Polmic - FB

ze świata

Sounds from Behind the Iron Curtain: Polish Music after World War II

Sounds from Behind the Iron Curtain: Polish Music after World War IICentrum Muzyki Polskiej w Uniwersytecie Południowej Kalifornii i Thornton School of Music zapraszają na Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej – całodniowe wydarzenie, które odbędzie się 6 kwietnia 2013 roku na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles. Jego program obejmuje konferencję z dziedziny muzykologii i humanistyki cyfrowej, koncert Leszka Możdżera oraz wystawę manuskryptów Witolda Lutosławskiego i innych współczesnych polskich kompozytorów. Konferencja będzie dostępna również on-line dla słuchaczy z całego świata.

Do udziału w konferencji Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej (godz. 9.00-15.00, Ahmanson Center, sala 236, Uniwersytet Południowej Kalifornii) zaproszono muzykologów i historyków kultury, którzy podejmą temat rozwoju polskiej muzyki po 1945 roku. O wyborze prelegentów zdecydowało grono wybitnych uczonych: Ewelina Boczkowska (Dana School of Music, Uniwersytet Youngstown State), Lisa Jakelski (Eastman School of Music, Uniwersytet Rochester) oraz Renata Suchowiejko (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Jagielloński). W swoich przemówieniach prelegenci skoncentrują się na powiązaniach muzyki z polityką, temacie tożsamości oraz recepcji twórczości zachodnich kompozytorów w Polsce w okresie realizmu socjalistycznego i w czasach działalności “Solidarności”. Program konferencji obejmuje również pokazy filmów.

Po zakończeniu konferencji odbędzie się koncert światowej sławy pianisty Leszka Możdżera (godz. 16.00, Sala koncertowa im. Alfreda Newmana [Alfred Newman Recital Hall], Uniwersytet Południowej Kalifornii), który wykona recital fortepianowy z okazji obchodów 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego. Trwałe miejsce na scenie jazzowej zapewniło artyście nawiązywanie do twórczości współczesnych polskich kompozytorów – twórców muzyki jazzowej, takich jak Krzysztofa Komedy (1931-1969), kompozytorów muzyki filmowej - Zbigniewa Preisnera (ur. 1955) czy Jana A.P. Kaczmarka (ur. 1953), a także ważnych postaci z kręgu kompozytorów muzyki klasycznej, takich jak Witold Lutosławski (1913-1994). Leszek Możdżer używając pionierskiego, unikalnego stylu łączącego elementy muzyki klasycznej i jazzu, prezentuje własną interpretację muzyki swoich znakomitych poprzedników i rówieśników, i ukazuje znany repertuar z nowej, innej perspektywy. Muzyczny geniusz pianisty ujawnia się w jego niezwykłej umiejętności wyławiania istotnych elementów stylu danego twórcy i prezentowania ich w nowym, wyjątkowym wydaniu, które łączy w sobie tradycje jazzu i klasycznej awangardy. Działalność artystyczna Możdżera jest odzwierciedleniem podejścia polskich muzyków do narodzonego w Ameryce gatunku muzyki.

Po konferencji zostanie otwarta wystawa wybranych rękopisów z kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki w Los Angeles (godz. 15.00-18.00, Westybul przy Sali koncertowej im. Newmana, Uniwersytet Południowej Kalifornii). Początki kolekcji sięgają roku 1985 roku, kiedy Witold Lutosławski osobiście przekazał nowo powstałemu Polskiemu Centrum Muzyki w Los Angeles 5 partytur swoich najważniejszych dzieł orkiestrowych. Na wystawie będzie można obejrzeć manuskrypty dzieł Lutosławskiego, Cyberiady Krzysztofa Meyera, kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego oraz inne partytury polskich kompozytorów współczesnych. Informacje o kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki dostępne na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/catalog/manuscri.html

Opłata za udział w konferencji w wysokości $25 obejmuje wstęp na wszystkie sesje, pokazy filmów oraz lunch i śniadanie. W celu dokonania rejestracji, należy wysłać zgłoszenie do 3 kwietnia 2013 roku na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wstęp na koncert i wystawę manuskryptów jest bezpłatny.

Więcej informacji - na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/2013conference.html

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.



PROGRAM KONFERENCJI: [CENTRUM AHMANSON (AHMANSON CENTER), SALA 236]

9:00 Poczęstunek i otwarcie konferencji

9:30 Renata Pasternak-Mazur (Uniwersytet Rutgers) Przestrzenie Dźwiękowe: oficjalna, nieoficjalna i pół-oficjalna twórczość w socjalistycznej Polsce

10:00 Kurt Nelson (Uniwersytet Nowego Jorku) Tadeusz Baird i przemiany w kulturze w latach 50. XX wieku

10:45 Lisa Vest (Uniwersytet Indiana, Bloomington) Badania nad twórczością Igora Strawińskiego (1957): Recepcja twórczości Strawińskiego i poczucie polskiej tożsamości kulturowej u progu przemian

11:15 Cindy Bylander Charles Ives i festiwal w Stalowej Woli: Inspiracje i dziedzictwo

12:00 Pokaz filmu: Lutosławski na Uniwersytecie Południowej Kalifornii

Lunch dla prelegentów i zgłoszonych gości

13:00 Andrea Bohlman (Uniwersytet Pensylwanii) Słuchanie z polską opozycją w latach 80. XX wieku

13:30 Paulina Piedzia Colón Jan Paweł II, duchowa rewolucja i Sonate d’Octobre Joanny Bruzdowicz

14:15 Marta Marciniak (Uniwersytet w Buffalo, SUNY) Polski punk jako transnarodowa subkultura

14:45 Pokaz filmu: TBA


KONCERT I WYSTAWA: [SALA IM. NEWMANA, UNIWERSYTET POŁUDNIOWEJ KALIFORNII]

15:00 Otwarcie wystawy manuskryptów

16:00 Recital fortepianowy Leszka Możdżera

 

(tłum. Aleksandra Braumańska)