Polmic - FB

archiwum

Dialogi/nie-dialogi na flet z elektroniką - we Wrocławiu

Flet plus,,,Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert FLET PLUS… [dialogi/nie-dialogi na flet z elektroniką], który odbędzie się w piątek, 16 listopada 2012 roku o godz. 19.30 w Auli Ossolineum we Wrocławiu (ul. Szewska 37).

W programie: Dialog/No Dialog na flet z elektroniką Pierre’a Jodlowskiego, io na amplifikowany flet i próbki dźwiękowe Jagody Szmytki, Arguro na flet i live electronics Krzysztofa Wołka, Neptun na flet altowy i live electronics Mateusza Ryczka, Kioloik na flet solo (prawykonanie) Pawła Hendricha i Pryzmat na flet i taśmę Jakuba Sarwasa. Wystąpią: Elżbieta Woleńska – flety, Paul Preusser, Mateusz Ryczek – elektronika.

Wstęp wolny.

Flet - jeden z najstarszych instrumentów w ludzkiej kulturze, dobrze się łączy z jednym z najnowszych wynalazków w muzyce: elektroniką, szukając nowych brzmień, chętnie sięga także po dźwięki głęboko zanurzone w tradycji. Stąd – wzięty z kompozycji Pierre’a Jodlowskiego – tytuł całego koncertu. Jego program jest wrocławski, śląski i i międzynarodowy równocześnie. Elżbieta Woleńska, wrocławianka, absolwentka i pedagog wrocławskiej Akademii, gra na różnych odmianach fletu, a szczególnie, choć nie wyłącznie, zainteresowana jest nową muzyką. Najbardziej znanym z prezentowanych twórców jest Pierre Jodlowski, Francuz o głębokich polskich korzeniach, który dzieli obecnie życie między Wrocław i Tuluzę, a przy tym podróżuje ze swą muzyką po całym świecie. Jagoda Szmytka, rodowita wrocławianka, działa obecnie w Niemczech, rozwijając piękną międzynarodową karierę. Wrocławianinem stuprocentowym jest Paweł Hendrich, również coraz lepiej znany i wykonywany przez renomowane międzynarodowe grupy muzyczne, podobnie jak najmłodszy w tym gronie Mateusz Ryczek, którego muzykę można było ostatnio usłyszeć m.in. w Berlinie i Moskwie. Jakub Sarwas i Krzysztof Wołek wywodzą się z Górnego Śląska i tam studiowali. Sarwas, kompozytor i dyrygent, uzupełniał studia w Kolonii, zaś Wołek – w Hadze i Chicago, a obecnie mieszka w Louisville w USA. Kuratorem koncertu jest Paul Preusser, Amerykanin mieszkający we Wrocławiu.

Dialog-Niedialog Jodlowskiego tworzy sytuację teatralną: dwojga postaci, których komunikacja zostaje w pewnym momencie przerwana. Kompozycja Szmytki – inaczej niż w wielu teatralizowanych jej utworach – to po prostu muzyka na flet z elektroniką brzmiąca… jak flet z elektroniką. Neptun Ryczka, z cyklu planetarnych metafor, wykonywany był przez Elżbietę Woleńską przed trzema laty na pamiętnym deszczowym koncercie w Ogrodzie Botanicznym. Innego rodzaju metaforą jest Arguro Wołka (“srebro”, czy w ogóle “lśniący metal” w sanskrycie) – metal jak najbardziej “fletowy”. Zaś tytuł kompozycji Hendricha, brzmiący cokolwiek z fińska, jest po prostu palindromem (brzmiącym tak samo wprost i wspak), nic nie znaczącym, ale wskazującym zasadę budowy utworu.