Polmic - FB
Filter

Paderewski Warszawie - Warszawa Paderewskiemu!

I Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego 2014Artyści ze Szwajcarii, USA i Polski. Koncerty, panele dyskusyjne, wystawy, pokazy filmów i kursy mistrzowskie. Koncerty i prezentacje wFilharmonii Narodowej, wMuzeum Łazienki Królewskie, naUniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w Domu Spotkań z Historią. 3 listopada 2014 roku rozpocznie się w Warszawie I Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego – „Paderewski Warszawie – Warszawa Paderewskiemu!”.

Festiwal potrwa do 8 listopada 2014 roku i jest organizowany przez Fundację „AVE ARTE”. Jego celem jest przypomnienie i spopularyzowanie wiekopomnych dokonań oraz twórczości wielkiego polskiego patrioty, światowej sławy artysty, Premiera i Ministra Spraw Zagranicznych II Rzeczypospolitej, kawalera Orderu Virtutti Militari, Honorowego Obywatela Miasta Stołecznego Warszawy – Ignacego Jana Paderewskiego.

Uroczyste otwarcie Festiwalu odbędzie się w Filharmonii Narodowej w Warszawie w dniu 3 listopada koncertemOrkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka z solistami Kevinem Kenneremi Beatą Bilińską. Następnego dnia organizatorzy zapraszają do Muzeum Łazienki Królewskie na dwuczęściowy panel dyskusyjnyw Pałacu Myśliwieckim. Jan Popis - dyrektor artystyczny Festiwalu i Prezes Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków poprowadzi rozmowę nt. Historyczne nagrania Ignacego Jana Paderewskiego. Jego gośćmi będą: prof. Wojciech Kocyan - dyrektor artystyczny Towarzystwa im. Paderewskiego (Los Angeles, USA) oraz dr Bożena Schmid-Adamczyk Prezes Organizacji Kulturalnej „Musica pro pace” (Genewa, Szwajcaria). Drugą cześć panelu pt. Paderewski Warszawie poprowadzi Ewa Kielak-Ciemniewska, Redaktor Naczelna miesięcznika „Stolica”, zapraszając do udziału varsavianistów. Wieczorem 4 listopada w Łazienkach - w Pałacu na Wodzie odbędzie się koncertWłodka Pawlika Paderewski - jazz – inspiracje. Tegoroczny laureat nagrody Grammy opracował specjalny program na festiwal, inspirując się twórczością Paderewskiego i zaprosił do udziału w koncercie również wokalistów: sopranistkę Annę Cymmerman i tenora Karola Kozłowskiego.

Koncert zaduszkowy Cameraty Silesia w nowej sali NOSPR

Koncert zaduszkowyKoncert zaduszkowy w wykonaniuCameraty Silesia odbędzie się w piątek, 31 października 2014 roku o godz. 19.30 w Sali kameralnejNOSPR w Katowicach.

Program koncertu otworzą trzy dzieła estońskiego kompozytora Arvo Pärta: The Deer’s Cry(2008) do tekstu staroirlandzkiego hymnu przypisywanego św. Patrykowi, Da Pacem Domine (2004) - modlitwa o pokój na świecie, skomponowana na zamówienie Jordiego Savalla jako wyraz pamięci dla ofiar ataku terrorystycznego w Madrycie, oraz Morning Star(2007). Następnie usłyszymy kompozycje Pawła Szymańskiego: Lux aeterna(1984), motet In paradisum(1995) napisany na chór męski, będący wizją raju wyrażonego słowami tekstu kończącego mszę za zmarłych oraz Miserere(1993) - dzieło przypominające, że nam, żyjącym na tej ziemi, będącym „pyłem i prochem” pozostaje jedynie pokorna prośba skierowana do Boga słowami psalmisty: „Zmiłuj się nade mną, Boże, w łaskawości swojej”.

Zespół Cameraty Silesia i instrumentalistów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia poprowadzi Anna Szostak.

Requiem Pawła Łukaszewskiego - przed Świętem Wszystkich Świętych w Krakowie

Paweł ŁukaszewskiTradycyjnie przed Świętem Wszystkich Świętych, 31 października 2014 roku o godz. 19.30 na estradzieFilharmonii w Krakowie zabrzmi Mozartowskie Requiem. Tym razem jednak w kontekście dzieła, którego pierwsze pełne wykonanie wersji symfonicznej odbędzie się za sprawą krakowskich filharmoników i wobec zgromadzonej w piątkowy wieczór publiczności. Mowa o RequiemPawła Łukaszewskiego (na zdjęciu), znakomitego polskiego kompozytora młodego pokolenia, którego obecność podkreśli jeszcze rangę tego wydarzenia.

Paweł Łukaszewski opatrzył partyturę swojego Requiemkilkoma różnymi dedykacjami: dla członków rodziny, przyjaciół i ludzi szczególnie dla niego ważnych, m.in. kompozytorów Wojciecha Kilara i Johna Tavernera. „W obrzędach pogrzebowych poleca się Bogu zmarłych, umacnia nadzieję żyjących, wyznaje wiarę, że wszyscy ochrzczeni zmartwychwstaną z Chrystusem, modli się, aby zmarli przeszli przez śmierć do życia” – mówi kompozytor – „przesłaniem więc liturgii żałobnej jest nadzieja życia wiecznego, wyznanie wiary w zmartwychwstanie i ponowne spotkanie w Królestwie Bożym”. Wśród dziesięciu części utworu nie znajdziemy zatem przerażającego Dies irae, usłyszymy za to pokrzepiający Psalm 23i przepełnione nadzieją Alleluja. „Z niebieskiego Jeruzalem wyjdą aniołowie na spotkanie i zawiodą duszę do Raju, gdzie podejmą ją męczennicy przy wtórze chórów anielskich” – mówi kompozytor – „moje Requiemjest próbą przybliżenia największej tajemnicy naszej wiary”.

W koncercie obok Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Michała Dworzyńskiego, udział wezmą soliści: Marta Boberska (sopran), Ewa Marciniec (alt), Aleksander Kunach (tenor) oraz Jarosław Bręk (bas).

Bezpośrednio przed koncertem (o godz. 18.30) odbędzie się wykład inaugurujący cykl „Katedra muzyki” zatytułowany Requiem – między mrokiem śmierci a światłem nadziei. Od gregoriańskiej mszy za zmarłych do „Polskiego Requiem” Pendereckiego. Wykład wygłosi prof. Regina Chłopicka.

Po koncercie organizatorzy zapraszają na wernisaż wystawygrafik Lesława Chorążego zatytułowanej Piórkiem o muzyce, piórkiem o świecie.

Screen and Sound Fest. Let`s See The Music 2014 - nagrody rozdane

creen and Sound Fest. Let`s See The Music 2014 - nagrody rozdaneW sobotę, 25 października 2014 roku w krakowskim kinie Kijów.Centrum odbyła się Gala Finałowa Festi-walu Screen and Sound Fest. - Let's See The Music 2014, podczas której ogłoszono zwycięzców tegorocznej edycji Festiwalu.

Jury w składzie: Zygmunt Konieczny (ceniony kompozytor muzyki filmowej i teatralnej), Marcin Koszałka (operator i reżyser filmowy), Jerzy Kucia (profesor krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych), oraz Mikołaj Valencia (specjalista efektów wizualnych) przyznało nagrody w trzech festiwalowych kategoriach: Film, Animacja, Super Kreator.

W tym roku uczestnicy przygotowywali filmy do kompozycji Abla Korzeniowskiego, Michała Lorenca, Adriana Konarskiego, Piotra Mossa, Adama Sztabyoraz Janusza Bieleckiego. Zwycięzcy otrzymali nagrody w postaci statuetek z rąk kompozytorów, których utwory stanowiły kanwę tegorocznych wizualizacji konkursowych. Nagrodzeni otrzymali także nagrody finansowe w wysokości 10.000 złotych każdy.

Do udziału w konkursie zarejestrowało się ponad 200 uczestników zarówno z Polski jak i z zagranicy, którzy nadesłali ponad 100 filmów. Jury wskazało po 5 wizualizacji do każdej z konkursowych kategorii: Animacja, Film, Super Kreator, spośród nominowanych filmów wybrano zwycięskie prace:

  • FILM: Otto Andersson Red Ribbon, do utworu Abla Korzeniowskiego - Song For Little Sparrow
  • ANIMACJA: Daniel Zagórski Song, do utworu Abla Korzeniowskiego - Song For Little Sparrow
  • SUPER KREATOR: Aleksandra Idzikowska Godzilla, do utworu Piotra Mossa - Drzewo z krukami

Prawykonanie nowego utworu Rafała Zapały

Rafał ZapałaPrawykonanie utworuRafała Zapały Susie’s mystic momentsodbędzie się w ramach XXXIII Międzynarodowego Festiwalu „Jeunesses Musicales”, promującego młodych, utalentowanych wykonawców, 30 października 2014 roku o godz. 18.00 w Sali KoncertowejFilharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach.

Wydarzenie jest częścią programu „Kompozytor – rezydent”, którym w Filharmonii w Kielcach w sezonie 2014/2015 jest Rafał Zapała (na zdjęciu). Współorganizatorem koncertu jest Świętokrzyskie Stowarzyszenie „Muzyka”.

W programie znajdą się także kompozycje Ludwiga van Beethovena - uwertura Fidelio, Wolfganga Amadeusza Mozarta - XXI Koncert fortepianowy C-durw interpretacji ukraińskiej pianistki Dinary Klinton oraz Józefa Haydna - Symfonia nr 96 D-dur.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Antoine Glatard, który zwrócił uwagę jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów „Jeunesses Musicales” w Bukareszcie (2013). Szacowne gremium przyznało artyście II miejsce oraz nagrodę specjalną, w wyniku czego młody adept sztuki otrzymał propozycję poprowadzenia kilku europejskich orkiestr, w tym kieleckiej. O tym i innych ciekawostkach ze świata muzyki opowie Beata Młynarczyk, pedagog, prelegent, autorka ważnych projektów edukacyjnych, członek Zarządu Towarzystwa Muzycznego w Częstochowie.

Śląskie Dni Muzyki Współczesnej 2014

XVI Śląskie Dni Muzyki WspółczesnejXVIŚląskie Dni Muzyki Współczesnej odbędą się w Katowicach między 30 października a 14 listopada 2014 roku.

W tym roku mija 30 lat od pierwszej edycji festiwalu-biennale, organizowanego przez katowicki oddział Związku Kompozytorów Polskich. Naczelną ideą Śląskich Dni Muzyki Współczesnej jest prezentowanie najciekawszych przykładów twórczości muzycznej XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów związanych ze Śląskiem. Od początków swojego istnienia Festiwal ma przywilej współpracowania z najwybitniejszymi śląskimi zespołami, takimi jak Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartet Śląski czy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA.

Na program Festiwalu złożą się cztery koncerty, podczas który odbędą się prawykonania pięciu nowych kompozycji: Andrzeja Dziadka - Koncertu wiolonczelowego z Adamem Krzeszowcem w partii solowej, Oscara Pradosa Sillero -Chant des nuages du soir(nagrodzonego na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskeigo), Stanisława Bromboszcza - Intensamente. Muzyka na 2 flety i fortepian,Łukasza Pieprzyka - FreeFlight i Jarosława Mamczarskiego - Poematu Liczbna baryton, kontrabas, fortepian i elektronikę. Usłyszymy także utwory m.in. Tadeusza Szeligowskiego, Piotra Perkowskiego, Wojciecha Kilara, Aleksandra Tansmana, Eugeniusza Knapika, Tomasza Sikorskiego, Aleksandra Lasonia i Tadeusza Wieleckiego.

Tegoroczna, XVI edycja Festiwalu organizowana jest we współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Agencją Artystyczną APPASSIONATO, przy wsparciu ze strony: Urzędu Miasta Katowice, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Muzyki i Tańca oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

ZOBACZ: program Festiwalu

Polska premiera zapomnianej opery Andrzeja Czajkowskiego

Kupiec wenecki Andrzeja Czajkowskiego (TWON)24 października 2014 roku na scenieTeatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie będzie miała miejsce polska premiera opery Kupiec weneckiAndrzeja Czajkowskiego.

Partytura Kupca weneckiego nakreślona została przez Andrzeja Czajkowskiego przy świadomości istnienia wielu języków muzycznych. Najważniejszy chyba okazał się styl Albana Berga, ale można wyczuć też pokrewieństwo ze światem dźwiękowym oper Ariberta Reimanna. Kupiec wenecki zachwyca mistrzostwem muzycznej dramaturgii i charakterystyki postaci. Pisany absolutnie serio, potrafi zaskoczyć muzycznym dowcipem – choćby w słynnej szekspirowskiej scenie wyboru narzeczonej, w której pojawia się ironiczny cytat motywu fatum z IV Symfonii Piotra Czajkowskiego. Spóźniona o ponad 30 lat prapremiera Kupca w kapitalnej reżyserii Keitha Warnera (Bregenzfestspiele) w lipcu 2014 roku została wyróżniona prestiżową International Opera Award.

Spektakl realizowany jest w ramach cyklu „Terytoria” - spotkań z muzyką współczesną. Reżyseria - Keith Warner, scenografia i kostiumy - Ashley Martin-Davis, choreografia - Michael Barry, reżyseria świateł - Davy Cunningham. Solistów, Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz Chór Dziecięcy "Artos" im. Władysława Skoraczewskiego poprowadzi Lionel Friend. Spektakl powstał w koprodukcji z austriackim Festiwalem w Bregencji, gdzie dzieło miało swoją prapremierę 18 lipca 2013 roku, oraz z Instytutem Adama Mickiewicza.

Król Ubu czyli Poczet Kompozytorów Polskich

Król Ubu czyli Poczet Kompozytorów Polskich Wernisaż wystawy linorytów Joanny Tumiłowicz pt. Król Ubu czyli Poczet Kompozytorów Polskichodbędzie się w poniedziałek, 27 października 2014 roku o godzinie 17.30 w Galerii STYK, na drugim piętrze Pałacu Czapskich w Warszawie (Rektorat Akademii Sztuk Pięknych, Krakowskie Przedmieście 5).

Na kartach tej historii będzie można zobaczyć wizerunki takich osób, jak: Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Elżbieta Penderecka, Elżbieta Sikora, Hanna Kulenty, Joanna Bruzdowicz, Bogusław Schaeffer, Grażyna Bacewicz, Kazimierz Serocki, Tadeusz Baird, Eugeniusz Knapik, Stefan Kisielewski, Mieczysław Weinberg, Roman Palester, Aleksander Tansman, Roman Maciejewski, Krzysztof Meyer, Krzysztof Knittel, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Aleksander Lasoń, Rafał Augustyn Stanisław Krupowicz, Jerzy Kornowicz, Marek Stachowski, Edward Pałłasz, Marian Sawa, Bernadetta Matuszczak, Zygmunt Krauze, Witold Rudziński, Krystyna Moszumańska-Nazar, Włodzimierz Kotoński, Witold Szalonek, Augustyn Bloch, Romuald Twardowski, Marta Ptaszyńska, Andrzej Panufnik, Paweł Szymański, Paweł Mykietyn, Aleksandra Gryka, Agata Zubel.

Wystawę można oglądać do 30 października 2014 roku.

Capella Cracoviensis w Mediolanie

Capella Cracoviensis - Lusławice Capella Cracoviensis zaprasza na motety Bacha, które wykona pod dyrekcją Fabia Bonizzoniego – wybitnego dyrygenta, klawesynisty i organisty.

Zespół już nieraz współpracował z włoskim artystą m.in. w sierpniu 2014 roku podczas XV Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy. Zrealizował z nim również projekty pod nazwą „Bach - laboratorium” na początku 2014 roku Krakowie.

Koncert pt. Dialogo tra mondi lontaniodbędzie się w Mediolanie 25 października 2014 rokuo godzinie 17. Wstęp jest bezpłatny.

I Am The Sound czyli Soundedit - po raz szósty w Łodzi

Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit 2014„I Am The Sound”, czyli Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit” odbędzie po raz szósty w Łodzi w dniach 24-25 października 2014 roku. Zagrają: Laibach, Karl Bartos, Lech Janerka, Patrick Wolf oraz John Cale. Nagrody Festiwalu – Człowiek ze Złotym Uchem - ponownie w trafią w ręce wybitnych producentów i artystów.

„Soundedit” to festiwal, który wyróżnia się na tle innych imprez. Stawia na jakość i unikatowość, docenia artyzm i warsztat. Jak co roku organizatorzy chcą uhonorować tych, którzy sprawiają, że produkcja muzyczna jako dziedzina sztuki wciąż się rozwija. Producent muzyczny to czasem zawód niedoceniany, lecz w misję „Soundedit” wpisana jest zmiana tego stanu rzeczy.

Na szóstą edycję Festiwalu zaproszone zostały prawdziwe legendy. W piątek zagra Laibach, który tym razem w swych industrialnych inspiracjach sięgnął po historię Polski. Po Słoweńcach wystąpi - Karl Bartos, prawdziwy muzyczny „Robot”. Fani Kraftwerk z pewnością znają na pamięć płyty, jakie Karl nagrał z tą legendarną, niemiecką grupą. W sobotę, uroczystą Galę wręczenia statuetek „Człowieka ze Złotym Uchem” poprzedzą występy wysublimowanego Patricka Wolfa oraz mistrza słowa i dźwięku, jedynego i niepowtarzalnego – Lecha Janerki. Bezpośrednio po Gali wystąpi znakomity muzyk i producent John Cale – artysta, który wie, że słuchacze najbardziej oczekują… czegoś nieoczekiwanego.

Zespół U2 znają pewnie wszyscy fani rocka, lecz nawet U2 musi mieć wsparcie kogoś, kto pomoże w realizacji płyt i koncertów. Dlatego na tegoroczny Soundedit organizatorzy zaprosili Howie'go B. Pracował z Bjork, U2 czy Tricky’m, wyprodukował wiele niepowtarzalnych singli i remiksów. Legendarny producent poprowadzi after party, które odbędzie się po wszystkich sobotnich koncertach.

Galę wręczenia nagrody Festiwalu – „Człowieka ze Złotym Uchem” – poprowadzi niezawodny Piotr Metz. Tym razem na scenę, po odbiór statuetek zaprosi: Howie’go B., Lecha Janerkę, Karla Bartosa i Johna Cale’a.

Więcej informacji – na stronie: www.soundedit.pl/2014

Łukasz Urbaniak zwycięzcą VI Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego na Chóralną Pieśń Pasyjną

Łukasz Urbaniak17 października 2014 roku ogłoszono laureatów VI edycjiOgólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego na Chóralną Pieśń Pasyjną. I nagrodę otrzymał bydgoszczanin –Łukasz Urbaniak (na zdjęciu).

Jego utwór – Crucem tuambędzie zaproponowany do prezentacji podczas VII Ogólnopolskiego Konkursu Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy (20-21 marca 2015), zaś najlepsze wykonanie uhonorowane będzie Nagrodą Specjalną.

Przedmiotem konkursu był utwór na 4-6-głosowy chór mieszany a cappella, o czasie trwania nieprzekraczającym 4 minut i tematyce pasyjnej z tekstem w języku łacińskim lub polskim. Spośród nadesłanych kompozycji Jury pod przewodnictwem prof. Zbigniewa Bargielskiego wyłoniło trzy prace i przyznało: I nagrodę Łukaszowi Urbaniakowi (za Crucem tuam), II – Robertowi Niepostynowi (za utwór Droga ku zbawieniu) oraz III – Pawłowi Łukowcowi (za Stabat Mater dolorosa). Konkurs został zorganizowany przez Federację Caecilianum Oddział Bydgoszcz.

Więcej o Konkursie - na stronie: www.musicachoralis.org

Koncert wieńczący wydanie Dzieł Karola Szymanowskiego

Hagith (PWM) Filharmonia w Krakowie zaprasza w sobotę, 18 października 2014 roku o godz. 19.00 na koncert wieńczący wydanie źródłowo-krytyczne Dzieł Karola Szymanowskiego, czyli blisko pół wieku pracyPolskiego Wydawnictwa Muzycznego, jakie zaowocowało 26 tomami wersji polskiej i 17 wersji niemiecko-angielskiej pełnej spuścizny twórczej tego wielkiego kompozytora.

Filharmonia Krakowska, nosząca od 1962 roku imię Karola Szymanowskiego, w ramach uroczystości wydawniczych zaprasza na monograficzny koncertpoprowadzony przez Dyrektora Artystycznego – Michała Dworzyńskiego. Pod jego batutą Orkiestra Filharmonii wykona Uwerturę koncertową E-dur, duet miłosny z opery Hagith(w charakterze solistów – Wioletta Chodowicz i Rafał Majzner), Pieśni miłosne Hafiza na głos i orkiestrę w wykonaniu Urszuli Kryger oraz IV Symfonię koncertującą(przy fortepianie Ewa Kupiec).

Powstałe wiosną 1938 roku (w rok po śmierci Karola Szymanowskiego) Towarzystwojego imienia za naczelną powinność uznało zabezpieczenie spuścizny po kompozytorze, jej naukowe opracowanie i opublikowanie. Ideę tę podjęło po II wojnie światowej, powstałe w 1945 roku, Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Jako strategiczny cel wyznaczyło sobie publikację dzieł czterech „klasyków muzyki polskiej”: F. Chopina, S. Moniuszki, M. Karłowicza i K. Szymanowskiego. Ogromna praca obejmowała zgromadzenia materiałów źródłowych, a więc rękopisów i pierwszych wydań, ustalenie założeń i metod pracy źródłowo-krytycznej, zebranie ekipy specjalistów-edytorów, których w praktyce polskiego edytorstwa muzycznego nie było. Przypadek Szymanowskiego okazał się szczególnie trudny, edycja była niewykonalna bez dostępu do rękopisów dzieł i praw autorskich, te zaś należały do Universal Edition w Wiedniu, pierwszego wydawcy polskiego twórcy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne musiało podpisać międzynarodową umowę koedycyjną z austriackim wydawcą. W 1965 roku ukazał się drukiem zwiastun Dzieł Karola Szymanowskiego(pod redakcją Teresy Chylińskiej), czyli partytura Stabat Mater. W 2014 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zakończyło edycję monumentalnej serii - partyturą opery Hagith.

Dalekie wybrzeża ciszy - widowisko według wierszy Jana Pawła II

Dalekie wybrzeża ciszyTeatr Polskiego Radia zaprasza w Dniu Papieskim 16 października 2014 roku o godz. 19.00 doStudia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na widowisko muzyczne zrealizowane na podstawie wierszy Jana Pawła II, zatytułowane Dalekie wybrzeża ciszy.

Na widowisko w reżyserii Janusza Gasta i Janusza Kukuły, według scenariusza Janusza Kukuły i Marcina Witana składa się 17 najpiękniejszych wierszy Karola Wojtyły. Muzykę do nich stworzyli uznani polscy kompozytorzy: Krzesimir Dębski, Michał Lorenc, Piotr Moss, Maciej Małecki, Edward Pałłasz, Bartosz Chajdecki, Kuba Stankiewicz oraz Marcin Partyka. Wiersze będą recytować dwaj wybitni aktorzy – Piotr Fronczewski i Krzysztof Gosztyła, a na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zaśpiewają m.in.: Ewa Konstancja Bułhak, Janusz Radek, Natalia Sikora i Hania Stach oraz – jako gość specjalny – Irena Santor. Koncert zostanie nagrany i wydany na płycie.

Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu

XIV Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu MiastuOsiem koncertów w osiem dni. W dniach 18-25 października 2014 rokuOrkiestra Sinfonia Varsovia po raz czternasty zaprasza na festiwal dedykowany mieszkańcom stolicy. Na większość koncertów wstęp jest wolny.

Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” został zainicjowany w 2001 roku przez wieloletniego dyrektora orkiestry – Franciszka Wybrańczyka. Ta cykliczna impreza, dostępna dla bardzo szerokiej publiczności, wpisała się już na stałe w pejzaż kulturalny Warszawy i zyskała sobie sympatię jej mieszkańców. Zgodnie z ideą festiwalu, od soboty przez osiem kolejnych dni, w kilku miejscach Warszawy będą prezentowane różne formy muzyki klasycznej w wykonaniu artystów Sinfonii Varsovii. Zaplanowano dwa koncerty symfoniczne i sześć kameralnych, w tym koncert artystów tureckich, realizowany w ramach programu kulturalnego obchodów 600-lecia polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych.

Na koncerty kameralneorganizatorzy zapraszają do siedziby orkiestry przy ul. Grochowskiej 272, zawsze o godz. 18:00. Wystąpią muzycy Sinfonii Varsovii i przyjaciele orkiestry w kameralnych składach. Program koncertów jest bardzo zróżnicowany - od kompozycji C.Ph.E. Bacha, Haydna, przez Chopina, Brahmsa, Szostakowicza po Panufnika. Koncerty te odbędą się w dniach 18, 20-23 i 25 października.

W niedzielę, 19 październikao godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia wystąpi w pełnym składzie. Będzie to koncert wyjątkowy, nawiązujący do jubileuszu 30-lecia orkiestry. Sinfonia Varsovia zagra pod batutą Maestro Jerzego Masymiuka. W programie m.in. Divertimento D-durKV 136 Wolfganga Amadeusza Mozarta, Sinfonia Concertantena flet, harfę i małą orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika z solistami: Andrzejem Krzyżanowskim (flet) i Zuzanną Elster (harfa) oraz Symfonia Organowa Camille’a Saint- Saënsa. Na deser, urodzinowy prezent od Jerzego Maksymiukaprawykonaniespecjalnie skomponowanego dla Sinfonii Varsovii utworu: Intrada - fanfary i hymn.

Drugi koncert symfoniczny, już na warszawskiej Pradze, odbędzie się w piątek, 24 październikao godz. 19:30 w Kościele Konkatedralnym na Kamionku. W pierwszej części koncertu, koncertmistrzowie Sinfonii Varsovii: Jakub Haufa (skrzypce) i Marcel Markowski (wiolonczela) zagrają Koncert podwójny a-mollna skrzypce i wiolonczelę Johannesa Brahmsa. Po przerwie zabrzmi IV Symfonia d-mollRoberta Schumanna. Orkiestrę poprowadzi niemiecki dyrygent Volker Schmidt-Gertenbach.

Na wszystkie koncerty kameralne oraz koncert symfoniczny na Kamionku – wstęp wolny.

ZOBACZ: program Festiwalu

Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego - po raz 4. w Krakowie

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego 2014IVMiędzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się w Krakowie w dniach 17-26 października 2014 roku.

Festiwal poświęcony jest Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, którego twórczość stanowi inspirację dla wielu kompozytorów młodego pokolenia. Podczas tegorocznej edycji słuchacze będą mieli możliwość zapoznać się ze współczesną literaturą muzyczną, prezentowaną przez znamienitych wykonawców takich, jak: Agata Zubel, Maciej Grzybowski, Magdalena Bojanowicz, Maciej Frąckiewicz, Lutosławski Quartet, Kwartludium oraz Trio Amadrums & Airis Quartet.

Szczególnym wydarzeniem Festiwalu będzie światowe prawykonanieutworu That is the Question na sopran z towarzyszeniem fortepianu Piotra Ślęczka podczas koncertu inauguracyjnego. Kompozycję wykonają Agata Zubel i Maciej Grzybowski. Utwór That is the Question (Oto jest pytanie) został napisany do tekstu zaczerpniętego z Hamleta Williama Szekspira. Sam tytuł odnosi się do frazy rozpoczynającej słynny monolog, wypowiadany w pierwszej scenie III aktu przez tytułowego bohatera. To be, or not to be, that is the question (Być albo nie być, oto jest pytanie) – owo solilokwium jest prawdopodobnie najsławniejszą przemową, znaną w literaturze angielskiej. Podczas koncertu usłyszymy także muzykę autorstwa Tadeusza Bairda, Pawła Mykietyna i Andrzeja Czajkowskiego. Utwory wykonane będą w Sali Siemieradzkiego Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Krakowskich Sukiennicach.

Oprócz koncertów w ramach Festiwalu odbędzie się także konferencja naukowa, współorganizowana przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie pod tytułem Polska Muzyka Współczesna - Twórcy, Dzieła, Tendencje.

Na wszystkie koncerty obowiązuje wstęp wolny.

ZOBACZ: program Festiwalu

Polka w Zarządzie ISCM

Podczas sesji Zgromadzenia ogólnego International Society for Contemporary Music, która odbyła się 10 października 2014 roku we Wrocławiu, wybrano troje nowych członków zarządu ISCM, w tym Polkę Annę Dorotę Władyczkę, która od wielu lat jest także Sekretarzem polskiej sekcji organizacji –Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.

Nowymi członkami Zarządu ISCM zostali: Glenda Keam (Nowa Zelandia) - kompozytorka i teoretyk muzyki, Kjartan Ólafsson (Islandia) - kompozytor i muzykolog i Anna Dorota Władyczka (Polska) – muzykolog.

Marek Chołoniewski ponownie Prezesem CIME/ICEM

Marek Chołoniewski Marek Chołoniewski (na zdjęciu) został po raz kolejny (na trzecią kadencję) wybrany na stanowisko Prezesa Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej (Confederation International de la Musique Electroacoustique). Tak zadecydowali członkowie organizacji podczas Walnego Zebrania CIME/ICEM, które odbyło się w ramach Festiwalu i Konferencji na North Texas University w Denton (Texas) dniach 2-3 października 2014 roku.

Polskę w CIME reprezentuje Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej - obie działają pod patronatem UNESCO (podobnie jak np. Polska i Międzynarodowa Rada Muzyczna). PSeME zostało założone w 2005 roku przez 16 wybitnych przedstawicieli muzyki elektroakustycznej, kompozytorów, wykonawców, autorytetów z różnych dziedzin, inicjatorów i kierowników najważniejszych polskich ośrodków muzyki elektronicznej i komputerowej. Głównym jego celem jest promocja polskiej sztuki elektroakustycznej (muzyka elektroakustyczna, sztuka wideo, instalacja dźwiękowa, sztuka interaktywna i audiowizualna) na całym świecie, w ramach międzynarodowej sieci festiwali, serii koncertów i innych projektów sztuki elektroakustycznej, koordynowanych przez CIME. Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej prowadzi też od wielu lat stronę internetową, na której m.in. dostępna jest do odsłuchania bogata fonoteka polskiej muzyki elektroakustycznej.

Ad Libitum - Festiwal Muzyki Improwizowanej po raz 9. w Warszawie

9. Festiwal Muzyki Improwizowanej Ad Libitum 20149.Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum” odbędzie się w Warszawie w dniach 17-19 października 2014 roku. Tegoroczna edycja będzie orbitowała wokół trzech gwiazd: wielkiej osobowości polskiej muzyki współczesnej, doskonałego dramaturga, krytyka i pedagoga, a zarazem orędownika artystycznej wolności –Bogusława Schaeffera, znakomitego portugalskiego skrzypka Carlosa Zingaro oraz katalońskiego pianisty Agustiego Fernándeza.

Agusti Fernández– rezydent Ad Libitum 2014 – leader jednej z najwyżej cenionych formacji muzyki improwizowanej Free Art Ensemble, którego zainteresowania artystyczne obejmują muzykę współczesną, tradycyjną, jazz i swobodną improwizację, podczas dwóch wieczorów w Sali im. Wojciecha Krukowskiego w Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej – Zamku Ujazdowskim wystąpi z amerykańską wiolonczelistką Frances-Marie Uitti, słynącą z bliskiej współpracy z najwybitniejszymi postaciami awangardy XX wieku i ze spektakularnych technik wykonawczych (gra dwoma smyczkami jednocześnie), a także w Trio Aurora, które tworzy ze zjawiskowym kontrabasistą Barrym Guy’em i perkusistą Ramónem Lópezem.

Z polskimi improwizatorami młodej generacji Fernández stworzy polsko-hiszpański zespół festiwalowy Ad Libitum, z którym wystąpi na koncercie finałowym w Studiu Koncertowym Polskiego Radia. Tam też po raz pierwszy w Polsce przedstawi swą solową kompozycję El Laberint De La Memoria. Tego samego wieczoru spotkają się po latach Krzysztof Knittel i wybitny portugalski skrzypek Carlos Zingaro, którzy do wspólnej improwizacji zaprosili jednego z najbardziej obiecujących młodych polskich improwizatorów – Piotra Orzechowskiego.

Festiwal otworzy realizacja jednej z graficznych partytur Bogusława SchaefferaMedia– w hołdzie dla tego wybitnego twórcy polskiej sceny muzyki współczesnej, w roku jego Jubileuszu.

ZOBACZ: program Festiwalu

Jesienne koncerty Chóru Polskiego Radia

Psalmorum - Chór Polskiego Radia Chór Polskiego Radia zaprasza na dwa październikowe koncerty.

12 października 2014 rokuwystąpi w kościele pw. bł. Karoliny Kózkówny w Tychach wraz z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. W programie koncertu znajdzie się m.in. poruszające KyrieHenryka Mikołaja Góreckiego, którego prawykonania oba zespoły dokonały wiosną tego roku. Pod batutą swej kierowniczki artystycznej, Izabeli Polakowskiej-Rybskiej Chór Polskiego Radia przypomni również utwory a cappella, które znalazły się na albumie Próg nadziei - w hołdzie Janowi Pawłowi II, wydanym z okazji kanonizacji Papieża Polaka. Usłyszymy: Totus TuusHenryka Mikołaja Góreckiego, ZawierzenieHenryka Jana Botora, O łaskawa Panno MaryjoSławomira Czarneckiego, Suitę MaryjnąJuliusza Łuciuka, utwory Niepokalana Królowa i Słowiański PapieżWojciecha Kałamarza oraz Veni CreatorWojciecha Kilara.

Tydzień później, 18 października 2014 rokuChór Polskiego Radia wystąpi w kościele ss. Norbertanek w Krakowie z koncertem zatytułowanym In libro psalmorum. W wykonaniu zespołu zabrzmią psalmytak znakomitych twórców, jak Felix Mendelssohn-Bartholdy, Josef Rheinberger, Józef Świder i Tadeusz Szeligowski. Odbędą się także prawykonaniakompozycji Pawła Łukaszewskiego - Two funeral psalmsiHenryka Jana Botora - Judica me deus.

Sen czyli Unsound Festival 2014

Unsound Festival 2014 Unsound Festival 2014 odbędzie się w Krakowie w dniach 11-19 października w Krakowie. Motywem przewodnim tegorocznej edycji Festiwalu jest The Dream (Sen).

Po raz kolejny Unsound podjął współpracę z kontrowersyjnym reżyserem, byłym enfant terrible teatru, Janem Klatą. Tym razem to reinterpretacja Ubu Króla Alfreda Jarry’ego, która zostanie wystawiona na deskach Teatru Starego. Zaprezentowana po raz pierwszy w Paryżu w 1896 roku sztuka, prekursorska wobec dadaizmu, to parodia Makbeta i Hamleta, osadzona w odrealnionej Polsce. Muzykę do przedstawienia stworzył, zgodnie ze wskazówkami Klaty, Leyland Kirby. W czasie festiwalu odbędzie się wieczorna premiera i dwa przedstawienia popołudniowe.

Mark Fell upamiętnił setną rocznicę urodzin Williama Burroughsapoprzez Get Out Of The Defensive Position, instalację zainspirowaną Maszyną Snów. Urządzenie zaprojektowane przez Burroughsa i Briona Gysina w celu wprowadzania w odmienny stan świadomości bez halucynogenów i medytacji. Fell stworzył większą wersję Maszyny, która składa się z karuzeli, światła stroboskopowego i dźwięku wielokanałowego autorstwa Andre Vidy z przestrzennym miksem Tony’ego Myatta. Instalacja będzie zlokalizowana w Cricotece, ośrodku poświęconym twórczości Tadeusza Kantora. Dodatkowo, w innych miejscach w Krakowie pojawią się „tradycyjne” Maszyny Snów.

Otwarcie Sensorium Rafała Zapały

Sensorium - Rafał ZapałaDnia 9 października 2014 roku o godz. 18.00 w Wieży Zegarowej CK Zamku w Poznaniu odbędzie się oficjalne otwarcie instalacji dźwiękowejRafała Zapały pt.: Sensorium. Można ją zwiedzać do połowy grudnia 2014 roku, zapisując się przez stronęwww.sensorium.poznan.pl

W Sensoriumkontrolujesz muzykę za pomocą swojego umysłu. Instalacja ma charakter interdyscyplinarny. Duch holistycznego, integralnego widzenia ludzkich emocji, intelektu i fizjologii przenika też pracę. Łączy w równoważnych proporcjach aspekt artystyczny, naukowo-techniczny oraz psychologiczny. Seans w surowej i fascynującej przestrzeni wieży zegarowej CK Zamek w Poznaniu odbywa się jednoosobowo pod opieką milczącego asystenta. Autor wypełnił wieżę głośnikami i skomponowanymi dźwiękami. Kompozycja ma otwartą formę, rozwija się w różnych kierunkach w korelacji ze stanem umysłu uczestnika seansu.

Sensoriumpowstaje w ramach programu „Rezydenci w rezydencji” Centrum Kultury Zamek. Proces badawczy, będzie trwał do końca 2014 roku. Technologiczne „serce” instalacji powstało w instytucie CCRMA na Uniwersytecie Stanforda.

Sinfonia Varsovia na wyspie Uznam

Usedomer Musikfestival 2014Sinfonia Varsovia trzykrotnie wystąpi na 21. Usedomer Music Festival, w tym podczas koncertu finałowego, prowadzona przezKrzysztofa Pendereckiego. W programie koncertów m.in. dziełaHenryka Mikołaja Góreckiego,Andrzeja Panufnika i Pendereckiego.

Koncerty Sinfonii Varsovii odbędą się w dniach 9-11 października 2014 roku w trzech różnych miejscach na wyspie Uznam - w Kościele ewangelickim w Wolgast, Domu Kultury w Świnoujściu i w starej Elektrowni – Muzeum w Peenemünde. Orkiestrę poprowadzą: Arman Tigranyan, Rolf Beck i Krzysztof Penderecki. Wśród solistów, którym będzie towarzyszyć orkiestra są: skrzypek Konstanty Andrzej Kulka z Koncertem skrzypcowym D-durBeethovena oraz Felix Klieser – waltornista, który urodził się bez rąk i gra za pomocą nóg. W jego interpretacji będzie można usłyszeć Koncert waltorniowy Es-durKV 495 Mozarta i Idyllę op.14 nr 1 na waltornię i smyczki Głazunowa. Sinfonia Varsovia zaprezentuje też m.in. dwa utwory Panufnika: Harmonyi Uwerturę Heroiczną oraz Góreckiego Trzy utwory w dawnym stylu i dzieła swojego Dyrektora Artystycznego – Krzysztofa Pendereckiego: Sinfoniettę per archi, Chaconneoraz II Symfonię „Bożonarodzeniową”.

Więcej informacji o festiwalu - na stronie: www.usedomer-musikfestival.de

Podsumowanie Jesiennego Festiwalu Muzycznego ALKAGRAN 2014

Alkagran 2014W dniach 29 września do 4 października 2014 roku w Czechowicach-Dziedzicach i Bielsku-Białej odbył sięXXII Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran” orazVIII Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego.

Na program Festiwalu złożyło się pięć koncertów. 30 września w Sali Toskańskiej Dworku Eureka w Czechowicach-Dziedzicach zaprezentowali się akordeoniści – laureacinagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu Andrzeja Krzanowskiego na IV Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego w 2012 roku – Alena Budzinakova-Palus i Grzegorz Palus, Dominik Maciążek, Maciej Zimka, Maciej Frąckiewicz, Przemysław Wojciechowski i Paweł Janas. W ich wykonaniu publiczność mogła wysłuchać utwory m.in. Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Krzanowskiego, Piotra Peszata oraz Igora Strawińskiego. 1 października - w Międzynarodowym Dniu Muzyki oraz rocznicy śmierci patrona Festiwalu – Andrzeja Krzanowskiego- tradycyjnie odbył się koncert Już się zmierzcha… Tym razem w specjalnie zaaranżowanym wnętrzu Centrum Handlowego Stara Kablownia zabrzmiały utwory elektroakustyczne wybitnych polskich kompozytorów: Marcina Rupocińskiego, Artura Zagajewskiego, Stanisława Krupowicza, Andrzeja Krzanowskiego oraz Marcina Bortnowskiego.

2 października w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej odbył się Koncert Laureatów VIII Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego, na którym Jury ogłosiło wynikioraz wręczyło nagrody zwycięzcom akordeonowych zmagań. Konkurs ten odbywał się w dwóch kategoriach. W kategorii solistycznej wzięło udział 21 uczestników z Polski i zagranicy, a w kategorii kameralnej wystąpiły trzy zespoły. Po przesłuchaniu wszystkich uczestników Jury Konkursu w składzie: Grażyna Krzanowska – przewodnicząca, Joachim Pichura, Bogdan Dowlasz, Claudio Jacomucci, Klaudiusz Baran oraz Marek Andrysek przyznało nagrody. W kategorii solistycznej I nagrodęw wysokości 10000 zł otrzymał Przemysław Wojciechowski, II nagrodę w wysokości 7000zł – Wiesław Ochwat i III nagrodę w wysokości 4000zł - Łukasz Brzezina, a wyróżnienia otrzymali Rafał Łuc i Adam Maksymienko. W kategoria kameralnej I nagrody nie przyznano, a II nagrodę ex aequo w wysokości 5000zł otrzymały zespoły: Duo Accosphere w składzie Alena Budzinakowa i Grzegorz Palus oraz Trio w składzie Andrzej Grzybowski, Jędrzej Jarocki, Przemysław Wojciechowski. Trzecią nagrodę w wysokości 3000zł odebrał Duet w składzie Wiesław Ochwat i Maciej Zimka. Ponadto Jury przyznało Nagrody specjalne za najlepszą interpretację utworu Andrzeja Krzanowskiego dla: Mateusza Dudka, Bartosza Kołsuta, Rafała Łuca, Konrada Merty, Mateusza Stankiewicza oraz Przemysława Wojciechowskiego.

Nowa muzyka polska w Nieborowie

Koncert w NieborowiePrawykonanie Kwintetu fortepianowegoBartosza Kowalskiego-Banasewicza odbędzie się 12 października 2014 roku o godz. 16.00 w Sali Balowej Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Mikołaja Bugajaka- Strange sounds and inconceivable deeds, w opracowaniu na kwintet fortepianowy (2010/14) i Pawła Łukaszewskiego - Kwintet fortepianowy (2013). Wystąpią: Wojciech Świętoński – fortepian oraz Kwartet Smyczkowy Nostadema w składzie: Kamil Staniczek - skrzypce, Marta Piórkowska - skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka i Joanna Citkowicz-Włodarczyk - wiolonczela.

Wstęp wolny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia Kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert jest organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków.

Capella Cracoviensis w podróży po Turcji

Capella Cracoviensis - koncerty w TurcjiW ramach programu kulturalnego obchodów 600-lecia polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych w październiku 2014 rokuCapella Cracoviensis wybiera się do Turcji. W projekcie poświęconym Wojciechowi Bobowskiemu, znanemu w położonym na dwóch kontynentach państwie jako Ali Ufki, obok CC wezmą udział także {oh!} Orkiestra Historyczna, zespół dawnych instrumentów dętych Oltremontano oraz turecka formacja Pera Ensemble.

W ramach przedsięwzięcia zaplanowane zostały dwa koncerty - w Stambule (10 października) oraz w Ankarze (11 października), podczas których zaprezentowane zostaną nie tylko dzieła Ali Ufkiego, który w swych kompozycjach umiejętnie łączył wpływy polskie i tureckie, ale także bogate polskie i tureckie XVII-wieczne dziedzictwo muzyczne oraz wzajemne powiązania i inspiracje w kulturze na styku Europy i Azji.

Jakub Puchalski, koordynator projektu, podkreśla: – Spuścizna Wojciecha Bobowskiego to nade wszystko złożone w bibliotekach Paryża i Londynu najstarsze istniejące źródła muzyki osmańskiej spisane w Stambule ręką kompozytora i podróżnika. Zrobił oszałamiającą karierę na dworze sułtana zostając sułtańskim muzykiem i tłumaczem dyplomatycznym, co niewątpliwie ułatwiła mu niespotykana wśród tureckich artystów umiejętność zapisu dźwięków.

Międzynarodowy projekt pilotowany przez Capellę Cracoviensis kontynuuje dzieło Ali Ufkiego, zbliżając artystów polskich i tureckich oraz dwie wielkie religie tamtych czasów, prezentując wzajemne wpływy i wspólne wartości oraz szukając najlepszych środków wyrazu dla fascynującego dziedzictwa Wojciecha Bobowskiego.

Koncertom w Stambule i Ankarze towarzyszyć będą przedkoncertowe wykłady, poświęcone Bobowskiemu, kulturze polskiej tego okresu oraz relacjom osmańskiej Turcji z Królestwem Polski, a także materiały pisane.

Dariusz Przybylski w Nowym Jorku

Dariusz PrzybylskiWspółpraca Fundacji Maestro z Mannes College The New School For Music w Nowym Jorku zaowocowała zaproszeniemDariusza Przybylskiego - kompozytora i organisty (na zdjęciu), do wzięcia udziału w szeregu wydarzeń muzycznych w Nowym Jorku. W dniach 17-21 października 2014 roku odbędą się trzy koncerty, na których zaprezentowana zostanie twórczość polskiego artysty, w tym koncert jego muzyki kameralnej w wykonaniu studentów Mannes College oraz recital polskiej muzyki organowej.

Dariusz Przybylski wybrał do programu koncertu monograficznegoprzekrój swoich utworów kameralnych, prezentujący różnorodność obsadową: od utworu na fortepian solo Orfeusz i Eurydyka(prawykonany w Wiedniu i tam nagrodzony na międzynarodowym konkursie kompozytorskim), przez pieśni, kwartet na dwa fortepiany i dwie perkusje (nagrodzony na Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda), po jeden z najnowszych utworów, wchodzący w cykl kompozycji inspirowanych twórczością Marka Rothko - Red, Yellow, Red. Hommage a Mark Rothko. Na recital organowymuzyki polskiej złożą się utwory Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Pawła Łukaszewskiego, Mariana Sawy i samego wykonawcy koncertu. Kompozycje dobrane zostały na zasadzie kontrastu i prezentują różnorodność stylistyczną polskiej muzyki organowej.

Dopełnieniem pobytu Dariusza Przybylskiego w Nowym Jorku będą jego dwa wykładyna Mannes College The New School For Music na temat własnej twórczości inspirowanej starożytną mitologią oraz na New York University - poświęcony twórczości sakralnej kompozytora.

Screen and Sound Fest. 2014 - nominacje

Screen and Sound Fest. - Let’s See The Music 20141 października 2014 roku jury w składzie:Zygmunt Konieczny (ceniony kompozytor muzyki filmowej i teatralnej), Marcin Koszałka (operator i reżyser filmowy), Jerzy Kucia (profesor krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych) oraz Mikołaj Valencia (specjalista efektów wizualnych) ogłosiło nominacje w trzech kategoriach konkursowych Festiwalu Screen and Sound Fest. - Let's See The Music 2014.

W tym roku uczestnicy przygotowywali filmy do kompozycji Abla Korzeniowskiego, Michała Lorenca, Adriana Konarskiego, Piotra Mossa, Adama Sztaby oraz Janusza Bieleckiego. Największą popularnością cieszył się utwór Abla Korzeniowskiego, do którego przygotowano ponad połowę nadesłanych prac. Do udziału w konkursie zarejestrowało się ponad 200 uczestników zarówno z Polski, jak i z zagranicy, którzy nadesłali ponad 100 filmów. Jury wskazało po 5 wizualizacji do każdej z konkursowych kategorii: Animacja, Film, Super Kreator.

Laureatów festiwalu wyróżnionych nagrodami finansowymi (pula 40 tys. zł) poznamy podczas finałowej Galiw kinie Kijów.Centrum w Krakowie, która odbędzie się 25 października 2014 roku. Podczas Gali – poza zwycięskimi filmami - widzowie będą mogli także zobaczyć widowisko Music in Motion, opisane jako multisensual performance – będzie to bowiem niespotykane połączenie muzyki, filmu, tańca i efektów wizualnych poruszające wszystkie zmysły odbiorcy. Widowisko przygotowują: Art Color Ballet, Wataha Drums oraz Visualsupport do muzyki Janusza Bieleckiego.
Rusza także konkurs dla publiczności, która spośród wszystkich nominowanych wizualizacji może wybrać swego faworyta. Głosowaćmoże każdy posiadacz konta w serwisie Facebook, oddać można tylko jeden głos na jedną pracę konkursową wybraną z nominowanych w trzech kategoriach. Głosowanie potrwa od 3 do 24 października 2014 roku, a jego wyniki będą prezentowane na bieżąco na stronie internetowej www.screenandsound.pl. Ostateczny wynik - werdykt publiczności zostanie przedstawiony w trakcie Gali Finałowej Festiwalu.

Prawykonanie nowego utworu Pawła Mykietyna - w Paryżu

Sezon jesienny Salle Pleyel10 października 2014 roku w Paryżu odbędzie się prawykonanie utworu Hommage à Oskar Dawickina orkiestrę symfonicznąPawła Mykietyna. Kompozycja została zamówiona przez Radio France, a wykona ją Orchestre Philharmonique de Radio France pod dyrekcją Darrella Anga.

W 2012 roku Paweł Mykietyn został uhonorowany prestiżową nagrodą Prix France Musique Sacem za muzykę do filmu Essential Killing. W ramach tej nagrody kompozytor został zobowiązany do napisania utworu, który 10 października zabrzmi w słynnej paryskiej Sali Pleyela.

Podczas koncertu, zatytułowanego Hommage à Roman Polański, usłyszymy także muzykę do filmów polskiego reżysera, m.in. Piraci, Autor widmo, Śmierć i dziewczyna(autorstwa Wojciecha Kilara), Chinatowni Tessoraz Andante spianato i Wielki Polonez op. 22Fryderyka Chopina.

Więcej informacji – na stronie: www.sallepleyel.fr

Jubileusz Opery Krakowskiej

Andrzej DobberNa październik przypada kulminacja obchodów Jubileuszu 60-leciaOpery Krakowskiej. Rozpoczną się one Koncertem Jubileuszowym 10 października 2014 roku, a ważnym punktem uroczystości będzie spektakl galowy Rigoletta Giuseppe Verdiego z udziałem Andrzeja Dobbera (na zdjęciu) w partii tytułowej – barytona o międzynarodowej sławie, o którego zabiegają najznamienitsze teatry operowe na całym świecie (12, 14 października).

W programie obchodów znalazły się również „Viva Opera!”– wieczór wspomnień o Operze Krakowskiej z udziałem byłych i obecnych pracowników Opery (11 października) oraz Forum Opery Polskiej (13 października). Do udziału w panelach Forum, moderowanych przez Daniela Cichego, zaproszono śmietankę środowiska twórczego, kluczowe postaci teatru, muzyki i tańca, znanych krytyków i animatorów życia muzycznego, a zatem ludzi organicznie związanych ze sceną operową. Będą oni rozmawiać o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości gatunku, o artystycznych wizjach i strategiach realizacyjnych, o znaczeniu opery w życiu społecznym i jej funkcji we współczesnym świecie. W ramach Forum będą mieć miejsce dwie dyskusje, konfrontujące perspektywę widza i odbiorcy spektaklu z perspektywą artysty i realizatora. Pierwsza – „Z perspektywy widowni”, odbędzie się o godz. 10:30 z udziałem Zofii Gołubiew (Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie), Andrzeja Kosowskiego (Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie), Doroty Szwarcman (krytyk muzyczny „Polityki”), Jacka Marczyńskiego (krytyk muzyczny „Rzeczpospolitej”), Leszka Mikosa (przedsiębiorca, współzałożyciel Stowarzyszenia Miłośników Opery Krakowskiej „Aria”). Druga – „Z perspektywy sceny”, odbędzie się o godz. 13:00 z udziałem Małgorzaty Walewskiej (wybitnej śpiewaczki), Laco Adamika (reżysera), Tomasza Tokarczyka (dyrygenta), Emila Wesołowskiego (choreografa) oraz Borysa Kudlički (scenografa). Konferencja ta będzie pierwszym tego typu wydarzeniem w Polsce.

Jubileusz 60-lecia stał się również pretekstem do stworzenia z Muzeum Narodowym w Krakowie wystawy Przestrzeń Opery - scenografowie polscy XX i XXI wieku, na której oglądać będzie można bogatą i różnorodną twórczość polskich artystów, malarzy i scenografów. Prezentowane prace wykorzystywane były w najważniejszych spektaklach operowych w całym kraju od czasów powojennych aż do współczesności. Ekspozycja dostępna będzie od 14 października do 31 grudnia (Muzeum Narodowe, Gmach Główny al. 3 Maja 1).

Na uroczyste obchody Jubileuszu zaproszony został również gość specjalny – Nicholas Payton– słynny trębacz i multiinstrumentalista, laureat Nagrody Grammy, który wystąpi w Operze Krakowskiej 19 października.

43. Konferencja Muzykologiczna ZKP - w Bydgoszczy

ZKPW dniach 9-11 października 2014 roku odbędzie się wAkademii Muzycznej w Bydgoszczy 43. Konferencja Muzykologiczna ZKP pt. „Muzyka wśród innych sztuk – związki i inspiracje”.

Konferencje Związku Kompozytorów Polskich są największym w Polsce forum spotkań muzykologów i teoretyków muzyki. Gromadzą przedstawicieli różnych specjalności z całego kraju, którzy prezentują wyniki swoich aktualnych badań. W tym roku pojawi się rekordowa liczba 56 referentów. Celem konferencji jest ukazanie muzyki w kontekście literatury, malarstwa, teatru i innych sztuk, zarówno w perspektywie jednokierunkowych inspiracji, jak i wzajemnych związków. Pojawią się również referaty na tzw. tematy dowolne, niezwiązane z tematem przewodnim konferencji, dotyczące bieżących badań muzykologicznych.

Pierwszego dnia obrad zostanie wręczona Nagroda im. Ks. Prof. Hieronima Feichta– przyznawana młodym muzykologom przez Związek Kompozytorów Polskich – którą w tym roku odbierze Marek Nahajowski z Akademii Muzycznej w Łodzi.

Przewidziane są ponadto dwa koncerty muzyki kameralnej: w czwartek, 9 października 2014 roku duet fortepianowy Aleksandra Soboń-Wakarecy i Paweł Wakarecy wykona utwory Sergiusza Prokofiewa, zaś na piątek, 10 października 2014 roku zaplanowany został koncert muzyki nowej, podczas którego wysłuchamy prawykonania Otwartym oknemZbigniewa Bargielskiego.

Konferencja została zorganizowana przez Sekcję Muzykologów ZKP i Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Program konferencji - na stronie: www.zkp.org.pl
 Więcej o koncertach - na stronie: www.amuz.bydgoszcz.pl

Koncert pamięci Wojciecha Kilara na finał Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego

52. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Musica Antiqua Europae Orientalis” 2014Monograficzny koncert pamięciWojciecha Kilara wFilharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy zamknie w piątek, 3 października 2014 roku52. Bydgoski Festiwal Muzyczny.

Na program wieczoru złożą się wyłącznie utwory wybitnego, zmarłego w ubiegłym roku kompozytora: Bogurodzica, Angelus, Exodusi Siwa mgła. W koncercie finałowym weźmie udział imponujący skład wykonawców, czyli obok Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, stale współpracujące z bydgoską sceną chóry akademickie z Bydgoszczy i Torunia oraz zasłużeni, wybitni śpiewacy: Iwona Socha – sopran i Jerzy Mechliński – baryton.

52. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Musica Antiqua Europae Orientalis” pod hasłem Eurośródziemnomorski dialog muzycznyrozpoczął się 12 września 2014 roku. Wydarzenia festiwalowe odbywały się w Bydgoszczy, Toruniu i Frankfurcie nad Odrą. Oprócz licznych koncertów, na program Festiwalu złożyły się dwie konferencje: Konferencja Słowianoznawczapt. Sacrum świata wschodniego i zachodniego w kulturze Słowiańszczyzny oraz Konferencja Muzykologiczna pt. Barok w krajach Europy Środkowej i Wschodniej – nowe źródła i interpretacje w muzyce świeckiej i religijnej.

I Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego rozstrzygnięty

I Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego w KatowicachKoncertem laureatów zakończył się 28 września 2014 rokuI Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Międzynarodowe Jury pod przewodnictwem Johannesa Meissla z Wiednia po 3-dniowych przesłuchaniach wyłoniło dwa najlepsze zespoły: I nagrodę otrzymał Sedláček String Quartet (Czechy), II nagrodę - Jubilee Quartet (Wielka Brytania). Ponadto Dyplomy Finalistów otrzymały dwa zespoły polskie: Airis Quartet i Diverso String Quartet. Nagrody wręczali laureatom fundatorzy: wiceprezydent –  Marcin Krupa w imieniu Prezydenta Miasta Katowice Piotra Uszoka i prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – Piotr Wojaczek.

Podczas koncertu zabrzmiały kwartety Panufnika, Janačka i Szymanowskiego.

Organizatorem wydarzenia było Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego, które od kilku lat zmierza do stworzenia w Katowicach Centrum Międzynarodowych Konkursów Muzycznych im. Karola Szymanowskiego. Celem jest, by rozgrywały się tu konkursy w 5 dyscyplinach artystycznych: kompozycja, kwartety smyczkowe, śpiew, skrzypce, fortepian. Działania Towarzystwa wspiera Akademia Muzyczna, której Karol Szymanowski - największy polski kompozytor pierwszej połowy XX wieku - jest patronem.

Koryfeusze Muzyki Polskiej 2014 przyznane

Laureaci nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 201430 września, w przededniu Międzynarodowego Dnia Muzyki oraz czwartej rocznicy powstaniaInstytutu Muzyki i Tańca, podczas uroczystej gali w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2014.

Laureatami zostali:

Włodek Pawlik – Osobowość Roku
Koncert Krystiana Zimermana podczas 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień”, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich, Filharmonię Narodową oraz Instytut Muzyki i Tańca – Wydarzenie Roku
prof. Mieczysław Tomaszewski – Nagroda Honorowa

prof. Mieczysław Tomaszewski - laureat Nagrody HonorowejLaureatom wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrodom w kategorii Osobowość Roku oraz Nagroda Honorowa towarzyszyły nagrody finansowe ufundowane kolejno przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Podczas koncertu galowego wystąpili: Royal String Quartet, Motion Trio, Maria Pomianowska i przyjaciele oraz Chłopcy Kontra Basia. W Roku Oskara Kolberga, wybitnego etnografa i folklorysty, koncert poświęcono źródłom polskiej muzyki tradycyjnej, które przedstawiono w artystycznie zmodyfikowanej formie.

Organizatorem Gali był Instytut Muzyki i Tańca, operator nagrody.

Więcej – na stronie: www.koryfeusz.org.pl