Polmic - FB

ze świata

Węgierska płyta z muzyką do tekstów Czesława Miłosza

Albert Márkos: Głosów, co ledwie są, już giną… (CD)W węgierskim wydawnictwie muzycznym BMC Records ukazała się płyta Alberta Márkosa z muzyką skomponowaną do tekstów Czesława Miłosza. Płyta powstała we współpracy z Instytutem Polskim w Budapeszcie.

Utwór muzyczny zatytułowany Głosów, co ledwie są, już giną został skomponowany przez Alberta Márkosa z okazji 100. rocznicy urodzin Czesława Miłosza. W muzycznym cyklu wykorzystane zostały fragmenty utworów polskiego poety w wersji zarówno polskiej, jak i węgierskiej. Płyta jest zapisem wyjątkowego koncertu, który odbył się 8 października 2011 roku w ramach prestiżowego Festiwalu Sztuki Współczesnej Café Budapest w kościele na placu Bakáts w Budapeszcie.
Kompozytor utworu, Albert Márkos, z charakterystyczną dla siebie artystyczną wolnością, strofy Miłosza ułożył w sposób wpisujący się w jego muzyczną koncepcję, nie kierując się uproszczonym kodem chronologii czy biografii poety. W utworach różnorodne techniki kompozycji przeplatają się z elementami improwizacji, niektóre fragmenty nawiązują do wielkich okresów w historii muzyki. Muzyczną teksturę, parabolę charakteryzują konsekwencja i inkoherencja, logika i incydentalność. W realizacji tego niezwykłego projektu młodemu węgierskiemu kompozytorowi za inspirację posłużyły inne przykłady węgierskich produkcji dialogu muzyki współczesnej i literatury tj. „Kafka-fragmente” (1986) Györgya Kurtága. W wyborze materiału literackiego węgierskiemu kompozytorowi pomógł wybitny polonista, tłumacz, znawca twórczości Czesława Miłosza - Lajos Pálfalvi.

Albert MarkosAlbert Márkos jest autorem muzyki do wielu filmów i przedstawień teatralnych. Pierwsze jego kompozycje powstały w 1994 roku do przedstawień teatralnych w reżyserii László Keszég (od tamtego czasu współpracowali przy realizacji ponad 50 przedstawień), współpracuje też i innymi utalentowanymi reżyserami, tj.: Tamás Ascher, Réka Szabó, Gábor Rusznyák, Attila Egerházy. Jest autorem kompozycji inspirowanych tekstami literackimi tj. sonety Williama Shakespeare’a czy wiersze Istvána Domonkosa, legendy węgierskiej poezji neoawangardowej. Jest stałym gościem festiwali współczesnej muzyki improwizowanej i eksperymentalnej, dotąd miał okazję koncertować z uznanymi w świecie muzykami, tj. Roger Turner, Phil Minton, Tim Hodgkinson, Krzysztof Knittel, Fred Frith, John Butcher, Thomas Lehn, Mats Gustafsson. Przez wiele lat był organizatorem festiwalu muzyki eksperymentalnej „Szünetjel” w Budapeszcie. Jest także autorem muzyki wykorzystanej w wielu produkcjach filmowych, m.in. fragmentów do filmu Györgya Pálfi pt. „Taxidermia” czy filmu telewizyjnego w reżyserii Ferenca Töröka pt. („Csadalatos vadállatok”). Jest autorem muzyki do filmu pt. „Stracone czasy” (Utolsó idők) w reż. Árona Mátyássy, za którą otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę na Festiwalu Filmów Węgierskich w Budapeszcie w 2009 roku. Obecnie jest liderem zespołu Budbudas oraz W.H., często występuje w duecie z wybitnym skrzypkiem jazzowym Szilárdem Mezei, gra w zespole Tractus oraz DUH.

Accord Quartet w 2001 roku założyli uczniowie Akademii Muzycznej im. Franciszka Liszta w Budapeszcie. Zespół cieszy się dużym uznaniem wśród koneserów muzyki, jest częstym gościem prestiżowych wydarzeń muzycznych. m.in. Festiwalu Wiosennego i Festiwalu Jesiennego w Budapeszcie, występował w sali Akademii Muzycznej im. Franciszka Liszta czy Węgierskiej Akademii Nauk. Koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, m.in. BOZAR w Brukseli, Muzeum Sztuk Pięknych w Madrycie czy sali Teatru Ermitażu w Sankt Petersburgu.

Maciej Adamczyk - aktor teatralny i filmowy, reżyser teatralny, twórca poznańskiego Teatru "Porywacze Ciał", którego jest aktorem i dyrektorem. Absolwent Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu. Udział w projekcie muzycznym na setne urodziny Czesława Miłosza to jego kolejna przygoda z Węgrami – w 2004 roku zagrał główną rolę w filmie węgierskiej reżyserki Diany Groó pt. „Cud w Krakowie”.

Muzyka: Albert Márkos
Teksty: Czesław Miłosz
Wykonanie: Accord Quartet (Mező Péter – skrzypce, Veér Csongor – skrzypce, Kondor Péter – altówka, Ölveti Mátyás – wiolonczela), Laborfalvi Soós Béla – wokal, Maciej Adamczyk - recytacja
Partnerzy: Cafe Budapest – Festiwal Sztuki Współczesnej, Samorząd IX Dzielnicy Budapesztu, Instytut Książki

(inf. nadesłana - Instytut Polski w Budapeszcie)