Polmic - FB

patronaty

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch”

Od 2007 roku Polskie Centrum Informacji Muzycznej jest patronem medialnym Festiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch".

Festiwal "Łańcuch" organizowany jest od 2004 roku przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego. Dyrektorem Artystycznym dwóch pierwszych edycji był Andrzej Bauer, rolę tę w Festiwalu „Łańcuch III” w 2006 roku przejął Roman Rewakowicz.

Pomysł na realizację festiwalu monograficznego poświęconego Witoldowi Lutosławskiemu pojawił się kilka lat temu, ale dopiero 10 rocznica śmierci kompozytora – w 2004 roku i ogłoszony przez Sejm RP Rok Lutosławskiego dały szansę do jego realizacji. Powstał festiwal w formie „łańcuchowej”, jednej z ulubionych form kształtowania utworów Lutosławskiego. Jak napisał Andrzej Bauer we wstępie do programu pierwszej edycji festiwalu: W formie tej „zachodzą” na siebie epizody o różnej „gęstości”, budowane są napięcia, ale jest też miejsce na odprężenie. Chodziło mi też o próbę oderwania Dziełą od Twórcy, od Jego osobistych preferencji, komentarzy wartościujących, dystansujących się od całych nurtów i okresów twórczości....

Podczas trzech pierwszych edycji festiwalu (2004-2006) ukazany został prawie cały dorobek twórczy Witolda Lutosławskiego: od dzieł wczesnych po późne, dojrzałe, od utworów pedagogicznych i piosenek dziecinnych po szlagiery lat 50-tych i 60-tych tworzone pod pseudonimem „Derwid”, cała twórczość kameralna, a także zainteresowania artysty filmem i upodobania plastyczne.

Ponadto w czasie drugiej edycji festiwalu zainaugurowała swoją działalność Lutosławski Youth Orchestra - zespół złożony w 2005 roku z młodych muzyków z Francji, Hiszpanii, Holandii, Szwajcarii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Polski. Orkiestrę poprowadził Heinz Holliger - oboista, kompozytor i dyrygent, dla którego Lutosławski napisał Koncert podwójny na obój i harfę, a towarzyszyli mu soliści: Heinz i Ursula Holligerowie, Olga Pasiecznik i Piotr Pławner. Z założenia orkiestra ta pod patronatem wybitnych mistrzów ma stać się przestrzenią, gdzie młodzi adepci sztuki będą poznawać muzykę Lutosławskiego, a także - poprzez kontakt z dyrygentmi i solistami, którzy mieli kontakt z Mistrzem - tradycję wykonawczą, pochodzącą bespośrednio od kompozytora.

Trzeci festiwal odszedł od monograficznej prezentacji twórczości Witolda Lutosławskiego w kierunku umieszczenia jej w szerokim kontekście muzyki XX i XXI wieku. Zabieg taki organizatorzy tłumaczą przekonaniem, że najbardziej indywidualne cechy muzyki Mistrza, jej wielkość i wręcz klasyczne piękno najmocniej przejawią się w zestawieniu z utworami innych kompozytorów. Nowym aspektem trzeciej edycji festiwalu była również współpraca Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego z międzynarodowymi konkursami muzycznymi – Międzynarodowym Konkursem Wokalnym „La Voce” w Bad Kissingen w Niemczech i Międzynarodowym Konkursem Skrzypcowym im. Dawida Ojstracha w Odessie na Ukrainie. Jej rezultatem było zaproszenie do udziału w festiwalu laureatów pierwszych nagród tych konkursów, którzy jednocześnie otrzymali nagrodę im. Witolda Lutosławskiego: śpiewaczki Felicitas Fuchs i skrzypaczki Soyoung Yoon.