchodzony jest na całym świecie w dniu 1 października od roku 1975, zainicjowany przez Yehudi Menuhina, ówczesnego Prezydenta Międzynarodowej Rady Muzyki działającej pod egidą organizacji UNESCO. Głównym celem tego święta jest przedstawienie muzyki w taki sposób, by była kojarzona jako dobro ludzkości oraz promocja muzyków jako tych, którzy tworzą piękno muzyki.

Filharmonia Śląska wspólnie z katowicką Szkołą Muzyczną YAMAHA będzie świętować ten dzień w sposób szczególny, organizując akcję społeczną pod nazwą Segregacja Dźwięków. Projekt ma na celu m.in.: promocję muzyki poprzez zachęcenie całych rodzin, od niemowlaka do starca, do rodzinnego muzykowania, wezwanie do spontanicznego stawienia się w przestrzeni publicznej miasta Katowice i wyrażenia się muzycznie poprzez wspólne wykonanie utworu Marsz Radetzky’ego Johanna Straussa, zaproszenie wszystkich osób uprawiających muzykę w społeczności śląskiej – amatorów, jak i tych zajmujących się muzyką zawodowo – do wspólnego uczestnictwa i uczczenia Światowego Dnia Muzyki.

Zatem przyjdź! Weź ze sobą pustą butelkę plastikową lub szklaną, pustą aluminiową puszkę, gazetę lub tubę po papierze toaletowym czy papierowym ręczniku, pudełko lub kartonowe opakowanie. Jeżeli masz w domu coś, co intrygująco ciekawie brzmi, a jest odpadem – weź także ze sobą. Zanim te rzeczy wylądują posegregowane w śmietniku, damy im jeszcze jedno życie – zostaną instrumentami! Zagramy wspólnie Marsz Radetzky’ego Johanna Straussa pod batutą Bogusława Jana Bembena – polskiego dyrygenta, menedżera i pedagoga, absolwenta Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Jana Wincentego Hawela.

Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście” - Pokolenie stalowowolskie

 Festiwal "Kwartet Śląski i jego goście"W 2011 roku swoje 60. urodziny obchodzą twórcy tzw. "Pokolenia Stalowowolskiego" (określenie wprowadzone niegdyś w obieg i rozpowszechnione przez Krzysztofa Drobę i Andrzeja Chłopeckiego). Z tej okazji w programie XIX Festiwalu Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście", który odbędzie się w Katowicach od 18 listopada do 4 grudnia 2011 roku, przypomniane zostaną niektóre kompozycje kameralne Eugeniusza Knapika i Aleksandra Lasonia (prowadzących obecnie klasy kompozycji w katowickiej Akademii Muzycznej) oraz nieżyjącego już Andrzeja Krzanowskiego, zarówno te, które Kwartet Śląski prawykonywał na początku lat osiemdziesiątych (Kwartet smyczkowy Knapika, Muzyka kameralna nr I „Stalowowolska” Lasonia), niesłusznie zapomniane (jak Con vigore Krzanowskiego), jak i skomponowane w ostatnich latach (Trio na klarnet skrzypce i fortepian Knapika).

Po raz pierwszy wykonany zostanie Kwartet akordeonowyAndrzeja Krzanowskiego (utwór odnaleziony po latach w jego rękopisach), jak również III Kwartet smyczkowyGrażyny Krzanowskiej, żony Andrzeja, również związanej przed laty z projektem "stalowolskim".

Publiczność festiwalowa usłyszy także kompozycje tych twórców, którzy wywarli wpływ na styl i estetykę Jubilatów lub cieszyli się ich szczególnym uznaniem - Oliviera Messiaena, Gustava Mahlera i Charlesa Ivesa (w przypadku Knapika), Beli Bartóka, Dymitra Szostakowicza i Igora Strawińskiego (w przypadku Lasonia) oraz Jana Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena (w przypadku Krzanowskiego).

Do inicjatywy Kwartetu Śląskiego i Fundacji "Młoda Muzyka Śląska", organizatorów imprezy, dołączyła też NOSPR i Filharmonia Śląska, wzbogacając przegląd twórczości kompozytorów "stalowowolskich" w ramach swojej działalności abonamentowej o utwory symfoniczne. Łącznie 9 koncertów rozplanowanych zostało na 3 weekendy, każdy poświęcony innemu kompozytorowi.

 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

I, Culture Orchestra i DJ-e z krajów partnerstwa wschodniego w Sztokholmie

I, Culture OrchestraDzięki Instytutowi Adama Mickiewicza i wspierającemu go Instytutowi Polskiemu w Sztokholmietegoroczną edycję sztokholmskiego Festiwalu Muzyki Krajów Morza Bałtyckiegozakończył koncert I, Culture Orchestra, orkiestry, w której skład wchodzą młodzi muzycy z krajów Partnerstwa Wschodniego oraz Polski.

Koncert (4 września 2011 roku) został entuzjastycznie przyjęty przez licznie zgromadzoną publiczność, wśród której znalazło się wielu przedstawicieli szwedzkiej kultury. Następnego dnia koncert został w całości wyemitowanych w programie 2 Szwedzkiego Radia. Ostatni dzień festiwalu był wielkim dniem orkiestralnym - I, Culture Orchestra wypełniła całą Berwaldhallen swoim imponującym programem', napisał o koncercie Thomas Anderberg, krytyk „Dagens Nyheter”. W orkiestrze symfonicznej I, Culture Orchestra grają młode talenty ze wszystkich krajów partnerstwa wschodniego razem z uznanymi ,,muzykami z Unii (…). Pomysł i pieniądze są polskie, Polska leży w sercu Europy i ma długą historię bycia pomostem między Wschodem a Zachodem - komentował Claes Arvidsson („Svenska Dagbladet”).

Wydarzeniem ściśle powiązanym z koncertem I, Culture Orchestra stał się zorganizowany przez Instytut Polski w Sztokholmie we współpracy z najlepszymi sztokholmskim klubami sceny off- oraz kultowym dj-em Kornelem Kovacem, nietuzinkowy projekt festiwalu muzycznego o nazwie GÅ ÖST (ang. Go East). Ideą projektu było zaproszenie do Szwecji najlepszych dj-ów z krajów objętych programem PW. Jednym z celów - polemizowanie z negatywnymi stereotypami na temat krajów Europy Wschodniej i pokazanie, że to właśnie za wschodnią granicą UE biją źródła kreatywności, która może mieć pozytywny wpływ na Europę. Szwedzkie media obficie zapowiadały pierwszą, trwającą trzy dni edycję festiwalu chwaląc inicjatywę wykraczającą poza typowe organizowane w Sztokholmie wieczory klubowe, gdzie zapraszani są głównie popularni dj-e z Zachodu.

Znamy laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej

W Międzynarodowym Dniu Muzyki,Koryfeusz - statuetka autorstwa prof. Adama Myjaka1 października 2011 roku, podczas uroczystej gali w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ogłoszono laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2011. Nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej otrzymali: w kategorii Osobowość Roku –Łukasz Borowicz, dyrygent, dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej; w kategorii Wydarzenie Roku –XVI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Nagrodę honorową, za całokształt twórczości, otrzymałJan Krenz – dyrygent i kompozytor.

Laureatom wręczono statuetki wykonane przez rzeźbiarza prof. Adama Myjaka. Galę uświetniły występy m.in. Marcina Zdunika oraz Polskiej Orkiestry Radiowej prowadzonej przez Łukasza Borowicza, laureata nagrody. W repertuarze znalazły się dzieła Stefana Kisielewskiego, Ludomira Różyckiego oraz Witolda Lutosławskiego.
Koryfeusz Muzyki Polskiej został przyznany po raz pierwszy. Nagroda jest wyróżnieniem dla osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze różnorodnej gatunkowo i chronologicznie muzyki polskiej. Jest to nagroda zainicjowana i wręczana przez środowisko muzyczne. Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca, który 1 października obchodził pierwszą rocznicę powołania.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Warsztaty muzyczne „Dźwięk bez obaw”

Dźwięk bez obaw - Małe InstrumentyWarsztaty muzyczne „Dźwięk bez obaw”, towarzyszące wystawie „Kultura w czasach prezydencji”, odbędą się 14 lutego 2012 roku o godz. 16 i 18 (2 grupy) w „Zachęcie” Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Prowadzenie - Paweł Romańczuk. Uczestnicy - dla wszystkich (dzieci poniżej 10 lat w towarzystwie opiekuna).

Prawdziwe dźwięki to motto Małych Instrumentów – nie ma tu komputerów czy imitacji, a każdy dźwięk powstaje jako oryginalna wypowiedź wykonawcy. Za każdym razem inna, tak jak ludzka mowa. Krótka prezentacja rzadko spotykanych instrumentów posłuży do wspólnych akcji muzycznych.

Elementy składowe warsztatów to:
• prezentacja instrumentów prowadząca do odczarowania muzyki, dostarczenia wyobraźni słuchaczy nowych horyzontów rozumienia dźwięku, traktowania muzycznego nie tylko dźwięków tradycyjnych instrumentów;
• prezentacja prowadzona jest oczywiście na praktycznych, żywych przykładach z wyjaśnieniami z jakim instrumentem mamy do czynienia, skąd pochodzą właściwości muzyczne danego źródła, dlaczego instrument gra, co jest ważne w pracy z dźwiękowym obiektem;
• małe instrumenty są z reguły ciche - co robimy, aby było je słychać - sposoby nagłaśniania i amplifikacji;
• jak powstaje muzyka za pomocą małych instrumentów - pokaz rejestracji kilku źródeł i powstawania utworu muzycznego;
• próba nagrania wspólnego utworu z udziałem uczestników warsztatów;
• próba wspólnego wykonania fragmentu muzyki na instrumentach grupowych.

Paweł Romańczuk od 2006 prowadzi grupę Małe Instrumenty, w ramach której komponuje i aranżuje muzykę do filmów, spektakli i kampanii społecznych. Buduje własne instrumenty i mechaniczne instalacje dźwiękowe. Jest posiadaczem zbioru ponad 200 instrumentów, który opracował i dostosował do potrzeb swojej pracy na scenie i w studiu. Zajmuje się popularyzacją kultury toy music na gruncie polskim.

Zapisy na warsztaty: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz tel. 603 704 850

Muzyka współczesna nie gryzie - spotkanie drugie

Romuald TwardowskiW sobotę, 1 października 2011 roku w Międzynarodowy Dzień Muzyki warto wybrać się na drugie spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, którego organizatorem jestPTMW. Tym razem przewodnikiem po muzyce współczesnej i jej tajemnicach będzie wybitny kompozytorRomuald Twardowski.Spotkanie odbędzie się w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) - tuż przy Rynku Starego Miasta w Warszawie o godz. 17:00. Moderatorem spotkania będzie Małgorzata Kołcz. Wstęp wolny.

Gość najbliższego spotkania urodził się w 1930 roku w Wilnie. Studiował grę na fortepianie i kompozycję w Wilnie i w Warszawie, a w Paryżu, pod kierunkiem Nadii Boulanger, chorał gregoriański i polifonię średniowiecza. Od 1971 roku wykłada na obecnym Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. Artysta nie był nigdy wyznawcą awangardy, wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia własnego języka muzycznego. Jego niezwykle bogata twórczość, w której istotną rolę odgrywa nurt muzyki religijnej, obejmuje m.in. muzykę chóralną i operową, często też nawiązuje do prawosławia, łącząc w sobie pierwiastki nowoczesności i bardzo odmiennych tradycji wschodniej i zachodniej Europy.

Głównymi tematami rozmowy z Romualdem Twardowskim będą między innymi takie kwestie jak: czy w muzyce współczesnej należy dążyć do stałego pozostawania w awangardzie, czy nawiązując do tradycji również można iść do przodu? Czy geografia może decydować o kształcie i brzmieniu utworów muzycznych? Jaki wpływ na muzykę współczesną mają szaleństwa, wynalazki, innowacje i odkrycia? Pojawią się też próby odpowiedzi na pytania, takie jak: dlaczego wciąż tak mało słuchamy i dość słabo znamy muzykę tworzoną w naszych czasach? Dzięki spotkaniu z tak charyzmatycznym i niezwykłym twórcą jak Romuald Twardowski muzyka współczesna przestanie uchodzić za niezrozumiałą i trudną.

Więcej…

Polska muzyka na ukraińskich "Kontrastach"

Kontrasty 2011"Kontrasty" – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej we Lwowie odbędzie się już po raz siedemnasty w dniach 28 września – 16 października 2011 roku.

Festiwal kontrastów to uczta dla koneserów klasyki i muzyki nowoczesnej. W ciągu 17 lat swego istnienia zyskał pozycję jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie. Organizowany we Lwowie od 1995 roku posiada już swoją tradycję. Na czas przeprowadzenia festiwalu stolica Ukrainy przeistacza się w ważne centrum sztuki muzycznej w Europie Wschodniej. Tu przyjeżdżają najbardziej utalentowani muzycy z całego świata, zwracając uwagę szerokiej audytorii i zdobywając każdego razu coraz większy rozgłos. Podczas festiwalu w kilku salach koncertowych Lwowa co wieczór odbywają się koncerty znanej i nojnowszej muzyki klasycznej XX – XXI wieku. Festiwal nigdy nie zamyka się w granicach Ukrainy. Uczestniczą w nim zawsze przedstawiciele różnych państw, zwłaszcza Europy Środkowej i Wschodniej.

Podczas tegorocznej edycji zaplanowanych zostało sześć koncertów, których program wypełnią kompozycje polskich artystów. W niedzielę, 2 października 2011 rokuw sali koncertowej Filharmonii Lwowskiej odbędzie się wieczór zatytułowny Elżbieta Sikora – Returning to Lviv. Utwory pochodzącej z Lwowa polskiej kompozytorki, obecnie mieszkającej we Francji, usłyszymy w wykonaniu Marianny Humetskiej – fortepian, Dietera Krausa – saksofon i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lwowskiej pod dyrekcją Aydara Torybayeva. Kilka dni później, 6 października 2011 rokuw tym samym miejscu zabrzmi muzyka fortepianowa Józefa Kofflera – kompozytora przez wiele lat związanego z rodzinną Ukrainą i miastem Lwowem. Jego utwory, jak również kompozycje Tadeusza Szeligowskiego, Tadeusza Majerskiego, Wojciecha Kilara, Elżbiety Sikory, Artura Malawskiego i Karola Szymanowskiego przypomni znana pianistka - Elżbieta Sternlicht. W sobotę, 8 październikaodbędzie się wieczór kompozytorskiPawła Mykietyna z udziałem artystów: Joanny Wicherek – fortepian, Michała Sławeckiego – kontratenor, Juliana Paprockiego – klarnet i Zuzanny Stradowskiej – wiolonczela, a tydzień później, 15 październikakoncert monograficzny kompozytora i organisty Dariusza Przybylskiego, zatytułowany Organ Odyssey. Młody polski artysta przedstawi swoje własne kompozycje oraz utwory m.in. Jagody Szmytki i Tomasza Opałki. Tego samego dnia w Filharmonii Łódzkiej wystąpi również Tadeusz Wielecki – kontrabasista, kompozytor i wieloletni dyrektor „Warszawskiej Jesieni”. Siedemnastą edycję festiwalu „Kontrasty” zakończy koncert In Memoriam of the Masters, podczas którego utwory mistrzów - Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego wykonają: Anna Mikołajczyk - sopran, Ewa Marciniec – alt i Volodymyr Rybchuk – baryton, chór kameralny „Gloria”, Orkiestra Kameralna „Lwowscy Wirtuozi” i Orkiestra Symfoniczna „INSO-Lviv” pod batutą Stanisława Welanyka.

Szczegółowy program koncertów - na stronie www.philharmonia.lviv.ua

Nominacje do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej

Koryfeusz
W dniu 16 września 2011 roku odbyło się posiedzenie Rady programowej ds. muzyki Instytutu Muzyki i Tańca, na którym dokonano wyboru nominowanych spośród nadesłanych kandydatur do nagrody Koryfeusz Muzyki Poskiej w kategoriach: Osobowość Roku, Wydarzenie Roku i Nagroda Honorowa. Zgłoszonych zostało łącznie 139 kandydatur. Obecnie trwa głosowanie Kolegium Elektorów, które wyłoni laureatów nagrody.
Decyzją Rady programowej ds. muzyki nominowani zostali:
Osobowość Roku:Łukasz Borowicz - Stanisław Leszczyński- Marcin Masecki- Krzysztof Pastor- Wojciech Ziemowit Zych
Wydarzenie Roku:
- Spektakl baletowy Święto wiosny (premiera 11 czerwca 2011 roku), zrealizowany w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej
- Zamówienie i prawykonanie III SymfoniiPawła Mykietyna, zrealizowane przez Narodowy Instytut Audiowizualny
- XVI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, zrealizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
- Nagranie "Mikołaj Zieleński. Opera Omnia", zrealizowane przez Wydawnictwo DUX

- Płyta Aleksandry Kurzak „Gioia!” (premiera 12 sierpnia 2011 roku), nagranie zrealizowane przez Wydawnictwo DECCA

Ze względu na charakter Nagrody Honorowej, nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród 1 października 2011 roku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Doroczne i Honorowe Nagrody Związku Kompozytorów Polskich

ZKPW dniu 24 maja 2011 Jury w składzie: Krzysztof Baculewski (przewodniczący), Jerzy Kornowicz, Iwona Lindstedt i Barbara Przybyszewska-Jarmińska przyznało Doroczne NagrodyZwiązku Kompozytorów Polskich, którymi uhonorowani zostali:
  • Marta Ptaszyńska – za wybitną twórczość kompozytorską i upowszechnianie polskiej kultury muzycznej na świecie
  • Andrzej Rakowski– za kilkudziesięcioletnią działalność na rzecz podniesienia poziomu edukacji muzycznej w Polsce, za postawę integrującą środowiska polskiej kultury muzycznej
  • Zbigniew Skowron – za książkę „Myśl muzyczna Jeana-Jacquesa Rousseau” (Warszawa, 2011), działalność translatorską i edytorską wypełniające dotkliwe luki w polskiej świadomości kultury światowej.

Dzień później, 25 maja 2011 Prezydium Zarządu Głównego ZKP przyznało Nagrody Honorowe ZKP w dziele promocji polskiej muzyki współczesnej. Ich laureatami zostali:
Joel Sachs– za ideę, organizację i programowanie festiwalu Focus – Polish Modern w Nowym Jorku
Jarosław Broda – za wspieranie kompozytorów i organizatorów wydarzeń muzycznych we Wrocławiu, wśród nich festiwali Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova; za wypracowanie i realizację modelu współpracy pomiędzy samorządem – Miastem Wrocław a instytucją pozarządową – Związkiem Kompozytorów Polskich
Andrzej Bauer – za dziesiątki koncertów z utworami kompozytorów polskich, inspirowanie kompozytorów i zamawianie utworów, oryginalny wkład w kształtowanie pola estetycznego polskiej muzyki współczesnej.

Uroczyste wręczenie nagród nastąpiło 20 września 2011 roku.

"Mania" w Paryżu

Pola NegriDnia 12 września 2011 roku w paryskim kinie Le Balzac odbyła się europejska re-premiera Mani (1918).

Pokaz zgromadził komplet publiczności (ok. 350 osób). Specjalnymi gośćmi byli: Ambasador Polski w Paryżu p. Tomasz Orłowski oraz aktor Wojciech Pszoniak (który specjalnie na projekcję przybył z Chamonix). Dziewięćdziesiąt procent publiczności stanowili Francuzi. Wielu z nich to miłośnicy muzyki i filmu, zachęceni do udziału przez Cite de la Musique - prestiżową paryską instytucję kultury, partnera projektu.
O entuzjastycznej reakcji publiczności na film oraz koncert w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum” pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka świadczą bisy wybranych motywów muzyki. Publiczność bardzo wysoko oceniała też jakość kopii filmowej (pokaz z taśmy 35 mm), jakość francuskich napisów (wraz z elementami właściwej dla epoki stylizacji) oraz programy i pozostałe materiały promocyjne.
Pokaz został zorganizowany przy współpracy z Cite de la Musique, Instytutem Goethego w Paryżu, Instytutem Węgierskim w Paryżu, Ambasadą Polską w Paryżu, Instytutem Polskim w Paryżu oraz Ambasadą Francji w Warszawie. Partner technologiczny projektu: ARRI.

Projekt Filmoteki Narodowej: POLSKA GWIAZDA ŚWIATOWEGO KINA POLA NEGRI (MANIA) – TOURNÉE NIEMEGO FILMU Z MUZYKĄ NA ŻYWO jest realizowany w ramach programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej 2011.
Kolejne pokazy Mani z muzyką na żywo odbędą się: 29 września 2011 w Madrycie(Cine Doré), 13 października 2011 w Londynie(Barbican Center), 29 października 2011 w Kijowie(MFF „Mołodist”) i 8 listopada 2011 w Berlinie(Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz).

Maniajest swojego rodzaju zabytkiem kinematografii, który wytrzymał próbę czasu. To jeden z pierwszych filmów dwudziestojednoletniej wówczas Poli Negri. Walorami dzieła w reżyserii Eugena Illésa, prócz zachwycającej już wtedy talentem i urodą późniejszej gwiazdy, są: wartka dramaturgia, interesujące kreacje aktorskie, ciekawe zabiegi operatorskie oraz wyszukana scenografia według projektu Paula Leni, znanego reżysera filmów ekspresjonistycznych. Znajdująca się w archiwum Filmoteki Narodowej kopia jest najprawdopodobniej jedyną zachowaną na świecie, zrekonstruowaną w zaawansowanej technologii. Opowiada o losach wielkiej, zawiłej miłości Mani Walkowskiej, pracownicy fabryki papierosów i modelki do młodego kompozytora Hansa van der Hofa. Film przez wiele lat uchodził za zaginiony, w 2006 roku został odkupiony przez Filmotekę Narodową od czeskiego kolekcjonera.

Zmarła Regina Smendzianka

Regina SmendziankaW czwartek, 15 września 2011 roku zmarła wybitna polska pianistkaRegina Smendzianka, znawczyni i wykonawczyni utworów Chopina, wybitny pedagog. Miała 87 lat.

Regina Smendzianka urodziła się w Toruniu w 1924 roku. Naukę gry rozpoczęła w wieku 4 lat. Ukończyła konserwatoria muzyczne w Krakowie i Warszawie. W 1949 roku otrzymała XI nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Występowała w ponad 50 krajach na całym świecie. Była jurorem w międzynarodowych festiwalach muzycznych, w tym kilku edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1970, 1980, 1995, 2000). W swoim repertuarze miała przede wszystkim utwory Fryderyka Chopina, które niemal w całości nagrała na płyty. Zajmowała się także polską muzyką XIX i XX wieku, wykonywała, nagrywała i opracowywała do wydania zapomniane utwory kompozytorów polskich m.in. Marii Szymanowskiej, Michała Ogińskiego, a także Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Eugeniusza Pankiewicza, a z kompozytorów współczesnych - Artura Malawskiego, Romana Palestra, Grażyny Bacewicz, Tadeusza Bairda, Witolda Lutosławskiego. Za zasługi w propagowaniu współczesnej muzyki polskiej została 1972 roku wyróżniona honorową odznaką Związku Kompozytorów Polskich. Była wybitnym pedagogiem. Wykształciła ponad 70 pianistów. W roku 1988 powołała do życia "Fundację Reginy Smendzianki", wspierającą młodych polskich pianistów. Przez wiele lat była redaktorem naukowym wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie. W roku 2000 wydała książkę Jak grać Chopina – próba odpowiedzi. Regina Smendzianka otrzymała wiele nagród artystycznych i odznaczeń państwowych. W 2001 została odznaczona Medalem Polonia Mater Nostra Est.

Światowa premiera utworu Pawła Łukaszewskiego w wykonaniu The King’s Singers

The King's SingersW dniu 17 września 2011 roku o godz. 20.30 w poznańskiej Farze, podczas finałowego koncertu Festiwalu „Muzyczne przestrzenie” odbędzie się światowa prapremiera utworu Responsoria Tenebrae Pawła Łukaszewskiego. Dzieło, które wykona zespół The King’s Singers, zostało skomponowane na zamówienie tej znanej na całym świecie brytyjskiej grupy wokalnej.

Kalendarz koncertowy jednego z najlepszych zespołów wokalnych na świecie, „The King’s Singers”, jest wypełniony na kilkanaście najbliższych miesięcy. Koncerty, nagrania, kontakty z mediami oraz zajęcia edukacyjne odbywające się w różnych krajach zajmują artystów bez reszty. Ich koncerty cieszą się niezwykłą popularnością, a to za sprawą znakomitych głosów, niezwykłego poczucia humoru oraz – co równie ważne – wyjątkowo szerokiego repertuaru. Artyści wykonują utwory od renesansu (madrygały Carla Gesualda da Venosy) po XX wiek (aranżacje przebojów „The Beatles”).

W połowie września 2011 roku „King’s Singers” wystąpią w Polsce: 16 września– w Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, 17 września– w Kościele Farnym w Poznaniu, gdzie w ramach Festiwalu Muzyki Kameralnej "Muzyczne przestrzenie" dokonają prawykonania utworu Responsoria TenebraePawła Łukaszewskiego, 18 września – w Kościele świętego Krzyża w Zakopanem, 19 września– w Filharmonii Krakowskiej, 21 września- w Filharmonii Łódzkiej i 22 września– w Amfiteatrze Bemowo w Warszawie. Program koncertów wypełni m.in. renesansowa twórczość Mikołaja Zieleńskiego, kompozycje Johannesa Brahmsa, a także współczesnego polskiego kompozytora Miłosza Bembinowa oraz aranżacje utworów „The Beatles” czy „Queen”.

Więcej...

19th Jeunesses International Violin Competition – Bukareszt, 12-19 maja 2012

19th Jeunesses International Violin CompetitionIdeą przyświecającą Jeunesses International Music Competitionjest odkrywanie i promocja młodych talentów, w połączeniu z organizacją klas mistrzowskich i koncertów muzyki klasycznej dla szerokiej publiczności. Edycja w 2012 roku będzie adresowana do młodych skrzypków.

Kategorie wiekowe: trzy – 6-13 lat, 14-17 lat i 18-29 lat
Termin rejestracji: 1 marca 2012 – decyduje data stempla pocztowego
Nagrody: o łącznej wartości 10 000 euro, w formie pieniędzy, instrumentów lub stypendiów

Szczegóły - na stronie www.jmEvents.ro

Muzyka na Szczytach

Muzyka na SzczytachMiędzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” odbędzie się w dniach 17-24 września 2011 roku. Koncerty odbywać się będą w Zakopanem, Bukowinie Tatrzańskiej i Szczawnicy Zdrój. Gośćmi tegorocznej edycji festiwalu będą wykonawcy najwyższej klasy. Wystąpiątakie gwiazdy, jak: The King’s Singers–brytyjska grupa wokalna, jeden z najwybitniejszych zespołów śpiewających a cappella, Miroslav Kultyshev– zwycięzca Konkursu im. P. Czajkowskiego w Moskwie, finalista ostatniego Konkursu Chopinowskiego - wystąpi w solowym recitalu pianistycznym oraz kwintetach fortepianowych Dvořaka i Weinberga z Lutosławski Quartet Wrocław oraz Mayuko Kamio- światowej sławy japońska skrzypaczka, która wraz z Miroslavem Kultyshevem wykona utwory Brahmsa, Zarzyckiego i J.Wieniawskiego.

Wydarzeniem Festiwalu będzie wykonanie Historii Żołnierza Igora Strawińskiegow interpretacji zespołu festiwalowego w składzie: Piotr Tarcholik, Piotr Lato, Katarzyna Dybel, Tomasz Stolarczyk, Janusz Widzy, Sebastian Sojka pod batutą Jean-Luc Tingaud. Oryginalną francuską wersję językową przedstawią aktorzy m.in: Olivier Balazuc i Vladimir Serre. Ponadto z koncertami wystąpią: Stefan Schmidtwraz z Royal String Quartet, którzy wykonają kwintet gitarowy Mario Castelnovo Tedesco, Gitar4mation– z kompozycjami Karola Szymanowskiego, Bartłomieja Budzyńskiego, Isaaca Albeniza, Joaquina Rodrigo, Clauda Debussy oraz Manuela de Falli, Olga i Natalia Pasiecznik– z utworami Karola Szymanowskiego (Trzy kołysanki i Rymy Dziecięce). W 100. rocznicę śmierci Gustawa Mahleraz jego IV Symfoniąw wersji kameralnej opracowanej przez Erwina Steina wystąpi Zespół Festiwalowy w składzie m.in.: Wiesław Suruło, Konrad Mika, Piotr Lato, Katarzyna Zdybel, Irek Boczek, Piotr Tarcholik, Marcin Młodawski, Janusz Widzy, Sebastian Sojka, Dariusz Bury i Michał Klauza (dyrygant). W ramach Festiwalu odbędą się dwa koncerty In memoriam, poświęcone: prof. Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, który przez dwie poprzednie edycje festiwalu przewodniczył Komitetowi Honorowemu (w rocznicę śmierci Profesora usłyszymy utwory oratoryjne w wykonaniu Chóru Polskiego Radia pod batutą Włodzimierza Siedlika) oraz prof. Stanisławowi Wisłockiemu w 90. rocznicę urodzin – utwory fortepianowe grać będzie Wojciech Świętoński. Z projektem poświęconym wybitnej kompozytorce i śpiewaczce Marii Szymanowskiej (1789 – 1831) wystąpi także holenderski pianista Bart van Oort oraz Elizabeth Zapolska – mezzosopran.

W czasie festiwalu jak zawsze będą miały miejsce inne wydarzenia kulturalne. Niewątpliwą atrakcją będzie pokaz mody, któremu towarzyszyć będzie koncert muzyki kameralnej. Styl „koncertowo- operowy” to kolekcja przygotowana przez uznanego krakowskiego projektanta pochodzącego z Zakopanego PLICH’a . Kreacje fryzjerskie modelek przygotuje znany warszawski mistrz fryzjerstwa pochodzący również z Zakopanego – Leszek Czajka. W „Willi Koliba” podziwiać będzie można wystawęinstrumentów muzycznych, przygotowaną przez Muzeum Tatrzańskie i znanego zakopiańskiego lutnika Wojciecha Topę. Już w miesiącach wakacyjnych na Krupówkach prezentowana będzie natomiast wystawa plenerowa muzycznych plakatów światowej sławy grafika Waldemara Świerzego, który zaprojektował plakat tegorocznej edycji festiwalu „Muzyka na Szczytach”. Ponadto organizatorzy planują nocne koncerty przy lampce wina, wystawy prac zakopiańskiej malarki Ewy Fortuny i poświęconą życiu i twórczości Mieczysława Karłowicza.

Koncerty i wydarzenia festiwalowe odbywać się będą w: Zakopanem: Kościół Św. Krzyża, Hotel „Willa Merilor” , DW „Jasny Pałac”, Hotel Grand Nosalowy Dwór, Dworzec Tatrzański, Klub „Morskie Oko”, Grand Hotel Stamary, Nowym Targu: Szkoła Muzyczna im. F. Chopina, Bukowinie Tatrzańskiej: Hotel Bukovina i Szczawnicy Zdroju: „Dworek Gościnny”.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf

Bajki Baletowe - seria książęk dla dzieci

Jezioro łabędzieKsiążka Jezioro łabędzieto pierwsza część serii dla dzieci Bajki Baletowewydawanej przez Studio Blok. Książki przygotowują do wyprawy z dziećmi do teatru i wspólnego oglądania przedstawienia baletowego na scenie. Serię swoim patronatem objąłTeatr Wielki – Opera Narodowa Polski Balet Narodowy.

Bajki Baletowe to seria książek dla dzieci w wieku 6-13 lat(szkoła podstawowa) przybliżająca im szczególne wydarzenie, jakim jest przestawienie baletowe, pomagająca w zrozumieniu oraz oswojeniu tej niecodziennej sytuacji. Ważne jest, aby jak najwcześniej uwrażliwić dzieci na sztukę w różnych jej wymiarach, dopóki jest w nich jak najwięcej chęci do poznawania nowego i łatwość przyswajania-interioryzacji. Warto na rozmaite sposoby chronić dziecięcą wrażliwość, wspierać ją i rozbudzać. Tymczasem w szkołach ilość zajęć artystycznych jest zazwyczaj niewielka. Seria książek Bajki Baletowemoże wspomóc harmonijny rozwój dzieci i uzupełnić wiedzę, jaką zdobywają na lekcjach, gdzie nie poświęca się zazwyczaj wiele czasu sztuce baletowej.
Bajki Baletowew ciekawy i przystępny sposób wprowadzają młodego czytelnika w świat baletu. Tomy serii przedstawią najbardziej znane tytuły, jak Jezioro łabędziei Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego, KopciuszekSiergieja Prokofiewa, a w dalszej kolejności CoppeliaLéo Delibes’a, Śpiąca królewnaCzajkowskiego czy Pietruszka i PulcinellaIgora Strawińskiego.
Wspólne czytanie Bajek Baletowychzachęca rodziców i dzieci do wybrania się razem do teatru i podziwiania na scenie niezwykłych przedstawień baletowych, o których opowiadają książki. Kolejne części cyklu, zilustrowane rysunkami oddającymi klimat opowieści zaklętych w taniec, mogą stać się dla całej rodziny początkiem przygody z baletem.
Wydawcą serii Bajki Baletowe jest Studio Blok.

Tom I: Jezioro łabędzie
W tomie poświęconym baletowi Piotra Czajkowskiego czytelnik znajdzie:
• bajkę napisaną na podstawie libretta baletu,
• lekki esej opowiadający historię powstania utworu i wprowadzający w tajniki sztuki baletowej,
• noty o twórcach Jeziora łabędziego,
• słowniczek pojęć baletowych,
• tablice z podstawowymi pozycjami baletowymi.
Bajka Tadeusza Rybickiego Jezioro łabędzieopowiada historię wielkiej miłości młodziutkiego księcia Zygfryda i pięknej Odetty zaklętej w łabędzia. Lektura ułatwia młodemu czytelnikowi i widzowi baletu zrozumienie fabuły przedstawionej na scenie za pomocą tańca. Katarzyna K. Gardzina w eseju-gawędzie O Jeziorze łabędzimPiotra Czajkowskiego wprowadza w tajniki samej sztuki baletowej. Opowiada czym jest przestawienie baletowe, jak powstaje i z czego się składa. Autorka przybliża też dzieciom podstawy tańca baletowego i tanecznych układów na scenie. Staranna edycja i barwne ilustracje zachęcają do wielokrotnego sięgania po książkę i ponownego odkrywania historii Zygfryda i Odetty oraz tajemnic świata baletu.

Od 1 czerwca 2011 książce towarzyszy strona internetowawww.bajkibaletowe.pl skierowana do dzieci i rodziców. Strona zawiera informacje o książkach z serii, zapowiedzi, propozycje zabaw, informacje o konkursach, przedstawieniach baletowych, linki do internetowych miejsc związanych z baletem i tańcem, możliwość zakupu on line książek z serii.

Penderecki i Greenwood nagrywają płytę w Alvernia Studios

Jonny Greenwood i Krzysztof Penderecki Narodowy Instytut Audiowizualny przygotowuje dla amerykańskiej wytwórni Nonesuch Records płytę z kompozycjamiKrzysztofa Pendereckiego, które zabrzmiały na koncercie 9 września 2011 roku we Wrocławiu w ramach Europejskiego Kongresu Kultury. Nagranie jest realizowane w Alvernia Studios.

Wydarzeniem zorganizowanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny Europejskiego Kongresu Kultury były wspólne koncerty Krzysztofa Pendereckiego z Aphex Twinem i Jonnym Greenwoodem. Mają one szansę odbić się jeszcze szerszym echem w muzycznym świecie, ponieważ amerykańska wytwórnia Nonesuch Records wyda płytę z muzyką polskiego kompozytora i gitarzysty brytyjskiego zespołu Radiohead. Podczas wrocławskiego koncertu wykonane zostały trzy, pochodzące z początku lat 60., utwory Krzysztofa Pendereckiego: Ofiarom Hiroszimy – tren, Kanon i Polymorphia. To właśnie ten ostatni utwór, którego 50. rocznica powstania przypada w tym roku, stał się inspiracją dla Jonny’ego Greenwooda kompozycji 48 Responses to Polymorphia, której prawykonanie miało miejsce we Wrocławiu. Na powstającej właśnie płycie znajdzie się także utwór Popcorn Superhet Receiverinspirowany TrenemPendereckiego.

Wydawcą płyty będzie legendarna nowojorska wytwórnia Nonesuch, która stoi za krążkami takich artystów, jak Björk, Ry Cooder, Kronos Quartet, Steve Reich czy Henryk Mikołaj Górecki oraz była zaangażowana w powstanie ścieżek dźwiękowych takich filmów, jak Kundun, Requiem dla snu, Aż poleje się krewczy Sweeney Todd - demoniczny golibroda z Fleet Street. Nagranie jest realizowane w wytwórni filmowej Alvernia Studios, która dysponuje studiem dźwiękowym zdolnym pomieścić 100 osobową orkiestrę i przygotowanym, m.in. dzięki zmiennej akustyce, do realizacji wszelkiego typu nagrań dźwiękowych. Kompozytorom będzie towarzyszyła orkiestra AUKSO, z jedna najlepszych orkiestr kameralnych w Europie, której przewodzi Marek Moś – wybitny skrzypek, dyrygent i muzyk kameralny.

źródło: NInA

Mała Warszawska Jesień czyli pierwszy festiwal muzyki współczesnej dla dzieci

Mała Warszawska Jesień 2011- Mamo! Słyszysz ten koncert ?
- Jaki znów koncert?

- Jak to jaki? Ten na tramwaj i wróble...

Dzieci słyszą więcej niż my - dorośli. Ba, dla dzieci jest również muzyka współczesna! Organizatorzy 54. Międzynarodowego Festiwal Muzyki Współczesnej ,,Warszawska Jesień'', nie mając co do tego wątpliwości, w tym roku zainicjowali nowy projekt -  "Małą Warszawską Jesień''- pierwszy festiwal muzyki współczesnej przygotowany z myślą o młodszych odbiorcach. Zamiarem jego twórców jest oswojenie młodych słuchaczy z intrygującymi dźwiękami, zachęcenie ich i rodziców do uczestniczenia w różnego rodzaju wydarzeniach muzycznych (koncertach, warsztatach), dostosowanych do możliwości percepcyjnych dziecka. - Chcemy uczyć słuchania, nawet tych utworów, które rodzice uważają za trudne, a które tak naprawdę są tylko "nieoswojone''.

W ofercie ,,Małej Warszawskiej Jesieni'' zawsze znajdą się interaktywne instalacje i muzyczne przestrzenie dające dzieciom radość zabawy i tworzenia. Inauguracja „Małej Warszawskiej Jesieni” zbiegnie się z rozpoczęciem 54. edycji głównego festiwalu „Warszawska Jesień” - 16 września, interaktywną instalacją dźwiękową dla dzieci zatytułowaną Melodeusz(autor - Patryk Zakrocki). Instalacja dostępna będzie do 25 września (w godz. 9:00-18:00) w Starej Kordegardzie na terenie Łazienek Królewskich. Realizowana jest we współpracy z Ośrodkiem Edukacji Muzealnej Muzeum Łazienki Królewskie. Pozostałe wydarzenia zaplanowane zostały na weekend: w sobotę, 17 września (o godz. 11.00 i 16.00) w Skwerze przy Krakowskim Przedmieściu odbędzie się koncert Dominobajki- do samodzielnego, lub raczej grupowego komponowania z bajkowych elementów muzycznych (autor - Jarosław Siwiński). Tego dnia również ,, wstęp'' do niedzielnego koncertu - czytanie Przygód Sindbada ŻeglarzaBolesława Leśmiana oraz warsztaty plastyczne w księgarni-kawiarni Tarabuk, na Powiślu (godz. 13.30). Na niedzielę, 18 września(o godz. 11.00 i 16.00), w Studio Tęcza na Żoliborzu, organizatorzy zapraszają na słuchowisko z wspomnianą nastrojową operą Przygody Sindbada Żeglarzaoraz na S. A. N. D. czyli muzyczną wędrówkę po poprzemysłowych zakamarkach, gdzie ukryte będą dźwięki i muzycy. Tę wyprawę planuje Michał Moc - znakomity kompozytor i akordeonista młodego pokolenia, który skomponuje dla dzieci 4 krótkie utwory na wiolonczele i instrumenty perkusyjne, a sam będzie animatorem - przewodnikiem. W sobotę 24 wrześniao godz. 17.30, w Królikarni (oddziale Muzeum Narodowego) odbędzie się koncert z elementami interakcji z publicznością, zamykający "Małą Warszawską Jesień". W jego ramach wystąpią uczniowie z wybranych szkół z czterema utworami współczesnych kompozytorów, przygotowanymi z nauczycielami muzyki, granymi na prostych, dziecięcych instrumentach, głównie perkusyjnych. Koncert będzie wynikiem warsztatów, przeprowadzonych przez grupę musikFabrik (z nauczycielami), w oparciu o przygotowane przez zespół kompendium nowej muzyki SpielBar. Podstawową ideą SpielBar jest udostępnienie, w odpowiednim opracowaniu, wybranych utworów muzyki współczesnej, które - wedle przekonania kolońskich muzyków - mogą wykonać dzieci, młodzież, jak i osoby dorosłe nie znające nut i nie grające na co dzień na instrumentach.

„Mała Warszawska Jesień” przygotowywana jest z myślą o odbiorcach w wieku 5 -12 lat, ale – jak podkreślają jej organizatorzy - również młodsze dzieci z pewnością będą czerpały dużo przyjemności z festiwalowych wydarzeń.

ZOBACZ: program Festiwalu „Mała Warszawska Jesień” – plik pdf

PRZECZYTAJ: przewodnik po „Małej Warszawskiej Jesieni” – plik pdf

Roman Berger w Warszawie

Roman BergerWe wtorek, 20 września 2011 rokuo godz. 11.00 w Instytucie Słowackim w Warszawie (ul. Krzywe Koło 12/14A) odbędzie się spotkanie zRomanem Bergerem, polskim kompozytorem, pianistą i filozofem muzyki, mieszkającym obecnie na Słowacji. Spotkanie poprowadzi Krzysztof Droba. Wstęp wolny.

Dzień wcześniej, 19 września 2011 rokuo godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” wykonana zostanie Missa pro nobisRomana Bergera. Wystąpią: Denisa Šlepkovská – mezzosopran, Stanislav Beňačka – recytator, Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Zsolta Nagy’ego.

Dariusz Przybylski zwycięzcą XIX Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura w Sanoku

Dariusz PrzybylskiDnia 1 września 2011 rokurozstrzygnięty został XIX Otwarty Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura w Sanoku. Jury w składzie Eugeniusz Knapik, Zbigniew Bujarski oraz Zayed Jabri przyznało I nagrodę za Broch Liederna baryton i fortepianDariuszowi Przybylskiemu. Pierwsze wyróżnienie za Okręty zimoweotrzymał Michał Jakub Papara, a drugie wyróżnienie za Tu, gdzie anioły- Michał Zimka.

Dariusz Przybylski (na zdjęciu) o swojej kompozycji: "Już od pewnego czasu miałem zamiar skomponować dłuższy cykl pieśni, wiedziałem, iż powinny one być w języku niemieckim - języku pieśni romantycznej. Wybór tekstu padł na dość słabo rozpowszechnioną poezję Hermanna Brocha, który znany jest głównie za sprawą swoich nowatorskich w formie powieści. Poezja ta niesie ze sobą dużą dozę rozmyślań o egzystencji, problemach życiowych, ale także ujęta została za pomocą marzycielskich metafor i wyzwalających wyobraźnię zestawów słów. Motywem przewodnim poezji Brocha jest cień, który wg wierzeń Starego Egiptu jest częścią duszy ludzkiej, a dla kompozytora stać się może źródłem inspiracji brzmieniowych."

De Musica 2011

De Musica 2011W dniach 13-18 września 2011 rokuw Warszawie w Sali Koncertowej PWM, siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca oraz orkiestry Sinfonia Varsovia odbędzie się Festiwal "De Musica". Spotkania, Koncerty, spektakle, dyskusje, wystawy, edukacja muzyczna. Festiwal jest inicjatywą prof. Michała Bristigera oraz Stowarzyszenia „De Musica”. Na jego program złożą się wydarzenia naukowe i artystyczne, w tym konferencja poświęcona historii i teorii krytyki muzycznej, wzbogacona o warsztaty, organizowane przez Instytut Muzyki i Tańca - Krytyka muzyczna 2.0. W ramach Festiwalu zaplanowano również dyskusje i prezentacje, których bohaterami będą wybitni przedstawiciele XX-wiecznej kultury muzycznej: Konstanty Regamey, Mieczysław Weinberg(opera Pasażerka), Andrzej Markowski oraz Reinhold Brinkmann.

Część artystyczna festiwalu obejmie koncert monograficzny utworów Mieczysława Weinberga, recital fortepianowy Elżbiety Sternlicht (kompozycje Schumanna, Fanny Hensel, Szymanowskiego i Ligetiego) oraz wieczór, którym Stowarzyszenie „De Musica” świętuje 90. urodziny prof. Michała Bristigera(w programie m. in.: utwory Dowlanda, D'India, Weinberga i Brittena). Szczególnej wagi wydarzeniem będzie spotkanie z Julią Hartwig.

Program Festiwalu - na stronie www.lutoslawski.org.pl

Plac Andrzeja Hiolskiego w Bytomiu

Andrzej HiolskiW sobotę, 17 września 2011 roku o godz.12.00 u zbiegu ulic Jana Smolenia i Wojciecha Korfantego w Bytomiu nastąpi uroczyste nadanie placowi imieniaAndrzeja Hiolskiego.

 Uchwała bytomskiej Rady Miejskiej stała się wyrazem uznania władz miasta dla dorobku artystycznego wybitnego śpiewaka i jego szczególnych więzi z Bytomiem. Uroczyste nadanie nazwy będzie szczególnym wydarzeniem dla Bytomia, które szczyci się nie tylko ofertą markowych wydarzeń kulturalnych, ale również żywą pamięcią o wybitnych twórcach kultury związanych z Bytomiem. Andrzej Hiolski w czasie swojej kariery kierował się prostym mottem: „muzyka jest sztuką, o której nie należy zbyt wiele dyskutować, a dla mnie najważniejsze jest to, co zawiera się w porozumieniu, jakie nawiązuje się między artystą a słuchaczem”. To właśnie ten szacunek dla widza połączony z niezwykłym talentem i muzyczną wszechstronnością sprawił, że artysta stał się jednym z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich śpiewaków w historii.

Andrzej Hiolski(na zdjęciu) - wybitny śpiewak (baryton), legenda bytomskiej sceny, był jednym z największych artystów polskich minionego stulecia. Urodzony 1 stycznia 1922 roku we Lwowie, zmarł 26 lutego 2000 roku w Krakowie. Naukę śpiewu odbył we Lwowie pod kierunkiem Heleny Oleskiej i Adama Didura. Zadebiutował w 1941 we lwowskiej rozgłośni radiowej. Śpiewał wówczas pieśni Jana Karola Galla, Stanisława Niewiadomskiego i Stanisława Moniuszki. Jego debiut sceniczny odbył się w Krakowie w 1944 na scenie Teatru Starego w partii Janusza w Halce Stanisława Moniuszki. W historii Opery Śląskiej w Bytomiu ten niezwykłej klasy baryton zajmuje pozycję zaszczytną. Od historycznej premiery Halki 14 czerwca 1945 roku, gdy Andrzej Hiolski objawił się śląskiej publiczności jako wspaniały Janusz, początki jego kariery operowej przeszły do artystycznej legendy. Na bytomskiej scenie stworzył kolekcję partii, świadczącą o niebywałej wszechstronności. Już w roku 1945 wystąpił jako Janusz w Halce, baron Scarpia w Tosce i Silvio w Pajacach. W roku następnym objawi się w partii Sharplessa w Madamie Buttrefly, Escamilla w Carmen, Marcellego w Cyganerii oraz Miecznika w Strasznym dworzei Germonta ojca w Traviacie, a potem jako błyskotliwy Figaro w Cyruliku sewilskim, ale i pełen dramatycznego wyrazu tytułowy Eugeniusz Oniegin. Gdy w roku 1963 rozstał się ostatecznie z Operą Śląską jako śpiewak etatowy, nigdy nie zerwał stałych więzi ze swoją pierwszą sceną. Nieraz też później twierdził: „W Bytomiu spędziłem najlepszy okres jako śpiewak, to jest czas pierwszych kilkunastu lat”…

Muzyczne wydarzenia na Węgrzech w okresie Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Instytut Polski w BudapeszciePodczas półrocznej prezydencji, dzięki współpracy licznych organizacji i instytucji, zarówno polskich jak i zagranicznych, na całym świecie zorganizowanych zostanie ponad 1400 projektów artystycznych. Będą to nie tylko prezentacje sięgające do przeszłości i klasyki, ale również takie działania promujące polską kulturę, które pozwalają poznać najnowsze dokonania polskich artystów, współczesne kierunki i tendencje w niezwykle bogatej ofercie polskiej sztuki. Taki sam zamysł towarzyszył Instytutowi Polskiemu w Budapeszcie podczas tworzenia polskiej oferty kulturalnej dla odbiorców węgierskich w okresie trwania polskiej prezydencji w Radzie UE.
Wśród muzycznych propozycji Instytutu Polskiego w Budapeszcie znalazły się koncerty w ramach jednego z najważniejszych festiwali jazzowych na Węgrzech, Jazzforum Budapest 2011 (7-10 września), podczas których wystąpią wybitni przedstawiciele polskiej sceny jazzowej: Paweł Kaczmarczyk i Audiofeeling Band, Krzysztof Ścierański, Marcin Masecki, Grzegorz Karnas, Jacek Kochan, Dominik Wania, Piotr Lemańczyk, Piotr Wojtasik, Kuba Stankiewicz oraz formacja Soundcheck. Poza tradycyjnymi koncertami polscy artyści wezmą też udział w węgiersko-polskim dialogu muzycznym i muzycznych fuzjach.

Półrocze polskiej prezydencji będzie niezwykle bogate w wydarzenia związane z obchodami 100. rocznicy urodzin Czesława Miłosza. O tym, jak aktualna jest dzisiaj twórczość polskiego noblisty świadczy fakt, iż jeden z najbardziej znanych muzyków młodego pokolenia Albert Márkos, zainspirowany poezją wielkiego pisarza i poety stworzył niezwykle ciekawą i wyjątkową, polsko-węgierską prezentację muzyczno-literacką pt. Głosów, co ledwie są i już giną...(premiera 8 październikaw ramach Festiwalu Sztuki Współczesnej Café Budapest.). Projekt ten jest pierwszym na Węgrzech muzycznym eksperymentem przekładu Czesława Miłosza na język węgierskiej muzyki współczesnej. To niezwykle ciekawa i oryginalna w formie próba zmierzenia się węgierskich i polskich artystów z tekstami polskiego poety-noblisty w rocznicę jego setnych urodzin. Cykl skomponowany przez Alberta Márkosa, znanego węgierskiego kompozytora i muzyka, składa się z kilkunastu utworów muzycznych, wykorzystujących wiersze i fragmenty tekstów prozatorskich Czesława Miłosza w wersji polskiej i węgierskiej w formie śpiewanej (śpiewak operowy Laborfalvi Soós Béla) i recytowanej (Maciej Adamczyk). W projekcie weźmie także udział znany węgierski kwartet smyczkowy Accord Quartet.

(Instytut Polski w Budapeszcie)

IX Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego rozstrzygnięty

Ewa FabiańskaDnia 1 września 2011 roku Jury IX Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego obradujące w składzie: Michał Pawełek, Szabolcs Esztenyi i Andrzej Kosowski, wyłoniło spośród nadesłanych kompozycji dwie zwycięskie prace. Główną nagrodę otrzymał utwór pt. Miniatures sonoristiquesna puzon preparowany solo Ewy Fabiańskiej(na zdjęciu). Wyróżnienie przyznano kompozycji Justyny Kowalskiej-Lasoń pt. …Dotykam gór a one dymią… na flet preparowany solo. Zwycięskie utwory zostaną wydane przez PWM drukiem oraz wykonane publicznie.

Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiegoorganizowany jest co roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tegoroczna edycja nosiła dodatkowo podtytuł Witold Szalonek in memorium, z okazji 10. rocznicy śmierci tego wybitnego kompozytora eksperymentatora. Przedmiotem Konkursu była kompozycja na instrument preparowany solo.

Paweł Łukaszewski kompozytorem-rezydentem Filharmonii Narodowej w Warszawie

Paweł Łukaszewski Paweł Łukaszewski otrzymał status kompozytora-rezydentaFilharmonii Narodowej w Warszawie w sezonie 2011/2012.

Paweł Łukaszewski (rocznik 1968) jest kompozytorem, dyrygentem, pedagogiem, animatorem życia muzycznego. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie uzyskał dwa dyplomy – w 1992 roku w zakresie gry na wiolonczeli (w klasie prof. A. Wróbla) i w 1995 roku w zakresie kompozycji (w klasie prof. M. Borkowskiego). Obecnie wykłada jako profesor na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina. Doktor habilitowany sztuk muzycznych w zakresie kompozycji. Jest laureatem licznych nagród kompozytorskich, fonograficznych i odznaczeń państwowych oraz stypendystą wielu fundacji artystycznych i muzycznych.
Utwory Pawła Łukaszewskiego wykonywane były i są na szeregu prestiżowych festiwali w Polsce i za granicą oraz cieszą się niesłabnącą popularnością wśród repertuarów światowych orkiestr i filharmonii. Kompozycje Pawła Łukaszewskiego to głównie muzyka sakralna i chóralna, charakteryzująca się stylistyczną oryginalnością, doskonałym wyczuciem chóralnej materii, doskonałym opanowaniem faktury i - co warto dodać - szacunkiem do tekstu.

Artyści Opery Krakowskiej w Bratysławie

Katarzyna Oleś-Blacha i Tomasz KukW dniu 10 września 2011 rokuw Słowackim Teatrze Narodowym w Bratysławieodbędzie się uroczysta gala upamiętniająca dwudziestolecie powstania Grupy Wyszehradzkiej. W części artystycznej przewidziano koncert z udziałem artystów Opery Krakowskiej - solistów: Katarzyny Oleś-Blacha i Tomasza Kuka(na zdjęciu) oraz Tomasza Tokarczyka, dyrygenta. Katarzyna Oleś-Blacha zaśpiewa arię Era desso il figlio Mio z opery Lucrezia Borgia Gaetano Donizettiego, a Tomasz Kuk Arię z kurantem z opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki. Na zakończenie występu artyści wykonają duet E il sol dell'anima z opery Rigoletto Giuseppe Verdiego. Solistów oraz Orkiestrę Słowackiej Opery Narodowej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

Wśród wykonawców z pozostałych krajów Grupy Wyszehradzkiej wystąpią m.in.: ze Słowacji Ľubica Vargicová, Monika Fabianová i Peter Mikuláš, z Węgier Boldizsár László i Borbála Keszei, z Czech Pavla Vykopalová i Richard Novák. Orkiestrą dyrygować będą kolejno dyrygenci: Tomasz Tokarczyk, Jaroslav Kyzlink i Rastislav Štúr.

Koncert, który zainauguruje 92. sezon w Słowackiej Operze Narodowej, będzie także jednym z wydarzeń uświetniających minioną węgierską (I połowa 2011 roku) i aktualną polską prezydencję w Unii Europejskiej.

II Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” - Kraków 2011

Festiwal "Sfogato"II Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato”odbędzie się w Krakowie w dniach 29 września – 22 października 2011 roku. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystycznego „Sfogato”, a kierownikiem artystycznym i organizacyjnym - Marta Polańska.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. I Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” zdominowała tematyka Chopinowska, z okazji obchodów Roku Chopinowskiego 2010. Tegoroczna II edycja festiwalu poświęcona będzie m. in. Franciszkowi Lisztowi, przyjacielowi i pierwszemu biografowi Fryderyka Chopina. Ten węgierski pianista i kompozytor podczas swego pobytu w Krakowie w 1843 roku dał trzy koncerty (26, 27 i 29 marca 1843 roku). 27 marca 2011, dokładnie w 168. rocznicę pobytu kompozytora w Krakowie i jego recitalu w Sali Knotza, Towarzystwo zorganizowało Wieczór Lisztowski Liszt u Knotzaw Sali Knotza, czyli obecnej Sali RedutaKrakowskiego Centrum Kinowego Ars. Galowy Koncert Inauguracyjny festiwalu czyli Chopin Soiréezatytułowany W kręgu przyjaciół - Anioł i demon: Chopin i Liszt(Dworek Białoprądnicki, 29 września, godz. 19) będzie nie tylko nawiązaniem do osoby i twórczości Franciszka Liszta, przyjaźni Chopina i Liszta, ale także do pobytu węgierskiego pianisty w Krakowie w 1843 roku. Wieczór dedykowany jest pamięci genialnego pianisty Aleksieja Sułtanowa (1969-2005).

Rytm rocznic zdominuje także kolejne koncerty. W ramach II Międzynarodowego Festiwalu Muzyczno-Artystycznego Sfogato podczas Koncertu prawykonańjubileusz 85-lecia świętować będzie znany krakowski kompozytor Jerzy Kaszycki (Klub Muzyki Współczesnej Malwa, 16 października, godz. 18). Podczas koncertu wykonane zostaną kameralne utwory Jubilata. Będzie również okazja do zapoznania się z bogatym dorobkiem Jerzego Kaszyckiego jako realizatora nagrań Orkiestry Polskiego Radia w Krakowie (gdzie także założył Sekstet Organowy, którego kierownikiem był Andrzej Kurylewicz), potem jako kierownika Redakcji Programów Muzycznych Telewizji Kraków, wreszcie jako kierownika muzycznego w Teatrze Groteska (napisał muzykę do ok. 75 spektakli teatralnych). Drugą część wieczoru wypełnią utwory specjalnie na festiwal napisane, których twórcami są młodzi kompozytorzy z Polski, USA i Finlandii.

Przypadająca w tym roku 70. rocznica śmierci Ignacego Jana Paderewskiegostanie się okazją aby przypomnieć sylwetkę i dorobek tego wielkiego kompozytora, pianisty, polityka, męża stanu, jednej z najwybitniejszych i najważniejszych postaci w historii Polski (Dwór Czeczów, 15 października, godz. 19). Nie zabraknie także miejsca na poezję w związku z 100. rocznicą urodzin Czesława Miłosza, która została wpisana do kalendarium rocznic obchodzonych przez UNESCO.

Klamrę festiwalu stanowić będzie muzyka Franciszka Liszta. W koncercie finałowym, odbywającym się w Światowym Dniu Liszta, zatytułowanym Muzyka Abbé Liszta zabrzmią chóralne i organowe kompozycje Liszta (Kościół Św. Wojciecha w Krakowie-Bronowicach, 22 października, godz. 18:45), który w Rzymie, w 1865 roku, przyjął niższe święcenia kapłańskie, obowiązujące w kościele katolickim otrzymując przydomek Abbé Liszt.

W festiwalu udział wezmą artyści z Polski i zagranicy m. in.: Marek Polański, Marta Polańska, Krzysztof Michałek, Chór Musica Ex Anima, Jaga Wrońska, Jakub Polaczyk, Anna Buczkowska, Anna Rakoczy, Piotr Król, Anna Makselan, Jarosław Rupiewicz, Anna Piotrowska, Karolina Gorzała, Michał Kijania, Sergei Sultanov (Rosja), Laila Scharf (USA), Ilari Hylkilä (Finlandia), Mansoor Hosseini (Szwecja), Kazuko Narumi (Japonia).

W ramach festiwalu odbędzie się też m. in. II Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Dzwonków i Sygnałów, prezentacja na temat tańca – jednej z najstarszych sztuk pięknych, wystawa fotografii, a także jednodniowa konferencja Muzyka – Sztuka – Media. Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Festiwal Oper Kameralnych XX i XXI wieku w Warszawie

Francis Poulenc - La Voix humaine Warszawska Opera Kameralna obchodzi w 2011 roku jubileusz pół wieku istnienia. Bez precedensu na skalę świata jest także fakt, że całe 50 lat pracuje pod kierownictwem swego twórcy - Stefana Sutkowskiego– muzyka i muzykologa. Szczegółowa historia tej ważnej dla polskiej kultury placówki przedstawiona zostanie w programie obchodów 50-lecia WOK w 2011 roku.
W związku z jubileuszem Warszawska Opera Kameralna zaprasza na Festiwal Oper Kameralnych XX i XXI wieku, który potrwa od 12 września 2011 do marca 2012 roku. Obchody 50-lecia rozpocznie premierowa inscenizacja dzieła Francisa Poulenca La Voix humaine (Głos ludzki). Opera ta składa się z trzech części: La Voix Humanie, Abaude i La Dame de Monte-Carlo. Reżyserem inscenizacji jest Krzysztof Zanussi, choreografia Romany Agnel, scenografia Marleny Skoneczko. Kierownictwo muzyczne spoczywa w rękach Kai’a Bumanna. Wykonawcami będą: Olga Pasiecznik – sopran, Balet Dworski Cracovia Danza Romany Agnel i orkiestra Warszawska Sinfonietta.

Oprócz La Voix Humanie, w programie Festiwalu znajdzie się 12 inscenizacji współczesnych oper kameralnych, w tym jednej premiery (Poulenc) i jednej prapremiery współczesnejEdwarda Pałłasza Ja, Kainz librettem Joanny Kulmowej (7 stycznia 2012). Pozostałe to wznowienia spektakli Bernadetty Matuszczak, Benjamina Brittena, Leosa Janaczka, Igora Strawińskiego, Viktora Ullmana, Józefa Kofflera i Zygmunta Krauzego.

Szczegółowy program - na stronie www.operakameralna.pl

Litewska premiera "Via crucis" Pawła Łukaszewskiego

Via CrucisDnia 11 września 2011 roku w Wilnie odbędzie się premierowe wykonanie oratorium Via crucisPawła Łukaszewskiego. Koncert będzie miał charakter muzycznego hołdu złożonego ofiarom zamachów na World Trade Center.

Via crucis Pawła Łukaszewskiego to trwające prawie godzinę misterium Drogi Krzyżowej, napisane do tekstu zaczerpniętego z Biblii. Składa się z 14 części symbolizujących stacje Męki Pańskiej (via dolorosa), ale dodana została też piętnasta, symbolicznie oznaczająca Zmartwychwstanie. Jest to symbol zwycięstwa życia nad śmiercią i w ten sposób utwór zyskuje szersze, humanistyczne znaczenie. Oratorium Pawła Łukaszewskiego tym samym nie ma jedynie wymiaru religijnego. Metaforyczna podróż Krzyża jest opowieścią odzwierciedlającą konflikt cierpienia, upokorzenia i zmartwychwstania.

Litewska premiera odbędzie się w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Wilnie. Utwór wykonają: Chór Samorządu Miasta Wilna „Jauna Muzika”, Orkiestra Litewskiej Filharmonii Narodowej pod batutą Robertasa Šervinikasa i soliści: Piotr Olech (kontratenor, Polska), Edmundas Seilius (tenor), Nerijus Masevičius (baryton), Valdas Bagdonas (aktor).

Koncert organizują: Instytut Polski w Wilnie, OPP „Pax et Bonum”.

Więcej informacji - na stronie: www.lenkukultura.lt

TaniecPolska.pl

www.taniecpolska.plDnia 31 sierpnia 2011 roku ruszyła strona TaniecPolska (www.taniecpolska.pl) prowadzona przezInstytut Muzyki i Tańca. Portal powstał w celu uzupełnienia luk w informacji i promocji tańca artystycznego w Polsce (balet, taniec współczesny, taniec ludowy, taniec dawny, antropologia tańca). Składa się przede wszystkim z powiązanych ze sobą baz danych, które będą systematycznie aktualizowane i uzupełniane.

W chwili obecnej na portalu znajduje się najwięcej informacji na temat tańca współczesnego i baletu klasycznego, pozostałe dziedziny tańca artystycznego będą stopniowo uzupełniane. W bazie „Ludzie tańca” znajduje się niemal 200 sylwetek tancerzy, choreografów, pedagogów, menedżerów i krytyków związanych z tańcem. W bazie „Instytucje” dostępne są informacje o zespołach, teatrach, festiwalach oraz stowarzyszeniach i fundacjach. „Edukacja” gromadzi informacje o różnych formach edukacji tanecznej dostępnych w Polsce. „Teksty” to zaproszenie do lektury przedruków z prasy specjalistycznej i portali internetowych od lat 90. oraz teksty własne: sylwetki, wspomnienia, rozważania teoretyczne i relacje z wydarzeń. Teksty pogrupowane są na kategorie: artykuły, recenzje, relacje, teksty własne i wywiady. „Bibliografia” to baza adresów pozycji monograficznych związanych z tańcem i wydanych w Polsce, jak również artykułów w czasopismach i publikacjach zbiorowych oraz w internecie. Na chwilę obecną obejmuje ponad 750 pozycji i posiada dodatkową, wewnętrzną wyszukiwarkę. Baza spektakli będzie stopniowo uzupełniania o charakterystykę powstałych w Polsce i/lub stworzonych przez polskich artystów spektakli tanecznych. W zakładce „Zagranica” znajdują się najważniejsze informacje o instytucjach tańca za granicą (centra choreograficzne, ośrodki tańca, szkoły), festiwalach oraz wydarzeniach ze świata tańca. Ponadto portal udostępnia dział „Aktualności”, w którym można znaleźć bieżące informacje o wydarzeniach tanecznych (głównie w Polsce, ale także na świecie, krótkie omówienia oraz polecane przez nas artykuły, zamieszczane w dziale „Teksty”). Strona TaniecPolska dysponuje również Kalendarium, które ma pozwolić pasjonatom tańca i profesjonalistom na lepszą orientację w wydarzeniach związanych z tańcem artystycznym. Dostęp do kalendarium można uzyskać również z poziomu zakładki Wydarzenia. Strona powstaje z udziałem dwójki redaktorów: Julii Hoczyk i Witolda Mrozka. Przy tworzeniu strony współpracowali Katarzyna Gardzina (balet) i Aleksander Szymański (bibliografia wydawnictw książkowych). Wszystkie działy są w trakcie rozbudowy i będą cyklicznie uzupełniane. Strona ma służyć użytkownikom poszukującym informacji o tańcu w Polsce.

W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu - w Bydgoszczy

Bydgoski Festiwal Muzyczny 2011 Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na 49. Bydgoski Festiwal Muzyczny „W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu”, który odbędzie się w dniach 9 września – 7 października 2011 roku.

Podczas Festiwalu w foyer Filharmonii czynna będzie wystawa Wilno Miłoszazorganizowana przez Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przy współpracy Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Prezentowane fotografie pochodzą ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.

ZOBACZ: program Festiwalu